Publisert 09. september.2016 av

Han begynte som ekstrahjelp i butikken ved siden av designstudiene. Åtte år senere er den norske møbeldesigneren Martin Solem én av fem som tegner møbler for danske Hay på heltid.

 

- Jeg ville få kontakt med kundene, hvilke ønsker de har og hvilke kvaliteter som er avgjørende når de skulle kjøpe møbler. Så fikk jeg også lære bransjen fra innsiden, forteller Martin Solem.

 

Han sitter på en benk utenfor lokalene til den norske utstillingen «Structure» i bydelen Ventura Lambrate, i Milano. Utstillingen som tok den italienske hovedstaden med storm tidligere i år, og som ble hyllet av prestisjetunge Wallpaper* og Dezeen Magazine, for å nevne noen.

 

Etter å ha brukt fem dager på å sette opp Hays utstilling i designkvartalet Brera, har Martin Solem tatt turen til den norske utstillingen hvor han er presentert med «Norwegian Materials». Her stiller han ut en stol inspirert av norske hyttetradisjoner og et tekstilprosjekt med utgangspunkt i den norske nasjonalsteinen Larvikitt som utvinnes hos Lundhs i Larvik.

 

Prolaps satte en stopper for møbelsnekkerkarrieren

- Jobben tar mye tid, erkjenner Martin med en italiensk gelato i hånden.

 

Å være fulltidsdesigner og produktutvikler for Hay samtidig som han jobber med egne prosjekter, går utover det sosiale. Det har ikke blitt mye tid til øl med venner i København hvor han bor.

 

For akkurat nå handler det mest om møbler og design.

 

- Det er viktig å være med på utstillinger og virkelig stå på i starten av karrieren. Det gir synlighet til egne prosjekter, forteller Martin.

 

 

 

"Norwegian Materials" er inspirert av norske hyttetradisjoner og nasjonalsteinen Larvikitt. FOTO: MARTIN SOLEM

- Drømmen er å starte et eget designfirma som en produserende virksomhet. Da er det en fordel å ha vært gjennom alle leddene selv. Design handler ikke bare om form og funksjon, det er kun en del av hele prosessen.

 

Før han begynte på Kunstakademiets designskole i København, gikk han i lære som møbelsnekker hos Rud. Rasmussen. Etter et halvt år satte to prolapser i ryggen streken for den fysiske krevende jobben, og Martin hoppet rett til design. I 2014 fullførte han studiene og gikk rett ut i jobb som møbeldesigner hos danske Hay.

 

- Det har gitt meg en verdifull innsikt som jeg har stor nytte av i dag – både som selvstendig designer og hos Hay. Akkurat nå satser jeg mest på Hay. Det er de som har lært meg opp og som har støttet meg til å jobbe med egne prosjekter og utstillinger utenom. Det er for meg en perfekt arbeidsplass.

 

Les mer om design på Botrend her. 

 

Martin Solem var en av 26 norske talenter i "Structure" -utstillingen i Milano. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

 

Tegner møbler og accessoirers for Hay

Hay har tatt Skandinavia og verden med storm de siste årene. Siden firmaet ble grunnlagt av ekteparet Mette og Rolf Hay i 2002, har firmaets filosofi om å selge kvalitetsmøbler til en overkommelig pris, blitt tatt svært godt imot av massene. De har en enorm og hurtig produksjon, er ettertraktet både blant private forbrukere og på kontraktsmarkedet.

 

Les intervjuet med Mette Hay her.

 

Jevnlig lanseres kolleksjoner med kjente og etablerte designer som for eksempel Bouroullec-brødrene og Jakob Wagner, samt unge og mindre kjente designere.

 

Thomas Jenkins og Martin Solem har designet accessories for Hay. Her utenfor den norske utstillingen de begge deltok i i Milano. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

 

 

Martin Solem er én av de fem faste designerne i møbelavdelingen som ledes av Rolf Hay som også er eier og daglig leder av bedriften.

 

 - Jeg arbeider primært med møbler, men vi utvikler også accessoirers som er blitt en stadig større del av HAYs sortiment gjennom «Mini Market», forteller Martin.

 

Et eksempel er «Lens Box» som han har utviklet sammen med den engelske-norske designeren Thomas Jenkins. Oppbevaringsboksene kommer i ulike størrelser og materialer som kork, tre og marmor, og har blitt svært populære.

 

"Lens Box" utviklet av Thomas Jenkins og Martin Solem. FOTO: HAY

 

Eksklusive Cappellini produserer Martins barstol

Martin Solem har deltatt i en rekke utstillinger i inn- og utland. Han har stilt ut i Paris, Stockholm, New York og i London.

 

I 2012 førte deltakelsen i «100% Norway» -utstillingen i London til produksjon av barstolen «Daddy Longlegs» for eksklusive Cappellini som blant annet selges hos norske Expo Nova.

 

 

"Daddy Longlegs" for Cappellini. FOTO: CAPPELLINI

- Rent salgsmessig har produktet inntil nå ikke vært en stor suksess, men det har vært en drøm å få et produkt i produksjon hos dem. Det er gøy å se at det går an som ung, norsk designer, sier Martin.

 

I den samme utstillingen to år senere fattet amerikanske Bernhardt Design interesse for hans design. Det førte til lanseringen av «Solem Table» i juni i år. En bordkolleksjon i 17 ulike størrelser - fra små cafébord til større konferansebord.

 

- Det er ikke mange i Skandinavia som kan leve av å være selvstendig møbeldesigner i dag. Man må ha en unik kunnskap, interesse for faget og som regel ha opptil 30 produkter i produksjon før det gir ordentlig resultater. Man vet aldri om det neste produktet blir en salgssuksess eller ikke, og for å nå mine mål er jeg nødt til å ha mange baller i lufta.

 

Du kan lese mer om norske designere og deres vei mot toppen her.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

 

Bordkolleksjonen "Solem Table" består av 17 ulike størrelser for amerikanske Bernhardt Design. FOTO: BERNHARDT DESIGN
Publisert 17. januar.2017 av

Det er tre år siden Hedda Ferrington satte i gang med renoveringen av   kjøkkenet.

 

Hun ønsket å fornye rommet som var alt annet enn lyst og imøtekommende. Derfor sto en åpen kjøkkenløsning med lys innredning høyt på ønskelisten.

 

– Vi kikket på en rekke ulike kjøkkenløsninger, og fant noen favoritter hos Kvik og HTH. Vi var begge innstilt på et hvitt kjøkken, det var jo det vi visste om, forteller Hedda.

 

Planer om oppussing? Ler flere slike saker her

 

 

 

Tiden med det gammelmodige kjøkkenet med bonderød innredning var over, og selv om Hedda ikke liker den trendy, minimalistiske stilen, hadde hun sett for seg at det ville bli et hvitt og enkelt kjøkken også hos henne.

 

– Når vi lette etter kjøkken var det veldig mye hvitt å velge mellom, derfor var det naturlig å tenke i de baner, sier hun.

 

Les alle våre kjøkkenrelaterte saker her.

Heddas kjøkken. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Falt for fargene

I jakten på det perfekte kjøkkenet, kom de også over Mobalpa, noe Hedda raskt fikk interesse for.

 

– De hadde mye annerledes, mye stilig. De hadde kjøkken med originale løsninger, og de turte å bruke farger, noe jeg falt for. Spesielt en modell med en original sammensetning av materialer og farger fanget oppmerksomheten min, forteller hun.

 

 

 

For å utvide rommet, få mer lys og ikke minst utsikt, var en åpen kjøkkenløsning et must og leverandøren fikk derfor i oppdrag å tegne forslag til et kjøkken som kunne fungere for familien på fire.

 

Åtte lekre spisestoler

 

– Skal vi være så gærne og gå for et grønt-blått kjøkken, tenkte jeg. Jeg har alltid likt farger, og mannen var enig, men vi gikk noen runder med oss selv først. Men fordi kjøkkenet fikk mye naturlig lys inn etter at det ble åpnet opp, kom vi fram til at det ikke gjorde noe om kjøkkenet ble litt mørkere, forteller hun.

Den blå fargen i lekker kontrast med trematerialene. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Dristig valg

Kjøkkenet ble tegnet, vegger ble flyttet og revet, og innredning montert. Gode råd underveis i prosessen har også vært gull verdt, mener Hedda.

 

– Underveis fikk vi tips som har ført til en helhet av stue og kjøkken. Det ble også foreslått å integrere kjøleskapet i det som sannsynligvis en gang i tiden har vært et spiskammer. I tillegg er all skapplass utnyttet til det fulle, noe vi setter stor pris på, forklarer hun.

 

Slik ble kjøkkenet husets knutepunkt

 

Blant annet kan alle skuffer og skap dras ut, slik de kommer til hver eneste krik og krok.

 

– Det er i bunn og grunn totalen av de mange små løsningene vi setter så stor pris på. Det er både funksjonelt og god plass, forteller Hedda. I dag er hun også glad for å ha valgt en innredning ikke «alle» andre har.

 

– Det var jo et litt dristig valg, men det er jo litt kult, og det er et rom hele familien er fornøyd med. Det er her vi samles, forteller hun.

Hedda Ferrington tok et dristig valg hva innredning av kjøkken gjaldt. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Funksjonalitet på kjøkkenet

Ifølge salgssjef hos Mobalpa, Astrid Eikum, er kundene først og fremst opptatt av funksjonalitet når de skal velge kjøkken.

 

– Kvalitet er viktig og utseendet er avgjørende når de andre punktene er på plass. Kundene ønsker også et kjøkken de stolt kan vise fram til venner og kjente, forteller hun.

 

Mulighetene til innredning er mange, men Eikum forteller at det ofte blir valgt grepsløse løsninger, gjerne med malt overflate.

 

– Det fine i dag er at ingenting er rett eller galt, man kan velge ut ifra eget hjerte og egen lommebok, mener hun.

 

Hvorfor satser dere på mer bruk av farger når mange likevel ender opp med hvit innredning?

 

­– Du har nok rett i at mange velger lyse farger på kjøkken, men ikke nødvendigvis hvitt. Samtidig er det faktisk en god del som ønsker seg litt farger. Det er også populært å legge inn noen elementer med en kontrastfarge, forteller hun.

 

 

 

Eikum forteller at det lenge har vært trendy med enten helt lyse eller mørke farger, men at de nå ser at en del av de nye nyansene som greige, kashmirgrå og ikke minst blått blir mer og mer valgt.

 

5 kjøkken vi drømmer om

 

– Mange flytter oftere og det gjør nok at valgene blir dristigere. Dessuten har vi sortimentet og mulighetene for de som både ønsker og tør å være litt sprelske i sine valg. Samtidig som de selvfølgelig har det du måtte trenge om du ønsker det mer tradisjonelle også, mener hun.

Alle skuffer kan trekkes ut slik at Hedda kommer til. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Trematerialene går igjen på kjøkken og i spisestue. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

 

I motsetning av Eikum kan butikksjef ved Kvik Slependen, Line Nesdal fortelle at hennes kunder stort sett etterspør nøytrale, lyse farger.

 

Kjøkkendrøm i sort drakt

 

Det er også det de danske design-kjøkkenene fra Kvik baserer seg på.

 

– Folk vil gjerne ha farger, men vi har inntrykk av at de da heller maler en vegg, enn å velge et fargerikt kjøkken. Det er kult med et mørkeblått kjøkken, men det er et fåtall som våger. Derfor tar vi inn det de fleste vil ha, forklarer hun.

Farges av trendene

Felles for begge er at den minimalistiske trenden preger valgene også på kjøkkenet.

 

– Den minimalistiske stilen ser ut til å ha kommet for å bli, og for å gjøre rommet så rent og minimalistisk som mulig, går de fleste for et hvitt kjøkken. I tillegg er grepsløse overflater populært, opplyser hun.

 

– Kundene er opptatt av design, men også at det skal være praktisk å bruke. Vi har hatt mye fokus på både håndtaksløs innredning som lenge har vært trendy, i tillegg til skuffer og skap med mekanisk åpning som nå tar markedet med storm, forteller hun.

 

Nesdal legger heller ikke skjul på at økonomi spiller en stor rolle.

 

– Det ønskes gjerne mest mulig for minst mulig, men prisen er ofte avgjørende når kunder skal kjøpe kjøkken, forteller hun.

Naturmaterialer og farger i skarpe kontraster. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Les mer

4 av 10 skal pusse opp i 2017

Nordmenn elsker fremdeles oppussing.

Publisert 09. september.2016 av Mari Andersen Rosenberg/Ifi

Nesten 1 million husstander oppgir at de planlegger å  pusse opp  boligen innvendig eller utvendig det kommende året, ifølge tall fra Prognosesenteret. Vi vet at nordmenn elsker å pusse opp. Og 2017 blir intet unntak. Mer enn 4 av 10 går med konkrete planer om å pusse opp egen bolig i løpet av året som kommer. 26 prosent oppgir at de vil gjennomføre innvendige oppussingsarbeider, mens 15 prosent svarer at de skal pusse opp boligen utvendig. – Det er aldersgruppen 30-39 år og 40-5

Les mer

August 2015 møtte vi industridesigner Hans-Christian Bauer fra Slemmestad. Hans andre kolleksjon for den danske designgiganten skulle slippes, og forventningene var til å ta og føle på. Nå, over ett år senere, er det en suksessrik og etablert designer som møter oss i København. Han kan puste lettet ut. På kun to år har Hammershøi nå etablert seg som selskapets bestselgende serie. - Det er den store drømmen for en designer. At det du lager blir likt av så mange, og på så kort ti

Les mer
Annonse

Hos Inspirea kan du forsikre deg om at dundynene inneholder kun europeisk dun. − Ofte vet du ikke hvordan dyrene som dunen kommer fra har blitt behandlet. Når det gjelder våre leverandører har ikke dyrene blitt slaktet for dunens skyld, men dunen kommer fra matdyr, forklarer Anette Wiberg. Sammen med ektemannen Aksel driver hun butikken som bugner av herlige høstfarger til både soverommet, stuen og baderommet. I 12 år har de hatt tilhold på Bekkestua, nå i den eldste delen av Bekkest

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland