Publisert 05. september.2016 av

August er en måned hvor prisene alltid stiger. Til og med i 2008 hvor markedet var fryktelig tungt.

 

Boligprisene steg med 2,8 prosent fra juli til august. Forrige måned landet boligprisveksten på 0,2 prosent fra juni - noe som er unormalt på sommeren.

 

Korrigert for sesongvariasjoner, steg boligprisene med 1,1 over hele landet, viser statistikken som Eiendom Norge la frem i Oslo i dag. 

 

Få siste nytt fra boligmarkedet på Botrend her.

 

- Det har vært sterkt over hele landet, med sterkest utvikling i Asker og Lillehammer med en oppgang på 3,5 prosent, sier Christian Vammervold Dreyer.

 

Svakest utvikling hadde Bergen og Stavanger med en vekst på 1,3 prosent.

 

- Boligprisveksten på Østlandet ser ikke ut til å bremse, og vil prege prisutviklingen utover høsten, sier Dreyer. 

 

- Skjer det ikke noe dramatisk de siste fire månedene, kommer 2016 til å gå inn i historiebøkene.

 

Kommersiell tjeneste: Se hvilke boliger som er til salgs her. 

 

 

Sterk 12-måneders vekst i Asker og Bærum

Boligprisene har økt betraktelig de siste 12 månedene. Under pressekonferansen trakk Christian Vammervold Dreyer frem Asker og Bærum som eksempler på steder hvor prisene har økt. Grunnen er det store antallet eneboliger som ble solgt i august.

 

Tradisjonelt sett synker salget av eneboliger i sommerferien, og i august har flere eneboliger blitt solgt til langt over prisantydning. Blant annet gikk en strandeiendom på Nesøya unna for 60 millioner kroner, mens et oppussingsobjekt på Jar ble solgt til 1,1 mill. over prisantydning.

 

- Det ligger en underliggende trendvekst på oppunder 10 prosent i Asker - noe som er veldig sterkt, sier Dreyer. 

 

12 månedersveksten i Bærum er nå på 13, 1 prosent og 12,4 i Asker. Det er tett opp mot Oslo som nå er på over 16 prosent. 

 

- Veksten for Oslo isolert sett er på 16,3 prosent. Og enkelte bydeler i Oslo ligger nå på over 18 prosent vekst, sa Dreyer.

 

Han sier at de forventer at forskjellene vil øke de neste månedene. 

 

- Vi ser få, om noen tegn, til at dette kommer til å endre seg på kort sikt, sier Dreyer. 

 

Samlet sett, over hele landet, har boligprisene økt med 9,1 prosent. Vi må tilbake til 2011 for å finne tilsvarende nivå.

 

- Vi hadde en moderat høst i fjor, så vi forventer at 12 måneders veksten vil bikke over 10 prosent i løpet av høsten. Kanskje allerede i løpet av september eller oktober, sier Dreyer.

 

Områdeleder i DNB Eiendom, Gro Kirchoff, mener det viktigste akkurat nå er å dempe prisveksten gjennom mer nyboligproduksjon i Asker og Bærum.

 

- Utbudet av boliger til salg i Asker og Bærum er rekordlavt. I Asker har vi ved månedsskiftet 48,2 prosent færre boliger for salg ved månedsskiftet i år sammenlignet med i fjor og i Bærum 32,6 prosent færre boliger for salg. Dette borger for at vi får en prisvekst utover høsten om ikke noe uforutsett inntreffer i norsk økonomi, sier Kirchoff.

 

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

 

 

 

Publisert 02. mars.2017 av

Da eiendomsmeglerfullmektig Huong Pham i iHus Eiendomsmegling fikk i oppdrag å selge et lite oppussingsobjekt på Bøler i Oslo, måtte hun være kreativ.

 

Selv om boligstyling er blitt et vanlig tiltak før en bolig legges ut for salg, ønsket derimot ikke eier av denne leiligheten å bruke penger på det.

 

– Leiligheten var et oppussingsobjekt, og uten styling ville det blitt en kjedelig annonse. Eier ønsket ikke å investere mye penger i det, og siden leiligheten var helt tømt, ble spørsmålet hva jeg kunne gjøre for å få god respons på leiligheten til en billig penge, forklarer Pham.

Sammen med kontorsjef Katrine Solvåg kom de på ideen om å bruke frukt som et virkemiddel, noe eier var svært skeptisk til.

 

Les også: Dette er årets boligannonse

 

– Vi tenkte først å plassere masse appelsiner rundt om i leiligheten, før vi kom på at ananas kunne se kult ut. Derfor kjøpte vi inn en mengde ananaser til fotograferingen. Selger var skeptisk til forslaget og redd for at dette skulle gå veldig galt, men jeg overtalte ham til å stole på meg, forteller hun.

Bruken av frukt i boligannonsen førte til positiv respons. FOTO: Alejandro Villanueva

Morsom tekst

I tillegg til den kreative og originale stylingen, skrev hun en kort, morsom og hyggelig tekst, men inngangen «søker ny eier med tid til oppussing og kjærlighet for ananas!»

 

Pham innrømmer at dette stuntet kunne gå begge veier. Heldigvis for selger, endte det godt. Det gjorde også dette annonsestuntet, som endte med salg 700.000 over prisantydning.

 

– Jeg tenkte at dette enten kunne bli veldig bra, eller at folk ville se på det som useriøst. Heldigvis fikk annonsen god respons, og allerede etter noen minutter hadde folk bestilt prospektet til den 37 kvadratmeter lille leiligheten, forteller hun.

Eiendomsmeglerfullmektig Huong Pham i iHus Eiendomsmegling. FOTO: iHus Eiendomsmegling

 

Totalt fikk annonsen 8000 visningsklikk, og 49 personer viste interesse for boligen, hvorav 20 kom på visning.

 

Leiligheten ble forsøkt kuppet for 2.250.000 kroner, men Pham anbefalte selger å ha is i magen. Det skulle vise seg å lønne seg.

 

Hvordan gjøre et godt boligkjøp

 

Leiligheten ble solgt for 2,5 millioner kroner, ekskludert fellesgjeld på drøyt 100.000 kroner, noe både Pham og selger er godt fornøyd med.

 

Timing av boligsalg betyr alt

 

Selgeren, en godt voksen mann, var svært skeptisk til stylingen. FOTO: Alejandro Villanueva
Selv det oppussingsklare badet ble interessant på grunn av ananasene. FOTO: Alejandro Villanueva

– Stor betydning

Pham tror ikke leiligheten hadde fått like mye interessenter om det ikke hadde vært for ananasene.

 

– Markedsføring har svært mye å si for annonsen. Mange blir lurt av bildene, enten det er en ordinær boligstyling, eller dette. Mange bruker mye penger på styling, men når du kjøper, får du en tom leilighet. Denne gangen er jeg ikke i tvil om at en litt morsom styling førte til at folk spredte annonsen mer enn hva en ellers tom leilighet ville gjort, sier hun.

 

Fanny: Hvordan leve i et oppussingsobjekt?

 

Selv om dette førte til suksess denne gangen, vil hun ikke gjøre dette til en vane.

 

– Vi vil anbefale møbelstyling, men jeg har forståelse for at man må vurdere hvor mye man vil investere i den slags, basert på størrelse, standard og hva man kan få igjen for salgsobjektet. Jeg kan ikke gjøre denne stylingen igjen og igjen, men det kan dukke opp lignende situasjoner i fremtiden, og da må jeg finne på noe annet. Man skal ikke alltid være så A4, ler hun.

Valgte å style oppussingsprosjektet med nødvendige verktøy man trenger. FOTO: Anders Kjøndal, Luxe

Spilte på husets stil

Ole Herman Grongstad, eiendomsmegler i Eie eiendomsmegling i Sandvika så seg også nødt til å tenke utenfor boksen da han i fjor høst skulle selge en sliten og oppussingsklar enebolig på Haslum i Bærum.

 

TV-ekspertene gir deg oppussingstipsene

 

 

Eie Eiendomsmegling valgte å redigere alle bildene i en retro stil som passet huset. FOTO: Anders Kjøndal, Luxe

– I denne boligen hadde styling med moderne møbler blitt full krasj. Når man ser på boligannonser, handler det mye om følelser og det å få det riktige inntrykket. Derfor valgte vi å spille på oppussingsprosjektet og retrostilen som var i boligen, forteller han.

 

De stylet boligen med oppussingsrekvisitter som verktøy, malingskoster og stige, og introduserte annonsen med teksten «Brett opp ermene! Denne store eneboligen på Haslum skriker sene kvelder og tøffe tak, med grønne omgivelser på menyen».

 

– Dette gjorde vi først og fremst for å få mer oppmerksomhet rundt annonsen, og det førte til bra oppmøte på visning. Vi fikk også mange positive tilbakemeldinger, men dette er ikke et stunt som passer alle type objekter, og vi vil heller ikke gjør dette til en vane, presiserer han og påpeker at de aktivt jobber med å fremheve de ulike objektenes særpreg ved bruk av styling.

Tomme pizzaesker er ikke hverdagskost i boligannonsene. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Vurderer lime-bruk 

Eiendomsmegler i Krogsveen avd. Bekkestua, Ola Ahlstrand, har ikke vært like original i måten han har stylet sine objekt, men anerkjenner Phams unike styling.

 

– Bruken av ananas høres morsom ut. Selv har jeg vurdert å bruke lime, som er en del av Krogsveen-logoen, i hvert rom under våre boligstylinger. Både for å skape humor og ikke minst interesse rundt Krogsveen, innrømmer han.

 

Selv om frukt ennå ikke er en gjenganger i hans boligstyling-prosjekt, har han mer enn en gang tatt med seg rekvisitter som stearinlys, planter og puter fra kontoret for å gi salgsobjektene sine mer liv.

 

– Når man skal selge en bolig er det jo viktig at man fremmer boligen på best mulig måte, og når selger ikke ønsker boligstyling, må man være kreativ, innrømmer han.

Tror ikke på trend

Kristine Eia Kirkholm, PR- og informasjonsansvarlig i Finn.no, er kjent med lignende kreativ bruk i boligannonsene, men forteller at hun ikke opplever en stor utvikling av lignende annonser.

 

– Jeg husker en tid tilbake i Sverige hvor det var mange som brukte frukt i boligannonser. Også i Norge dukker det av og til opp noen som vil skille seg ut med en frukt eller lime. Det er vel for å gjøre noe oppsiktsvekkende og annerledes, men jeg tror ikke det blir en trend, mener hun.

 

I løpet av året har finn.no 100.000 boligannonser til salgs, og Kirkholm forteller at snittet ligger på et sted mellom 3-4000 sidevisninger.

Pham er godt fornøyd med resultatet av salget på boligen hvor ananas ble brukt som styling. FOTO: Alejandro Villanueva

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

Leilighetene i Elvehagen, med forkjøpsrett for USBL, blir 2 – 4-roms boliger. – Planene utvikles av Pilares Eiendom og Felix Arkitekter AS, og de innebærer blant annet at næringsbygget fra syttitallet skal rives. Det ble opprinnelig bygget som en fiskepuddingfabrikk, men har siden huset varierende næringsvirksomhet, opplyser ansvarlig megler Carl Fredrik Solli hos Privatmegleren. Les mer om nye boliger

Les mer

En privatperson skal ha betalt 165 millioner kroner for en 22,8 mål stor eiendom med 250 meter lang strandlinje på Snarøya. Det er Finansavisen som skriver at en av de største strandeiendommene i Asker og Bærum nå er solgt. Avisen erfarer at eiendommen i Strømstangveien 1-3 er solgt for 165 millioner, til en privatperson. Se også: Trippelboligen på Snarøya – Vi er i en pågående salgsprosess og har ingen kommentar utover det, skrev eiendomsmegler Michelle Krefting i en e-post til

Les mer
Annonse

Varsling på mobilen, fjernstyring av boligen, nøkkelløs adgang.. Ny teknologi gir nye muligheter for sikring av boligen. De ulike leverandørene har ulike løsninger og prisene kan variere mye. Nå kan du sammenligne løsninger og priser raskt og enkelt. 

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland