Rekordår for Bolina

Stabekk-butikken ha økt salget med 82 prosent på fem år.

Publisert 20. juni.2016 av

Bolina har økt salget med 82 prosent på fem år og hadde rekordtall i fjor.

 

– Hard jobbing, men moro, sier daglig leder Hanne Borge.

 

Botrend  gir deg flere saker om  interiør og interiørbransjen. 

 

I august fyller butikken 30 år, og kan feire med en vekst på hele 18 prosent hittil i år. Og det er sammenlignet med et fjorår da de hadde sin største omsetning noensinne med nesten 32 millioner kroner. Overskuddet endte på 2,2 millioner kroner.

 

Se den lekre hytta ved Oslofjorden

 

Vinner i bransjen

 

– Vi har hatt et fantastisk år i år også, men man kan ikke legge seg på latsiden, sier hun.

 

Hanne driver butikkene sammen med søsteren Cathrine. Mens mange andre interiørbutikker sliter med knappe marginer, er Bolina tydeligvis én av vinnerne.

 

– Det er morsomt, men beinhard jobbing, å drive interiørbutikk, understreker Borge.

 

De har to butikker og én nettbutikk, mer 10 årsverk og 24 medarbeidere.

 

Butikken var opprinnelig en jernvarehandel som familien drev i 40 år.

 

Fra slutten av 1980-tallet omskapte familien forretningen til en livsstilsbutikk med interiør, møbler, smykker og klær, med søstrene Hanne og Cathrine i spissen siden 1990-tallet.

 

Se interiørarkitektens innredningstips

 

I Frogner-butikken sitter interiørhistorien i veggene

 

Søstrene Cathrine (t.v) og Hanne Borge bak Bolina gjør det godt. FOTO: KARL BRAANAAS

Nettbutikk øker

 

Borge trekker frem en rekke faktorer som er med på å forklare økningen i fjor: Riktig vareinnkjøp, en god miks av dyrt og billig, riktig opplæring av personalet, stadig nye utstillinger i butikkene og både standardvarer og varer Bolina er mer alene om.

 

– Det er i de fysiske butikkene vi selger mest, men nettbutikken utgjør rundt 30 prosent. I fjor hadde vi en økning i netthandelen på rundt 15 prosent, sier hun.

 

Les flere saker på Botrends forside her

 

Tips eller tilbakemelding? Send oss en e-post

 

Denne saken ble første gang publisert i Budstikka. 

 

Publisert 26. april.2017 av

Både salget og overskuddet vokser for den lokale livsstilsbutikken Bolina på Stabekk.

 

 – Det er helt utrolig, sier daglig leder Hanne Borge.

 

Omsetningen økte med 3,4 millioner kroner, eller 10,5 prosent, til 35,3 millioner kroner.

 

Overskuddet ble det største noensinne: 3,6 millioner kroner. Og det i året butikken feiret 30-årsjubileum.

 

– Tallene for fjoråret er veldig bra, men det er beinhard jobbing, understreker hun.

 

Les hele saken om Bolina-søstrenes suksesshistorie her

 

Bolina består av to butikker og én nettbutikk, 10 årsverk og 24 medarbeidere.

 

Butikken var opprinnelig en jernvarehandel som familien drev i 40 år. Fra slutten av 1980-tallet omskapte familien forretningen til en livsstilsbutikk med interiør, møbler, smykker og klær.

 

Historien bak tre kjente designikoner

Fokuserer på møbler

Søstrene Hanne og Cathrine har stått i spissen siden 1990-tallet, og de har økt omsetningen både på nett og i butikk.

 

– Nettbutikken utgjør rundt 25 prosent av omsetningen, sier Hanne.

 

Hun forteller at de øker på større produkter, altså møbler.

 

– Vi har også økning på klær, mens resten er ganske stabilt, sier hun.

 

Hittil i 2017 ligger de ni prosent over fjoråret.

 

– Veksten fortsetter – det er helt utrolig, sier hun.

 

Les om Linda Elmin, damen bak interiørbloggen "Hviit"

– Fornuftig strategi

Forsker Dag Slettemeås ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO mener at kombinasjonen nettbutikk og fysisk butikk kan være en fornuftig strategi.

 

– Spesielt hvis det er mindre nisjebutikker som skal prøve å nå et større marked. Da er det fint å ha en lokal butikk med et visst varesortiment for folk i området, og så nettbutikk for å nå ut til et bredere marked. Ofte er det ikke nok med selve nisjebutikken for å overleve, sier han.

 

Forsker Dag Slettemås. Foto: Privat

– Hva skal til for å lykkes i dagens marked?

 

– Vi er i en periode hvor store aktører gjerne dominerer både i netthandel og de fysiske markedet. Dem er det vanskelig å kjempe mot, og da må man komme med noe som kanskje er mer spesielt og genuint, gjerne med håndverks- og designpreg, mener han.

 

Slettemeås viser til at folk er opptatt av denne typen varer.

 

– Tidligere var det et problem for små aktører at de ikke kunne konkurrere med de store aktørenes markedsføringsbudsjetter. Med sosiale medier hvor folk deler og forteller om sine valg, så når plutselig disse aktørene ut til et stort marked gjennom nye kanaler, sier han.

 

– Dette har snudd litt opp ned på situasjonen?

 

– Ja, det har gjort det. Folk er kanskje også litt mer positive til små aktører enn de store. Når de store aktørene går ut i sosiale medier, så er det ikke veldig mye som skal være feil før de heller får negativ omtale og kommentarer, påpeker han.

 

– De mindre aktørene får gjerne et ekstra dytt fordi forbrukerne er mer positive til dem, tror forskeren.

Les mer

Hvor gøy er det ikke når det spirer og gror i vinduskarmen? For å så karse trenger man: Karsefrø, en potte (et halvt eggeskall, bunnen av en melkekartong, en kopp eller en frokostskål), bomull og vann. Fyll potten med bomull, hell vann over og strø på frøene. Etter noen dager vil dere se at det begynner å spire og gro, og etter en ukes tid er karsen klar for å spises. Husk å holde bomullen fuktig hele tiden. Karse er godt på brødskiven med gulost, leverpostei eller kjøttpål

Les mer

Forvandlet sliten 70-tallsbolig

Se de utrolige før- og etterbildene.

Publisert 20. juni.2016 av Kristine Nytrøen

Sunniva og Øyvind Hammer bodde lenge sammen i en leilighet på Snarøya, men da familieforøkelsen ble et faktum, tok de det store steget og kjøpte sin første enebolig. Det endte med en sliten bolig fra det glade 70-tall. Boligen ble solgt slik den opprinnelig ble bygget, men med et barn på vei, var det avgjørende at det ikke var de store forandringene som måtte gjøres før familien kunne ta i bruk boligen. – Jeg så et enormt potensiale i boligen, mens Øyvind kun så utfordringer. H

Les mer
Annonse

Montana er et modulbasert hyllesystem med uendelig mange muligheter. Montana ble utviklet av Peter Lassen i 1982. Filosofien er enkel: Alle elementer i Montanas univers skal kunne kombineres, være praktiske, vakre og vare lenge.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland