Publisert 27. mai.2016 av

For knappe seks år siden kjøpte Linda Brattlöf og samboeren et nytt hus på vestkysten av Sverige. En typisk svensk stuga - rødmalt og med hvite karmer. Men da paret skulle pusse opp hagen og uterommet støtte de på en utfordring: Hageslanger. Det var ikke mulig å oppdrive alternativer til de tradisjonelle mosegrønne hageslangene.

 

- Etter seks måneder med research fant jeg ut at alt så likt ut. Og jeg lette overalt – både i Sverige og i utlandet, forteller Linda Brattlöf.

 

Ett år senere så gründerbedriften Garden Glory dagens lys. Med eksklusive hageslanger i hvitt, gull, sølv, rosa og blånyanser.

 

Kinfolks sjefsredaktør oppfordrer til "casual living".

Rosa og gull er bestselgere i Norge

De eksklusive hageslangene selges nå i 20 land, og entret det norske markedet for to år siden. I Norge har 43 butikker og nettbutikker tatt inn slangene som koster fra 995 kroner og oppover. Det er hageslangene i gull og rosa med gevir-oppheng som selger best. Tett etterfulgt av sort og grått.

 

- Norge er vårt nest største marked, og etterspørselen etter produktene er høy. Det er spesielt gøy å se at så mange i Norge deler bilder av sine ulike kombinasjoner på Instagram og Facebook, sier Linda Brattlôf til Botrend.

 

 

 

 

Linda Brattlöf utvidet årets kolleksjon med potteskjulere. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Her ser du sesongens utemøbler. Og på Bærums Verk debuterer Torsteinsen Design med utemøbler for første gang - produsert av det italienske familiefirmaet Fiam.

 

Etter hageslangene har gründer Linda Brattlöf utvidet sortimentet til å inneholde aluminiumsoppheng formet som reinsdyrhorn, ulike munnstykker i messing, krom eller plast, samt ekstrautstyr som vannkanne, hagespade i gull, postkasser og potter. Hun har nå store planer om å utvide ytterligere.

 

- Utvikle nye produkter er det beste jeg vet! Vi arbeider nå med å lansere to nyheter hver sesong, men det er viktig å holde den røde tråden. Og for meg er det produkter som gir prikken over i'en i ditt uterom.

 

Maria Høili blander antikviteter med moderne luksus.

 

Møbler og interiør selger best i Norge.

Hageslangene er UV-beskyttet slik at de ikke blekes av solen. FOTO: GARDEN GLORY
Garden Glory oppstod som en følge av at Linde Brattlöf ikke kunne finne hvite hageslanger. FOTO: GARDEN GLORY

Produseres i Sverige

Alle Garden Glorys produkter produseres i Sverige. Det er mer kostbart enn å produsere i lavkostland, men er viktig for gründeren som gjør alt selv. Det gjør det lettere å sikre kvaliteten og det eksklusive preget til merket som selges under slagordet «For glamorous people with dirty nails».

 

Til tross for at Linda Brattlöf selv ikke har noen designbakgrunn, har hun mottatt flere utmerkelser som svensk designpris og pris for beste produktdesign i Australia.

 

For svensk design går bra om dagen, ifølge Ewa Kumlin i Svensk Form - verdens eldste designorganisasjon som arbeider med å fremme svensk design og forbedre menneskers liv gjennom design.

 

- Svensk design er anerkjent internasjonalt - både historisk og nå i samtiden. Kjente varemerker som IKEA, H&M og Volvo har bidratt til økt oppmerksomhet, men vi har også mange nye foretak som inngår i det nye bildet av Sverige. Mange svenske formgivere innen møbler og interiør jobber i dag med verden som arbeidsfelt, og svenske møbelforretningers eksport øker, sier Kumlin til Botrend. 

 

I skrivende stund vises utstilligen "Design Solutions - Swedish Design 170 years" i Taipei, Kina, som i år er kåret til verdens designhovedstad. Svensk Form er medarrangør på det som er en av de største svenske designutstillingene internasjonalt noensinne. 

 

Ewa Kumlin tror nettopp den globaliserte og digitale verdenen vi lever i vil øke interessen for svensk, bærekraftig design og småskalaproduksjon.

 

 

Her shopper du i København.

(Saken fortsetter under bildet og annonsen.)

Postkassen Clutch er sitt navn verdig, og er blitt en bestselger i utlandet. FOTO: GARDEN GLORY

Arbeidsmoral fra restaurantbransjen

 

- Jeg hadde jobbet meg oppover i restaurantbransjen, men ønsket å bli voksen på et tidspunkt. Med tiden i bransjen har gitt meg en god dose med arbeidsmoral, kreativitet og stå-på-vilje, sier Brattlöf som skapte firmaet parallelt med handelshøyskole-studier.

 

- Jeg hadde egentlig begynt å studere prosjektledelse da jeg oppdaget at det ikke fantes alternativer til de grønne hageslangene. Jeg trengte jo selv en hvit til mitt nye hus, og så bare ballet det på seg. Hvem har sagt at man må ta til takke med de kjedelige, mosegrønne slangene? Alle hager og uterom fortjener slanger i lekkert design og farger.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

Publisert 19. mai.2017 av

Den norske utemøbelprodusenten Vestre lanserer i disse dager nye benker, bord og stoler på Times Square i New York. 

 

Det var under designmessen i Milano tidligere i år der Vestre viste kolleksjonen "Nordic Life in Urban Spaces", at det ble klart at deres møbler blir å finne på en av verdens mest ikoniske møteplasser. 

 

Botrend har skrevet mye om Vestre - les det her

Må vise ansvar

Utemøbelprodusentens historie startet for over 70 år siden, og Jan Christian Vestre som leder familiebedriften, har en klar visjon for selskapet. 

 

- Det handler ikke om å selge flest produkter, men å bidra til en bedre verden. Mange mener at dette er et naivt syn. Ja vel, men hva er alternativet, da? Bedrifter som ikke tar samfunnsansvar og spør seg selv hvordan de kan utgjøre en forskjell for mennesker og miljø, har gått ut på dato, uttalte han i et lengre intervjue med Botrend tidligere i år. 

 

I tankene har Vestre de snart ni milliarder menneskene som vil befolke jorden, og at 75 prosent av disse vil bo i byer. Da er uterommene viktige. 

 

Her kan du lese om uterom på Botrend

 

Møblene som står på Times Square er en del av kolleksjonen Nordic Life in Urban Spaces. 

 

Den er i år på en såkalt pop-up-tour og besøker byer som Milano, Hamburg, New York, Manchester, Oslo, London, Paris og København. 

 

 

 

Jan Christian Vestre er administrerende direktør i Vestre. Foto: Vestre

Samarbeid med Snøhetta

 

Snøhetta er blant Norges store flaggskip i utlandet. I 2010 vant arkitektfirmaet anbudet om å redesigne Times Square i New York, som har over 330.000 mennesker innom hver dag.  Det er verdens mest besøkte turistdestinasjon, med 42 millioner tilreisende i året. 

 

– Vi ønsker å binde plassen sammen til en enhetlig flate og gi hele Times Square en plaza-følelse, har Snøhettas prosjektleder Claire Fellmann  uttalt til TU.no. 

 

Snøhettas redesign sto ferdig i fjor, og Vestre og Snøhetta har mange samarbeid bak seg. Blant annet har Snøhetta bygget Vestres fabrikk i Torsby i Sverige.  Ordene miljø og produksjon står sentralt for Vestre. 

 

- Vi skal lage produkter som bidrar til møter mellom mennesker. Ulike kulturer møtes i byene. Ved å ta i bruk uteområdene vil vi kunne bidra til møter mellom mennesker, sier Jan Christian Vestre.

 

Vestre først i verden med Svanemerket benk

 

Vestre har også utemøbler i London. Foto: Vestre
Vestre har møbler i de største europeiske byer, og selvfølgelig i Oslo, som her. Foto: Vestre

Eksportvare

 

Nylig ble det kjent at regjeringen bevilger ti millioner kroner for å selge norsk arkitektur til utlandet.  Det er en del av Kulturdepartementets og Næringsdepartementets "Ut i verden"-program. 

 

- Norsk arkitektur har et mye større eksportpotensial enn det vi frem til nå har klart å realisere. Interessen for nordisk og norsk arkitektur er sterk og økende, og bransjen har kunnskap og kompetanse som etterspørres internasjonalt, sier kulturminister Linda Hofstad Helleland i en melding. 

 

DOGA og Innovasjon Norge skal ferdigutvikle programmet. 

 

– Norge er kjent for god og bærekraftig arkitektur og gode arkitektoniske løsninger. Man kan oppnå verdifull nettverksbygging og kompetansedeling, sier professor Anne-Britt Gran, leder for BI Centre for Creative Industries til Aftenposten. 

 

Les mer på Botrends forside 

 

Følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no og send oss gjerne tilbakemelding her.

Vestre har møblert Times Square i New York. Foto: Vestre
Les mer

Torsdag 4. mai markeres Fargedagen over hele landet. Årets tema er «Alt kan males». – Det er få grenser for hva du kan male. Og ute er det mye å ta tak i! Bord, stoler, benker, lykter, koster, blomsterpotter og postkasser – det er bare fantasien som stopper deg, sier Bjørg Owren, kreativ leder hos ifi.no, som er initiativtager til den landsdekkende markeringen. Bli fargeekspert med Dagny Thurmann-Moe 

Les mer

Interiørarkitekt Nina Isabell Abrahamsen er en av dem som liker å ha noen grønne urter på kjøkkenbenken. De står aldri i direkte sol, men de får godt lys, noe urtene trives i. – Urter på kjøkkenbenken er ikke bare praktisk, men gir også et fint fargestikk, sier hun. Gjør bra mat bedre med urter 

Les mer
Annonse

Det var en regnfull sommer at familien Briså begynte å tenke på å kjøpe seg en robotgressklipper. – Gresset ble så langt fordi vi sjeldent fikk klippet det på grunn av regnet, og da det først var fint vær hadde gresset blitt så langt at gressklipperen vår slet med å komme igjennom alt sammen, forteller Kristine Briså. Med en plen over flere nivåer var de usikre på om det faktisk ville fungere å ha en robotgressklipper.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland