Publisert 28. juni.2016 av

- Det er tre stiler vi selger mye av om dagen, sier Kathrine Mikkelsen i lampe- og interiørgrossisten Light & Living Scandinavia.

 

- Lamper med industrielt preg og "vintage"-finisher, lamper i varme, rustikke metaller og klassiske lamper som nå får en annerledes look med lampeskjermer i for eksempel velur.

 

Uavhengig av hvilken stil du går for, er størrelsen viktig: De nye lampene skal være et statement. 

 

- Spesielt bordlampene skal det være god størrelse på nå. Og alle typer lamper i varme, litt rustikke metaller som antikk bronsje kommer det masse av fremover, sier Mikkelsen til Botrend.

 

Interiørstylist Heidi Aven foretrekker å blande billig og dyrt når hun velger belysning.

 

- Det å blande design som for eksempel en lampe fra Arne Jacobsen med noe som kommer fra Home & Cottage, funker bra. Selv liker jeg godt Moooi og og lampebutikken Brødrene Kolstad på Stabekk, sier Aven. 

 

Tenk belysning etter rom

Hvilket rom du skal lyssette har også betydning for riktig lampevalg. Mens baderommet trenger god belysning, bør du også ha dimmemulighet for en mer behagelig atmosfære.

 

På soverommet er både leselampe og en større lyskilde ved garderobeskapet essensielt. På kjøkkenet bør rommets brukssoner kartlegges før du bestemmer deg for belysning. Hvilke soner bruker du mest og hva slags type lys trenger du der?

 

Både på kjøkkenet og i stuen kan ulike former for stående, hengende og mindre lamper kombineres. Men hold deg til rommets øvrige stil for å unngå et rotete inntrykk. 

 

Les mer om interiør på Botrend her.

 

Frittstående belysning er praktisk ettersom dette kan flyttes på etter behov. Da får du også muligheten til å fremheve dine favorittmøbler eller kunst ved å rette lyskilden mot disse.

 

Led-lamper er mer energivennlige og gir også et varmere lys. De har også lengre levetid enn de tradisjonelle gløde-, spare- og halogenpærene. 

 

Også uterommet trenger riktig belysning. Både Led- og indirekte belysning fungerer ypperlig, men unngå for all del blendende belysning når mørket senker seg. 

 

Her er noen favoritter i ulike prisklasser:

 

"Sarov" i nikkel med lampeskjerm i velour, koster 4.498 kr med skjerm. FOTO: LIGHT & LIVING
"Lumiere XXS-XXL" kommer som navnet tilsier i to ulike størrelser, pris fra 4.440kr. FOTO: FOSCARINI
"Twice as Twiggy" fra Foscarini kommer i fem ulike farger og koster 53.055 kr. FOTO: FOSCARINI
Taklampe i Industrielt preg; "Eelkje" fra Light & Living koster 1.498kr. FOTO: LIGHT & LIVING
Rustikke "Querida", også fra Light & Living og koster 4.498 kr. FOTO: LIGHT & LIVING
"On the Edge" bordlampe fra den unge, norske designduoen Noidoi for Menu. Pris fra 2.399 kr. FOTO: MENU
"Lune Lamp" i eik fra den norske designeren Sverre Uhnger for danske Brdr. Krüger. Pris fra 3.800 kr. FOTO: BRDR. KRÜGER
"Birdy" av Birger Dahl relanseres i år i nye farger av Northern Lightning. Pris for bordlampe fra 1.990kr. FOTO: CHRIS TONNESEN
"Gothia" gulvlampe i metall med valnøttprint fra Markslöjd. Pris fra 1.170 kr. FOTO: MARKSLÖJD
"Buds" fra Foscarini kommer i ulike størrelser, med Led-og dimmefunksjon. Pris fra 5.490 kr. FOTO: FOSCARINI
"LP Grand" av danske Christian Flindt for Louis Poulsen. Kan bygges på takflaten eller henge i ledninger, og er et storromsprosjekt. FOTO: LOUIS POULSEN
"Big Bang" fra Foscarini er som en lysskulptur å regne og kommer i to ulike størrelser. Koster fra 23.220 kr. FOTO: FOSCARINI
Publisert 26. april.2017 av

Både salget og overskuddet vokser for den lokale livsstilsbutikken Bolina på Stabekk.

 

 – Det er helt utrolig, sier daglig leder Hanne Borge.

 

Omsetningen økte med 3,4 millioner kroner, eller 10,5 prosent, til 35,3 millioner kroner.

 

Overskuddet ble det største noensinne: 3,6 millioner kroner. Og det i året butikken feiret 30-årsjubileum.

 

– Tallene for fjoråret er veldig bra, men det er beinhard jobbing, understreker hun.

 

Les hele saken om Bolina-søstrenes suksesshistorie her

 

Bolina består av to butikker og én nettbutikk, 10 årsverk og 24 medarbeidere.

 

Butikken var opprinnelig en jernvarehandel som familien drev i 40 år. Fra slutten av 1980-tallet omskapte familien forretningen til en livsstilsbutikk med interiør, møbler, smykker og klær.

 

Historien bak tre kjente designikoner

Fokuserer på møbler

Søstrene Hanne og Cathrine har stått i spissen siden 1990-tallet, og de har økt omsetningen både på nett og i butikk.

 

– Nettbutikken utgjør rundt 25 prosent av omsetningen, sier Hanne.

 

Hun forteller at de øker på større produkter, altså møbler.

 

– Vi har også økning på klær, mens resten er ganske stabilt, sier hun.

 

Hittil i 2017 ligger de ni prosent over fjoråret.

 

– Veksten fortsetter – det er helt utrolig, sier hun.

 

Les om Linda Elmin, damen bak interiørbloggen "Hviit"

– Fornuftig strategi

Forsker Dag Slettemeås ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO mener at kombinasjonen nettbutikk og fysisk butikk kan være en fornuftig strategi.

 

– Spesielt hvis det er mindre nisjebutikker som skal prøve å nå et større marked. Da er det fint å ha en lokal butikk med et visst varesortiment for folk i området, og så nettbutikk for å nå ut til et bredere marked. Ofte er det ikke nok med selve nisjebutikken for å overleve, sier han.

 

Forsker Dag Slettemås. Foto: Privat

– Hva skal til for å lykkes i dagens marked?

 

– Vi er i en periode hvor store aktører gjerne dominerer både i netthandel og de fysiske markedet. Dem er det vanskelig å kjempe mot, og da må man komme med noe som kanskje er mer spesielt og genuint, gjerne med håndverks- og designpreg, mener han.

 

Slettemeås viser til at folk er opptatt av denne typen varer.

 

– Tidligere var det et problem for små aktører at de ikke kunne konkurrere med de store aktørenes markedsføringsbudsjetter. Med sosiale medier hvor folk deler og forteller om sine valg, så når plutselig disse aktørene ut til et stort marked gjennom nye kanaler, sier han.

 

– Dette har snudd litt opp ned på situasjonen?

 

– Ja, det har gjort det. Folk er kanskje også litt mer positive til små aktører enn de store. Når de store aktørene går ut i sosiale medier, så er det ikke veldig mye som skal være feil før de heller får negativ omtale og kommentarer, påpeker han.

 

– De mindre aktørene får gjerne et ekstra dytt fordi forbrukerne er mer positive til dem, tror forskeren.

Les mer

Gjennom interiør og design har Kathrine skapt et levebrød, og daglig kommer hun med utallige tips og råd til hvordan du innreder hjemmet. Selv har hun også tatt ansvaret med å skape et lunt og trivelig hjem for seg selv og familien i Asker.

Les mer

Interiørarkitekt Nina Isabell Abrahamsen er en av dem som liker å ha noen grønne urter på kjøkkenbenken. De står aldri i direkte sol, men de får godt lys, noe urtene trives i. – Urter på kjøkkenbenken er ikke bare praktisk, men gir også et fint fargestikk, sier hun. Gjør bra mat bedre med urter 

Les mer
Annonse

Montana er et modulbasert hyllesystem med uendelig mange muligheter. Montana ble utviklet av Peter Lassen i 1982. Filosofien er enkel: Alle elementer i Montanas univers skal kunne kombineres, være praktiske, vakre og vare lenge.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland