Publisert 15. juli.2016 av

Fornebus fremtidige sentrum på Koksa kan få over 6.000 innbyggere og 5.000 arbeidsplasser – med Fornebubanen rett under føttene.

 

Men det er null fremdrift i byutviklingsprosjektet.

 

– Vi skulle vært i gang med denne utbyggingen for lengst. Se på boligmangelen i Oslo-området. Det er den som presser prisene til værs, konstaterer sjefen i Koksa Eiendom, Kjell Kalland.

 

54-åringen fra Slependen må likevel fortsatt smøre seg med tålmodighet.

 

Boligtall og alle andre detaljer ved den store Koksa-utbyggingen blir ikke klart før kommunestyret i Bærum vedtar den nye kommunedelplanen (KDP 3) for Fornebu i april neste år.

 

Og enda viktigere: Grunneieren har ennå ikke hørt noe som helst vedrørende utbyggingen av Fornebubanen.

 

Fornebu har nådd 4000 innbyggere

Sjefen i Koksa Eiendom, Kjell Kalland. FOTO: TRINE JØDAL

Tre år uten å få svar

For tre år siden sendte selskapet til Fred. Olsen, DNB, Selvaag, Siva og de andre Koksa-eierne brev til fylkeskommunen og ba om dialog for å komme i gang med planlegging av det store samferdselsprosjektet som skal bygges på området deres. De har ennå ikke fått svar.

 

– Hva skyldes den manglende responsen, tror du?

 

– En av de største svakhetene i planleggingen av Fornebubanen er at Akershus og Oslo ikke ble enige for flere år siden om hvordan denne jobben skal gjennomføres. Det er ingen som egentlig eier dette prosjektet, ingen som driver det fremover. Og det er fryktelig frustrerende at det ikke skal være mulig å få denne banen på skinner – tverrpolitisk enighet til tross – fordi man ikke klarer å organisere seg på fornuftig vis. Dette er en utrolig svak prosjektledelse, mener Kalland.

 

Fornebu-funkis solgt over takst

 

Kommersiell tjeneste: Se hvilke boliger som er til salgs her.

Planen er å tilby opptil 2.500 leiligheter. FOTO: ILLUSTRASJON: LINK ARKITEKTUR

Like stort som Sandvika sentrum

Koksa-sjefen har lenge hatt Fornebus fremtidige sentrum «klart på tegnebrettet», og Budstikka viser i dag noen av illustrasjonene av den nye Fornebu-byen.

 

Mange vil nok bli overrasket over dimensjonene. Legger man Koksas areal over Sandvika, ser vi at det dekker hele sentrum fra tinghuset i øst til Kjørbokollen i vest (se illustrasjon).

 

– Dette er stort, og plasseringen oppå endestasjonen til metroen gjør det til det naturlige midtpunktet på Fornebu. Her skal det skapes et bærekraftig sentrumsområde med boliger i høyden og næringsarealer, handel og service på bakken.

 

– Hvor stort kan finansieringsbidraget fra Koksa Eiendom til Fornebubanen bli – og hvor stor merutnyttelse av eiendommen regner dere med å få i gjengjeld?

 

– Vårt fokus er ikke hva vi kan bidra med til baneprosjektet, men på hvordan vi kan lage et sentrum med gode bomiljøer og grøntarealer, og så tegner vi ut fra dette, forteller Kalland.

 

Unik Fornebu-bolig

Legger man Koksa-områdets areal over Sandvika, dekker det hele sentrum fra tinghuset i øst til Kjørbokollen i vest. FOTO: ILLUSTRASJON: LINK ARKITEKTUR

Dette er Koksa-området på Fornebu

  • Koksa-området ligger sentralt på Fornebu i direkte tilknytning til de etablerte kontor- og næringsområdene langs Snarøyveien, Fornebu S, store boligområder, skole og idrettsanlegg.

 

  • De fire hangarene og øvrig bygningsmasse på området vil bli revet når utbyggingen av Koksa begynner. Bebyggelsen vil ligge oppå endestasjonen til den fremtidige Fornebubanen.

 

  • Området kalles Fornebu sentrum, med mulighet til å bygge 2.000-2.500 leiligheter og opptil 5.000 arbeidsplasser i en bymessig utvikling med et bredt handels- og servicetilbud.

 

  • Koksa eies av KLP Eiendom og Koksa Eiendom. Sistnevnte, med Fred. Olsen, DNB, Selvaag, Siva og flere andre aksjonærene, vil nå selge seg ut av sin 75 mål store del av dette området.
Vinter i sentrum. FOTO: ILLUSTRASJON: LINK ARKITEKTUR

Opptil 2.500 leiligheter

5.000 arbeidsplasser og 2.000-2.500 leiligheter med over 6.000 innbyggere er Koksa-sjefens anslag for fremtidens Fornebu sentrum.

 

Da er både selskapets egne og KLP Eiendoms arealer regnet med.

 

Dagens bygningsmasse på området står igjen fra da flyplassen ble avviklet i oktober 1998, og skal rives når utbyggingen starter. Men den jobben skal ikke gjennomføres av Fred. Olsen & Co. De gamle IT Fornebu-aksjonærene vil selge hele sin del av Koksa og trekke seg ut av Fornebu i løpet av året.

 

Denne saken ble først publisert i Budstikka. 

 

Les mer på Botrends forside her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

 

Publisert 02. mars.2017 av

Da eiendomsmeglerfullmektig Huong Pham i iHus Eiendomsmegling fikk i oppdrag å selge et lite oppussingsobjekt på Bøler i Oslo, måtte hun være kreativ.

 

Selv om boligstyling er blitt et vanlig tiltak før en bolig legges ut for salg, ønsket derimot ikke eier av denne leiligheten å bruke penger på det.

 

– Leiligheten var et oppussingsobjekt, og uten styling ville det blitt en kjedelig annonse. Eier ønsket ikke å investere mye penger i det, og siden leiligheten var helt tømt, ble spørsmålet hva jeg kunne gjøre for å få god respons på leiligheten til en billig penge, forklarer Pham.

Sammen med kontorsjef Katrine Solvåg kom de på ideen om å bruke frukt som et virkemiddel, noe eier var svært skeptisk til.

 

Les også: Dette er årets boligannonse

 

– Vi tenkte først å plassere masse appelsiner rundt om i leiligheten, før vi kom på at ananas kunne se kult ut. Derfor kjøpte vi inn en mengde ananaser til fotograferingen. Selger var skeptisk til forslaget og redd for at dette skulle gå veldig galt, men jeg overtalte ham til å stole på meg, forteller hun.

Bruken av frukt i boligannonsen førte til positiv respons. FOTO: Alejandro Villanueva

Morsom tekst

I tillegg til den kreative og originale stylingen, skrev hun en kort, morsom og hyggelig tekst, men inngangen «søker ny eier med tid til oppussing og kjærlighet for ananas!»

 

Pham innrømmer at dette stuntet kunne gå begge veier. Heldigvis for selger, endte det godt. Det gjorde også dette annonsestuntet, som endte med salg 700.000 over prisantydning.

 

– Jeg tenkte at dette enten kunne bli veldig bra, eller at folk ville se på det som useriøst. Heldigvis fikk annonsen god respons, og allerede etter noen minutter hadde folk bestilt prospektet til den 37 kvadratmeter lille leiligheten, forteller hun.

Eiendomsmeglerfullmektig Huong Pham i iHus Eiendomsmegling. FOTO: iHus Eiendomsmegling

 

Totalt fikk annonsen 8000 visningsklikk, og 49 personer viste interesse for boligen, hvorav 20 kom på visning.

 

Leiligheten ble forsøkt kuppet for 2.250.000 kroner, men Pham anbefalte selger å ha is i magen. Det skulle vise seg å lønne seg.

 

Hvordan gjøre et godt boligkjøp

 

Leiligheten ble solgt for 2,5 millioner kroner, ekskludert fellesgjeld på drøyt 100.000 kroner, noe både Pham og selger er godt fornøyd med.

 

Timing av boligsalg betyr alt

 

Selgeren, en godt voksen mann, var svært skeptisk til stylingen. FOTO: Alejandro Villanueva
Selv det oppussingsklare badet ble interessant på grunn av ananasene. FOTO: Alejandro Villanueva

– Stor betydning

Pham tror ikke leiligheten hadde fått like mye interessenter om det ikke hadde vært for ananasene.

 

– Markedsføring har svært mye å si for annonsen. Mange blir lurt av bildene, enten det er en ordinær boligstyling, eller dette. Mange bruker mye penger på styling, men når du kjøper, får du en tom leilighet. Denne gangen er jeg ikke i tvil om at en litt morsom styling førte til at folk spredte annonsen mer enn hva en ellers tom leilighet ville gjort, sier hun.

 

Fanny: Hvordan leve i et oppussingsobjekt?

 

Selv om dette førte til suksess denne gangen, vil hun ikke gjøre dette til en vane.

 

– Vi vil anbefale møbelstyling, men jeg har forståelse for at man må vurdere hvor mye man vil investere i den slags, basert på størrelse, standard og hva man kan få igjen for salgsobjektet. Jeg kan ikke gjøre denne stylingen igjen og igjen, men det kan dukke opp lignende situasjoner i fremtiden, og da må jeg finne på noe annet. Man skal ikke alltid være så A4, ler hun.

Valgte å style oppussingsprosjektet med nødvendige verktøy man trenger. FOTO: Anders Kjøndal, Luxe

Spilte på husets stil

Ole Herman Grongstad, eiendomsmegler i Eie eiendomsmegling i Sandvika så seg også nødt til å tenke utenfor boksen da han i fjor høst skulle selge en sliten og oppussingsklar enebolig på Haslum i Bærum.

 

TV-ekspertene gir deg oppussingstipsene

 

 

Eie Eiendomsmegling valgte å redigere alle bildene i en retro stil som passet huset. FOTO: Anders Kjøndal, Luxe

– I denne boligen hadde styling med moderne møbler blitt full krasj. Når man ser på boligannonser, handler det mye om følelser og det å få det riktige inntrykket. Derfor valgte vi å spille på oppussingsprosjektet og retrostilen som var i boligen, forteller han.

 

De stylet boligen med oppussingsrekvisitter som verktøy, malingskoster og stige, og introduserte annonsen med teksten «Brett opp ermene! Denne store eneboligen på Haslum skriker sene kvelder og tøffe tak, med grønne omgivelser på menyen».

 

– Dette gjorde vi først og fremst for å få mer oppmerksomhet rundt annonsen, og det førte til bra oppmøte på visning. Vi fikk også mange positive tilbakemeldinger, men dette er ikke et stunt som passer alle type objekter, og vi vil heller ikke gjør dette til en vane, presiserer han og påpeker at de aktivt jobber med å fremheve de ulike objektenes særpreg ved bruk av styling.

Tomme pizzaesker er ikke hverdagskost i boligannonsene. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Vurderer lime-bruk 

Eiendomsmegler i Krogsveen avd. Bekkestua, Ola Ahlstrand, har ikke vært like original i måten han har stylet sine objekt, men anerkjenner Phams unike styling.

 

– Bruken av ananas høres morsom ut. Selv har jeg vurdert å bruke lime, som er en del av Krogsveen-logoen, i hvert rom under våre boligstylinger. Både for å skape humor og ikke minst interesse rundt Krogsveen, innrømmer han.

 

Selv om frukt ennå ikke er en gjenganger i hans boligstyling-prosjekt, har han mer enn en gang tatt med seg rekvisitter som stearinlys, planter og puter fra kontoret for å gi salgsobjektene sine mer liv.

 

– Når man skal selge en bolig er det jo viktig at man fremmer boligen på best mulig måte, og når selger ikke ønsker boligstyling, må man være kreativ, innrømmer han.

Tror ikke på trend

Kristine Eia Kirkholm, PR- og informasjonsansvarlig i Finn.no, er kjent med lignende kreativ bruk i boligannonsene, men forteller at hun ikke opplever en stor utvikling av lignende annonser.

 

– Jeg husker en tid tilbake i Sverige hvor det var mange som brukte frukt i boligannonser. Også i Norge dukker det av og til opp noen som vil skille seg ut med en frukt eller lime. Det er vel for å gjøre noe oppsiktsvekkende og annerledes, men jeg tror ikke det blir en trend, mener hun.

 

I løpet av året har finn.no 100.000 boligannonser til salgs, og Kirkholm forteller at snittet ligger på et sted mellom 3-4000 sidevisninger.

Pham er godt fornøyd med resultatet av salget på boligen hvor ananas ble brukt som styling. FOTO: Alejandro Villanueva

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

Aina og Martin er klare for Huset

- Jeg tenkte bare WHAT!

Publisert 15. juli.2016 av Olivia Knudsen

– Jeg tenkte bare «WHAT», sier Martin Røseth (28). Beskjeden kom som et sjokk da han fikk vite at samboeren Aina (27) hadde meldt dem på et TV-program og Norges største boligkonkurranse for å skape sitt eget drømmehjem. Les også: Slik styler du hjemmet ditt – Vi var midt i en periode der vi pusset opp litt selv; malte, fikset og la nye gulv. Vi var egentlig ganske drittlei, forklarer Aina. Det var helt tilfeldig at hun så program-annonsen. – Vi pleier aldri å melde oss på s

Les mer

En privatperson skal ha betalt 165 millioner kroner for en 22,8 mål stor eiendom med 250 meter lang strandlinje på Snarøya. Det er Finansavisen som skriver at en av de største strandeiendommene i Asker og Bærum nå er solgt. Avisen erfarer at eiendommen i Strømstangveien 1-3 er solgt for 165 millioner, til en privatperson. Se også: Trippelboligen på Snarøya – Vi er i en pågående salgsprosess og har ingen kommentar utover det, skrev eiendomsmegler Michelle Krefting i en e-post til

Les mer
Annonse

Varsling på mobilen, fjernstyring av boligen, nøkkelløs adgang.. Ny teknologi gir nye muligheter for sikring av boligen. De ulike leverandørene har ulike løsninger og prisene kan variere mye. Nå kan du sammenligne løsninger og priser raskt og enkelt. 

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland