Neste sommer

Skal vi rydde før vi drar på ferie.

Publisert 12. august.2016 av

Ferie er fint. Men det er fint å komme hjem igjen også. Hvis du forlot huset i samme stand du forventer å finne det. Selvsagt.

 

Å sommer! Så fin du er. Så lys du er. Vi har hatt det så fint. Vi to.

 

 

For det er noe helt eget med norsk sommer. Litt regn. Mye sol. Mye vær, generelt.  I kjølvannet av hverdagen, sultne og underernært på D-vitamin møtes vi.

 

Når vi siden beveger oss i hver vår retning, har jeg fått mye, men ikke nok. Men det kjølige draget i luften. Når den beveger på seg. Når du er på hell. Helt i begynnelsen. Det er fint, det å.  

 

Lite tenkte jeg på rydding da jeg slappet av i Italia i sommer. FOTO: FANNY DEHN ARVESEN
Han her tenkte i hvert fall ikke på rydding. FOTO: FANNY DEHN ARVESEN

Hjemme best

Det der, var poesi. Men alvorlig talt. Borte er bra. Men hjemme er stadig best.

 

Ferie på familiehytta kan være en prøvelse, jeg håper du har bestått din. Det har jeg, helskinnet men lettere hvitvinsmarinert.

 

 

Ferie er fint. Men det er fint, å komme hjem igjen også. Hvis du forlot huset, i samme stand du forventer å finne det. Selvsagt.

 

Dette er et hett, tilbakevendende tema hjemme hos oss. For hvorfor skal man alltid rydde før man skal reise bort? Svaret er ganske enkelt, syns jeg. Fordi det ikke skal være det første du må gjøre når du kommer hjem igjen.

 

For det gjør du. Fra slaraffenlivet kan det bli tøft å møte huset med rotet du lot ligge før du dro på ferie. For var det egentlig en god idé, det? Hva tenkte du på? At det skulle ryddes av seg selv?

 

 

Fra slaraffenlivet kan det bli tøft å møte huset med rotet du lot ligge. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Å rydde fort

Jeg kan tenke på én verre ting, nemlig at man har ryddet fort fordi man skulle rydde før ferien. Det vil si at alt som ligger på gulvet har blitt løftet opp på ting. Det er tørket halvveis av alle overflater noe som i teorien betyr at man har dratt støvet og det skitne utover. Og det er støvsuget veldig raskt.

 

Altså er det ryddet og vasket, men bare på liksom. For at det liksom skal se OK ut når man kommer tilbake fra ferie.

 

Les mer om hverdagen i oppussingsobjektet.

 

Det kan oppfattes som en snev av OCD. Til mitt forsvar, vet jeg av erfaring hvem som ikke klarer å la det ligge når vi kommer hjem.

 

Helst skulle jeg hatt nyvasket sengetøy på sengen og rene håndklær på badet før hver ferie. Og ingen vask på vaskerommet, noe som jo i teorien nesten er umulig hvis jeg vil ha nyvasket sengetøy på sengen og rene håndklær på badet.

 

Hvis vi kan bli enige om å rydde, kan vi bli enige om at sengetøy og håndklær er i overkant. Selv om jeg er helt sikker på at du og syns det er godt å komme hjem, etter en lang ferie.

 

Flere innlegg fra Fanny får du her.

 

 

Noen har "ryddet". FOTO: FANNY DEHN ARVESEN

5 gode grunner til at vi rydder huset neste sommer

  • Du slipper å rydde ”før” du har åpnet døren.

 

  • Du finner alt du skal pakke til ferien.

 

  • Det er ikke dobbelt så støvete som da du dro.

 

  • Tanken på å komme hjem til et ryddig, rent hus.

 

  • Familie og venner kan uten særlig risiko stikke innom for å hente post og vanne planter.

 

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her. 

Det er dette jeg vil komme hjem til: Ryddet kjøkkenbenk og friske blomster. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Publisert 21. mars.2017 av

Bolighandel er forbundet med risiko, både for selger og kjøper. 

 

Særlig hvis det blir reklamasjoner i ettertid. 

 

Forbrukerrådet: - Kupping er utelukkende negativt

 

Selger kan risikere å få økonomiske krav mot seg og kjøper risikerer å sitte igjen med store kostnader til utbedring. 

 

Men hvem bærer den største risikoen?

I en nylig utgitt rapport på hele 395 sider har Forbrukerrådet satt søkelyset på dette. 

 

Jeg innrømmer å ikke ha lest hele, men nøyer meg med sammendraget og presseomtalen som i seg selv byr på mange interessante problemstillinger.

Selger risikerer svært lite

Forbrukerrådet konkluderer med at selger risikerer svært lite dersom han eller hun tegner en eierskifteforsikring. 

 

Dette på tross av at eierskifteforsikringsselskapet har rett til å gå på selger dersom det er gitt feilaktige eller manglende opplysninger.

 

Men dette gjøres svært sjelden. 

 

Kravet blir enten dekket av eller avvist av forsikringsselskapet. 

 

Det siste, å avslå kravet fra kjøper,  er selskapene svært dyktige til, ifølge Forbrukerrådet.

Kjøper har en betydelig risiko

Videre mener Forbrukerrådet at boligkjøperen har en betydelig risiko i bolighandelen.  

 

Terskelen for å nå fram med sitt reklamasjonskrav er hevet (vesentlighetskrav på 5-6% av kjøpesum) og mange krav blir derfor avvist.  

 

Boligdama: Lønner det seg å betale ned andel fellesgjeld?

 

Kjøperne får heller ikke alltid hjelpen de trenger gjennom sin boligkjøperforsikring.

 

Forbrukerrådet foreslår å bytte ut dagens ordning der det ofte brukes to forsikringer, med én felles forsikring, som trygger begge forbrukerne i handelen, og der vilkårene er regulert av myndighetene.

Uenighet om konfliktnivå og risiko

Aktørene i boligbransjen vil være uenig om hvor stort konfliktnivået er i forbindelse med boligomsetning og hva som er løsningene på problemene. 

 

Det er også betydelige økonomiske interesser forbundet med de forsikringsproduktene som er laget for å beskytte forbrukerne, noe som sikkert også farger hva slags syn man har på dette.

 

Men de fleste av oss har vært borte i eller hørt om noen som har hatt problemer med boligkjøp i ettertid og som ikke har nådd frem med klagesaken, med eller uten kjøperforsikring. 

 

I ettertid hadde de nok ønsket at de hadde hatt et bedre forbrukervern eller vært mer nøye med å undersøke forholdene før de kjøpte. 

 

Jeg tror det finnes mange gode argumenter for å hevde at kjøperne bærer den største risikoen i bolighandelen slik systemet er i dag.

 

Vi råder våre kunder til å tegne kjøperforsikring. 

 

Ikke fordi den beskytter dem mot feil og mangler eller fritar dem fra egen undersøkelsesplikt. 

 

Les også: Må ha eller kjekt å ha? Krav ved boligkjøp

 

Men har de denne vil de i alle fall bli representert av en advokat dersom det skulle oppstå problemer i ettertid.

 

Så får fremtiden vise om det dukker opp produkter som kan beskytte kjøper på en bedre måte.

Bedre føre var enn etter snar

Det viktigste rådet vi gir våre kunder er å være føre var, nemlig  å ta undersøkelsesplikten alvorlig.

 

Finner du skjulte feil og mangler eller blir utsatt for mangelfulle opplysninger, er det langt fra sikkert at du får erstatning.

 

Og en rettslig prøving vil også være risikofylt i forhold til å måtte betale både egne og motpartens saksomkostninger.

 

Bruker du en boligkjøpsrådgiver vil du få betydelig hjelp til å ivareta undersøkelsesplikten. 

 

Vi bruker vår erfaring og trenede øyne for å avsløre det som eventuelt overselges eller underkommuniseres.

 

Vi sjekker alltid salgsmaterialet og teknisk tilstandsrapport nøye og spør gjerne takstmannen eller annen bygningskyndig dersom vi er i tvil.

 

Med andre ord jobber vi etter prinsippet “bedre føre var en etter snar”.

 

Nøyaktige undersøkelser gir ingen absolutt garanti for at det ikke vil dukke opp saker som fører til reklamasjoner, men risikoen vil bli vesentlig redusert. 

 

Og bank i bordet: Så langt har vi lykkes i den forstand at ingen av våre kunder har havnet i reklamasjonskøen.

 

Les også: Derfor skal du være nøye med opplysninger

 

Turid Larsen er Botrends faste bidragsyter om eiendomsmarkedet under vignetten Boligdama. Larsen er til daglig boligkjøpsrådgiver hos Krogsveen. Les alle hennes artikler her.

 

Les flere artikler om boligmarkedet av Boligdama

Kommersielt innhold

Ved å fylle ut skjemaet under kan du få tilbud på eiendomsmegling, dersom du skal selge en bolig eller innhente verdivurdering på din bolig. Tjenesten leveres av Tjenestetorget, og Botrend får en andel av hver transaksjon. Tjenestetorget og Botrend eies begge av Asker og Bærums Budstikke AS.

Les mer

Er det mulig for en megler å ivareta interessene til både selger og kjøper? Tar vi utgangspunkt i loven som regulerer eiendomsmeglers rolle, og utøvelsen av salgsoppdraget, er svaret ja.  Megler både kan og skal "dra omsorg for" begge parters interesser. Men hvordan virker det i praksis og hvordan er dette regulert i andre land? Les flere innlegg fra Boligdama her.  

Les mer

Fotokred hovedbilde: PinterestFaktisk rydder vi mer enn noen gang før. Så mye, at vi skal rydde etter trend hvis vi skal gjøre det riktig. Den japanske ryddeteknikken Konmari har tatt Asker og Bærums frynsete fruer med storm, men hvor godt fungerer den i praksis? Utgangspunktet Jeg er ekstremt opptatt av å ha det ryddig. Det har jeg alltid vært, med systemer og orden i hvor ting skal være. Kanskje heller mot det fanatiske. Medfødt antakeligvis, arvet og preget av miljø. Jeg har orden

Les mer
Annonse

Familien Vinje drømte om å bygge eget hus. Da eiendommene ved Ekebergåsen Boligfelt ble lagt ut for salg, slo de til umiddelbart! – Vi ønsket å kjøpe eiendom på Ekebergåsen fordi vi allerede hadde et hus på Lierskogen. Det var nemlig uaktuelt for oss å flytte herfra. Her bor vi landlig samtidig som vi bor sentralt, forteller Asbjørn Vinje. Det var nærheten til marka og de fine solforholdene som fristet han og familien. Samtidig var det en gyllen mulighet til å bygge eget hus. 

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland