Publisert 27. august.2016 av

Norsk design er i siget om dagen. Unge, nye talenter strømmer til med egne prototyper eller samarbeider med etablerte aktører. I sommer har utstillingen «Herfra» vist de beste prosjektene fra årets «Unge talenter»-konkurranse.

 

Neste uke arrangeres Oslo Design Fair hvor norsk design står i sentrum med blant annet den kritikerroste utstillingen «Structure». Den viste det beste norske under verdens største og viktigste møbelmesse i Milano, tidligere i år.

 

Også Norges eldste industribedrift med fortsatt drift, Hadeland Glassverk, fronter norsk design og produksjon denne høsten. Nyheten «Vilje» er en helnorsk serie av vaser og krukker som viser at det fremdeles er liv laga å produsere her hjemme.

 

 

- Vi ville vise at det er vilje til å satse på norsk design og norsk produksjon, sier designer bak serien, Nora Olafsdatter Krogh.

 

Til daglig arbeider hun med en rekke ulike prosjekter for både Hadeland Glassverk og Porsgrunds Porselænsfabrik. «Vilje» er hennes første serie for Hadeland Glassverk. En prosess som tok nesten ett år å ferdigstille.

 

Les mer om norsk design på Botrend her.

 

Støttet av Innovasjon Norge

«Vilje» består av fem ulike vaser og krukker som produseres i transparent glass i fargetonene stålblå, olivengrønn og ravgul. Serien er utviklet i tett samarbeid med glassverkets egne glasslåsere, blant andre femte generasjons glassblåser, Martin Johansson. Porsgrunds Porselænsfabrik, som i likhet med Hadeland Glassverk er en del av selskapet 3 Norske Design Group AS, har utarbeidet lokkene i matt, uglasert porselen. 

 

Prosjektet er støttet med midler fra Innovasjon Norges Designdrevne innovasjonsprogram (DIP). Midlene gis til designprosjekter som øker konkurransekraften i norsk næringsliv. Det kan være alt fra å utvikle nye produkter, til tjenester, prosesser eller organisasjonsformer. 

 

Designer Nora Olafsdatter Krogh med vasen "Vilje" i fargen ravgul. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Siden oppstarten i 2009 har totalt 118 prosjekter fått til sammen 48 millioner kroner gjennom DIP.

 

I forbindelse med «Vilje» lå mye av arbeidet i å jobbe med produksjonsteknikker som var effektive og produksjonsvennlige, slik at krukkene og vasene ikke ble for kostbare til tross for den helnorske produksjonen.

 

- Vi har valgt varmskåret kant istedenfor kaldskåret. Det gjør også at glasset føles mykere og at det går an å putte hånden ned i krukken uten at man skjærer seg, forklarer Olafsdatter Krogh mens hun demonstrerer.

 

Få siste nytt fra designverden på Botrend her.

 

Å tilpasse åpningen til hånden, kombinert med et porselenslokk, er heller ikke gjort i en håndvending, ifølge designeren. Porselen forminskes nemlig med 14 prosent under brenning.

 

- Det tok en stund å komme frem til rett størrelse på lokket, og det er derfor det sitter litt løst da ingen av de munnblåste vasene eller krukkene har den eksakt samme omkretsen på åpningen, sier Olafsdatter Krogh.

 

- Vi har også brukt smeltefarger i hele ovnen på to av fargene. Ved smeltefarge er produksjonen mye mer effektiv, men med like vakkert gjennomfarget resultat som ved bruk av stavfarger. 

Krukkene fungerer godt til oppbevaring av smykker. STYLING: TONE KROKEN, FOTO: YVONNE WILHELMSEN
Både krukkene og vasene kommer i tre ulike størrelser. FOTO: YVONNE WILHELMSEN

Stolt av en helnorsk produksjon

Hadeland Glassverks produksjon begynte med flasker, apotekerglass, medisinglass og glass til husholdningsbruk i 1765. De siste 20 årene har de gått gjennom en endringsprosess for å møte fremtidens behov.

 

- Vilje er en spennende fornyelse i Hadeland Glassverk sitt sortiment og et steg i riktig retning for å også nå en yngre målgruppe. Serien består av solide produkter med flere bruksområder, og det at Vilje er et norsk designprodukt produsert i Norge, er noe vi vet at mange setter pris på, sier markedssjef i Hadeland Glassverk, Cecilie Bjørnebye Jensen.

 

Til tross for at prisgunstige produksjonsmetoder er valgt, er en stor del av teknikkene de samme som har vært i bruk ved glassverket siden begynnelsen i 1762. Det er hånddreie treformer laget av glassverkets egen snekker etter designer Nora Olafsdatter Kroghs tegninger. Og det er tradisjonelle blåsepiper av jern som glassmesterne blåser i for å forme massen etter fasongen i treformen.

 

Les om danske Brdr. Krüger som produserer på gamlemåten. 

 

 

- Det har vært utrolig spennende å jobbe så tett med både glassblåserne og porselensmakerne. Det er litt av en kunnskap de sitter på! Utbryter Olafsdatter Krogh entusiastisk.

 

- Det er jo heller ikke opplagt at porselen og glass hører sammen i en krukke, men jeg elsker kombinasjonen av det blanke glasset og det matte porselenet. Jeg er utrolig stolt av resultatet, og at det satses på helnorsk design og produksjon.

 

Serien finnes nå i butikk og vil koste fra 999 til 1.699 kroner.

 

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

"Vilje" kommer i ravgul, olivengrønn og stålblå. STYLING: TONE KROKEN, FOTO: YVONNE WILHELMSEN
Publisert 27. mai.2017 av

– Det er et lite hus, men hver eneste kvadratmeter er utnyttet til det fulle.

 

Selv om huset bare har et areal på 70 kvadratmeter, er det til sammen 200 kvadratmeter over tre etasjer, forteller Vigdis Storsveen.

 

Sammen med barna June og Markus bor hun i huset som ligger skjermet til på Brønnøya i Asker.

 

Huset er tegnet av Boxs arkitektstudio, og rommer smarte og finurlige arkitektløsninger, som gjør at familien på tre har nok av plass å boltre seg på.

Designikonet «Stingray» har fått en sentral plass i stuen hos Vigdis. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Stuebordene har Vigdis kjøpt brukt. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

 

Huset er bygget i mur, dekket med panel på utsiden.

 

Store rom gjør også at huset virker større enn det er.

 

Arkitekten har hatt fokus på å få mest mulig ut av kvadratmeterne, og blant annet trappeoppgangene i huset er vesentlig smalere enn standard bredde, av den enkle grunn å få mer bruksareal.

 

– Fordi huset er så lite har det også vært viktig å innrede riktig. Som å velge riktig farge ut fra størrelsen på rommene i huset, avhengig av hva man ønsker å fremheve, forteller Vigdis.

Gamle og nye ting brukes om hverandre. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Les mer om interiør på Botrend

 

Bor i en unik boble

Sammen med barna flyttet Vigdis inn i boligen for to år siden, etter å ha bodd i en stor enebolig på Stabekk.

 

Vigdis, som selv er fra Asker, har alltid hatt et godt forhold til Brønnøya, og de siste 15 årene har hun drømt om et liv her. Å bo på en øy uten biltilgang byr på hverdagslige utfordringer, men det var ingen hindring for bildekunstneren.

 

– Det er en annen ro her – en unik boble i en ellers travel hverdag, samtidig som det er kort vei til Oslo. Det var den største motivasjonen for å flytte hit, forteller hun.

 

Fra tømmerhus til moderne familiebolig

 

På sikt ønsker hun at huset skal være et familiested hvor både barn og barnebarn møtes, og som med årene kan brukes som en hytte av barna.

 

 

Kjøkkenet i lyse toner. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Datteren June har et lyst og feminint rom. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Bildekunstner Vigdis Storsveen har et godt forhold tl Brønnøya. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Estetisk og gjennomført

Vigdis har et balansert forhold til tingene hun innreder og omgir seg med.

 

Inspireres av søreuropeisk arkitektur

 

I jobb liker hun de stramme, minimalistiske linjene i komposisjon og farge, men hjemme foretrekker hun en varm og personlig stil.

 

 

– Jeg bruker ikke mye penger på ting og tang til hjemmet, og det har heller ingenting å si om det er nytt eller gammelt, men jeg liker objekter som forteller en historie. Jeg har en interesse for ting vi omgir oss med og hvordan de påvirker oss. Derfor handler jeg aldri på impuls eller hopper på trender. Jeg sparer heller til et ordentlig kvalitetsobjekt jeg har bitt meg merke i, sier hun.

Stuen i varme farger. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Huset på Brønnøya har et boareal på kun 70 kvadratmeter. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

God miks

I et område omgitt av vakker natur, som Vigdis setter umåtelig stor pris på, har naturelementene også fått innpass i huset.

 

Gulvene er av tre, og husets knutepunkt, det store spisebordet med fargerike Eams-stoler rundt, er også laget i massivt tre.

 

I en god miks av naturelementer, nye og gamle objekter har Vigdis et estetisk og gjennomført hjem.

Spisestuen med de populære Eams-stolene i kontrastfarger. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Badet er inspirert av Sør-Europa med 200 år gamle fliser fra Frankrike. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her. Og følg oss i sosiale medier under Botrend.no

Les mer

Den kjente butikken på hjørnet av Stortingsgaten midt i Oslo sentrum feirer i disse dager 60 år.  Helt siden Per Tannum etablerte stedet, har det vært en sentral leverandør av norsk  og nordisk design. Botrend har skrevet flere saker om ulike utstillinger på Norway Designs, og de kan du lese om her.  - Norway Designs ønsker å være noe mer enn butikk. Vi vil drive formidling. Vi vil vil jobbe med norske formgiver og vi vil være med å påvirke hva som produseres i dag. Ikke minst

Les mer

Gjennom interiør og design har Kathrine skapt et levebrød, og daglig kommer hun med utallige tips og råd til hvordan du innreder hjemmet. Selv har hun også tatt ansvaret med å skape et lunt og trivelig hjem for seg selv og familien i Asker.

Les mer
Annonse

 Historien til Italian House strekker seg helt tilbake til 1979, og for tre år siden gjennomførte de en omfattende stilendring. Møblene deres føyer seg nå stilmessig inn i dagens trendbilde. Italian House produserer sine kvalitetsmøbler i Portugal og Italia. Ett nøkkelord her er «custom made». De kan produsere alle møbler etter kundens egne spesifikasjoner. − Vi har mulighet til å etterkomme kundens ønske både når det gjelder spesielle mål og egne tekstiler, forteller Nina As

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland