Publisert 03. juni.2016 av

I mai steg boligprisene med 1,2 prosent over hele landet, og 2,2 i Oslo isolert. Det kom frem da administrerende direktør i Eiendom Norge, Christian Vammervold Dreyer, la frem boligprisstatistikken for mai-måned i Oslo i dag. 

 

Mai er normalt sett en ustabil måned når det kommer til boligsalg, men går i år inn i historiebøkene som den nest sterkeste måneden  siden Eiendom Norge begynte med sine målinger i 2003. 

 

- Mai ble nok en sterk måned i det norske boligmarkedet. Vi må tilbake til 2011 for å finne et år med sterkere prisutvikling enn det vi har hatt så langt i 2016, sier administrerende direktør i Eiendom Norge, Christian Vammervold Dreyer.

 

Boligprisene er nå 7,3 prosent høyere enn de var for 12 måneder siden, og 1,2 prosent større enn i april. Forrige måneds statistikk finner du her

 

Det er det lave utbudet med langt færre bruktboliger til salgs, og et skrikende behov for flere nybygg som får skylden.

 

Det var også grunnen til at flere boligkjøpere tok teltet i bruk for å sikre seg tomt i Lier.

 

- Tilstrekkelig boligforsyning er prisdempende.

– I begynnelsen av mai var det helt tørke i Oslo-området, men heldigvis ser det ut til at det legges ut betydelig flere boliger for salg i juni. Da blir prispresset litt mindre, men det vil ikke være i nærheten av å være nok til å rette opp misforholdet mellom tilbud og etterspørsel, sa administrerende direktør i Privatmegleren, Grethe W. Meier til Dagens Næringsliv i går.

 

Hun tror også at det er stor fare for at boligprisveksten blir minst like høy i 2017 på grunn av det store etterslepet i boligbyggingen.

 

Det samme frykter administrerende direktør Dreyer som benyttet anledning til å komme med en oppfordring til politikerne under fredagens pressekonferanse:

 

- Det er nå ekstremt viktig at Oslo og de omkringliggende kommunene blir mer offensive når det gjelder boligbygging. Det er mange prosjekter til behandling hos Plan- og byggningsetaten, og det er viktig å få et tempo i dette. Med fokus på volum og kvalitet - noe vi mistenker har vært litt underordnet den senere tiden, sier Christian Vammervold Dreyer.

 

- Tilstrekkelig boligforsyning er prisdempende. Boligbyggingen i dag er alt, alt, altfor lav.

 

Les mer om boligpriser på Botrend her. 

 

Totalt 42 prosent færre boliger til salgs i Oslo

De store regionale forskjeller i boligprisene gjør det vanskelig å sette nasjonale prognoser for boligmarkedet. Oslo og Akershus skiller seg ut med en historisk lav tilbudsside og en tydelig ubalanse. Mens for eksempel Bergens-markedet øker med hele 60 prosent flere boliger til salgs.

 

 

 

- I andre deler av landet opplever de nok boligmarkedet som veldig annerledes. I Oslo tar det i snitt 14 dager å selge en bolig, enkelte bydeler er helt nede på 10. I den andre enden av skalaen har vi Ålesund med 46 dager og Stavanger med 86, sier Dreyer som legger til at landsgjennomsnittet var på 32 dager.

 

Drammen pekes også ut som en kommune hvor det går raskt unna. Der opplever eiendomsmeglerne stor interesse for et nytt boligprosjekt på Engene.

 

- Etterspørselen er rekordstor over hele landet, og i tillegg til den sterke prisveksten gjenspeiles dette i at det bare er 2011 som overgår årets mai-omsetning. Det har kommet mange boliger ut for salg, men særlig i Oslo-regionen selges boligene svært raskt.

 

Nå - på vei inn i juni og sommeren - med lav tilbudsside og ingen flere planer om nybygg, vil ikke dette endre seg.

 

Det er totalt 42 prosent færre boliger til salgs i Oslo enn på samme tid i 2015.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

Publisert 02. mars.2017 av

Da eiendomsmeglerfullmektig Huong Pham i iHus Eiendomsmegling fikk i oppdrag å selge et lite oppussingsobjekt på Bøler i Oslo, måtte hun være kreativ.

 

Selv om boligstyling er blitt et vanlig tiltak før en bolig legges ut for salg, ønsket derimot ikke eier av denne leiligheten å bruke penger på det.

 

– Leiligheten var et oppussingsobjekt, og uten styling ville det blitt en kjedelig annonse. Eier ønsket ikke å investere mye penger i det, og siden leiligheten var helt tømt, ble spørsmålet hva jeg kunne gjøre for å få god respons på leiligheten til en billig penge, forklarer Pham.

Sammen med kontorsjef Katrine Solvåg kom de på ideen om å bruke frukt som et virkemiddel, noe eier var svært skeptisk til.

 

Les også: Dette er årets boligannonse

 

– Vi tenkte først å plassere masse appelsiner rundt om i leiligheten, før vi kom på at ananas kunne se kult ut. Derfor kjøpte vi inn en mengde ananaser til fotograferingen. Selger var skeptisk til forslaget og redd for at dette skulle gå veldig galt, men jeg overtalte ham til å stole på meg, forteller hun.

Bruken av frukt i boligannonsen førte til positiv respons. FOTO: Alejandro Villanueva

Morsom tekst

I tillegg til den kreative og originale stylingen, skrev hun en kort, morsom og hyggelig tekst, men inngangen «søker ny eier med tid til oppussing og kjærlighet for ananas!»

 

Pham innrømmer at dette stuntet kunne gå begge veier. Heldigvis for selger, endte det godt. Det gjorde også dette annonsestuntet, som endte med salg 700.000 over prisantydning.

 

– Jeg tenkte at dette enten kunne bli veldig bra, eller at folk ville se på det som useriøst. Heldigvis fikk annonsen god respons, og allerede etter noen minutter hadde folk bestilt prospektet til den 37 kvadratmeter lille leiligheten, forteller hun.

Eiendomsmeglerfullmektig Huong Pham i iHus Eiendomsmegling. FOTO: iHus Eiendomsmegling

 

Totalt fikk annonsen 8000 visningsklikk, og 49 personer viste interesse for boligen, hvorav 20 kom på visning.

 

Leiligheten ble forsøkt kuppet for 2.250.000 kroner, men Pham anbefalte selger å ha is i magen. Det skulle vise seg å lønne seg.

 

Hvordan gjøre et godt boligkjøp

 

Leiligheten ble solgt for 2,5 millioner kroner, ekskludert fellesgjeld på drøyt 100.000 kroner, noe både Pham og selger er godt fornøyd med.

 

Timing av boligsalg betyr alt

 

Selgeren, en godt voksen mann, var svært skeptisk til stylingen. FOTO: Alejandro Villanueva
Selv det oppussingsklare badet ble interessant på grunn av ananasene. FOTO: Alejandro Villanueva

– Stor betydning

Pham tror ikke leiligheten hadde fått like mye interessenter om det ikke hadde vært for ananasene.

 

– Markedsføring har svært mye å si for annonsen. Mange blir lurt av bildene, enten det er en ordinær boligstyling, eller dette. Mange bruker mye penger på styling, men når du kjøper, får du en tom leilighet. Denne gangen er jeg ikke i tvil om at en litt morsom styling førte til at folk spredte annonsen mer enn hva en ellers tom leilighet ville gjort, sier hun.

 

Fanny: Hvordan leve i et oppussingsobjekt?

 

Selv om dette førte til suksess denne gangen, vil hun ikke gjøre dette til en vane.

 

– Vi vil anbefale møbelstyling, men jeg har forståelse for at man må vurdere hvor mye man vil investere i den slags, basert på størrelse, standard og hva man kan få igjen for salgsobjektet. Jeg kan ikke gjøre denne stylingen igjen og igjen, men det kan dukke opp lignende situasjoner i fremtiden, og da må jeg finne på noe annet. Man skal ikke alltid være så A4, ler hun.

Valgte å style oppussingsprosjektet med nødvendige verktøy man trenger. FOTO: Anders Kjøndal, Luxe

Spilte på husets stil

Ole Herman Grongstad, eiendomsmegler i Eie eiendomsmegling i Sandvika så seg også nødt til å tenke utenfor boksen da han i fjor høst skulle selge en sliten og oppussingsklar enebolig på Haslum i Bærum.

 

TV-ekspertene gir deg oppussingstipsene

 

 

Eie Eiendomsmegling valgte å redigere alle bildene i en retro stil som passet huset. FOTO: Anders Kjøndal, Luxe

– I denne boligen hadde styling med moderne møbler blitt full krasj. Når man ser på boligannonser, handler det mye om følelser og det å få det riktige inntrykket. Derfor valgte vi å spille på oppussingsprosjektet og retrostilen som var i boligen, forteller han.

 

De stylet boligen med oppussingsrekvisitter som verktøy, malingskoster og stige, og introduserte annonsen med teksten «Brett opp ermene! Denne store eneboligen på Haslum skriker sene kvelder og tøffe tak, med grønne omgivelser på menyen».

 

– Dette gjorde vi først og fremst for å få mer oppmerksomhet rundt annonsen, og det førte til bra oppmøte på visning. Vi fikk også mange positive tilbakemeldinger, men dette er ikke et stunt som passer alle type objekter, og vi vil heller ikke gjør dette til en vane, presiserer han og påpeker at de aktivt jobber med å fremheve de ulike objektenes særpreg ved bruk av styling.

Tomme pizzaesker er ikke hverdagskost i boligannonsene. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Vurderer lime-bruk 

Eiendomsmegler i Krogsveen avd. Bekkestua, Ola Ahlstrand, har ikke vært like original i måten han har stylet sine objekt, men anerkjenner Phams unike styling.

 

– Bruken av ananas høres morsom ut. Selv har jeg vurdert å bruke lime, som er en del av Krogsveen-logoen, i hvert rom under våre boligstylinger. Både for å skape humor og ikke minst interesse rundt Krogsveen, innrømmer han.

 

Selv om frukt ennå ikke er en gjenganger i hans boligstyling-prosjekt, har han mer enn en gang tatt med seg rekvisitter som stearinlys, planter og puter fra kontoret for å gi salgsobjektene sine mer liv.

 

– Når man skal selge en bolig er det jo viktig at man fremmer boligen på best mulig måte, og når selger ikke ønsker boligstyling, må man være kreativ, innrømmer han.

Tror ikke på trend

Kristine Eia Kirkholm, PR- og informasjonsansvarlig i Finn.no, er kjent med lignende kreativ bruk i boligannonsene, men forteller at hun ikke opplever en stor utvikling av lignende annonser.

 

– Jeg husker en tid tilbake i Sverige hvor det var mange som brukte frukt i boligannonser. Også i Norge dukker det av og til opp noen som vil skille seg ut med en frukt eller lime. Det er vel for å gjøre noe oppsiktsvekkende og annerledes, men jeg tror ikke det blir en trend, mener hun.

 

I løpet av året har finn.no 100.000 boligannonser til salgs, og Kirkholm forteller at snittet ligger på et sted mellom 3-4000 sidevisninger.

Pham er godt fornøyd med resultatet av salget på boligen hvor ananas ble brukt som styling. FOTO: Alejandro Villanueva

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

Mandag kom den ferske statistikken på nye boliger fra Statistisk Sentralbyrå. Den viser at det er blitt dyrere å kjøpe ny bolig. Prisene har steget med 10,4 prosent i 4. kvartal 2016 mot samme kvartal ett år tidligere. Fra 3. til 4. kvartal var prisøkningen på 3,2 prosent. 

Les mer

Hyttetradisjonen står sterkt i Norge, og den idylliske forestillingen om å samle hele storfamilien og nyte livet i solveggen kan virke lokkende. Mange drømmer om å bygge hytte på fjellet – og flere og flere har økonomi og tør satse på drømmen. Ferdighytteprodusentene Familiehytta, Saltdalshytta, Tinde Hytter og Norgeshus har økt salget av ferdighytter de siste årene. Med et hav av ulike hytteprodusenter og et hav av ulike hyttemodeller å velge mellom, er mulighetene mange. Alt

Les mer
Annonse

Familien Vinje drømte om å bygge eget hus. Da eiendommene ved Ekebergåsen Boligfelt ble lagt ut for salg, slo de til umiddelbart! – Vi ønsket å kjøpe eiendom på Ekebergåsen fordi vi allerede hadde et hus på Lierskogen. Det var nemlig uaktuelt for oss å flytte herfra. Her bor vi landlig samtidig som vi bor sentralt, forteller Asbjørn Vinje. Det var nærheten til marka og de fine solforholdene som fristet han og familien. Samtidig var det en gyllen mulighet til å bygge eget hus. 

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland