Publisert 03. juni.2016 av

Det er en stadig større kamp mellom aktørene om hvem som skal styre annonseringen av eiendomsmarkedet i Norge.

 

I lange tider har Finn.no hatt nærmest monopol. I fjor hadde nettstedet en omsetning på 284 millioner kroner.

 

For kort tid siden lanserte DNB Eiendom sin nye tjeneste – Smart solgt.

 

-  Vi har jobbet med digital annonsering på Facebook i  lang tid og har fulgt med på trendene i markedet samtidig som vi har jobbet fram og testet Smart Solgt i mindre geografiske områder. Bare i løpet av det siste året har vi hatt en utvikling der kundene har etterspurt flere og mer digitale løsninger samtidig som boligselgerne er blitt mye mer modne for digitalisering, sier eiendomsmegler og områdesjef i Asker og Bærum, Gro Kirchoff, i DNB Eiendom. 

 

Her kan du lese flere  eiendomsnyheter  på  Botrend

Samarbeid med Facebook

 

Den nye tjenesten ble lansert i april i år, og er utviklet av DNBs eksperter i tett samarbeid med Facebook.  Annonsen finner relevante boligkjøpere på over 400 ulike nettsteder, blant annet på Facebook, Instagram, Nettavisen og Dagbladet.

 

DNB Eiendom er landets største bruktboligmegler med 20 prosent markedsandel.

 

– Våre utviklere tester hele tiden hvordan vi på mest mulig effektiv måte kan dra inn flere til visningene våre. Og nå har vi brukt all denne kunnskapen til å lage en ny annonseløsning. Våre egne utviklere, sammen med utviklere hos Facebook Norge, har laget en annonsemodell som finner kjøperne der de er, når de er der: I sosiale medier, på nettaviser og selvsagt der folk søker selv, forklarer Gro Kirchoff.

 

- Vi bruker flere digitale kanaler i Smart Solgt. Facebook er en av de viktigste kanalene fordi «hele Norge» er på Facebook og bruker mediet daglig, vi ser da også at annonsering der gir veldig god effekt for våre kunder. Effekten er altså grunnen til at Facebook nå er sentralt i den digitale markedsføringen, men vi tester hele tiden andre løsninger og medier også, utdyper Kirchoff.

 

- Hvorfor tar dere opp kampen mot Finn.no?

 

- Smart Solgt er ingen konkurrent til Finn, vi ser snarere vår annonseløsning som et kompliment til Finn og vårt boligkjøperregister. Det er en kjensgjerning at ikke alle er på Finn til enhver tid og i tillegg opplever vi at interessenter setter pris på å få relevante boliger servert der de til en hver tid befinner seg om det så er på Facebook eller i en nettavis.

 

Selger millionhytte uten meglerhjelp

 

En strandeiendom utenfor Fredrikstad er nå til salgs helt uten meglerhjelp. FOTO: VINDBAR.NO
iGro Kirchoff, DNB EIendoms områdeleder i Asker og Bærum. FOTO: DNB EIENDOM

Stort kunderegister

 

Via sitt kunderegister vet DNB Eiendom hvem som har lastet ned prospekter på hva, hvilke annonser de har sett på og likt, og hva de har lagt inn i selskapets boligsøkerregister, som er landets største med over 53.000 aktive boligsøkere.

 

- Testing det siste halvåret viser at vi drar inn inntil 40 prosent flere til visning med den nye løsningen enn uten. I vår bransje er det en revolusjon, sier Gro Kirchoff.

 

 

Vil ta tilbake markedet

 

Privatmegleren,   Obos   og   Selvaag Bolig  går sammen om en ny tjeneste for annonsering av boliger under arbeidstittelen On Market Norway.

 

De tre aktørene har flere hundre tusen kunder innom sine digitale flater i løpet av året.

 

- Å se på hvordan vi kan kommunisere bedre ved å kjenne de kundene bedre, er interessant. Vi tror at det å se på noen måter å bryte litt av monopolet til Finn, hadde vært spennende, sier administrerende direktør i Selvaag Bolig, Baard Schumann til DN.

 

Aktørene setter spørsmålstegn ved at Finn er markedsplassen der alle norske eiendomsprospekter legges ut.

 

- Det er praktisk for kundene at det finnes et supermarked som har alle varene. Men at det bare finnes ett supermarked er ikke heldig, sier konsernsjef Daniel Kjørberg i Obos til DN. 

 

Noe av tanken bak aktørenes fremstøt er å ta tilbake annonsering og all data rundt eiendomsomsetning, fra Finn.

 

- Klarer vi å samle de store får vi fort 60 prosent av eiendomsomsetningen i Norge. Da må de finne på noe annet, sier Anders Langtind i Privatmegleren til DN.

 

Selger Nesøya-eiendom for 66 millioner

 

Lanserer Propr

 

Gründerne bak det nye nettstedet Propr, Kjetil Sjursen og Paal Karstensen, håper å slå bena under eiendomsmeglere, slik nettmegling har gjort for aksjemeglerne.

 

Aktørene bak spår at 6 prosent av Norges 100.000 årlige boligsalg vil gå via Propr om to til tre år, ifølge  Finansavisen.

 

Modellen går ut på at kunden betaler 34.900 kroner og får alt han behøver for å selge sin egen bolig, inkludert takst, foto, nettannonsering og oppgjør.

 

Vil bygge luksuslandsbyer i Asker

 

- Alle møter endringer

 

Det er ikke første gang Finn Eiendom møter motstand. De har stått imot boligsider som Zett, Eiendomsnett og Tinde tidligere.

 

- Andre får bedømme hvor misfornøyde meglerne er med oss. Vi møter alle sammen endringer gjennom den digitale revolusjonen, og det er klart at vi har dialog med eiendomsmeglerne om eierskap og tilgang til data. Det som blir spennende er hvor mye de er villig til å investere og satse på dette, sier administrerende direktør Bjørn Eddie Sjølie i Finn Eiendom til DN.

 

Les flere saker på Botrends forside her. 

 

Tips eller tilbakemelding? Send oss en e-post. 

 

Les mer
Annonse

Skal du kaste deg ut i kjøp eller salg av bolig? Det kan være mye nytt å tenke på. Denne huskelisten hjelper deg.Før du selger:Tenk gjennom hvor du vil bo og hvilken type bolig du ønsker deg. Vil du flytte inn i noe større eller mindre? Skal eiendommen ligge nærmere byen eller på landet?Velg riktig megler. Forskjellen mellom en god og en dårlig megler kan bety flere hundre tusen kroner. Vurder flere meglere for å finne den rette for deg. Tenk på lokalkunnskap, kjemi, erfaring og pris

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland