Publisert 03. juni.2016 av

Det er en stadig større kamp mellom aktørene om hvem som skal styre annonseringen av eiendomsmarkedet i Norge.

 

I lange tider har Finn.no hatt nærmest monopol. I fjor hadde nettstedet en omsetning på 284 millioner kroner.

 

For kort tid siden lanserte DNB Eiendom sin nye tjeneste – Smart solgt.

 

-  Vi har jobbet med digital annonsering på Facebook i  lang tid og har fulgt med på trendene i markedet samtidig som vi har jobbet fram og testet Smart Solgt i mindre geografiske områder. Bare i løpet av det siste året har vi hatt en utvikling der kundene har etterspurt flere og mer digitale løsninger samtidig som boligselgerne er blitt mye mer modne for digitalisering, sier eiendomsmegler og områdesjef i Asker og Bærum, Gro Kirchoff, i DNB Eiendom. 

 

Her kan du lese flere  eiendomsnyheter  på  Botrend

Samarbeid med Facebook

 

Den nye tjenesten ble lansert i april i år, og er utviklet av DNBs eksperter i tett samarbeid med Facebook.  Annonsen finner relevante boligkjøpere på over 400 ulike nettsteder, blant annet på Facebook, Instagram, Nettavisen og Dagbladet.

 

DNB Eiendom er landets største bruktboligmegler med 20 prosent markedsandel.

 

– Våre utviklere tester hele tiden hvordan vi på mest mulig effektiv måte kan dra inn flere til visningene våre. Og nå har vi brukt all denne kunnskapen til å lage en ny annonseløsning. Våre egne utviklere, sammen med utviklere hos Facebook Norge, har laget en annonsemodell som finner kjøperne der de er, når de er der: I sosiale medier, på nettaviser og selvsagt der folk søker selv, forklarer Gro Kirchoff.

 

- Vi bruker flere digitale kanaler i Smart Solgt. Facebook er en av de viktigste kanalene fordi «hele Norge» er på Facebook og bruker mediet daglig, vi ser da også at annonsering der gir veldig god effekt for våre kunder. Effekten er altså grunnen til at Facebook nå er sentralt i den digitale markedsføringen, men vi tester hele tiden andre løsninger og medier også, utdyper Kirchoff.

 

- Hvorfor tar dere opp kampen mot Finn.no?

 

- Smart Solgt er ingen konkurrent til Finn, vi ser snarere vår annonseløsning som et kompliment til Finn og vårt boligkjøperregister. Det er en kjensgjerning at ikke alle er på Finn til enhver tid og i tillegg opplever vi at interessenter setter pris på å få relevante boliger servert der de til en hver tid befinner seg om det så er på Facebook eller i en nettavis.

 

Selger millionhytte uten meglerhjelp

 

En strandeiendom utenfor Fredrikstad er nå til salgs helt uten meglerhjelp. FOTO: VINDBAR.NO
iGro Kirchoff, DNB EIendoms områdeleder i Asker og Bærum. FOTO: DNB EIENDOM

Stort kunderegister

 

Via sitt kunderegister vet DNB Eiendom hvem som har lastet ned prospekter på hva, hvilke annonser de har sett på og likt, og hva de har lagt inn i selskapets boligsøkerregister, som er landets største med over 53.000 aktive boligsøkere.

 

- Testing det siste halvåret viser at vi drar inn inntil 40 prosent flere til visning med den nye løsningen enn uten. I vår bransje er det en revolusjon, sier Gro Kirchoff.

 

 

Vil ta tilbake markedet

 

Privatmegleren,   Obos   og   Selvaag Bolig  går sammen om en ny tjeneste for annonsering av boliger under arbeidstittelen On Market Norway.

 

De tre aktørene har flere hundre tusen kunder innom sine digitale flater i løpet av året.

 

- Å se på hvordan vi kan kommunisere bedre ved å kjenne de kundene bedre, er interessant. Vi tror at det å se på noen måter å bryte litt av monopolet til Finn, hadde vært spennende, sier administrerende direktør i Selvaag Bolig, Baard Schumann til DN.

 

Aktørene setter spørsmålstegn ved at Finn er markedsplassen der alle norske eiendomsprospekter legges ut.

 

- Det er praktisk for kundene at det finnes et supermarked som har alle varene. Men at det bare finnes ett supermarked er ikke heldig, sier konsernsjef Daniel Kjørberg i Obos til DN. 

 

Noe av tanken bak aktørenes fremstøt er å ta tilbake annonsering og all data rundt eiendomsomsetning, fra Finn.

 

- Klarer vi å samle de store får vi fort 60 prosent av eiendomsomsetningen i Norge. Da må de finne på noe annet, sier Anders Langtind i Privatmegleren til DN.

 

Selger Nesøya-eiendom for 66 millioner

 

Lanserer Propr

 

Gründerne bak det nye nettstedet Propr, Kjetil Sjursen og Paal Karstensen, håper å slå bena under eiendomsmeglere, slik nettmegling har gjort for aksjemeglerne.

 

Aktørene bak spår at 6 prosent av Norges 100.000 årlige boligsalg vil gå via Propr om to til tre år, ifølge  Finansavisen.

 

Modellen går ut på at kunden betaler 34.900 kroner og får alt han behøver for å selge sin egen bolig, inkludert takst, foto, nettannonsering og oppgjør.

 

Vil bygge luksuslandsbyer i Asker

 

- Alle møter endringer

 

Det er ikke første gang Finn Eiendom møter motstand. De har stått imot boligsider som Zett, Eiendomsnett og Tinde tidligere.

 

- Andre får bedømme hvor misfornøyde meglerne er med oss. Vi møter alle sammen endringer gjennom den digitale revolusjonen, og det er klart at vi har dialog med eiendomsmeglerne om eierskap og tilgang til data. Det som blir spennende er hvor mye de er villig til å investere og satse på dette, sier administrerende direktør Bjørn Eddie Sjølie i Finn Eiendom til DN.

 

Les flere saker på Botrends forside her. 

 

Tips eller tilbakemelding? Send oss en e-post. 

 

Publisert 25. november.2016 av

Strandeiendommen på Syverstadkollen i Asker som ble annonsert som «et lite stykke Hamptons i Asker» er nå solgt - og det i rekordfart, ifølge megler.

 

- Vi solgte huset rekordfort i denne prisklassen, sier daglig leder i Eie Asker, Petter Mamen-Lund, som stod bak salget sammen med kollega Kine Sætre.

 

Strandeiendommen hadde en prisantydning på 30 millioner kroner og er en av dyreste eiendommene som har blitt solgt i Asker den siste tiden. Eiendommen har både egen strandlinje, dypvannsbrygge, 1,6 mål eiet tomt og et bruttoareal på 500 kvm. Det var det mange som var interesserte i.

 

- Vi hadde utrolig mye interesse på huset. Etter salget sitter vi igjen med en del interessenter som søker tilsvarende eiendommer. Det ser ut til å være stor interesse for strandeiendommer med høy standard, sier Mamen-Lund.

 

Få flere eiendomsnyheter her

Rekordår for dyre boliger

Tidligere denne uken skrev Dagens Næringsliv at 2016 blir et rekordår for dyre boliger. Så langt i år er det tinglyst 13 boliger over 40 millioner kroner, og aldri tidligere har det vært omsatt like mange dyre boliger i løpet av et år.

 

Det er først og fremst hovedstaden med områdene Gimle og Bygdøy som kan skilte med de høyeste salgsprisene, men også Nesøya i Asker har bidratt til statistikken. Du kan lese mer om dette her.

 

Men det er ikke bare dyre eneboliger som går unna i dagens boligmarked, også hytter på fjellet selges for stadig større summer. Et nytt og eksklusivt leilighetsprosjekt på Finse ble nylig lagt ut for salg. I løpet av de første ti dagene ble 15 av 22 leiligheter revet vekk til tross for priser opp mot 8,9 millioner kroner per leilighet.

 

Kommersiell tjeneste: Se hvilke boliger som er til salgs

 

Populær i sosiale medier

Mange dyre eiendommer selges gjerne «off market», det vil si uten annonsering, men ved at meglere henvender seg til interessenter. På Nesbru ble det imidlertid satset tungt på profilering av luksuseiendommen.

 

Boligannonsen gikk som en farsott i sosiale medier og passerte til slutt 85.000 visninger. Suksessoppskriften var en bred markedsføring, utstrakt bruk av droneføring og formidling av «gode følelser» på nettet, ifølge meglerne.

 

Les også: Nå er denne historiske villaen til salgs

 

- Vi gjorde en digitalannonseringsjobb som traff veldig godt. Det var ulike annonsetyper og personlig målstyring. Resultatet kom etter jobbing med kunder og kundeliste. Noen hadde vi allerede i skuffen, mens nye kom til etter annonseringen, sier Petter Mamen-Lund.

 

Det ble kun avholdt privat visninger, noen var også innom huset flere ganger. Hvem som til slutt endte opp som kjøper av strandeiendommen er ukjent, men prosessen skal ha vært «fin», ifølge Eie-megleren som heller ikke kan kommentere endelig salgspris.

 

Les flere saker på Botrends forside.

 

Kontakt oss her, og følg oss på Facebook og Instagram under Botrend.no

Garasje med plass til syv biler. FOTO: ANDERS KJØNDAL
Les mer

De store eiendomsaktørene posisjonerer seg for å kapre sin del av Sandvikas byutvikling. Nå har Selvaag Bolig kjøpt det store kontorbygget i Eyvind Lyches vei 10 av Aberdeen Eiendomsfond Norge I.  

Les mer

En leilighet på 180 kvadratmeter på i Nordraaks gate 5 på Frogner skulle vise seg å være vanskelig å selge. Siden mai har stjernemegler Nils Nordvik forsøkt å selge toppleiligheten, ifølge Finansavisen. Først til 25 millioner, og deretter 21,5. Men selv ikke på dette nivået ble det napp, ifølge avisen som hevder at salget endte på 19,2. - Leiligheten er solgt, men budet var konfidensielt så jeg kan ikke si hva den ble solgt for. Vi hadde et bud på 19,5 millioner for ikke leng

Les mer
Annonse

Hallgeir Kvadsheim er ekspert på privatøkonomi og økonomisk rådgiver i Tjenestetorget.Stor sannsynlighet for høyere verdiUansett om du skal selge boligen din eller refinansiere boliglånet, behøver du en prisvurdering av boligen. De siste årene har boligmarkedet steget markant. Det betyr at verdien av din bolig sannsynligvis er mye høyere enn da du kjøpte den.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland