Publisert 03. juni.2016 av

Det er en stadig større kamp mellom aktørene om hvem som skal styre annonseringen av eiendomsmarkedet i Norge.

 

I lange tider har Finn.no hatt nærmest monopol. I fjor hadde nettstedet en omsetning på 284 millioner kroner.

 

For kort tid siden lanserte DNB Eiendom sin nye tjeneste – Smart solgt.

 

-  Vi har jobbet med digital annonsering på Facebook i  lang tid og har fulgt med på trendene i markedet samtidig som vi har jobbet fram og testet Smart Solgt i mindre geografiske områder. Bare i løpet av det siste året har vi hatt en utvikling der kundene har etterspurt flere og mer digitale løsninger samtidig som boligselgerne er blitt mye mer modne for digitalisering, sier eiendomsmegler og områdesjef i Asker og Bærum, Gro Kirchoff, i DNB Eiendom. 

 

Her kan du lese flere  eiendomsnyheter  på  Botrend

Samarbeid med Facebook

 

Den nye tjenesten ble lansert i april i år, og er utviklet av DNBs eksperter i tett samarbeid med Facebook.  Annonsen finner relevante boligkjøpere på over 400 ulike nettsteder, blant annet på Facebook, Instagram, Nettavisen og Dagbladet.

 

DNB Eiendom er landets største bruktboligmegler med 20 prosent markedsandel.

 

– Våre utviklere tester hele tiden hvordan vi på mest mulig effektiv måte kan dra inn flere til visningene våre. Og nå har vi brukt all denne kunnskapen til å lage en ny annonseløsning. Våre egne utviklere, sammen med utviklere hos Facebook Norge, har laget en annonsemodell som finner kjøperne der de er, når de er der: I sosiale medier, på nettaviser og selvsagt der folk søker selv, forklarer Gro Kirchoff.

 

- Vi bruker flere digitale kanaler i Smart Solgt. Facebook er en av de viktigste kanalene fordi «hele Norge» er på Facebook og bruker mediet daglig, vi ser da også at annonsering der gir veldig god effekt for våre kunder. Effekten er altså grunnen til at Facebook nå er sentralt i den digitale markedsføringen, men vi tester hele tiden andre løsninger og medier også, utdyper Kirchoff.

 

- Hvorfor tar dere opp kampen mot Finn.no?

 

- Smart Solgt er ingen konkurrent til Finn, vi ser snarere vår annonseløsning som et kompliment til Finn og vårt boligkjøperregister. Det er en kjensgjerning at ikke alle er på Finn til enhver tid og i tillegg opplever vi at interessenter setter pris på å få relevante boliger servert der de til en hver tid befinner seg om det så er på Facebook eller i en nettavis.

 

Selger millionhytte uten meglerhjelp

 

En strandeiendom utenfor Fredrikstad er nå til salgs helt uten meglerhjelp. FOTO: VINDBAR.NO
iGro Kirchoff, DNB EIendoms områdeleder i Asker og Bærum. FOTO: DNB EIENDOM

Stort kunderegister

 

Via sitt kunderegister vet DNB Eiendom hvem som har lastet ned prospekter på hva, hvilke annonser de har sett på og likt, og hva de har lagt inn i selskapets boligsøkerregister, som er landets største med over 53.000 aktive boligsøkere.

 

- Testing det siste halvåret viser at vi drar inn inntil 40 prosent flere til visning med den nye løsningen enn uten. I vår bransje er det en revolusjon, sier Gro Kirchoff.

 

 

Vil ta tilbake markedet

 

Privatmegleren,   Obos   og   Selvaag Bolig  går sammen om en ny tjeneste for annonsering av boliger under arbeidstittelen On Market Norway.

 

De tre aktørene har flere hundre tusen kunder innom sine digitale flater i løpet av året.

 

- Å se på hvordan vi kan kommunisere bedre ved å kjenne de kundene bedre, er interessant. Vi tror at det å se på noen måter å bryte litt av monopolet til Finn, hadde vært spennende, sier administrerende direktør i Selvaag Bolig, Baard Schumann til DN.

 

Aktørene setter spørsmålstegn ved at Finn er markedsplassen der alle norske eiendomsprospekter legges ut.

 

- Det er praktisk for kundene at det finnes et supermarked som har alle varene. Men at det bare finnes ett supermarked er ikke heldig, sier konsernsjef Daniel Kjørberg i Obos til DN. 

 

Noe av tanken bak aktørenes fremstøt er å ta tilbake annonsering og all data rundt eiendomsomsetning, fra Finn.

 

- Klarer vi å samle de store får vi fort 60 prosent av eiendomsomsetningen i Norge. Da må de finne på noe annet, sier Anders Langtind i Privatmegleren til DN.

 

Selger Nesøya-eiendom for 66 millioner

 

Lanserer Propr

 

Gründerne bak det nye nettstedet Propr, Kjetil Sjursen og Paal Karstensen, håper å slå bena under eiendomsmeglere, slik nettmegling har gjort for aksjemeglerne.

 

Aktørene bak spår at 6 prosent av Norges 100.000 årlige boligsalg vil gå via Propr om to til tre år, ifølge  Finansavisen.

 

Modellen går ut på at kunden betaler 34.900 kroner og får alt han behøver for å selge sin egen bolig, inkludert takst, foto, nettannonsering og oppgjør.

 

Vil bygge luksuslandsbyer i Asker

 

- Alle møter endringer

 

Det er ikke første gang Finn Eiendom møter motstand. De har stått imot boligsider som Zett, Eiendomsnett og Tinde tidligere.

 

- Andre får bedømme hvor misfornøyde meglerne er med oss. Vi møter alle sammen endringer gjennom den digitale revolusjonen, og det er klart at vi har dialog med eiendomsmeglerne om eierskap og tilgang til data. Det som blir spennende er hvor mye de er villig til å investere og satse på dette, sier administrerende direktør Bjørn Eddie Sjølie i Finn Eiendom til DN.

 

Les flere saker på Botrends forside her. 

 

Tips eller tilbakemelding? Send oss en e-post. 

 

Publisert 04. mai.2017 av

Torsdag kom den månedlige boligprisstatistikken til Eiendom Norge.

 

Den viser at Akershus hadde den høyeste prisveksten i landet, og at prisveksten fortsetter i Asker og Bærum.

I Asker økte prisene med 1,3 % i april mot 1,0% i Bærum og 0,6% i Oslo. For hele landet steg boligprisene med 0,6%

 

– Boligmarkedet i 2017 har startet vesentlig mer forsiktig enn på mange år. Utviklingen i april bekrefter den moderate trenden, og vi ser tegn til utflating i prisene over store deler av landet, sier adm. dir. i Eiendom Norge, Christian Vammervold Dreyer, som tror trenden vil vare i månedene som kommer.

Kraftig økning for eneboliger

Det er særlig prisene på eneboliger som steg i Asker. Prisen på eneboliger steg med hele 3,3% i april, men det ble solgt relativt få boliger i april i år - 18 totalt - mot 47 i fjor.

 

Samme tendens var det i Bærum, hvor prisen på eneboliger steg med 2,8%, mens prisveksten i Oslo var 2,2% for eneboliger.

 

I Asker koster nå en enebolig gjennomsnittlig 7,96 millioner kroner, i Bærum 9,7 millioner og Oslo 10,9 millioner.

 

Les alle Botrends artikler om boligprisstatistikk

 

Alle kommunene hadde forøvrig vesentlig færre solgte boliger i  april i år mot i fjor. I fjor var påsken i mars, mens i år var den i april, noe som påvirker antall boliger ute for salg.

 

Like kort salgstid

Boligmarkedet rundt Oslo har lenge vært preget av svært kort omsetningstid, og selv om Eiendom Norge ser et mer forsiktig boligmarked, har dette foreløpig ikke gjort seg utslag på omsetningshastigheten.

 

I Asker tok det i snitt 13 dager å få solgt en bolig, i Bærum 16 dager og Oslo 14 dager. Dette er omtrent identisk med de foregående månedene.

 

-Antall boliger til salgs har økt sammenliknet med i fjor, og spesielt i Oslo ser vi at tilbudssiden har økt markant til et nivå vi må tilbake til 2014-2015 for å finne. Årsakene er at det er lagt ut flere boliger for salg, flere boliger blir liggende i markedet etter første visningsrunde og at det nå bygges vesentlig flere nye boliger enn på mange år, sier Christian Vammervold Dreyer.

Nullvekst for leiligheter

Mens selgerne av eneboliger i Asker kunne glede seg over et prishopp i april, var situasjonen uendret fra mars til april for de som solgte leilighet. I Bærum og Oslo var det derimot en liten vekst - henholdsvis 0,4 og 0,5 prosent.

 

For rekkehus og delte boliger var prisveksten tilnærmet identisk for de tre kommunene - henholdsvis 1,1 prosent i Asker og 1,2 prosent både i Bærum og Oslo.

Les mer

I 2012 ble eneboligen på Høvik solgt for rett over 6 millioner kroner. I mai i år ble samme bolig kuppet før visning for 11,6 millioner kroner. – Eierne var selvsagt litt satt ut, men de fikk fortjent et godt resultat. Det de har gjort med boligen er så gjennomtenkt og gjennomført at det ville vært synd om de ikke fikk godt betalt. Likevel, jeg kunne aldri ha tenkt meg frem til at de kunne fått en slik pris, sier megler Edvard Chapsang i Eie Sandvika.

Les mer

Planlegger du å selge? Øyvind Kolling Johansen som er eiendomsmeglerfullmektig i EiendomsMegler 1 Sandvika, Carl Fredrik Solli, daglig leder i PrivatMegleren Solli & Partnere i Asker og Petter Mamen-Lund, daglig leder i Eie Asker mener førsteinntrykket er viktig. Folk handler med følelsene. - Man kjøper gjerne bolig raskere enn man handler ny vaskemaskin. Jeg ser fort om folk får den rette følelsen når de kommer på visning, sier Johansen. Det er ”go´følelsen” som avgjør o

Les mer
Annonse

Skal du kaste deg ut i kjøp eller salg av bolig? Det kan være mye nytt å tenke på. Denne huskelisten hjelper deg.Før du selger:Tenk gjennom hvor du vil bo og hvilken type bolig du ønsker deg. Vil du flytte inn i noe større eller mindre? Skal eiendommen ligge nærmere byen eller på landet?Velg riktig megler. Forskjellen mellom en god og en dårlig megler kan bety flere hundre tusen kroner. Vurder flere meglere for å finne den rette for deg. Tenk på lokalkunnskap, kjemi, erfaring og pris

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland