Publisert 24. august.2016 av

De har truffet hverandre på flere designmesser i inn- og utland. Nå har møtene resultert i et nytt felt for møbelsnekker og designer Sverre Uhnger. Og nok et norsk talent i den etter hvert svært så store stallen til Magnor Glassverk.

 

Der finner man blant andre blomsterdekoratør Finn Scjhøll, smykkedesigner Camilla Prytz og designekteparet Kristine Five Melvær og Torbjørn Anderssen, som alle har vært formgivere for glassverket som i år feirer 120 års jubileum.

 

- Jeg har hatt lyst til å jobbe med glass lenge, så dette er veldig gøy, sier Sverre Uhnger.

 

Lanseringer av høstens interiør- og designnyheter er i gang for fullt, og denne ettermiddagen er det Magnor Glassverk som har invitert til lansering av deres siste store samarbeidsprosjekt; glasserien «Brygg».

 

Sverre Uhnger spiller hovedrollen og har sikret den etiske utformingen av fire øl- og ett akevittglass. Mens gründer og daglig leder av St. Hallvards Bryggeri, Anders Roede, master blender Ivan Abrahamsen fra Arcus og restaurantsjef på Sentralen, Terje Wiese, har bidratt med kunnskap fra sine fagfelt.

 

- Jeg er veldig glad i øl, men ingen ekspert. Derfor inviterte vi med oss de som kan dette best, sier Uhnger.

 

Les mer om norsk design på Botrend her.

 

"Brygg" består av fem munnblåste og håndlagde glass. Pris fra 239,- til 299,- per stykk. FOTO: JON MARIUS NILSSON

- Vin-verden har vært bortskjemt med fine glass i alle år

«Brygg» består av fem håndlagde og munnblåste glass tilpasset de mest populære akevitt og øltypene på markedet. Etterlengtede produkter, ifølge Anders Roede hos St. Hallvards Bryggeri.

 

- Vin-verden har vært bortskjemt med fine glass i alle år. Når det kommer til øl så har det stort sett handlet om volum og ikke kvalitet. Nå er dette i endring, sier Roede.

 

- Jeg har lært mye mens vi har jobbet med smak og aroma. Hvordan riktig design får frem den beste smaken. Man bør faktisk ha forskjellige typer glass til øl - akkurat som til vin, kommenterer Uhnger.

 

Hans personlige favoritt er IPA og tyngre ølsorter som nå har fått sine respektive glass med navn «IPA» og «Fyldig». Også tradisjonelle hveteøl og pilsener kan nå skjenkes i henholdsvis «Hvete» og «Pils».

 

- Det er vanskelig å velge en favoritt blant glassene, for de er tiltenkt ulik type øl. Men en kald pils er jo ikke feil, sier Uhnger.

 

Dette er temaet for høstens design- og interiørmesse, Oslo Design Fair.

 

 

Sverre Uhnger har designet glass til sitt favorittøl. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

3D-printet 15 glass for å finne favoritten til akevitt

Magnor Glassverk er ikke alene om å satse på utvikling av øl- og akevittglass, men samarbeidet mellom unge og fremadstormende Sverre Uhnger, kombinert med norsk fagkunnskap, er nytt. De senere årene har det kommet flere alternativer til de store halvliterglassene fra blant andre eksklusive Spiegelau og Riedel - som er mest kjent for sine vinglass – og danske Rosendahl.

 

- Vi ble med i samarbeidet for å lage det optimale glasset for smaksopplevelsen. Intet mindre, sier master blender hos Arcus, Ivan Abrahamsen, med et fornøyd uttrykk.

 

Les også: - Riktig glass betyr 50 prosent av smaksopplevelsen.

 

Og prosessen var til tider krevende. Siden nyttår har de jobbet intenst med å finne rett form og fasong. Eksempelvis måtte 15 akevittglass gjennom 3D-printeren før de kunne si seg fornøyde med resultatet. Det ble til glasset "Oppland" med en høy stett som gjør det enkelt å rotere på glasset for å frigjøre aroma, en klokke med slank hals, og en bue på tuppen som gjør at væsken treffer tungens søte smaksceller først.

 

- 3D-printing er en fantastisk teknologi som gjør designprosessen lettere. På den måten kunne vi lukte og smake fra glassene før prøveblåsning, sier Sverre Uhnger.

 

- «Brygg» er skapt med tanke på at øl også fortjener egnede glass som fremhever deres ulike karakterer og særegenheter.

 

 

(F.v.) Anders Roede i St. Hallvards Bryggeri og designer Sverre Uhnger. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Slik serverer du øl og akevitt: 

  • Foruten riktig glass, er rett temperatur avgjørende for å få frem aromaen i drikken.
  • Akevitt nytes best romtemperert og fylles til midjen av glasset.
  • Fyldige og alkoholsterke øl bør serveres med en temperatur på mellom 10-14 grader, i et glass med en romslig og rund form.
  • Humledrevne øl som IPA nytes best i glass med en spiss bunn. Temperaturen bør ligge på mellom 6 og 10 grader.
  • Pils er en av få øltyper som tåler kjøleskapstemperatur på mellom 4 og 6 grader, og bør drikkes i et glass med en slank form.
  • Hveteøl tåler også kjøleskapstemperatur, men bør drikkes i halvliterglass for å få med bunnfallet som er viktig for utvikling av smaken. Glasset bør ha en lang og slank form som buer seg litt i toppen for å holde på skummet.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her. Du kan også følge oss på Instagram under @botrend.no og på Facebook.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

Publisert 22. februar.2017 av

Kine Ask Stenersen og Kristoffer Engs gründereventyr startet for fem år siden da de renoverte en leilighet på Tøyen i Oslo, og ikke kunne finne den kjøkkeninnredningen de ønsket.

 

Her kan du lese saken vi skrev etter oppstarten.

 

Siden de begge er opptatt av miljø og bærekraftig design, falt til slutt valget på innredning i bambus.

 

I dag, etter etablering i 2015, gjør Ask og Eng suksess med å levere ulike interiørløsninger i bambus for kunder i Norge og utlandet.

 

- Vi opplever faktisk mer oppmerksomhet i utlandet enn i Norge. Nylig omtalte en amerikansk blogger,  The Design Chaser,  oss på bloggen sin. Vi opplever også mye interesse fra Nederland og Australia, forteller Kine.

 

Les mer om bærekraftig design her

 

Kine Ask Stenersen og Kristoffer Eng driver Ask og Eng. FOTO: CLAUS TROELSGAARD

Åpnet showrom

Siden Botrend skrev om Ask og Eng i fjor, har det vært travelt for det unge paret.

 

Store deler av fjoråret gikk med til å etablere et showrom i hjembyen Drammen.

 

Firmaet vokste seg raskt ut av eneboligen, der paret drev selskapet så godt som døgnet rundt fra kjøkkenbordet. 

 

Slik pusset han opp leiligheten med gjenbruksmaterialer

 

- Det har skjedd utrolig mye for oss det siste året. Mange morsomme prosjekter, åpning av showrommet og nylig åpnet vi nettbutikk, forklarer Kristoffer.

 

- Vi står nok midt i den mest hektiske perioden vår nå, sier Kine og legger til:

 

- Egentlig burde vi sprette champagne for å feire, men det er det ikke tid til.

 

Bli med inn i verkstedet til møbeltapetsereren

 

Bambus er grunnlaget for all design av Ask og Eng. FOTO: CLAUS TROELSGAARD
FOTO: CLAUS TROELSGAARD

Utvider virksomheten

For nå utvider Ask og Eng hele tiden. Siste nytt er nettbutikken, og at de tilbyr fronter til IKEAs kjøkkenstammer.

 

- Å jobbe med skreddersydde løsninger er et tøft marked i Norge. Ved å tilby fronter til IKEA-stammer vil vi kunne gjøre bambus tilgjengelig for flere, sier Kristoffer.

 

Det er heller ingen hemmelighet at å utvikle løsninger i hel-bambus, både stammer og fronter, blir dyrt for mange kunder.

 

Slik innreder du stuen - steg for steg

 

Ask og Eng åpnet nytt showrom mot slutten av 2016. FOTO: CLAUS TROELSGAARD
Ask og Eng har begynt å levere fronter til IKEA-stammer. FOTO: CLAUS TROELSGAARD

Nysgjerrig på bambus

At firmaet leverer bærekraftig design står alltid øverst for Ask og Eng. De opplever også at nordmenn er opptatt av miljø.

 

- Folk er nysgjerrige på bambus, men ikke alle vet helt hva det er, sier Kristoffer.

 

Mosobambus, som er den type bambus Ask og Eng bruker, er formstabilt og hard, som gjør det godt egnet til norske forhold. Ofte forklarer de kunder at ulike naturmaterialer står fint til hverandre, som for eksempel at et bambus-kjøkken passer sammen med et furugulv. 

 

- De fleste norske rom har blitt hvite. Da er det på tide å få inn litt naturmaterialer igjen, sier han.

 

- Fargene får meg i godt humør

 

Ask og Eng gjør suksess med løsninger i bambus. FOTO: CLAUS TROELSGAARD
Bambus egner seg til kjøkkeninnredning og kjøkkenbenk. FOTO: KINE ASK STENERSEN
Kine Ask Stenersen og Kristoffer Eng. FOTO: PRIVAT

Studie om design

Bærekraftig design er noe flere har fått øynene opp for. For tiden foregår et treårig forskningsprosjekt ved Universitetet i Oslo om bærekraftig design.

 

– Det handler om å forstå hvilken avgjørende rolle design har i utviklingen av et mer bærekraftig samfunn. Hvis vi skal finne gode strategier for en bedre, mer bærekraftig framtid, må vi vite hvordan vi kom i den situasjonen vi er i nå. Det er viktig å skape et solid fundament for nye beslutninger, sier Kjetil Fallan, professor i designhistorie ved UiO til forskning.no.

 

Dette forskningsprosjektet handler om økologisk bærekraftighet og inkluderer alle former for produksjonsprosesser. Ikke bare den industrielle.

 

– Vi ønsker å se på formgivning, planlegging og produksjon av hele vår materielle kultur. Men det er ikke tingene i seg selv vi er mest interessert i. Det er mer det idéhistoriske, også det politiske, bak utviklingen av designerens rolle. Vi vil undersøke hvordan designere har forholdt seg til visjoner om bærekraftighet gjennom designhistorien, men også hvilken rolle teoretikere, kritikere, undervisere og forbrukere har spilt, sier forskeren.

 

Les mer på Botrends forside

 

Gi oss gjerne tilbakemelding her, og følg oss på Facebook og Instagram @botrend.no

 

Les mer

Familien Sletbak elsker sosiale sammenkomster. Da de skulle bygge hus på familietomten til fruen, tegnet de huset med utgangspunkt i oppholdsrommet, med ønske om å kunne ha et stort spisebord og plass til å samle både familie og venner.

Les mer

Forvandlet bestefars gamle hus

Fikk drømmekjøkkenet.

Publisert 24. august.2016 av Bettine Nicotra

Med moren og faren i nabohuset og morfar i huset som lå vegg-i-vegg, hadde Ellen Hege Johansen (45) og Dan Røssing (45), med tvillingene Mats (5) og Jonatan (5), det som plommen i egget. Det var bare én ting de savnet – litt mer boltreplass.

Les mer
Annonse

Ellen Østenstad Auke er 3. generasjons gartner, gift med en gartner og har to døtre i samme bransje. Ellen har jobbet på Kolsås Hagesenter i 21 sesonger, og driver blant annet med innkjøp av inneplanter. Jobben som gartner har hun hatt så lenge hun kan huske – omtrent fra 3-års alder. Først som ”blomsterbud” til farfar husker Ellen. – Jeg fikk være med farfar å høste tomater, de små, som ikke kunne selges, legger hun til. For Ellen er faget en livsstil. Et slikt genuint enga

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland