Publisert 13. september.2016 av

Det svenske interiør- og klesmerket  Lexington  har tilført en ny tapet-serie til sortimentet.

 

Det svenske merket er ledende aktør innen tekstiler; håndklær, sengetøy, puter og duker, samt egen kleskolleksjon.

 

Nå lanserer de også egen  tapetkolleksjon.

 

New England-inspirert

 

- Den er inspirert av tekstilene i Icons-kolleksjonen vår, forklarer kreativ leder og gründer av Lexington, Kristina Lindhe til Botrend.

 

Under den store messen Maison et Objet i Paris nylig, var flere av rommene på standen tapetsert med Lexington-tapet.

 

De er lett gjenkjennelige – i samme toner og mønstre som allerede preger tekstilene.

 

- Alt henger i hop og temaene er knyttet sammen, sier Lindhe.

 

Skandinaviske designere hylles i ny tapetkolleksjon

 

Bittesmå bokstaver på Lexington-tapeten. FOTO: PRODUSENTEN

Kjente forfattere

 

Tapetkolleksjonen er et samarbeid med det etablerte  Boråstapeter, der begge har deltatt i designet og utviklingen av kolleksjonen.

 

Den er i klassisk New England-stil, og hver tapet har navn etter kjente forfattere fra New England-distriktet i USA.

 

- Min favoritt-tapet er Stephen, som har navn etter Stephen King. Selv om han ikke er min favoritt-forfatter, smiler Lindhe.

 

Andre kjente navn er blant andre Emily Dickinson, Dan Brown, Harriet Beecher Stowe og  Arthur Miller.

 

Her får du interiørarkitektens innredningstips

 

Her er tapeten Stephen, etter forfatteren Stephen King. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

Ni mønstre

 

Det har tatt tid før Kristina Lindhe var klar for egen tapetkolleksjon. Ikke fordi hun ikke ville, men fordi merket Lexington vokser fra år til år, og det ikke har vært tid til å fokusere på egen kolleksjon.

 

Dessuten er kvalitet og design så viktig, at det tok tid å finne rett partner.

 

- Vi satte oss ned og fokuserte på hvilket uttrykk vi ville overføre til tapet. Kvalitet er superviktig for meg og Lexington. Nå er jeg veldig fornøyd med resultatet, sier Lindhe til Botrend.

 

 

Tapeten Louisa fra Lexington. FOTO: PRODUSENTEN

Det er ni ulike mønstre i Lexingtons tapetkolleksjon som snart kommer i butikkene.

 

Klar for oppussing? Her får du mye inspirasjon. 

Lexingtons New England-stil. FOTO: PRODUSENTEN

Fargerikt fra England

 

Også det svært anerkjente merket  Cole & Son, en engelsk nestor innen tapet, lanserer ny kolleksjon.

 

Firmaet fra 1875 har i den splitter nye Mariinsky Damask-kolleksjonen gått tilbake til røttene og sine egne arkiver for å finne inspirasjon.

 

Her er drama, opera og ballett stikkord i den dekorative serien.

 

Les flere saker på Botrends forside

 

Ta kontakt med oss her. 

Ny tapet fra Cole & Son. FOTO: PRODUSENTEN
Fargerikt fra Cole & Son. FOTO: PRODUSENTEN
Dramatisk i blått fra Cole & Son. FOTO: PRODUSENTEN
Publisert 27. februar.2017 av

Med moren og faren i nabohuset og morfar i huset som lå vegg-i-vegg, hadde Ellen Hege Johansen (45) og Dan Røssing (45), med tvillingene Mats (5) og Jonatan (5), det som plommen i egget.

 

Det var bare én ting de savnet – litt mer boltreplass.

 

Med to gutter som stadig ble større, og et utdatert Ikea-kjøkken med alt for lite benkeplass og upraktiske overskap, var drømmen å ha et stort og lyst oppholdsrom med kjøkken og stue.

 

Så da morfaren til Ellen gikk bort i 2015, valgte de å kjøpe boligen hans. De to husene ble slått sammen, og 80-tallshuset ble snudd på hodet.

 

Nå er morfars hus på 180 kvadratmeter forvandlet til nytt kjøkken og stue, og egen utleiedel.

 

5 kjøkken vi drømmer om.

I det røde huset bodde bestefaren til Ellen. Nå er husene slått sammen og det røde huset har blitt familiens nye kjøkken og stue. I underetasjen er en utleiedel. FOTO: BETTINE NICOTRA
Paret ønsket ikke overskap og valgte derfor en vegg med høyskap for å få mer lagringsplass. FOTO: BETTINE NICOTRA

Wow-faktoren

Å pusse opp og ta de mange valgene underveis, trenger ikke være en dans på roser. Men heldigvis viste det seg at valg av nytt kjøkken skulle gå overraskende lett for paret.

 

– Da vi gikk rundt og så på ulike kjøkken, var vi ute etter wow-faktoren, sier Dan.

 

Han sitter ved siden av Ellen ved det nye spisebordet. Rommet er striglet. Alt har vært på plass siden august.

 

Da de satte i gang med første titte-runde, var de innom Drømmekjøkkenets butikk på Ammerud i Oslo. Der sto det grå kjøkkenet Bistro, tolket av Mija Kinning, utstilt.

 

– Vi gikk mange runder og så på flere kjøkken, men tenkte etter hvert: ”Skal vi gidde dette her?” Sier Dan.

 

Det endte med at de gikk tilbake til det første kjøkkenet de hadde sett på.

 

– Det var bare det som ga oss wow-faktoren, sier Dan.

 

Kjøkkendrøm i sort drakt.

Tips: Mal deler av kjøkkenveggen med tavlemaling og magnetmaling. Praktisk og dekorativt! FOTO: BETTINE NICOTRA

Fikk oppfylt ett ønske hver

Mest fornøyd er de med den store plassen og kjøkkenøya.

 

– Vi var skremmende enig i nesten alt, sier Dan.

 

Men de hadde ett ønske hver.

 

– Vi hadde noen sånne: ”Nei, det er for dyrt.” Men så fikk Dan sonefri induksjonstopp og jeg fikk vinskap, sier Ellen.

 

Dan reiser seg fra spisebordet.

 

– Du kan sette kasserollen akkurat hvor du vil på plata, du må komme og se!

Fornøyd viser han frem den nye komfyren. Her får man plass til hele fem kjeler, akkurat hvor man vil.

 

– Det er ganske kult, du skjønner at jeg ble solgt på de greiene her?, sier han og ler før han legger til:

 

– Kjøkkenet ble litt dyrere enn vi hadde tenkt. Vi valgte vel egentlig ikke bort noe.

 

– Nei, vi tok egentlig en ekstra ovn og tenkte: ”Nå er det så dyrt uansett, og vi skal jo ha kjøkkenet i mange år," sier Ellen.

 

Kjøkken i bambus.

Kjøkkenøy i gråbeiset eik. FOTO: BETTINE NICOTRA

Uaktuelt med hvitt kjøkken

De angrer ikke på noe. Heller ikke valget om å gå for et grått kjøkken med benkeplate og kjøkkenøy i gråbeiset eik.

 

Veggene malte de i en matt grønnfarge.

 

Å velge et hvitt kjøkken var uaktuelt, da de fryktet et institusjonspreget uttrykk.

 

– Vi ønsket et minimalistisk kjøkken med rene linjer, og derfor valgte vi varme farger og materialer for å ikke å ende opp med et ”kaldt” rom, sier Dan.

 

Å gå for farger er i vinden om dagen. Ifølge Irene Mjaaseth (34), interiørarkitekt i Sigdal, er det mest hvite og grå kjøkken som selges, selv om de tilbyr kjøkken i alle farger.

 

– Ofte vil kunden ha noe som er tidløst, og da går de gjerne for hvitt. Men vi er inne i en tid hvor farger er populært, spesielt farger som mørkeblått og mørkegrønt.

 

Fronter i tre, både laminert og heltre er også veldig i tiden, sammen med malte fronter, ifølge Mjaaseth. Likevel tror hun det vil ta en stund før de fleste velger et farget kjøkken.

 

– Men på sikt vil det nok blir fler som velger farger, sier hun.

 

Noe som derimot ikke er like moderne lengre, er fronter i hvit høyglans.

 

– Det er mer populært med matte farger, både på kjøkkenet, på veggene og i interiøret, sier hun.

 

Og ønsker du å fornye kjøkkenet uten å rive ut alt, har hun et par tips på lur.

 

– Bytt fronter eller spraylakker de du allerede har for å få et nytt uttrykk. Du kan også skifte benkeplaten, håndtak og knotter, sier hun.

 

Funksjonelt drømmekjøkken på få kvadrat.

Herregård Inframe i grønn. FOTO: SIGDAL
Line Inframe i blå. FOTO: SIGDAL

Ny sosial sone

Så valgte ikke Ellen og Dan å pusse opp det gamle kjøkkenet, men å starte på ”scratch”.

 

Det tidligere kjøkkenet er nå gjesterom og kontor, og bestefars gamle hus er den nye sosiale sonen.

 

Det er her alt foregår – alt fra legobygging til baking. Da sitter guttene oppå øya, midt i alt melet og koser seg.

 

– Vi har fått et sted hvor vi kan være hele kvelden, sier Ellen fornøyd.

Parets råd til andre som vil pusse opp: Planlegg godt med detaljerte tegninger, sett opp en fremdriftsplan med gjøremålslister og hvem som er ansvarlig for disse, ferdigstill én ting av gangen. FOTO: BETTINE NICOTRA
Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her. Og følg oss i sosiale medier under Botrend.no

Les mer

SMI – Samarbeidsrådet for møbel og interiør – du kan like gjerne notere deg navnet med en gang. For første gang har norske produsenter, designere, organisasjoner og utdanningsinstitusjoner gått sammen om et felles mål: Å etablere norsk design som en merkevare. En merkevare her hjemme og der ute. Norge har mer å by på enn vakre fjell og fjorder, fisk og olje, mener en av de deltakende aktørene, Ove Rogne i Northern Lighting. - Det har aldri skjedd før at alle ledd har klart å e

Les mer

Derfor bør du velge gulv til hvert enkelt rom ut fra egen familiesituasjon, hva rommet brukes til og gulvets egenskaper. Ikke lag et kompromiss der hele huset får samme gulv – selv om det kan virke som det enkleste valget. Les flere interiørsaker på Botrend her 

Les mer
Annonse

Heidi og Frode Falk er tredje generasjon, og kundebehandling er viktig for familiebedriften som strekker seg tilbake til 1950. − Vi tilbyr gratis hjemkjøring og montering over hele Østlandet. Dette er en kostand som vi tar på oss, og en service som gjør at vi skiller oss ut. Det er veldig viktig for oss, påpeker Frode. Med konseptet Falk-service får du god valuta for pengene samtidig som du velger kvalitet. Ønsker du råd om møbler, innredning, form, farge, funksjon eller kvalitet hj

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland