Publisert 30. juni.2016 av

Han ble kritisert for å arbeide med assistenter, for å kjøre Porsche og menge seg med kjendiser og kongelige.

 

Likevel opplevde den danske keramikeren og kunstneren Bjørn Wiinblad suksess hele sitt yrkesaktive liv fra midten av 50-tallet til hans bortgang i 2006.

 

- Han var ikke anerkjent blant den danske kunsteliten. Han bodde nemlig ikke i en liten loftsleilighet og levde på havregrøt. Han var jo rik, eide flere hus og kjørte Porsche, forteller René Schultz lattermildt.

 

Siden 1980 har den tidligere København-brannmannen tatt seg av Bjørn Wiinblads hus og verksted i Lyngby, en knapp halvtime utenfor den danske hovedstaden. At han endte opp med å bli keramikeren og kunstnerens høyre hånd var en tilfeldighet.

 

- Jeg var her en dag han trengte skyss til Sveits hvor han også hadde et hus. «Jeg må være der i morgen tidlig – kan du kjøre meg ned?» spurte han meg. Så vi satte oss i bilen og kjørte hele natten. Når vi kjørte var det ingen som visste hvor han var, eller kunne be han om noe. Bjørn var nemlig altfor snill og hadde store vanskeligheter med å si nei til ting.

 

Bjørn Wiiblad arbeidet dag og natt, men ble kritisert av sine danske kolleger for å bruke assistenter.

Mange vil kanskje si at også René Schultz slet med å si nei. De to trivdes i hverandres selskap, og det var en stor fordel at han alltid kunne hjelpe.

 

I dag, ti år etter Wiinblads død, forvalter han og kona fremdeles eiendommen. Nå med økonomisk støtte fra Rosendahl Design Group.

René Schultz har vært vaktmester, privatsjåfør og altmuligmann i Det blå huset siden 1980. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Bortsett fra oppdekkingen, er Bjørn Wiinblads penstue uberørt. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Søkte sponsor gjennom TV-program

- Historien er at huset stod i fare for ikke å bli bevart. Kommunen hadde ikke penger, og det var lite igjen etter Bjørn. Han var nemlig svært generøs og glad i å bruke penger, forteller René.

 

Bjørn Wiinblad tjente gode penger hos det tyske porselensfirmaet Rosenthal. Han produserte en masse og hadde store, lukrative oppdrag i utlandet – spesielt i USA som ikke fikk nok av hans krøllete og eventyrlige streker, sterke farger og romantiske design.

 

For mens funksjonalismen herjet i Danmark og Norden, gikk Wiinblad motsatt vei. Han produserte ikke bare porselen, men lagde også tepper, tekstiler, plakater, bestikk og hotellinteriør. Han innredet cruiseskip og lagde scenetepper til operaforestillinger i Oslo, Danmark og Beirut.  

 

Bjørn Wiinblads fire malerpiker arbeider fremdeles ved vinduet i husets første etasje. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

I dag er det Wiinblads porselen som opplever en ny renessanse gjennom danske Rosendahl Design Group. For tre år siden begynte samarbeidet med stiftelsen som forvalter eiendommen. De søkte en sponsor som kunne bevare Det Blå Hus, og Rosendahl Design Groups stifter, Erik Rosendahl, ble straks interessert etter at huset ble presentert i den populære Tv-serien «Liebhaverne».

 

- Det ligger i selskapets sjel å ta vare på den danske kulturarven, både de kjente og de glemte, forteller Bente Fallinge i Rosendahl Design Group.

 

Tre måneder senere var avtalen i boks og arbeidet med nye produkter i gang. I dag produseres nye produkter med Wiinblads originale streker under brandnavnet Bjørn Wiinblad Denmark, og hver gang et produkt selges går en andel til fondet som forvalter Det Blå Hus.

 

Les mer om dansk design på Botrend her.

 

For noen år siden fikk verkstedet en ny keramikkovn, til høyre sees de originale støpeformene. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Bjørn Wiinblad arbeidet helt til det siste. Arbeidspulten står slik han forlot den. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Kjørte skytteltrafikk mellom auksjonshus

Bjørn Wiinblad hadde selv syv hus og like mange atelier spredt over hele verden, men det var Det Blå Hus i Lyngby som var hans hjem. Og hans kontakt med fedrelandet hvor han aldri helt ble anerkjent blant sine kolleger.

 

I spisestuen som står uberørt samlet Wiinblad kjendiser og venner til selskapeligheter.

 

- Han kjente alle, og selv møtte jeg ingen som ikke likte Bjørn, forteller René.

 

Han står i spisestuen som er fylt til randen av eksklusiv porselen og kunst fra alle verdenshjørner. Etter å ha vært lukket for allmennheten i mange år, kan besøkende nå få et innblikk i Wiinblads liv og virke, og rikholdige kunstsamling.

 

Han er en av Norges fremste industridesignere gjennom tidene.

 

Da store deler av husets samling stod utstilt på Arken Museum i fjor sommer, benyttet de anledningen til å skifte husets slitte tepper – 647 kilo til sammen.

 

- Det var akkurat slik det stod. Og legg merke til at det er to av alt. Bjørn var opphengt i at det måtte være symetri - det ga han ro, sier René som selv kjørte til auksjonshus i utlandet for å plukke opp kunstnerens siste innkjøp.

 

- Alle antikviteten er kjøpt på auksjoner, men tingene ble brukt - de var ikke bare til pynt. Bortsett fra den kinesiske stuen som kun var en kulisse. Jeg har aldri sett noen sitte der inne.

 

René Schultz var brannmann i København samtidig som han var Wiinblads høyre hånd. Han passer fremdeles huset. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Puttet agurk i Champagnen

René Schultz, de tre malerpikene og husholdersken måtte alltid påse at de var korrekt antrukket. For rett som det var kom forfatter Erica Jung, Arnold Schwarzenegger eller mennesker med blått blod i årene innom.

 

De pleide å møtes til Champagne oppe i peisestuen, og selv brukte Wiinblad agurkstenger i den franske luksusvinen.

 

- Agurken tok vekk boblene fra Champagnen. Etter sammenkomster kunne man finne små agurkstenger overalt!

 

René Schultz ler. Minnene etter Bjørn Wiinblad er mange og livlige. Han hadde ikke døgnrytme og kunne jobbe dag og natt. Ofte næret av sukker. For grønnsaker var bannlyst – det likte han ikke.

 

- Min kone trodde han skulle dø av stress og dårlig kosthold, men det gjorde han ikke. Han tegnet til det siste og døde av alderdom. Han var litt slitt, men glad og fornøyd.

 

Taket på terrassen var dekket med keramikk, men falt ned dagen de skulle ha 200 gjester på minnestund. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Hadde 18 assistenter på det meste

Selv til det siste lagde Bjørn Wiinblad personlige gaver til sine gjester. Verkstedet flyter fremdeles over av pågående prosjekter.

 

I dag, som i før, er det de fire malerpikekene som sluttfører arbeidet. Wiinblad tegnet opp streker og la inn fargekoder som malerpikene senere fylte. Ansiktene fullførte han imidlertid alltid selv.

 

- Bjørn var så generøs og så gavmild. Han så aldri begrensninger og oppfattet heller ikke at produksjonen gikk ned fordi han var så populær og ble bedt om lage nye ting. På det meste var det 18 assistenter som jobbet for han. Nå er det meg og fire igjen.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

Loftsstuen med lite lys var Wiinblads lille, mørke hule. Teppet designet han selv. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Bjørn Wiinblad hadde en forkjærlighet for alt som var blått og hvitt - også på soverommet. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Huset stod i fare for ikke å bli bevart da Rosendahl Design Group overtok rettighetene. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Stiftelsen var avhengig av en sponsor for å holde huset i stand. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Dronning Ingrid av Danmark fikk håndlagde påskeegg fra Bjørn Wiinblad hvert år. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Dronningens døtre delte påskeeggene mellom seg, og nå står de i Tyskland, Hellas, på Amalienborg og i Det Blå Hus. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Besøkende kan fremdeles kjøpe signerte originalverker i Det Blå Hus. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Bjørn Wiinblads design har fått en renessanse gjennom Rosendahl Design Group. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Publisert 30. desember.2016 av

– Det var du som bestemte hvordan pendlene skulle henge, ikke sant?

 

Lars Kristian Amundsen (42), hotelldirektør ved Radisson Blu på Fornebu, spør en av resepsjonistene som står bak den nye disken i skinn.

 

I fem måneder har teamet jobbet seg gjennom en total oppussing av fellesområdene.

 

– De siste årene har vi pusset opp jevnt og trutt – både kjøkken, rom og bad, sier han.

 

Men nå var det på tide å ta tak i lobbyen og resepsjonen, baren med den intime restauranten og kurs og konferanseavdelingen.

 

Gjester som kommer på besøk skal få den hjemmekoselige følelsen.

 

Dette hjemmet ser ut som et hotell

Pendellamper hengt opp i ulike høyder over pianoet ved resepsjonsdisken. FOTO: BETTINE NICOTRA
Jordfarger i baren. FOTO: TORD-ERIK ANDRESEN/HOTELLFOTO.NO

Historiske Egget

Et par gjester har slått seg ned i hver sin blå Egget-stol foran peisen i lobbyen.

 

Stolen ble opprinnelig designet av Arne Jacobsen i 1958 for Radisson Blu Royal Hotel i København. Slik er de en del av hotellkjedens historie.

 

Nå har flere Egget-stoler kommet over dørstokken her på Fornebu.

 

– Hvordan så det ut før oppussingen?

 

– Veggene var hvite og møblene var tunge og sorte.

 

Nå går det i grønt, brunt, blått, terracotta, grått og sort – med innslag av messing. Interiøret er i skinn, marmor, betong og glass.

 

Det meste er nytt. Men de 132 forskjellige maleriene på veggene, er gamle. De hadde ligget på lager i mange år. Det var bare å børste støv av dem og henge de opp.

 

Karns guide til København

Hjemmekoselig stemning i lobbyen. FOTO: BETTINE NICOTRA
Den ikoniske stolen "Egget" til høyre, og Andreas Engesvik "Bollo" til venstre. FOTO: TORD-ERIK ANDRESEN/HOTELLFOTO.NO

Merker konkurransen

Hotellet åpnet i 1971. I hele 41 år skulle de regjere som eneste hotell på Fornebu. Men i 2012 dukket to nye hotell opp – Scandic Fornebu og Quality Hotel Expo.

 

– Vi merker konkurransen, men det er plass til alle tre. Det skjer mye her ute, så det er spennende å drive hotell her, sier han.

 

– Er det litt av grunnen til at dere pusser opp – at dere merker konkurransen?

 

– Det nytter ikke bare å ha det fineste hotellet. Vi har mange stamgjester som har bodd hos oss i opp til 15 år, og da handler det om å gi en minneverdig opplevelse, sier han.

 

Få hotellfølelsen hjemme

 

Men hvor mye oppussingen har kostet ønsker ikke hotelldirektøren å svare på.

 

– Det er en kontinuerlig prosess.

 

Satset stort på skybar i Oslo

Messinglamper fra &Tradition. FOTO: BETTINE NICOTRA
Lysboks fra BLXX "Dont count the days make the days count". FOTO: BETTINE NICOTRA

Byggets sjel

Det er arkitektene fra DOOS som står bak oppussingen. Sammen med hotelldirektøren har de funnet ut hva som kan passe inn.

 

Planløsningen i fellesområdene og treplanelet på veggene i lobbyen har de valgt å beholde.

 

– Vi har tatt vare på byggets sjel og løftet frem de fine innredningsdetaljene fra tiden da hotellet ble bygd, sier arkitekt Alexandra Wachtmeister.

 

Se hvordan hun innredet hjemmet i Miami Beach-style

De gamle maleriene har fått nytt liv. FOTO: TORD-ERIK ANDRESEN/HOTELLFOTO.NO
Mørkegrønne vegger. FOTO: TORD-ERIK ANDRESEN/HOTELLFOTO.NO

Om hotellkjeden

  • I 1971 åpnet hotellet. Den gang het det Globetrotter Hotel, det første norske hotellet i regi av SAS International Hotels.

 

  • Hotellet hadde opprinnelig en fløy med 150 gjesterom, og møte- og kurslokaler beregnet på flyreisende til og fra Fornebu.

 

  • I 1985 utvidet de med en ny fløy med 104 nye gjesterom, ny kurs- og konferansedel og restaurant. De skiftet navn til SAS Park Royal Hotel.

 

  • Fra 1939-1998 holdt flyplassen til på Fornebu. Siden det har de drevet som kurs-, konferanse- og forretningshotell.

 

  • Nå heter hotellet Radisson Blu Park Hotel, Oslo. SAS har vært ute av bildet siden 2006.
Hotellet på Fornebu. FOTO: BETTINE NICOTRA

Les mer på Botrends forside

 

Kontakt oss her, og følg oss gjerne på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

Da Maria Hole mistet jobben som markedsfører i telecom startet hun sin egen arbeidsplass. Nå jobber hun for å bringe spansk design inn i de norske hjem.  Historien om Noes begynte høsten for to år siden. Bedriften hun jobbet i ble kjøpt opp av en konkurrent og skulle nedbemanne. Maria Hole hadde dermed ingen jobb å gå til etter endt permisjon. Hun begynte den møysommelige prosessen med å søke jobb, men merket at det var lite som fristet. Med kultur og ledelse fra BI og erfaring fra

Les mer

4 av 10 skal pusse opp i 2017

Nordmenn elsker fremdeles oppussing.

Publisert 30. juni.2016 av Mari Andersen Rosenberg/Ifi

Nesten 1 million husstander oppgir at de planlegger å  pusse opp  boligen innvendig eller utvendig det kommende året, ifølge tall fra Prognosesenteret. Vi vet at nordmenn elsker å pusse opp. Og 2017 blir intet unntak. Mer enn 4 av 10 går med konkrete planer om å pusse opp egen bolig i løpet av året som kommer. 26 prosent oppgir at de vil gjennomføre innvendige oppussingsarbeider, mens 15 prosent svarer at de skal pusse opp boligen utvendig. – Det er aldersgruppen 30-39 år og 40-5

Les mer
Annonse

Ellen Østenstad Auke er 3. generasjons gartner, gift med en gartner og har to døtre i samme bransje. Ellen har jobbet på Kolsås Hagesenter i 21 sesonger, og driver blant annet med innkjøp av inneplanter. Jobben som gartner har hun hatt så lenge hun kan huske – omtrent fra 3-års alder. Først som ”blomsterbud” til farfar husker Ellen. – Jeg fikk være med farfar å høste tomater, de små, som ikke kunne selges, legger hun til. For Ellen er faget en livsstil. Et slikt genuint enga

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland