Publisert 01. juli.2016 av

Behovet for totalrenovering skremte ikke interessentene på den 150 kvadratmeter store leiligheten på Majorstuen.

 

Etter to fulle visninger endte syv personer i budrunden som stoppet på 11 millioner kroner – hele 3,4 millioner kroner over takst.

 

- Jeg hadde på forhånd to uavhengige takstmenn inne for å vurdere verdien av leiligheten. Ut fra dette ble taksten og prisantydningen satt til 7,6 millioner kroner, sier advokat og eiendomsmegler Olav Føllesdal i Sandvika Advokatkontor.

 

Grunnen til at to takstmenn ble hentet inn var det store oppussingsbehovet, samt at leiligheten ligger i 1. etasje.

 

- Alle vet at det er mye som går over takst om dagen, men dette var ikke en takstbom. Det viste seg at flere av interessentene var veldig positive til beliggenheten i 1. etasje. Det var ingen som hadde forventet en sånn utgang, sier Føllesdal.

 

Få siste nytt fra boligmarkedet på Botrend her.

 

Leiligheten ligger i 1. etasje med terrasse ut mot bakhagen. FOTO: PETER VON TANGEN-JORDAN

Beliggenhet er mer avgjørende enn behovet for oppussing

De høye boligprisene som har preget hovedstaden den siste tiden har fortsatt helt inn mot sommerferien. Denne uken gikk tre 2-romsleiligheter unna for henholdsvis 575.000, 700.000 og 755.000 kroner over takst i Oslo.

 

På St. Hanshaugen bladde kjøperne opp over 3,7 millioner kroner for en 55 kvadratmeter stor leilighet i 1. etasje, og med et bad som mest sannsynlig må pusses opp for en betydelig sum.

 

Boligtopp er bekymret for fremtiden.

 

- Mitt inntrykk er at oppussingsobjekter er blitt mer interessante de senere årene. I dette tilfellet er ikke prisen på 11 millioner for 150 kvadratmeter på Majorstuen spesielt høyt, men man må inn med et stort beløp for å få den i topp stand igjen, sier Føllesdal.

 

Leiligheten som ble bygget i 1961 har ikke vært pusset opp siden forrige eier kjøpte den på begynnelsen av 80-tallet. Samtlige rom, baderom og kjøkken er modent for total oppgradering.

 

Kommersiell tjeneste: Se hvilke boliger som er til salgs her.

 

 

- Beliggenheten i 1. etasje ville tradisjonelt sett trukket prisen lenger ned enn selve oppussingen. Men her var interessentene tydeligvis av en annen oppfatning. Til tross for at den ligger i 1. etasje har den lite innsyn fordi stuene vender ut mot sameiets hage.

 

På visningen var det en god miks av barnefamilier og godt voksne. Kjøperne er et voksent par uten hjemmeboende barn.

 

At mange vil sikre seg bolig før sommerferien gir gode priser, mener megler.

 

 

Olav Føllesdal i Sandvika Advokatkontor.
Samtlige rom, kjøkken og bad er modent for overhaling. FOTO: PETER VON TANGEN-JORDAN

Unngår kupping med ny strategi

Det har vært en vår preget av mange visninger og høye boligpriser, men ikke alt går langt over takst, ifølge advokat og eiendomsmegler Føllesdal.

 

- Jeg har hatt mange vanlige salg, men innimellom kommer det noen overraskelser. I dette tilfellet har det jo også noe med at Majorstuen er et av de hotteste områdene i hele Norge å selge bolig i.

 

På grunn av det pressede markedet har Føllesdal endret strategi i boligannonsene på finn.no den siste tiden. For å unngå kupping markerer Føllesdal nå annonsene med at alle annonserte visninger vil bli gjennomført før selger tar stilling til bud.

 

- Det har skapt mer ro rundt boligsalgene. Det er mange som har tatt kontakt før visning og gitt utrykk for at det er fint. Da slipper de å komme til visning og møte «Solgt»-skilt på døren.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her. 

Leiligheten inneholder blant annet tre soverom, to stuer og hall/bibliotek. FOTO: PETER VON TANGEN-JORDAN
Publisert 02. mars.2017 av

Da eiendomsmeglerfullmektig Huong Pham i iHus Eiendomsmegling fikk i oppdrag å selge et lite oppussingsobjekt på Bøler i Oslo, måtte hun være kreativ.

 

Selv om boligstyling er blitt et vanlig tiltak før en bolig legges ut for salg, ønsket derimot ikke eier av denne leiligheten å bruke penger på det.

 

– Leiligheten var et oppussingsobjekt, og uten styling ville det blitt en kjedelig annonse. Eier ønsket ikke å investere mye penger i det, og siden leiligheten var helt tømt, ble spørsmålet hva jeg kunne gjøre for å få god respons på leiligheten til en billig penge, forklarer Pham.

Sammen med kontorsjef Katrine Solvåg kom de på ideen om å bruke frukt som et virkemiddel, noe eier var svært skeptisk til.

 

Les også: Dette er årets boligannonse

 

– Vi tenkte først å plassere masse appelsiner rundt om i leiligheten, før vi kom på at ananas kunne se kult ut. Derfor kjøpte vi inn en mengde ananaser til fotograferingen. Selger var skeptisk til forslaget og redd for at dette skulle gå veldig galt, men jeg overtalte ham til å stole på meg, forteller hun.

Bruken av frukt i boligannonsen førte til positiv respons. FOTO: Alejandro Villanueva

Morsom tekst

I tillegg til den kreative og originale stylingen, skrev hun en kort, morsom og hyggelig tekst, men inngangen «søker ny eier med tid til oppussing og kjærlighet for ananas!»

 

Pham innrømmer at dette stuntet kunne gå begge veier. Heldigvis for selger, endte det godt. Det gjorde også dette annonsestuntet, som endte med salg 700.000 over prisantydning.

 

– Jeg tenkte at dette enten kunne bli veldig bra, eller at folk ville se på det som useriøst. Heldigvis fikk annonsen god respons, og allerede etter noen minutter hadde folk bestilt prospektet til den 37 kvadratmeter lille leiligheten, forteller hun.

Eiendomsmeglerfullmektig Huong Pham i iHus Eiendomsmegling. FOTO: iHus Eiendomsmegling

 

Totalt fikk annonsen 8000 visningsklikk, og 49 personer viste interesse for boligen, hvorav 20 kom på visning.

 

Leiligheten ble forsøkt kuppet for 2.250.000 kroner, men Pham anbefalte selger å ha is i magen. Det skulle vise seg å lønne seg.

 

Hvordan gjøre et godt boligkjøp

 

Leiligheten ble solgt for 2,5 millioner kroner, ekskludert fellesgjeld på drøyt 100.000 kroner, noe både Pham og selger er godt fornøyd med.

 

Timing av boligsalg betyr alt

 

Selgeren, en godt voksen mann, var svært skeptisk til stylingen. FOTO: Alejandro Villanueva
Selv det oppussingsklare badet ble interessant på grunn av ananasene. FOTO: Alejandro Villanueva

– Stor betydning

Pham tror ikke leiligheten hadde fått like mye interessenter om det ikke hadde vært for ananasene.

 

– Markedsføring har svært mye å si for annonsen. Mange blir lurt av bildene, enten det er en ordinær boligstyling, eller dette. Mange bruker mye penger på styling, men når du kjøper, får du en tom leilighet. Denne gangen er jeg ikke i tvil om at en litt morsom styling førte til at folk spredte annonsen mer enn hva en ellers tom leilighet ville gjort, sier hun.

 

Fanny: Hvordan leve i et oppussingsobjekt?

 

Selv om dette førte til suksess denne gangen, vil hun ikke gjøre dette til en vane.

 

– Vi vil anbefale møbelstyling, men jeg har forståelse for at man må vurdere hvor mye man vil investere i den slags, basert på størrelse, standard og hva man kan få igjen for salgsobjektet. Jeg kan ikke gjøre denne stylingen igjen og igjen, men det kan dukke opp lignende situasjoner i fremtiden, og da må jeg finne på noe annet. Man skal ikke alltid være så A4, ler hun.

Valgte å style oppussingsprosjektet med nødvendige verktøy man trenger. FOTO: Anders Kjøndal, Luxe

Spilte på husets stil

Ole Herman Grongstad, eiendomsmegler i Eie eiendomsmegling i Sandvika så seg også nødt til å tenke utenfor boksen da han i fjor høst skulle selge en sliten og oppussingsklar enebolig på Haslum i Bærum.

 

TV-ekspertene gir deg oppussingstipsene

 

 

Eie Eiendomsmegling valgte å redigere alle bildene i en retro stil som passet huset. FOTO: Anders Kjøndal, Luxe

– I denne boligen hadde styling med moderne møbler blitt full krasj. Når man ser på boligannonser, handler det mye om følelser og det å få det riktige inntrykket. Derfor valgte vi å spille på oppussingsprosjektet og retrostilen som var i boligen, forteller han.

 

De stylet boligen med oppussingsrekvisitter som verktøy, malingskoster og stige, og introduserte annonsen med teksten «Brett opp ermene! Denne store eneboligen på Haslum skriker sene kvelder og tøffe tak, med grønne omgivelser på menyen».

 

– Dette gjorde vi først og fremst for å få mer oppmerksomhet rundt annonsen, og det førte til bra oppmøte på visning. Vi fikk også mange positive tilbakemeldinger, men dette er ikke et stunt som passer alle type objekter, og vi vil heller ikke gjør dette til en vane, presiserer han og påpeker at de aktivt jobber med å fremheve de ulike objektenes særpreg ved bruk av styling.

Tomme pizzaesker er ikke hverdagskost i boligannonsene. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Vurderer lime-bruk 

Eiendomsmegler i Krogsveen avd. Bekkestua, Ola Ahlstrand, har ikke vært like original i måten han har stylet sine objekt, men anerkjenner Phams unike styling.

 

– Bruken av ananas høres morsom ut. Selv har jeg vurdert å bruke lime, som er en del av Krogsveen-logoen, i hvert rom under våre boligstylinger. Både for å skape humor og ikke minst interesse rundt Krogsveen, innrømmer han.

 

Selv om frukt ennå ikke er en gjenganger i hans boligstyling-prosjekt, har han mer enn en gang tatt med seg rekvisitter som stearinlys, planter og puter fra kontoret for å gi salgsobjektene sine mer liv.

 

– Når man skal selge en bolig er det jo viktig at man fremmer boligen på best mulig måte, og når selger ikke ønsker boligstyling, må man være kreativ, innrømmer han.

Tror ikke på trend

Kristine Eia Kirkholm, PR- og informasjonsansvarlig i Finn.no, er kjent med lignende kreativ bruk i boligannonsene, men forteller at hun ikke opplever en stor utvikling av lignende annonser.

 

– Jeg husker en tid tilbake i Sverige hvor det var mange som brukte frukt i boligannonser. Også i Norge dukker det av og til opp noen som vil skille seg ut med en frukt eller lime. Det er vel for å gjøre noe oppsiktsvekkende og annerledes, men jeg tror ikke det blir en trend, mener hun.

 

I løpet av året har finn.no 100.000 boligannonser til salgs, og Kirkholm forteller at snittet ligger på et sted mellom 3-4000 sidevisninger.

Pham er godt fornøyd med resultatet av salget på boligen hvor ananas ble brukt som styling. FOTO: Alejandro Villanueva

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

Prisene på brukte Obos-boliger i Oslo økte med 0,1 prosent i februar - altså i praksis uendret. Dette er likevel en prisstigning på 22 prosent fra februar i fjor. En brukt Obos-bolig koster nå i gjennomsnitt 65.066 kroner pr. kvadratmeter. Boligselskapet solgte ifjor boliger for 11,29 milliarder kroner.  

Les mer

Nå selges boligen på 14 dager

Boligprisene økte i februar

Publisert 01. juli.2016 av Dag Otter Johansen

Legger du ut boligen din for salg nå i Asker, Bærum eller Oslo tar det i gjennomsnitt kun 13 til 16 dager før boligen er solgt. Det viser den nye boligprisstatikken til Eiendom Norge som kom fredag. Mens det på landsbasis tok 38 dager - altså godt over en måned - å selge boligen, går det vesentlig raskere i hovedstadsområdet. Samtidig er det langt færre boliger som er solgt. Store forskjellerI Oslo ble det solgt 190 færre boliger sammenlignet med februar i fjor, i Asker seks færre

Les mer
Annonse

Varsling på mobilen, fjernstyring av boligen, nøkkelløs adgang.. Ny teknologi gir nye muligheter for sikring av boligen. De ulike leverandørene har ulike løsninger og prisene kan variere mye. Nå kan du sammenligne løsninger og priser raskt og enkelt. 

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland