Publisert 10. juni.2016 av

Med 20 års erfaring som interiørarkitekt har Trond Ramsøskar et og annet å si om innredning.

 

Han har en mastergrad i interiørarkitektur og møbeldesign, har vært president i Norske interiørarkitekters og møbeldesigneres landsforening (NIL), og bygget opp en stor interiørbedrift i Oslo. De profilerer seg selv som bransjens mest fargeglade og har alt fra store hotellkjeder til butikker og privatpersoner på kundelisten.

 

Nå kan også Trond Ramsøskar skrive opp forfatter på CV’en. Boken «Ramsøskars Boligbok – Bli din egen interiørekspert» - en hjelp til mannen i gata, ifølge Ramsøskar selv.

- Dette er for folk som er litt interessert i interiør, og du trenger absolutt ikke elske farger for å ha glede av kapitlene, sier Trond Ramsøskar til Botrend.

 

Lanseringen er lagt til Thon Hotel Rosenkrantz i Oslo – hotellet Ramsøskar har innredet med fargesterke tapeter, delikate og luksuriøse møbler og mønstrete vegg til vegg tepper. Helt i tråd med hva han er kjent for: Å blande ulike mønstre og farger uten å ødelegge balansen i det øvrige interiøret.

 

Les mer om interiør på Botrend her.

- Mange er engstelige for farger

Trond Ramsøskar har vært fast bidragsyter i Bonytt siden 1998. Sammen med andre fageksperter har han veiledet nordmenn i interiør- og fargevalg i bladets faste spalte. Og det er stort sett det samme som går igjen: Hvordan få mitt alminnelige hjem til å bli unikt og spesielt?

 

- Nordmenn er over gjennomsnittet opptatt av interiør og mange vet hva de liker, men jeg ønsker å utfordre dem litt. Til å tørre litt mer ved å bruke farger og ulike mønstre. Mange er engstelige for farger, og de siste årenes trender på interiørområdet har forsterket tendensen til å være forsiktig, sier Ramsøskar som mener at hvitt og ulike grå- og bruntoner er blitt for gjennomgående i mange hjem.

Innredningen på Thon Hotel Rosenkrantz består av sterke farger og ulike mønstre. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

 

- Det gir ofte et litt uferdig inntrykk. Legger du til litt farger, og helst ved å bruke din egen fargepalett, unngår du dette.

 

Ellen S. Klingenberg går norsk interiørarkitektur i sømmene.

Lampene bør henge i 60-70 cm høyde fra bordplaten. Lamper fra Tom Dixon, sofa fra Italian House og bord fra Slettvoll. FOTO: ESPEN GRØNLI

- Vi glemmer å se på boligens dyreste rom

Uavhengig av trender og hva den stilige naboen eller vennen din har valgt, er det dine preferanser og hva som faktisk passer inn i ditt hjem som er viktigst, mener Ramsøskar. Derfor går han metodisk til verks og utdyper både fallgruver og klassiske «feil» i sin nye bok.

 

Les mer om møbler og design på Botrend her.

 

Den er delt inn i kapitler og tar deg fra A til Å enten du skal kjøpe ny bolig eller restaurere din gamle. Tekstene er hentet fra hans mange bloggtekster, Facebook-innlegg og nyhetsbrev som spinner uti fra de mange spørsmålene han har fått fra kunder opp gjennom.

 

- Det var vanskelig å begrense seg. Jeg ville heller ikke lage en typisk «skrytebok» over egne prosjekter, men veilede mannen i gata. Det er noen trekk som går igjen, som vi typisk ikke tenker over når vi skal pusse opp eller kjøper bolig. Som for eksempel at vi glemmer å se ordentlig på badet når vi er på visning. Badet som faktisk er det dyreste rommet i hele boligen. Her er det viktig å ha en tidlig plan fra du kjøper til du skal pusse opp.

 

Det fikk Kristin Larvin og familien i Vettakollen erfare da de totalrenoverte tomannsboligen fra 50-tallet. Badet, som opprinnelig bestod av tre ulike nivåer, ble en kostbar affære å renovere.

 

Familien ventet i hele syv år før drømmen ble realisert. Da med veiledning fra Ramsøskar som også her måtte overbevise beboerne om å gå for andre løsninger enn de først hadde tenkt.

 

- Vi var skeptiske til de mørke flisene han anbefalte, men valgte å stole på at han visste hva som ble best, fortalte Kristin Larvin da Botrend skrev om totalrenoveringen tidligere i år.

Interiørarkitekt Trond Ramsøskar totalforandret badet til Kristin Larvin. FOTO: KARL BRAANAAS

Vekst i møbel- og interiørbransjen

At nordmenn bruker mye penger på møbler og interiør er en kjent sak. Mange mener det er det kalde klimaet som gjør at vi tilbringer mer tid innendørs enn våre naboer i sør.

 

I fjor omsatte møbel- og interiørbutikkene i faghandelsbransjene for over 30,5 milliarder kroner – en økning på 5,6 prosent fra året før, ifølge Virke. De anslår at faghandelsbransjene står for 85 prosent av den samlede møbel- og interiøromsetningen, hvorpå halvparten omsettes i de fysiske møbelbutikkene. Det er de store tunge kjedene som IKEA, Bohus, SkeidarLiving og Møbelringen som dominerer. 

 

- De færreste kan skifte ut alt de eier når de pusser opp eller kjøpe ny bolig. Så tidlig som mulig i prosessen må du bestemme hva du skal ha med deg videre og vurdere hvilke konsekvenser det har for fargevalget. Når du definerer fargebasen din, må du altså ta hensyn til eksisterende møbler. Men kan de kanskje trekkes om? Eller kanskje kan sofaen fornyes med noen puter? Råder Ramsøskar.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

Trekk om din gamle sofa, råder Ramsøskar. Stoffet er fra Bemz og bord fra Habitat. FOTO: ESPEN GRØNLI
Stuen tilhører husets passive sone. Sofa og bord fra Slettvoll, pute fra Missoni og pledd fra Klippan Yllefabrik. FOTO: ESPEN GRØNLI
Publisert 09. november.2016 av

Hvert år siden 1968 har det kommet en ny juleplatte fra den tradisjonsrike porselensfabrikken som holder til langs Porsgrunnselva i Porsgrunn.  

 

Den første så dagens lys allerede i 1909, men det var ikke før på slutten av 60-tallet at en jevn produksjon ble satt ordentlig i gang.

 

Siden den gang har den kommet årlig. I hvitt og blått, og med et julemotiv bestemt av den aktuelle designeren. For det ærefulle oppdraget går på rundgang og designeren byttes ut hvert femte år.

 

I år, og de neste fire, er det Lisbeth Lutnæs fra Blommenholm som setter motivet. I sitt nye atelier i Sandvika i Bærum, har hun skapt «Nøtteliten» med et hasselnøtt mellom potene.

 

- Årene fremover blir det dyremotiv, og platten blir derfor litt annerledes enn de tradisjonelle julemønstrene som ofte er preget av nisser eller litt "religiøse" motiver, sier Lutnæs.

 

- Jeg vil at det skal være noe som brukes fremfor å bare henge på veggen. Sånn sett er et dyremotiv litt mer brukervennlig uavhengig av høytid eller årstid.

 

Les mer om norsk design

 

Porsgrund Porselænfabriks juleklassikere
Det er dekket til jul med julepynt fra Porsgrund, Castro bestikk, Norgesglass og Augustin porter fra Hadeland. Styling: Tone Kroken. FOTO: YVONNE WILHELMSEN

Inspirert av egen barndom

Lisbeth Lutnæs er fast designer hos Porsgrunds Porselænsfabrik, men designer også for Hadeland Glassverk og Norgesglasset som begge er en del av samme selskap; 3 Norske Design Group AS. Med bakgrunn som grafisk designer og illustratør, lager Lutnæs alt fra markedsmateriell til kopper og servise. Nå også samleobjekter til jul.

 

Av juleplatten produseres det om lag 2.000 eksemplarer hvert år. Det er en relativt liten produksjon og alt, foruten selve designarbeidet som nå foregår i Sandvika, gjøres ved Porsgrunds Porselænsfabrik i Porsgrunn.

 

- Først tegner jeg et omriss av en idé, og deretter bruker jeg et stearinlys for å sote frem motivet. Jeg bruker fjær, q-tip, en pennesplitt og lignende for å tegne videre i soten. Det er ganske skjørt og det blir lett flekkete, men det gir også unike detaljer, forklarer Lisbeth Lutnæs som har latt seg inspirere av fransk kunstner.

 

Porsgrund Porselænfabriks juleklassikere
Lisbeth bruker stearinlys for å sote frem motivet. FOTO: TRINE JØDAL
Ekte fjær får frem unike detaljer. FOTO: TRINE JØDAL

Til juleplatten har hun også laget en strekillustrasjon med blekk. Og etter at tegningene er ferdig, skannes de inn i Photoshop hvor de bearbeides videre. Når det endelige resultatet er klart, sendes illustrasjonen til prøvebrenning i Porsgrunn.

 

- Ved siden av andre ting, arbeider jeg med designet fra jul til påske. Da bør de første prøvebrenningene være ferdig slik at jeg kan gjøre eventuelle forbedringer. Deretter går det slag i slag frem til neste jul. Jeg føler det er jul hele året! sier Lutnæs lattermildt.

 

Les også: De gjør internasjonal suksess med norske trefjøler

 

Også julekulen som samleobjekt, står Sandvika-designeren bak. Siden hun begynte i jobben for fire år siden har hun hvert år tegnet julekulen som produseres i et begrenset opplag på 2.000. I år er det barn som leker i snøen – inspirert av Lutnæs’ egen barndom.

 

- Selv om man designer for en bestemt målgruppe, får objektene gjerne et personlig uttrykk. Nå er faktisk ikke jeg veldig opptatt av tradisjoner, så det er litt festlig at jeg har endt opp med å designe både julekuler og juleplatter.

 

Porsgrund Porselænfabriks juleklassikere
Barn som leker er motivet på årets julekule fra Porsgrund Porselænsfabrik. FOTO: TRINE JØDAL

Jul er big business

Jul er big business for Porsgrunds Porselænsfabrikk. Det er årets travleste og største periode fra butikkene fylles opp med varer i slutten av oktober. De vil ikke kommentere omsetningstall, men bekrefter at en stor del av årsomsetningen kommer fra nettopp julehandelen. 

 

- Julehandelen for interiørbransjen er veldig viktig. Det går i pynteting, dekor, puter og ikke minst kjøkkenredskaper, sier Bror William Stende, direktør for Virke faghandel.

 

Denne uken la han frem ny statistikk som viser at vi vil handle for 58 milliarder i julen. Det er 11.120 kroner per innbygger, og over halvparten vil vi legge igjen i butikker som selger julepynt, gaver og klær.

 

Les også: Slik velger du riktig dyne til vinteren

 

- Man skulle kanskje tro at markedet var mettet, men vi selger fremdeles masse av delene i Nisseserviset, og derfor lanserer vi også nyheter i serien hvert år, sier markedssjef i Porsgrunds Porselænsfabrik AS, Cecilie Bjørnebye Jensen.

 

Etter over 100 år på det norske markedet består serien i dag av over 60 deler.

 

 

For amerikanske Susan Sorlien er juleplatten like selvsagt som julen i seg selv. Hun har norske aner og begynte å samle i 1968. Platten ga hun til sin mor - hver jul helt frem til morens død i 2006. Da arvet hun selv samlingen.

 

- Nå er det jeg og mannen som samler, og de henger perfekt på gjesterommet. Gejstene våre elsker de ulike motivene og den hyggelige tradisjonen, sier Sorlien.

 

Porsgrund Porselænfabriks juleklassikere
Juleplatten har trofaste kunder i USA. FOTO: SUSAN SORLIEN
Porsgrund Porselænfabriks juleklassikere
Cecilie Bjørnebye Jensen (t.h.) mener nordmenn er umettelige når det kommer til julepynt og juleartikler. FOTO: TRINE JØDAL

Må overleve trendene

For Lisbeth Lutnæs er det jul året rundt. Hun designer for en høytid som betyr mye for mange. Julepynten fra i fjor eller kanskje en bestemor tas frem igjen, og designet må således overleve trendbølgene.

 

Å finne et motiv som står seg, kan være utfordrende.

 

- Jeg har tidligere illustrert bøker og diverse omslag, men aldri jobbet med porselen før jeg begynte hos Porsgrund. Det er noe helt nytt og man må tenke litt annerledes. Det å illustrere er det morsomste, og det å finne nye, koselige brennemotiv hvert år er veldig hyggelig.

 

 

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her. Og følg oss på Facebook og Instagram under Botrend.no

Nyhetsbrev fra Botrend

Ja, takk - jeg vil gjerne abonnere på Botrends nyhetsbrev.

Les mer

Feirer vi farsdag for mor?

Sjekklister og antagelser før farsdagen.

Publisert 10. juni.2016 av Fanny Dehn Arvesen

Kjære far. Kjære barns far, kjære svigerfar. Til lykke med farsdagen. Du gjettet det! Farsdag er opprinnelig en amerikansk tradisjon. Det også!  

Les mer

Hytter vi digger på Instagram

Disse fjellhyttene gir oss inspirasjon.

Publisert 10. juni.2016 av Elin Reffhaug Craig

Instagram er en stadig kilde til inspirasjon på interiørfronten. Nå som vinteren er her, titter vi stadig innom ulike hashtags for å få hytteinspirasjon. Her er noen utvalgte som vi liker, men sosiale medier byr som kjent på et hav av ulike stiler. Hyttene du ser her befinner seg blant annet på Hafjell, Beitostølen, Rauland. Her kan du lese flere interiørsaker på Botrend 

Les mer
Annonse

Montana er et modulbasert hyllesystem med uendelig mange muligheter. Montana ble utviklet av Peter Lassen i 1982. Filosofien er enkel: Alle elementer i Montanas univers skal kunne kombineres, være praktiske, vakre og vare lenge.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland