Alle vil ha en bit av den norske designduoen

Anderssen & Voll om norsk design og store drømmer.

Publisert 02. juni.2016 av

De var med på å etablere det kjente norske designfellesskapet Norway Says på 2000-tallet og gikk videre under eget navn i 2009. Siden den gang har Torbjørn Anderssen og Espen Voll vokst seg til å ha fem ansatte og oppdrag i inn- og utland.

 

Anderssen & Voll står i dag bak en rekke hyllede designprodukter innen møbel, tekstil, belysning og industridesign. Men også mobiltelefoner som kan bæres rett på kroppen, er utviklet av designduoen i samarbeid med Filip Technologies.

 

- Tidligere skulle man bare tegne møbler, det var der fokuset lå. Men etter hvert har bransjen og produsentene utviklet seg til å nå et bredere felt. Nå leverer produsentene flere former for design – de selger en livsstil. Det skaper større rom for innovasjon og utviklingsmuligheter, spesielt for unge, nyetablerte designere, sier Espen Voll.

 

Sammen med designpartner Torbjørn Anderssen sitter han i deres splitter nye sofa for danske Muuto. Sofaen som er så ny at den ikke engang har fått et navn. Det er den niende produktserien duoen har laget for Muuto – noe som gjør dem til selskapets største designleverandør.

 

Vi er på verdens største og viktigste messe for møbel- og design i Milano. Det er ikke tilfeldig at produsent Muuto har lagt sofalanseringen til den anerkjente messen Salone del Mobile. Messen Voll egenhendig dro til som nyutdannet møbeldesigner for 20 år siden. Da under dekke som journalist. Sakene han skrev for norske magasiner finansierte den dyre studieturen for den unge og sultne designeren.

 

Nye "Framed Mirror" for Muuto kan henge både i stuen og på badet. FOTO: MUUTO
"Float Candelstick" gir stearinlyset mer plass, mener Torbjørn Anderssen. FOTO: MUUTO
"Hector" for prestisjetunge Erik Jørgensen ble lansert under Stockholms-messen i februar. FOTO: ERIK JØRGENSEN

Om norsk design og store drømmer

Anderssen og Voll møtte hverandre for første gang i 2000 da de var på vei til en felles utstilling. De to designerne hadde en felles grunntanke om at design skal aktualisere produktene i innhold og form slik at de blir meningsfulle, attraktive og miljøvennlige. Ikke minst tenkte de begge stort: De ville bringe norsk design ut. En målsetning som ikke stod høyt på agendaen blant deres norske kolleger den gangen.

 

- Det var ingen som så det internasjonale markedet for norske designere, og her hjemme var det kun noen få produsenter man kunne jobbe for. Derfor så vi ut tidlig, forteller Voll.

 

Siden har de - både gjennom Norway Says og under eget navn - designet for noen av verdens ledende møbel- og interiørprodusenter som Foscarini, Magis, Kvadrat og Erik Jørgensen. På kundelisten står også en rekke tunge norske aktører som Fora Form, Fjordfiesta, LK Hjelle og nå sist Røros Tweed.

 

- Jeg husker godt første gangen jeg kom til Sykkylven (møbelindustribygd på Vestlandet red.anm.) og så prototypen vår på sofaen «Ugo» stå der i fabrikken til LK Hjelle. Det var så omfavnende. Et virkelig stort øyeblikk!

 

Torbjørn Anderssen har nærmest stjerner i øynene mens han mimrer tilbake til 2000-tallet da de fikk sitt første møbel i produksjon.

 

 

"Ugo" var første sofa, designet av Norway Says for LK Hjelle.

At de brenner for sitt fag er lett å se. De er ettertraktede - både som designere og som mentorer. I Milano forteller flere unge, norske designere til Botrend om sine forbilder Anderssen & Voll. Og designduoen selv synes merkbart opptatte av dette: Intervjuet handler egentlig om Muutos nye sofa, men sklir raskt ut til å handle om unge, norske designere.

 

- Mange snakker om at det er den nye oljen, og det har virkelig skjedd en endring. I dag har vi mange talenter som leverer til norsk, dansk og utenlandsk industri, mens svenskene holder seg i hjemlandet og de danske er ganske fraværende, sier Anderssen som selv har veiledet en rekke studenter gjennom sitt professorat i møbeldesign ved Kunst og Designhøgskolen i Bergen.

 

Norsk bærekraftig design i tre vakte oppsikt i Milano.

Produktiv duo

Torbjørn Anderssen og Espen Voll er like forskjellige som de er produktive. Mens Torbjørn får karakteristikken «selgeren» av Espen, er han en mer filosoferende type. Forskjellene synes gode, for flere av produktene høster både ros og designpriser i tillegg til å gå godt kommersielt.

 

 

 

- Vi har til enhver tid rundt 20-25 ulike prosjekter gående. Man må ha det for å klare seg i en bransje hvor ting av og til kan ta ganske lang tid. Derfor designer vi også bredt og gjør alt fra sofaer til bord, innredning av restauranter og hjem, forteller Anderssen entusiastisk.

 

 

 

Designduoen i deres nyeste og foreløpig navnløse sofa for Muuto. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Siste nytt er deres eget designmerke «Nedre Foss». Ildhanen som ble designet til restauranten på gamle Nedre Foss gård som tragisk nok brant ned til grunnen i romjulen 2015, ble såpass ettertraktet at de bestemte seg for å selge den selv. Nå selges lysestaken i støpejern av 50 forhandlere over hele verden fra Toronto til Tokyo.

 

- Den kan stå på alt fra hytta til et Bulthaup-kjøkken, og er nok derfor den har blitt så populær. Vi planlegger å komme med flere ting under denne merkevaren nå, sier Anderssen.

 

Les mer om norsk design på Botrend her.

Ildhanen, designet til Nedre Foss gård, ble så populær at den nå forhandles over hele verden. FOTO: ANDERSSEN & VOLL
Tre populære serier: "Connect" sofa, "Oslo Sofa" stol og "Five Pouf" puff. FOTO: MUUTO

En sofa å hvile middag på

En av vårens store nyheter fra Anderssen & Voll, speilene «Framed Mirror» for Muuto, forventes også å gå som varmt hvetebrød. De ankom butikkene i mars og har allerede solgt godt. Under messen i Milano satte enda flere forhandlere seg på listen.

 

- Det kommer til å gå mye av speilene, men den nye sofaen trenger nok litt lenger tid, sier Espen Voll.

 

Fire sofa-favoritter fra Milano.

 

Den nye sofaen er nettere og lettere enn deres tidligere sofaer for Muuto. Den er perfekt til å hvile middag på, ifølge Anderssen selv.

 

 

 Sofaen «Connect» har solgt godt på kontraktsmarkedet og er nå i ferd med å finne veien til stadig flere privatkunders hjem. Elegante «Oslo» har et typisk Muuto-uttrykk og er også blitt veldig populær, mens «Rest» er den foreløpig soleklare salgssuksessen.  

 

- Hele tanken er å formidle komfort. Det beveger seg mot at ting skal være softere og mer komfortabelt nå, noe vi var tidlig ute med, forklarer Voll.

 

- Det tar tid, men det er virkelig gøy å designe sofa. Min personlige favoritt er kanskje tekstiler hvor man får et umiddelbart resultat, sier Anderssen.

Overraskes fremdeles etter 16 år som designere

Tiden er knapp for designduoen i Milano. Neste møte på planen er hos den italienske møbelforhandleren Magis som de har designet den populære barstolen «Tibu» for.

 

 

 

Vi haster gjennom de store hallene på messeområdet nordvest i Milano. Flere steder peker Torbjørn Anderssen ivrig:

 

- Den har vi også laget!

 

Vi stopper ved sofaen «Big Island» som Anderssen & Voll har designet for den 126 år gamle nederlandske møbelgiganten Artifort.

 

Mens Anderssen blir huket tak i av selskapets representanter som vil ha bilde av designerne, tar Espen plass i sofaen. Besøkende står med mobilkameraet i hånden og tar bilder av sømmene og ulltekstilen som produseres i Lillehammer. Espen Voll får et fornøyd drag over ansiktet.

Espen Voll er spesielt fornøyd med sømarbeidet i sofaen "Big Island" for nederlandske Artifort. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Lenger borti gangen, hos italienske La Palma trekker puffen «Kipu» fra 2014 besøkende til standen. Torbjørn Anderssen stopper opp og smiler.

 

- Det var egentlig et tilleggsprodukt vi ikke tenkte skulle selge så bra, men det har vært en kjempesuksess. Noen ganger blir selv vi overrasket over hva som blir godt mottatt og ikke.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

"Rest" er foreløpig den soleklare salgsuksessen for Anderssen & Voll for Muuto. FOTO: MUUTO
"Kipu" puff designet for italienske La Palma. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Anderssen & Voll står også bak interiøret i den nye Oslo-restauranten Happolati. FOTO: ANDERSSEN & VOLL
Stolene er inspirert av japansk håndverk og hengende bannere. FOTO: ANDERSSEN & VOLL
Publisert 24. februar.2017 av

Når Kathrine Kristiansen, interiørdesigneren bak Oggi interiør og design, skal innrede et hjem, starter hun alltid med å analysere faste elementer på stedet.

 

Det kan være arkitekturen, utsikten, eller andre elementer hun ikke kan flytte på eller gjøre noe med.

Dermed har hun en base å jobbe med, og innreder hjemmet deretter. Estetikk i skjønn forening med komfort og funksjonalitet er viktige elementer når Kathrine styler.

 

– Det viktigste når du skal innrede et hus er å være tålmodig. Man må bo seg inn for å finne ut av hva som funker og ikke, mener hun.

Kathrine anbefaler å style i volum og med et «centerpiece». FOTO: KRISTINE NYTRØEN

 – Ta vare på historien din

Kathrine synes det er viktig at personligheten får sitt preg på hjemmet, og derfor anbefaler hun å bruke nytt og gammelt om hverandre.

 

– Når man flytter inn i et nytt hjem har jeg forståelse for at man ønsker å innrede med nye ting, og føler at det man har ikke passer inn lengre. Jeg anbefaler likevel alle å ta vare på ting med affeksjonsverdi, det som er viktig for deg, og bygg rundt det. Resten kan du være fornuftig og kvitte deg med. Du blir strippet for historie om du ikke tar vare på enkelte ting du får og har et forhold til, mener hun.

 

Les også: Heidi er hekta på japansk ekstremrydding

 

Blomster mener hun skaper en god atmosfære. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Interiørdesigneren innredet med mønster og dype farger for et mystisk uttrykk. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Anbefaler volum av styling 

Personlige eiendeler mener hun er en stor del som skal til for å skape en god atmosfære i hjemmet. I tillegg er detaljer som friske blomster og levende lys noen av tingene Kathrine mener bidrar til dette.

 

– Når du har dette på plass kan du lage artistiske uttrykk av disse elementene. Skal du style et bord eller en kommode er det fint å dekorere rundt et «centerpiece», altså et element som blikket dras mot. Tenk volum og gjentagelser. Om du ikke har fem like lysholdere, kan du fint bruke vannglass med et telys i, tipser hun.

 

Les også: Bli med hjem til den prisbelønte landskapsarkitekten

 

Hun mener også at å dekorere med oddetall fremfor partall gir et finere resultat.

 

– Symmetrisk dekorering er kjedelig, og det samme gjelder belysning, sier hun.

Volum og asymmetri er stikkord Kathrine anbefaler. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Kathrine har skapt et yrke av hobbyen sin. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Med en nøytral base synes Kathrine det er interessant med noe mystikk i hjemmet, som dyrehodet hun har hengt opp på kjøkkenet. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

 – Skap rom

Store, åpne løsninger er blitt trendy og et av Kathrines viktigste tips er å skape rom i rom.

 

Se flere bilder av Kathrines lekre hjem på hennes instagramprofil her. 

 

– Tenk over hvordan du skal forflytte deg i rommet du innreder, slik at det blir enkelt å ferdes. Tenk også gjennom møblering før belysning. På den måten kan du legge opp strøm for eksempel under en sofa, slik at du slipper ledninger på kryss og tvers av rommet, tipser hun.

 

Planla huset rundt møblene

Gjentagelser mener Kathrine er nøkkelen til en vellykket styling. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Flere fordeler 

Selv om den minimalistiske stilen de siste årene har blitt mer fremragende, mener Kathrine at man ikke skal spare på bruken av tekstiler.

 

– Tekstiler er viktig, ikke bare for det visuelles del, men også for akustikken i rommet. Derfor er det både lurt og fint å bruke gardiner, gulvtepper og gode sofaputer, mener hun.

 

Hotellstil hos Sunniva på Hvalstad

 

Kathrine henger seg ikke opp i trender, og oppfordringen til andre er enkel;

 

– Ikke vær opptatt av trender, men tilpass interiøret til familien og din livsstil.

 

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram @botrend.no

En nøytral kjøkkeninnredning har fått et spennende uttrykk ved bruk av gyldne håndtak. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Kathrine anbefaler å dekorere hjemmet med ting du liker. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Inngangspartiet har fått et moderne uttrykk ved bruk av både nye og gamle elementer. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Les mer

Peisen trygger urmennesket i oss

Slik vil vi ha det i 2017.

Publisert 02. juni.2016 av Bettine Nicotra

Langt, langt tilbake i tid har mennesker samlet seg foran ildstedet. Og at levende flammer fremdeles vekker følelser hos mange, er det ingen tvil om. - Man ser en svak vekst i antall folk som kjøper peis og i hvor mye man er villig til å betale, forteller Bjørn-Erik Øye i Prognosesenteret. Han kan fortelle at i overkant av 30 000 nordmenn skaffet seg ny peis eller ildsted enten til hjemmet eller til hytta i 2016, og at vi i gjennomsnitt bruker 23 000 kroner på den nye peisen. - Peis

Les mer

Familien Sletbak elsker sosiale sammenkomster. Da de skulle bygge hus på familietomten til fruen, tegnet de huset med utgangspunkt i oppholdsrommet, med ønske om å kunne ha et stort spisebord og plass til å samle både familie og venner.

Les mer
Annonse

 Når man først har tatt avgjørelsen om å selge, er man ofte ferdig med boligen. Men siste innsats er avgjørende for et godt salg. Ofte kan små detaljer utgjøre den store forskjellen. Med litt investering i maling, noe egeninnsats og nytt interiør kan boligen fremstå som ny.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland