Alle vil ha en bit av den norske designduoen

Anderssen & Voll om norsk design og store drømmer.

Publisert 02. juni.2016 av

De var med på å etablere det kjente norske designfellesskapet Norway Says på 2000-tallet og gikk videre under eget navn i 2009. Siden den gang har Torbjørn Anderssen og Espen Voll vokst seg til å ha fem ansatte og oppdrag i inn- og utland.

 

Anderssen & Voll står i dag bak en rekke hyllede designprodukter innen møbel, tekstil, belysning og industridesign. Men også mobiltelefoner som kan bæres rett på kroppen, er utviklet av designduoen i samarbeid med Filip Technologies.

 

- Tidligere skulle man bare tegne møbler, det var der fokuset lå. Men etter hvert har bransjen og produsentene utviklet seg til å nå et bredere felt. Nå leverer produsentene flere former for design – de selger en livsstil. Det skaper større rom for innovasjon og utviklingsmuligheter, spesielt for unge, nyetablerte designere, sier Espen Voll.

 

Sammen med designpartner Torbjørn Anderssen sitter han i deres splitter nye sofa for danske Muuto. Sofaen som er så ny at den ikke engang har fått et navn. Det er den niende produktserien duoen har laget for Muuto – noe som gjør dem til selskapets største designleverandør.

 

Vi er på verdens største og viktigste messe for møbel- og design i Milano. Det er ikke tilfeldig at produsent Muuto har lagt sofalanseringen til den anerkjente messen Salone del Mobile. Messen Voll egenhendig dro til som nyutdannet møbeldesigner for 20 år siden. Da under dekke som journalist. Sakene han skrev for norske magasiner finansierte den dyre studieturen for den unge og sultne designeren.

 

Nye "Framed Mirror" for Muuto kan henge både i stuen og på badet. FOTO: MUUTO
"Float Candelstick" gir stearinlyset mer plass, mener Torbjørn Anderssen. FOTO: MUUTO
"Hector" for prestisjetunge Erik Jørgensen ble lansert under Stockholms-messen i februar. FOTO: ERIK JØRGENSEN

Om norsk design og store drømmer

Anderssen og Voll møtte hverandre for første gang i 2000 da de var på vei til en felles utstilling. De to designerne hadde en felles grunntanke om at design skal aktualisere produktene i innhold og form slik at de blir meningsfulle, attraktive og miljøvennlige. Ikke minst tenkte de begge stort: De ville bringe norsk design ut. En målsetning som ikke stod høyt på agendaen blant deres norske kolleger den gangen.

 

- Det var ingen som så det internasjonale markedet for norske designere, og her hjemme var det kun noen få produsenter man kunne jobbe for. Derfor så vi ut tidlig, forteller Voll.

 

Siden har de - både gjennom Norway Says og under eget navn - designet for noen av verdens ledende møbel- og interiørprodusenter som Foscarini, Magis, Kvadrat og Erik Jørgensen. På kundelisten står også en rekke tunge norske aktører som Fora Form, Fjordfiesta, LK Hjelle og nå sist Røros Tweed.

 

- Jeg husker godt første gangen jeg kom til Sykkylven (møbelindustribygd på Vestlandet red.anm.) og så prototypen vår på sofaen «Ugo» stå der i fabrikken til LK Hjelle. Det var så omfavnende. Et virkelig stort øyeblikk!

 

Torbjørn Anderssen har nærmest stjerner i øynene mens han mimrer tilbake til 2000-tallet da de fikk sitt første møbel i produksjon.

 

 

"Ugo" var første sofa, designet av Norway Says for LK Hjelle.

At de brenner for sitt fag er lett å se. De er ettertraktede - både som designere og som mentorer. I Milano forteller flere unge, norske designere til Botrend om sine forbilder Anderssen & Voll. Og designduoen selv synes merkbart opptatte av dette: Intervjuet handler egentlig om Muutos nye sofa, men sklir raskt ut til å handle om unge, norske designere.

 

- Mange snakker om at det er den nye oljen, og det har virkelig skjedd en endring. I dag har vi mange talenter som leverer til norsk, dansk og utenlandsk industri, mens svenskene holder seg i hjemlandet og de danske er ganske fraværende, sier Anderssen som selv har veiledet en rekke studenter gjennom sitt professorat i møbeldesign ved Kunst og Designhøgskolen i Bergen.

 

Norsk bærekraftig design i tre vakte oppsikt i Milano.

Produktiv duo

Torbjørn Anderssen og Espen Voll er like forskjellige som de er produktive. Mens Torbjørn får karakteristikken «selgeren» av Espen, er han en mer filosoferende type. Forskjellene synes gode, for flere av produktene høster både ros og designpriser i tillegg til å gå godt kommersielt.

 

 

 

- Vi har til enhver tid rundt 20-25 ulike prosjekter gående. Man må ha det for å klare seg i en bransje hvor ting av og til kan ta ganske lang tid. Derfor designer vi også bredt og gjør alt fra sofaer til bord, innredning av restauranter og hjem, forteller Anderssen entusiastisk.

 

 

 

Designduoen i deres nyeste og foreløpig navnløse sofa for Muuto. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Siste nytt er deres eget designmerke «Nedre Foss». Ildhanen som ble designet til restauranten på gamle Nedre Foss gård som tragisk nok brant ned til grunnen i romjulen 2015, ble såpass ettertraktet at de bestemte seg for å selge den selv. Nå selges lysestaken i støpejern av 50 forhandlere over hele verden fra Toronto til Tokyo.

 

- Den kan stå på alt fra hytta til et Bulthaup-kjøkken, og er nok derfor den har blitt så populær. Vi planlegger å komme med flere ting under denne merkevaren nå, sier Anderssen.

 

Les mer om norsk design på Botrend her.

Ildhanen, designet til Nedre Foss gård, ble så populær at den nå forhandles over hele verden. FOTO: ANDERSSEN & VOLL
Tre populære serier: "Connect" sofa, "Oslo Sofa" stol og "Five Pouf" puff. FOTO: MUUTO

En sofa å hvile middag på

En av vårens store nyheter fra Anderssen & Voll, speilene «Framed Mirror» for Muuto, forventes også å gå som varmt hvetebrød. De ankom butikkene i mars og har allerede solgt godt. Under messen i Milano satte enda flere forhandlere seg på listen.

 

- Det kommer til å gå mye av speilene, men den nye sofaen trenger nok litt lenger tid, sier Espen Voll.

 

Fire sofa-favoritter fra Milano.

 

Den nye sofaen er nettere og lettere enn deres tidligere sofaer for Muuto. Den er perfekt til å hvile middag på, ifølge Anderssen selv.

 

 

 Sofaen «Connect» har solgt godt på kontraktsmarkedet og er nå i ferd med å finne veien til stadig flere privatkunders hjem. Elegante «Oslo» har et typisk Muuto-uttrykk og er også blitt veldig populær, mens «Rest» er den foreløpig soleklare salgssuksessen.  

 

- Hele tanken er å formidle komfort. Det beveger seg mot at ting skal være softere og mer komfortabelt nå, noe vi var tidlig ute med, forklarer Voll.

 

- Det tar tid, men det er virkelig gøy å designe sofa. Min personlige favoritt er kanskje tekstiler hvor man får et umiddelbart resultat, sier Anderssen.

Overraskes fremdeles etter 16 år som designere

Tiden er knapp for designduoen i Milano. Neste møte på planen er hos den italienske møbelforhandleren Magis som de har designet den populære barstolen «Tibu» for.

 

 

 

Vi haster gjennom de store hallene på messeområdet nordvest i Milano. Flere steder peker Torbjørn Anderssen ivrig:

 

- Den har vi også laget!

 

Vi stopper ved sofaen «Big Island» som Anderssen & Voll har designet for den 126 år gamle nederlandske møbelgiganten Artifort.

 

Mens Anderssen blir huket tak i av selskapets representanter som vil ha bilde av designerne, tar Espen plass i sofaen. Besøkende står med mobilkameraet i hånden og tar bilder av sømmene og ulltekstilen som produseres i Lillehammer. Espen Voll får et fornøyd drag over ansiktet.

Espen Voll er spesielt fornøyd med sømarbeidet i sofaen "Big Island" for nederlandske Artifort. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Lenger borti gangen, hos italienske La Palma trekker puffen «Kipu» fra 2014 besøkende til standen. Torbjørn Anderssen stopper opp og smiler.

 

- Det var egentlig et tilleggsprodukt vi ikke tenkte skulle selge så bra, men det har vært en kjempesuksess. Noen ganger blir selv vi overrasket over hva som blir godt mottatt og ikke.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

"Rest" er foreløpig den soleklare salgsuksessen for Anderssen & Voll for Muuto. FOTO: MUUTO
"Kipu" puff designet for italienske La Palma. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Anderssen & Voll står også bak interiøret i den nye Oslo-restauranten Happolati. FOTO: ANDERSSEN & VOLL
Stolene er inspirert av japansk håndverk og hengende bannere. FOTO: ANDERSSEN & VOLL
Publisert 25. november.2016 av

I gangen er de rosa, langhalsede og langbeinte flamingoene omgitt av blomster og palmeblader.

 

Det er disse skapningene som får folk til å trekke på smilebåndet når de kommer inn døren.

 

– Mange ler og synes fargene er morsomme. Og det var også målet – å ha det moro. Jeg blir virkelig i godt humør av å komme inn, sier Annette (38).

 

Hun nærmest svever over gulvet i familiens splitter nye, arkitekttegnede hus en liten rusletur unna Asker sentrum. Hun er så uendelig takknemlig for muligheten de har fått.

 

Her er det bokstavelig talt god takhøyde for gjester, latter og moro. Kosefaktoren er viktig.

 

– Det er derfor det er litt rotete i flere av rommene enda, vi tar oss god tid til å kose oss!

 

Hun stryker gamlefar Nemo (13) over halsen. Han har selvsagt også fått den perfekte koseplassen under kjøkkenbenken med eget vindu.

 

Denne familien flyttet inn i bobåt

Farger gjør noe med humøret! FOTO: BETTINE NICOTRA
Utsikt mot skogen og familietomten. FOTO: BETTINE NICOTRA

Tilhørt slekten i 100 år

I 2011 lå den spesielle tomten ute for salg – nabotomten til Annettes familietun.

 

– Besteforeldrene mine plantet rabarbra, bærbusker og frukttrær hos naboene. Så da vi kjøpte tomten var det allerede noe beplantet av besteforeldrene mine, sier hun.

 

Familietunet med de tre husene har tilhørt Annettes slekt i 100 år.

 

– I dag bor foreldrene mine i det hvite huset og to av søstrene mine i de andre, forklarer hun.

 

Hun ser ut kjøkkenvinduet og ned mot søstrenes nye tomannsbolig som snart er innflyttingsklar. Litt til venstre, rett bak tretoppene peker hun mot grandtantens hustak.

 

Familie på alle kanter. Og familie på besøk så ofte det lar seg gjøre.

 

– Bedre familie kan ingen ha. Det er ikke uten grunn at omtrent hele slekten bor på tunet, sier hun, fullt klar over hvor heldig hun er.

 

Romantisk glam i Asker

Vinduet er fra barndomshjemmet til Annettes mor. FOTO: BETTINE NICOTRA
Annette blir glad av å se på krusedullen i taket. FOTO: BETTINE NICOTRA
Jungeltapet i gangen nede. FOTO: BETTINE NICOTRA

Farger = humør

I utgangspunktet bryr Annette seg fillern om interiør. Men hun er interessert i hva farger gjør med humøret.

 

Og etter å ha sett et bilde av en oransje rokokkosofa i en fargerik resepsjon som var innredet av Ramsøskar interiørarkitekter, tok hun kontakt med Trond Ramsøskar.

 

– Jeg var ærlig på at interiørbudsjettet var lik null. Men som Trond sa: ”Hvitt koster like mye som blått, og male skal du vel uansett?”.

 

Da hun kom på kontoret gikk det slag i slag.

 

– Jeg falt fullstendig for tapetet på kontoret – den var fantastisk, sier Annette.

 

Camilla Bentzen (28) fra Ramsøskar interiørarkitekter er på besøk hos Annette for første gang. Hun er begeistret over resultatet.

 

– Ja, da du sa du ville ha den så løp jeg kjapt for å finne frem den riktige tapetboken for å vise hvilke andre tapeter du kunne se på fra samme leverandør, sier Camilla.

 

Innen tre kvarter var to spreke tapeter og fem farger valgt. Pang!

 

– Det må ha vært det raskeste møtet jeg noen gang har hatt, sier Camilla.

 

Men det gikk ikke for kjapt. Annette tror neppe hun vil angre på valget.

 

– Vi kommer nok ikke til å tapetsere eller male på nytt med det første, sier hun og ler.

 

Hvitt i Heggedal

 

Camilla Bentzen (28) er på besøk for første gang. FOTO: BETTINE NICOTRA

Fargerik enebolig i Asker

  • Enebolig over 170 kvadratmeter med inngangsparti, kjøkken og stue i første etasje og soveromsavdeling i underetasjen.

 

  • Tegnet av Architectopia ved arkitekt Peder Krag.

 

  • Her bor: Annette (38) med familie.

 

  • Våre ønsker til arkitekten: – Vi ønsket et miljøvennlig hus som var lett å vedlikeholde og som kunne romme mange mennesker og ulike livsfaser.

 

  • Det beste med uteområdet: – På regnværsdager ser det ut som vi bor i en regnskog med utsikt mot fjorden og byen. Det er helt fantastisk.

 

  • Inspirasjonskildene mine: – Jeg blir inspirert av venner og familie.

 

  • Vårt yndlingssted i hjemmet: – Yndlingsstedet er dagsengen i trappen – der samles gjerne alle og spiller, leser eller ser filmer.

 

  • Det vi ønsker oss aller mest: – Vi ønsker oss myke kanter og moro.

 

  • Det siste vi skaffet til hjemmet: – Det var en sittegruppe fra Finn.no

 

  • Kjæreste eiendel: – Våre kjæreste eiendeler i huset er gamle gaver med historie og kjærlighet.

 

  • Kommer aldri over dørstokken: – Tja ... «Aldri» er et veldig bastant ord og jeg ombestemmer meg for ofte til at jeg kan stå for noe som aldri kommer over dørstokken.

 

  • Mitt beste innredningstips: – Der har nok andre bedre tips enn meg. Selv lever jeg bare etter det at det er greit å ta imot gjester selv om huset er rotete.
Langhalsede flamingoer i gangen. FOTO: BETTINE NICOTRA

Malte taket i regnbuens farger

 

Tips eller innspill? Kontakt oss her.

 

Les flere saker på Botrends forside her.

 

Følg oss gjerne på Facebook og Instagram, under @botrend.no

FOTO: ANITA FOSSBERG
Les mer

Nå er det tid for julekalender

Fanny gir deg tips til pakkekalenderen.

Publisert 02. juni.2016 av Fanny Dehn Arvesen

Det er tid for kalender. Og alle vet hva det betyr… spente små og kalendergaver å pakke. Mange gaver. Selv har jeg i år 72 kalendergaver, helt frivillig. Les flere innlegg fra Fanny her. 

Les mer

Slik skapes gode rom

Bo Naturlig gir deg råd til en enkel make-over.

Publisert 02. juni.2016 av Tina Leqvamb Steensen

Det er noe med sesongskifter, og nå nærmer det seg jul.  Nå luner vi hjemmene våre med  gardiner  som henges opp, det fyres i peisen og endelig er det tid for levende lys igjen.  Bo Naturlig blogger fast for Botrend - besøk bloggen her  

Les mer
Annonse

 Historien til Italian House strekker seg helt tilbake til 1979, og for tre år siden gjennomførte de en omfattende stilendring. Møblene deres føyer seg nå stilmessig inn i dagens trendbilde. Italian House produserer sine kvalitetsmøbler i Portugal og Italia. Ett nøkkelord her er «custom made». De kan produsere alle møbler etter kundens egne spesifikasjoner. − Vi har mulighet til å etterkomme kundens ønske både når det gjelder spesielle mål og egne tekstiler, forteller Nina As

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland