Publisert 24. juni.2016 av

Radisson Blu Scandinavia Hotel på Holbergs plass slo på stortromma da skybaren Summit Bar i 21. etasje skulle renoveres.

 

Ambisjonen er intet mindre enn å skape den beste skybaren i Oslo, og med det var det interiørarkitekter fra anerkjente Snøhetta som fikk oppdraget.

 

- Én ting er utsikten, men nå skal vi også bli kjente for å ha det beste designet. Vi ønsker å lage en bar for den trendy lokalbefolkningen, forretningsfolk og hotellets øvrige gjester, sier hotelldirektør Tomi Meiläinen til Botrend.

 

Baren har fått en ny palett som går fra mørk himmelblå mot fasade i varm messing og ild i bakvegg. FOTO: REZIDOR HOTEL GROUP

Han står i den nyrenoverte skybaren med panoramautsikt over Oslo by. Totalt seks måneder har det tatt å få på plass den nye Summit Bar.

 

De gamle lysekronene, det lyse treverket og de metallbaserte møblene er nå erstattet med brunt og blått interiør, bord i råstål, gull- og messingdetaljer.

 

- Med byen som bakteppe har vi jobbet med et abstrakt landskap av skulpturelle former som skaper åpne og inkluderende sittegrupper. Vi ønsket å skape et interiør som rammer inn den fantastiske utsikten over Oslo. Derfor er fargepaletten lagt til naturens farger, sier interiørarkitekt i Snøhetta, Nina Bjerve Andresen.

 

Les mer om interiør på Botrend her.

 

 

Hotelldirektør Tomi Meriläinen er fornøyd med hotellets nye prestisjebar. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Detaljer i messen og gull preger baren. Stolene er fra italienske Moroso. FOTO: REZIDOR HOTEL GROUP

Én milliard kroner til oppussing

For ti år siden kjøpte Rezidor Hotel Group Radisson Blu ved Holdbergs plass og de andre Radisson hotellene som tidligere var eid av SAS. De siste årene har de investert ca. én milliard kroner i oppussing av hotellene i Norden, hvorav mesteparten har blitt brukt i Norge. Restaureringsarbeidet pågår fremdeles og vil ferdigstilles i løpet av få år. 

 

Den nye Summit Bar, som ligger i hotellets nest øverste etasje, har nå fått dimbar led-belysning, lovpålagt rampe til rullestol, puffer og barstoler fra italienske Moroso, samt øvrige møbler signert Snøhetta i tekstil fra Kvadrat.

 

- Utforming av sittegrupper som et abstrakt landskap har vært viktig og interessant for å tilrettelegge for møter mellom mennesker med byen som hovedscene, sier interiørarkitekt Nina Bjerve Andresen.

 

Selskapet hun jobber for står blant annet bak prestisjeprosjekter som Den Norske Opera & Ballett, Biblioteket i Alexandria og minnesmerket og museet ved Ground Zero i New York.

 

- En bar krever overflater med sterk slitestyrke og man må ta høyde for at baren har en mengde praktiske funksjoner som må ivaretas. Man må også tilrettelegge for alt fra en hyggelig stund for to personer til en mer tilfeldig sosial interaksjon. En bar som skal fungere på både dag- og kveldstid har forskjellig bruk og ønskelig stemning. Dette krever gjennomtenkte farger og materialpalett. 

 

Les mer om design og arkitektur på Botrend. 

 

Summit Bar er en av flere design-skybarer i Oslo. FOTO: REZIDOR HOTEL GROUP

Bruker lokale håndverkere og arkitekter

Hoveddelen av baren er dekket av vinduer fra gulv til tak, selv herretoalettet som vender mot øst, har panoramavinduer. 21. etasjer opp i høyden har gjestene utsikt over store deler av Oslo sentrum. De er en av flere skybarer i Oslo, og har konkurranse fra blant andre Stratos på Youngstorget, takterrassen på hotellene The Thief, Grims Grenka og Vulkan.

 

- Man får en opplevelse av å sitte på toppen av fjellet og se sjøen. Fargespillet i interiøret og baren reflekteres av himmelen og været utenfor, forklarer hotelldirektør Meiläinen.

 

Baren er en av de siste renoveringsprosjektene i 500-rom store hotellet som ble bygget i 1975. Kostnadene er hemmelig, men vel verdt prisen, ifølge hotelldirektøren.

 

- En ikonisk bar trenger et ikonisk design. Det var et lett valg å gå for Snøhetta som er internasjonalt anerkjent. De er også godt kjent i Oslo, noe som er viktig for oss ettersom vi de senere årene har blitt mer bevisste på å bruke lokale håndverkere og arkitekter.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her. 

 

Utsikten fra Summit Bar i Oslo. FOTO: REZIDOR HOTEL GROUP
Publisert 04. juni.2017 av

Hovedregelen er at en grunnmur som er lysere enn selve huset, løfter det. Mens en grunnmur med lik lyshet, eller som er mørkere enn huset, «lander det på bakken».

 

– De fleste hus kler best å stå på en mørkere grunnmur. Det gir huset tyngde og ankrer det til grunnen, sier malermester og dekorasjonsmaler Gunnar Large.

 

Før i tiden ble murene laget av naturstein. Large mener vi med fordel kan hente inspirasjon fra den tradisjonen.

 

– Farger som ligner gråstein og skifer er gode farger, sier han.

 

Dette gjelder både hus og hytter.

 

Han synes trenden med naturstein på hytter er en fin utvikling. Det er et grep som får bygningen til å ligge fint i terrenget.

 

Sett farge på uterommet

Her er den grå muren en liten nyanse mørkere enn huset, en liten forskjell som gir muren tyngde. Foto: Beckers

Velg riktig gråfarge

Men grått er så mangt.

 

Det frarådes å bruke nøytral grå. Den kan faktisk oppleves blåaktig mot resten av huset.

 

Naturstein er varmere i tonen, så det anbefales å velge en gråtone med en anelse gult eller rødt i. Hvor lys eller mørk den skal være kommer an på fargen på huset og omgivelsene.

Hva med hvitt?

Hvitt er mye brukt på grunnmurer. Hvor skikken kommer fra, er det ingen som helt vet. Kanskje fra Syden, men der er det en helt annen fargetradisjon.

 

Malermesteren mener man bør unngå hvitt med mindre man ønsker en helt spesiell effekt.

 

Malte taket i regnbuens farger

Hent inspirasjon fra gamle natursteinsmurer. Foto: Kristian Owren/ifi.no

Mal alt i samme farge

Heller ikke vinduene i grunnmuren bør etter hans mening males hvite.

 

Muren bør sees på som ett element, så dører og vinduer bør få samme farge som muren.

 

– Kontraster i grunnmuren får huset til å se ut som det står på påler, sier den erfarne fargesetteren.

 

Det eneste unntaket er der hoveddøren er i muren. Den kan gjerne males slik at den skiller seg fra både huset og muren, for folk skal slippe å lete etter inngangen på huset.

Ingen regel uten unntak; Noen hus kler veldig godt å sveve. Slik som hovedbygningen på Hovelsrud på Helgøya. Foto: Bjørg Owren/ifi.no

Innhold fra ifi

Botrend publiserer utvalgt innhold fra IFI – Opplysningsrådet for farge og interiør. Ifi er en privat non-profitt bransjeorganisasjon. Innholdet velges ut av redaksjonen i Botrend på selvstendig grunnlag uten kommersielle bindinger.

 

Les mer på Botrends forside 

 

Følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no og send oss gjerne tilbakemelding her

Les mer

Solfrid og Arild Liland bodde 19 år i en leilighet på Hvalstad sammen med to barn, før de endelig fant drømmeboligen. Paret tok seg god tid i jakten på oppgraderingen til enebolig, og kikket både på hus og tomter. Siden de følte stor tilhørighet til stedet etter to tiår, var det naturlig for dem å kikke etter egnet sted i området. 

Les mer

Dette kjennetegner nyere norsk arkitektur

Ny utstilling på Nasjonalmuseet.

Publisert 24. juni.2016 av Elin Reffhaug Craig

Nasjonalmuseet har åpnet en helt ny utstilling som viser hvilke byggeprosjekter som har preget den norske arkitekturen de siste fem årene. Les flere saker vi har skrevet om Nasjonalmuseet her 

Les mer
Annonse

Familien Vinje drømte om å bygge eget hus. Da eiendommene ved Ekebergåsen Boligfelt ble lagt ut for salg, slo de til umiddelbart! – Vi ønsket å kjøpe eiendom på Ekebergåsen fordi vi allerede hadde et hus på Lierskogen. Det var nemlig uaktuelt for oss å flytte herfra. Her bor vi landlig samtidig som vi bor sentralt, forteller Asbjørn Vinje. Det var nærheten til marka og de fine solforholdene som fristet han og familien. Samtidig var det en gyllen mulighet til å bygge eget hus. 

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland