Publisert 17. august.2016 av

ALLE nordmenn har et forhold til  IKEA. Et lite eller stort IKEA-produkt finnes i så å si alle norske hjem.

 

Nå er katalog nr. 55 kommet, og trykkes i over 200 millioner eksemplarer. Det gjør den til ett av verdens største trykksaker.

 

Hele 1,6 millioner norske husstander får IKEA-katalogen i posten en av de nærmeste dagene. Slagordet på årets katalog er «God design er mer enn det du ser».

 

De aller fleste finner inspirasjon i katalogen, også toppbloggere og stylister.

 

- IKEA-katalogen er både innovativ og folkekjær. Mange har et forhold til den, og det er store forventinger til dens innhold, like mye for stylister som for Ola og Kari Nordmann, sier Tina Leqvamb Steensen, boligstylist bak bloggen  Bo Naturlig .

 

Over 72.000 nordmenn følger Tina Leqvamb Steensen på Instagramprofilen @bonaturlig.

 

Her kan du lese flere saker vi har skrevet om IKEA. 

 

Bord og tekstiler i den nye IKEA-kolleksjonen. FOTO: IKEA

Rimelig og trendy

 

- Jeg bruker den tett i kundemøter, da mange ønsker rimelig, men trendy interiør. I tillegg er IKEA flinke til romutnyttelse, og en stor inspirasjonskilde på flere områder. Nytenkninger som årets portable induksjonstopp, setter føringen for andre i samme bransje, sier Steensen.

 

- IKEA har gått fra å være et enkelt billigkonsept, til å bli et toneangivende og trendy livsstilskonsept- nå også med eget showroom på Skøyen, sier hun.

 

 

Skandinaviske designere hylles i ny tapetkolleksjon

 

Smarte løsninger

 

Gründeren bak  nettportalen Stylizimo  og én av Norges største interiørbloggere, Nina Holst, bruker IKEA flittig.

 

- IKEA-katalogen gir meg masse inspirasjon og nye ideer til både hjem og blogginnlegg.  I den nye katalogen er det fokus på smarte løsninger for å gjøre hverdagen enklere, og det er vel noe vi alle trenger i en hektisk hverdag, sier hun. 

Nina Holst bak bloggen og portalen Stylizimo. FOTO: PRIVAT

Tusenvis av mennesker lar seg inspirere av hennes Instagram-profil som har 156.000 følgere.

 

- Jeg liker også fokuset på at ting kan gjøres litt enkelt når man får gjester - hvis man ikke legger lista så høyt, så inviterer man kanskje litt oftere også, sier hun.

 

Nina Holst lanserte et helt personlig kunstprosjekt i samarbeid med Emmeselle, under Oslo Design Fair i januar. 

 

 

Her kan du lese Stylizimos omtale av årets katalog. 

 

Toppstylist Linda Elmin bak bloggen Hviit med nytt samarbeid

 

Garderobeløsning fra IKEA. FOTO: PRODUSENTEN

Tydeliggjør verdier

 

Årets IKEA-katalog inneholder 13 reportasjer som skal vise frem kjedens verdier.

 

Om slagordet for årets katalog, "God design er mer enn det du ser", sier produsenten følgende: "For oss er ikke det et slagord, men snarere det eneste som gir mening. Vi lager produkter og løsninger med noen i tankene, og ingenting lages uten et bestemt formål."

 

Den digitale utgaven av katalogen kommer i slutten av august. 

 

Nylig ble det kjent at både Tom Dixon og det danske merket HAY vil samarbeide med IKEA, og lansere nye, egne kolleksjoner for den svenske kjeden i 2017. 

 

Les flere saker på Botrends forside her. 

 

Har du tips eller innspill? Send oss en e-post. 

 

Nye produkter fra IKEA. FOTO: PRODUSENTEN
Den nye IKEA-katalogen.

Nyhetsbrev fra Botrend

Ja, takk - jeg vil gjerne abonnere på Botrends nyhetsbrev.

Publisert 27. mai.2017 av

– Det er et lite hus, men hver eneste kvadratmeter er utnyttet til det fulle.

 

Selv om huset bare har et areal på 70 kvadratmeter, er det til sammen 200 kvadratmeter over tre etasjer, forteller Vigdis Storsveen.

 

Sammen med barna June og Markus bor hun i huset som ligger skjermet til på Brønnøya i Asker.

 

Huset er tegnet av Boxs arkitektstudio, og rommer smarte og finurlige arkitektløsninger, som gjør at familien på tre har nok av plass å boltre seg på.

Designikonet «Stingray» har fått en sentral plass i stuen hos Vigdis. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Stuebordene har Vigdis kjøpt brukt. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

 

Huset er bygget i mur, dekket med panel på utsiden.

 

Store rom gjør også at huset virker større enn det er.

 

Arkitekten har hatt fokus på å få mest mulig ut av kvadratmeterne, og blant annet trappeoppgangene i huset er vesentlig smalere enn standard bredde, av den enkle grunn å få mer bruksareal.

 

– Fordi huset er så lite har det også vært viktig å innrede riktig. Som å velge riktig farge ut fra størrelsen på rommene i huset, avhengig av hva man ønsker å fremheve, forteller Vigdis.

Gamle og nye ting brukes om hverandre. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Les mer om interiør på Botrend

 

Bor i en unik boble

Sammen med barna flyttet Vigdis inn i boligen for to år siden, etter å ha bodd i en stor enebolig på Stabekk.

 

Vigdis, som selv er fra Asker, har alltid hatt et godt forhold til Brønnøya, og de siste 15 årene har hun drømt om et liv her. Å bo på en øy uten biltilgang byr på hverdagslige utfordringer, men det var ingen hindring for bildekunstneren.

 

– Det er en annen ro her – en unik boble i en ellers travel hverdag, samtidig som det er kort vei til Oslo. Det var den største motivasjonen for å flytte hit, forteller hun.

 

Fra tømmerhus til moderne familiebolig

 

På sikt ønsker hun at huset skal være et familiested hvor både barn og barnebarn møtes, og som med årene kan brukes som en hytte av barna.

 

 

Kjøkkenet i lyse toner. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Datteren June har et lyst og feminint rom. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Bildekunstner Vigdis Storsveen har et godt forhold tl Brønnøya. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Estetisk og gjennomført

Vigdis har et balansert forhold til tingene hun innreder og omgir seg med.

 

Inspireres av søreuropeisk arkitektur

 

I jobb liker hun de stramme, minimalistiske linjene i komposisjon og farge, men hjemme foretrekker hun en varm og personlig stil.

 

 

– Jeg bruker ikke mye penger på ting og tang til hjemmet, og det har heller ingenting å si om det er nytt eller gammelt, men jeg liker objekter som forteller en historie. Jeg har en interesse for ting vi omgir oss med og hvordan de påvirker oss. Derfor handler jeg aldri på impuls eller hopper på trender. Jeg sparer heller til et ordentlig kvalitetsobjekt jeg har bitt meg merke i, sier hun.

Stuen i varme farger. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Huset på Brønnøya har et boareal på kun 70 kvadratmeter. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

God miks

I et område omgitt av vakker natur, som Vigdis setter umåtelig stor pris på, har naturelementene også fått innpass i huset.

 

Gulvene er av tre, og husets knutepunkt, det store spisebordet med fargerike Eams-stoler rundt, er også laget i massivt tre.

 

I en god miks av naturelementer, nye og gamle objekter har Vigdis et estetisk og gjennomført hjem.

Spisestuen med de populære Eams-stolene i kontrastfarger. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Badet er inspirert av Sør-Europa med 200 år gamle fliser fra Frankrike. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her. Og følg oss i sosiale medier under Botrend.no

Les mer

På det nyoppussede kjøkkenet i interiørstylist Tone Krokens leilighet i Oslo, har hun laget en personlig kunstvegg. - Å henge et bilde over sofaen er veldig gammeldags, så derfor har jeg heller laget en vakker kollasj ut fra stort og smått – som foto, malerier og objekter som kan henges på veggen, sier hun. Se Krokens nye soverom

Les mer

Den norske designeren Sara Wright Polmar er nominert til den prestisjetunge prisen  Formex Nova Design Award 2017 - Nordic Designer of the Year.  Prisen blir delt ut i Stockholm 23. august, og skal bidra til å promotere nordisk design av høy kvalitet.   - Det er jo veldig hyggelig med en slik nominasjon, særlig med tanke på hvor mange spennende og aktuelle unge designere som faktisk finnes i Norge og resten av Norden idag, sier Sara Polmar til Botrend.  Her kan du lese mer om norsk de

Les mer
Annonse

 – Design for Flere, det er det vi vil gi kunden, smiler Anne Kathrine Sandbrekke (50), eier og daglig leder av den hyggelige designbutikken midt i Sandvika. – Vårt utvalg skal gi varig glede for øyne og hjerter, men også ha en funksjon som gjør at interiøret blir en del av hjemmet, tilføyer Elisabeth Hjertø Høidahl (47), som eier og driver butikken sammen med Anne Kathrine.  Den lokale, lille designdrømmen ble til virkelighet for drøyt to år siden. Design for Flere har et svær

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland