Publisert 15. september.2016 av

Tilsammen er det 180 utstillere under årets  Boligmesse  på Telenor Arena fra fredag til søndag.

 

- Til helgen vil Telenor Arena fylles opp med eksperter på alt fra  kjøkken,  bad,  interiør og  eksteriør, og det blir flere lanseringer av nyheter som tysk kvalitetsutekjøkken, bærekraftige kokosvegger, smarte heiser, danske designspisemøbler og miljøvennlige garderober, sier Nina von Gegerfelt, en av messens prosjektledere.

 

Høsten er den store sesongen for oppussing, og messen på Fornebu er som regel godt besøkt.

 

I 2011 var det 11.000 besøkende på messen, som ble flyttet fra Valhall i Oslo til Telenor Arena i 2009.

 

Her får du flere artikler om oppussing på Botrend.

 

Farger på agendaen

 

Med et brennhett boligmarked på Østlandet, melder arrangøren om «enorm interesse i forkant».

 

- Boligmessen er relevant enten man skal gjøre jobben selv, eller finne dyktige håndverkere som kan utføre jobben, sier prosjektlederne von Gegerfelt og Jon Egil Kraggerud.

 

Dagny Thurmann-Moe,  for mange kjent som Farge-Dagny, vil være tilstede for å lære publikum om hvordan farger påvirker mennesker.

 

Hun holdt også foredrag under   Oslo Design Fair  på Lillestrøm tidligere i september.

 

 Her var temaet "togetherness" i forlengelse av fjorårets tema "koselig". Det er større fokus nå på lune farger,  materialvalg fra naturen og  det å være sammen. 

 

Designer  Andreas Engesvik forklarer interiørtrenden slik:

 

- Kvalitet og fokus på mer ordentlige og nære produkter med tanke på materialbruk. Det er noe sunt og fint over vår levemåte og holdninger til materialer og jeg tror mange vil se mot det nordiske de neste 10-20 årene, sier han.

 

Her kan du lese hva toppdesignerne mener om temaet

 

180 utstillere befinner seg på Telenor Arena i helgen. FOTO: BOLIGMESSEN

Høysesong

 

Høsten er høysesong for bolig- og interiørmesser både i Norge og utlandet. Privatpersoner kan besøke messen til helgen, mens steder som Oslo Design Fair og den etablerte  Maison et Objet  i Paris, er lukkede messer for forhandlere og bransjeaktører. 

 

Nordmenn regnes som europamestere i oppussing, og i fjor brukte vi 70 milliarder på nettopp dette.

 

- Menn er mest opptatt av pris og kvalitet ved valg av produkter, mens kvinner legger mest vekt på design ved produktvalg, opplyser partner og siviløkonom Kåre Elnan hos Prognosesenteret til Aftenposten.

 

Les flere saker på Botrends forside her. 

 

Dagny Thurmann-Moe kommer til Boligmessen på Fornebu. FOTO: OSLO DESIGN FAIR
Publisert 02. mars.2017 av

Da eiendomsmeglerfullmektig Huong Pham i iHus Eiendomsmegling fikk i oppdrag å selge et lite oppussingsobjekt på Bøler i Oslo, måtte hun være kreativ.

 

Selv om boligstyling er blitt et vanlig tiltak før en bolig legges ut for salg, ønsket derimot ikke eier av denne leiligheten å bruke penger på det.

 

– Leiligheten var et oppussingsobjekt, og uten styling ville det blitt en kjedelig annonse. Eier ønsket ikke å investere mye penger i det, og siden leiligheten var helt tømt, ble spørsmålet hva jeg kunne gjøre for å få god respons på leiligheten til en billig penge, forklarer Pham.

Sammen med kontorsjef Katrine Solvåg kom de på ideen om å bruke frukt som et virkemiddel, noe eier var svært skeptisk til.

 

Les også: Dette er årets boligannonse

 

– Vi tenkte først å plassere masse appelsiner rundt om i leiligheten, før vi kom på at ananas kunne se kult ut. Derfor kjøpte vi inn en mengde ananaser til fotograferingen. Selger var skeptisk til forslaget og redd for at dette skulle gå veldig galt, men jeg overtalte ham til å stole på meg, forteller hun.

Bruken av frukt i boligannonsen førte til positiv respons. FOTO: Alejandro Villanueva

Morsom tekst

I tillegg til den kreative og originale stylingen, skrev hun en kort, morsom og hyggelig tekst, men inngangen «søker ny eier med tid til oppussing og kjærlighet for ananas!»

 

Pham innrømmer at dette stuntet kunne gå begge veier. Heldigvis for selger, endte det godt. Det gjorde også dette annonsestuntet, som endte med salg 700.000 over prisantydning.

 

– Jeg tenkte at dette enten kunne bli veldig bra, eller at folk ville se på det som useriøst. Heldigvis fikk annonsen god respons, og allerede etter noen minutter hadde folk bestilt prospektet til den 37 kvadratmeter lille leiligheten, forteller hun.

Eiendomsmeglerfullmektig Huong Pham i iHus Eiendomsmegling. FOTO: iHus Eiendomsmegling

 

Totalt fikk annonsen 8000 visningsklikk, og 49 personer viste interesse for boligen, hvorav 20 kom på visning.

 

Leiligheten ble forsøkt kuppet for 2.250.000 kroner, men Pham anbefalte selger å ha is i magen. Det skulle vise seg å lønne seg.

 

Hvordan gjøre et godt boligkjøp

 

Leiligheten ble solgt for 2,5 millioner kroner, ekskludert fellesgjeld på drøyt 100.000 kroner, noe både Pham og selger er godt fornøyd med.

 

Timing av boligsalg betyr alt

 

Selgeren, en godt voksen mann, var svært skeptisk til stylingen. FOTO: Alejandro Villanueva
Selv det oppussingsklare badet ble interessant på grunn av ananasene. FOTO: Alejandro Villanueva

– Stor betydning

Pham tror ikke leiligheten hadde fått like mye interessenter om det ikke hadde vært for ananasene.

 

– Markedsføring har svært mye å si for annonsen. Mange blir lurt av bildene, enten det er en ordinær boligstyling, eller dette. Mange bruker mye penger på styling, men når du kjøper, får du en tom leilighet. Denne gangen er jeg ikke i tvil om at en litt morsom styling førte til at folk spredte annonsen mer enn hva en ellers tom leilighet ville gjort, sier hun.

 

Fanny: Hvordan leve i et oppussingsobjekt?

 

Selv om dette førte til suksess denne gangen, vil hun ikke gjøre dette til en vane.

 

– Vi vil anbefale møbelstyling, men jeg har forståelse for at man må vurdere hvor mye man vil investere i den slags, basert på størrelse, standard og hva man kan få igjen for salgsobjektet. Jeg kan ikke gjøre denne stylingen igjen og igjen, men det kan dukke opp lignende situasjoner i fremtiden, og da må jeg finne på noe annet. Man skal ikke alltid være så A4, ler hun.

Valgte å style oppussingsprosjektet med nødvendige verktøy man trenger. FOTO: Anders Kjøndal, Luxe

Spilte på husets stil

Ole Herman Grongstad, eiendomsmegler i Eie eiendomsmegling i Sandvika så seg også nødt til å tenke utenfor boksen da han i fjor høst skulle selge en sliten og oppussingsklar enebolig på Haslum i Bærum.

 

TV-ekspertene gir deg oppussingstipsene

 

 

Eie Eiendomsmegling valgte å redigere alle bildene i en retro stil som passet huset. FOTO: Anders Kjøndal, Luxe

– I denne boligen hadde styling med moderne møbler blitt full krasj. Når man ser på boligannonser, handler det mye om følelser og det å få det riktige inntrykket. Derfor valgte vi å spille på oppussingsprosjektet og retrostilen som var i boligen, forteller han.

 

De stylet boligen med oppussingsrekvisitter som verktøy, malingskoster og stige, og introduserte annonsen med teksten «Brett opp ermene! Denne store eneboligen på Haslum skriker sene kvelder og tøffe tak, med grønne omgivelser på menyen».

 

– Dette gjorde vi først og fremst for å få mer oppmerksomhet rundt annonsen, og det førte til bra oppmøte på visning. Vi fikk også mange positive tilbakemeldinger, men dette er ikke et stunt som passer alle type objekter, og vi vil heller ikke gjør dette til en vane, presiserer han og påpeker at de aktivt jobber med å fremheve de ulike objektenes særpreg ved bruk av styling.

Tomme pizzaesker er ikke hverdagskost i boligannonsene. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Vurderer lime-bruk 

Eiendomsmegler i Krogsveen avd. Bekkestua, Ola Ahlstrand, har ikke vært like original i måten han har stylet sine objekt, men anerkjenner Phams unike styling.

 

– Bruken av ananas høres morsom ut. Selv har jeg vurdert å bruke lime, som er en del av Krogsveen-logoen, i hvert rom under våre boligstylinger. Både for å skape humor og ikke minst interesse rundt Krogsveen, innrømmer han.

 

Selv om frukt ennå ikke er en gjenganger i hans boligstyling-prosjekt, har han mer enn en gang tatt med seg rekvisitter som stearinlys, planter og puter fra kontoret for å gi salgsobjektene sine mer liv.

 

– Når man skal selge en bolig er det jo viktig at man fremmer boligen på best mulig måte, og når selger ikke ønsker boligstyling, må man være kreativ, innrømmer han.

Tror ikke på trend

Kristine Eia Kirkholm, PR- og informasjonsansvarlig i Finn.no, er kjent med lignende kreativ bruk i boligannonsene, men forteller at hun ikke opplever en stor utvikling av lignende annonser.

 

– Jeg husker en tid tilbake i Sverige hvor det var mange som brukte frukt i boligannonser. Også i Norge dukker det av og til opp noen som vil skille seg ut med en frukt eller lime. Det er vel for å gjøre noe oppsiktsvekkende og annerledes, men jeg tror ikke det blir en trend, mener hun.

 

I løpet av året har finn.no 100.000 boligannonser til salgs, og Kirkholm forteller at snittet ligger på et sted mellom 3-4000 sidevisninger.

Pham er godt fornøyd med resultatet av salget på boligen hvor ananas ble brukt som styling. FOTO: Alejandro Villanueva

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

Henger du med? Siden Tone Damli og samboer Markus Foss kjøpte den nesten 100 år gamle "Villa Solum" i 2016 på Blommenholm i Bærum  har de møtt på flere utfordringer knyttet til byggeprosjektet. Senest i januar i år fikk paret beskjed om at de hadde revet boligen uten tillatelse fra Bærum kommune: «Dette er søknadspliktig», heter det i brevet fra kommunen, som etterlyste en «redegjørelse for det utførte arbeidet». Les også: Slik blir huset til Tone og Markus Norprosjekt as ved

Les mer

Leilighetene i Elvehagen, med forkjøpsrett for USBL, blir 2 – 4-roms boliger. – Planene utvikles av Pilares Eiendom og Felix Arkitekter AS, og de innebærer blant annet at næringsbygget fra syttitallet skal rives. Det ble opprinnelig bygget som en fiskepuddingfabrikk, men har siden huset varierende næringsvirksomhet, opplyser ansvarlig megler Carl Fredrik Solli hos Privatmegleren. Les mer om nye boliger

Les mer
Annonse

Varsling på mobilen, fjernstyring av boligen, nøkkelløs adgang.. Ny teknologi gir nye muligheter for sikring av boligen. De ulike leverandørene har ulike løsninger og prisene kan variere mye. Nå kan du sammenligne løsninger og priser raskt og enkelt. 

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland