Publisert 27. august.2016 av

Norsk design er i siget om dagen. Unge, nye talenter strømmer til med egne prototyper eller samarbeider med etablerte aktører. I sommer har utstillingen «Herfra» vist de beste prosjektene fra årets «Unge talenter»-konkurranse.

 

Neste uke arrangeres Oslo Design Fair hvor norsk design står i sentrum med blant annet den kritikerroste utstillingen «Structure». Den viste det beste norske under verdens største og viktigste møbelmesse i Milano, tidligere i år.

 

Også Norges eldste industribedrift med fortsatt drift, Hadeland Glassverk, fronter norsk design og produksjon denne høsten. Nyheten «Vilje» er en helnorsk serie av vaser og krukker som viser at det fremdeles er liv laga å produsere her hjemme.

 

 

- Vi ville vise at det er vilje til å satse på norsk design og norsk produksjon, sier designer bak serien, Nora Olafsdatter Krogh.

 

Til daglig arbeider hun med en rekke ulike prosjekter for både Hadeland Glassverk og Porsgrunds Porselænsfabrik. «Vilje» er hennes første serie for Hadeland Glassverk. En prosess som tok nesten ett år å ferdigstille.

 

Les mer om norsk design på Botrend her.

 

Støttet av Innovasjon Norge

«Vilje» består av fem ulike vaser og krukker som produseres i transparent glass i fargetonene stålblå, olivengrønn og ravgul. Serien er utviklet i tett samarbeid med glassverkets egne glasslåsere, blant andre femte generasjons glassblåser, Martin Johansson. Porsgrunds Porselænsfabrik, som i likhet med Hadeland Glassverk er en del av selskapet 3 Norske Design Group AS, har utarbeidet lokkene i matt, uglasert porselen. 

 

Prosjektet er støttet med midler fra Innovasjon Norges Designdrevne innovasjonsprogram (DIP). Midlene gis til designprosjekter som øker konkurransekraften i norsk næringsliv. Det kan være alt fra å utvikle nye produkter, til tjenester, prosesser eller organisasjonsformer. 

 

Designer Nora Olafsdatter Krogh med vasen "Vilje" i fargen ravgul. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Siden oppstarten i 2009 har totalt 118 prosjekter fått til sammen 48 millioner kroner gjennom DIP.

 

I forbindelse med «Vilje» lå mye av arbeidet i å jobbe med produksjonsteknikker som var effektive og produksjonsvennlige, slik at krukkene og vasene ikke ble for kostbare til tross for den helnorske produksjonen.

 

- Vi har valgt varmskåret kant istedenfor kaldskåret. Det gjør også at glasset føles mykere og at det går an å putte hånden ned i krukken uten at man skjærer seg, forklarer Olafsdatter Krogh mens hun demonstrerer.

 

Få siste nytt fra designverden på Botrend her.

 

Å tilpasse åpningen til hånden, kombinert med et porselenslokk, er heller ikke gjort i en håndvending, ifølge designeren. Porselen forminskes nemlig med 14 prosent under brenning.

 

- Det tok en stund å komme frem til rett størrelse på lokket, og det er derfor det sitter litt løst da ingen av de munnblåste vasene eller krukkene har den eksakt samme omkretsen på åpningen, sier Olafsdatter Krogh.

 

- Vi har også brukt smeltefarger i hele ovnen på to av fargene. Ved smeltefarge er produksjonen mye mer effektiv, men med like vakkert gjennomfarget resultat som ved bruk av stavfarger. 

Krukkene fungerer godt til oppbevaring av smykker. STYLING: TONE KROKEN, FOTO: YVONNE WILHELMSEN
Både krukkene og vasene kommer i tre ulike størrelser. FOTO: YVONNE WILHELMSEN

Stolt av en helnorsk produksjon

Hadeland Glassverks produksjon begynte med flasker, apotekerglass, medisinglass og glass til husholdningsbruk i 1765. De siste 20 årene har de gått gjennom en endringsprosess for å møte fremtidens behov.

 

- Vilje er en spennende fornyelse i Hadeland Glassverk sitt sortiment og et steg i riktig retning for å også nå en yngre målgruppe. Serien består av solide produkter med flere bruksområder, og det at Vilje er et norsk designprodukt produsert i Norge, er noe vi vet at mange setter pris på, sier markedssjef i Hadeland Glassverk, Cecilie Bjørnebye Jensen.

 

Til tross for at prisgunstige produksjonsmetoder er valgt, er en stor del av teknikkene de samme som har vært i bruk ved glassverket siden begynnelsen i 1762. Det er hånddreie treformer laget av glassverkets egen snekker etter designer Nora Olafsdatter Kroghs tegninger. Og det er tradisjonelle blåsepiper av jern som glassmesterne blåser i for å forme massen etter fasongen i treformen.

 

Les om danske Brdr. Krüger som produserer på gamlemåten. 

 

 

- Det har vært utrolig spennende å jobbe så tett med både glassblåserne og porselensmakerne. Det er litt av en kunnskap de sitter på! Utbryter Olafsdatter Krogh entusiastisk.

 

- Det er jo heller ikke opplagt at porselen og glass hører sammen i en krukke, men jeg elsker kombinasjonen av det blanke glasset og det matte porselenet. Jeg er utrolig stolt av resultatet, og at det satses på helnorsk design og produksjon.

 

Serien finnes nå i butikk og vil koste fra 999 til 1.699 kroner.

 

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

"Vilje" kommer i ravgul, olivengrønn og stålblå. STYLING: TONE KROKEN, FOTO: YVONNE WILHELMSEN
Publisert 07. februar.2017 av

SMI – Samarbeidsrådet for møbel og interiør – du kan like gjerne notere deg navnet med en gang.

 

For første gang har norske produsenter, designere, organisasjoner og utdanningsinstitusjoner gått sammen om et felles mål: Å etablere norsk design som en merkevare.

 

En merkevare her hjemme og der ute. Norge har mer å by på enn vakre fjell og fjorder, fisk og olje, mener en av de deltakende aktørene, Ove Rogne i Northern Lighting.

 

- Det har aldri skjedd før at alle ledd har klart å enes om en felles plan uti fra våre forskjellige behov. Norsk design er kult, og nå skal vi vise det frem sammen, sier Rogne.

 

I lokalene til Northern Lighting er det full fart. Designere er i ferd med å montere vårens nyheter, samtidig som det skal pakkes og organiseres til Skandinavias største designmesse; Stockholm Furniture & Light Fair.

 

Administrerende direktør Rogne er entusiastisk. Her skal SMI debutere. Med det beste norske.

 

- Flere bedrifter må på banen

En blanding av unge og mer etablerte designere skal stille ut sine arbeider ved den norske ambassaden i Stockholm denne uken. Onsdag kveld åpner ambassadør Kai Eide utstillingen «A colour composition – New Norwegian Design» i egen residens. Stort oppmøte av internasjonal presse er ventet.

 

- Den skandinaviske stilen brer om seg. Disse rene enkle linjene, de spennende materialene, de friske fargene og den gode funksjonen som "er oss" slår an i hele verden. Og internasjonalt er de imponert over nivået. Hvor mange talenter vi faktisk har, og hvordan de jobber så godt sammen. Vi har en positiv samarbeidskultur akkurat nå, der en del andre land sliter med mye negativ konkurransekultur mellom designere og andre fagaktører lokalt, sier Rogne.

 

Eksempler nevnes i fleng. Som den bejublede «Structure-utstillingen» i Milano i fjor, og Klubben – et nettverk bestående av flere designere.

 

- Vi har mange designere, men de fleste må produsere utenlands for å få det til å gå rundt. Vi er nødt til å få flere norske bedrifter på banen, og det er det plass til. Men da må også konsumenter som deg og meg ta ansvar. Vi kjøper jo dansk i fleng, men kunne jo strengt tatt valgt norsk, sier Rogne og rister lett oppgitt på hodet.

 

- For ikke å snakke om den offentlige innkjøpsordningen. Det må brukes mer norsk design i de store prosjektene.

 

Ove Rogne er en av initiativtakerne til SMI. FOTO: CHRIS TONNESEN

Les også: Dette offentlige prosjektet valgte norsk møbeldesign

 

En ny tid

Men det er altså håp i hengende snøre. Nå skal det snus. Og snuoperasjonen starter i Stockholm.

 

- For en gangs skyld er også produsentene i fokus. Med norske og utenlandske produsenter som samarbeider med norske designere. Denne sammensetningen er annerledes enn det vi vanligvis arbeider med, sier kurator Jannicke Kråkvik over telefon.

 

Hun er i Berlin sammen med ektemannen og samarbeidspartner Alessandro D’Orazio. For å montere «Structure» i de nordiske ambassadene – Felleshuset som huser Norges, Sverige, Danmarks, Finlands og Islands ambassader.  

 

Her finner du alt om norsk design

 

- Det skjer utrolig mye akkurat nå. Det er utstillinger og mer støtte fra både det offentlige og det private. Det virker som det er en større respekt og forståelse for hva faget er. Det er en stor interesse for norsk design fra utlandet, slår Kråkvik fast.

 

Stylistduoen Kråkvik D’Orazio fikk inn så mange søknader at de så seg nødt til å utvide utstillingen.

 

Selve utstillingen er bygd inn i de åpne rommene i det som anses som arkitekt Knut Knutsens hovedverk. Ambassaden stod ferdig i 1952, og har en rekke norske design og kunsthåndverksarbeider i eget eie. Nå kommer det enda mer. Om enn for bare noen dager.

 

Alessandro D'Orazio og Jannicke Kråkvik har kuratert ambassadeutstillingen. FOTO: LARS PETTER PETTERSEN

- Ideen er å bruke farger som baser og deretter samle produktene uten å lage store rigger som skygger for arkitekturen og innredningen i det ærverdige huset. Det vil være fokus på produktene, forklarer Kråkvik.

 

Fargene blått, rosa og cashmere skal fremme nylanseringene som kommer fra en rekke kjente, men også unge nykommere (Se fullstendig liste lenger ned i saken.)

 

Les også: Møt nykommerne Studio Føy som stiller ut i Stockholm

 

 

Peter Opsvik er en legende innen norsk industridesign og viser frem den nye stolen "Woodwork". FOTO: LARS PETTER PETTERSEN
"Sfera II" boks designet av Kristine Bjaadal. "PI" bord designet av Anderssen&Voll for Fjordfiesta. FOTO: LARS PETTER PETTERSEN

 

- God butikk

Stockholms-utstillingen er SMI’s første, men samarbeidsrådet er også tungt inne i årets Milano-utstilling «Everything is connected».

 

Utover utstillinger skal de jobbe videre med fem konkrete forslag til hvordan veksten kan økes. Det innebærer blant annet en mer designdrevet eksportnæring og et nasjonalt program for design- og merkevaredrevet ferdigvareindustri. De skal også jobbe strategisk med å stimulere til økt industriproduksjon.

 

Til det trengs det både øremerkede midler, aktive parter og vilje. Og denne viljen synes å være tilstede. Ifølge en undersøkelse gjort av DogA, viser det seg lønnsomt å satse strategisk på design. 87 prosent sier de opplever bedre omdømme, 73 prosent fikk flere kunder, og 72 prosent økte lønnsomheten.

 

Det skal være god butikk å satse på merkevarebygging og gode designprodukter, mener Jan Christian Vestre i møbelprodusenten Vestre som også er tungt inne i SMI.

 

- Vi har ikke vært gode nok på merkevarebygging, sa han da SMI inviterte til frokostmøte før jul.

 

- Vi må bruke mer kortreiste materialer av høy kvalitet. Bruke trær – mange mener jo at Norge er i ferd med å gro igjen. Bruke mer av det grønne metallet aluminium. Vi må øke konkurransekraften med ny teknologi og en ny industrivirkelighet.

 

Tilbake i Northern Lightings residens i Bygdøy Allé i Oslo er administrerende direktør Ove Rogne optimistisk. Han gleder seg til Stockholm – både til selskapets egne stand på messeområdet og til utstillingen i ambassaden.

 

- Arbeidet med felles satsing gjennom SMI har klart å kombinere forskjellige behov mellom sentrale aktører innen designfeltet og en 3-års plan. Vi får se hvordan det går, og ta det derfra. Det er i alle fall veldig bra at vi alle samarbeider godt og får norsk design ut i verden!

 

Les også: De vil utkonkurrere danske med ny, helnorsk sofa

 

Fakta om utstillingen og SMI

  • SMI – Samarbeidsrådet for møbel og interiør ble etablert i 2016.
  • SMI er et nettverk bestående av designere, produsenter, organisasjoner og utdanningsinstitusjoner.
  • Målsettingen er å skape flere vekstkraftige merkevareprodusenter i Norge, øke den totale verdiskapningen, samt sette norske designere og merkevareprodusenter på kartet gjennom eksport av bærekraftige designprodukter- og løsninger.
  • Utstillingen «A colour composition – New Norwegian Design» vises i samarbeid med DogA, den norske ambassaden i Stockholm, DU, Innovasjon Norge, Norsk Industri, Norwegian Crafts, Polyflor og Oslo Design Fair.
  • Disse stiller ut: Anderssen&Voll, Andreas Bergsaker, Andreas Engesvik, Artek, Beate Einen, Bjørn van den Berg, Daniel Rybakken, Elementa, Elisabeth von Krogh , Everything Elevated, Fjordfiesta, Fogia, Fora Form, Gridy, Hallgeir Homstvedt, Heymat, Hjelle, Ichendorf Milano, Jenkins&Uhnger, Jonas R. Stokke, Kaja S. Dahl, Kim Thomé, KnudsenBergHindenes, Kristine Bjaadal, Kristine Five Melvær, Lillian Tørlen, Mikael Pedersen, Muuto, New Works, Noidoi, Northern Lighting, Osloform, OTHR, Peter Opsvik, Runa Klock, Røros Tweed, Sara Polmar, Scandinavian Business Seating, Siv Lier, Skagerak, StokkeAustad, Torsteinsen Design, Trefjøla, Vacheron Constantin, Vera & Kyte, Wan Den Weghe, Wik og Walsøe og Woud.

 

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram @botrend.no

"Dong" vase designet av Kim Thomé. "Aura" speil - Bjørn van den Berg for New Works. FOTO: LARS PETTER PETTERSEN
"Wallbox" fra Sara Polmar, "Falla" vase - Linda Svedal Walsøe, "Groove" marmor brett - Hallgeir Homstvedt for MUUTO, vasen "Duo" av Torsteinsen Design, produsert i samarbeid med Vidar Koksvik og lampen "Balancer" av Yuue for Northern Lighting. FOTO: LARS PETTER PETTERSEN
"Dråpe" trefjøl av Gridy for Trefjøla. "EE" lysestaker av Everything Elevated for OTHR. "Paddle" salt- og pepperskåler av Noidoi for Skagerak. "Spring" brett av Siv Lier. "Tind" sett av Osloform. FOTO: LARS PETTER PETTERSEN
"Bambi" stol av Rastad&Relling, relansert av Fjordfiesta og Utopia Workshop. FOTO: LARS PETTER PETTERSEN
Les mer

Neste uke åpner Skandinavias største designmesse. Til Stockholm Furniture & Light Fair kommer bransjefolk og presse fra hele verden. Skandinavisk design står sterkere enn noen gang – nå vil resten av verden ha rent, enkelt og funksjonelt design. De besøkende ser også til de unge talentene. Unge designspirer som ser etter nye samarbeid eller produsenter. Stockholms-messen har fokusert på unge talenter lenge. Med egne stands for designskoler som Aalto University School of Arts, KHiO

Les mer

Ekteparet i 70-årene ble overtalt til å oppgradere leiligheten for nærmere en halv million kroner før salget. Det angrer de ikke på i dag. – Grundige forberedelser, kompetanse og engasjement er alfa og omega, sier megleren. Her får du flere eiendomsnyheter 

Les mer
Annonse

 Moodies er en vakker pause i hverdagen, med en herlig miks av ulik interiør, små møbler og klær til modige kvinner i alle aldere. Hos Moodies finner du en inspirerende sammensetting av stilarter, fra klassisk til kitch – noe for en hver personlighet.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland