Publisert 31. mai.2016 av

Når nybyggene i Bjørvika skal selges, fristes kjøperne med norsk design.

 

I visningssenteret til eiendoms- og utviklingsselskapet Oslo S Utvikling (OSU) i Barcode, har Fuglen og Norwegian Icons nå opprettet butikk. Tanken er at når ny leilighet erverves, skal også det beste innen norsk møbel- og interiørdesign kunne kjøpes.

 

- Her kjøper man mer enn bare en leilighet, men et komplett hjem med norsk design. Det stemmer godt med det beste norske vi ønsker å selge her i Bjørvika, sier markeds- og merkevaredirektør i OSU, Vibeke Ahlsand.

 

Samarbeidet mellom OSU, Fuglen og Norwegian Icons er en ny måte å formidle boligsalg i Norge på. Ikke minst er det en ny form for samarbeid mellom designformidlere og by- og boligutviklere.

 

 

Eufemias Hage ligger mellom Barcode og fjorden, og er tegnet av Arcasa arkitekter.

På misjonsoppdrag for norsk design

Fuglen, som opprinnelig var en kaffebar ved St. Olavsplass i Oslo, har siden 2002 vokst seg til å bli et designimperie med over 100 ansatte i inn- og utland. De har stadig nye prosjekter og arbeider på flere flater for å formidle norsk design, basert på direktehandelsprinsipper og bærekraftighet.

 

Siste ledd er altså de nye leilighetene i Eufemias Hage som ligger mellom Barcode og fjorden. Totalt 145 leiligheter skal bygges og selges i to trinn, hvorav de siste 62 ble lansert forrige uke. Å formidle norsk design direkte til leilighetskjøpere på denne måten er et nytt og spennede konsept med stort potensiale, tror Arvild Bruun og Einar K. Holthe i Norwegian Icons og Fuglen.

 

(F.v.) Arvild Bruun, Vibeke Ahlsand og Einar K. Holthe. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

 

- Det er fremdeles et stykke igjen med å alminneliggjøre norsk design. Vi jobber med dette hele tiden gjennom utstillinger og promotering, men her har vi en mulighet til å formidle norsk design rett til forbrukeren når de kjøper bolig. Det er et stort marked med enormt potensiale, sier en av grunnleggerne bak Fuglen, Einar K. Holthe.

 

Disse fem norske designere vil vi se mer av i tiden fremover.

Første boligbygg med Breeam miljøsertifisering

De nye leilighetene i Eufemias Hage skal være innflytningsklare i 2018 og er første ledd i utbyggingen i Bjørvika mellom Barcode, fjorden og , Sørenga. I løpet av en tiårsperiode skal totalt 1.500 leiligheter  bygges her. Noe som er svært etterlengtet i hovedstadens pressede boligmarked.

 

- De fleste tror det bare er kontorer her nede, men det stemmer ikke. Her blir det en ny og levende bydel med masse leiligheter, kontorer, kulturtilbud, restauranter og butikker. Her skal det være åpne og tilgjengelige byrom med Havnepromenaden som et naturlig midtpunkt, forteller Ahlsand i OSU.

 

Holthe og Bruun syns det er interessant å få ta del i utviklingen av en ny bydel.

 

- Man må ikke være redd for å tenke kommersielt, samtidig må man kunne stå inne for prosjektene man deltar i, og i dette tilfellet mener vi at norsk design passer perfekt. For i likhet med de nye leilighetenes kvaliteter, har norsk design kvaliteter som varer. At man, enten det gjelder bosted eller interiør, bruker litt mer penger på noe som varer over tid, sier Holthe.

 

For leilighetene ligger i et høyere prissegment. Toppleiligheten på 124 kvadratmeter koster 16,5 millioner, en to-roms ligger på rundt 3,5-4 millioner. Det er Arcasa arkitekter som står bak det nye boligbygget, og OSU har valgt en grønn profil på leilighetene.

 

- Det er det første boligbygget i Norge med Breeam-sertifisering. Det er verdens eldste miljøklassifisering for bygg, men frem til nå har det ikke vært mulig å gi denne sertifiseringen til boligbygg, forklarer Ahlsand.

 

Her tilbyr arkitektene gratis hjelp til boligeiere som skal pusse opp.

Vibeke Ahlsand og Arvild Bruun har stor tro på Oslos nye bydel i Bjørvika. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Vil ha mer norsk design inn i større prosjekter

- For oss handler det om bestandighet. Har du høy kvalitet på interiør og hjem varer det lenger. Da man bygde boliger før i tiden hadde man et 100-års perspektiv, det ser vi lite av nå, sier Arvild Bruun.

 

Norsk møbeleksport vokser.

 

Det er Bruun og Holthe som har samarbeidet tett med Vibeke Ahlsand og OSU de siste ukene. Idéen oppstod tre uker før salgsstart i Eufemias Hage, og butikken ble bygget i ekspressfart.

 

Norsk design på agendaen i Milano.

 

Stol 1036 av Alf Sture, også kalt Norges eldste moderne stol, selges nå i Bjørvika. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

 

Utover sommeren vil butikken også holdes åpen for andre som higer etter norsk design.

 

- Det har skjedd mye innen norsk design de siste 5-10 årene, men mens for eksempel danskene har vært utrolig flinke til å koble designere og produkter til store prosjekter, har vi ligget litt etter. Det er ingen grunn til at store kontorbygg, leiligheter og restauranter skal bestille fra utenlandske aktører når vi har så mye godt design her hjemme. Vi må bare få formidlet hvor mye man faktisk kan velge blant, sier Bruun.

 

Fakta byutviklingen i Bjørvika

  • Oslo S Utvikling (OSU) eies av Entra Eiendom AS, Linstow AS og Rom Eiendom AS og skal utvikle totalt 380.000 av 900.000 kvadratmeter i Bjørvika.
  • OSU står også bak utbyggingen av Barcode med ca. 400 leiligheter og ca. 10.000 arbeidsplasser.
  • Bjørvika er Norges største byutviklingsprosjekt i nyere tid.
  • Den nye bydelen vil romme ca. 4.-5.000 nye boliger og ca. 20.000 arbeidsplasser.
  • Eufemias Hage vil ligge i Bjørvika og er de første av totalt 1.500 boliger som OSU skal bygge i løpet av en tiårsperiode.
  • Norwegian Icons promoterer norsk design i inn- og utland. Selskapet ble startet i 2013 av gründerne bak Fuglen, men er skilt ut i eget AS.
  • Norwegian Icons selger norske designmøbler i Fuglens caféer i Oslo og Tokyo, på nett, i en nyåpnet og selvstendig Norwegian Icons butikk i Tokyo, samt i det nye visningssenteret i Barcode.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

Per Erik Martinussen i Arcasa arkitekter har tegnet Eufemias Hage. FOTO: OUS
Amanda M. M. Lie skal selge norsk design i visningssenteret. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Designikoner og hageinspirasjon står side om side i Barcode. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Publisert 18. april.2017 av

Hyttedrømmen lever sterkt hos mange nordmenn, som ikke allerede har skaffet seg en hytte.

 

66.000 husstander har konkrete planer om å kjøpe hytte. Ytterligere 200.000 sier de i fremtiden kan tenke seg å kjøpe hytte, ifølge tall fra Prognosesenteret.

 

Lav rente og høy prisvekst på bolig har gjort det attraktivt å kjøpe hytte de senere årene. Dessuten er det stadig flere av de yngre som ser utleie som mulig måte å finansiere hyttedrømmen.

 

Finansinntekter

- AirBnB-generasjonen, sier den erfarne hyttemegleren på Geilo, Christian Haatuft hos Eiendomsmegler1.

 

- For fjellhytter ser vi en klar tendens til at folk begynner med leilighet, så kjøper de seg hytte før de igjen ender opp i leilighet. De yngre er opptatt av leiligheter, og de er mindre redd for å leie ut enn generasjonen før dem. De ser at dette gir gode finansinntekter, sier Haatuft.

 

Les også: Oppfylte hyttedrømmen i Hemsedal

 

Han mener folk er blitt mer bevisst på hva det koster å eie en hytte.

 

- For ti år siden var det ingen som spurte hva det koster å drifte en hytte. Det er de svært opptatt av i dag, sier Haatuft.

 

Det store volumet av hytter og leiligheter som selges på Geilo ligger mellom 2,5 og 6 millioner kroner.

Viktig for turistnæringen

I hyttekommunen Vinje er det viktig å få hytte- og leilighetseiere til å leie ut hyttene sine, slik at det blir aktivitet også på ukedagene og utenfor ferieperiodene.

 

- Det ligger et stort potensial for oss i at private ser verdien av å leie ut sin egen fritidsbolig. Det gir både hytteeierne ekstra penger og gir verdiskapning for destinasjonen, sier turistsjef i Visit Rauland, Torben Andersen.

 

Boligdama: Derfor er yngre mer åpne for utleie av hytta

 

En fersk rapport viser at hyttenæringen årlig bidrar med 600 millioner kroner i kommunen med 3.700 innbyggere.

 

I Vinje har en del kjøpt hytte med utleieplikt, og det jobbes også med å bygge rene fritidsboliger for utleie, for å dekke blant annet etterspørselen hos utenlandske turister.

 

 

- Folk har generelt god råd og med lav rente så ønsker folk ofte å ha hytta for seg selv. Vi ønsker å strømlinjeforme dette mer, sier Andersen.

 

Flere unge kjøper

Ved Prognosesenteret følger de utviklingen i markedet for fjellhytter og sjøhytter tett.

 

- Det vi ser er at antall unge mennesker som ønsker hytte øker, og vi ser at flere unge de siste årene har blitt hytteeiere, sier partner Bjørn-Erik Øye ved Prognosesentret.

 

- AirBnB-generasjonen er oftere vant til å leie hytte selv, og de ser derfor også oftere på muligheten til å finansiere hytta gjennom utleie.

 

 

66.000 nordmenn har konkrete planer om å kjøpe hytte. Her fra Rauland. Foto: Oddgeir Mella

Bygger mindre hytter

Både Christian Haatuft og Bjørn-Erik Øye peker også på en klar tendens blant de som bygger hytte i dag: Størrelsen.

 

- I perioden 2005 til 2007 var det å skulle ha store hytter veldig i vinden. Det har nok roet seg noe. Folk er nok mer opptatt av planløsning, beliggenhet og kvalitet nå, sier Haatuft.

 

- Den gang trodde folk det var en investering. De skulle tjene penger på hytta, og slik gikk det jo ikke, sier Bjørn-Erik Øye.

 

- Du kan gjerne si at jo dyrere en hytte er, jo mer spesiell er den. Folk legger igjen sjelen sin der. Derfor er også de dyreste hyttene de vanskeligste å selge. Har du 10 millioner å bruke på en hytte, er det nesten bedre å bygge selv, legger Øye til.

 

Dyrt på Norefjell

Det bekrefter også eiendomsmegler Morten Høegh hos Sem & Johnsen. Høegh har en rekke hytter og leiligheter over 10 millioner ute på Norefjell, og det tar tid å få solgt disse.

 

- Vi har en del dyre boliger som det tar litt tid å få solgt. Noen av disse konkurrerer også med Norefjellstua, sier Høegh, som mener det er litt tilfeldigheter at det er så mange dyre boliger ute samtidig.

Les mer

Foto: Silkedalen, Rauland. Botrend vil i dagene før påske ta for seg seks av de mest populære områdene for fjellhytter innen rimelig reiseavstand fra Oslo. I dag er turen kommet til Telemarks-kommunene Vinje og Tinn. Både Gaustablikk og Rauland er tradisjonsrike hytteområder. Vinje kommune, som dekker blant annet sistnevnte, er en av fem kommuner hvor det fra februar 2016 til januar 2017 ble solgt mer enn 100 fjellhytter, ifølge prisstatistikken til Eiendom Norge. - De siste åtte åre

Les mer

Botrend ser på status i markedet for fjellhytter før påske, og ser på seks av de mest populære områdene innen rimelig reiseavstand fra Oslo. Rundt Lillehammer er det muligheter både for skiløperne og alpinistene. - Hafjell og Sjusjøen peker seg ut, sier eiendomsmegler Stig Henning Svartor i DnB Eiendom på Lillehammer. - Det har vært særdeles bra i 2016 og hittil i 2017. Det er en morsom reise å være friluftsmegler om dagen, sier Svartor, som anslår at de har solgt nærmere 50 fr

Les mer
Annonse

Varsling på mobilen, fjernstyring av boligen, nøkkelløs adgang.. Ny teknologi gir nye muligheter for sikring av boligen. De ulike leverandørene har ulike løsninger og prisene kan variere mye. Nå kan du sammenligne løsninger og priser raskt og enkelt. 

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland