Publisert 15. august.2016 av

I dag åpner IKEA et 1.000 kvm showroom på Skøyen i Oslo. Denne sommeren har gråpapir og logo på vinduene gjort naboer og forbipasserende nysgjerrige.

 

Borte er Drømmekjøkkenet og bilbutikken Møller, og erstattet med det som muligens blir IKEAs nye store sentrumssatsning: Et pick-up point hvor det bestilles direkte fra nett i butikk.

 

- Dette blir Norges første pick-up point i et bymiljø. Vi etablerer oss nærmere sentrum for å gjøre det enklere for folk å handle hos oss, forteller leder for interiørdesign i IKEA Norge, Sara Larsdotter Bendiksen.

 

 

- Dette vil bli en ny og annerledes IKEA-opplevelse. Her vil inspirasjon og tett oppfølging være i fokus, med ansatte som er eksperter på å skreddersy løsninger til bad, kjøkken, garderobe og oppbevaring – ting som ofte kan være vanskelig å bestille på nett, sier Bendiksen

 

Det er noen dager før åpning og Bendiksen står i et nesten ferdig butikklokale.  Det er kun småting som gjenstår og opplæringen av de nyansatte interiørdesignerne er i full gang.

 

Les mer om interiør på Botrend her.

 

 

Norges største interiørblogger flyttet nettbutikken inn i meglerlokalet.

 

- Vi vil inspirere til nye løsninger, sier Sara Larsdotter Bendiksen. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Viser frem nettsortimentet

De tradisjonelle varehusene til IKEA har en flate på rundt 40.000 kvadratmeter hvorav mye er satt av til lagringsplass. På Skøyen er alt satt av til utstilling, og varesortimentet blir dermed kun det som kan bestilles på nett.

 

- Vi ønsker å inspirere og hjelpe kunden med å finne løsninger som passer perfekt i deres hjem. Det de bestiller kan kjøpes og hentes her, eller vi kan lever det hjem, sier Bendiksen.

 

I lokalet har de opprettet komfortable lounger med nettbrett hvor man selv kan bestille direkte fra nett, eller bare titte på varesortimentet. Innerst i lokalet finnes 22 bestillingsdisker tilsvarende det varehusene har, samt et eget rom til bedriftskunder.

 

- Men så har jo de fleste smarttelefon i dag, så det er bare å ta opp mobilen mens man går rundt, påpeker Bendiksen.

 

Det nye showroomet er nettbutikkens fysiske butikk. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
På Skøyen vil de spesialisere seg på oppbevaring. FOTO: IKEA NORGE

Det er IKEA Slependen, det første varehuset i Norge, sine interiørdesignere som vil ha det overordnede ansvaret for det nye showroomet. De vil forandre utstillingen etter sesong og tilbakemeldinger.

 

- Det er jo ingen som vet hvordan det vil bli. Om vi trekker til oss mest naboer, andre som handler her i interiør-mekkaet på Skøyen, eller om det faktisk blir slik at hele byen kommer hit. Vi må bare prøve oss frem.

 

Nå kan du få det beste mønsteret fra skandinaviske designere på veggen.

 

Inspireres av hjemmebesøk

På det nye pick-up pointet kommer man rett inn i to større frittstående hjem – fritt kopiert etter hjemmebesøk hos flere ulike kundegrupper. IKEA gjennomfører rundt 25 kundebesøk årlig hvor de dybdeintervjuer mennesker over hele landet.

 

Etter besøkene skapes en fiktiv historie som danner grunnlaget for leilighetene og rommene som stilles ut på Skøyen, samt i møbelgigantens øvrige varehus.

 

- Det er for at kundene skal kjenne seg igjen i situasjonene, og bli inspirert til å gjøre endringer som passer til dem og deres livssituasjon, forklarer interiørekspert Bendiksen.

 

En moderne og maskulin spisestue for to menn. FOTO: IKEA NORGE

Hun entrer showroomets største hjem: En Frogner-leilighet med høye kantlister, brystpanel og stukkatur som er typisk for leiligheter i dette området. Brystpaneler er laget av IKEA-dører og skal vise hvordan man enkelt kan kopiere stilen.

 

Bortenfor er kontrasten til den klassiske Frogner-leiligheten; et moderne og maskulint kjøkken med tilhørende spisestue.

 

- Her er det to menn som bor hvorav den ene er purser og dermed reiser og jobber mye. Da kan det bli ensomt å spise alene i spisestuen for den gjenværende beboeren, forklarer Sara Larsdotter Bendiksen og trekker ut en barstol ved kjøkkenbenken som også har spiseplass.

 

Foruten Frogner-leiligheten og det moderne kjøkkenet finner vi en urban leilighet inspirert av Berlin og Grünerløkka, et walk-in closet til et nygift par, samt et soverom med garderobe tilpasset en finansmegler fra Tjuvholmen.

 

 

Slik bor den populære Instagramprofilen Lise Kjos.

 

Ikke redd for konkurranse på Skøyen

Showroomet er større og luftigere enn et vanlig varehus, og har glassfronter ut mot gaten slik at forbipasserende kan titte inn i hjemmene.

 

Og konkurransen fra de øvrige interiør- og møbelforretningene på Skøyen, tar de med knusende ro, ifølge IKEA Norges interiørdesignsjef.

 

I Møller bils gamle lokaler får IKEA nytt tilholdssted. FOTO: IKEA NORGE

 

- Selv om vi retter oss mest mot et high-end segment her på Skøyen, er IKEA for alle. Vi er en totalleverandør til hjemmet og skiller oss ut på den måten. Vi tror det blir positivt for butikkmangfoldet på Skøyen at IKEA kommer. Samtidig skal vi heller ikke undergrave vårt eget brand og vil selvfølgelig at folk skal besøke varehusene utenbys også.

 

I fjor hadde møbel- og interiørbutikkene som driver med netthandel en omsetning på om lag 865 millioner kroner, viser den siste bransjeanalysen til Virke. Det er 57,6 prosent mer enn året før, men mye tyder på at tallet er større ettersom mange butikker også driver nettbutikk i tillegg til fysisk butikk.

 

Det er de seks største kjedene som dominerer det totale møbel- og interiørmarkedet med 84 prosent av omsetningen, hvorav IKEA alene står for 37 prosent av markedet, ifølge Virke.

 

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

 

Det satses på kjøkken i det nye showroomet, dette er inspirert av en Frogner-leilighet i nabolaget. FOTO: IKEA NORGE
Et kjøkken i tråd med tiden hvor miljø og bærekraft står i sentrum, er idéen bak denne utstillingen. FOTO: IKEA NORGE
Les mer
Annonse

 I et romslig lokale på Rud i Bærum, holder Sandvika gardiner og interiør til. Sandvika gardiner og interiør var tidligere en del av produksjonsselskapet Sandvika Veveri AS, men har drevet selvstendig siden 2000. Butikken har egen systue og skreddersyr gjerne dine gardiner.  – Vi merker økende etterspørsel etter gardiner, gjerne som et supplement til innvendig solskjerming. Med gardiner til blir det prikken over i’en, sier Nina Bø (60), daglig leder. Kari Søndbø Disch (56) nikker

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland