Publisert 18. juli.2016 av

Hviit og Aktiv står det skrevet med hvit skrift på glassfasaden til de nye lokalene på Sagene, Oslo.

 

Foran inngangspartiet står en krittavle med teksten «Har du huset å kjøpe brød?».

 

Her åpnet entusiastiske Linda Elmin (42), Sverre Tandberg (36) og Handwerk interiørbutikk, meglerkontor og kafé i samme lokale i april. Tre fluer i en smekk.

 

Sverre hopper opp fra kontorpulten og vinker i det jeg kommer inn døren.

 

– Linda er litt forsinket, men hun er på vei, sier han.

 

Ikke mange minuttene senere kommer Linda joggende inn i butikken iført sommerkjole, uten sminke. En travel dame. Ingen tvil om det.

 

– Du er blogger, boligstylist, styler for musikkvideoer og reklame, driver nettbutikk og butikk. Samtidig har du familie. Får du tid til alt?

 

– Ja, du ser vel det. Det er derfor jeg alltid kommer tidsnok og er godt forberedt til møter, sier hun og ler sin smittende latter.

 

I januar ble hun kåret til årets interiørblogger under Vixen Blog Awards i Oslo. 

 

Linda har mange jern i ilden, men som den energibunten hun er, går hun ikke lei.

Da de møttes klaffet alt med en gang. FOTO: BETTINE NICOTRA
Her kan kundene ta seg en kopp kaffe mens de snoker rundt i hyllene. FOTO: BETTINE NICOTRA
Sverre oser av entusiasme og hans stemme og høye latter høres godt gjennom lokalene. FOTO: BETTINE NICOTRA

En typisk dag i bloggerens liv

En typisk dag begynner på lageret der hun sorterer varer. Derfra drar hun videre for å style en leilighet.

 

Er Linda heldig rekker hun innom Sverre og gjengen for lunsj. Deretter drar hun videre til en ny boligstyling eller befaring.

 

– Og på vei hjem snoker jeg med meg det lille jeg trenger til stylingen dagen etter, kanskje noen blomster. Når jeg kommer hjem er det blogging, suss og puss og lekser. På kvelden drar jeg tilbake til lageret for å sortere varer til neste dag, sier Linda og trekker pusten.

 

Latteren sitter løst i rommet. For da hun traff Sverre for første gang sa det «pang» ifølge de to.

 

Slik innredet blogger Anine von Krogh kontoret

 

Siden har det gått slag i slag, og for noen måneder siden flyttet de inn i nye lokaler her på Sagene.

 

Nå jobber Linda som boligstylist for Aktiv Eiendomsmegling Sagene & Bjølsen, der Sverre er partner og daglig leder. 

 

– Jeg vet det er litt «Jan Thomas» det jeg sier nå, men Linda får leiligheten til å fremstå som den beste utgaven av seg selv, sier Sverre.

 

Blålige toner i sommerhytta på Brønnøya

Linda slår gjerne av en prat med kundene. FOTO: BETTINE NICOTRA
Bak krydderhyllen er kontorpultene. Sverre ser mange fordeler i å ha et åpent lokale. FOTO: BETTINE NICOTRA

Er det virkelig nødvendig med en boligstylist?

Linda er perfeksjonist, og gir seg ikke før alt er på perfekt. Et glass kan flyttes rundt på. En centimeter til venstre, litt til høyre.

 

– Noen lurer kanskje på om det virkelig er nødvendig at jeg skal style en leilighet før salg, som allerede er fin nok fra før av. Men ofte mangler kun små detaljer, som noen uferdige lister, litt maling – eller å olje benkeplaten. Det handler om å sminke opp leiligheten, sier hun og fortsetter;

 

– Når man bestemmer seg for å selge, er man ofte «ferdig». Man gidder ikke legge inn den siste innsatsen, som jo er avgjørende for et godt salg.

Det har hendt at selgerne nesten har angret på at de har solgt etter at Linda har feiet over med tryllestaven.

 

For med litt maling, ny planløsning og nye møbler, fremstår leiligheten ofte som ny.

 

– Den skandinaviske stilen jeg styler i er mitt språk. Det er meg. Jeg kommer tett på kundene jeg besøker. Det blir litt som å komme hjem til en venn og bare ordne litt til, sier hun.

 

Små leiligheter rives vekk

– Denne leiligheten bare må dere se, sier Linda. FOTO: BETTINE NICOTRA
Koselig å sette seg ned for en lunsj. FOTO: BETTINE NICOTRA

Skulle kjøpe kaffe – solgte leiligheten

For ikke lenge siden kom en mann innom kaféen for en kopp kaffe. Han endte med å selge leiligheten sin.

 

Mange kommer innom på grunn av interiørbutikken og kaféen, men ender opp med å slå av en prat med Sverre.

 

Han har snakket med over 100 kunder i løpet av de siste månedene.

 

– Dette er mennesker jeg sannsynligvis ikke ville møtt dersom vi hadde sittet i et tradisjonelt meglerlokale. Ingen liker meglere i utgangspunktet, og derfor oppsøker man jo ikke meglere dersom man ikke skal selge leiligheten sin.

 

– Om man da ikke sitter inne i en interiørbutikk med bakeri, da, sier Sverre med et glimt i øyet. 

 

Flyttet inn i en gammel låve i Lommedalen

Sverre har snakket med over 100 kunder i løpet av de siste månedene. FOTO: BETTINE NICOTRA

Vinn-vinn-situasjon

Aktiv har vunnet prisen for Norges mest fornøyde kunder i Norsk Kundebarometer seks år på rad. En pris Sverre er stolt av.

 

Men det er ikke bare kundene som er fornøyde. Fordelene med samarbeidet ligger både hos Sverre, Linda og selger, ifølge de to.

 

Leiligheten når ut til et stort publikum når Linda legger den ut på bloggen «Hviit» eller på Instagramkontoen sin med rundt 59 000 følgere.

 

Og Linda får mulighet til å blogge om fantastiske hjem.

 

– Jeg velger ut ett hjem som har skilt seg ut, enten fordi det er sjarmerende eller ved at det har noe spesielt ved seg. Det er ikke nødvendigvis den dyreste leiligheten. Denne boligen legger jeg ut som «Ukas bolig» på bloggen.

 

I tillegg når hun ut med interiør og møbler via nettbutikken og butikken «Hviit».

 

Jobb og fritid glir fort over i hverandre. Men det gjør ikke noe når man elsker og brenner for det man driver med, ifølge Linda.

 

– Det er ikke sjeldent jeg sier «natta» til Sverre sist.

 

– Ja, på telefon da, sier Sverre.

 

De ler og ser mot hverandre.

 

– Natta, Sverre.

 

–Natta, Linda.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

Tre fluer i en smekk. FOTO: BETTINE NICOTRA
Les mer
Annonse

Malerstua på Slependen har Asker og Bærums største utvalg av tapeter, med flere hundre tapetkolleksjoner på lager. Tapet fikk for alvor et comeback for noen år tilbake. Det vet Malerstuas egen interiørkonsulent, Linda Christensen (42), alt om. – Vi kan trygt melde at tapet er etablert, nå er det helt ”lov”. Fra en stram trend dominert av sort, hvitt eller grått helst på én fondvegg, er det nå fokus på farger, mønster og tekstur, sier Linda. – Den tydeligste trenden vi ser

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland