Publisert 15. august.2016 av

I dag åpner IKEA et 1.000 kvm showroom på Skøyen i Oslo. Denne sommeren har gråpapir og logo på vinduene gjort naboer og forbipasserende nysgjerrige.

 

Borte er Drømmekjøkkenet og bilbutikken Møller, og erstattet med det som muligens blir IKEAs nye store sentrumssatsning: Et pick-up point hvor det bestilles direkte fra nett i butikk.

 

- Dette blir Norges første pick-up point i et bymiljø. Vi etablerer oss nærmere sentrum for å gjøre det enklere for folk å handle hos oss, forteller leder for interiørdesign i IKEA Norge, Sara Larsdotter Bendiksen.

 

 

- Dette vil bli en ny og annerledes IKEA-opplevelse. Her vil inspirasjon og tett oppfølging være i fokus, med ansatte som er eksperter på å skreddersy løsninger til bad, kjøkken, garderobe og oppbevaring – ting som ofte kan være vanskelig å bestille på nett, sier Bendiksen

 

Det er noen dager før åpning og Bendiksen står i et nesten ferdig butikklokale.  Det er kun småting som gjenstår og opplæringen av de nyansatte interiørdesignerne er i full gang.

 

Les mer om interiør på Botrend her.

 

 

Norges største interiørblogger flyttet nettbutikken inn i meglerlokalet.

 

- Vi vil inspirere til nye løsninger, sier Sara Larsdotter Bendiksen. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Viser frem nettsortimentet

De tradisjonelle varehusene til IKEA har en flate på rundt 40.000 kvadratmeter hvorav mye er satt av til lagringsplass. På Skøyen er alt satt av til utstilling, og varesortimentet blir dermed kun det som kan bestilles på nett.

 

- Vi ønsker å inspirere og hjelpe kunden med å finne løsninger som passer perfekt i deres hjem. Det de bestiller kan kjøpes og hentes her, eller vi kan lever det hjem, sier Bendiksen.

 

I lokalet har de opprettet komfortable lounger med nettbrett hvor man selv kan bestille direkte fra nett, eller bare titte på varesortimentet. Innerst i lokalet finnes 22 bestillingsdisker tilsvarende det varehusene har, samt et eget rom til bedriftskunder.

 

- Men så har jo de fleste smarttelefon i dag, så det er bare å ta opp mobilen mens man går rundt, påpeker Bendiksen.

 

Det nye showroomet er nettbutikkens fysiske butikk. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
På Skøyen vil de spesialisere seg på oppbevaring. FOTO: IKEA NORGE

Det er IKEA Slependen, det første varehuset i Norge, sine interiørdesignere som vil ha det overordnede ansvaret for det nye showroomet. De vil forandre utstillingen etter sesong og tilbakemeldinger.

 

- Det er jo ingen som vet hvordan det vil bli. Om vi trekker til oss mest naboer, andre som handler her i interiør-mekkaet på Skøyen, eller om det faktisk blir slik at hele byen kommer hit. Vi må bare prøve oss frem.

 

Nå kan du få det beste mønsteret fra skandinaviske designere på veggen.

 

Inspireres av hjemmebesøk

På det nye pick-up pointet kommer man rett inn i to større frittstående hjem – fritt kopiert etter hjemmebesøk hos flere ulike kundegrupper. IKEA gjennomfører rundt 25 kundebesøk årlig hvor de dybdeintervjuer mennesker over hele landet.

 

Etter besøkene skapes en fiktiv historie som danner grunnlaget for leilighetene og rommene som stilles ut på Skøyen, samt i møbelgigantens øvrige varehus.

 

- Det er for at kundene skal kjenne seg igjen i situasjonene, og bli inspirert til å gjøre endringer som passer til dem og deres livssituasjon, forklarer interiørekspert Bendiksen.

 

En moderne og maskulin spisestue for to menn. FOTO: IKEA NORGE

Hun entrer showroomets største hjem: En Frogner-leilighet med høye kantlister, brystpanel og stukkatur som er typisk for leiligheter i dette området. Brystpaneler er laget av IKEA-dører og skal vise hvordan man enkelt kan kopiere stilen.

 

Bortenfor er kontrasten til den klassiske Frogner-leiligheten; et moderne og maskulint kjøkken med tilhørende spisestue.

 

- Her er det to menn som bor hvorav den ene er purser og dermed reiser og jobber mye. Da kan det bli ensomt å spise alene i spisestuen for den gjenværende beboeren, forklarer Sara Larsdotter Bendiksen og trekker ut en barstol ved kjøkkenbenken som også har spiseplass.

 

Foruten Frogner-leiligheten og det moderne kjøkkenet finner vi en urban leilighet inspirert av Berlin og Grünerløkka, et walk-in closet til et nygift par, samt et soverom med garderobe tilpasset en finansmegler fra Tjuvholmen.

 

 

Slik bor den populære Instagramprofilen Lise Kjos.

 

Ikke redd for konkurranse på Skøyen

Showroomet er større og luftigere enn et vanlig varehus, og har glassfronter ut mot gaten slik at forbipasserende kan titte inn i hjemmene.

 

Og konkurransen fra de øvrige interiør- og møbelforretningene på Skøyen, tar de med knusende ro, ifølge IKEA Norges interiørdesignsjef.

 

I Møller bils gamle lokaler får IKEA nytt tilholdssted. FOTO: IKEA NORGE

 

- Selv om vi retter oss mest mot et high-end segment her på Skøyen, er IKEA for alle. Vi er en totalleverandør til hjemmet og skiller oss ut på den måten. Vi tror det blir positivt for butikkmangfoldet på Skøyen at IKEA kommer. Samtidig skal vi heller ikke undergrave vårt eget brand og vil selvfølgelig at folk skal besøke varehusene utenbys også.

 

I fjor hadde møbel- og interiørbutikkene som driver med netthandel en omsetning på om lag 865 millioner kroner, viser den siste bransjeanalysen til Virke. Det er 57,6 prosent mer enn året før, men mye tyder på at tallet er større ettersom mange butikker også driver nettbutikk i tillegg til fysisk butikk.

 

Det er de seks største kjedene som dominerer det totale møbel- og interiørmarkedet med 84 prosent av omsetningen, hvorav IKEA alene står for 37 prosent av markedet, ifølge Virke.

 

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

 

Det satses på kjøkken i det nye showroomet, dette er inspirert av en Frogner-leilighet i nabolaget. FOTO: IKEA NORGE
Et kjøkken i tråd med tiden hvor miljø og bærekraft står i sentrum, er idéen bak denne utstillingen. FOTO: IKEA NORGE
Publisert 17. januar.2017 av

Det er tre år siden Hedda Ferrington satte i gang med renoveringen av   kjøkkenet.

 

Hun ønsket å fornye rommet som var alt annet enn lyst og imøtekommende. Derfor sto en åpen kjøkkenløsning med lys innredning høyt på ønskelisten.

 

– Vi kikket på en rekke ulike kjøkkenløsninger, og fant noen favoritter hos Kvik og HTH. Vi var begge innstilt på et hvitt kjøkken, det var jo det vi visste om, forteller Hedda.

 

Planer om oppussing? Ler flere slike saker her

 

 

 

Tiden med det gammelmodige kjøkkenet med bonderød innredning var over, og selv om Hedda ikke liker den trendy, minimalistiske stilen, hadde hun sett for seg at det ville bli et hvitt og enkelt kjøkken også hos henne.

 

– Når vi lette etter kjøkken var det veldig mye hvitt å velge mellom, derfor var det naturlig å tenke i de baner, sier hun.

 

Les alle våre kjøkkenrelaterte saker her.

Heddas kjøkken. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Falt for fargene

I jakten på det perfekte kjøkkenet, kom de også over Mobalpa, noe Hedda raskt fikk interesse for.

 

– De hadde mye annerledes, mye stilig. De hadde kjøkken med originale løsninger, og de turte å bruke farger, noe jeg falt for. Spesielt en modell med en original sammensetning av materialer og farger fanget oppmerksomheten min, forteller hun.

 

 

 

For å utvide rommet, få mer lys og ikke minst utsikt, var en åpen kjøkkenløsning et must og leverandøren fikk derfor i oppdrag å tegne forslag til et kjøkken som kunne fungere for familien på fire.

 

Åtte lekre spisestoler

 

– Skal vi være så gærne og gå for et grønt-blått kjøkken, tenkte jeg. Jeg har alltid likt farger, og mannen var enig, men vi gikk noen runder med oss selv først. Men fordi kjøkkenet fikk mye naturlig lys inn etter at det ble åpnet opp, kom vi fram til at det ikke gjorde noe om kjøkkenet ble litt mørkere, forteller hun.

Den blå fargen i lekker kontrast med trematerialene. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Dristig valg

Kjøkkenet ble tegnet, vegger ble flyttet og revet, og innredning montert. Gode råd underveis i prosessen har også vært gull verdt, mener Hedda.

 

– Underveis fikk vi tips som har ført til en helhet av stue og kjøkken. Det ble også foreslått å integrere kjøleskapet i det som sannsynligvis en gang i tiden har vært et spiskammer. I tillegg er all skapplass utnyttet til det fulle, noe vi setter stor pris på, forklarer hun.

 

Slik ble kjøkkenet husets knutepunkt

 

Blant annet kan alle skuffer og skap dras ut, slik de kommer til hver eneste krik og krok.

 

– Det er i bunn og grunn totalen av de mange små løsningene vi setter så stor pris på. Det er både funksjonelt og god plass, forteller Hedda. I dag er hun også glad for å ha valgt en innredning ikke «alle» andre har.

 

– Det var jo et litt dristig valg, men det er jo litt kult, og det er et rom hele familien er fornøyd med. Det er her vi samles, forteller hun.

Hedda Ferrington tok et dristig valg hva innredning av kjøkken gjaldt. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Funksjonalitet på kjøkkenet

Ifølge salgssjef hos Mobalpa, Astrid Eikum, er kundene først og fremst opptatt av funksjonalitet når de skal velge kjøkken.

 

– Kvalitet er viktig og utseendet er avgjørende når de andre punktene er på plass. Kundene ønsker også et kjøkken de stolt kan vise fram til venner og kjente, forteller hun.

 

Mulighetene til innredning er mange, men Eikum forteller at det ofte blir valgt grepsløse løsninger, gjerne med malt overflate.

 

– Det fine i dag er at ingenting er rett eller galt, man kan velge ut ifra eget hjerte og egen lommebok, mener hun.

 

Hvorfor satser dere på mer bruk av farger når mange likevel ender opp med hvit innredning?

 

­– Du har nok rett i at mange velger lyse farger på kjøkken, men ikke nødvendigvis hvitt. Samtidig er det faktisk en god del som ønsker seg litt farger. Det er også populært å legge inn noen elementer med en kontrastfarge, forteller hun.

 

 

 

Eikum forteller at det lenge har vært trendy med enten helt lyse eller mørke farger, men at de nå ser at en del av de nye nyansene som greige, kashmirgrå og ikke minst blått blir mer og mer valgt.

 

5 kjøkken vi drømmer om

 

– Mange flytter oftere og det gjør nok at valgene blir dristigere. Dessuten har vi sortimentet og mulighetene for de som både ønsker og tør å være litt sprelske i sine valg. Samtidig som de selvfølgelig har det du måtte trenge om du ønsker det mer tradisjonelle også, mener hun.

Alle skuffer kan trekkes ut slik at Hedda kommer til. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Trematerialene går igjen på kjøkken og i spisestue. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

 

I motsetning av Eikum kan butikksjef ved Kvik Slependen, Line Nesdal fortelle at hennes kunder stort sett etterspør nøytrale, lyse farger.

 

Kjøkkendrøm i sort drakt

 

Det er også det de danske design-kjøkkenene fra Kvik baserer seg på.

 

– Folk vil gjerne ha farger, men vi har inntrykk av at de da heller maler en vegg, enn å velge et fargerikt kjøkken. Det er kult med et mørkeblått kjøkken, men det er et fåtall som våger. Derfor tar vi inn det de fleste vil ha, forklarer hun.

Farges av trendene

Felles for begge er at den minimalistiske trenden preger valgene også på kjøkkenet.

 

– Den minimalistiske stilen ser ut til å ha kommet for å bli, og for å gjøre rommet så rent og minimalistisk som mulig, går de fleste for et hvitt kjøkken. I tillegg er grepsløse overflater populært, opplyser hun.

 

– Kundene er opptatt av design, men også at det skal være praktisk å bruke. Vi har hatt mye fokus på både håndtaksløs innredning som lenge har vært trendy, i tillegg til skuffer og skap med mekanisk åpning som nå tar markedet med storm, forteller hun.

 

Nesdal legger heller ikke skjul på at økonomi spiller en stor rolle.

 

– Det ønskes gjerne mest mulig for minst mulig, men prisen er ofte avgjørende når kunder skal kjøpe kjøkken, forteller hun.

Naturmaterialer og farger i skarpe kontraster. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Les mer

Hvert år kåres  Vixen Blog Awards – der Norges fremste bloggere samles til fest i Oslo. Her er det flere kategorier, blant annet Årets Interiørblogger, og selve festen skjer på Grand Hotel den 19. januar. Les mer om interiør på Botrend her 

Les mer

Snøen ligger som et melisdryss over tretoppene, men inne i den varme stuen er peisen tent og bordet er dekket til jul. De gamle trauene er dekorert med granbar, julekuler og tente lys. Alt som hjemme er mas, er bare kos når Gry Svalheim (46) og mannen Henning Svalheim (48) er på fristedet sitt. – I går diskuterte vi hva som ikke kommer over dørstokken. Vi var innom farget julelys og ”bling bling”, men så sa Henning: ”Nei, vet du hva som ikke kommer over dørstokken? Det er hve

Les mer
Annonse

SOVEROMSoverommet skal helst være et rom forbunnet med hvile og avslapning, så velg for eksempel en mørk, dyp og matt farge på veggen for å skape et lunt rom, med hotellfølelsen hjemme. Videre kan du velge ett bilde på den ene siden, og gi luft på den andre siden av rommet. Alternativt er en full bildevegg eller ett stort bilde som kan få leve alene. Alt for mye på veggen på soverommet kan skape kaos. Bruk flere puter og et fint sengetepper når du rer opp sengen. Det gir volum, o

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland