Publisert 17. august.2016 av

ALLE nordmenn har et forhold til  IKEA. Et lite eller stort IKEA-produkt finnes i så å si alle norske hjem.

 

Nå er katalog nr. 55 kommet, og trykkes i over 200 millioner eksemplarer. Det gjør den til ett av verdens største trykksaker.

 

Hele 1,6 millioner norske husstander får IKEA-katalogen i posten en av de nærmeste dagene. Slagordet på årets katalog er «God design er mer enn det du ser».

 

De aller fleste finner inspirasjon i katalogen, også toppbloggere og stylister.

 

- IKEA-katalogen er både innovativ og folkekjær. Mange har et forhold til den, og det er store forventinger til dens innhold, like mye for stylister som for Ola og Kari Nordmann, sier Tina Leqvamb Steensen, boligstylist bak bloggen  Bo Naturlig .

 

Over 72.000 nordmenn følger Tina Leqvamb Steensen på Instagramprofilen @bonaturlig.

 

Her kan du lese flere saker vi har skrevet om IKEA. 

 

Bord og tekstiler i den nye IKEA-kolleksjonen. FOTO: IKEA

Rimelig og trendy

 

- Jeg bruker den tett i kundemøter, da mange ønsker rimelig, men trendy interiør. I tillegg er IKEA flinke til romutnyttelse, og en stor inspirasjonskilde på flere områder. Nytenkninger som årets portable induksjonstopp, setter føringen for andre i samme bransje, sier Steensen.

 

- IKEA har gått fra å være et enkelt billigkonsept, til å bli et toneangivende og trendy livsstilskonsept- nå også med eget showroom på Skøyen, sier hun.

 

 

Skandinaviske designere hylles i ny tapetkolleksjon

 

Smarte løsninger

 

Gründeren bak  nettportalen Stylizimo  og én av Norges største interiørbloggere, Nina Holst, bruker IKEA flittig.

 

- IKEA-katalogen gir meg masse inspirasjon og nye ideer til både hjem og blogginnlegg.  I den nye katalogen er det fokus på smarte løsninger for å gjøre hverdagen enklere, og det er vel noe vi alle trenger i en hektisk hverdag, sier hun. 

Nina Holst bak bloggen og portalen Stylizimo. FOTO: PRIVAT

Tusenvis av mennesker lar seg inspirere av hennes Instagram-profil som har 156.000 følgere.

 

- Jeg liker også fokuset på at ting kan gjøres litt enkelt når man får gjester - hvis man ikke legger lista så høyt, så inviterer man kanskje litt oftere også, sier hun.

 

Nina Holst lanserte et helt personlig kunstprosjekt i samarbeid med Emmeselle, under Oslo Design Fair i januar. 

 

 

Her kan du lese Stylizimos omtale av årets katalog. 

 

Toppstylist Linda Elmin bak bloggen Hviit med nytt samarbeid

 

Garderobeløsning fra IKEA. FOTO: PRODUSENTEN

Tydeliggjør verdier

 

Årets IKEA-katalog inneholder 13 reportasjer som skal vise frem kjedens verdier.

 

Om slagordet for årets katalog, "God design er mer enn det du ser", sier produsenten følgende: "For oss er ikke det et slagord, men snarere det eneste som gir mening. Vi lager produkter og løsninger med noen i tankene, og ingenting lages uten et bestemt formål."

 

Den digitale utgaven av katalogen kommer i slutten av august. 

 

Nylig ble det kjent at både Tom Dixon og det danske merket HAY vil samarbeide med IKEA, og lansere nye, egne kolleksjoner for den svenske kjeden i 2017. 

 

Les flere saker på Botrends forside her. 

 

Har du tips eller innspill? Send oss en e-post. 

 

Nye produkter fra IKEA. FOTO: PRODUSENTEN
Den nye IKEA-katalogen.

Nyhetsbrev fra Botrend

Ja, takk - jeg vil gjerne abonnere på Botrends nyhetsbrev.

Publisert 24. januar.2017 av

Det nye skandinaviske møbel og interiørmerket Fram Oslo skal fronte norsk design både hjemme og i utlandet.

 

Nå har Annette Hoff fått toppdesigner  Andreas Engesvik  med på laget.

 

Hoffs leilighet på St. Hanshaugen i Oslo, er for tiden omgjort til lager, pakkesentral, kontor og showrom.

 

- Det er ikke sjelden at jeg, samboeren, søsteren min og flere i familien står til kl. 23 og pakker de siste sendingene som skal til utlandet, smiler Annette Hoff.

 

Hun har lenge drevet agenturet ByHoff, som hun fortsatt driver, samtidig som at hun er pressesjef for  Oslo Design Fair.

 

- Det hender jeg skulle ønske at døgnet hadde flere timer.

 

Men lite stopper den tidligere langslagsutøveren i kunstløp, som tidlig lærte seg disiplin og arbeidsmoral.

 

 

 

Annette Hoff driver Fram Oslo. FOTO: INGER MARIE GRINI

Samarbeid med designere

Fram Oslo er etablert i samarbeid med Sunniva Hoff og Christoffer Kverneland, og har fått støtte fra  Innovasjon Norge.

 

- Jeg ønsker å få til et samarbeid med norske designere, og gjennom de skape ny norsk design. Om mulig ønsker vi å produsere det hos norske underleverandører. Kobling mot norske designere blir det viktigste, sier hun.

 

Nå har Fram Oslo overtatt rettighetene til å produsere de originale Bunadspleddene og putene designet av Andreas Engesvik. Pleddene som er inspirert av norske bunader, har vært en suksess siden lanseringen i London i 2012.

 

- Jeg fester stor lit til at Annette skal få til dette. Hun er både tøff nok og proff nok til at dette skal gå bra. Det kan bli big business om kort tid, eller det kan bli det om ti år. Annette har en helt spesiell motivasjon som hun har bevist over lang tid, sier Engesvik.

 

Dette mener Engesvik om interiørtrenden for 2016

 

FOTO: SIREN LAUVDAL
Bunadspleddene inspirert av norske bunader. FOTO: SIREN LAUVDAL
Pleddene har gjort internasjonal suksess. FOTO: SIREN LAUVDAL
Andreas Engesvik. FOTO: SIREN LAUVDAL

Tøff ekspedisjon

Hoff har hatt drømmen om Fram Oslo helt siden hun studerte ved Handelshøyskolen i København. Hun lurte på hvorfor danskene i større grad lykkes med kommersialisering av design enn det norske bedrifter har fått til.

 

Navnet Fram Oslo er ikke tilfeldig – det er inspirert av den kjente båten.

 

- Det var en ekstremt stabil båt, som klarte de tøffeste ekspedisjoner og tålte mye. Fram Oslo skal løfte norsk design frem i verden. Jeg vurderte om Oslo skulle være med, men vil gi et tydelig signal om at det er fra Skandinavia, forklarer Hoff.

 

Bunadspleddene ble produsert av Mandal Veveri, inntil en ny avtale nylig ble inngått med Grinakervev på Hadeland.

 

- I en tid hvor mange bedrifter sliter og flytter produksjonen utenlands, er det fantastisk at vi kan lykkes med norsk design produsert her hjemme, sier Hoff.

 

Pleddene designet av Engesvik har fått mye oppmerksomhet i Norge og utlandet, og har blitt brukt i prestisjefulle prosjekter som The Ludlow Hotel i New York. De selges i flere high-end butikker, som Skandium i London, Dwell i USA og Le Bon Marche i Paris.

 

- Jeg er glad for at Fram Oslo tar over pleddene. Jeg har stor tro på satsingen som ønsker å løfte norsk design, og sammen har vi planer for utvikling av flere nye design i tiden fremover, sier Andreas Engesvik.

 

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram @botrend.no

 

Les mer

Thea Jegerud er designstudent og bare 23 år gammel, men har allerede rukket å få to produkter i butikkhyllene. I høst kom lykten «Snu», nå kommer lysestakene «Torus». Begge produsert av glassverket Magnor som i fjor kunne skilte med sammenhengende produksjon i 120 år. - Det er veldig gøy. Jeg har jo jobbet for Magnor i mange år, men det at jeg en dag skulle få mine egne ting i produksjon her er stort, sier Thea Jegerud. Hun er selv født og oppvokst i det lille tettstedet i Eidsk

Les mer

Høye vegger, en innside som er fylt med puter og en generøs dybde. Sofanyheten fra den sunnmørske møbelbedriften LK Hjelle og designer Hallgeir Homstvedt gir deg det du trenger for å bygge rede i stuen. «Niu» har de kalt den – katalansk for nettopp «rede». - Det er som en binge med puter. Mykt og godt uten at du synker for langt nedi, sier Hallgeir Homstvedt. Designeren setter seg godt til rette i sofaen som vises frem for første gang under bransjemessen Oslo Design Fair på Lill

Les mer
Annonse

 Moodies er en vakker pause i hverdagen, med en herlig miks av ulik interiør, små møbler og klær til modige kvinner i alle aldere. Hos Moodies finner du en inspirerende sammensetting av stilarter, fra klassisk til kitch – noe for en hver personlighet.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland