Publisert 30. juni.2016 av

Han ble kritisert for å arbeide med assistenter, for å kjøre Porsche og menge seg med kjendiser og kongelige.

 

Likevel opplevde den danske keramikeren og kunstneren Bjørn Wiinblad suksess hele sitt yrkesaktive liv fra midten av 50-tallet til hans bortgang i 2006.

 

- Han var ikke anerkjent blant den danske kunsteliten. Han bodde nemlig ikke i en liten loftsleilighet og levde på havregrøt. Han var jo rik, eide flere hus og kjørte Porsche, forteller René Schultz lattermildt.

 

Siden 1980 har den tidligere København-brannmannen tatt seg av Bjørn Wiinblads hus og verksted i Lyngby, en knapp halvtime utenfor den danske hovedstaden. At han endte opp med å bli keramikeren og kunstnerens høyre hånd var en tilfeldighet.

 

- Jeg var her en dag han trengte skyss til Sveits hvor han også hadde et hus. «Jeg må være der i morgen tidlig – kan du kjøre meg ned?» spurte han meg. Så vi satte oss i bilen og kjørte hele natten. Når vi kjørte var det ingen som visste hvor han var, eller kunne be han om noe. Bjørn var nemlig altfor snill og hadde store vanskeligheter med å si nei til ting.

 

Bjørn Wiiblad arbeidet dag og natt, men ble kritisert av sine danske kolleger for å bruke assistenter.

Mange vil kanskje si at også René Schultz slet med å si nei. De to trivdes i hverandres selskap, og det var en stor fordel at han alltid kunne hjelpe.

 

I dag, ti år etter Wiinblads død, forvalter han og kona fremdeles eiendommen. Nå med økonomisk støtte fra Rosendahl Design Group.

René Schultz har vært vaktmester, privatsjåfør og altmuligmann i Det blå huset siden 1980. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Bortsett fra oppdekkingen, er Bjørn Wiinblads penstue uberørt. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Søkte sponsor gjennom TV-program

- Historien er at huset stod i fare for ikke å bli bevart. Kommunen hadde ikke penger, og det var lite igjen etter Bjørn. Han var nemlig svært generøs og glad i å bruke penger, forteller René.

 

Bjørn Wiinblad tjente gode penger hos det tyske porselensfirmaet Rosenthal. Han produserte en masse og hadde store, lukrative oppdrag i utlandet – spesielt i USA som ikke fikk nok av hans krøllete og eventyrlige streker, sterke farger og romantiske design.

 

For mens funksjonalismen herjet i Danmark og Norden, gikk Wiinblad motsatt vei. Han produserte ikke bare porselen, men lagde også tepper, tekstiler, plakater, bestikk og hotellinteriør. Han innredet cruiseskip og lagde scenetepper til operaforestillinger i Oslo, Danmark og Beirut.  

 

Bjørn Wiinblads fire malerpiker arbeider fremdeles ved vinduet i husets første etasje. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

I dag er det Wiinblads porselen som opplever en ny renessanse gjennom danske Rosendahl Design Group. For tre år siden begynte samarbeidet med stiftelsen som forvalter eiendommen. De søkte en sponsor som kunne bevare Det Blå Hus, og Rosendahl Design Groups stifter, Erik Rosendahl, ble straks interessert etter at huset ble presentert i den populære Tv-serien «Liebhaverne».

 

- Det ligger i selskapets sjel å ta vare på den danske kulturarven, både de kjente og de glemte, forteller Bente Fallinge i Rosendahl Design Group.

 

Tre måneder senere var avtalen i boks og arbeidet med nye produkter i gang. I dag produseres nye produkter med Wiinblads originale streker under brandnavnet Bjørn Wiinblad Denmark, og hver gang et produkt selges går en andel til fondet som forvalter Det Blå Hus.

 

Les mer om dansk design på Botrend her.

 

For noen år siden fikk verkstedet en ny keramikkovn, til høyre sees de originale støpeformene. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Bjørn Wiinblad arbeidet helt til det siste. Arbeidspulten står slik han forlot den. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Kjørte skytteltrafikk mellom auksjonshus

Bjørn Wiinblad hadde selv syv hus og like mange atelier spredt over hele verden, men det var Det Blå Hus i Lyngby som var hans hjem. Og hans kontakt med fedrelandet hvor han aldri helt ble anerkjent blant sine kolleger.

 

I spisestuen som står uberørt samlet Wiinblad kjendiser og venner til selskapeligheter.

 

- Han kjente alle, og selv møtte jeg ingen som ikke likte Bjørn, forteller René.

 

Han står i spisestuen som er fylt til randen av eksklusiv porselen og kunst fra alle verdenshjørner. Etter å ha vært lukket for allmennheten i mange år, kan besøkende nå få et innblikk i Wiinblads liv og virke, og rikholdige kunstsamling.

 

Han er en av Norges fremste industridesignere gjennom tidene.

 

Da store deler av husets samling stod utstilt på Arken Museum i fjor sommer, benyttet de anledningen til å skifte husets slitte tepper – 647 kilo til sammen.

 

- Det var akkurat slik det stod. Og legg merke til at det er to av alt. Bjørn var opphengt i at det måtte være symetri - det ga han ro, sier René som selv kjørte til auksjonshus i utlandet for å plukke opp kunstnerens siste innkjøp.

 

- Alle antikviteten er kjøpt på auksjoner, men tingene ble brukt - de var ikke bare til pynt. Bortsett fra den kinesiske stuen som kun var en kulisse. Jeg har aldri sett noen sitte der inne.

 

René Schultz var brannmann i København samtidig som han var Wiinblads høyre hånd. Han passer fremdeles huset. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Puttet agurk i Champagnen

René Schultz, de tre malerpikene og husholdersken måtte alltid påse at de var korrekt antrukket. For rett som det var kom forfatter Erica Jung, Arnold Schwarzenegger eller mennesker med blått blod i årene innom.

 

De pleide å møtes til Champagne oppe i peisestuen, og selv brukte Wiinblad agurkstenger i den franske luksusvinen.

 

- Agurken tok vekk boblene fra Champagnen. Etter sammenkomster kunne man finne små agurkstenger overalt!

 

René Schultz ler. Minnene etter Bjørn Wiinblad er mange og livlige. Han hadde ikke døgnrytme og kunne jobbe dag og natt. Ofte næret av sukker. For grønnsaker var bannlyst – det likte han ikke.

 

- Min kone trodde han skulle dø av stress og dårlig kosthold, men det gjorde han ikke. Han tegnet til det siste og døde av alderdom. Han var litt slitt, men glad og fornøyd.

 

Taket på terrassen var dekket med keramikk, men falt ned dagen de skulle ha 200 gjester på minnestund. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Hadde 18 assistenter på det meste

Selv til det siste lagde Bjørn Wiinblad personlige gaver til sine gjester. Verkstedet flyter fremdeles over av pågående prosjekter.

 

I dag, som i før, er det de fire malerpikekene som sluttfører arbeidet. Wiinblad tegnet opp streker og la inn fargekoder som malerpikene senere fylte. Ansiktene fullførte han imidlertid alltid selv.

 

- Bjørn var så generøs og så gavmild. Han så aldri begrensninger og oppfattet heller ikke at produksjonen gikk ned fordi han var så populær og ble bedt om lage nye ting. På det meste var det 18 assistenter som jobbet for han. Nå er det meg og fire igjen.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

Loftsstuen med lite lys var Wiinblads lille, mørke hule. Teppet designet han selv. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Bjørn Wiinblad hadde en forkjærlighet for alt som var blått og hvitt - også på soverommet. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Huset stod i fare for ikke å bli bevart da Rosendahl Design Group overtok rettighetene. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Stiftelsen var avhengig av en sponsor for å holde huset i stand. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Dronning Ingrid av Danmark fikk håndlagde påskeegg fra Bjørn Wiinblad hvert år. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Dronningens døtre delte påskeeggene mellom seg, og nå står de i Tyskland, Hellas, på Amalienborg og i Det Blå Hus. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Besøkende kan fremdeles kjøpe signerte originalverker i Det Blå Hus. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Bjørn Wiinblads design har fått en renessanse gjennom Rosendahl Design Group. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Publisert 21. mai.2017 av

Glansdagene til 3-stavs gulnet eikeparkett og kritthvite gulv er  forbi.

 

I 2017 er det sort, brun, grå- og hvitpigmentert 1-stavs parkett som er i vinden.

 

Og et vakkert gulv har stor effekt på utformingen av et rom, ifølge Vibeke Skar og Nils Andreas Røher i gulvspesialistfirmaet Bo Andrén Norge AS.

 

- Vi ser at flere beveger seg mot dypere farger med utgangspunkt i gråblått og lysebrunt, selv om det helt lyse fremdeles er det tryggeste valget, sier Skar.

 

May Britt Askvik, kategorisjef hos Maxbo og Kari Moberg, salgs -og markedsdirektør i Byggmakker kan bekrefte dette - de fleste går for et trygt valg.

 

- Jeg tror vi kommer til å gå mot mørkere gulv, men det vil nok ta sin tid, sier Askvik.

 

Nordmenn velger lyse gulv

 

Slik gir riktig gulv harmoni i rommet

Klassisk fiskebensparkett. Foto: Istock/Vincent
Hexagonparkett designet av CarpEnter Cph & Hartmann. Foto: Junckers
Hvalben-mønster i røkt eik. Foto: Junckers

Mer naturlig følelse

Grovt børstet parkett med pigmentering i en unik farge, og rustikke gulv med kvist og trestruktur er populære valg, ifølge Røher og Skar.

 

Askvik og Moberg bekrefter også dette; parketten skal gi en mer naturlig følelse.

 

- Mange ønsker også v-fas i 1-stav parkettgulv slik at det ser ut som et massivt heltregulv, forteller Moberg.

 

I tillegg er mønster tilbake for fullt. Alt fra fiskebensparkett i hvitpigmentert eller røkt eik, hvalben, hollandsk mønster, ruter eller hexparkett, ifølge Skar og Røher.

 

- Men vi er nødt til å ta innover oss at vi ikke har ubegrenset med trær. Siden flere ønsker 1-stavs parkett, så blir etterspørselen større enn hva vi kan fremskaffe og det blir mangel på spesielt eik, sier Skar.

 

Et godt alternativ er derfor laminat eller vinyl. Utviklingen her har vært stor og disse gulvene kommer nå med tilnærmet autentisk struktur og farge som ekte treverk – og i brede bord. I tillegg har laminat og vinyl høy slitestyrke og er vannbestandig, ifølge Skar.

 

Laminat er folkets favoritt

 

Slik velger du riktig tregulv - enten du skal ha heltre eller 1-stavsparkett

Hollandske ruter: tre staver liggende horisontalt, og to kortere staver vertikalt. Foto: Karelia
Rustikt gulv: børstet, hvit- og gråoljet eik. Foto: BOA Flooring

Bo Andrén Norges tips

 

  • Ønsker du å åpne opp et lite eller mørkt rom? Velg et lyst gulv med fargetilpassede lister.

 

  • Ønsker du en lun atmosfære? Velg et mørkt gulv og mal veggene i en farge. Unngå kritthvite vegger.

 

  • Ønsker du å gi inntrykk av større rom? Matchende gulvlister gir inntrykk av større gulvflate og får rommet til å virke større.
Fiskebensparkett i hvitoljet eik: stavene legges i 90 grader mot hverandre. Foto: Junckers

Les mer på Botrends forside her

 

Gi oss gjerne tilbakemelding, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

Bunadspleddene har blitt en suksess fra lansering i London i 2012, og i disse dager lanserer designer Andreas Engesvik og  Fram Oslo et nytt pledd i kolleksjonen.  Denne gangen er det Oslobunaden som står i fokus.  – Oslobunaden er renere i uttrykket enn mange andre bunader. Med det nye pleddet har vi derfor valgt et forenklet uttrykk med færre farger for å få frem den vakre blåtonen og de delikate nyansene i broderiet, sier Engesvik. Les mer om norsk design her  

Les mer

Interiørarkitekt Nina Isabell Abrahamsen er en av dem som liker å ha noen grønne urter på kjøkkenbenken. De står aldri i direkte sol, men de får godt lys, noe urtene trives i. – Urter på kjøkkenbenken er ikke bare praktisk, men gir også et fint fargestikk, sier hun. Gjør bra mat bedre med urter 

Les mer
Annonse

Ellen Østenstad Auke er 3. generasjons gartner, gift med en gartner og har to døtre i samme bransje. Ellen har jobbet på Kolsås Hagesenter i 21 sesonger, og driver blant annet med innkjøp av inneplanter. Jobben som gartner har hun hatt så lenge hun kan huske – omtrent fra 3-års alder. Først som ”blomsterbud” til farfar husker Ellen. – Jeg fikk være med farfar å høste tomater, de små, som ikke kunne selges, legger hun til. For Ellen er faget en livsstil. Et slikt genuint enga

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland