Publisert 22. august.2016 av

Neste uke er det tid for Oslo Design Fair, den viktige møteplassen for design- og interiørbransjen.

 

Til Lillestrøm kommer innkjøpere fra alle kriker og kroker i landet for å treffe designere og se utstillinger.

 

Høstens tema er "Togetherness". Et stilig begrep, men hva betyr det egentlig?

 

Andreas Engesvik (46) er strategisk rådgiver for Oslo Design Fair. Designeren er på sørlandsferie måneden før den store messen går av stabelen, men tar telefonen når vi ringer.

 

- Hva betyr egentlig "Togetherness" for deg?

 

- Hva betyr det? Altså det…Det er et begrep som favner bredt. Det handler om å være sammen, få ting til å skje sammen og være et team som fokuserer på samarbeid.

 

Nå er det trendy å ha det koselig

Andreas Engesvik har høye forventninger til messen. FOTO: ANDREAS ENGESVIK

Jo mere vi er sammen,  jo gladere blir vi!

For keramiker Anette Krogstad (31) handler "Togetherness" også om å være sammen.

 

- Det betyr ganske mye for meg. Jeg er opptatt av møtet som oppstår når man samles rundt et bord under et måltid. "Togetherness" handler om å være sammen, i likhet med måltidet.

 

"Structure" viser det beste innen norsk design

Anette Krogstad jobber som kunsthåndverker og keramiker. FOTO: TRINE JØDAL

Designer Sara Polmar (34) har flere oppgaver under messen, blant annet som utstiller og arrangør av utstillingen "Structure".

 

- Nå kommer et litt vanskelig spørsmål. Hva betyr egentlig Togetherness for deg?

 

Hun har akkurat kommet hjem fra hytta og er i feriemodus. Begynner så smått å forberede seg mentalt før messen. Det er mye som skal på plass før den tid.

 

- He he, det er egentlig… Det er grunnlaget for mye av det jeg driver med. Jeg var med på å starte opp designkollektivet «Klubben» for fem år siden, og tanken var da at man får til mer når man står sammen enn når man er alene, sier hun og fortsetter:

 

- Denne tanken er grunnleggende for meg – det å jobbe med folk, utveksle ideer og dele kunnskaper. Det er også viktig for meg å ha mennesker rundt meg privat.

Sara Polmar håper messen overgår den forrige. FOTO: SARA POLMAR
Engesvik har lang bakgrunn innen bransjen. Her er "Tiki Sofa" som han har designet. FOTO: ANDREAS ENGESVIK

Andreas Engesvik - designer

  • Hva gjør du om dagen? -  Jeg er strategisk rådgiver for Oslo Design Fair. Til daglig holder jeg til i studioet mitt i Oslo. Her tegner jeg produkter og samarbeider med produsenter i Norden og Europa. 

 

  • Hva skal du gjøre på messen? -  På messen har jeg ansvar for det faglige programmet. Jeg skal også treffe masse folk og det ser jeg frem til.

 

  • Hvilke forventninger har du til messen? -  Jeg har høye forventninger. Vi har omstrukturert messen med nye utstillere og nytt faglig program. Den gamle Gave- og Interiørmessen har kommet til veis ende. 

 

  • Hvilke trender ser vi i Europa? -  Ja, si det. Kort fortalt så tror jeg at mye av det som skjer i Europa handler om det vi snakket om tidligere – kvalitet og fokus på mer ordentlige og nære produkter med tanke på materialbruk. Det er noe sunt og fint over vår levemåte og holdninger til materialer og jeg tror mange vil se mot det nordiske de neste 10-20 årene.

 

Fem norske designere vi kommer til å se mer av

Sofaen "Between" av Sara Wright Polmar. FOTO: SIREN LAUVDAL

Sara Polmar - designer

  • Hva gjør du om dagen? – Akkurat nå jobber jeg mot Oslo Design Fair og mot Interiørmessen i Milano. I tillegg skal Victoria Günzler og jeg starte opp et prosjekt med Solberg Spinderi. 

 

  • Hva skal du gjøre på messen? -  Jeg har ansvar for ulike områder og er blant annet utstiller og arrangør av utstillingen "Structure". Her skal jeg vise frem sofaen «Between» og et keramikkprosjekt av Günzler.polmar.

 

  • Hvilke forventninger har du til messen? – Med tanke på hvor mye jeg skal fikse og ordne før den tid, så blir jeg lykkelig hvis alt går i havn. Men for hver gang jeg har deltatt på messen så har den blitt bedre og bedre, med flere relevante mennesker fra fagmiljøet, spennende utstillinger og interessante samtaler. Jeg håper vi overgår forrige messe.

 

  • Hvilke trender ser vi i Europa? -  Åh, det er jeg veldig dårlig på. Jeg vet ikke, men man ser at "Togetherness" er del av en større tendens ved at fellesskapet er viktig. Tradisjonelt håndverk er en inspirasjonskilde.

 

Norsk veveteknikk vekker oppsikt i London 

Keramiker Anette Krogstad håper hun får vist hvorfor håndverk koster. FOTO: TRINE JØDAL

Anette Krogstad - keramiker

  • Hva gjør du om dagen? - Jeg jobber som kunsthåndverker og keramiker. Servering, måltider og det å dele mat står i sentrum.

 

  • Hva skal du gjøre på messen? - Her skal jeg sette opp et verksted. Jeg skal ta med dreieskive og demonstrere hvordan jeg lager keramikk. Jeg håper også at noen skal få prøve seg litt.

 

  • Hvilke forventninger har du til messen? - Jeg håper og forventer at jeg skal klare å vise innkjøpere hvorfor håndverk koster. Det er ikke snakk om en maskin som lager hundre tallerkener på en dag.

 

  • Hvilke trender ser vi i Europa? - Åh, da er ikke jeg den rette person å spørre. Men jeg håper trenden med at objekter skal være håndlaget, og at man ønsker å vite hvor ting kommer fra, vil vare.

 

Les saken om Anette Krogstad

Oslo Design Fair går av stabelen 1.-4. september. Styling av Kirsten Visdal. FOTO: STUDIO DREYER HENSLEY/OSLO DESIGN FAIR

Dette er Oslo Design Fair

  • 1.-4. september arrangeres Oslo Design Fair i Lillestrøm. Messen arrangeres to ganger i året.

 

 

  • Mette Hay, grunnlegger av interiørsuksessen HAY vil fortelle sin historie. Sophia Jansson, niesen til Mummitrollets skaper Tove Jansson, vil dele sine tanker om hvorfor Mummitrollet har vært - og fremdeles er så populært.

 

  • Stylistene Kirsten Visdal, Jannicke Kråkvik, Alessandro D’Orazio og Silje Aune Eriksen står sammen bak høstens tendensutstilling hvor de tolker Togetherness i interiør.

 

  • Her presenteres suksessutstillingen Structure fra møbelmessen i Milano og samarbeidsprosjektet Norway x New York, fra vårens Sight Unseen Offsite-utstilling i New York.

 

  • I august 2015 hadde messen over 10 000 besøkende. Målet er å bli Norges største utstillingsvindu for ny norsk design.

 

Kilde: Oslo Design Fairs pressemelding.

 

Les flere saker på Botrends forside her.

 

Tips eller innspill? Kontakt oss her.

Publisert 02. februar.2017 av

Thea Jegerud er designstudent og bare 23 år gammel, men har allerede rukket å få to produkter i butikkhyllene. I høst kom lykten «Snu», nå kommer lysestakene «Torus».

 

Begge produsert av glassverket Magnor som i fjor kunne skilte med sammenhengende produksjon i 120 år.

 

- Det er veldig gøy. Jeg har jo jobbet for Magnor i mange år, men det at jeg en dag skulle få mine egne ting i produksjon her er stort, sier Thea Jegerud.

 

Hun er selv født og oppvokst i det lille tettstedet i Eidskog kommune. Med knappe 950 innbyggere, har de fleste tette bånd til glassverket som ligger rett ved svenskegrensen.

 

I dag teller glassverket 40 ansatte, og Jegerud har, som flere i familien, jobbet med mye forskjellig hos den tradisjonsrike hjørnesteinsbedriften.

 

- Jeg har ikke blåst selv, men jeg har stått i butikken og gjort det meste egentlig. Man blir fort en potet på en sånn bedrift i en bygd, sier Jegerud lattermildt.

 

Skoleprosjekt

Samarbeidet med Magnor Glassverk oppstod etter et skoleprosjekt på produktdesignlinjen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. På glassverket ble de så begeistret for lyslykten i glass og betong at de satte den i produksjon.

 

 

Les mer om studentdesign

 

Nå selges «Snu» i noen utvalgte interiørbutikker. Den er munnblåst i glasshytta på Magnor, og har sokkel i støpt betong.

 

- Det var første gang jeg fikk jobbe med glass, så jeg lærte veldig mye av de som jobber på glassverket. Det jeg er mest fornøyd med må jo være at det gikk så bra. For folk liker Snu, sier Jegerud.

 

Lyslykten har fått en god start med blant annet hederlig omtale under Northern Ligtning Student Design Award 2015. Nå har Jegerud gått videre til master i design ved Arkitektur og designhøgskolen i Oslo, og nettopp lansert et nytt produkt: Lysestakene «Torus».

 

Les mer om norsk design

 

Lyslykten "Snu" hørte hjemme på designernes eget vinterbord. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Smultering

Mens «Snu» kommer i grønt og blått glass har lysestakene «Torus» fått en varmere fargetone med transparent glass i lakserosa, gyllen gul og brent oransje.

 

Selve navnet kommer fra en matematisk form som minner om en smultering.

 

- Torus ble laget som en oppgave utenfor skolen og med Magnor som produsent i tankene. Det gjorde at jeg kunne forme produktet etter Magnors produktportefølje og deres marked, sier Jegerud.

 

Lysestakene som slippes i februar har rimeligere utsalgspris, og treffer dermed et litt annet marked enn lyslykten som ligger i det øvre prissjiktet. De kan treffe flere, tror designstudenten.

 

Les også: De vil utkonkurrere danskene med ny norsk sofadesign

 

"Torus" er en enkel lysestake i transparent glass, og kommer i tre ulike farger. FOTO: MAGNOR GLASSVERK

Nå er planen å fullføre masterutdanningen og lære så mye som mulige – både på glassverket og på skolen. Der introduseres de for en rekke ulike teknikker som skal gi en god ballast for en designer som mest sannsynlig kommer til å arbeide selvstendig, som frilanser.

 

- Drømmen er å få lage produkter for norske firmaer som Magnor. Som setter pris på god norsk design, og som lar ferske designere få en sjanse.

 

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram @botrend.no

Les mer

Det nye skandinaviske møbel og interiørmerket Fram Oslo skal fronte norsk design både hjemme og i utlandet. Nå har Annette Hoff fått toppdesigner  Andreas Engesvik  med på laget. 

Les mer

– Vi overtok huset fra 1918 med mye av det opprinnelige inventaret i seg. Møblene er en del av boligen så det var naturlig å blande dem med våre egne ting noe badet også bærer preg av, forteller ekteparet Åse Risberg og Ole Henrik Osen.   Det var desember i fjor at familien realiserte drømmen om et småbruk og flyttet fra villa på Jar til et 211 måls gårdsbruk på Eidsberg i nærheten av Mysen i Østfold.   – Vi falt pladask og kunne flytte rett inn. Vi opplever at stilen på

Les mer
Annonse

Vi er opptatt av at livet skal være godt å leve. Vi bruker mye tid og penger på å leve godt og tar generelt godt vare på oss selv. Vi er opptatt av bil på bakgrunn av komfort og bruksområdet. Vi sørger for at helsen er god, ved å bruke tid og penger på trening. Hos A-møbler er vi opptatt av at livet skal være godt, også i sengen. I gjennomsnitt tilbringer de fleste av oss 41.000 timer på samme madrass før vi bytter den ut. Det tilsvarer fem år på én og samme madrass. Det betyr

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland