Publisert 14. juni.2016 av

En gammel tømmerkoie over fem nivåer med tre soverom og badekar på hemsen er nå til salgs på Brønnøya i Asker.

 

Det er kjendis- og interiørstylist Tone Kroken som nå selger den påkostede fritidseiendommen. Og for 10 millioner kroner får du blant annet kjøkken fra Bulthaup, Gaggenau og peis fra et fransk slott.

 

- Stuen ble tilpasset peisen og vi måtte endre størrelsen på det ene vinduet for å få nok plass, forteller interiørstylist Tone Kroken til Botrend.

 

Etter å ha bodd på Brønnøya i over 12 år, selger hun og eksmannen nå drømmehuset på den bilfrie øya i Oslofjorden.

 

- Det er med tungt hjerte at vi må selge, men jeg vet at jeg skal tilbake. Det er et fantastisk sted å være, men jeg tror jeg nok kommer til å savne vennene mine mest, sier Kroken.

 

Kommersiell innhold: Se boliger som er til salgs her.

 

Har bodd fast på hytta

Den gamle tømmerkoien ble bygget i 1932 og var opprinnelig 18 kvadratmeter stor da Kroken og eksmannen kjøpte stedet i 2004.

 

De engasjerte den nå avdøde Asker-arkitekten Lars Østigaard til å utvide boligen slik at den rommet en familie på fire.

 

Både arkitekturen og innredningen har blitt fremhevet i en rekke magasiner da Kroken er en av Norges mest populære interiørstylister.

 

Les mer om interiør og design på Botrend her.

Tone Krokens Brønnøya-hjem har vært avbildet i flere magasiner. FOTO: YVONNE WILHELMSEN

Eiendommen er regulert til fritidseiendom, og selv om familien har hatt en leilighet i byen, har de bodd fast på Brønnøya i alle år.

 

Det er i dag 261 registrerte fritidseiendommer og 16 helårsboliger på øya. Det har vært stridigheter mellom beboerne, Asker kommune og Fylkesmannens miljøvernavdelingen når det gjelder økning av antall helårsbosatte i lang tid. I dag, tirsdag 14. juni, skal kommunestyret i Asker behandle reguleringsplanen for Brønnøya.

 

- De fleste som bor på Brønnøya bor fast i fritidseiendommer og det har fungert helt fint, sier Kroken.

 

Nå er denne arkitektperlen til salgs på Lagåsen.

 

Fritidseiendommen har fire soverom. FOTO: YVONNE WILHELMSEN
Eiendommen har fem plan og badekar på hemsen. FOTO: YVONNE WILHELMSEN

Bygget i terrenget

Med eiendommen tilhører også båtplass ettersom øya er bilfri og tilknyttet fastlandet via båt eller kabelferge. Det har også vært oppført noen uthus som eierne nå har revet i anledning salget.

 

- Det er en utsikt jeg aldri blir lei, når jeg bor i Gamlebyen må jeg nesten ta tabletter for å sove, her ute er det stille og rolig, sier Kroken.

 

Se hvordan Jeanette tok tilbake deler av hagen med sitt nye drivhus.

 

Det hører også med en stor terrasse på den over 3.000 kvadratmeter store tomten. Selgerne har lagt ned mye arbeid i å åpne opp den tidligere så gjengrodde tomten.

 

- Venninnen min fikk sjokk da hun så tomten første gang. Det var gjengrodd og bestod kun av en liten hytte og et anneks. Men vi ga frie tøyler til arkitekten som var veldig flink til å bygge i terrenget. Jeg kommer nok til å lete lenge før jeg finner noe tilsvarende. Beliggenhet betyr mye - interiøret og innredningen er det jo lett å gjøre noe med, sier interiørstylisten.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

Peisen er fra et slott i Frankrike. FOTO: YVONNE WILHELMSEN
Brønnøya-hytta er innredet med skatter fra inn- og utland. FOTO: YVONNE WILHELMSEN
Til venstre sees originalhytta, påbygget er tegnet av arkitekt Lars Østigaard. FOTO: YVONNE WILHELMSEN
Publisert 02. mars.2017 av

Da eiendomsmeglerfullmektig Huong Pham i iHus Eiendomsmegling fikk i oppdrag å selge et lite oppussingsobjekt på Bøler i Oslo, måtte hun være kreativ.

 

Selv om boligstyling er blitt et vanlig tiltak før en bolig legges ut for salg, ønsket derimot ikke eier av denne leiligheten å bruke penger på det.

 

– Leiligheten var et oppussingsobjekt, og uten styling ville det blitt en kjedelig annonse. Eier ønsket ikke å investere mye penger i det, og siden leiligheten var helt tømt, ble spørsmålet hva jeg kunne gjøre for å få god respons på leiligheten til en billig penge, forklarer Pham.

Sammen med kontorsjef Katrine Solvåg kom de på ideen om å bruke frukt som et virkemiddel, noe eier var svært skeptisk til.

 

Les også: Dette er årets boligannonse

 

– Vi tenkte først å plassere masse appelsiner rundt om i leiligheten, før vi kom på at ananas kunne se kult ut. Derfor kjøpte vi inn en mengde ananaser til fotograferingen. Selger var skeptisk til forslaget og redd for at dette skulle gå veldig galt, men jeg overtalte ham til å stole på meg, forteller hun.

Bruken av frukt i boligannonsen førte til positiv respons. FOTO: Alejandro Villanueva

Morsom tekst

I tillegg til den kreative og originale stylingen, skrev hun en kort, morsom og hyggelig tekst, men inngangen «søker ny eier med tid til oppussing og kjærlighet for ananas!»

 

Pham innrømmer at dette stuntet kunne gå begge veier. Heldigvis for selger, endte det godt. Det gjorde også dette annonsestuntet, som endte med salg 700.000 over prisantydning.

 

– Jeg tenkte at dette enten kunne bli veldig bra, eller at folk ville se på det som useriøst. Heldigvis fikk annonsen god respons, og allerede etter noen minutter hadde folk bestilt prospektet til den 37 kvadratmeter lille leiligheten, forteller hun.

Eiendomsmeglerfullmektig Huong Pham i iHus Eiendomsmegling. FOTO: iHus Eiendomsmegling

 

Totalt fikk annonsen 8000 visningsklikk, og 49 personer viste interesse for boligen, hvorav 20 kom på visning.

 

Leiligheten ble forsøkt kuppet for 2.250.000 kroner, men Pham anbefalte selger å ha is i magen. Det skulle vise seg å lønne seg.

 

Hvordan gjøre et godt boligkjøp

 

Leiligheten ble solgt for 2,5 millioner kroner, ekskludert fellesgjeld på drøyt 100.000 kroner, noe både Pham og selger er godt fornøyd med.

 

Timing av boligsalg betyr alt

 

Selgeren, en godt voksen mann, var svært skeptisk til stylingen. FOTO: Alejandro Villanueva
Selv det oppussingsklare badet ble interessant på grunn av ananasene. FOTO: Alejandro Villanueva

– Stor betydning

Pham tror ikke leiligheten hadde fått like mye interessenter om det ikke hadde vært for ananasene.

 

– Markedsføring har svært mye å si for annonsen. Mange blir lurt av bildene, enten det er en ordinær boligstyling, eller dette. Mange bruker mye penger på styling, men når du kjøper, får du en tom leilighet. Denne gangen er jeg ikke i tvil om at en litt morsom styling førte til at folk spredte annonsen mer enn hva en ellers tom leilighet ville gjort, sier hun.

 

Fanny: Hvordan leve i et oppussingsobjekt?

 

Selv om dette førte til suksess denne gangen, vil hun ikke gjøre dette til en vane.

 

– Vi vil anbefale møbelstyling, men jeg har forståelse for at man må vurdere hvor mye man vil investere i den slags, basert på størrelse, standard og hva man kan få igjen for salgsobjektet. Jeg kan ikke gjøre denne stylingen igjen og igjen, men det kan dukke opp lignende situasjoner i fremtiden, og da må jeg finne på noe annet. Man skal ikke alltid være så A4, ler hun.

Valgte å style oppussingsprosjektet med nødvendige verktøy man trenger. FOTO: Anders Kjøndal, Luxe

Spilte på husets stil

Ole Herman Grongstad, eiendomsmegler i Eie eiendomsmegling i Sandvika så seg også nødt til å tenke utenfor boksen da han i fjor høst skulle selge en sliten og oppussingsklar enebolig på Haslum i Bærum.

 

TV-ekspertene gir deg oppussingstipsene

 

 

Eie Eiendomsmegling valgte å redigere alle bildene i en retro stil som passet huset. FOTO: Anders Kjøndal, Luxe

– I denne boligen hadde styling med moderne møbler blitt full krasj. Når man ser på boligannonser, handler det mye om følelser og det å få det riktige inntrykket. Derfor valgte vi å spille på oppussingsprosjektet og retrostilen som var i boligen, forteller han.

 

De stylet boligen med oppussingsrekvisitter som verktøy, malingskoster og stige, og introduserte annonsen med teksten «Brett opp ermene! Denne store eneboligen på Haslum skriker sene kvelder og tøffe tak, med grønne omgivelser på menyen».

 

– Dette gjorde vi først og fremst for å få mer oppmerksomhet rundt annonsen, og det førte til bra oppmøte på visning. Vi fikk også mange positive tilbakemeldinger, men dette er ikke et stunt som passer alle type objekter, og vi vil heller ikke gjør dette til en vane, presiserer han og påpeker at de aktivt jobber med å fremheve de ulike objektenes særpreg ved bruk av styling.

Tomme pizzaesker er ikke hverdagskost i boligannonsene. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Vurderer lime-bruk 

Eiendomsmegler i Krogsveen avd. Bekkestua, Ola Ahlstrand, har ikke vært like original i måten han har stylet sine objekt, men anerkjenner Phams unike styling.

 

– Bruken av ananas høres morsom ut. Selv har jeg vurdert å bruke lime, som er en del av Krogsveen-logoen, i hvert rom under våre boligstylinger. Både for å skape humor og ikke minst interesse rundt Krogsveen, innrømmer han.

 

Selv om frukt ennå ikke er en gjenganger i hans boligstyling-prosjekt, har han mer enn en gang tatt med seg rekvisitter som stearinlys, planter og puter fra kontoret for å gi salgsobjektene sine mer liv.

 

– Når man skal selge en bolig er det jo viktig at man fremmer boligen på best mulig måte, og når selger ikke ønsker boligstyling, må man være kreativ, innrømmer han.

Tror ikke på trend

Kristine Eia Kirkholm, PR- og informasjonsansvarlig i Finn.no, er kjent med lignende kreativ bruk i boligannonsene, men forteller at hun ikke opplever en stor utvikling av lignende annonser.

 

– Jeg husker en tid tilbake i Sverige hvor det var mange som brukte frukt i boligannonser. Også i Norge dukker det av og til opp noen som vil skille seg ut med en frukt eller lime. Det er vel for å gjøre noe oppsiktsvekkende og annerledes, men jeg tror ikke det blir en trend, mener hun.

 

I løpet av året har finn.no 100.000 boligannonser til salgs, og Kirkholm forteller at snittet ligger på et sted mellom 3-4000 sidevisninger.

Pham er godt fornøyd med resultatet av salget på boligen hvor ananas ble brukt som styling. FOTO: Alejandro Villanueva

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

Er det mulig for en megler å ivareta interessene til både selger og kjøper? Tar vi utgangspunkt i loven som regulerer eiendomsmeglers rolle, og utøvelsen av salgsoppdraget, er svaret ja.  Megler både kan og skal "dra omsorg for" begge parters interesser. Men hvordan virker det i praksis og hvordan er dette regulert i andre land? Les flere innlegg fra Boligdama her.  

Les mer

Mandag kom den ferske statistikken på nye boliger fra Statistisk Sentralbyrå. Den viser at det er blitt dyrere å kjøpe ny bolig. Prisene har steget med 10,4 prosent i 4. kvartal 2016 mot samme kvartal ett år tidligere. Fra 3. til 4. kvartal var prisøkningen på 3,2 prosent. 

Les mer
Annonse

Skal du kaste deg ut i kjøp eller salg av bolig? Det kan være mye nytt å tenke på. Denne huskelisten hjelper deg.Før du selger:Tenk gjennom hvor du vil bo og hvilken type bolig du ønsker deg. Vil du flytte inn i noe større eller mindre? Skal eiendommen ligge nærmere byen eller på landet?Velg riktig megler. Forskjellen mellom en god og en dårlig megler kan bety flere hundre tusen kroner. Vurder flere meglere for å finne den rette for deg. Tenk på lokalkunnskap, kjemi, erfaring og pris

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland