Publisert 17. august.2016 av

ALLE nordmenn har et forhold til  IKEA. Et lite eller stort IKEA-produkt finnes i så å si alle norske hjem.

 

Nå er katalog nr. 55 kommet, og trykkes i over 200 millioner eksemplarer. Det gjør den til ett av verdens største trykksaker.

 

Hele 1,6 millioner norske husstander får IKEA-katalogen i posten en av de nærmeste dagene. Slagordet på årets katalog er «God design er mer enn det du ser».

 

De aller fleste finner inspirasjon i katalogen, også toppbloggere og stylister.

 

- IKEA-katalogen er både innovativ og folkekjær. Mange har et forhold til den, og det er store forventinger til dens innhold, like mye for stylister som for Ola og Kari Nordmann, sier Tina Leqvamb Steensen, boligstylist bak bloggen  Bo Naturlig .

 

Over 72.000 nordmenn følger Tina Leqvamb Steensen på Instagramprofilen @bonaturlig.

 

Her kan du lese flere saker vi har skrevet om IKEA. 

 

Bord og tekstiler i den nye IKEA-kolleksjonen. FOTO: IKEA

Rimelig og trendy

 

- Jeg bruker den tett i kundemøter, da mange ønsker rimelig, men trendy interiør. I tillegg er IKEA flinke til romutnyttelse, og en stor inspirasjonskilde på flere områder. Nytenkninger som årets portable induksjonstopp, setter føringen for andre i samme bransje, sier Steensen.

 

- IKEA har gått fra å være et enkelt billigkonsept, til å bli et toneangivende og trendy livsstilskonsept- nå også med eget showroom på Skøyen, sier hun.

 

 

Skandinaviske designere hylles i ny tapetkolleksjon

 

Smarte løsninger

 

Gründeren bak  nettportalen Stylizimo  og én av Norges største interiørbloggere, Nina Holst, bruker IKEA flittig.

 

- IKEA-katalogen gir meg masse inspirasjon og nye ideer til både hjem og blogginnlegg.  I den nye katalogen er det fokus på smarte løsninger for å gjøre hverdagen enklere, og det er vel noe vi alle trenger i en hektisk hverdag, sier hun. 

Nina Holst bak bloggen og portalen Stylizimo. FOTO: PRIVAT

Tusenvis av mennesker lar seg inspirere av hennes Instagram-profil som har 156.000 følgere.

 

- Jeg liker også fokuset på at ting kan gjøres litt enkelt når man får gjester - hvis man ikke legger lista så høyt, så inviterer man kanskje litt oftere også, sier hun.

 

Nina Holst lanserte et helt personlig kunstprosjekt i samarbeid med Emmeselle, under Oslo Design Fair i januar. 

 

 

Her kan du lese Stylizimos omtale av årets katalog. 

 

Toppstylist Linda Elmin bak bloggen Hviit med nytt samarbeid

 

Garderobeløsning fra IKEA. FOTO: PRODUSENTEN

Tydeliggjør verdier

 

Årets IKEA-katalog inneholder 13 reportasjer som skal vise frem kjedens verdier.

 

Om slagordet for årets katalog, "God design er mer enn det du ser", sier produsenten følgende: "For oss er ikke det et slagord, men snarere det eneste som gir mening. Vi lager produkter og løsninger med noen i tankene, og ingenting lages uten et bestemt formål."

 

Den digitale utgaven av katalogen kommer i slutten av august. 

 

Nylig ble det kjent at både Tom Dixon og det danske merket HAY vil samarbeide med IKEA, og lansere nye, egne kolleksjoner for den svenske kjeden i 2017. 

 

Les flere saker på Botrends forside her. 

 

Har du tips eller innspill? Send oss en e-post. 

 

Nye produkter fra IKEA. FOTO: PRODUSENTEN
Den nye IKEA-katalogen.

Nyhetsbrev fra Botrend

Ja, takk - jeg vil gjerne abonnere på Botrends nyhetsbrev.

Publisert 24. november.2016 av

Konseptet Black Friday, som skjer 25. november, har for alvor befestet seg som en viktig handelsdag i Norge. Noen butikker har utvidet til å ha tilbud hele uken.

 

To av fem nordmenn vurderer å handle denne dagen, ifølge en  ny undersøkelse fra bransjeorganisasjonen Virke.

 

For de som har bestemt seg for å handle på Black Friday, vil 9 av ti bruke over 500 kroner.

 

– Det er tydelig at Black Friday har kommet for å bli, og at forbrukerne i stadig større grad er ute etter å gjøre gode kjøp denne dagen, sier Bror William Stende, direktør for Virke Faghandel.

 

Les om interiør på Botrend

 

Gjenbruk

Som et motargument mot Black Friday, har Finn.no lansert begrepet  Blåmandag.

 

Dette sier de selv om konseptet:

 

Jo, fordi vi nordmenn rett og slett har mye greier som aldri brukes. Boden er full – og det er nok av mennesker som hadde satt pris på tingene du ikke trenger. Dessuten koster brukte ting ingenting å selge, og det er billigere å kjøpe. Det er gøy å gi, gøy å få og mye bedre for klima.

 

Haakon innredet leiligheten med Finn-kupp

 

Haakon Dybvik har innredet med kupp fra Finn. Se egen lenke på siden. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Finn.no er som kjent et sted mange interiørglade nordmenn gjør bruktkupp.

 

Én av Norges aller største interiørbloggere,  Nina Holst bak Stylizimoblog,  har blant annet på  sin Instagram-profil  markedsført Blåmandag.

 

- Som ivrig bruker av Finn.no synes jeg det er veldig positivt at de nå lanserer et bærekraftig alternativ til Black Friday, nemlig Blåmandag. Så hva med å spare pengene og heller gjøre et smart og lekkert interiørbruktkjøp eller andre julegavekupp på mandag?, spør hun på sin profil.

 

Det samme gjør Insta-profilen @finehjem, som har 222.000 følgere.

 

- Et hyggelig alternativ til Black Friday. Heia gjenbruk, skriver hun.

 

Fanny: Slik lager du en god Finn-annonse?

 

Elektronikk på salgstoppen

I all hovedsak er det elektronikk-kjedene som viser til gode omsetningstall på Black Friday.

 

– Vi ser i år at nærmere halvparten av de som planlegger å handle på Black Friday ønsker å kjøpe elektronisk utstyr, sier Stende i Virke.

 

Veldig mange planlegger julegavehandelen denne dagen.

 

I fjor anslår Virke at nordmenn handlet for 1,5 milliarder kroner (eksl. mva), og økte dermed med over 50 prosent fra året før.

 

 

Ingeborg Flønes, direktør i forbrukerservice i Forbrukerrådet. FOTO: KJELL HÅKON LARSEN

Advarer

Forbrukerrådet advarer handlegale nordmenn mot å gå helt amok.

 

I all fall bør man passe på at det man tror er et varp, faktisk er det.

 

– Vi blir trigget av iøynefallende reklame i fete typer, og det er vel en fare for at vi tror tilbud er bedre enn de er. De dundrer mot oss i gatebildet, på PCen og overalt vi ferdes. Jo mer en pris blir hausset opp som en enestående mulighet, jo reddere blir vi for å gå glipp av gode kjøp, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

 

De tror at sosiale medier og nettet generelt, bidrar til å gjøre det vanskeligere å motstå fristelser. Flønes mener imidlertid at det er lurt å benytte anledningen til å gjøre et varp, dersom det faktisk er det. Hvis du finner en julegave du uansett skulle kjøpe, er det definitivt lurt å slå til på halv pris.

 

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her. Og følg oss på Facebook og Instagram under Botrend.no

Les mer

Hver høst lanserer fargekjedene sin  trendfarge for året som kommer. I hovedkvarteret til kokkelaget Flying Culinary Circus på Skøyen lanserte Fargerike denne uken Årets farge for 2017 - rød. - Fargevalget er basert på innsikt fra trendrapporter og interiørmesser, og gjenspeiler tendenser vi ser over hele verden. Men vårt hovedmål har hele tiden vært å finne den norske fargen, sier kreativ leder i Fargerike, Tale O. Henningsen. Jotun lanserte sin farge tidligere i høst under nav

Les mer

En snau time unna hovedstaden, ved sørenden av Randsfjorden ligger Norges eldste industriforetak. Siden 1762 har det vært produksjon av glass hos Hadeland Glassverk. Det som begynte med apotekerglass, flasker og glass til husholdningsbruk, har gjennom årenes løp utviklet seg til en omfattende produksjon av det meste innen glasskunst. I dag satses det blant annet på helnorsk design og produksjon med serien «Vilje» og vaser signert kunstner Cathrine Knudsen. Samt klassikere som vinglass-se

Les mer
Annonse

 Historien til Italian House strekker seg helt tilbake til 1979, og for tre år siden gjennomførte de en omfattende stilendring. Møblene deres føyer seg nå stilmessig inn i dagens trendbilde. Italian House produserer sine kvalitetsmøbler i Portugal og Italia. Ett nøkkelord her er «custom made». De kan produsere alle møbler etter kundens egne spesifikasjoner. − Vi har mulighet til å etterkomme kundens ønske både når det gjelder spesielle mål og egne tekstiler, forteller Nina As

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland