Publisert 27. august.2016 av

Norsk design er i siget om dagen. Unge, nye talenter strømmer til med egne prototyper eller samarbeider med etablerte aktører. I sommer har utstillingen «Herfra» vist de beste prosjektene fra årets «Unge talenter»-konkurranse.

 

Neste uke arrangeres Oslo Design Fair hvor norsk design står i sentrum med blant annet den kritikerroste utstillingen «Structure». Den viste det beste norske under verdens største og viktigste møbelmesse i Milano, tidligere i år.

 

Også Norges eldste industribedrift med fortsatt drift, Hadeland Glassverk, fronter norsk design og produksjon denne høsten. Nyheten «Vilje» er en helnorsk serie av vaser og krukker som viser at det fremdeles er liv laga å produsere her hjemme.

 

 

- Vi ville vise at det er vilje til å satse på norsk design og norsk produksjon, sier designer bak serien, Nora Olafsdatter Krogh.

 

Til daglig arbeider hun med en rekke ulike prosjekter for både Hadeland Glassverk og Porsgrunds Porselænsfabrik. «Vilje» er hennes første serie for Hadeland Glassverk. En prosess som tok nesten ett år å ferdigstille.

 

Les mer om norsk design på Botrend her.

 

Støttet av Innovasjon Norge

«Vilje» består av fem ulike vaser og krukker som produseres i transparent glass i fargetonene stålblå, olivengrønn og ravgul. Serien er utviklet i tett samarbeid med glassverkets egne glasslåsere, blant andre femte generasjons glassblåser, Martin Johansson. Porsgrunds Porselænsfabrik, som i likhet med Hadeland Glassverk er en del av selskapet 3 Norske Design Group AS, har utarbeidet lokkene i matt, uglasert porselen. 

 

Prosjektet er støttet med midler fra Innovasjon Norges Designdrevne innovasjonsprogram (DIP). Midlene gis til designprosjekter som øker konkurransekraften i norsk næringsliv. Det kan være alt fra å utvikle nye produkter, til tjenester, prosesser eller organisasjonsformer. 

 

Designer Nora Olafsdatter Krogh med vasen "Vilje" i fargen ravgul. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Siden oppstarten i 2009 har totalt 118 prosjekter fått til sammen 48 millioner kroner gjennom DIP.

 

I forbindelse med «Vilje» lå mye av arbeidet i å jobbe med produksjonsteknikker som var effektive og produksjonsvennlige, slik at krukkene og vasene ikke ble for kostbare til tross for den helnorske produksjonen.

 

- Vi har valgt varmskåret kant istedenfor kaldskåret. Det gjør også at glasset føles mykere og at det går an å putte hånden ned i krukken uten at man skjærer seg, forklarer Olafsdatter Krogh mens hun demonstrerer.

 

Få siste nytt fra designverden på Botrend her.

 

Å tilpasse åpningen til hånden, kombinert med et porselenslokk, er heller ikke gjort i en håndvending, ifølge designeren. Porselen forminskes nemlig med 14 prosent under brenning.

 

- Det tok en stund å komme frem til rett størrelse på lokket, og det er derfor det sitter litt løst da ingen av de munnblåste vasene eller krukkene har den eksakt samme omkretsen på åpningen, sier Olafsdatter Krogh.

 

- Vi har også brukt smeltefarger i hele ovnen på to av fargene. Ved smeltefarge er produksjonen mye mer effektiv, men med like vakkert gjennomfarget resultat som ved bruk av stavfarger. 

Krukkene fungerer godt til oppbevaring av smykker. STYLING: TONE KROKEN, FOTO: YVONNE WILHELMSEN
Både krukkene og vasene kommer i tre ulike størrelser. FOTO: YVONNE WILHELMSEN

Stolt av en helnorsk produksjon

Hadeland Glassverks produksjon begynte med flasker, apotekerglass, medisinglass og glass til husholdningsbruk i 1765. De siste 20 årene har de gått gjennom en endringsprosess for å møte fremtidens behov.

 

- Vilje er en spennende fornyelse i Hadeland Glassverk sitt sortiment og et steg i riktig retning for å også nå en yngre målgruppe. Serien består av solide produkter med flere bruksområder, og det at Vilje er et norsk designprodukt produsert i Norge, er noe vi vet at mange setter pris på, sier markedssjef i Hadeland Glassverk, Cecilie Bjørnebye Jensen.

 

Til tross for at prisgunstige produksjonsmetoder er valgt, er en stor del av teknikkene de samme som har vært i bruk ved glassverket siden begynnelsen i 1762. Det er hånddreie treformer laget av glassverkets egen snekker etter designer Nora Olafsdatter Kroghs tegninger. Og det er tradisjonelle blåsepiper av jern som glassmesterne blåser i for å forme massen etter fasongen i treformen.

 

Les om danske Brdr. Krüger som produserer på gamlemåten. 

 

 

- Det har vært utrolig spennende å jobbe så tett med både glassblåserne og porselensmakerne. Det er litt av en kunnskap de sitter på! Utbryter Olafsdatter Krogh entusiastisk.

 

- Det er jo heller ikke opplagt at porselen og glass hører sammen i en krukke, men jeg elsker kombinasjonen av det blanke glasset og det matte porselenet. Jeg er utrolig stolt av resultatet, og at det satses på helnorsk design og produksjon.

 

Serien finnes nå i butikk og vil koste fra 999 til 1.699 kroner.

 

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

"Vilje" kommer i ravgul, olivengrønn og stålblå. STYLING: TONE KROKEN, FOTO: YVONNE WILHELMSEN
Publisert 10. mars.2017 av

Tenker du noen gang over hvilke materialer som er belastende for miljøet når du handler interiør?

 

Bærekraftighet er i vinden som aldri før, også i interiør og designbransjen.

 

Fra 8. februar til 19. mars er utstillingen «Designed to Last» å finne ved ArkDes i Stockholm, der svenske designere viser hvordan de mener du som forbruker bør tenke når du skal innrede boligen din. Utstillingen er et samarbeid mellom det svenske boligmagasinet Residence, og ArkDes.

 

 

– Jeg pleier å si at jeg designer baklengs, og begynner å tenke over gjenvinningen av materialene istedenfor produksjonen når jeg designer, forteller Emma Olbers. Hun er en av de svenske møbel- og interiørdesignerne som stiller ut kunsten sin ved utstillingen.

 

Les også: Studio Føy debuterer i Stockholm

 

– Det skal altså være mulig å resirkulere materialene jeg bruker, når møblene en eller annen gang i fremtiden har levd ferdig sitt liv, sier hun.

 

Rangerte materialenes bærekraft

Det var i forbindelse med Olbers utstilling «Where does it come from, where does it go?» i 2016 at hun fikk hjelp av det Svenske Miljøinstituttet til å rangere hvor bærekraftige materialene hun brukte egentlig var. Dermed skjønte hun hvilken forskjell hun kunne gjøre for miljøet ved å tenke over materialene hun bruker.

 

Hennes bidrag til «Designed to Last» er et langbord, laget av lyst treverk (se bildene under). Tre er nemlig lett å ta vare på, og mindre skadelig for miljøet. Men det må være riktig behandlet.

Designed to Last
FOTO: KRISTIN SKOLEM
Designed to Last
FOTO: KRISTIN SKOLEM
Designed to Last
FOTO: KRISTIN SKOLEM
Designed to Last
FOTO: KRISTIN SKOLEM

–  Er treet behandlet med midler som for eksempel plastlakk er det vanskelig å reparere igjen, mens dersom det er behandlet med olje eller vann kan møbelet holde seg pent i lenge, sier hun. Det er det jeg prøver å fokusere på når jeg designer, at møblene skal kunne gå i arv. Bordet er utformet slik at dersom du skulle være så uheldig å lage et hakk, så kan du bare smøre litt vann over. Da vil fibrene i treverket reise seg, og hakket vil bli borte.

 

Slik skal Vestre møblere Europa og New York

 

Bordet er smalere enn vanlige spisebord, og gjør det derfor lettere å prate med personen du spiser middag med. Endene er avrundede, hvilket gir et mykt og velkomment uttrykk. Dessuten kan du enkelt flytte det rundt – bordet er nemlig mulig å flatpakke.

– Jeg designet bordet fordi jeg savnet et bord hvor du kan sitte tettere overfor de du snakker med, sier Olbers.

 

Norsk superduo rammer inn kunsten

Alle designerne som stiller ut ved Designed to Last er vinnere av boligmagasinet Residence sin Store Formpris for årets beste svenske design i 2016. Selv om det er ulike designere som står bak bidragene til utstillingen, er det den norske stylistduoen Kråkvik D’Orazios vakre utforming som gjør at kunsten og utstillingen føles som en enhet.

 

Med rette vinkler, kvadratiske former og gylne pastellfarger, legger de en vakker ramme for en utstilling med et fremtidsrettet og bærekraftig budskap.

 

Duoen er blitt svært ettertraktet i Sverige, og har blant annet nylig vært med på Stockholm Furniture & Light Fair.

Designed to Last
Utstillingen varer i Stockholm frem til 19. februar. FOTO: KRISTOFER JOHNSSON, DESIGNED TO LAST
Designed to Last
En rekke svenske møbel- og industridesignere deltar på utstillingen. FOTO: KRISTOFER JOHNSSON, DESIGNED TO LAST

Symbolsk kunst

Som en del av utstillingen, har Olbers plassert flere glasskrukker oppå bordet. Disse inneholder forskjellige materialer hun bruker når hun designer. Her er blant annet resirkulert aluminium, skinn og ull.

 

– Krukkene er rangert etter hvor forurensende materialene inni dem er i produksjon, fra høyt til lavt CO2 utslipp. På den ene enden av bordet ligger det for eksempel tre i krukken, mens på motsatt ende finner du skinn, sier hun.

 

Les også: Oslo Design Fair hyller hverdagen

 

– Selv om jeg tenker mye på miljø i mitt design, så bruker jeg jo også noen ganger mindre miljøvennlige materialer, som for eksempel skinn, i produksjonen. Tanken bak møblene er alltid den samme, nemlig at produktene skal vare lenge – gjerne flere generasjoner.

 

Det er trendy å være miljøbevisst

For at du som forbruker skal bli mer bevisst på hva du kjøper, mener Olbers at produsentene og fabrikkene har et stort samfunns- og opplysningsansvar. De må formidle hvorfor det er så viktig å fokusere på bærekraftig produksjon og bruk av materialer.

Emma Olbers Designed to Last
- Jeg pleier å si jeg designer baklengs, sier Emma Olbers. FOTO: BOBO OLSSON

– Alle bedrifter burde sette seg inn i konsekvensene produksjonen har for omgivelsene, og deretter vurdere hvilke materialer og prosesser de velger å bruke, sier hun.

 

– Det er jo blitt et statussymbol å velge miljøvennlig!

 

Andre designere på utstillingen

Disse svenske designerne er også med på utstillingen:

  • Fredrik Färg og Emma Blanche
  • Johan Carpner
  • Folkform
  • Calle Forsberg
  • Petra Gipp
  • Christian Halleröd
  • Mass-productions, Melo
  • Carina Seth Andersson.
Les mer

Stuen er et bruksrom. Den skal brukes til både festlige sammenkomster, måltider, filmkvelder, ettermiddagslurer, barnelek og kvalitetstid med familien. Den skal være praktisk samtidig som vi ønsker at den skal være et godt sted å slappe av. Her er 3 små tips som kan komme godt med til stueoppussingen.

Les mer

Forvandlet bestefars gamle hus

Fikk drømmekjøkkenet.

Publisert 27. august.2016 av Bettine Nicotra

Med moren og faren i nabohuset og morfar i huset som lå vegg-i-vegg, hadde Ellen Hege Johansen (45) og Dan Røssing (45), med tvillingene Mats (5) og Jonatan (5), det som plommen i egget. Det var bare én ting de savnet – litt mer boltreplass.

Les mer
Annonse

Ditt drømmekjøkken er produsert med omsorg og presisjon, ved et tradisjonsrikt treforedlingsfirma i Ballingslöv, Skåne. Drømmekjøkkenet har produsert kjøkken preget av hverdagsglede siden 1929. Interiør påvirkes av trender, godt håndverk av yrkesstolthet. Du kan derfor være sikker på at ditt Drømmekjøkken er produsert i et ærlig materiale, med utførelser tilpasset tidens tendenser.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland