Publisert 24. august.2016 av

De har truffet hverandre på flere designmesser i inn- og utland. Nå har møtene resultert i et nytt felt for møbelsnekker og designer Sverre Uhnger. Og nok et norsk talent i den etter hvert svært så store stallen til Magnor Glassverk.

 

Der finner man blant andre blomsterdekoratør Finn Scjhøll, smykkedesigner Camilla Prytz og designekteparet Kristine Five Melvær og Torbjørn Anderssen, som alle har vært formgivere for glassverket som i år feirer 120 års jubileum.

 

- Jeg har hatt lyst til å jobbe med glass lenge, så dette er veldig gøy, sier Sverre Uhnger.

 

Lanseringer av høstens interiør- og designnyheter er i gang for fullt, og denne ettermiddagen er det Magnor Glassverk som har invitert til lansering av deres siste store samarbeidsprosjekt; glasserien «Brygg».

 

Sverre Uhnger spiller hovedrollen og har sikret den etiske utformingen av fire øl- og ett akevittglass. Mens gründer og daglig leder av St. Hallvards Bryggeri, Anders Roede, master blender Ivan Abrahamsen fra Arcus og restaurantsjef på Sentralen, Terje Wiese, har bidratt med kunnskap fra sine fagfelt.

 

- Jeg er veldig glad i øl, men ingen ekspert. Derfor inviterte vi med oss de som kan dette best, sier Uhnger.

 

Les mer om norsk design på Botrend her.

 

"Brygg" består av fem munnblåste og håndlagde glass. Pris fra 239,- til 299,- per stykk. FOTO: JON MARIUS NILSSON

- Vin-verden har vært bortskjemt med fine glass i alle år

«Brygg» består av fem håndlagde og munnblåste glass tilpasset de mest populære akevitt og øltypene på markedet. Etterlengtede produkter, ifølge Anders Roede hos St. Hallvards Bryggeri.

 

- Vin-verden har vært bortskjemt med fine glass i alle år. Når det kommer til øl så har det stort sett handlet om volum og ikke kvalitet. Nå er dette i endring, sier Roede.

 

- Jeg har lært mye mens vi har jobbet med smak og aroma. Hvordan riktig design får frem den beste smaken. Man bør faktisk ha forskjellige typer glass til øl - akkurat som til vin, kommenterer Uhnger.

 

Hans personlige favoritt er IPA og tyngre ølsorter som nå har fått sine respektive glass med navn «IPA» og «Fyldig». Også tradisjonelle hveteøl og pilsener kan nå skjenkes i henholdsvis «Hvete» og «Pils».

 

- Det er vanskelig å velge en favoritt blant glassene, for de er tiltenkt ulik type øl. Men en kald pils er jo ikke feil, sier Uhnger.

 

Dette er temaet for høstens design- og interiørmesse, Oslo Design Fair.

 

 

Sverre Uhnger har designet glass til sitt favorittøl. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

3D-printet 15 glass for å finne favoritten til akevitt

Magnor Glassverk er ikke alene om å satse på utvikling av øl- og akevittglass, men samarbeidet mellom unge og fremadstormende Sverre Uhnger, kombinert med norsk fagkunnskap, er nytt. De senere årene har det kommet flere alternativer til de store halvliterglassene fra blant andre eksklusive Spiegelau og Riedel - som er mest kjent for sine vinglass – og danske Rosendahl.

 

- Vi ble med i samarbeidet for å lage det optimale glasset for smaksopplevelsen. Intet mindre, sier master blender hos Arcus, Ivan Abrahamsen, med et fornøyd uttrykk.

 

Les også: - Riktig glass betyr 50 prosent av smaksopplevelsen.

 

Og prosessen var til tider krevende. Siden nyttår har de jobbet intenst med å finne rett form og fasong. Eksempelvis måtte 15 akevittglass gjennom 3D-printeren før de kunne si seg fornøyde med resultatet. Det ble til glasset "Oppland" med en høy stett som gjør det enkelt å rotere på glasset for å frigjøre aroma, en klokke med slank hals, og en bue på tuppen som gjør at væsken treffer tungens søte smaksceller først.

 

- 3D-printing er en fantastisk teknologi som gjør designprosessen lettere. På den måten kunne vi lukte og smake fra glassene før prøveblåsning, sier Sverre Uhnger.

 

- «Brygg» er skapt med tanke på at øl også fortjener egnede glass som fremhever deres ulike karakterer og særegenheter.

 

 

(F.v.) Anders Roede i St. Hallvards Bryggeri og designer Sverre Uhnger. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Slik serverer du øl og akevitt: 

  • Foruten riktig glass, er rett temperatur avgjørende for å få frem aromaen i drikken.
  • Akevitt nytes best romtemperert og fylles til midjen av glasset.
  • Fyldige og alkoholsterke øl bør serveres med en temperatur på mellom 10-14 grader, i et glass med en romslig og rund form.
  • Humledrevne øl som IPA nytes best i glass med en spiss bunn. Temperaturen bør ligge på mellom 6 og 10 grader.
  • Pils er en av få øltyper som tåler kjøleskapstemperatur på mellom 4 og 6 grader, og bør drikkes i et glass med en slank form.
  • Hveteøl tåler også kjøleskapstemperatur, men bør drikkes i halvliterglass for å få med bunnfallet som er viktig for utvikling av smaken. Glasset bør ha en lang og slank form som buer seg litt i toppen for å holde på skummet.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her. Du kan også følge oss på Instagram under @botrend.no og på Facebook.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

Publisert 03. januar.2017 av

Nå skal det være bokhyller, fra vegg til tak.

 

De er vår tids settekasse.

Da vi åpnet hjemmene våre for minimalisme og hvitfarger rundt tusenårsskiftet, ble mengder av bokhyller forvist til kjellere, boder og det som verre var.

 

Tidligere generasjoners symbol på et opplyst og møblert hjem hadde mistet sin verdi som identitetsmarkør.

 

Her kan du lese flere interiørsaker på Botrend

 

 

Viser hvem vi er

Men tidene skifter; nå dreier motepila mot mer personlig stil, og da er hyllemøblene på nytt aktuelle, med en noe utvidet funksjon.  

 

– Bokhyller har blitt vår tids settekasse. Det har blitt en arena der vi viser hvem vi er, sier interiørarkitekt MNIL Trond Ramsøskar.

 

Her får du innredningstips av Trond Ramsøskar

 

– Sammen med noen velvalgte bøker, viser vi fram familiebilder, reiseminner, arvegods – nytt og gammelt. Pent dandert, inspirert av sosiale medier, sier han.

Tapet fra Storeys. FOTO: PER ERIK JÆGER / IFI.NO

Han mener at innholdet i hyllene er alt annet en tilfeldig.

 

– Vi har lyst til å  vise mer personlighet,  og bruker hyllene til å vise at vi bryr oss om familien. Reiseminner og reisebøker viser at vi er på farta og at vi er opptatt av de riktige tingene, og et utvalg gjenstander viser at vi har god smak, sier han.

 

Slik blir interiørtrenden i 2018

 

Integrert

 

Interiørarkitekten merker godt den nye trenden.

 

Kundene vil ofte ha spesiallagede hyller som ser integrerte ut, bygget over vinduer og rundt dører. Møbelsnekkere  leverer på mål, men du kan også bruke ferdighyller som listes inn og fores opp mot taket.

 

– Når hyllene bygges fra gulv til tak blir de som et fast inventar, påpeker han.

 

Vår tids settekasse. FOTO: NORDSJÖ

Farge på hyllen

 

Fargen betyr også mye for hvordan hyllen integreres i rommet.

 

– Samme farge på hylle og vegg er fint. Enda finere blir det med en nyanse som er en anelse mørkere enn veggen. Det gir mer tyngde og gjør hyllen litt mer monumental, sier Ramsøskar.

 

Slik bruker Anette farger i interiøret

 

 

Her bor noen lekne og reiseglade. Palmetapetet er fra Cole & Son, som føres av tapetleverandøren Borge. (Foto: Jan Larsen/ifi.no)
Hyller fra gulv til tak. Foto: Anne Manglerud/Green Apple)
  Les mer på Botrends forside     Ta gjerne kontakt med oss her,   og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no
Les mer

Det er tre år siden Hedda Ferrington satte i gang med renoveringen av   kjøkkenet. Hun ønsket å fornye rommet som var alt annet enn lyst og imøtekommende. Derfor sto en åpen kjøkkenløsning med lys innredning høyt på ønskelisten. – Vi kikket på en rekke ulike kjøkkenløsninger, og fant noen favoritter hos Kvik og HTH. Vi var begge innstilt på et hvitt kjøkken, det var jo det vi visste om, forteller Hedda. Planer om oppussing? Ler flere slike saker her  

Les mer

Da Maria Hole mistet jobben som markedsfører i telecom startet hun sin egen arbeidsplass. Nå jobber hun for å bringe spansk design inn i de norske hjem.  Historien om Noes begynte høsten for to år siden. Bedriften hun jobbet i ble kjøpt opp av en konkurrent og skulle nedbemanne. Maria Hole hadde dermed ingen jobb å gå til etter endt permisjon. Hun begynte den møysommelige prosessen med å søke jobb, men merket at det var lite som fristet. Med kultur og ledelse fra BI og erfaring fra

Les mer
Annonse

Ellen Østenstad Auke er 3. generasjons gartner, gift med en gartner og har to døtre i samme bransje. Ellen har jobbet på Kolsås Hagesenter i 21 sesonger, og driver blant annet med innkjøp av inneplanter. Jobben som gartner har hun hatt så lenge hun kan huske – omtrent fra 3-års alder. Først som ”blomsterbud” til farfar husker Ellen. – Jeg fikk være med farfar å høste tomater, de små, som ikke kunne selges, legger hun til. For Ellen er faget en livsstil. Et slikt genuint enga

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland