Publisert 08. juli.2016 av

For første gang er sommeren hos Norsk Design- og arkitektursenter, DogA, viet unge, norske designere og arkitekter gjennom utstillingen «Herfra».

 

Som et resultat av årets konkurranse «Unge talenter» satt de igjen med en rekke prosjekter som de mente fortjente mer oppmerksomhet. En av dem er illustratør og grafisk designer Christoffer Aadalen. Foruten å stå bak det grafiske arbeidet til utstillingen sammen med Gaute Terjesson, stiller han nå ut sitt hyllesystem «Plakativ».

 

- Jeg hadde lyst til å utfordre meg selv ved å jobbe i grenseland mellom grafisk design og møbeldesign. Vi hadde så fine verksteder tilgjengelig på Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO, red.anm.), og dermed ble hyllesystemet til, forteller Aadalen.

 

Til vanlig arbeider han med illustrasjon og grafisk design. Hyllesystemet «Plakativ» er hans første møbelprosjekt og ble også hans selvvalgte bacheloroppgave ved høgskolen.

 

Det førte også til at han stakk av med førsteplass i kategorien Universell utforming under konkurransen «Unge talenter». 

 

Du kan lese mer om norsk design på Botrend her. 

Utstillingen "Herfra" viser 19 unge design- og arkitekturtalenter. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Integrerer brukeren i designprosessen

«Plakativ» er et oppbevaringssystem bestående av hyller og knagger som fritt kan henges på et panel som igjen festet til veggen. Det er brukervennlig, kan løftes av og på, og vris til 30 grader i 12 forskjellige vinkler.

 

Han begynte med å utforske gridsystemer som er et rutenettsystem for å sette tekst og bilder i system i for eksempel en bok. Et gridsystem brukes av designere innenfor ulike felt og har som mål å øke brukeropplevelsen.

 

- Målet er å integrere brukeren i selve designprosessen ved at man kan flytte rundt på elementene. Brukeren kan selv avgjøre hva som skjer videre i prosessen og hvordan det endelige uttrykket blir, forteller Christoffer Aadalen.

 

Målet var å lage et prosjekt som både var fysisk samtidig som det var nyttig.

 

Her er fem norske designere vi kommer til å se mer av. 

 

Christoffer Aadalen inviterer brukeren inn i sitt nye prosjekt. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
En aktiv deltakelse i designet vil minske sjansen for at det byttes ut. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

En bærekraftig idé

Ved at brukeren får en aktiv rolle i hyllesystemet øker sjansen for tilhørighet og at sjansen for at hyllen erstattes, minkes. Det er en bærekraftig tanke og holdning Christoffer Aandalen arbeider mye med – også i sine andre prosjekter.

 

For det er bærekraftighet, økologi og sosialt engasjement som står i sentrum hos dagens nye, unge designere. I utstillingen «Herfra» går dette igjen i samtlige av prosjektene.

 

- Bruk og kast-mentaliteten er på vei ut. Nå skal tingene vare, og folk er opptatt av minner og kvalitet. Alt som lages er ikke ment å vare evig, men selv kortlivede prosjekter kan produseres og designes på en bærekraftig måte, sa arkitekt og en av kuratorene bak utstillingen Matthew Griffin-Aalwood til Botrend da vi besøkte utstillingsåpningen i slutten av juni.

 

- Det er også viktig at hyllesystemet er enkelt å bruke. Man skal slippe å bruke verktøy når man setter det opp, og man skal enkelt kunne skifte form og fasong på bakgrunnen, sier Aadalen om «Plakativ».

 

Navnet stammer fra tysk med betydningen om en plakat som fremmer et budskap. Nå er planen å finne en produsent som vil sette prototypen i produksjon. Frem til da kan nysgjerrige besøke utstillingen som holder åpent frem til 19. august.

 

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

Hyllesystemet "Plakativ" er Aadalens første møbel. FOTO: DOGA
Publisert 22. april.2017 av

Ann Cecilia Baumann (45) strekker frem den skjøre, hvite koppen uten hank som hun nettopp har tatt en slurk kaffe av.

 

«Enten går det bra, eller så går det over» står det skrevet svart på hvitt.

 

Det er hun selv som har laget koppen.

 

– Jeg liker dette sitatet veldig godt. Det er en ganske enkel livsfilosofi, men det er jo noe med at ting er enkelt, sier hun med et smil før hun legger til;

 

– Ja, hvis man er litt positiv da!

  

Oppfylte hyttedrømmen i Hemsedal

Huset på toppen. Foto: Bettine Nicotra
Sitater for enhver smak. Foto: Bettine Nicotra
Hvitt og skjørt. Foto: Bettine Nicotra

Furu, slitt og lyseblått

I det røde huset med de hvite, smårutete vinduene på Billingstad i Bærum har hun bodd med mann, to sønner og den lille hunden Tarzan de siste 17 årene.

 

Den gamle eneboligen fra 1925 var opprinnelig en feriestue for to damer fra Høvik.

 

Men da snakker vi mange år tilbake i tid, den gang Billingstad virkelig var på landet.

 

Norsk design på Bærums Verk

 

Da de overtok huset med den fantastiske utsikten og den store hagen, var det ikke akkurat boligen innvendig de falt for.

 

– Alt var furu, slitt og lyseblått og det var veldig mørkt her, sier Ann Cecilia og grøsser.

 

Hun sitter ved betongbordet på kjøkkenet og blar i en kokebok mens mannen Per (45) slenger sammen en frokost på kjøkkenbenken ved siden av.

 

Den opprinnelige planen var å pusse opp huset. Men det ballet fort på seg ...

 

– Da vi begynte å rive fant vi mange feil, som blant annet råte i veggene, forteller hun.

 

Etter å ha satt i gang, endte det til slutt med at kun ytterveggene sto igjen.

 

– Det beste hadde vel egentlig vært å rive hele huset og bygge nytt for det hadde vært mye billigere, men det fikk vi ikke lov til av kommunen og det er vi glad for nå, sier hun.

 

Familiens gladfargede godterihus

Helleborus, ofte kalt julerose. Foto: Bettine Nicotra
Hunden Tarzan følger med. Foto: Bettine Nicotra
Sjeselongen foran peisen er Ann Cecilias favorittplass. Foto: Bettine Nicotra

Fra romantiske tapeter til kritthvitt

Bortsett fra et oransje maleri på stueveggen er det meste hvitt.

 

Interiøret er enkelt. Ikke mye dill og dall rundt omkring, nei.

 

Men det har ikke alltid sett slik ut.

 

– Da vi flyttet inn var jeg mer romantisk og vi hadde franske tapeter med slitte uttrykk og tunge gardiner i alle rom, forteller hun.

 

– Hvordan endte dere opp med et kritthvitt hus, da?

 

– Det begynte med at jeg tok ned gardinene, og så fant jeg ut at vi skulle male alle veggene hvite, sier hun.

 

– Og det var helt unødvendig! Det var dyre tapeter, skyter mannen humoristisk inn fra kjøkkenkroken.

 

Tone Kroken kjøper heller lekkert sengetøy enn dyr vin

Friske urter på kjøkkenbenken. Foto: Bettine Nicotra
Her drømmer Ann Cecilia om å henge opp en stor lysekrone. Foto: Bettine Nicotra
Soverommet er malt mørkegrått. Foto: Bettine Nicotra

Når dritten treffer vifta

Med en hektisk hverdag på keramikkverkstedet AC Design på Bærums Verk, orker hun rett og slett ikke for mye farger og rot hjemme.

 

Det er på verkstedet hun lager de humoristiske koppene med morsomme sitater som har blitt så populære.

 

– Hva er ditt nye favorittsitat?

 

– Åh, tør jeg si det, a? sier hun.

 

– Når dritten treffer vifta, roper mannen.

 

– Ja, når dritten treffer vifta – drikk champagne, sier Ann Cecilia og ler.

 

Ann Cecilias verksted på Bærums Verk

Ann Cecilia sliter litt med å kjøpe ting, siden hun like så greit kan lage det selv. Foto: Bettine Nicotra
Håndlaget fat. Foto: Bettine Nicotra

Eneboligen på toppen

  • Enebolig fra 1925 på rundt 250 kvadratmeter over to etasjer. Huset er bygd på flere ganger.

 

  • Her bor: Ann Cecilia (45) og Per (45) sammen med sønnen Ole (17) og hunden Tarzan (3). Eldstesønnen Magnus (20) har flyttet ut, men drømmer om å overta huset en dag.

 

  • Om boligen: – Huset er et av de eldste på Billingstad. Det er ikke fredet, men kan ikke rives. Det er også veldig begrenset hva man får gjøre med fasaden, forteller Ann Cecilia.

 

  • Inspirasjonskildene mine: – Jeg blir inspirert av inntrykk i hverdagen. Det kan være en stemning, mennesker jeg møter eller strukturer og former i naturen eller i byen.

 

  • Mitt yndlingssted hjemme: – I den nye hvite daybeden fra Gervasoni som jeg har plassert foran peisen i stuen.

 

  • Det jeg ønsker meg aller mest: – En stor klassisk prismelysekrone som kan henge i trappeoppløpet.

 

  • Det siste jeg skaffet til boligen: – Den hvite daybeden som står foran peisen.

 

  • Kjæreste eiendel:– Det må også bli den nye daybeden.

 

  • Kommer aldri over dørstokken: – Stressless slipper aldri inn her.

 

  • Mitt beste innredningstips: – Innred slik at du kan slappe av i ditt eget hjem. For meg er det ryddig og stramt, mens for andre kan det være frodig og rotete.
Mye har skjedd siden de flyttet inn. Foto: Bettine Nicotra

Les mer på Botrends forside her

 

Gi oss gjerne tilbakemelding, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

Visste akkurat hvilket kjøkken de ville ha

Men så ombestemte de seg.

Publisert 08. juli.2016 av Bettine Nicotra

Treverk og hvite flater er det første som slår meg i det jeg kommer inn på kjøkkenet. Jeg titter rundt etter den stripete vasen alle har hørt om, Omaggio-vasen fra danske Kähler.  Huseieren, Stamati Stenseth (51) er nemlig kjent for å forsyne nordmenn med disse vasene gjennom agenturselskapet Bo Bedre as.  Men ingen vase å se.  På kjøkkenøya står to hvite lysestaker, en glassvase med ”gåsunger” og en gul- og hvitstripete bolle med løkblomster. 

Les mer

En gigantisk glassvegg med utsikt over snødekkede fjelltopper er det første som slår meg i det jeg kommer inn i stuen. I hver sin pelsstol ligger Aksel (9) og André (4) og titter på alpint på skjermen. Imens viser mor og far med stor iver viser frem den treetasjes store hytta de startet å bygge på Skarsnuten i Hemsedal for seks år siden.

Les mer
Annonse

Familien Vinje drømte om å bygge eget hus. Da eiendommene ved Ekebergåsen Boligfelt ble lagt ut for salg, slo de til umiddelbart! – Vi ønsket å kjøpe eiendom på Ekebergåsen fordi vi allerede hadde et hus på Lierskogen. Det var nemlig uaktuelt for oss å flytte herfra. Her bor vi landlig samtidig som vi bor sentralt, forteller Asbjørn Vinje. Det var nærheten til marka og de fine solforholdene som fristet han og familien. Samtidig var det en gyllen mulighet til å bygge eget hus. 

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland