Publisert 08. august.2016 av

 

En 2-roms på Grønland i Oslo med en prisantydning på 2.850.000 kroner, gikk unna for 4,2 millioner kroner første uken i august.

 

Etter en het juli måned i hovedstadens boligmarked, fortsatte prisfesten på Grønland. Totalt 11 budgivere var med å knive om en leilighet på 56 kvadratmeter fra 1990.

 

- Den tidligere rekorden var på 3,4 millioner. For ett år siden og frem til februar-mars i år, gikk disse leilighetene for mellom 2,6 og 2,8 millioner kroner, sier eiendomsmegler i Krogsveen, Julie Lunde.

 

Hun er overrasket over den stive prisen, spesielt med tanke på at slike leiligheter i dette området selges jevnt og trutt.

 

- Det er mange 2-roms leiligheter i dette området. Men det er lite leiligheter ute, og jeg merker at kjøpere bruker mer penger. I dette tilfellet var det to som var lei av å tape budrunder og hadde bestemt seg for at den skulle de ha, sier Lunde.

 

Leiligheten som ligger i Smalgangen rett ved Grønlands Torg har blant annet innglassert balkong, nyoppusset kjøkken, men også originalt bad fra 1990, samt noe behov for oppussing

 

Det var likevel attraktivt for flere av de om lag 50 personene som dukket opp på visning.

Fikk direkte bud på 3,3 mill. før visning

Det siste året har boligprisene i Oslo skutt i været. Ifølge Eiendom Norges siste statistikk har prisene økt med hele 15,2 prosent siden juli 2015.

 

Og i juli, som normalt sett er en av årets roligste måneder hva gjelder boligsalg, økte prisene i hovedstaden med 1,8 prosent fra forrige måned.

 

I Asker og Bærum derimot, fulgte prisene den historiske trenden med en nedgang på henholdsvis 0,7 og 0,2 prosent. 

 

Les mer om bolig på Botrend her.

 

Da Boligprodusentenes Forening la frem sine ferske tall – bar også de preg av et unormalt høyt nivå.

Julie Lunde i Krogsveen, avdeling Gamle Oslo. FOTO: KROGSVEEN

 

Det lave utbudet i bruktboligmarkedet spiller inn på salget av nye boliger. Ifølge Boligprodusentenes Forening har bransjen hatt sitt beste salgskvartal siden 80-tallet og jappetiden.

 

- Juli-markedet i Oslo har vært veldig bra. Særlig på små leiligheter som studenter er ute etter. Ofte har de med seg foreldre som strekker seg litt ekstra, sier Julie Lunde i Krogsveen.

 

Eiendomsmegleren rådet derfor de som hadde mulighet til å vente med å legge ut leiligheten til juli måned. Også i Asker og Bærum ble det registrert et prishopp på leiligheter i juli. Med de pressede prisene i hovedstaden, ser flere utover kommunegrensene for å få råd til bolig. 

 

Leiligheten i Smalgangen ble også forsøkt kuppet før visning. 

 

-Her fikk vi også inn et bud på 3,3 før visning, men selger valgte å ha is i magen og det lønte seg, sier eiendomsmegler Julie Lunde.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

 

 

 

 

Kjøkkenet ble pusset opp i 2014/2015. FOTO: MAGNE RISNES
Leiligheten fra 1990 har innglassert balkong. FOTO: MAGNE RISNES
Publisert 05. januar.2017 av

- Jeg kom til et punkt der jeg skjønte at hvis jeg ikke tok steget og satset, så kom jeg til å angre resten av livet på at jeg ikke gjorde det. Uansett utfall, sier Lars Erlend Bye (39), opprinnelig fra Bodø og nå CEO og gründer av H5 Property.

 

På litt over to år har selskapet gått fra å ha null til nærmere ti prosent markedsandel i kanskje verden tøffeste boligmarked på Manhattan, New York.

 

Hvordan er dette mulig?

 

Med hardt arbeid, stort kontaktnett, utmerket kvalitet, og litt flaks.

 

Les flere saker om boligmarkedet her. 

 

Erfaringen fra Norge

Etter litt over ti år i den norske boligbransjen, og med en solid jobb som markedssjef hjemme i Norge, bestemte Lars Erlend Bye seg for at han trengte mer tyngde i arbeidet sitt.

 

– Jeg satt med ansvaret for flere millioner i markedsføringsbudsjett, og følte ikke at jeg helt oppnådde den effekten jeg ønsket, sier Bye.

 

 

Lars Erling Bye driver H5 Property i New York. FOTO: H5 PROPERTY

Ble student

Han søkte derfor permisjon fra jobben, og flyttet til New York for å studere coaching og ledelse ved NYU.

 

Planen var å finne ut hva som foregikk i boligmarkedet i USA, for å optimere det som skjedde hjemme i Norge.

 

Han ble sjokkert da han på en boligvisning i New York oppdaget hvordan virkeligheten egentlig så ut.

 

Her er det Miami Beach-style på Blommenholm

 

 

– Jeg trodde virkelig ikke det var mulig. Kvaliteten på prospektene vi i Norge hadde tidlig på 1990-tallet tilsvarte kvaliteten i New York i 2010. Når du kommer fra lille Norge tenker du at alt er større og bedre i USA, men det var altså ikke tilfellet. Det såkalte prospektet vi fikk utdelt var ett A4 ark, med dårlige bilder, og ingen plantegning. I Norge har vi jo prospekter på 50-120 sider, med opptil 50-60 bilder av høyeste kvalitet, sier han. 

 

Se DJ Danbys designhjem her

 

Bye og H5 Property opererer på ett av verdens kanskje tøffeste boligmarkeder på Manhattan. FOTO: H5 PROPERTY

Dro på visninger

For å utelukke at prospektet han hadde fått på visningen var en tilfeldighet, fortsatte Bye å dra på visninger.

 

– Jeg var på 40 visninger i alle ender av prisskalaen. Her var det boliger til salgs fra rundt 2-200 millioner norske kroner. Av alle visningene var det kun fire meglere som tok kontakt etter endt visning. Nå skal det sies at jeg kanskje ikke så ut som jeg kunne kjøpe leiligheten til 200 millioner, men for de fleste var jeg nok innenfor målgruppen.

 

Prospektene i NY hadde tidligere lav standard, sier Bye. FOTO: H5 PROPERTY
Bye har 10 % markedsandel av boligmarkedet på Manhattan. FOTO: H5 PROPERTY

Terapikurs og pro bono

 

Bye påpeker hvordan en rekke tilfeldigheter la grunnlaget for oppstarten av H5 Property.

 

Den første var møtet med Esther Muller. Bye og Muller var på ett helgekurs i terapi da de kom i kontakt.

 

Begge hadde liten interesse for emnet, men fant tonen ved sin felles interesse for eiendomsmegling. Det skulle vise seg at Muller var eier av en eiendomsmeglingsutdannelse i New York, og Bye ble leid inn som foredragsholder.

 

 

 

– Jeg begynte å jobbe pro bono med en-til-en megleropplæring av eiendomsmeglerne, som en del av studiene mine. Dette ga meg innblikk i selve kjernen av eiendomsmegling i New York. Etter ett år hadde jeg opparbeidet meg ett solid kontaktnett, og fått mye ny lærdom.

Lars Erling Bye er travel i New York. FOTO: H5 PROPERTY

Fikk inngangsbillett

Tilbake i Norge kunne ikke Bye legge fra seg tanken om den gylne muligheten han hadde oppdaget i New York.

 

I årene som fulgte reiste han til New York flere ganger i året for å holde foredrag for eiendomsmeglere.

 

Blant publikum satt en av meglerne til stjernemegler Jacky Teplitzky.

 

Teplitzky var meglerfirmaet Douglas Ellimans ukronede meglerdronning, og høyt respektert i bransjen. Teplitzky skulle senere vise seg å være Byes inngangsbillett til markedet i New York.

 

Stjernemegler Dyve selger mest av alle

 

New York, New York

– Jeg kunne rett og slett ikke la sjansen gå fra meg, jeg måtte flytte til New York og endre måten boliger blir markedsført på, sier Bye.

 

I desember 2013 satte han seg på flyet, og satset alt han hadde.

 

– I starten jobbet jeg ut fra hjemmekontor, gjerne fra 05:00 om morgenen til sent på kvelden. Sånn holdt jeg på i fire måneder. Jeg hadde spart opp litt kapital, så da var det bare å begynne å selge, forklarer han.

 

Bye fikk etterhvert med seg en medarbeider, og leide kontorplass. Alt ved hjelp av kontakter og bekjente. Sakte men sikkert begynte markedet å forstå hva H5 Property holdt på med, og interessen viste seg.

 

– En av våre første kunder var Ryan Serhant, fra tv-serien “Million dollar listing”, forteller Bye.

 

Byttet fotograf

 

I løpet av oppstarten fikk Bye og teamet hans også Jacky Teplitzky som en av sine største kunder. Hun hadde en visning på en bolig til rundt 80 millioner norske kroner, og lot Bye og fotograf Morgan Isaksen ta bilder av den.

 

Teplitzky hadde på forhånd hatt sine fotografer på prosjektet, men da hun fikk se bildene Bye presenterte, byttet hun ut sin egen fotograf samme dag. Siden den dagen har H5 Property tatt bilder av alle hennes boliger.

 

– Det var helt klart en fordel å få tak i en nøkkelperson som Jacky Teplitzky. Med en gang vi forteller andre at Teplitzky bruker oss, og har brukt oss i flere år, så gjør det at andre også velger oss.

 

Herlige New York. FOTO: H5 PROPERTY
Central Park i New York. FOTO: H5 PROPERTY

Det ufarlige Skandinavia

Bye og H5 Property har gjennom hele veien jobbet strategisk for å oppnå posisjonen de har i dag.

 

Likevel påpeker han at det å være fra Norge og Skandinavia har hatt sine fordeler.

 

– Vi hadde nok ikke klart det så lett dersom vi ikke kom fra Norge. Vi blir sett på som ufarlige konkurrenter, fra lille Norge og Skandinavia. Det er ingen trussel. Vi er lette å stole på, og lette å være nysgjerrige på. Vi får nok en del gratis der, og det er lettere å få til møter og legge frem produktene våre, fordi vi ikke blir sett på som noe farlig, sier han.

 

Skandinavisk design og levemåte er i USA forbundet med kvalitet og nytenkning.

– Jeg har veldig tro på nordmenn, og norske konsepter. Særlig i bolig og interiørbransjen. Norge ligger langt fremme når det gjelder markedsføring av boliger. Danskene er geniale på interiør, og Svenskene har mange store firmaer som f.eks IKEA som har gjort at det skandinaviske konseptet ikke lenger er ukjent. Det er forbundet med kvalitet, og det hjelper oss på veien. Vi i Norge har også mye fokus på det å ha det hyggelig hjemme, og det ser veldig bra ut på bilder, sier Bye.

 

VR-briller og 360 teknologi

– I den siste tiden har jeg sett en forandring i boligmarkedet i New York. Det er flere meglere som tar skikkelige bilder, og levere bedre plantegninger og prospekter enn før. Mange av de tar bilder gjennom oss, sier Bye.

 

Det er ikke bare via gode bilder at H5 Property skiller seg ut i New Yorks boligmarked, de er også frempå når det kommer til ny teknologi.

 

– Vi tilbyr ett produkt som heter 360. Med denne teknologien kan du se boligen slik den er fra sofakroken via nettbrett eller smarttelefon, før du velger å gå på visning. Det ideelle med dette er at man også kan vise potensialet i boligen, for eksempel med en bolig som trenger oppussing eller ett nytt boligprosjekt. Står du midt i rommet i ett nybygg som ikke er ferdig utviklet, kan du bevege nettbrettet rundt i rommet, og se hvordan det vil komme til å se ut. Dette produktet er også blitt ett VR-produkt, der man ved hjelp av en smarttelefon og et par VR-briller kan se seg rundt i boliger. VR-briller reagerer på bevegelse, så du kan bevege deg rundt i boligen, uten å fysisk være der.

 

Lars Erlend Bye i H5 Property. FOTO: H5 PROPERTY

Les flere saker på Botrends forside her.

 

Følg oss på Facebook og Instagram og  tips oss gjerne her. 

Les mer

Boligåret 2017 begynner slik fjoråret sluttet. Med få objekter og høye priser. Det forteller flere eiendomsmeglere til Botrend etter at den første visningshelgen i januar er gjennomført. Av 249 objekter i Asker og Bærum har 30 fått nye eiere i løpet av de siste tre dagene. Onsdag morgen lå 219 ledige objekter ute til salgs på Finn.no. På Hvalstad i Asker gikk et enderekkehus 520.000 kroner over prisantydningen på 4,4 mill. Det kvalifiserte til ny prisrekord på rekkehus i området

Les mer

En annonse for en «New York-inspirert designleilighet i Christiania Hesteskofabrikk” er kåret til Årets boligannonse av Finn.no Bak  den kreative salgsannonsen  for leiligheten på Tøyen, står eiendomsmegler Tommy Friestad i BOA Eiendomsmegling. Han er ikke overrasket over at det er Årets boligannonse.  Annonsen kan du se her Les flere eiendomsnyheter her 

Les mer
Annonse

Familien Vinje drømte om å bygge eget hus. Da eiendommene ved Ekebergåsen Boligfelt ble lagt ut for salg, slo de til umiddelbart! – Vi ønsket å kjøpe eiendom på Ekebergåsen fordi vi allerede hadde et hus på Lierskogen. Det var nemlig uaktuelt for oss å flytte herfra. Her bor vi landlig samtidig som vi bor sentralt, forteller Asbjørn Vinje. Det var nærheten til marka og de fine solforholdene som fristet han og familien. Samtidig var det en gyllen mulighet til å bygge eget hus. 

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland