Publisert 30. juni.2016 av

Han ble kritisert for å arbeide med assistenter, for å kjøre Porsche og menge seg med kjendiser og kongelige.

 

Likevel opplevde den danske keramikeren og kunstneren Bjørn Wiinblad suksess hele sitt yrkesaktive liv fra midten av 50-tallet til hans bortgang i 2006.

 

- Han var ikke anerkjent blant den danske kunsteliten. Han bodde nemlig ikke i en liten loftsleilighet og levde på havregrøt. Han var jo rik, eide flere hus og kjørte Porsche, forteller René Schultz lattermildt.

 

Siden 1980 har den tidligere København-brannmannen tatt seg av Bjørn Wiinblads hus og verksted i Lyngby, en knapp halvtime utenfor den danske hovedstaden. At han endte opp med å bli keramikeren og kunstnerens høyre hånd var en tilfeldighet.

 

- Jeg var her en dag han trengte skyss til Sveits hvor han også hadde et hus. «Jeg må være der i morgen tidlig – kan du kjøre meg ned?» spurte han meg. Så vi satte oss i bilen og kjørte hele natten. Når vi kjørte var det ingen som visste hvor han var, eller kunne be han om noe. Bjørn var nemlig altfor snill og hadde store vanskeligheter med å si nei til ting.

 

Bjørn Wiiblad arbeidet dag og natt, men ble kritisert av sine danske kolleger for å bruke assistenter.

Mange vil kanskje si at også René Schultz slet med å si nei. De to trivdes i hverandres selskap, og det var en stor fordel at han alltid kunne hjelpe.

 

I dag, ti år etter Wiinblads død, forvalter han og kona fremdeles eiendommen. Nå med økonomisk støtte fra Rosendahl Design Group.

René Schultz har vært vaktmester, privatsjåfør og altmuligmann i Det blå huset siden 1980. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Bortsett fra oppdekkingen, er Bjørn Wiinblads penstue uberørt. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Søkte sponsor gjennom TV-program

- Historien er at huset stod i fare for ikke å bli bevart. Kommunen hadde ikke penger, og det var lite igjen etter Bjørn. Han var nemlig svært generøs og glad i å bruke penger, forteller René.

 

Bjørn Wiinblad tjente gode penger hos det tyske porselensfirmaet Rosenthal. Han produserte en masse og hadde store, lukrative oppdrag i utlandet – spesielt i USA som ikke fikk nok av hans krøllete og eventyrlige streker, sterke farger og romantiske design.

 

For mens funksjonalismen herjet i Danmark og Norden, gikk Wiinblad motsatt vei. Han produserte ikke bare porselen, men lagde også tepper, tekstiler, plakater, bestikk og hotellinteriør. Han innredet cruiseskip og lagde scenetepper til operaforestillinger i Oslo, Danmark og Beirut.  

 

Bjørn Wiinblads fire malerpiker arbeider fremdeles ved vinduet i husets første etasje. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

I dag er det Wiinblads porselen som opplever en ny renessanse gjennom danske Rosendahl Design Group. For tre år siden begynte samarbeidet med stiftelsen som forvalter eiendommen. De søkte en sponsor som kunne bevare Det Blå Hus, og Rosendahl Design Groups stifter, Erik Rosendahl, ble straks interessert etter at huset ble presentert i den populære Tv-serien «Liebhaverne».

 

- Det ligger i selskapets sjel å ta vare på den danske kulturarven, både de kjente og de glemte, forteller Bente Fallinge i Rosendahl Design Group.

 

Tre måneder senere var avtalen i boks og arbeidet med nye produkter i gang. I dag produseres nye produkter med Wiinblads originale streker under brandnavnet Bjørn Wiinblad Denmark, og hver gang et produkt selges går en andel til fondet som forvalter Det Blå Hus.

 

Les mer om dansk design på Botrend her.

 

For noen år siden fikk verkstedet en ny keramikkovn, til høyre sees de originale støpeformene. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Bjørn Wiinblad arbeidet helt til det siste. Arbeidspulten står slik han forlot den. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Kjørte skytteltrafikk mellom auksjonshus

Bjørn Wiinblad hadde selv syv hus og like mange atelier spredt over hele verden, men det var Det Blå Hus i Lyngby som var hans hjem. Og hans kontakt med fedrelandet hvor han aldri helt ble anerkjent blant sine kolleger.

 

I spisestuen som står uberørt samlet Wiinblad kjendiser og venner til selskapeligheter.

 

- Han kjente alle, og selv møtte jeg ingen som ikke likte Bjørn, forteller René.

 

Han står i spisestuen som er fylt til randen av eksklusiv porselen og kunst fra alle verdenshjørner. Etter å ha vært lukket for allmennheten i mange år, kan besøkende nå få et innblikk i Wiinblads liv og virke, og rikholdige kunstsamling.

 

Han er en av Norges fremste industridesignere gjennom tidene.

 

Da store deler av husets samling stod utstilt på Arken Museum i fjor sommer, benyttet de anledningen til å skifte husets slitte tepper – 647 kilo til sammen.

 

- Det var akkurat slik det stod. Og legg merke til at det er to av alt. Bjørn var opphengt i at det måtte være symetri - det ga han ro, sier René som selv kjørte til auksjonshus i utlandet for å plukke opp kunstnerens siste innkjøp.

 

- Alle antikviteten er kjøpt på auksjoner, men tingene ble brukt - de var ikke bare til pynt. Bortsett fra den kinesiske stuen som kun var en kulisse. Jeg har aldri sett noen sitte der inne.

 

René Schultz var brannmann i København samtidig som han var Wiinblads høyre hånd. Han passer fremdeles huset. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Puttet agurk i Champagnen

René Schultz, de tre malerpikene og husholdersken måtte alltid påse at de var korrekt antrukket. For rett som det var kom forfatter Erica Jung, Arnold Schwarzenegger eller mennesker med blått blod i årene innom.

 

De pleide å møtes til Champagne oppe i peisestuen, og selv brukte Wiinblad agurkstenger i den franske luksusvinen.

 

- Agurken tok vekk boblene fra Champagnen. Etter sammenkomster kunne man finne små agurkstenger overalt!

 

René Schultz ler. Minnene etter Bjørn Wiinblad er mange og livlige. Han hadde ikke døgnrytme og kunne jobbe dag og natt. Ofte næret av sukker. For grønnsaker var bannlyst – det likte han ikke.

 

- Min kone trodde han skulle dø av stress og dårlig kosthold, men det gjorde han ikke. Han tegnet til det siste og døde av alderdom. Han var litt slitt, men glad og fornøyd.

 

Taket på terrassen var dekket med keramikk, men falt ned dagen de skulle ha 200 gjester på minnestund. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Hadde 18 assistenter på det meste

Selv til det siste lagde Bjørn Wiinblad personlige gaver til sine gjester. Verkstedet flyter fremdeles over av pågående prosjekter.

 

I dag, som i før, er det de fire malerpikekene som sluttfører arbeidet. Wiinblad tegnet opp streker og la inn fargekoder som malerpikene senere fylte. Ansiktene fullførte han imidlertid alltid selv.

 

- Bjørn var så generøs og så gavmild. Han så aldri begrensninger og oppfattet heller ikke at produksjonen gikk ned fordi han var så populær og ble bedt om lage nye ting. På det meste var det 18 assistenter som jobbet for han. Nå er det meg og fire igjen.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

Loftsstuen med lite lys var Wiinblads lille, mørke hule. Teppet designet han selv. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Bjørn Wiinblad hadde en forkjærlighet for alt som var blått og hvitt - også på soverommet. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Huset stod i fare for ikke å bli bevart da Rosendahl Design Group overtok rettighetene. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Stiftelsen var avhengig av en sponsor for å holde huset i stand. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Dronning Ingrid av Danmark fikk håndlagde påskeegg fra Bjørn Wiinblad hvert år. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Dronningens døtre delte påskeeggene mellom seg, og nå står de i Tyskland, Hellas, på Amalienborg og i Det Blå Hus. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Besøkende kan fremdeles kjøpe signerte originalverker i Det Blå Hus. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Bjørn Wiinblads design har fått en renessanse gjennom Rosendahl Design Group. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Publisert 01. mars.2017 av

For materialer har sitt eget uttrykk som er med å skape atmosfæren i rommet uavhengig av farger.

 

Om vi opplever en overflate lun eller kjølig, påvirkes av det vi ser, kjenner og hører. Matte og taktile flater virker mykere og lunere enn glatte og blanke. Naturmaterialer virker lunere enn kunstmaterialer.

 

Fanny: Fordelene ved å pusse opp over tid

 

Hvis du ønsker å innrede med lite farger er tekstur og kombinasjonen av ulike materialer avgjørende for å gi rommet liv og lunhet.

 

 

Vegger

Trepanel og vegger med trestruktur har historisk toppet listen over lune vegger her til lands. Etter å ha vært definert som «hyttevegg» i mange år, er materialet på full fart tilbake til hus og leiligheter. Gjerne med et lite slør av farge, hvitaktig eller ulike gråtoner for å hindre at treverket virker gult.  

 

Tapet med tekstur gir også veggene en hyggelig karakter. Det må slett ikke være stormønstret, eller mye farge. Det holder med et vevet uttrykk, som gjør at tapetet ser ut som tekstil. Ellers er det stort utvalg i tapet med forskjellige naturfiber.

 

Skal du male, vil matt maling gjøre veggen «mykere» enn blank. Jo, lavere glansgrad dess mildere blir uttrykket. 

materialer som luner
MATT: Matte malinger virker lunere enn blanke. FOTO: PURE & ORIGINAL
ENSFARGET: Malt panel virker lunere enn malte veggplater. FOTO: PER ERIK JÆGER/IFI.NO
NATUR: Lite luner mer i norske hjem enn trepanel med kvist og synlig trestruktur. FOTO: SMARTPANEL
KOMBINASJON: Mønstret vegg virker lunere enn ensfarget. FOTO: KRISTIAN OWREN/IFI.NO

Gulv

Gulvet er ofte undervurdert som miljøskaper. Det er en stor flate som synes godt, da den utgjør ca 1/6 av fargene i rommet. Gulvmaterialet påvirker lyden i rommet, det kan dempe eller forsterke. Gulvet skaper også opplevelse når vi tasser rundt i rommet, det kan være mykt og «varmt» eller hardt og kjølig å trå på.

 

Ikke noe slår tepper når det gjelder å tilføre mykhet. De finnes i et utall varianter fra lang og rufset luv, til helt flate og harde løkker. Det finnes til og med tekstile gulv som tåler vann og søle.

 

Tregulv virker lunende selv om materialet er hardt. Tekstur og mønster fra trefiberene gir assosiasjoner til natur. Overflatebehandling og dimensjon påvirker også opplevelsen av gulvet. Brede planker med matt overflate, virker mykere enn trestavs parkett i blank lakk.

 

Kork er også et naturmateriale som gir «myke» assosiasjoner.

 

Et mønstret gulv vil skape variasjon og live opp et ensfarget rom.

LUNT GULV: Et lyst tregulv varmer og gir liv til et luftig og åpent interiør. FOTO: TARKETT

Tekstiler

I planleggingen av hvilke materialer som skal «bygge» rommet, hører også tekstilene med. Stoffet på møbler og gardiner er viktige miljøskapere. Den gardinløse moten har gjort mangt et rom nakent og kaldt, men nå er gardinene på vei inn igjen.

 

Da er det greit å tenke på at også at ulike kvaliteter har forskjellig uttrykk. Enkelt sagt: Mye, mykt og matt luner mer enn snaut, hardt, blankt og stivt.

MYKE FOLDER: En gardin i myke, tunge folder luner mer enn en stram og snau gardin. FOTO: INTAG

Innhold fra Ifi

Botrend publiserer utvalgt innhold fra IFI – Opplysningsrådet for farge og interiør. Ifi er en privat non-profitt bransjeorganisasjon. Innholdet velges ut av redaksjonen i Botrend på selvstendig grunnlag uten kommersielle bindinger.

Les mer

Tenker du noen gang over hvilke materialer som er belastende for miljøet når du handler interiør? Bærekraftighet er i vinden som aldri før, også i interiør og designbransjen. Fra 8. februar til 19. mars er utstillingen «Designed to Last» å finne ved ArkDes i Stockholm, der svenske designere viser hvordan de mener du som forbruker bør tenke når du skal innrede boligen din. Utstillingen er et samarbeid mellom det svenske boligmagasinet Residence, og ArkDes.  

Les mer

Interiørstylist Tone Kroken elsker interiør med sjel og kombinerer gjerne bruktfunn og ting hun har laget selv med moderne interiør. Til daglig jobber hun som stylist. Midt mellom all jobbingen pusser hun opp leiligheten i Bygdøy allé i Oslo som hun overtok i oktober. Her har hun hatt mer enn nok å drive med det siste halvåret. - Åh, jeg er snart ferdig med oppussingen, eller jeg er litt over halvferdig, sier hun.

Les mer
Annonse

 Historien til Italian House strekker seg helt tilbake til 1979, og for tre år siden gjennomførte de en omfattende stilendring. Møblene deres føyer seg nå stilmessig inn i dagens trendbilde. Italian House produserer sine kvalitetsmøbler i Portugal og Italia. Ett nøkkelord her er «custom made». De kan produsere alle møbler etter kundens egne spesifikasjoner. − Vi har mulighet til å etterkomme kundens ønske både når det gjelder spesielle mål og egne tekstiler, forteller Nina As

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland