Publisert 31. august.2016 av

Jotun hadde flere godbiter å by på da de lanserte årets fargekart for 2017 i Oslos nye kultur- og restauranthus, Sentralen, i dag.

 

Det er duket for en høst med et stort spenn i farger og stilarter – inspirert av kulturer og ideer fra alle kontinenter.

 

Det er de tre palettene som har fått navnene «Nordic Living», «Urban Living» og «Continental Living» som nå skal sette standarden for de kommende fargetrendene. Og fargesjef i Jotun, Lisbeth Larsen, har to klare favoritter i det innholdsrike kartet.

 

- Dijon Yellow og Olive Brown i Continental Living er varme, matte farger som skaper en lun atmosfære. Det er det vi har behov for i livene våre i dag som preges av raske svar og avbrytelser. Da blir det viktigere enn noen gang å komme hjem til et lunt hjem hvor vi kan lade batteriene våre, sier Larsen.

 

Den skandinaviske stilen står fremdeles sterkt, og det kommer den også til å gjøre en god stund fremover, skal vi tro fargesjefen.

 

- Vi har også jobbet mye med å videreutvikle de skandinaviske fargene. Særlig rosatonene som mange syns kan være utfordrende å få til på store flater. Jeg er veldig trygg på at alle og enhver vil finne noe i det nye fargekartet.

 

I år er det nemlig rosa som har vært den gjeldende fargen. Det kan du lese mer om her.

 

Les mer om design og interiør på Botrend her.

 

Kjøkken i Nordic Living-palletten med 9918 Klassisk Hvit og 10683 Cashmere. STYLING: KRÅKVIK D'ORAZIO, FOTO: SIREN LAUVDAL
Nordic Living: Nyhet er takmalingen Perfection, fargen på veggen er 1145 Band Stone. STYLING KRÅKVIK D'ORAZIO, FOTO: SIREN LAUVDAL

Digitalt fargekart, takmaling og flere kalkfarger

Foruten de nye fargepalettene, lanserte Jotun et nytt digitalt fargekart. Her vil man finne inspirasjon, forslag, tips og råd. Det skal gjøre det lettere å prøve seg frem med nye farger og skape en ny look i hjemmet.

 

- Maling er jo det største og billigste interiørelementet vi har, sier Lisbeth Larsen entusiastisk.

 

- Blåfargen Deco Blue er vår bestselger og vil nok fremdeles gjelde fremover nettopp fordi den er så god å kombinere med de nye nøytrale fargene vi nå lanserer.

 

De fulgte arkitektens råd og valgte et sort kjøkken.

 

Urban Living paletten består av 8 ulike farger. Her med 8478 Pale Green. STYLING: KRÅKVIK D'ORAZIO, FOTO: SIREN LAUVDAL
Urban Living med stolen "Bollo" fra Andreas Engesvik, og fargen 2782 Deco Pink. STYLING: KRÅKVIK D'ORAZIO, FOTO: SIREN LAUVDAL

Foruten det digitale fargekartet, kommer Jotun også med takmalingen «Perfection» som skal sørge for matthet i alle vinkler. Også kalkmalingen LADY Minerals utvides nå i flere fargealternativer.

 

- Alle mennesker er ulike. Noen trives best med hvite vegger, mens andre foretrekker fargerike omgivelser. Det handler om å føle trygghet og trivsel i sitt eget hjem, våge å gi uttrykk for sin egen smak. Liker man det nordiske uttrykket kan man fint ha et kjøkken i en nordisk stil, men samtidig sove godt på et orientalsk soverom og sette seg i en stue med et snev av 80-tallets Memphis-design. Ved hjelp av farger kan man skape ulike sfærer som gir spennende omgivelser, sier fargesjefen.

 

Les hva toppdesignerne mener om årets interiørtrend.

 

Continental Living byr blant annet på fargesjefens favoritt: 10001 Dijon Yellow. STYLING: KRÅKVIK D'ORAZIO, FOTO: SIREN LAUVDAL
Continental Living ble stylet i Istanbul, fargen er 3343 Dusty Purple. STYLING: KRÅKVIK D'ORAZIO, FOTO: SIREN LAUVDAL

Tar med seg norsk design på 7 uker lang fargeturné verden over

Jotun LADY er ledende på maling verden over. Etter lanseringen i Oslo og Stockholm, tar fargesjefen og teamet med seg fargekartet på en syv uker lang turné verden over. Totalt 38 land får besøk av fargeteamet og spesielt i Sørøst-Asia er de ville etter både Larsen og den skandinaviske stilen.

 

- Vi liker egentlig ikke å snakke om trender, men det er jo en tendens i tiden og akkurat nå er Norden en tendens for mange. Det er blitt en livsstil og væremåte som mange ser opp til, sier Larsen.

 

På den lange lanseringsturnéen vil de også ta med seg flere av utstillingsobjektene som består av design fra noen av Norges største talenter akkurat nå. Utstillingen rommer blant annet stolen «Bollo» designet av Andreas Engesvik, Anette Krogstads keramikkfat «Steinlav» og Kristine Bjadaals Larvikitt-skrin «Sfera».

 

Det er den anerkjente duoen Kråkvik D’Orazio som har stått for stylingen av Jotuns nye fargepaletter. Det var også de som stod bak stylingen i forbindelse med utstillingen «Structure» som tok Milano med storm tidligere i år. Den kan du lese mer om her.

 

- Spesielt gutta elsker det nye fargekartet. Test ut og prøv! sier Lisbeth Larsen som oppfordrer folk til å ta i bruk de nye verktøyene for å skape et fargerikt hjem.

 

- Å møblere med farger er noe vi ser mer og mer av. Dører må heller ikke være hvite.

 

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her. Og følg oss på Facebook og Instagram under Botrend.no

Fargesjef Lisbeth Larsen liker de lune fargene i paletten Continental Living. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Jotuns nye farger skal inspirere til å gi hjemmet en ny look. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Slik ga oppussingen gevinst ved boligsalg

Pusset opp for 460.000 kr - solgte med 1,7 mill i gevinst.

Publisert 06. februar.2017 av

Ekteparet i 70-årene ble overtalt til å oppgradere leiligheten for nærmere en halv million kroner før salget.

 

Det angrer de ikke på i dag.

 

– Grundige forberedelser, kompetanse og engasjement er alfa og omega, sier megleren.

 

Her får du flere eiendomsnyheter

 

Lang prosess

Da ekteparet bestemte seg for å flytte fra leiligheten i Fossumhavene i Bærum for ett år siden, tok de kontakt med eiendomsmegler Fredrik Morris Michaelsen i Privatmegleren Thøgersen og partnere i Sandvika.

 

Han hjalp dem i hele prosessen med å finne og kjøpe en ny bolig, før han gikk i gang med planleggingen av salget.

 

Michaelsen foreslo en betydelig oppgradering av leiligheten, og på tross av litt skepsis i begynnelsen ga ekteparet han til slutt full kontroll med å bestemme hvordan leiligheten skulle fremstå.

 

- Vi fikk ekstra boost med annonsestuntet

 

 

– Jeg så et stort potensial i leiligheten og ønsket at kundene selv skulle få hente ut det. Alternativet var at en eller annen spekulant hadde stukket av med gevinsten. Det var det som var hovedmotivasjonen, å hjelpe dem til å utnytte potensialet i eiendommen sin, sier Michaelsen.

 

Slik styler de leiligheten før salg

Slik så kjøkkeet ut tidligere. FOTO: PRIVATMEGLEREN THØGERSEN OG PARTNERE

Trengte oppgradering

Sammen med ekteparets sønn, Latif Kamali (49), og totalentreprenøren, koordinerte Michaelsen oppussingen.

 

Kamali er ikke i tvil om at leiligheten hadde behov for en betydelig oppgradering.

 

– Vi flyttet inn der i 1982 og det har ikke blitt gjort noe med leiligheten siden den gang, bortsett fra litt tapet på veggene. Alt var i original stand, blant annet med linoleumsgulv over det hele, sier Kamali.

 

Megler: - Invester i boligen før du selger

 

Stue før oppussing. FOTO: PRIVATMEGLER THØGERSEN OG PARTNERE
Stue etter oppussing. FOTO: PRIVATMEGLER THØGERSEN OG PARTNERE

"Menneskelig ekspertise"

Et halvt år og 460.000 kroner senere var leiligheten klar for boligmarkedet.

 

Prisantydningen ble satt til 5,3 millioner kroner, som var 600.000 kroner over verdivurderingen som ble gitt for ett år siden, før den ble pusset opp.

 

I forrige uke ble leiligheten solgt for 6,9 millioner kroner, noe som ga ekteparet en gevinst på over 1,7 millioner kroner etter at oppussingskronene er trukket ifra. Fredrik Morris Michaelsen er ikke i tvil om at det  lønner seg å overlate boligsalget til en profesjonell aktør.

 

– Dette er et eksempel på skikkelig eiendomsmegling fra start til slutt, og i en tid der meglere utfordres av «gjør det selv» løsninger, er det viktig å synliggjøre at det fortsatt er behov for menneskelig ekspertise også i denne bransjen. Ingen bolig er lik og detaljene er avgjørende for resultatet. Det er ikke bare å laste ned en app, ta noen bilder og legge boligen ut på nettet. Man får helt sikkert solgt, men man får ikke de beste forutsetningene for et vellykket salg, fastslår Michaelsen, som hevder dette ikke var lokkepris.

 

Solgte leilighet med meglerrobot

 

Leiligheten gjennomgikk en forvandling, og oppnådde god pris. FOTO: PRIVATMEGLEREN THØGERSEN OG PARTNERE

Ingen fasit

– Ville ikke denne boligen uansett blitt solgt for en god pris i dagens boligmarked?

 

– Den ville nok helt sikkert blitt solgt. Prismessig er det vanskelig å spekulere i hva den ville blitt solgt for, men jeg er helt overbevist om at den ville blitt solgt til en vesentlig lavere pris. Hovedtyngden av kjøperne vil komme til dekket bord og flytte rett inn, fastslår han.

 

– Bør alle som har en litt sliten bolig pusse opp for flere hundre tusen kroner?

 

– Det finnes ikke noe fasitsvar på det. Hvor mye man skal gjøre bør vurderes av en erfaren megler fra sak til sak. Det er imidlertid ingen tvil om at det ligger et potensial i å pusse opp mange eiendommer, sier Michaelsen.

 

Her får du flere saker fra eiendomsmarkedet i Stor-Oslo

 

Ikke selgers stil

Ekteparets sønn innrømmer at han syntes det var mye penger som ble brukt på oppussing, og forteller at foreldrene hans ikke ble overbevist før salget var gjennomført.

 

– De var veldig skeptiske da de ikke er vant med den type oppussing. På befaring av leiligheten synes min far at det lignet en ungdomsbolig, og ga klart uttrykk for at det ikke var hans stil. Men nå ser de at det ga resultater, smiler 49-åringen.

 

Også megleren erkjenner at det var litt skummelt å anbefale så betydelige oppgraderinger.

 

– Man kan aldri gi noen garantier på forhånd, bare sine beste anbefalinger, og dette var noe jeg sa til dem. Selgerne var veldig lydhøre for mine ideer og gjorde det jeg anbefalte i forhold til møblement, farger, gulv osv. På den måten fikk jeg større grad av kontroll, og var mer sikker på at investeringen var riktig. Og når vi så hvor fint resultatet ble så var vi rimelig trygge på at det var vel anvendt tid og penger, avslutter han.

 

Les mer på Botrends forside

 

Gi oss gjerne tilbakemelding her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

 

Les mer

– Vi overtok huset fra 1918 med mye av det opprinnelige inventaret i seg. Møblene er en del av boligen så det var naturlig å blande dem med våre egne ting noe badet også bærer preg av, forteller ekteparet Åse Risberg og Ole Henrik Osen.   Det var desember i fjor at familien realiserte drømmen om et småbruk og flyttet fra villa på Jar til et 211 måls gårdsbruk på Eidsberg i nærheten av Mysen i Østfold.   – Vi falt pladask og kunne flytte rett inn. Vi opplever at stilen på

Les mer

Morsdag, selve hedersdagen for mødre, feires på ulik dato i forskjellige land.  I Norge er det alltid andre søndag i februar, i år faller det på søndag 12. februar. To dager senere er det Valentine's Day, eller Alle hjerters dag som det også heter. Uansett om du gjør deg klar til en dag i kjærlighetens tegn eller feirer morsdag, så har vi plukket ut noen tips til gaver du kan gi bort.  Selvfølgelig er det mer enn nok med et hjemmelaget kort til mor eller den du er glad i, men er

Les mer
Annonse

Heidi og Frode Falk er tredje generasjon, og kundebehandling er viktig for familiebedriften som strekker seg tilbake til 1950. − Vi tilbyr gratis hjemkjøring og montering over hele Østlandet. Dette er en kostand som vi tar på oss, og en service som gjør at vi skiller oss ut. Det er veldig viktig for oss, påpeker Frode. Med konseptet Falk-service får du god valuta for pengene samtidig som du velger kvalitet. Ønsker du råd om møbler, innredning, form, farge, funksjon eller kvalitet hj

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland