Publisert 31. mai.2016 av

Når nybyggene i Bjørvika skal selges, fristes kjøperne med norsk design.

 

I visningssenteret til eiendoms- og utviklingsselskapet Oslo S Utvikling (OSU) i Barcode, har Fuglen og Norwegian Icons nå opprettet butikk. Tanken er at når ny leilighet erverves, skal også det beste innen norsk møbel- og interiørdesign kunne kjøpes.

 

- Her kjøper man mer enn bare en leilighet, men et komplett hjem med norsk design. Det stemmer godt med det beste norske vi ønsker å selge her i Bjørvika, sier markeds- og merkevaredirektør i OSU, Vibeke Ahlsand.

 

Samarbeidet mellom OSU, Fuglen og Norwegian Icons er en ny måte å formidle boligsalg i Norge på. Ikke minst er det en ny form for samarbeid mellom designformidlere og by- og boligutviklere.

 

 

Eufemias Hage ligger mellom Barcode og fjorden, og er tegnet av Arcasa arkitekter.

På misjonsoppdrag for norsk design

Fuglen, som opprinnelig var en kaffebar ved St. Olavsplass i Oslo, har siden 2002 vokst seg til å bli et designimperie med over 100 ansatte i inn- og utland. De har stadig nye prosjekter og arbeider på flere flater for å formidle norsk design, basert på direktehandelsprinsipper og bærekraftighet.

 

Siste ledd er altså de nye leilighetene i Eufemias Hage som ligger mellom Barcode og fjorden. Totalt 145 leiligheter skal bygges og selges i to trinn, hvorav de siste 62 ble lansert forrige uke. Å formidle norsk design direkte til leilighetskjøpere på denne måten er et nytt og spennede konsept med stort potensiale, tror Arvild Bruun og Einar K. Holthe i Norwegian Icons og Fuglen.

 

(F.v.) Arvild Bruun, Vibeke Ahlsand og Einar K. Holthe. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

 

- Det er fremdeles et stykke igjen med å alminneliggjøre norsk design. Vi jobber med dette hele tiden gjennom utstillinger og promotering, men her har vi en mulighet til å formidle norsk design rett til forbrukeren når de kjøper bolig. Det er et stort marked med enormt potensiale, sier en av grunnleggerne bak Fuglen, Einar K. Holthe.

 

Disse fem norske designere vil vi se mer av i tiden fremover.

Første boligbygg med Breeam miljøsertifisering

De nye leilighetene i Eufemias Hage skal være innflytningsklare i 2018 og er første ledd i utbyggingen i Bjørvika mellom Barcode, fjorden og , Sørenga. I løpet av en tiårsperiode skal totalt 1.500 leiligheter  bygges her. Noe som er svært etterlengtet i hovedstadens pressede boligmarked.

 

- De fleste tror det bare er kontorer her nede, men det stemmer ikke. Her blir det en ny og levende bydel med masse leiligheter, kontorer, kulturtilbud, restauranter og butikker. Her skal det være åpne og tilgjengelige byrom med Havnepromenaden som et naturlig midtpunkt, forteller Ahlsand i OSU.

 

Holthe og Bruun syns det er interessant å få ta del i utviklingen av en ny bydel.

 

- Man må ikke være redd for å tenke kommersielt, samtidig må man kunne stå inne for prosjektene man deltar i, og i dette tilfellet mener vi at norsk design passer perfekt. For i likhet med de nye leilighetenes kvaliteter, har norsk design kvaliteter som varer. At man, enten det gjelder bosted eller interiør, bruker litt mer penger på noe som varer over tid, sier Holthe.

 

For leilighetene ligger i et høyere prissegment. Toppleiligheten på 124 kvadratmeter koster 16,5 millioner, en to-roms ligger på rundt 3,5-4 millioner. Det er Arcasa arkitekter som står bak det nye boligbygget, og OSU har valgt en grønn profil på leilighetene.

 

- Det er det første boligbygget i Norge med Breeam-sertifisering. Det er verdens eldste miljøklassifisering for bygg, men frem til nå har det ikke vært mulig å gi denne sertifiseringen til boligbygg, forklarer Ahlsand.

 

Her tilbyr arkitektene gratis hjelp til boligeiere som skal pusse opp.

Vibeke Ahlsand og Arvild Bruun har stor tro på Oslos nye bydel i Bjørvika. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Vil ha mer norsk design inn i større prosjekter

- For oss handler det om bestandighet. Har du høy kvalitet på interiør og hjem varer det lenger. Da man bygde boliger før i tiden hadde man et 100-års perspektiv, det ser vi lite av nå, sier Arvild Bruun.

 

Norsk møbeleksport vokser.

 

Det er Bruun og Holthe som har samarbeidet tett med Vibeke Ahlsand og OSU de siste ukene. Idéen oppstod tre uker før salgsstart i Eufemias Hage, og butikken ble bygget i ekspressfart.

 

Norsk design på agendaen i Milano.

 

Stol 1036 av Alf Sture, også kalt Norges eldste moderne stol, selges nå i Bjørvika. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

 

Utover sommeren vil butikken også holdes åpen for andre som higer etter norsk design.

 

- Det har skjedd mye innen norsk design de siste 5-10 årene, men mens for eksempel danskene har vært utrolig flinke til å koble designere og produkter til store prosjekter, har vi ligget litt etter. Det er ingen grunn til at store kontorbygg, leiligheter og restauranter skal bestille fra utenlandske aktører når vi har så mye godt design her hjemme. Vi må bare få formidlet hvor mye man faktisk kan velge blant, sier Bruun.

 

Fakta byutviklingen i Bjørvika

  • Oslo S Utvikling (OSU) eies av Entra Eiendom AS, Linstow AS og Rom Eiendom AS og skal utvikle totalt 380.000 av 900.000 kvadratmeter i Bjørvika.
  • OSU står også bak utbyggingen av Barcode med ca. 400 leiligheter og ca. 10.000 arbeidsplasser.
  • Bjørvika er Norges største byutviklingsprosjekt i nyere tid.
  • Den nye bydelen vil romme ca. 4.-5.000 nye boliger og ca. 20.000 arbeidsplasser.
  • Eufemias Hage vil ligge i Bjørvika og er de første av totalt 1.500 boliger som OSU skal bygge i løpet av en tiårsperiode.
  • Norwegian Icons promoterer norsk design i inn- og utland. Selskapet ble startet i 2013 av gründerne bak Fuglen, men er skilt ut i eget AS.
  • Norwegian Icons selger norske designmøbler i Fuglens caféer i Oslo og Tokyo, på nett, i en nyåpnet og selvstendig Norwegian Icons butikk i Tokyo, samt i det nye visningssenteret i Barcode.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

Per Erik Martinussen i Arcasa arkitekter har tegnet Eufemias Hage. FOTO: OUS
Amanda M. M. Lie skal selge norsk design i visningssenteret. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Designikoner og hageinspirasjon står side om side i Barcode. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Obos-prisene uendret i februar

...men prisene er likevel 22 prosent høyere enn for ett år siden.

Publisert 01. mars.2017 av

Prisene på brukte Obos-boliger i Oslo økte med 0,1 prosent i februar - altså i praksis uendret. Dette er likevel en prisstigning på 22 prosent fra februar i fjor.

 

En brukt Obos-bolig koster nå i gjennomsnitt 65.066 kroner pr. kvadratmeter.

 

Boligselskapet solgte ifjor boliger for 11,29 milliarder kroner.

 

 

– Innstrammingene i bankenes lånepraksis kan forklare at det nå er noe roligere i bruktboligmarkedet, men det er for tidlig å trekke noen endelig konklusjon. De grunnleggende forutsetningene for fortsatt prisvekst er imidlertid fortsatt til stede, og det er derfor viktig at kommunene har høyt trykk på å få ferdigregulert nok tomter, sier konsernsjef Daniel Kjørberg Siraj i en pressemelding.

KONSERNSJEF: Daniel Kjørberg Sinaj er konsernsjef i Obos.

Dyrest på Sagene

Boligprisoversikten viser at de dyreste boligene pr. kvadratmeter ligger på Sagene. Her er gjennomsnittlig kvadratmeterpris 84.767 kroner, over 1200 kroner mer enn St. Hanshaugen på andreplass.

 

Laveste kvadratmeterpris har bydelene Grorud og Stovner, begge rett i overkant av 50.000 kroner.

 

Det ble foretatt 614 eierskifter av Obos-boliger i februar. Dette er 90 flere enn i januar, men 74 færre enn februar i fjor.

 

Les flere Botrend-artikler om Obos her.

 

Les flere boligsaker på forsiden av Botrend.

Les mer

Flere områder i Oslo-distriktet opplever stort press på boligmarkedet. Dette er også tilfellet i Røyken-området, der daglig leder og eiendomsmegler Fredrik Mørch Døviken i DNB Eiendom karakteriserer situasjonen slik: - Det er større aktivitet på visningene, flere budgivere på hvert objekt og derav høyere priser. Her får du flere eiendomsnyheter 

Les mer

Hyttetradisjonen står sterkt i Norge, og den idylliske forestillingen om å samle hele storfamilien og nyte livet i solveggen kan virke lokkende. Mange drømmer om å bygge hytte på fjellet – og flere og flere har økonomi og tør satse på drømmen. Ferdighytteprodusentene Familiehytta, Saltdalshytta, Tinde Hytter og Norgeshus har økt salget av ferdighytter de siste årene. Med et hav av ulike hytteprodusenter og et hav av ulike hyttemodeller å velge mellom, er mulighetene mange. Alt

Les mer
Annonse

Hallgeir Kvadsheim er ekspert på privatøkonomi og økonomisk rådgiver i Tjenestetorget. Her deler han bankenes tre viktige sjekkpunkter før de kan gi deg et boliglån.1: EgenkapitalDu bør ha minst 15 prosent egenkapital for å få lån. Skal du kjøpe en bolig til to millioner, betyr det at banken i utgangspunktet kun vil låne deg 1,7 millioner (85 %). Restsummen på 300 000 kroner, må du fikse selv. Et alternativ er at foreldre stiller sikkerhet i egen bolig og/eller er kausjonister. Det

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland