Publisert 22. august.2016 av

Neste uke er det tid for Oslo Design Fair, den viktige møteplassen for design- og interiørbransjen.

 

Til Lillestrøm kommer innkjøpere fra alle kriker og kroker i landet for å treffe designere og se utstillinger.

 

Høstens tema er "Togetherness". Et stilig begrep, men hva betyr det egentlig?

 

Andreas Engesvik (46) er strategisk rådgiver for Oslo Design Fair. Designeren er på sørlandsferie måneden før den store messen går av stabelen, men tar telefonen når vi ringer.

 

- Hva betyr egentlig "Togetherness" for deg?

 

- Hva betyr det? Altså det…Det er et begrep som favner bredt. Det handler om å være sammen, få ting til å skje sammen og være et team som fokuserer på samarbeid.

 

Nå er det trendy å ha det koselig

Andreas Engesvik har høye forventninger til messen. FOTO: ANDREAS ENGESVIK

Jo mere vi er sammen,  jo gladere blir vi!

For keramiker Anette Krogstad (31) handler "Togetherness" også om å være sammen.

 

- Det betyr ganske mye for meg. Jeg er opptatt av møtet som oppstår når man samles rundt et bord under et måltid. "Togetherness" handler om å være sammen, i likhet med måltidet.

 

"Structure" viser det beste innen norsk design

Anette Krogstad jobber som kunsthåndverker og keramiker. FOTO: TRINE JØDAL

Designer Sara Polmar (34) har flere oppgaver under messen, blant annet som utstiller og arrangør av utstillingen "Structure".

 

- Nå kommer et litt vanskelig spørsmål. Hva betyr egentlig Togetherness for deg?

 

Hun har akkurat kommet hjem fra hytta og er i feriemodus. Begynner så smått å forberede seg mentalt før messen. Det er mye som skal på plass før den tid.

 

- He he, det er egentlig… Det er grunnlaget for mye av det jeg driver med. Jeg var med på å starte opp designkollektivet «Klubben» for fem år siden, og tanken var da at man får til mer når man står sammen enn når man er alene, sier hun og fortsetter:

 

- Denne tanken er grunnleggende for meg – det å jobbe med folk, utveksle ideer og dele kunnskaper. Det er også viktig for meg å ha mennesker rundt meg privat.

Sara Polmar håper messen overgår den forrige. FOTO: SARA POLMAR
Engesvik har lang bakgrunn innen bransjen. Her er "Tiki Sofa" som han har designet. FOTO: ANDREAS ENGESVIK

Andreas Engesvik - designer

  • Hva gjør du om dagen? -  Jeg er strategisk rådgiver for Oslo Design Fair. Til daglig holder jeg til i studioet mitt i Oslo. Her tegner jeg produkter og samarbeider med produsenter i Norden og Europa. 

 

  • Hva skal du gjøre på messen? -  På messen har jeg ansvar for det faglige programmet. Jeg skal også treffe masse folk og det ser jeg frem til.

 

  • Hvilke forventninger har du til messen? -  Jeg har høye forventninger. Vi har omstrukturert messen med nye utstillere og nytt faglig program. Den gamle Gave- og Interiørmessen har kommet til veis ende. 

 

  • Hvilke trender ser vi i Europa? -  Ja, si det. Kort fortalt så tror jeg at mye av det som skjer i Europa handler om det vi snakket om tidligere – kvalitet og fokus på mer ordentlige og nære produkter med tanke på materialbruk. Det er noe sunt og fint over vår levemåte og holdninger til materialer og jeg tror mange vil se mot det nordiske de neste 10-20 årene.

 

Fem norske designere vi kommer til å se mer av

Sofaen "Between" av Sara Wright Polmar. FOTO: SIREN LAUVDAL

Sara Polmar - designer

  • Hva gjør du om dagen? – Akkurat nå jobber jeg mot Oslo Design Fair og mot Interiørmessen i Milano. I tillegg skal Victoria Günzler og jeg starte opp et prosjekt med Solberg Spinderi. 

 

  • Hva skal du gjøre på messen? -  Jeg har ansvar for ulike områder og er blant annet utstiller og arrangør av utstillingen "Structure". Her skal jeg vise frem sofaen «Between» og et keramikkprosjekt av Günzler.polmar.

 

  • Hvilke forventninger har du til messen? – Med tanke på hvor mye jeg skal fikse og ordne før den tid, så blir jeg lykkelig hvis alt går i havn. Men for hver gang jeg har deltatt på messen så har den blitt bedre og bedre, med flere relevante mennesker fra fagmiljøet, spennende utstillinger og interessante samtaler. Jeg håper vi overgår forrige messe.

 

  • Hvilke trender ser vi i Europa? -  Åh, det er jeg veldig dårlig på. Jeg vet ikke, men man ser at "Togetherness" er del av en større tendens ved at fellesskapet er viktig. Tradisjonelt håndverk er en inspirasjonskilde.

 

Norsk veveteknikk vekker oppsikt i London 

Keramiker Anette Krogstad håper hun får vist hvorfor håndverk koster. FOTO: TRINE JØDAL

Anette Krogstad - keramiker

  • Hva gjør du om dagen? - Jeg jobber som kunsthåndverker og keramiker. Servering, måltider og det å dele mat står i sentrum.

 

  • Hva skal du gjøre på messen? - Her skal jeg sette opp et verksted. Jeg skal ta med dreieskive og demonstrere hvordan jeg lager keramikk. Jeg håper også at noen skal få prøve seg litt.

 

  • Hvilke forventninger har du til messen? - Jeg håper og forventer at jeg skal klare å vise innkjøpere hvorfor håndverk koster. Det er ikke snakk om en maskin som lager hundre tallerkener på en dag.

 

  • Hvilke trender ser vi i Europa? - Åh, da er ikke jeg den rette person å spørre. Men jeg håper trenden med at objekter skal være håndlaget, og at man ønsker å vite hvor ting kommer fra, vil vare.

 

Les saken om Anette Krogstad

Oslo Design Fair går av stabelen 1.-4. september. Styling av Kirsten Visdal. FOTO: STUDIO DREYER HENSLEY/OSLO DESIGN FAIR

Dette er Oslo Design Fair

  • 1.-4. september arrangeres Oslo Design Fair i Lillestrøm. Messen arrangeres to ganger i året.

 

 

  • Mette Hay, grunnlegger av interiørsuksessen HAY vil fortelle sin historie. Sophia Jansson, niesen til Mummitrollets skaper Tove Jansson, vil dele sine tanker om hvorfor Mummitrollet har vært - og fremdeles er så populært.

 

  • Stylistene Kirsten Visdal, Jannicke Kråkvik, Alessandro D’Orazio og Silje Aune Eriksen står sammen bak høstens tendensutstilling hvor de tolker Togetherness i interiør.

 

  • Her presenteres suksessutstillingen Structure fra møbelmessen i Milano og samarbeidsprosjektet Norway x New York, fra vårens Sight Unseen Offsite-utstilling i New York.

 

  • I august 2015 hadde messen over 10 000 besøkende. Målet er å bli Norges største utstillingsvindu for ny norsk design.

 

Kilde: Oslo Design Fairs pressemelding.

 

Les flere saker på Botrends forside her.

 

Tips eller innspill? Kontakt oss her.

Publisert 07. april.2017 av

Til påske dekker interiørstylist Tone Kroken selvsagt et lekkert festbord.

 

Bordekkingen er rustikk med gull – ikke gult.

 

- Mitt tips er at man ikke velger for mange farger når man dekker bord. La heller fargene i maten komme frem, sier hun.

 

Selv har hun dekket et bord i sort, brunt, grått og gull.

 

Serviset er grått og tøft, og linduken er sort.

 

- Men ønsker du et mer elegant påskebord, kan du velge hvit linduk. Så enkelt forandrer man uttrykket fra røft og tøft til elegant og stilig, forteller Tone Kroken.

 

Guide til runde spisebord

Tone Kroken er stylist for flere norske magasin, i tillegg til at hun styler for TV og tar reklameoppdrag. Foto: Yvonne Wilhelmsen
Løkblomster hører med. Foto: Yvonne Wilhelmsen

Man tager hvad man haver

Bordet har hun dekorert med påskeegg, brun fjærpynt og løkblomster.

 

- Jeg må også alltid ha hvite telys på bordet når jeg dekker til fest. Det hører med!

 

Dekorasjonen bør ifølge stylisten være i ulike former og høyder.

 

- Denne gangen ble fløtemuggen og sukkerkoppen til vaser. Jeg bruker alltid å se hva jeg har i skuffer og skap og bruke det jeg har, sier hun.

 

Så lenge dekorasjonen går i samme fargetone, så blir det fint selv om tingene egentlig ikke matcher, mener stylisten.

 

Se blomsterdekoratørens påskeblomster

Allergisk mot å stryke? Velg linduk og linservietter. De kler å være skrukkete. Foto: Yvonne Wilhelmsen
Maleriet har datteren malt. Foto: Yvonne Wilhelmsen

Tradisjoner

Påsken handler om nostalgi og tradisjoner, også for Tone Kroken.

 

Derfor er det ekstra hyggelig med maleriet over spisebordet som datteren Emma har malt.

 

Det lille fatet med liljekonvaller har også stor affeksjonsverdi.

 

- Det må alltid være med for det gir meg den deilige vårfølelsen!

 

Ønsk fuglene velkommen med hjemmelaget fuglekasse

Stylisten er veldig glad i fatet med liljekonvaller. Foto: Yvonne Wilhelmsen
Tips: velg en fargeskala og miks som du vil med ting og tang. Foto: Yvonne Wilhelmsen

Les mer på Botrends forside her

 

Gi oss gjerne tilbakemelding, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

Kjendiser til middag

Historien bak tre kjente designikoner.

Publisert 22. august.2016 av Birgitte Skjerven

Designikoner er som kjendiser, de dukker opp overalt der kameraet er tilstede. 7-eren designet av Arne Jacobsen i 1955, Y-stolen designet av Hans J. Wegner i 1949 og Plastic Chair som ekteparet Charles og Ray Eames designet i 1950, har alle tre for lengst fått plass i designhistoriens ”Hall of fame”. Les mer om dansk design Samtidig er de i full produksjon, og markedsføres som de heteste designobjektene fra sine produsenter.

Les mer

Hvor gøy er det ikke når det spirer og gror i vinduskarmen? For å så karse trenger man: Karsefrø, en potte (et halvt eggeskall, bunnen av en melkekartong, en kopp eller en frokostskål), bomull og vann. Fyll potten med bomull, hell vann over og strø på frøene. Etter noen dager vil dere se at det begynner å spire og gro, og etter en ukes tid er karsen klar for å spises. Husk å holde bomullen fuktig hele tiden. Karse er godt på brødskiven med gulost, leverpostei eller kjøttpål

Les mer
Annonse

 Historien til Italian House strekker seg helt tilbake til 1979, og for tre år siden gjennomførte de en omfattende stilendring. Møblene deres føyer seg nå stilmessig inn i dagens trendbilde. Italian House produserer sine kvalitetsmøbler i Portugal og Italia. Ett nøkkelord her er «custom made». De kan produsere alle møbler etter kundens egne spesifikasjoner. − Vi har mulighet til å etterkomme kundens ønske både når det gjelder spesielle mål og egne tekstiler, forteller Nina As

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland