Publisert 18. juli.2016 av

Hviit og Aktiv står det skrevet med hvit skrift på glassfasaden til de nye lokalene på Sagene, Oslo.

 

Foran inngangspartiet står en krittavle med teksten «Har du huset å kjøpe brød?».

 

Her åpnet entusiastiske Linda Elmin (42), Sverre Tandberg (36) og Handwerk interiørbutikk, meglerkontor og kafé i samme lokale i april. Tre fluer i en smekk.

 

Sverre hopper opp fra kontorpulten og vinker i det jeg kommer inn døren.

 

– Linda er litt forsinket, men hun er på vei, sier han.

 

Ikke mange minuttene senere kommer Linda joggende inn i butikken iført sommerkjole, uten sminke. En travel dame. Ingen tvil om det.

 

– Du er blogger, boligstylist, styler for musikkvideoer og reklame, driver nettbutikk og butikk. Samtidig har du familie. Får du tid til alt?

 

– Ja, du ser vel det. Det er derfor jeg alltid kommer tidsnok og er godt forberedt til møter, sier hun og ler sin smittende latter.

 

I januar ble hun kåret til årets interiørblogger under Vixen Blog Awards i Oslo. 

 

Linda har mange jern i ilden, men som den energibunten hun er, går hun ikke lei.

Da de møttes klaffet alt med en gang. FOTO: BETTINE NICOTRA
Her kan kundene ta seg en kopp kaffe mens de snoker rundt i hyllene. FOTO: BETTINE NICOTRA
Sverre oser av entusiasme og hans stemme og høye latter høres godt gjennom lokalene. FOTO: BETTINE NICOTRA

En typisk dag i bloggerens liv

En typisk dag begynner på lageret der hun sorterer varer. Derfra drar hun videre for å style en leilighet.

 

Er Linda heldig rekker hun innom Sverre og gjengen for lunsj. Deretter drar hun videre til en ny boligstyling eller befaring.

 

– Og på vei hjem snoker jeg med meg det lille jeg trenger til stylingen dagen etter, kanskje noen blomster. Når jeg kommer hjem er det blogging, suss og puss og lekser. På kvelden drar jeg tilbake til lageret for å sortere varer til neste dag, sier Linda og trekker pusten.

 

Latteren sitter løst i rommet. For da hun traff Sverre for første gang sa det «pang» ifølge de to.

 

Slik innredet blogger Anine von Krogh kontoret

 

Siden har det gått slag i slag, og for noen måneder siden flyttet de inn i nye lokaler her på Sagene.

 

Nå jobber Linda som boligstylist for Aktiv Eiendomsmegling Sagene & Bjølsen, der Sverre er partner og daglig leder. 

 

– Jeg vet det er litt «Jan Thomas» det jeg sier nå, men Linda får leiligheten til å fremstå som den beste utgaven av seg selv, sier Sverre.

 

Blålige toner i sommerhytta på Brønnøya

Linda slår gjerne av en prat med kundene. FOTO: BETTINE NICOTRA
Bak krydderhyllen er kontorpultene. Sverre ser mange fordeler i å ha et åpent lokale. FOTO: BETTINE NICOTRA

Er det virkelig nødvendig med en boligstylist?

Linda er perfeksjonist, og gir seg ikke før alt er på perfekt. Et glass kan flyttes rundt på. En centimeter til venstre, litt til høyre.

 

– Noen lurer kanskje på om det virkelig er nødvendig at jeg skal style en leilighet før salg, som allerede er fin nok fra før av. Men ofte mangler kun små detaljer, som noen uferdige lister, litt maling – eller å olje benkeplaten. Det handler om å sminke opp leiligheten, sier hun og fortsetter;

 

– Når man bestemmer seg for å selge, er man ofte «ferdig». Man gidder ikke legge inn den siste innsatsen, som jo er avgjørende for et godt salg.

Det har hendt at selgerne nesten har angret på at de har solgt etter at Linda har feiet over med tryllestaven.

 

For med litt maling, ny planløsning og nye møbler, fremstår leiligheten ofte som ny.

 

– Den skandinaviske stilen jeg styler i er mitt språk. Det er meg. Jeg kommer tett på kundene jeg besøker. Det blir litt som å komme hjem til en venn og bare ordne litt til, sier hun.

 

Små leiligheter rives vekk

– Denne leiligheten bare må dere se, sier Linda. FOTO: BETTINE NICOTRA
Koselig å sette seg ned for en lunsj. FOTO: BETTINE NICOTRA

Skulle kjøpe kaffe – solgte leiligheten

For ikke lenge siden kom en mann innom kaféen for en kopp kaffe. Han endte med å selge leiligheten sin.

 

Mange kommer innom på grunn av interiørbutikken og kaféen, men ender opp med å slå av en prat med Sverre.

 

Han har snakket med over 100 kunder i løpet av de siste månedene.

 

– Dette er mennesker jeg sannsynligvis ikke ville møtt dersom vi hadde sittet i et tradisjonelt meglerlokale. Ingen liker meglere i utgangspunktet, og derfor oppsøker man jo ikke meglere dersom man ikke skal selge leiligheten sin.

 

– Om man da ikke sitter inne i en interiørbutikk med bakeri, da, sier Sverre med et glimt i øyet. 

 

Flyttet inn i en gammel låve i Lommedalen

Sverre har snakket med over 100 kunder i løpet av de siste månedene. FOTO: BETTINE NICOTRA

Vinn-vinn-situasjon

Aktiv har vunnet prisen for Norges mest fornøyde kunder i Norsk Kundebarometer seks år på rad. En pris Sverre er stolt av.

 

Men det er ikke bare kundene som er fornøyde. Fordelene med samarbeidet ligger både hos Sverre, Linda og selger, ifølge de to.

 

Leiligheten når ut til et stort publikum når Linda legger den ut på bloggen «Hviit» eller på Instagramkontoen sin med rundt 59 000 følgere.

 

Og Linda får mulighet til å blogge om fantastiske hjem.

 

– Jeg velger ut ett hjem som har skilt seg ut, enten fordi det er sjarmerende eller ved at det har noe spesielt ved seg. Det er ikke nødvendigvis den dyreste leiligheten. Denne boligen legger jeg ut som «Ukas bolig» på bloggen.

 

I tillegg når hun ut med interiør og møbler via nettbutikken og butikken «Hviit».

 

Jobb og fritid glir fort over i hverandre. Men det gjør ikke noe når man elsker og brenner for det man driver med, ifølge Linda.

 

– Det er ikke sjeldent jeg sier «natta» til Sverre sist.

 

– Ja, på telefon da, sier Sverre.

 

De ler og ser mot hverandre.

 

– Natta, Sverre.

 

–Natta, Linda.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

Tre fluer i en smekk. FOTO: BETTINE NICOTRA
Publisert 04. februar.2017 av

Neste uke åpner Skandinavias største designmesse. Til Stockholm Furniture & Light Fair kommer bransjefolk og presse fra hele verden. Skandinavisk design står sterkere enn noen gang – nå vil resten av verden ha rent, enkelt og funksjonelt design.

 

De besøkende ser også til de unge talentene. Unge designspirer som ser etter nye samarbeid eller produsenter.

 

Stockholms-messen har fokusert på unge talenter lenge. Med egne stands for designskoler som Aalto University School of Arts, KHiO og Møbeldesign KADK. Samt en egen scene for nykommerne: Greenhouse. 31 designere fra 18 land kom i år gjennom det trange nåløyet.

 

Blant dem er Studio Føy. Et Oslo-basert studio bestående av produktdesignstudentene Siri Line og Guro Sørbø Midtun, begge 24 år gamle.

 

- Det er en viktig messe. Vi var der i fjor og har sett at ting har kommet i produksjon i etterkant. Det er kjempesjanse til å få vist frem hvem vi er, sier Siri Line.

 

Designlek

De to designerne ble kjent under studiene på HiOA på Kjeller. De går nå første året på master i produktdesign, og dannet eget aksjeselskap for et knapt år siden.

 

Til Greenhouse og Stockholm tar de med seg bacheloroppgaven i produktdesign; trebenken «Pusle» med avtakbare, fargerike puter i ullstoff fra Kvadrat. Lysestakene «Stable», prøveprodusert av Magnor Glassverk. Og den splitter nye krakken «Flamingo» - utviklet i anledning Greenhouse.

 

Les mer om studentdesign

 

- Vi har et ganske tydelig uttrykk, og har noen produsenter i tankene. Noen vi håper at vil ta turen innom oss, sier Guro Sørbø Midtun.

 

Formspråket til Studio Føy er rent og enkelt. Det er produkter i tradisjonelle, norske materialer som tre og ull. De to designerne sier de er upåvirket av trender, og jobber modulbasert.  De ønsker at brukeren selv skal velge det endelige uttrykket. Det skal være lek med design.

 

- Vi jobber med møbler og interiørprodukter generelt. På skolen har de gode verksteder så vi får prøve oss på alt mulig. Glassblåsingen hos Magnor var nytt for oss, og vanskeligere enn vi trodde. Vi jobber hele tiden med å utforske de ulike materialene, forteller Sørbø Midtun.

 

Studio Føy reiser til Stockholm med "Flamingo", "Stable" og "Pusle". FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Designerne dokumenterer hyppig, og på Instagram viser de prosessen med kontoen @studio.foy    Som sene kveldstimer med spraylakkering av metallstengene til Flamingo-krakken.

 

- Det blir lange dager på skolen, og særlig Flamingo har vi jobbet mye med. Å få til en flatpakke-løsning var ingen enkel oppgave, sier Siri Line.

 

Les mer om norsk design på Botrend

 

- Et springbrett til en karriere i bransjen

Mange har fått sine første oppdrag gjennom Greenhouse. I fjor oppdaget den norske lampeprodusenten Northern Lighting de Berlin-baserte designerne Yuue (som også stiller ut i år). Det resulterte i lampen «Balance» som nå skal lanseres under messen.

 

 Les også: Slik skal norske Vestre møblere Europa og New York

 

- Greenhouse er en mulighet til å synes for bransjen og pressen, og for å knytte kontakter. Vi har ca. 40.000 besøkende og mange produsenter går innom Greenhouse for å oppdage nye talenter. For mange er det et springbrett til en karriere i bransjen, sier kurator Cecilia Nyberg.

 

Hun vil ikke uttale seg spesifikt om Studio Føy, men har trukket frem designduoen som en av fire under parolen «Design Stars of tomorrow» på deres sider.

 

Les også: Satser på helnorsk sofa

Krakken "Flamingo" har en pute i ullstoff fra Kvadrat og spraylakkerte metallbein. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

- Det mest spennende med ung design i dag er opptatt av omverdenen. De er opptatt av, og stiller mange spørsmål om holdbarhet og etikk, sier Nyberg.

 

Det er blant tingene de to designerne i Studio Føy ser frem til å lære mer av i Stockholm. Få erfaring av å stå på stand, og hva de kan gjøre videre for å oppnå drømmen om å leve av design. Kutte ut de mange ekstrajobbene de har ved siden av.

 

- Selvfølgelig er det et stort ønske om at noen produsenter vil produseres vårt design. Vi er i en oppstartsfase der vi tror det er viktig å få produktene våre ut, for å klare å etablere oss i markedet som et designstudio og faktisk leve av dette, sier Guro Sørbø Midtun.

 

Om knappe tre uker skal de ut i praksis hos Anderssen & Voll. Hos noen som har fått det til, og som de ser opp til.

 

- Det blir spennende å se hvordan de har fått det til. Gjennom å produsere for andre og samtidig starte sin egen produksjon med merket Nedre Foss, sier Siri Line.

 

 

(F.v.) Guro Sørbø Midtun og Siri Line. "Flamingo" skal vises frem for første gang i Greenhouse. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Les mer på Botrends forside

 

Tips oss gjerne her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

(F.v.) Guro Sørbø Midtun og Siri Line. Benken "Pusle" er laget med flyttbare puter. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Trebenken "Pusle" var bacheloroppgaven i produktdesign, lysestakene "Stable" er prøveprodusert hos Magnor Glassverk. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Fra Greenhouse 2016. I år skal 31 designere fra 18 land stille ut her. FOTO: GUSTAV KARLSSON FROST
Les mer

Morsdag, selve hedersdagen for mødre, feires på ulik dato i forskjellige land.  I Norge er det alltid andre søndag i februar, i år faller det på søndag 12. februar. To dager senere er det Valentine's Day, eller Alle hjerters dag som det også heter. Uansett om du gjør deg klar til en dag i kjærlighetens tegn eller feirer morsdag, så har vi plukket ut noen tips til gaver du kan gi bort.  Selvfølgelig er det mer enn nok med et hjemmelaget kort til mor eller den du er glad i, men er

Les mer

– Vi overtok huset fra 1918 med mye av det opprinnelige inventaret i seg. Møblene er en del av boligen så det var naturlig å blande dem med våre egne ting noe badet også bærer preg av, forteller ekteparet Åse Risberg og Ole Henrik Osen.   Det var desember i fjor at familien realiserte drømmen om et småbruk og flyttet fra villa på Jar til et 211 måls gårdsbruk på Eidsberg i nærheten av Mysen i Østfold.   – Vi falt pladask og kunne flytte rett inn. Vi opplever at stilen på

Les mer
Annonse

 Historien til Italian House strekker seg helt tilbake til 1979, og for tre år siden gjennomførte de en omfattende stilendring. Møblene deres føyer seg nå stilmessig inn i dagens trendbilde. Italian House produserer sine kvalitetsmøbler i Portugal og Italia. Ett nøkkelord her er «custom made». De kan produsere alle møbler etter kundens egne spesifikasjoner. − Vi har mulighet til å etterkomme kundens ønske både når det gjelder spesielle mål og egne tekstiler, forteller Nina As

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland