Publisert 04. august.2016 av

Enten du er student, driver eget firma eller har anledning til å jobbe hjemmefra i ny og ne - det er hyggelig å ha det fint rundt seg når man jobber. 

 

Hjemmekontor   er et hyppig søkt tema og gjenstand for mange poster i sosiale medier. 

 

Pinterest.com er en av disse.  Interiør  og ulike DIY-oppskrifter  er stort på Pinterest. 

 

Følg gjerne  Botrend    på Pinterest  her. 

 

Her har vi samlet noen av bildene fra hjemmekontor på Pinterest som vi synes er inspirerende. 

Stramt og lekkert på hjemmekontoret. FOTO: LILLIWONDERLAND.COM/PINTEREST
Her er det god plass til alt et hjemmekontor trenger. FOTO: Justine Hugh-Jones via Est Magazine/Pinterest

 

Millioner av brukere

 

Pinterest er det tredje mest populære sosiale mediet i USA (etter Facebook og Twitter), og antall brukere øker stadig over hele verden. 

 

I dag har nettstedet  over 100 millioner aktive brukere, og 176 millioner registrerte brukere over hele verden. 

 

Du kan søke på både engelsk og norsk på Pinterest. 

 

Nordmenn velger lyse tregulv

 

 

Sjekk gjerne hastaggen #hjemmekontor eller #kontornomade på  Instagram  eller  Twitter  for å få inspirasjon. 

 

 

Hva med en korktavle over hele veggen? FOTO: PETRA BINDEL/PINTEREST
Kontorpult i glass. FOTO: MyScandinavianHome/Pinterest

 

Visste du at du kan få fradrag på skatten om du jobber hjemmefra?

 

Næringsdrivende som benytter egen bolig til kontorarbeid, kan få fradag for dette, i følge Skatteetaten. 

 

Har du et fint kontor du har lyst til å vise fram - ta gjerne   kontakt med Botrend her. 

 

Nytt samarbeid mellom Hay og IKEA

 

Godt med skapplass. FOTO: HOMEDIT/PINTEREST
Her kan to sitte på samme kontor. FOTO: HOUSEMIXBLOG/PINTEREST

 

Holde orden 

 

Mange føler seg mest inspirert og jobber best når det er ryddig.

 

Det finnes utallige måter å organisere et skrivebord på, og finne lure løsninger.  Bloggeren  Listelykke   gir deg gode råd om hvordan man kan holde orden i hjemmet. 

 

Karns tips: Slik kjøper du brukt

 

 

 

Grønne planter gir god luft og inspirasjon. FOTO: SYCAMORESTREETPRESS/PINTEREST
Litt bling i hverdagen? FOTO:HOMEYOHMY.COM/PINTEREST

Bilder som inspirerer

 

Instagram, som ble kjøpt opp av Facebook for en milliard dollar, har vist hvor viktig bilder er i de sosiale medier.

 

Forskjellen på Instagram og Pinterest er at Instagram viser bilder brukeren selv har tatt, mens Pinterest fokuserer på å dele de bilder som inspirerer.

 

Slik får du orden i kaoset

 

 

 

 

Eames-stol er manges favoritt på hjemmekontoret. FOTO:DRAGDIS/PINTEREST
Tenk å ha en sånn utsikt? FOTO: MONICA WANG/THEGLITTERGALLERY
Publisert 20. januar.2017 av

Fra 25.-28. januar samles aktørene i norsk design- og interiørbransje i Norges Varemesses lokaler på Lillestrøm. Årets tema «Hverdagsritualer» hyller det som gir oss holdepunkter i hverdagen.

 

For messens direktør Grete Sivertsen betyr det nybrygget kaffe på sengen hver morgen.

 

- Det begynte i 2001. Da mannen min og jeg var ferdig med et sabbatsår i Italia. Måtte alt bli mas og kjas når vi skulle tilbake til hverdagen og Norge? Nei, vi må bare stå opp litt tidligere, sier Grete Sivertsen på telefon.

 

Rett før messeavspark er det en rolig og kontrollert direktør i den andre enden av røret. Til tross for senebetennelse og påbud om «å holde hele armen i ro». Noe som mildt sagt er vanskelig å gjennomføre når du om kort tid skal lede Norges største design- og interiørmesse.

 

Knappe 10.000 besøkende ventes i løpet av de fire dagene den varer. Og det er siste del av triologien om det nære.

- Vi lever i en urolig verden

I fjor, da den tidligere Gave & Interiørmessen gjenoppstod i ny drakt som Oslo Design Fair, var det «koselig» som gjaldt. I høst var det «togetherness», og nå er det altså «hverdagsritualer». Temaene går hånd i hånd i en tid hvor hverdagens kjas og mas får oss til å sette enda større pris på det nære og kjære.

 

- Vi lever i en ganske urolig verden og da trenger vi noe som er trygt og godt. Et hjem hvor vi kan lade batteriene og hygge oss. Og hvordan vi benytter oss av ritualer og tradisjoner når tid har blitt en luksus, sier Sivertsen som overtok direktørstolen kun få dager før fjorårets relansering.

 

- Tendenser og trender endrer seg jo ikke så fort, og det tar ofte tid før ting setter seg. Derfor forsterker vi temaet fra flere vinkler. Det er hygge, nærhet, håndverk og ekte materialer som står i fokus i triologien.

 

Les mer om Oslo Design Fair her

 

Morgenkaffe på senga er hverdagsrituale for Grete Sivertsen. FOTO: MARGARET DE LANGE
Varmere og mørkere farger preger trendpaletten for 2017. FOTO: MARGARET DE LANGE

Nyhet fra LK Hjelle

Oslo Design Fair er en lukket bransjemesse for design- og interiørbransjen. Her skal kunnskapsformidling stå sentralt - en oppgave Grete Sivertsen tar på stort alvor. Det faglige programmet er utvidet og inneholder bidragsytere fra inn- og utland.

 

- Jeg gleder meg til å høre Lisa White fra verdens største trendbyrå WGSN snakke om tendenser for de neste årene. Hvordan interiørarkitekt Peter Girgis fra Snøhetta har arbeidet med innredningen av blant annet Aesop-butikkene hvor ritualer står i høysetet. Programmet er variert og det skal være noe for enhver smak, hevder Sivertsen.

 

Og det må sies at hun har rett i sistnevnte. Alt fra Farge-Dagny til matskribent Andreas Viestad og den svært så omstridte presten Einar Gelius blir å finne på scenen.

 

Les også: Norske Hans-Christian Bauer gjør verdensuksess 

 

- Det kommer også nye utstillere. En nyhet er den norske møbelprodusenten LK Hjelle som skal delta for første gang. De skal også lansere en stor nyhet på messen, så det blir skikkelig gøy, forteller Sivertsen entusiastisk.

 

Tradisjonelt sett har ikke messen et stort fokus på møbler. Det foregår hovedsakelig under Stockholm Furniture and Light Fair som går av stabelen i begynnelsen av februar. Men fra og med høsten håper Sivertsen at Oslo Design Fair vil vokse også på den fronten.

 

- Vi ser at når nye butikker etablerer seg, så er det gjerne med en variert miks. Det satses på livsstilsbutikker hvor man kan finne alt fra tilbehør, til interiør, klær og mat. Derfor ønsker vi at messen beveger seg i samme retning hvor man kan finne alt dette.

 

Direktør Grete Sivertsen fullfører i år messetriologien om det nære. FOTO: INGER MARIE GRINI

Les også: Maria startet sitt eget interiøragentur

 

Vi våger mer

Både shabby chic og hvite vegger har vært å se i mange skandinaviske hjem de senere årene. Sakte men sikkert beveger vi oss nå bort fra dette. Mer mørke farger, tekstiler i ull og velur, skinn og ekte treverk. Gardiner har fått sin renessanse og maten skal være hjemmelaget, sunn og naturlig – og aller helst kortreist. Stjerne i boka får du om du har kjøpt den på en lokal matmesse eller hos en bonde i nærheten.

 

Samtidig snakker alle om at man ikke skal følge trender og tendenser, men ha sin egen personlige stil. Om ikke det også er en trend og en tendens i tiden, da?

 

- Man skal ikke kaste seg på en trend fordi det er en trend. Lager du hjemmet helt etter oppskriften vil det jo se ut som en katalog fra 2017 om noen år. Det handler om å bygge et hjem over tid og omgi seg med ting som man liker. Ikke ting man kjøper fordi alle andre gjør det, sier Sivertsen.

 

- Jeg tror at det viktigste vi kan gjøre er å bygge kunnskap om kvalitet og design. Om hvorfor ting er bra og ikke bra.

 

 

På messen skal det gjøres gjennom dyrking av norske designtalenter. I høst ble den anerkjente Milano-utstillingen «Structure» vist frem. I år er det en talentkonkurranse i samarbeid med Røros Tweed. Vinneren får designe sitt eget pledd, og det er de besøkende som skal stemme frem sin favoritt, basert på fire finalister plukket ut av juryen som blant annet består av Torbjørn Anderssen fra Anderssen & Voll.

 

- Det går ut på det estetiske, en lønnsom produksjon og om det er salgbart. Det er tradisjoner, håndverk, talenter og tradisjoner, sier Sivertsen.

 

For hva er vel med tradisjonsrikt for oss nordmenn enn et ullpledd?

 

 

Borte er de hvite veggene - nå er det farger og ulike strukturer som gjelder. FOTO: MARGARET DE LANGE

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Husk at du kan følge oss på Instagram og Facebook under Botrend.no 

Les mer

- Nei, er det sant? Så utrolig gøy! Nå ble jeg veldig overrasket. Det var Heidi Tolos første reaksjon på nyheten om at huset hun deler med mannen Bjørn K. Haugland og sønnen Brede (14) på Nesøya, er kåret til Årets Botrend-hjem 2016. - Jeg trodde kanskje det kunne bli for teknisk for de fleste, for ekstremt kanskje? Men det kan også være at det tekniske er noe vi vant på. Folk har fått mer interessen for dette, sier Heidi Tolo.  Her kan du lese mer om Heidi og Bjørns hjem  H

Les mer

4 av 10 skal pusse opp i 2017

Nordmenn elsker fremdeles oppussing.

Publisert 04. august.2016 av Mari Andersen Rosenberg/Ifi

Nesten 1 million husstander oppgir at de planlegger å  pusse opp  boligen innvendig eller utvendig det kommende året, ifølge tall fra Prognosesenteret. Vi vet at nordmenn elsker å pusse opp. Og 2017 blir intet unntak. Mer enn 4 av 10 går med konkrete planer om å pusse opp egen bolig i løpet av året som kommer. 26 prosent oppgir at de vil gjennomføre innvendige oppussingsarbeider, mens 15 prosent svarer at de skal pusse opp boligen utvendig. – Det er aldersgruppen 30-39 år og 40-5

Les mer
Annonse

Kommersielt innholdAlle som har hatt gleden av å skape et hjem, vet at detaljene er viktig. Først bestemmer du deg for de store tingene, deretter jobber du deg ned på detaljnivå. Når du har utformet et rom, malt veggene og bestemt deg for møbler – skal detaljene på plass. Interiøret du velger har mye å si for hvordan sluttresultatet blir. Dette vet selvsagt mennene og kvinnene som bor i Asker og Bærum. Alt ligger i detaljene og plisségardiner kan rett og slett være prikken over i-e

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland