Publisert 15. august.2016 av

I dag åpner IKEA et 1.000 kvm showroom på Skøyen i Oslo. Denne sommeren har gråpapir og logo på vinduene gjort naboer og forbipasserende nysgjerrige.

 

Borte er Drømmekjøkkenet og bilbutikken Møller, og erstattet med det som muligens blir IKEAs nye store sentrumssatsning: Et pick-up point hvor det bestilles direkte fra nett i butikk.

 

- Dette blir Norges første pick-up point i et bymiljø. Vi etablerer oss nærmere sentrum for å gjøre det enklere for folk å handle hos oss, forteller leder for interiørdesign i IKEA Norge, Sara Larsdotter Bendiksen.

 

 

- Dette vil bli en ny og annerledes IKEA-opplevelse. Her vil inspirasjon og tett oppfølging være i fokus, med ansatte som er eksperter på å skreddersy løsninger til bad, kjøkken, garderobe og oppbevaring – ting som ofte kan være vanskelig å bestille på nett, sier Bendiksen

 

Det er noen dager før åpning og Bendiksen står i et nesten ferdig butikklokale.  Det er kun småting som gjenstår og opplæringen av de nyansatte interiørdesignerne er i full gang.

 

Les mer om interiør på Botrend her.

 

 

Norges største interiørblogger flyttet nettbutikken inn i meglerlokalet.

 

- Vi vil inspirere til nye løsninger, sier Sara Larsdotter Bendiksen. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Viser frem nettsortimentet

De tradisjonelle varehusene til IKEA har en flate på rundt 40.000 kvadratmeter hvorav mye er satt av til lagringsplass. På Skøyen er alt satt av til utstilling, og varesortimentet blir dermed kun det som kan bestilles på nett.

 

- Vi ønsker å inspirere og hjelpe kunden med å finne løsninger som passer perfekt i deres hjem. Det de bestiller kan kjøpes og hentes her, eller vi kan lever det hjem, sier Bendiksen.

 

I lokalet har de opprettet komfortable lounger med nettbrett hvor man selv kan bestille direkte fra nett, eller bare titte på varesortimentet. Innerst i lokalet finnes 22 bestillingsdisker tilsvarende det varehusene har, samt et eget rom til bedriftskunder.

 

- Men så har jo de fleste smarttelefon i dag, så det er bare å ta opp mobilen mens man går rundt, påpeker Bendiksen.

 

Det nye showroomet er nettbutikkens fysiske butikk. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
På Skøyen vil de spesialisere seg på oppbevaring. FOTO: IKEA NORGE

Det er IKEA Slependen, det første varehuset i Norge, sine interiørdesignere som vil ha det overordnede ansvaret for det nye showroomet. De vil forandre utstillingen etter sesong og tilbakemeldinger.

 

- Det er jo ingen som vet hvordan det vil bli. Om vi trekker til oss mest naboer, andre som handler her i interiør-mekkaet på Skøyen, eller om det faktisk blir slik at hele byen kommer hit. Vi må bare prøve oss frem.

 

Nå kan du få det beste mønsteret fra skandinaviske designere på veggen.

 

Inspireres av hjemmebesøk

På det nye pick-up pointet kommer man rett inn i to større frittstående hjem – fritt kopiert etter hjemmebesøk hos flere ulike kundegrupper. IKEA gjennomfører rundt 25 kundebesøk årlig hvor de dybdeintervjuer mennesker over hele landet.

 

Etter besøkene skapes en fiktiv historie som danner grunnlaget for leilighetene og rommene som stilles ut på Skøyen, samt i møbelgigantens øvrige varehus.

 

- Det er for at kundene skal kjenne seg igjen i situasjonene, og bli inspirert til å gjøre endringer som passer til dem og deres livssituasjon, forklarer interiørekspert Bendiksen.

 

En moderne og maskulin spisestue for to menn. FOTO: IKEA NORGE

Hun entrer showroomets største hjem: En Frogner-leilighet med høye kantlister, brystpanel og stukkatur som er typisk for leiligheter i dette området. Brystpaneler er laget av IKEA-dører og skal vise hvordan man enkelt kan kopiere stilen.

 

Bortenfor er kontrasten til den klassiske Frogner-leiligheten; et moderne og maskulint kjøkken med tilhørende spisestue.

 

- Her er det to menn som bor hvorav den ene er purser og dermed reiser og jobber mye. Da kan det bli ensomt å spise alene i spisestuen for den gjenværende beboeren, forklarer Sara Larsdotter Bendiksen og trekker ut en barstol ved kjøkkenbenken som også har spiseplass.

 

Foruten Frogner-leiligheten og det moderne kjøkkenet finner vi en urban leilighet inspirert av Berlin og Grünerløkka, et walk-in closet til et nygift par, samt et soverom med garderobe tilpasset en finansmegler fra Tjuvholmen.

 

 

Slik bor den populære Instagramprofilen Lise Kjos.

 

Ikke redd for konkurranse på Skøyen

Showroomet er større og luftigere enn et vanlig varehus, og har glassfronter ut mot gaten slik at forbipasserende kan titte inn i hjemmene.

 

Og konkurransen fra de øvrige interiør- og møbelforretningene på Skøyen, tar de med knusende ro, ifølge IKEA Norges interiørdesignsjef.

 

I Møller bils gamle lokaler får IKEA nytt tilholdssted. FOTO: IKEA NORGE

 

- Selv om vi retter oss mest mot et high-end segment her på Skøyen, er IKEA for alle. Vi er en totalleverandør til hjemmet og skiller oss ut på den måten. Vi tror det blir positivt for butikkmangfoldet på Skøyen at IKEA kommer. Samtidig skal vi heller ikke undergrave vårt eget brand og vil selvfølgelig at folk skal besøke varehusene utenbys også.

 

I fjor hadde møbel- og interiørbutikkene som driver med netthandel en omsetning på om lag 865 millioner kroner, viser den siste bransjeanalysen til Virke. Det er 57,6 prosent mer enn året før, men mye tyder på at tallet er større ettersom mange butikker også driver nettbutikk i tillegg til fysisk butikk.

 

Det er de seks største kjedene som dominerer det totale møbel- og interiørmarkedet med 84 prosent av omsetningen, hvorav IKEA alene står for 37 prosent av markedet, ifølge Virke.

 

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

 

Det satses på kjøkken i det nye showroomet, dette er inspirert av en Frogner-leilighet i nabolaget. FOTO: IKEA NORGE
Et kjøkken i tråd med tiden hvor miljø og bærekraft står i sentrum, er idéen bak denne utstillingen. FOTO: IKEA NORGE

Slik ga oppussingen gevinst ved boligsalg

Pusset opp for 460.000 kr - solgte med 1,7 mill i gevinst.

Publisert 06. februar.2017 av

Ekteparet i 70-årene ble overtalt til å oppgradere leiligheten for nærmere en halv million kroner før salget.

 

Det angrer de ikke på i dag.

 

– Grundige forberedelser, kompetanse og engasjement er alfa og omega, sier megleren.

 

Her får du flere eiendomsnyheter

 

Lang prosess

Da ekteparet bestemte seg for å flytte fra leiligheten i Fossumhavene i Bærum for ett år siden, tok de kontakt med eiendomsmegler Fredrik Morris Michaelsen i Privatmegleren Thøgersen og partnere i Sandvika.

 

Han hjalp dem i hele prosessen med å finne og kjøpe en ny bolig, før han gikk i gang med planleggingen av salget.

 

Michaelsen foreslo en betydelig oppgradering av leiligheten, og på tross av litt skepsis i begynnelsen ga ekteparet han til slutt full kontroll med å bestemme hvordan leiligheten skulle fremstå.

 

- Vi fikk ekstra boost med annonsestuntet

 

 

– Jeg så et stort potensial i leiligheten og ønsket at kundene selv skulle få hente ut det. Alternativet var at en eller annen spekulant hadde stukket av med gevinsten. Det var det som var hovedmotivasjonen, å hjelpe dem til å utnytte potensialet i eiendommen sin, sier Michaelsen.

 

Slik styler de leiligheten før salg

Slik så kjøkkeet ut tidligere. FOTO: PRIVATMEGLEREN THØGERSEN OG PARTNERE

Trengte oppgradering

Sammen med ekteparets sønn, Latif Kamali (49), og totalentreprenøren, koordinerte Michaelsen oppussingen.

 

Kamali er ikke i tvil om at leiligheten hadde behov for en betydelig oppgradering.

 

– Vi flyttet inn der i 1982 og det har ikke blitt gjort noe med leiligheten siden den gang, bortsett fra litt tapet på veggene. Alt var i original stand, blant annet med linoleumsgulv over det hele, sier Kamali.

 

Megler: - Invester i boligen før du selger

 

Stue før oppussing. FOTO: PRIVATMEGLER THØGERSEN OG PARTNERE
Stue etter oppussing. FOTO: PRIVATMEGLER THØGERSEN OG PARTNERE

"Menneskelig ekspertise"

Et halvt år og 460.000 kroner senere var leiligheten klar for boligmarkedet.

 

Prisantydningen ble satt til 5,3 millioner kroner, som var 600.000 kroner over verdivurderingen som ble gitt for ett år siden, før den ble pusset opp.

 

I forrige uke ble leiligheten solgt for 6,9 millioner kroner, noe som ga ekteparet en gevinst på over 1,7 millioner kroner etter at oppussingskronene er trukket ifra. Fredrik Morris Michaelsen er ikke i tvil om at det  lønner seg å overlate boligsalget til en profesjonell aktør.

 

– Dette er et eksempel på skikkelig eiendomsmegling fra start til slutt, og i en tid der meglere utfordres av «gjør det selv» løsninger, er det viktig å synliggjøre at det fortsatt er behov for menneskelig ekspertise også i denne bransjen. Ingen bolig er lik og detaljene er avgjørende for resultatet. Det er ikke bare å laste ned en app, ta noen bilder og legge boligen ut på nettet. Man får helt sikkert solgt, men man får ikke de beste forutsetningene for et vellykket salg, fastslår Michaelsen, som hevder dette ikke var lokkepris.

 

Solgte leilighet med meglerrobot

 

Leiligheten gjennomgikk en forvandling, og oppnådde god pris. FOTO: PRIVATMEGLEREN THØGERSEN OG PARTNERE

Ingen fasit

– Ville ikke denne boligen uansett blitt solgt for en god pris i dagens boligmarked?

 

– Den ville nok helt sikkert blitt solgt. Prismessig er det vanskelig å spekulere i hva den ville blitt solgt for, men jeg er helt overbevist om at den ville blitt solgt til en vesentlig lavere pris. Hovedtyngden av kjøperne vil komme til dekket bord og flytte rett inn, fastslår han.

 

– Bør alle som har en litt sliten bolig pusse opp for flere hundre tusen kroner?

 

– Det finnes ikke noe fasitsvar på det. Hvor mye man skal gjøre bør vurderes av en erfaren megler fra sak til sak. Det er imidlertid ingen tvil om at det ligger et potensial i å pusse opp mange eiendommer, sier Michaelsen.

 

Her får du flere saker fra eiendomsmarkedet i Stor-Oslo

 

Ikke selgers stil

Ekteparets sønn innrømmer at han syntes det var mye penger som ble brukt på oppussing, og forteller at foreldrene hans ikke ble overbevist før salget var gjennomført.

 

– De var veldig skeptiske da de ikke er vant med den type oppussing. På befaring av leiligheten synes min far at det lignet en ungdomsbolig, og ga klart uttrykk for at det ikke var hans stil. Men nå ser de at det ga resultater, smiler 49-åringen.

 

Også megleren erkjenner at det var litt skummelt å anbefale så betydelige oppgraderinger.

 

– Man kan aldri gi noen garantier på forhånd, bare sine beste anbefalinger, og dette var noe jeg sa til dem. Selgerne var veldig lydhøre for mine ideer og gjorde det jeg anbefalte i forhold til møblement, farger, gulv osv. På den måten fikk jeg større grad av kontroll, og var mer sikker på at investeringen var riktig. Og når vi så hvor fint resultatet ble så var vi rimelig trygge på at det var vel anvendt tid og penger, avslutter han.

 

Les mer på Botrends forside

 

Gi oss gjerne tilbakemelding her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

 

Les mer

Stuen er et bruksrom. Den skal brukes til både festlige sammenkomster, måltider, filmkvelder, ettermiddagslurer, barnelek og kvalitetstid med familien. Den skal være praktisk samtidig som vi ønsker at den skal være et godt sted å slappe av. Her er 3 små tips som kan komme godt med til stueoppussingen.

Les mer

Kine Ask Stenersen og Kristoffer Engs gründereventyr startet for fem år siden da de renoverte en leilighet på Tøyen i Oslo, og ikke kunne finne den kjøkkeninnredningen de ønsket. Her kan du lese saken vi skrev etter oppstarten. Siden de begge er opptatt av miljø og bærekraftig design, falt til slutt valget på innredning i bambus. I dag, etter etablering i 2015, gjør Ask og Eng suksess med å levere ulike interiørløsninger i bambus for kunder i Norge og utlandet. - Vi opplever fak

Les mer
Annonse

SOVEROMSoverommet skal helst være et rom forbunnet med hvile og avslapning, så velg for eksempel en mørk, dyp og matt farge på veggen for å skape et lunt rom, med hotellfølelsen hjemme. Videre kan du velge ett bilde på den ene siden, og gi luft på den andre siden av rommet. Alternativt er en full bildevegg eller ett stort bilde som kan få leve alene. Alt for mye på veggen på soverommet kan skape kaos. Bruk flere puter og et fint sengetepper når du rer opp sengen. Det gir volum, o

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland