Publisert 22. juni.2016 av

Aldri før har eiendomsmegler og partner Stian Holmen-Jensen hos Privatmegleren på Stabekk opplevd maken til interesse for en bolig i  luksussegmentet.

 

Praktvillaen i Eilins vei på Jar lå ute for salg i en uke, før den ble revet bort fra markedet.

 

Prisantydning var på 24 millioner kroner. 

 

Er du interessert i nyheter fra eiendomsmarkedet, så får du det på  Botrend

 

Luksuriøst kjøkken fra Bulthaup. FOTO: PRIVATMEGLEREN.

Dyrest i området

 

- Det er svært sjelden av slike boliger blir solgt så raskt. Vi hadde om lag 30.000 klikk på Finn-annonsen, og 20 interessenter satte seg på liste etter første visning, forklarer Holmen-Jensen.

 

Ofte kan boliger i denne priskategorien liggende for salg i mange måneder, kanskje også noen år, før de blir solgt.

 

Nå har dette åpenbart endret seg.

 

- Dette er den dyreste eiendommen som er solgt i området til nå. Dyrere boliger i Bærum har gjerne strandlinje, sier megleren.

 

 

Her er Norges dyreste bolig til salgs

 

Solgte 11 tomter på én dag

 

Halvannen mill over takst

Villaen i Eilins vei ligger i området nær Øvrevoll.  I alt var det tre kjøpere som deltok i budrunde som gikk fra onsdag til fredag, og til slutt endte salgssummen på 25,4 millioner kroner: nesten halvannen million over takst. 

 

I luksusmarkedet er dette sjelden kost.

 

- Det var en miks av lokalbefolkning fra Bærum, noen fra Oslo og noen som har hatt base i utlandet og skal vende hjem som deltok i budrunden, forklarer Holmen-Jensen.

 

Han tror mye av interessen, særlig hva gjelder klikk på Finn-annonsen, skyldes at boligen er så stor og skiller seg ut fra mer normale eneboliger, samt bred markedsføring

 

- Men vi ser også at pristerskelen går høyere og høyere. Flere har råd til å kjøpe bolig i dette sjiktet, sier megleren.

 

"Villa Gilje" selges - pris: 40 millioner kroner

 

Gode tider

 

Flere eksperter melder om gode tider for boligsalg i  luksussegmentet

 

- Det er bra driv i markedet. Selv boliger fra 25 millioner og oppover går godt om dagen, uttalte partner og eiendomsmegler i Nordvik & Partners, Christian L. Mathiesen til  Botrend  nylig. 

 

På Bygdøy selges Norges dyreste bolig, mens Maria Høili vil ha 38 millioner kroner for sin herregård i Lier.

 

Les flere saker på Botrends forside her. 

 

Tips eller tilbakemelding? Kontakt oss her. 

 

Boligen ble til slutt solgt for halvannen million over takst, til 25,4 mill. FOTO: PRIVATMEGLEREN.

Nyhetsbrev fra Botrend

Ja, takk - jeg vil gjerne abonnere på Botrends nyhetsbrev.

Publisert 02. mars.2017 av

Da eiendomsmeglerfullmektig Huong Pham i iHus Eiendomsmegling fikk i oppdrag å selge et lite oppussingsobjekt på Bøler i Oslo, måtte hun være kreativ.

 

Selv om boligstyling er blitt et vanlig tiltak før en bolig legges ut for salg, ønsket derimot ikke eier av denne leiligheten å bruke penger på det.

 

– Leiligheten var et oppussingsobjekt, og uten styling ville det blitt en kjedelig annonse. Eier ønsket ikke å investere mye penger i det, og siden leiligheten var helt tømt, ble spørsmålet hva jeg kunne gjøre for å få god respons på leiligheten til en billig penge, forklarer Pham.

Sammen med kontorsjef Katrine Solvåg kom de på ideen om å bruke frukt som et virkemiddel, noe eier var svært skeptisk til.

 

Les også: Dette er årets boligannonse

 

– Vi tenkte først å plassere masse appelsiner rundt om i leiligheten, før vi kom på at ananas kunne se kult ut. Derfor kjøpte vi inn en mengde ananaser til fotograferingen. Selger var skeptisk til forslaget og redd for at dette skulle gå veldig galt, men jeg overtalte ham til å stole på meg, forteller hun.

Bruken av frukt i boligannonsen førte til positiv respons. FOTO: Alejandro Villanueva

Morsom tekst

I tillegg til den kreative og originale stylingen, skrev hun en kort, morsom og hyggelig tekst, men inngangen «søker ny eier med tid til oppussing og kjærlighet for ananas!»

 

Pham innrømmer at dette stuntet kunne gå begge veier. Heldigvis for selger, endte det godt. Det gjorde også dette annonsestuntet, som endte med salg 700.000 over prisantydning.

 

– Jeg tenkte at dette enten kunne bli veldig bra, eller at folk ville se på det som useriøst. Heldigvis fikk annonsen god respons, og allerede etter noen minutter hadde folk bestilt prospektet til den 37 kvadratmeter lille leiligheten, forteller hun.

Eiendomsmeglerfullmektig Huong Pham i iHus Eiendomsmegling. FOTO: iHus Eiendomsmegling

 

Totalt fikk annonsen 8000 visningsklikk, og 49 personer viste interesse for boligen, hvorav 20 kom på visning.

 

Leiligheten ble forsøkt kuppet for 2.250.000 kroner, men Pham anbefalte selger å ha is i magen. Det skulle vise seg å lønne seg.

 

Hvordan gjøre et godt boligkjøp

 

Leiligheten ble solgt for 2,5 millioner kroner, ekskludert fellesgjeld på drøyt 100.000 kroner, noe både Pham og selger er godt fornøyd med.

 

Timing av boligsalg betyr alt

 

Selgeren, en godt voksen mann, var svært skeptisk til stylingen. FOTO: Alejandro Villanueva
Selv det oppussingsklare badet ble interessant på grunn av ananasene. FOTO: Alejandro Villanueva

– Stor betydning

Pham tror ikke leiligheten hadde fått like mye interessenter om det ikke hadde vært for ananasene.

 

– Markedsføring har svært mye å si for annonsen. Mange blir lurt av bildene, enten det er en ordinær boligstyling, eller dette. Mange bruker mye penger på styling, men når du kjøper, får du en tom leilighet. Denne gangen er jeg ikke i tvil om at en litt morsom styling førte til at folk spredte annonsen mer enn hva en ellers tom leilighet ville gjort, sier hun.

 

Fanny: Hvordan leve i et oppussingsobjekt?

 

Selv om dette førte til suksess denne gangen, vil hun ikke gjøre dette til en vane.

 

– Vi vil anbefale møbelstyling, men jeg har forståelse for at man må vurdere hvor mye man vil investere i den slags, basert på størrelse, standard og hva man kan få igjen for salgsobjektet. Jeg kan ikke gjøre denne stylingen igjen og igjen, men det kan dukke opp lignende situasjoner i fremtiden, og da må jeg finne på noe annet. Man skal ikke alltid være så A4, ler hun.

Valgte å style oppussingsprosjektet med nødvendige verktøy man trenger. FOTO: Anders Kjøndal, Luxe

Spilte på husets stil

Ole Herman Grongstad, eiendomsmegler i Eie eiendomsmegling i Sandvika så seg også nødt til å tenke utenfor boksen da han i fjor høst skulle selge en sliten og oppussingsklar enebolig på Haslum i Bærum.

 

TV-ekspertene gir deg oppussingstipsene

 

 

Eie Eiendomsmegling valgte å redigere alle bildene i en retro stil som passet huset. FOTO: Anders Kjøndal, Luxe

– I denne boligen hadde styling med moderne møbler blitt full krasj. Når man ser på boligannonser, handler det mye om følelser og det å få det riktige inntrykket. Derfor valgte vi å spille på oppussingsprosjektet og retrostilen som var i boligen, forteller han.

 

De stylet boligen med oppussingsrekvisitter som verktøy, malingskoster og stige, og introduserte annonsen med teksten «Brett opp ermene! Denne store eneboligen på Haslum skriker sene kvelder og tøffe tak, med grønne omgivelser på menyen».

 

– Dette gjorde vi først og fremst for å få mer oppmerksomhet rundt annonsen, og det førte til bra oppmøte på visning. Vi fikk også mange positive tilbakemeldinger, men dette er ikke et stunt som passer alle type objekter, og vi vil heller ikke gjør dette til en vane, presiserer han og påpeker at de aktivt jobber med å fremheve de ulike objektenes særpreg ved bruk av styling.

Tomme pizzaesker er ikke hverdagskost i boligannonsene. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Vurderer lime-bruk 

Eiendomsmegler i Krogsveen avd. Bekkestua, Ola Ahlstrand, har ikke vært like original i måten han har stylet sine objekt, men anerkjenner Phams unike styling.

 

– Bruken av ananas høres morsom ut. Selv har jeg vurdert å bruke lime, som er en del av Krogsveen-logoen, i hvert rom under våre boligstylinger. Både for å skape humor og ikke minst interesse rundt Krogsveen, innrømmer han.

 

Selv om frukt ennå ikke er en gjenganger i hans boligstyling-prosjekt, har han mer enn en gang tatt med seg rekvisitter som stearinlys, planter og puter fra kontoret for å gi salgsobjektene sine mer liv.

 

– Når man skal selge en bolig er det jo viktig at man fremmer boligen på best mulig måte, og når selger ikke ønsker boligstyling, må man være kreativ, innrømmer han.

Tror ikke på trend

Kristine Eia Kirkholm, PR- og informasjonsansvarlig i Finn.no, er kjent med lignende kreativ bruk i boligannonsene, men forteller at hun ikke opplever en stor utvikling av lignende annonser.

 

– Jeg husker en tid tilbake i Sverige hvor det var mange som brukte frukt i boligannonser. Også i Norge dukker det av og til opp noen som vil skille seg ut med en frukt eller lime. Det er vel for å gjøre noe oppsiktsvekkende og annerledes, men jeg tror ikke det blir en trend, mener hun.

 

I løpet av året har finn.no 100.000 boligannonser til salgs, og Kirkholm forteller at snittet ligger på et sted mellom 3-4000 sidevisninger.

Pham er godt fornøyd med resultatet av salget på boligen hvor ananas ble brukt som styling. FOTO: Alejandro Villanueva

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

En privatperson skal ha betalt 165 millioner kroner for en 22,8 mål stor eiendom med 250 meter lang strandlinje på Snarøya. Det er Finansavisen som skriver at en av de største strandeiendommene i Asker og Bærum nå er solgt. Avisen erfarer at eiendommen i Strømstangveien 1-3 er solgt for 165 millioner, til en privatperson. Se også: Trippelboligen på Snarøya – Vi er i en pågående salgsprosess og har ingen kommentar utover det, skrev eiendomsmegler Michelle Krefting i en e-post til

Les mer

Eneboligen ligger i Rykkinnveien øverst på Rykkinn i Bærum. Utsikten, solforholdene, blindvei og nærheten til marka gjør beliggenheten attraktiv. Samtidig har boligen, som er et ferdighus fra Moelven bygget i 1973, et klart behov for oppussing både innvendig og utvendig. Fukt i kjelleren gjør at grunnmuren må dreneres. Likevel – innen salgsprosessen var omme, var oppussingsobjektet solgt for 5,6 millioner kroner – 1,1 million over prisantydning.

Les mer
Annonse

Skal du kaste deg ut i kjøp eller salg av bolig? Det kan være mye nytt å tenke på. Denne huskelisten hjelper deg.Før du selger:Tenk gjennom hvor du vil bo og hvilken type bolig du ønsker deg. Vil du flytte inn i noe større eller mindre? Skal eiendommen ligge nærmere byen eller på landet?Velg riktig megler. Forskjellen mellom en god og en dårlig megler kan bety flere hundre tusen kroner. Vurder flere meglere for å finne den rette for deg. Tenk på lokalkunnskap, kjemi, erfaring og pris

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland