Publisert 05. juli.2016 av

Økningen i boligprisene siden nyttår er på 6 prosent i  Asker og  Bærum. Barnefamilier flytter vestover for å få råd til mer plass.

 

Christian Johansen (41) og Astrid Harring (26) flyttet fra en toroms leilighet på Romsås til treroms rekkehus i Dyringveien på Dikemark i 2012. Det de kjøpte for 3,250 millioner kroner for fire år siden, håper de nå å få solgt for 3,690 millioner. Pengene går til ny enebolig i Røyken sentrum.

 

– Vi trives kjempegodt her, men trenger større plass og får veldig mye mer for pengene i Røyken, forteller samboerne – med Erik, 5 måneder, på fanget og hunden Kompis rundt bena.

 

Botrend skriver om  eiendomsnyheter over hele Stor-Oslo. 

 

Derfor blir dette området mer populært

 

Vladimir Jovanovic og Ivana Milojevic, med sønnen Stefan Dusan og Ivanas mamma Zora. FOTO: KARL BRAANAAS

Snittpris for bolig: 5,7 mill.

 

Rekkehuset  til Christian og Astrid blir trolig solgt over sommerferien, men samboerne arrangerte visning som en «teaser» onsdag sist uke.

 

Dit kom Vladimir Jovanovic og Ivana Milojevic, med sønnen Stefan Dusan på armen og Ivanas mamma Zora på slep.

 

Denne lille småbarnsfamilien fra Serbia ser også vestover for å løse eget plassbehov i det de opplever som et meget tøft marked.

 

– Vi bor i en liten leilighet på Fornebu, venter et barn til og må ha bedre plass. Men prisene er altfor høye, så vi må lenger ut fra byen for å få råd til dette. Dikemark virker som et veldig fint sted, og vi vil absolutt vurdere denne boligen, forteller familien.

 

Les også om prissjokket på nye boliger her

 

I vesterled

Årsaken til at stadig flere boligsøkere setter kursen vestover fremgår klart av Budstikkas helt ferske Boligbørs for andre kvartal:

 

Boligprisene i Asker og Bærum har satt ny rekord – igjen – opp 3 prosent bare i løpet av april, mai og juni. Det tilsvarer en prisøkning på hele 1.500 kroner kvadratmeteren i denne perioden.

 

Prisveksten hittil i år er på 2.800 kroner kvadratmeteren, en økning på 6 prosent. Gjennomsnittsboligen i Asker og Bærum (120 kvadratmeter) er med dette blitt 336.000 kroner dyrere bare siden nyttår – opp fra 5,400 til 5,736 millioner.

 

Kvadratmeterprisen er økt med 5.700 kroner – opp 12 prosent – de siste 12 månedene.

 

– Det begynner å bli dyrt, smiler Christian og Astrid litt skjevt, for ikke å dramatisere unødvendig.

 

Sover i kø for å sikre seg tomter

 

Andreas Dahl i Eiendomsmegler 1 i Asker. FOTO: KARL BRAANAAS

– Ville budrunder

 

– Det settes  prisrekorder stadig vekk, og jeg ser ingenting som tyder på at vi får noen store korreksjoner, konstaterer meglerveteranen Andreas Dahl i Eiendomsmegler 1 i Asker.

 

– Men ser du pristoppen?

 

– Egentlig ikke. De som har solgt bolig de siste par ukene har riktig nok ikke opplevd like ville budrunder som de som solgte i de par månedene før det. Da var det helt vilt. Mange fikk ikke engang arrangert visning fordi det kom kjøpere inn som kuppet boligen. Markedet skal nok videre opp etter sommeren, men ikke i samme tempo og ikke like bratt, tror Dahl.

 

Her kan du lese flere saker om kupping i boligmarkedet. 

 

De rekordhøye boligprisene vil øke presset på områder som Dikemark, tror Christian og Astrid.

 

– Flere bør få opp øynene for hvor utrolig fint det er å bo her. Men det er nok fortsatt en del fordommer knyttet til området. Vi hadde neppe havnet her selv heller, om det ikke var for at jeg jobber ved regional sikkerhetsavdeling her på Dikemark, forteller Christian.

 

Les flere saker på Botrends forside her.

 

Tips eller tilbakemelding? Send oss en e-post. 

 

 

Astrid Harring og Christian Johansen med sønnen Erik. FOTO: KARL BRAANAAS
Publisert 02. mars.2017 av

Da eiendomsmeglerfullmektig Huong Pham i iHus Eiendomsmegling fikk i oppdrag å selge et lite oppussingsobjekt på Bøler i Oslo, måtte hun være kreativ.

 

Selv om boligstyling er blitt et vanlig tiltak før en bolig legges ut for salg, ønsket derimot ikke eier av denne leiligheten å bruke penger på det.

 

– Leiligheten var et oppussingsobjekt, og uten styling ville det blitt en kjedelig annonse. Eier ønsket ikke å investere mye penger i det, og siden leiligheten var helt tømt, ble spørsmålet hva jeg kunne gjøre for å få god respons på leiligheten til en billig penge, forklarer Pham.

Sammen med kontorsjef Katrine Solvåg kom de på ideen om å bruke frukt som et virkemiddel, noe eier var svært skeptisk til.

 

Les også: Dette er årets boligannonse

 

– Vi tenkte først å plassere masse appelsiner rundt om i leiligheten, før vi kom på at ananas kunne se kult ut. Derfor kjøpte vi inn en mengde ananaser til fotograferingen. Selger var skeptisk til forslaget og redd for at dette skulle gå veldig galt, men jeg overtalte ham til å stole på meg, forteller hun.

Bruken av frukt i boligannonsen førte til positiv respons. FOTO: Alejandro Villanueva

Morsom tekst

I tillegg til den kreative og originale stylingen, skrev hun en kort, morsom og hyggelig tekst, men inngangen «søker ny eier med tid til oppussing og kjærlighet for ananas!»

 

Pham innrømmer at dette stuntet kunne gå begge veier. Heldigvis for selger, endte det godt. Det gjorde også dette annonsestuntet, som endte med salg 700.000 over prisantydning.

 

– Jeg tenkte at dette enten kunne bli veldig bra, eller at folk ville se på det som useriøst. Heldigvis fikk annonsen god respons, og allerede etter noen minutter hadde folk bestilt prospektet til den 37 kvadratmeter lille leiligheten, forteller hun.

Eiendomsmeglerfullmektig Huong Pham i iHus Eiendomsmegling. FOTO: iHus Eiendomsmegling

 

Totalt fikk annonsen 8000 visningsklikk, og 49 personer viste interesse for boligen, hvorav 20 kom på visning.

 

Leiligheten ble forsøkt kuppet for 2.250.000 kroner, men Pham anbefalte selger å ha is i magen. Det skulle vise seg å lønne seg.

 

Hvordan gjøre et godt boligkjøp

 

Leiligheten ble solgt for 2,5 millioner kroner, ekskludert fellesgjeld på drøyt 100.000 kroner, noe både Pham og selger er godt fornøyd med.

 

Timing av boligsalg betyr alt

 

Selgeren, en godt voksen mann, var svært skeptisk til stylingen. FOTO: Alejandro Villanueva
Selv det oppussingsklare badet ble interessant på grunn av ananasene. FOTO: Alejandro Villanueva

– Stor betydning

Pham tror ikke leiligheten hadde fått like mye interessenter om det ikke hadde vært for ananasene.

 

– Markedsføring har svært mye å si for annonsen. Mange blir lurt av bildene, enten det er en ordinær boligstyling, eller dette. Mange bruker mye penger på styling, men når du kjøper, får du en tom leilighet. Denne gangen er jeg ikke i tvil om at en litt morsom styling førte til at folk spredte annonsen mer enn hva en ellers tom leilighet ville gjort, sier hun.

 

Fanny: Hvordan leve i et oppussingsobjekt?

 

Selv om dette førte til suksess denne gangen, vil hun ikke gjøre dette til en vane.

 

– Vi vil anbefale møbelstyling, men jeg har forståelse for at man må vurdere hvor mye man vil investere i den slags, basert på størrelse, standard og hva man kan få igjen for salgsobjektet. Jeg kan ikke gjøre denne stylingen igjen og igjen, men det kan dukke opp lignende situasjoner i fremtiden, og da må jeg finne på noe annet. Man skal ikke alltid være så A4, ler hun.

Valgte å style oppussingsprosjektet med nødvendige verktøy man trenger. FOTO: Anders Kjøndal, Luxe

Spilte på husets stil

Ole Herman Grongstad, eiendomsmegler i Eie eiendomsmegling i Sandvika så seg også nødt til å tenke utenfor boksen da han i fjor høst skulle selge en sliten og oppussingsklar enebolig på Haslum i Bærum.

 

TV-ekspertene gir deg oppussingstipsene

 

 

Eie Eiendomsmegling valgte å redigere alle bildene i en retro stil som passet huset. FOTO: Anders Kjøndal, Luxe

– I denne boligen hadde styling med moderne møbler blitt full krasj. Når man ser på boligannonser, handler det mye om følelser og det å få det riktige inntrykket. Derfor valgte vi å spille på oppussingsprosjektet og retrostilen som var i boligen, forteller han.

 

De stylet boligen med oppussingsrekvisitter som verktøy, malingskoster og stige, og introduserte annonsen med teksten «Brett opp ermene! Denne store eneboligen på Haslum skriker sene kvelder og tøffe tak, med grønne omgivelser på menyen».

 

– Dette gjorde vi først og fremst for å få mer oppmerksomhet rundt annonsen, og det førte til bra oppmøte på visning. Vi fikk også mange positive tilbakemeldinger, men dette er ikke et stunt som passer alle type objekter, og vi vil heller ikke gjør dette til en vane, presiserer han og påpeker at de aktivt jobber med å fremheve de ulike objektenes særpreg ved bruk av styling.

Tomme pizzaesker er ikke hverdagskost i boligannonsene. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Vurderer lime-bruk 

Eiendomsmegler i Krogsveen avd. Bekkestua, Ola Ahlstrand, har ikke vært like original i måten han har stylet sine objekt, men anerkjenner Phams unike styling.

 

– Bruken av ananas høres morsom ut. Selv har jeg vurdert å bruke lime, som er en del av Krogsveen-logoen, i hvert rom under våre boligstylinger. Både for å skape humor og ikke minst interesse rundt Krogsveen, innrømmer han.

 

Selv om frukt ennå ikke er en gjenganger i hans boligstyling-prosjekt, har han mer enn en gang tatt med seg rekvisitter som stearinlys, planter og puter fra kontoret for å gi salgsobjektene sine mer liv.

 

– Når man skal selge en bolig er det jo viktig at man fremmer boligen på best mulig måte, og når selger ikke ønsker boligstyling, må man være kreativ, innrømmer han.

Tror ikke på trend

Kristine Eia Kirkholm, PR- og informasjonsansvarlig i Finn.no, er kjent med lignende kreativ bruk i boligannonsene, men forteller at hun ikke opplever en stor utvikling av lignende annonser.

 

– Jeg husker en tid tilbake i Sverige hvor det var mange som brukte frukt i boligannonser. Også i Norge dukker det av og til opp noen som vil skille seg ut med en frukt eller lime. Det er vel for å gjøre noe oppsiktsvekkende og annerledes, men jeg tror ikke det blir en trend, mener hun.

 

I løpet av året har finn.no 100.000 boligannonser til salgs, og Kirkholm forteller at snittet ligger på et sted mellom 3-4000 sidevisninger.

Pham er godt fornøyd med resultatet av salget på boligen hvor ananas ble brukt som styling. FOTO: Alejandro Villanueva

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

Mandag kom den ferske statistikken på nye boliger fra Statistisk Sentralbyrå. Den viser at det er blitt dyrere å kjøpe ny bolig. Prisene har steget med 10,4 prosent i 4. kvartal 2016 mot samme kvartal ett år tidligere. Fra 3. til 4. kvartal var prisøkningen på 3,2 prosent. 

Les mer

Nå selges boligen på 14 dager

Boligprisene økte i februar

Publisert 05. juli.2016 av Dag Otter Johansen

Legger du ut boligen din for salg nå i Asker, Bærum eller Oslo tar det i gjennomsnitt kun 13 til 16 dager før boligen er solgt. Det viser den nye boligprisstatikken til Eiendom Norge som kom fredag. Mens det på landsbasis tok 38 dager - altså godt over en måned - å selge boligen, går det vesentlig raskere i hovedstadsområdet. Samtidig er det langt færre boliger som er solgt. Store forskjellerI Oslo ble det solgt 190 færre boliger sammenlignet med februar i fjor, i Asker seks færre

Les mer
Annonse

Varsling på mobilen, fjernstyring av boligen, nøkkelløs adgang.. Ny teknologi gir nye muligheter for sikring av boligen. De ulike leverandørene har ulike løsninger og prisene kan variere mye. Nå kan du sammenligne løsninger og priser raskt og enkelt. 

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland