Publisert 23. juni.2016 av

Etter årets konkurranse «Unge talenter» satt Norsk Design- og arkitektursenter igjen med en rekke prosjekter som de mente fortjente mer oppmerksomhet. Resultatet ble utstillingen «Herfra» som frem til 17. august viser konkurransens 19 beste prosjekter.

 

For første gang er sommeren på DogA viet unge, norske designere og arkitekter.

 

- Vi heier veldig på de unge talentene. Den senere tiden har vi jobbet mye med å bryte ned barrierene mellom de ulike grenene, sier prosjektleder for utstillingen Andreas Birger Johansen.

 

Den er satt sammen av arkitekt Matthew Griffin-Allwood, produktdesigner Kaja Solgaard Dahl og de to grafiske designerne Christoffer Aadalen og Gaute Terjesseon, samt lysdesigner Gard Gitlestad.

 

I to måneder har de arbeidet med utstillingen som spenner fra t-bane-design til møbler og sportsproteser.

 

- Det er første gang vi har kuratert en så stor utstilling, men hovedutfordringen var hvordan vi skulle få alt til å henge sammen, sier Matthew Griffin-Allwood.

 

Å fronte 19 vidt forskjellige prosjekter uten at det fremstår som rotete, er en kunst de fire kuratorene har mestret til det fulle.

 

 

Utstillingsprosjektene spenner bredt. Her er fremtidens størrelsesnøytrale mote. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
(F.v.) KAja Solgaard Dahl, Andreas Birger Johansen og Matthew Griffin-Allwood. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Bærekraftighet, økologi og sosialt engasjement

Sommerens utstilling på DogA gir oss en pekepinn på hva vi kan forvente oss av norske designere og arkitekter fremover.

 

Det er bærekraft, økologi og sosialt engasjement som preger «Herfra». Helt i tråd med utstillingen «Inside Wood» i Milano tidligere i år hvor de så på mulighetene for hvordan produksjon og foredling av tre kan gjøres bærekraftig og levedyktig.

 

- Det har skjedd mye på de syv årene jeg har vært utenlands. I dag er alle opptatt av å skape design og arkitektur som sikrer en bærekraftig fremtid, sier Kaja Solgaard Dahl.  

 

Kaja Solgaard Dahls "Tapputi and the Sea". FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Hun er selv en av vinnerene av årets Unge Talenter for sine skulpturelle parfymer støpt på natursvamp i prosjektet «Tapputi and the Sea».

 

- Bruk og kast-mentaliteten er på vei ut. Nå skal tingene vare, og folk er opptatt av minner og kvalitet. Alt som lages er ikke ment å vare evig, men selv kortlivede prosjekter kan produseres og designes på en bærekraftig måte, sier arkitekt Matthew Griffin-Allwood.

 

Ifølge prosjektleder Andreas Birger Johansen har Norge et image som et bærekraftig land i utlandet.  

 

- Om det er fortjent eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, men det er en stor mulighet. Og det er ingen tvil om at de unge er i gang med noe, sier Johansen.

 

Les mer om norsk design på Botrend her. 

Matthew Griffin-Allwoods arkitektur har et dynamisk økosystem i "Sable Island National Park". FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Utstillinger og konkurranser er essensielt

Utstillingens samtlige prosjekter er laget av nyutdannede designere og arkitekter. Flere er avgangsprosjekter etter endt master eller bachelor, mens noen er laget i anledning konkurransen «Unge talenter 2016» som fant sted under «Transform» i april.

 

Utstillinger og konkurranser som dette er essensielt for de unge som skal etablere seg på dagens arbeidsmarked som er preget av mye frilans- og prosjektarbeid uten faste inntekter. I Milano tidligere i år var fem norske designtalenter tilstede med egen utstilling på verdens viktigste design- og møbelmesse, det er slike oppdrag de unge må jobbe mot for å skape seg et navn i et tøft marked.  

 

- Den største utfordringen er å skape seg et vanlig liv samtidig som man skal bygge seg opp som designer. Det handler om penger, og for eksempel finnes det ingen støtteordninger innen de rene design-fagene, sier produktdesigner Kaja Solgaard Dahl.

 

Hun har selv sagt opp ekstrajobben for å satse fullt og helt som produktdesigner. Hun har fått en flying start gjennom «Unge talenter» og kuratering av «Herfra», ett år etter at hun fullførte sin master i produktdesign.  

 

- Men vi ser også at mange arbeidsgivere ser viktigheten av å støtte oss. Min arbeidsgiver har bidratt med verksted og gitt økonomisk støtte etter at vi vant anbudet om utstillingen, sier Matthew Griffin-Allwood som fikk fast jobb hos Hille Melbye arkitekter etter endte studier.

 

- Det er en glede at Innovasjon Norges nye satsningsområder innebærer kreativ næring som design og arkitektur. Mange snakker om at det er den nye oljen, men det sies også om så mye annet. Uansett har vi stor tro på fremtiden for unge, norske designerne og arkitektene, sier prosjektleder Andreas Birger Johansen.

 

Silje Nesdal har designet sofaen "Dorme" for folk som er lei av bruk- og kast mentaliteten. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Vinnere Unge Talenter 2016

  • Arkitekt Øyvind Amundsen Bay med «Offshore Dinosaur» i kategorien Miljøhensyn.
  • Arkitekt Jonathan Storheil Værnes med «Drammen universitetstårn» i kategorien Bærekraft.
  • Produktdesigner Thea Marie Stormo med «Dignified use of vaginal dilators» i kategorien Nyskaping og samfunnseffekt.
  • Designer Christoffer Aadalen med «Plakativ» i kategorien Universell utforming.
  • Designer Kaja Solgaard Dahl med «Tapputi and the Sea» i kategorien Formuttrykk og estetikk.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her. 

Hele sommeren er viet ung, norsk design og arkitektur hos DogA. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Publisert 05. januar.2017 av

- Jeg kom til et punkt der jeg skjønte at hvis jeg ikke tok steget og satset, så kom jeg til å angre resten av livet på at jeg ikke gjorde det. Uansett utfall, sier Lars Erlend Bye (39), opprinnelig fra Bodø og nå CEO og gründer av H5 Property.

 

På litt over to år har selskapet gått fra å ha null til nærmere ti prosent markedsandel i kanskje verden tøffeste boligmarked på Manhattan, New York.

 

Hvordan er dette mulig?

 

Med hardt arbeid, stort kontaktnett, utmerket kvalitet, og litt flaks.

 

Les flere saker om boligmarkedet her. 

 

Erfaringen fra Norge

Etter litt over ti år i den norske boligbransjen, og med en solid jobb som markedssjef hjemme i Norge, bestemte Lars Erlend Bye seg for at han trengte mer tyngde i arbeidet sitt.

 

– Jeg satt med ansvaret for flere millioner i markedsføringsbudsjett, og følte ikke at jeg helt oppnådde den effekten jeg ønsket, sier Bye.

 

 

Lars Erling Bye driver H5 Property i New York. FOTO: H5 PROPERTY

Ble student

Han søkte derfor permisjon fra jobben, og flyttet til New York for å studere coaching og ledelse ved NYU.

 

Planen var å finne ut hva som foregikk i boligmarkedet i USA, for å optimere det som skjedde hjemme i Norge.

 

Han ble sjokkert da han på en boligvisning i New York oppdaget hvordan virkeligheten egentlig så ut.

 

Her er det Miami Beach-style på Blommenholm

 

 

– Jeg trodde virkelig ikke det var mulig. Kvaliteten på prospektene vi i Norge hadde tidlig på 1990-tallet tilsvarte kvaliteten i New York i 2010. Når du kommer fra lille Norge tenker du at alt er større og bedre i USA, men det var altså ikke tilfellet. Det såkalte prospektet vi fikk utdelt var ett A4 ark, med dårlige bilder, og ingen plantegning. I Norge har vi jo prospekter på 50-120 sider, med opptil 50-60 bilder av høyeste kvalitet, sier han. 

 

Se DJ Danbys designhjem her

 

Bye og H5 Property opererer på ett av verdens kanskje tøffeste boligmarkeder på Manhattan. FOTO: H5 PROPERTY

Dro på visninger

For å utelukke at prospektet han hadde fått på visningen var en tilfeldighet, fortsatte Bye å dra på visninger.

 

– Jeg var på 40 visninger i alle ender av prisskalaen. Her var det boliger til salgs fra rundt 2-200 millioner norske kroner. Av alle visningene var det kun fire meglere som tok kontakt etter endt visning. Nå skal det sies at jeg kanskje ikke så ut som jeg kunne kjøpe leiligheten til 200 millioner, men for de fleste var jeg nok innenfor målgruppen.

 

Prospektene i NY hadde tidligere lav standard, sier Bye. FOTO: H5 PROPERTY
Bye har 10 % markedsandel av boligmarkedet på Manhattan. FOTO: H5 PROPERTY

Terapikurs og pro bono

 

Bye påpeker hvordan en rekke tilfeldigheter la grunnlaget for oppstarten av H5 Property.

 

Den første var møtet med Esther Muller. Bye og Muller var på ett helgekurs i terapi da de kom i kontakt.

 

Begge hadde liten interesse for emnet, men fant tonen ved sin felles interesse for eiendomsmegling. Det skulle vise seg at Muller var eier av en eiendomsmeglingsutdannelse i New York, og Bye ble leid inn som foredragsholder.

 

 

 

– Jeg begynte å jobbe pro bono med en-til-en megleropplæring av eiendomsmeglerne, som en del av studiene mine. Dette ga meg innblikk i selve kjernen av eiendomsmegling i New York. Etter ett år hadde jeg opparbeidet meg ett solid kontaktnett, og fått mye ny lærdom.

Lars Erling Bye er travel i New York. FOTO: H5 PROPERTY

Fikk inngangsbillett

Tilbake i Norge kunne ikke Bye legge fra seg tanken om den gylne muligheten han hadde oppdaget i New York.

 

I årene som fulgte reiste han til New York flere ganger i året for å holde foredrag for eiendomsmeglere.

 

Blant publikum satt en av meglerne til stjernemegler Jacky Teplitzky.

 

Teplitzky var meglerfirmaet Douglas Ellimans ukronede meglerdronning, og høyt respektert i bransjen. Teplitzky skulle senere vise seg å være Byes inngangsbillett til markedet i New York.

 

Stjernemegler Dyve selger mest av alle

 

New York, New York

– Jeg kunne rett og slett ikke la sjansen gå fra meg, jeg måtte flytte til New York og endre måten boliger blir markedsført på, sier Bye.

 

I desember 2013 satte han seg på flyet, og satset alt han hadde.

 

– I starten jobbet jeg ut fra hjemmekontor, gjerne fra 05:00 om morgenen til sent på kvelden. Sånn holdt jeg på i fire måneder. Jeg hadde spart opp litt kapital, så da var det bare å begynne å selge, forklarer han.

 

Bye fikk etterhvert med seg en medarbeider, og leide kontorplass. Alt ved hjelp av kontakter og bekjente. Sakte men sikkert begynte markedet å forstå hva H5 Property holdt på med, og interessen viste seg.

 

– En av våre første kunder var Ryan Serhant, fra tv-serien “Million dollar listing”, forteller Bye.

 

Byttet fotograf

 

I løpet av oppstarten fikk Bye og teamet hans også Jacky Teplitzky som en av sine største kunder. Hun hadde en visning på en bolig til rundt 80 millioner norske kroner, og lot Bye og fotograf Morgan Isaksen ta bilder av den.

 

Teplitzky hadde på forhånd hatt sine fotografer på prosjektet, men da hun fikk se bildene Bye presenterte, byttet hun ut sin egen fotograf samme dag. Siden den dagen har H5 Property tatt bilder av alle hennes boliger.

 

– Det var helt klart en fordel å få tak i en nøkkelperson som Jacky Teplitzky. Med en gang vi forteller andre at Teplitzky bruker oss, og har brukt oss i flere år, så gjør det at andre også velger oss.

 

Herlige New York. FOTO: H5 PROPERTY
Central Park i New York. FOTO: H5 PROPERTY

Det ufarlige Skandinavia

Bye og H5 Property har gjennom hele veien jobbet strategisk for å oppnå posisjonen de har i dag.

 

Likevel påpeker han at det å være fra Norge og Skandinavia har hatt sine fordeler.

 

– Vi hadde nok ikke klart det så lett dersom vi ikke kom fra Norge. Vi blir sett på som ufarlige konkurrenter, fra lille Norge og Skandinavia. Det er ingen trussel. Vi er lette å stole på, og lette å være nysgjerrige på. Vi får nok en del gratis der, og det er lettere å få til møter og legge frem produktene våre, fordi vi ikke blir sett på som noe farlig, sier han.

 

Skandinavisk design og levemåte er i USA forbundet med kvalitet og nytenkning.

– Jeg har veldig tro på nordmenn, og norske konsepter. Særlig i bolig og interiørbransjen. Norge ligger langt fremme når det gjelder markedsføring av boliger. Danskene er geniale på interiør, og Svenskene har mange store firmaer som f.eks IKEA som har gjort at det skandinaviske konseptet ikke lenger er ukjent. Det er forbundet med kvalitet, og det hjelper oss på veien. Vi i Norge har også mye fokus på det å ha det hyggelig hjemme, og det ser veldig bra ut på bilder, sier Bye.

 

VR-briller og 360 teknologi

– I den siste tiden har jeg sett en forandring i boligmarkedet i New York. Det er flere meglere som tar skikkelige bilder, og levere bedre plantegninger og prospekter enn før. Mange av de tar bilder gjennom oss, sier Bye.

 

Det er ikke bare via gode bilder at H5 Property skiller seg ut i New Yorks boligmarked, de er også frempå når det kommer til ny teknologi.

 

– Vi tilbyr ett produkt som heter 360. Med denne teknologien kan du se boligen slik den er fra sofakroken via nettbrett eller smarttelefon, før du velger å gå på visning. Det ideelle med dette er at man også kan vise potensialet i boligen, for eksempel med en bolig som trenger oppussing eller ett nytt boligprosjekt. Står du midt i rommet i ett nybygg som ikke er ferdig utviklet, kan du bevege nettbrettet rundt i rommet, og se hvordan det vil komme til å se ut. Dette produktet er også blitt ett VR-produkt, der man ved hjelp av en smarttelefon og et par VR-briller kan se seg rundt i boliger. VR-briller reagerer på bevegelse, så du kan bevege deg rundt i boligen, uten å fysisk være der.

 

Lars Erlend Bye i H5 Property. FOTO: H5 PROPERTY

Les flere saker på Botrends forside her.

 

Følg oss på Facebook og Instagram og  tips oss gjerne her. 

Les mer

Snøen ligger som et melisdryss over tretoppene, men inne i den varme stuen er peisen tent og bordet er dekket til jul. De gamle trauene er dekorert med granbar, julekuler og tente lys. Alt som hjemme er mas, er bare kos når Gry Svalheim (46) og mannen Henning Svalheim (48) er på fristedet sitt. – I går diskuterte vi hva som ikke kommer over dørstokken. Vi var innom farget julelys og ”bling bling”, men så sa Henning: ”Nei, vet du hva som ikke kommer over dørstokken? Det er hve

Les mer

- Nei, er det sant? Så utrolig gøy! Nå ble jeg veldig overrasket. Det var Heidi Tolos første reaksjon på nyheten om at huset hun deler med mannen Bjørn K. Haugland og sønnen Brede (14) på Nesøya, er kåret til Årets Botrend-hjem 2016. - Jeg trodde kanskje det kunne bli for teknisk for de fleste, for ekstremt kanskje? Men det kan også være at det tekniske er noe vi vant på. Folk har fått mer interessen for dette, sier Heidi Tolo.  Her kan du lese mer om Heidi og Bjørns hjem  H

Les mer
Annonse

Hallgeir Kvadsheim er ekspert på privatøkonomi og økonomisk rådgiver i Tjenestetorget. Her deler han bankenes tre viktige sjekkpunkter før de kan gi deg et boliglån.1: EgenkapitalDu bør ha minst 15 prosent egenkapital for å få lån. Skal du kjøpe en bolig til to millioner, betyr det at banken i utgangspunktet kun vil låne deg 1,7 millioner (85 %). Restsummen på 300 000 kroner, må du fikse selv. Et alternativ er at foreldre stiller sikkerhet i egen bolig og/eller er kausjonister. Det

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland