Publisert 01. juni.2016 av

I et halvt år har den unike eiendommen på 57 mål vært til salgs på Tjøme. Den troner øverst på listen over Norges dyreste boliger akkurat nå – i det åpne markedet vel og merke. 

 

- Vi har ikke dårlig tid, og vi ser at markedet for dyre eiendommer kommer mer og mer, sier seniormegler og partner hos Nordvik & Partners, Terje Tinholt til Botrend.

 

Få med deg siste nytt fra boligmarkedet på Botrend her.

 

 

Sammen med Børre Gåsvær er det han som nå selger det ærverdige pensjonatet «Baldershage» på vegne av fire arvinger.  

 

- Det er et spesielt objekt fordi det er en stor eiendom med stort utviklingspotensiale. Men vi er i en prosess med kommunen hvor vi avventer hva som er mulig å gjøre, sier Tinholt.

 

Når nybyggene i Bjørvika skal selges, fristes kjøperne med norsk design.

 

Norges dyreste bolig har sjøutsikt og strandlinje. FOTO: NORDVIK & PARTNERS

Store utviklingsmuligheter

Hovedboligen ble oppført i sveitserstil i 1900. Det skal opprinnelig ha vært skipsrederresidens før det ble tatt i bruk som pensjonat.

 

Rundt pensjonatet er det opparbeidet plen og beplantning, i tillegg til store deler uberørt natur hvor det tidligere ble drevet gårdsbruk. En lang strandlinje med svaberg, sandstrand og en gammel steinbrygge, trekkes også frem som unike kvaliteter.

 

Ifølge Tinholt er det både privatpersoner og eiendomsutviklere blant interessentene. Det er eiendommens fire bruksnumre som gir store utviklingsmuligheter.

 

- Man kan enten dele den inn i fire eiendommer, eller på sikt utvikle det til både faste eiendommer, flere boligtomter eller fritidseiendommer. Men vi må få avklart situasjonen med kommunen før vi vet mer om hva som kan gjøres, sier Terje Tinholt i Nordvik & Partners.

 

I dag er eiendommen uregulert, men det foregår en prosess med Tjøme kommune om hva som kan gjøres. 

 

Tollvaktbu med gang, alkove og innredet rom. FOTO: NORDVIK & PARTNERS

Den lave renten fører til økte eiendomsinvesteringer

Du kan lese mer om boligpriser på Botrend her. 

 

- Vi har god tid og ønsker en god pris. Men mest av alt handler det om at vi treffer den rette personen som er villig til å kna den litt, sier Tinholt som presiserer at markedet for dyre boliger er med dem.

 

- Vi er nå i en situasjon hvor renten er lav, og hvor den kommer til å være det i overskuelig fremtid. Det gjør at det er mye bedre å plassere pengene i fast eiendom fremfor å sette dem i banken. Det er grunnen til at vi har solgt flere av de dyre eiendommene i det siste.

 

Markedet for eiendommer fra 20 millioner kroner og oppover utarter seg annerledes enn det generelle boligmarkedet. Salg kan ta måneder og år, og for en strandeiendom på Nesøya i Asker skulle det ta hele 6 år. Flere unike eneboliger i denne prisklassen kan du også lese mer om her.

 

Gjestehus med to etasjer og uteplass. FOTO: NORDVIK & PARTNERS

Moderniseringsbehov

Eiendommen består av "Baldershage" pensjonat på ca. 382 kvadratmeter, et 184 kvadratmeter stort gjestehus og en liten tollvaktbu – alle oppført på begynnelsen av 1900-tallet.

 

I tillegg medfølger to boder, en låve og et brønnhus. Hovedhusets standard er enkel, mens tilleggsobjektene skal være modne for utskiftning.

 

Se hvordan eiendomsmegleren totalrenoverte 70-tallshuset på to måneder.

 

- "Baldershage" er et meget sjarmerende hus i seg selv som det også kan gjøres mye med, sier Tinholt som mener det ikke vil skremme en potensiell kjøper.

 

- Vi er vant til at folk vil endre litt. Vi er også vant til å være tålmodige når det gjelder salg av slike kostbare eiendommer. Er man tålmodig får man også et bedre bud. Det har aldri gått fort å selge en eiendom til 48 millioner.

 

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

 

Det var tidligere gårdsdrift rundt det gamle pensjonatet på Tjøme. FOTO: NORDVIK & PARTNERS
Publisert 02. mars.2017 av

Da eiendomsmeglerfullmektig Huong Pham i iHus Eiendomsmegling fikk i oppdrag å selge et lite oppussingsobjekt på Bøler i Oslo, måtte hun være kreativ.

 

Selv om boligstyling er blitt et vanlig tiltak før en bolig legges ut for salg, ønsket derimot ikke eier av denne leiligheten å bruke penger på det.

 

– Leiligheten var et oppussingsobjekt, og uten styling ville det blitt en kjedelig annonse. Eier ønsket ikke å investere mye penger i det, og siden leiligheten var helt tømt, ble spørsmålet hva jeg kunne gjøre for å få god respons på leiligheten til en billig penge, forklarer Pham.

Sammen med kontorsjef Katrine Solvåg kom de på ideen om å bruke frukt som et virkemiddel, noe eier var svært skeptisk til.

 

Les også: Dette er årets boligannonse

 

– Vi tenkte først å plassere masse appelsiner rundt om i leiligheten, før vi kom på at ananas kunne se kult ut. Derfor kjøpte vi inn en mengde ananaser til fotograferingen. Selger var skeptisk til forslaget og redd for at dette skulle gå veldig galt, men jeg overtalte ham til å stole på meg, forteller hun.

Bruken av frukt i boligannonsen førte til positiv respons. FOTO: Alejandro Villanueva

Morsom tekst

I tillegg til den kreative og originale stylingen, skrev hun en kort, morsom og hyggelig tekst, men inngangen «søker ny eier med tid til oppussing og kjærlighet for ananas!»

 

Pham innrømmer at dette stuntet kunne gå begge veier. Heldigvis for selger, endte det godt. Det gjorde også dette annonsestuntet, som endte med salg 700.000 over prisantydning.

 

– Jeg tenkte at dette enten kunne bli veldig bra, eller at folk ville se på det som useriøst. Heldigvis fikk annonsen god respons, og allerede etter noen minutter hadde folk bestilt prospektet til den 37 kvadratmeter lille leiligheten, forteller hun.

Eiendomsmeglerfullmektig Huong Pham i iHus Eiendomsmegling. FOTO: iHus Eiendomsmegling

 

Totalt fikk annonsen 8000 visningsklikk, og 49 personer viste interesse for boligen, hvorav 20 kom på visning.

 

Leiligheten ble forsøkt kuppet for 2.250.000 kroner, men Pham anbefalte selger å ha is i magen. Det skulle vise seg å lønne seg.

 

Hvordan gjøre et godt boligkjøp

 

Leiligheten ble solgt for 2,5 millioner kroner, ekskludert fellesgjeld på drøyt 100.000 kroner, noe både Pham og selger er godt fornøyd med.

 

Timing av boligsalg betyr alt

 

Selgeren, en godt voksen mann, var svært skeptisk til stylingen. FOTO: Alejandro Villanueva
Selv det oppussingsklare badet ble interessant på grunn av ananasene. FOTO: Alejandro Villanueva

– Stor betydning

Pham tror ikke leiligheten hadde fått like mye interessenter om det ikke hadde vært for ananasene.

 

– Markedsføring har svært mye å si for annonsen. Mange blir lurt av bildene, enten det er en ordinær boligstyling, eller dette. Mange bruker mye penger på styling, men når du kjøper, får du en tom leilighet. Denne gangen er jeg ikke i tvil om at en litt morsom styling førte til at folk spredte annonsen mer enn hva en ellers tom leilighet ville gjort, sier hun.

 

Fanny: Hvordan leve i et oppussingsobjekt?

 

Selv om dette førte til suksess denne gangen, vil hun ikke gjøre dette til en vane.

 

– Vi vil anbefale møbelstyling, men jeg har forståelse for at man må vurdere hvor mye man vil investere i den slags, basert på størrelse, standard og hva man kan få igjen for salgsobjektet. Jeg kan ikke gjøre denne stylingen igjen og igjen, men det kan dukke opp lignende situasjoner i fremtiden, og da må jeg finne på noe annet. Man skal ikke alltid være så A4, ler hun.

Valgte å style oppussingsprosjektet med nødvendige verktøy man trenger. FOTO: Anders Kjøndal, Luxe

Spilte på husets stil

Ole Herman Grongstad, eiendomsmegler i Eie eiendomsmegling i Sandvika så seg også nødt til å tenke utenfor boksen da han i fjor høst skulle selge en sliten og oppussingsklar enebolig på Haslum i Bærum.

 

TV-ekspertene gir deg oppussingstipsene

 

 

Eie Eiendomsmegling valgte å redigere alle bildene i en retro stil som passet huset. FOTO: Anders Kjøndal, Luxe

– I denne boligen hadde styling med moderne møbler blitt full krasj. Når man ser på boligannonser, handler det mye om følelser og det å få det riktige inntrykket. Derfor valgte vi å spille på oppussingsprosjektet og retrostilen som var i boligen, forteller han.

 

De stylet boligen med oppussingsrekvisitter som verktøy, malingskoster og stige, og introduserte annonsen med teksten «Brett opp ermene! Denne store eneboligen på Haslum skriker sene kvelder og tøffe tak, med grønne omgivelser på menyen».

 

– Dette gjorde vi først og fremst for å få mer oppmerksomhet rundt annonsen, og det førte til bra oppmøte på visning. Vi fikk også mange positive tilbakemeldinger, men dette er ikke et stunt som passer alle type objekter, og vi vil heller ikke gjør dette til en vane, presiserer han og påpeker at de aktivt jobber med å fremheve de ulike objektenes særpreg ved bruk av styling.

Tomme pizzaesker er ikke hverdagskost i boligannonsene. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Vurderer lime-bruk 

Eiendomsmegler i Krogsveen avd. Bekkestua, Ola Ahlstrand, har ikke vært like original i måten han har stylet sine objekt, men anerkjenner Phams unike styling.

 

– Bruken av ananas høres morsom ut. Selv har jeg vurdert å bruke lime, som er en del av Krogsveen-logoen, i hvert rom under våre boligstylinger. Både for å skape humor og ikke minst interesse rundt Krogsveen, innrømmer han.

 

Selv om frukt ennå ikke er en gjenganger i hans boligstyling-prosjekt, har han mer enn en gang tatt med seg rekvisitter som stearinlys, planter og puter fra kontoret for å gi salgsobjektene sine mer liv.

 

– Når man skal selge en bolig er det jo viktig at man fremmer boligen på best mulig måte, og når selger ikke ønsker boligstyling, må man være kreativ, innrømmer han.

Tror ikke på trend

Kristine Eia Kirkholm, PR- og informasjonsansvarlig i Finn.no, er kjent med lignende kreativ bruk i boligannonsene, men forteller at hun ikke opplever en stor utvikling av lignende annonser.

 

– Jeg husker en tid tilbake i Sverige hvor det var mange som brukte frukt i boligannonser. Også i Norge dukker det av og til opp noen som vil skille seg ut med en frukt eller lime. Det er vel for å gjøre noe oppsiktsvekkende og annerledes, men jeg tror ikke det blir en trend, mener hun.

 

I løpet av året har finn.no 100.000 boligannonser til salgs, og Kirkholm forteller at snittet ligger på et sted mellom 3-4000 sidevisninger.

Pham er godt fornøyd med resultatet av salget på boligen hvor ananas ble brukt som styling. FOTO: Alejandro Villanueva

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

De fem dyreste eiendommene til salgs i Asker og Bærum strekker seg fra 58. mill til 15.mill. På topp ligger Villa Heimro på Nesøya i Bærum med en prisantydning på 58 mill. Boligen med en kvadratmeterpris på 115768.5,- er sett over 95 000 ganger på Finn. 

Les mer

I fjor høst ble en fritidseiendom fra 1800-tallet på Skui lagt ut for 2,9 millioner kroner. Etter en tid ble annonsen trukket tilbake. Nå ligger stedet ute for salg igjen, men nå er prisen 2,2 millioner. På nyåret ble et hyttetun fra begynnelsen av 40-tallet, tegnet av den anerkjente arkitekten Arnstein Arneberg, lagt ut for 4 millioner kroner, nå er prisen dumpet til 3,5 millioner. Eiendommen, ligger ca. 2,5 kilometer fra Sollihøgda, beskrives som et hyttetun med stor tomt. Boligmasse

Les mer
Annonse

Hallgeir Kvadsheim er ekspert på privatøkonomi og økonomisk rådgiver i Tjenestetorget. Her deler han bankenes tre viktige sjekkpunkter før de kan gi deg et boliglån.1: EgenkapitalDu bør ha minst 15 prosent egenkapital for å få lån. Skal du kjøpe en bolig til to millioner, betyr det at banken i utgangspunktet kun vil låne deg 1,7 millioner (85 %). Restsummen på 300 000 kroner, må du fikse selv. Et alternativ er at foreldre stiller sikkerhet i egen bolig og/eller er kausjonister. Det

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland