Rekordår for Bolina

Stabekk-butikken ha økt salget med 82 prosent på fem år.

Publisert 20. juni.2016 av

Bolina har økt salget med 82 prosent på fem år og hadde rekordtall i fjor.

 

– Hard jobbing, men moro, sier daglig leder Hanne Borge.

 

Botrend  gir deg flere saker om  interiør og interiørbransjen. 

 

I august fyller butikken 30 år, og kan feire med en vekst på hele 18 prosent hittil i år. Og det er sammenlignet med et fjorår da de hadde sin største omsetning noensinne med nesten 32 millioner kroner. Overskuddet endte på 2,2 millioner kroner.

 

Se den lekre hytta ved Oslofjorden

 

Vinner i bransjen

 

– Vi har hatt et fantastisk år i år også, men man kan ikke legge seg på latsiden, sier hun.

 

Hanne driver butikkene sammen med søsteren Cathrine. Mens mange andre interiørbutikker sliter med knappe marginer, er Bolina tydeligvis én av vinnerne.

 

– Det er morsomt, men beinhard jobbing, å drive interiørbutikk, understreker Borge.

 

De har to butikker og én nettbutikk, mer 10 årsverk og 24 medarbeidere.

 

Butikken var opprinnelig en jernvarehandel som familien drev i 40 år.

 

Fra slutten av 1980-tallet omskapte familien forretningen til en livsstilsbutikk med interiør, møbler, smykker og klær, med søstrene Hanne og Cathrine i spissen siden 1990-tallet.

 

Se interiørarkitektens innredningstips

 

I Frogner-butikken sitter interiørhistorien i veggene

 

Søstrene Cathrine (t.v) og Hanne Borge bak Bolina gjør det godt. FOTO: KARL BRAANAAS

Nettbutikk øker

 

Borge trekker frem en rekke faktorer som er med på å forklare økningen i fjor: Riktig vareinnkjøp, en god miks av dyrt og billig, riktig opplæring av personalet, stadig nye utstillinger i butikkene og både standardvarer og varer Bolina er mer alene om.

 

– Det er i de fysiske butikkene vi selger mest, men nettbutikken utgjør rundt 30 prosent. I fjor hadde vi en økning i netthandelen på rundt 15 prosent, sier hun.

 

Les flere saker på Botrends forside her

 

Tips eller tilbakemelding? Send oss en e-post

 

Denne saken ble første gang publisert i Budstikka. 

 

Publisert 08. november.2016 av

Hver høst lanserer fargekjedene sin  trendfarge for året som kommer.

 

I hovedkvarteret til kokkelaget Flying Culinary Circus på Skøyen lanserte Fargerike denne uken Årets farge for 2017 - rød.

 

- Fargevalget er basert på innsikt fra trendrapporter og interiørmesser, og gjenspeiler tendenser vi ser over hele verden. Men vårt hovedmål har hele tiden vært å finne den norske fargen, sier kreativ leder i Fargerike, Tale O. Henningsen.

 

Jotun lanserte sin farge tidligere i høst under navnene «Nordic Living», «Urban Living» og «Continental Living».  Dagnys Fargestudio har valgt brunt.

Fire nyanser

I fjor var det  rosa som var fargen under lanseringen på Sjøholmen  ved Sandvika i Bærum. Alle rommene i huset var malt i ulike nyanser av rosa.

 

Året før var det oransje som gjaldt, og for 2017 år er det altså fire ulike paletter i rødt.

 

- Fargen sier mye om hvordan forbrukerne ønsker å leve, og nå ser vi en tendens til at folk søker seg mot en livsstil som er ekte, engasjert og fylt av lidenskap, sier Henningsen.

 

Samtidig understreker hun at nordmenn er todelte, at vi både elsker å gå på byen men samtidig er glade i å reise på fjellet.

 

Slik lykkes du med mørke farger

 

Fra paletten Djerk lek. Styling Siv Brenne. Foto: Per Erik Jæger

Skal fortsatt være koselig

 

De fire palettene heter Nostalgisk ro, Djerv lek, Østenfor sol og Urban eleganse.

 

Nostalgisk ro henter inspirasjon fra et enkelt liv på hytta og ro i naturen. Her innreder vi med rutete duker som skaper en form for trygghet, men så kan vi ta inn nye elementer fra designverden.

 

- Trenden er fortsatt  å ha det koselig, sier Henningsen.

 

Nordmenns fokus på å ha det koselig rundt seg, ble lansert under Oslo Design Fair i januar i år. Koselig er et særnorsk ord som ikke lar seg så lett oversette til andre språk, og noe vi oppfattes som å være verdensmestre i.

 

Kreativ leder i Fargerike, Tale O. Henningsen. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

Våge mer

Djerv lek-paletten er utadvendt og eksotisk, og gjenspeiler at nordmenn elsker å oppleve nye ting.  

 

- Her kan vi våge litt mer - det er lov å være leken. Dette er fargene som deg som ikke er redd for oppmerksomhet, sier Henningsen.

 

Fargeekspert Birgit Ekrheim inspireres av Sør-Europa

 

Nostalgisk ro henter inspirasjon fra det enkle liv på hytta. Stylist Christine Hærra Foto: Sveinung Bråthen

 

Tredje palett, Østenfor sol, har videreført elementer fra fargen i 2016, rosa. Her er det mystikk og eventyr fra Tusen og en natt.

 

Nyansene blir en motreaksjon mot alt det raske som skjer i livene våre hele tiden. Her er det meditasjon og det å finne mental ro som står i fokus, ifølge Henningsen.

 

Slik får du ny sofa med enkle grep

Trendy spiller mindre rolle

- Og det er ikke viktig om interiøret er trendy eller riktig, bare det passer for deg. Bøker får for eksempel større betydning i interiøret, sier Fargerikes kreative leder.

 

Siste palett er Urban eleganse, som gjenspeiler det sømløse livet vi ønsker oss og som vi har fått kjennskap til gjennom reiser. Der hotellet har myke gulvtepper og gardiner fra gulv til tak i dype, elegante farger.

 

- Husk – du er i førersetet for hvordan du bruker fargene, sier Henningsen.

Fra paletten Urban Eleganse. Styling: Siv Brenne Foto: Per Erik Jæger
Rødt har mange nyanser og det er fortsatt koselig som gjelder. Styling: Siv Brenne Foto: Per Erik Jæger

Perfekte kulisser

Mange stylister og fargeeksperter mener nordmenn bare må våge mer i interiøret.

 

- Det er mye enklere å skape et koselig og lunt rom med mørke farger enn med helt lyse, sier Gro Welle-Watne hos Tapethuset.

 

Lone Bjørslev Kisbye hos Flügger mener at en mørk veggfarge er den perfekte kulissen.

 

 – De mørke fargene binder rommet sammen og setter møblene og interiørelementene våre i en scene. Mørke farger er en slags kulisse for den øvrige innredningen, sier hun.

 

Les mer på Botrends forside

 

Tips oss gjerne her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Bøker blir mer fremtredende i interiøret. Styling Christine Hærra. Foto: Sveinung Bråthen
Seng inspirert av Østenfor sol-paletten. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Fargerikes lansering hos Flying Culinary Circus. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Styling Christine Hærra. Foto: Elin Reffhaug Craig
Les mer

Hotellstil hos Sunniva på Hvalstad

Finner roen i mørke omgivelser.

Publisert 20. juni.2016 av Kristine Nytrøen

I et mørkt og maskulint, men elegant og moderne hjem på Hvalstad, bor Sunniva og Øyvind Hammer sammen med sine to, små barn. Sunniva er ikke redd for å ta dristige fargevalg, og er av dem som finner roen i mørke omgivelser. – Jeg liker å ha det litt annerledes, og det er viktig at hjemmet gjenspeiler personlighetene som bor der, forteller hun.

Les mer

Monica og Ole-Morten Hjemsæter kunne endelig lene seg tilbake og nyte huset de bygget i Asker sentrum i 2005, med alle prosjekter ferdigstilt. Garasjeloftet var blitt innredet, belegningssteinen i inngangspartiet var lagt og pergolaen var kommet i hagen. Likevel var det noe som manglet. – Vi trivdes jo i den eneboligen vi bygget. Er det ikke da rart at man velger å starte på nytt igjen, spør Monica.

Les mer
Annonse

Hos Inspirea kan du forsikre deg om at dundynene inneholder kun europeisk dun. − Ofte vet du ikke hvordan dyrene som dunen kommer fra har blitt behandlet. Når det gjelder våre leverandører har ikke dyrene blitt slaktet for dunens skyld, men dunen kommer fra matdyr, forklarer Anette Wiberg. Sammen med ektemannen Aksel driver hun butikken som bugner av herlige høstfarger til både soverommet, stuen og baderommet. I 12 år har de hatt tilhold på Bekkestua, nå i den eldste delen av Bekkest

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland