Publisert 08. juni.2016 av

Sommeren er her og det betyr mange store anledninger og festligheter.

 

Bryllup skal feires, fester skal holdes og spesielle anledninger står ofte på rekke og rad.

 

Trenger du inspirasjon på gavefronten, har vi samlet en rekke produkter som kan passe her.

 

 

Her kan du lese flere interiørsaker på Botrend. 

Vasen fra Alvar Aalto er en klassiker som bryllupsgave. FOTO: PRODUSENTEN
Pleddet Lom fra Høie passer som bryllupsgave. FOTO: HØIE

Tekstiler

 

Det finnes en rekke tekstil-produkter som egner seg som bryllupsgave. 

 

Gründerne bak  VIGA , som holder til på Lysaker i Bærum, har en humanitær tanke bak sine produkter.  Gjennom sin avtale med Plan International Norge, gir  pleddene deres varme til barn og unge i flyktningeleir. 

 

Det tradisjonsrike tekstilmerket Høie, som startet sin produksjon i 1850, har vært representert på mange norske gavebord. Høie var den første norske bedriften som bestemte seg for å satse på ferdigsydd sengetøy, samtidig som de lanserte de første fargede dynetrekk og laken. 

 

Kreppsengetøyet ble lansert i 1955, og har siden vært en hit. 

 

Fargelegg sommeren med tekstiler

 

Her er IKEAs sommerkolleksjon

 

Sengetøy fra Høie. FOTO: PRODUSENTEN

Porselen og keramikk

 

En klassiker i bryllup er ulike produkter i porselen eller keramikk.

 

Den danske designeren og keramikeren Anne Black er anerkjent for sitt raffinerte og elegante porselen. Hvert enkelt produkt er unikt og lages for hånd på Blacks workshop og fabrikk i Vietnam. 

 

Hver håndverker på fabrikken, 60 stykker totalt, blir individuelt opplært av Anne Black selv, og går gjennom en lang periode med trening. 

 

Flere norske butikker forhandler Anne Blacks design, som Bolina, Houz, Ting, Illums Bolighus, Olivias Hus, Rom til rom og Keiserens Nye.

 

Fem norske designeren vi kommer til å se mer av

 

Kopper fra Royal Copenhagen. FOTO: PRODUSENTEN
Fat fra Royal Copenhagen. FOTO: PRODUSENTEN
Keramikk fra danske Anne Black. FOTO: PRODUSENTEN
Dundyner fra Høie er fin gave i bryllup. FOTO: HØIE

Koster penger

 

Nordmenn svir av store pengesummer i forbindelse med bryllup.

 

Gjennomsnittsummen for bryllupet for nordmenn som giftet seg i 2012 på hele 100 000 kroner, ifølge Statistisk Sentralbyrå - og mange innrømmet til og med å ha tatt opp lån for å dekke herligheten.

 

Stadig flere par velger å gifte seg i utlandet. 

 

4.939 ekteskap ble inngått utenlands i 2014 av totalt 22.887 ekteskap, ifølge Statistisk sentralbyrå.

 

Les flere interiørsaker  på  Botrend

 

Jensen har lansert et nytt form for svevende nattbord og lampe. FOTO: PRODUSENTEN
Vakre pledd i bambus fra VIGA. FOTO: PRODUSENTEN
Gryter fra Eva Solo. FOTO: PRODUSENTEN
Vannkoker fra Braun - en klassiker. FOTO: PRODUSENTEN
Fra Eva Solo-serien Yellow Lemonade . FOTO: PRODUSENTEN
Kenwoods nyeste juicer passer på gavebordet. FOTO: PRODUSENTEN

Nyhetsbrev fra Botrend

Ja, takk - jeg vil gjerne abonnere på Botrends nyhetsbrev.

Publisert 11. januar.2017 av

Da Maria Hole mistet jobben som markedsfører i telecom startet hun sin egen arbeidsplass. Nå jobber hun for å bringe spansk design inn i de norske hjem. 

 

Historien om Noes begynte høsten for to år siden. Bedriften hun jobbet i ble kjøpt opp av en konkurrent og skulle nedbemanne. Maria Hole hadde dermed ingen jobb å gå til etter endt permisjon.

 

Hun begynte den møysommelige prosessen med å søke jobb, men merket at det var lite som fristet. Med kultur og ledelse fra BI og erfaring fra møbelbransjen, både i Norge og i Spania, ønsket Hole å ta mer av sine kreative evner i bruk.

 

- Plutselig ble alt klart for meg – jeg ville hjelpe spanjolene som slet etter finanskrisen. Så jeg droppet jobbsøkingen for å etablere egen virksomhet, forteller Hole.

 

 

Tatt godt imot

I sitt nye showroom på Sandaker i Oslo sitter hun iført spansk, bærekraftig design fra tekstilmerket hun nå representerer i Norge. Texidors er ett av totalt ni spanske merker hun nå skal få nordmenn til å handle. Mer farger, tekstur og humor enn det vi er vant til fra den skandinaviske og minimalistiske designscenen.

 

- Jeg syns det er mye spansk design som passer inn her hjemme. Moderne design snakker på tvers av landegrensene og det har vært en økning i den globale designutvekslingen – også fra den norske scenen, sier Hole. 

 

Les mer om interiør på Botrend

 

Maria Hole stablet egen bedrift på beina da hun mistet jobben. FOTO: PETER SCHWEITZER

- Med en større designutveksling blir man kanskje litt likere i formspråket, men jeg vil si at de spanske skiller seg ut ved å bruke mer farger og tydelige signaturer. I Spania er de også opptatt av miljø og lokal produksjon. De vil heller ha færre ting, men vite at det er kvaliteter som varer og som kan bidra til kollektiv verdiskapning i eget land. 

 

Å introdusere det norske markedet for de spanske merkene har gått bra siden oppstarten. I dag har hun 20 forhandlere over hele landet. På Østlandsområdet finnes produktene i butikker som Blåmann, Vitra og No.9 i Sandefjord. Eller i det 140 kvadratmeter store showroomet som hun deler med fotografene Anne Bråtveit, Birgit Fauske og stylist Silje Aune Eriksen.

 

- Jeg tror på flebrukslokale og samarbeid på tvers. Det er litt trist å være alene, og så er det en stor bonus at vi jobber i samme bransje, men med ulike ting, sier Maria Hole. 

 

Les også: La deg inspirere av årets julenyheter

 

No-es står for Norge og España. FOTO: MARIA HOLE

Mer balanse med egen bedrift

Spania huser over 46 millioner innbyggere, men designscenen er omtrent like stor som den norske. Den er imidlertid full fart fremover – både innenfor og utenfor egne landegrenser.

 

- Det var mange som falt bort under finanskrisen. Nå er dette imidlertid i ferd med å snu, det er mange som har sett seg nødt til å skape noe selv for å overleve, sier Hole.

 

Ett eksempel er brødrene i Pott. Etter krisen har de stablet på beina et eget foretak i tillegg til at landsbyen de kommer fra har tatt opp igjen sin tradisjonsrike Terracotta-produksjon. (Her kan du lese om vårt møte med sjefsdesigneren tidligere i høst.) 

 

Historier som dette gir jobben en annen dimensjon, mener Hole.

 

- Jeg har ingen plan om å bli rik, men å kunne jobbe med noe man kan og brenner for. De sier at man går i pluss etter tre år, men nå står jeg med et stort varelager og mange forhandlere etter kun to. Jeg har trua på at dette kommer til å gå bra.

 

Kostet har det – både tid og penger. Alle sparepengene er puttet inn i bedriften. Foreldrene har reist fra Ålesund for å hjelpe til på stand på messer, både i Oslo og i Bergen, og samboeren har hentet treåringen i barnehagen mang en gang mens hun har vært ute på veien og solgt inn. Det har vært tøft i starten, men det er noe mer balanse i livet nå, ifølge gründeren.

 

Les også: Dette student-spisebordet har vi tro på

 

 

Skjenk fra Treku, i bakgrunnen sees teppe fra Naninarquina. FOTO: BIRGIT FAUSKE

- Det er en fordel at jeg har bakgrunn fra interiørbransjen og markedsføring, ikke minst at jeg snakker spansk. Men det er mulig å lære seg alt så lenge man har interesse. Det var meningen at jeg skulle gjøre dette hele tiden, men det visste jeg ikke for seks år siden da jeg jobbet med noe helt annet. Veien blir som regel til når man går og den røde tråden ser man ofte først når en ser seg tilbake, sier Hole.

 

Millionstøtte til designgründere

Hittil i år har Innovasjon Norge gitt etablererstøtte på over 12,5 millioner kroner til 53 ulike selskaper innen interiør, design og møbel. Tallene er noe usikre da de kun dekker disse tre områdene, i tillegg til at Innovasjon Norge ikke er alene om å gi støtte til nyetableringer (se faktaboks under).

 

Hittil i år har Innovasjon Norge innvilget flest tilskudd til etablerere i Oslo (173). Dette gjelder alle næringer. Etter hovedstaden følger Stavanger med 165, og Sør-Trøndelag med 148 tilfeller. Totalt har 1.177 foretak mottatt over 309 millioner kroner i støtte.

 

Ifølge Statistisk sentralbyrå satset flesteparten av de over 61.000 etablerene i 2015 innen faglig, vitenskapelig og teknisk tjenesteyting. Over halvparten er mellom 25 og 44 år, og innehar videregående skole som høyeste fullførte utdanning. Det er betydelig flere mannlige gründere enn kvinner.

 

Lyst til å etablere din egen virksomhet?

  • Etablerertjenesten er et samarbeid mellom Innovasjon Norge og fylkeskommunene og hjelper gründere i en tidlig fase av etableringen.
  • De tilbyr gratis etablererkurs og veiledning innenfor alle bransjer.
  • Markedsføring, markedsundersøkelse, forretningsplan, regnskap og prisstrategi er viktig når man skal starte egen bedrift. Dette kan du få hjelp til gjennom etablerertjenesten.
  • Også Nav tilbyr etablererkurs for arbeidssøkere med en forretningsidé. Kurset går over 12 uker og skal gjøre deg i stand til å etablere og drive egen virksomhet.
  • I tillegg til gratis råd og veiledning finnes det flere tilskudd man kan søke om som gründer.

 

Kilder: Innovasjon Norge, Nav, SSB, og grunderportalen.no

 

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Husk at du kan følge oss på Instagram og Facebook under Botrend.no 

To fotografer og en stylist deler lokale med Maria Hole. Det fører også til flere jobber og samarbeid. FOTO: MARIA HOLE
Maria Hole sammen med designer Miguel Ángel Garcia Belmonte i Pott. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
I et gammelt samvirkelag på Sandaker holder Noes og de tre frilanserne til. FOTO: MARIA HOLE
Les mer

Det kan jo være at noen og enhver av oss er litt mette på fest og god mat nå - magen kjennes i hvert fall godt forsynt ut. Med fare for å høres for banal ut, så oppfordrer jeg likevel til å tåle en fest til. Fordi det er noe spesielt med et år som avløses av et nytt. Les flere innlegg fra bloggeren Bo Naturlig 

Les mer

Det er tre år siden Hedda Ferrington satte i gang med renoveringen av   kjøkkenet. Hun ønsket å fornye rommet som var alt annet enn lyst og imøtekommende. Derfor sto en åpen kjøkkenløsning med lys innredning høyt på ønskelisten. – Vi kikket på en rekke ulike kjøkkenløsninger, og fant noen favoritter hos Kvik og HTH. Vi var begge innstilt på et hvitt kjøkken, det var jo det vi visste om, forteller Hedda. Planer om oppussing? Ler flere slike saker her  

Les mer
Annonse

 I et romslig lokale på Rud i Bærum, holder Sandvika gardiner og interiør til. Sandvika gardiner og interiør var tidligere en del av produksjonsselskapet Sandvika Veveri AS, men har drevet selvstendig siden 2000. Butikken har egen systue og skreddersyr gjerne dine gardiner.  – Vi merker økende etterspørsel etter gardiner, gjerne som et supplement til innvendig solskjerming. Med gardiner til blir det prikken over i’en, sier Nina Bø (60), daglig leder. Kari Søndbø Disch (56) nikker

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland