Publisert 15. september.2016 av

Mellom fjorder og fjell på Stranda, en snau time fra Ålesund produseres Dare to. Designstudio sine møbelmoduler hos Langlo. Et knapt år etter lanseringen er modulhyllesystemet «Organize» nå plukket ut til å representere det beste nye fra Norge under London Design Festival.

 

For 13. året på rad arrangeres utstillingen 100% Norway i London fra 22. til 25. september. Innrednings- og interiørdesignerne Hege Åbelvold og Anniken Zahl Furunes i Dare to. Designstudio er ett av 17 designkontorer som er plukket ut. De skal stille ut sammen med tungvektere i bransjen som Anderssen & Voll og Andreas Engesvik, samt flere nyetablerte studioer som Osloform, Domaas/Høgh og Noidoi

 

- Som nyoppstartet designkontor er det stort for oss å være med på 100% Norway, forteller de Trondheimsbaserte designerne.

 

De er i Oslo med egen pop-up utstilling hos Noes på Sandaker i Oslo. Det er presseuker i byen og gründerne er ute etter å knytte kontakter.

 

Støttet av Innovasjon Norge

Etter å ha jobbet frilans med interiør i flere år opprettet Hege og Anniken designkontoret Dare to. Designstudio i 2014. Bak lå et ønske om å utvikle egne produkter i tillegg til å tilby interiørveiledning til både det private og det offentlige markedet.

 

Nå har deres første produkt, modulhyllesystemet «Organize», kommet gjennom det trange nåløyet og skal representere Norge i London.

 

- Organize er utviklet ut ifra et behov vi så at manglet i markedet. Et fleksibelt og funksjonelt oppbevaringssystem for gang har vi tidligere ikke funnet når vi har innredet for folk eller prosjekter, forteller Anniken.

 

Forbrukeren velger selv hvordan hyllen skal organiseres. FOTO: ZETTELER
Hyllene har flere bruksområder, og passer i alle rom, men kan ikke brukes i våtsone på baderommet. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Anniken har arbeidet med interiør siden hun sluttet på videregående og har vært innom både Kremmerhuset og Norway Designs i tillegg til å ha jobbet som fotograf og stylist.

 

Kollega og samarbeidspartner Hege vokste opp med å pakke møbler for møbelprodusenten Langlo i hjembygda Stranda, men arbeidet som sykepleier i flere år før hun tok utdannelse som interiørdesigner i 2008.

 

- Jeg har alltid hatt en trang til å skape noe, og til å jobbe med møbler og interiør. Jeg bare tok en liten omvei, sier Hege lattermildt.

 

 

Siden 2014 har de to jobbet fulltid med større innrednings- og interiørprosjekter ved siden av å utvikle «Organize». Nå har de også fått økonomisk støtte fra Innovasjon Norge til å satse på modulhyllene.

 

- Vi gikk rett på fase 2 som gir støtte til kommersialisering. De fleste får hjelp til markedsavklaring gjennom fase 1, men ettersom vi allerede har bred kunnskap om markedet vet vi at dette går. Vi tror ikke noe annet enn at dette er noe å satse på, sier Anniken.

 

Les mer om norsk design på Botrend her.

Dare to. Designstudio har stått for kjøkkeninnredningen i showroomet til Noes i Oslo. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
(T.v.) Hege Åbelvold og Anniken Zahl Furunes driver Dare to. Desingstudio sammen. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

100 % produksjon på Sunnmøre

Fjorårets 100% Norway var den første helnorske utstillingen på 12 år. For første gang kom kravet om at også produksjonen måtte foregå her til lands. Det er tegn i tiden at stadig flere norske designere samarbeider med aktører hjemme til tross for at en stadig større del av produksjonen har blitt flyttet til lavkostland. Det er også en bølge Dare to. Designstudio har kastet seg på.

 

- Vi ønsker å vise at det går an å produsere møbler i Norge, og spesielt på Stranda hvor det faktisk er lang tradisjon for dette, forteller Hege.

 

Tradisjonsrike Hadeland Glassverk går nye veier med helnorsk produksjon.

 

De fleste kjenner til nabobygden Sykkylven som huser både Ekornes, Brunstad og LK Hjelle. Stranda har nok vært mest kjent som hjembygda til Pizza Grandiosa og Strandaskinke. Det få vet er at bygda har langt mer å by på. Blant annet ett av Norges beste skisentre, Tind spekeskinke, og møbelprodusentene Langlo og Slettvoll.

 

Stedet og kurvmøbler fra P. I. Langlo har blitt fremhevet som eksempler på møbelindustriens «gründerperiode» i 1910 til 1920-årene.

 

Bli bedre kjent med Terje Ekstrøm - en av Norges revolusjonerende designere.

Man kan velge mellom hylleplater i hvit høytrykkslaminat, hvitlasert bjørkefinér, hvitpigmentert eik eller sortmalt eikefinér. FOTO: ZETTELER

Les også: Norsk industri satset tungt i Milano.

 

- Vi vil at norsk industri skal frontes mer, og har også brukt Riksheim Trevare i Straumgjerde ved Sykkylven til å produsere trepinnene som skrues inn i hyllene, sier Anniken.

 

Firmaet brukte et halvt år på å utvikle en egen maskin til dreiing av trepinnene som er laget i heltre.

 

- Det er to grunner til at vi produserer i Norge; det er rimeligere og mer bærekraftig. Da vi regnet frakt, reise og logistikk, kunne vi økonomisk sett ikke forsvare en utenlandsk produksjon. Men det er også et tettere og bedre samarbeid med produsentene her som strekker seg langt for å møte våre ønsker. Vi kunne ikke ha jobbet et bedre sted enn i Norge, sier Hege.

 

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her. Og følg oss på Facebook og Instagram under Botrend.no

 

 

Publisert 02. januar.2017 av

Trivsel.

 

Det er ordet som står igjen etter at IFIs Trendforum har diskutert tendensene i interiørmoten anno 2018.

 

Gruppen består av representanter fra både tapet-, tekstil-, maling-, gulv- og verktøyleverandører og er ledet av Bjørg Owren, kreativ leder i ifi.no. 

 

De mener at det moderne interiøret anno 2018 ikke er vellykket før det «kjennes riktig».

 

– Det holder ikke at det ser fint ut. Hjemmet skal være en plass der du som bor der skal kjenne at «her er det godt å være», sier Owren.

 

Sett farge på interiøret

 

 

Et sansespill

For at vi skal trives, må alle sansene finne behag.

 

– Sansebaserte opplevelser er et nøkkeluttrykk. Vi skal avstemme med alle sansene. Det holder ikke å bare synes at noe ser pent ut. Vi skal ta og føle på, vi skal lukte og høre etter – og vi skal kjenne på magefølelsen. Først da kan vi lage interiører vi selv virkelig trives i, forklarer Owren.

 

Derfor blir brunt mer populært

 

 

FOTO: TRINE MIDTSEM / IFI.NO

Individuelle flokkdyr

 

Og hva som behager, varierer fra person til person.

 

– Vi er individuelle flokkdyr. Vi vil alltid la oss påvirke av hva andre gjør og hva andre synes, men framover vil vi legge større vekt på hva vi selv føler også. Vi tørr å være mer individuelle i flokken, tror Owren, og utdyper: – Vi begynner å stole mer på oss selv og hva som kjennes rett for oss, og vi våger å gå for det i større grad enn tidligere.

 

Slik fronter de norsk design med dørmatter

 

Produkt av tiden

 

Det økte fokuset på og behovet for trivsel er et produkt av tiden vi lever i.

 

– Det skjer så mye rundt oss og alt går så fort. Vi blir stadig eksponert for konflikter og uroligheter, og føler oss mer utrygge. Da trenger vi et frirom der vi kan puste, der vi kan være oss selv og trives med det, og det er helt naturlig at hjemmet har denne funksjonen, sier Owren.

 

Bo Naturlig: Slik skapes gode rom

 

Trivesel er hovedtema til neste år. FOTO: ANNE MANGLERUD/GREEN APPLE

Ikke forenelig

 

Owren og resten av trendpanelet synes ikke de hvitmalte veggene og det kjølige interiøret som har preget norske hjem de siste tjue årene stemmer overens med våre tanker om trivsel ellers.

 

– Mye romklang, få farger og lite variasjon i materialer virker upersonlig og nakent, og er lite forenelig med hva de fleste ellers forbinder med trivsel, kos og hygge, sier hun.

 

Skandinaviske designere hylles i tapetkolleksjon

Det kjølige interiøret er på vei ut. FOTO: TAPETHUSET

Det viktige samspillet

Så hvordan vil dette ønske om økt trivsel vises i interiører framover?

 

Det er selvsagt helt individuelt hva vi trives i, men vi kan samtidig se noen tendenser som peker i samme retning.

 

– Vi ser et mye større mangfold, og interiørene blir generelt lunere, varmere og frodigere. Vi ser til naturen som den største inspirasjonskilden, og vi vil ha det mer autentisk og ujålete. Det er et samspill mellom flere farger, flere ulike materialer og flere former, akkurat som i naturen. I det store og det hele kan vi si at det blir mer mat for sansene våre, forklarer Owren.

 

Les mer på Botrends forside

 

Tips oss gjerne her, og følg oss på Facebook og Instagram

Naturen er vår største inspirasjonskilde. FOTO: INTAG
Les mer

For ett år siden fikk Heidi (43) fra Stabekk nok av rotet hjemme. Så ryddet hun seks måneder i strekk. Her får du tips og råd på Botrend – Panikk! Det var det Heidi Nystuen Kristoffersen følte når hun så seg om hjemme hos seg ved nyttår 2015. Det var ting overalt. Snublefullt med møbler. Smekkfulle skuffer.Heidi stappet så godt hun kunne, skrekkslagen av tanken på at noen skulle komme på uanmeldt besøk. Så kom ei venninne. Hun hadde med en presang til Heidi. Det var en bok

Les mer

Siste nytt fra Stockholms-messen

Bo Naturlig har besøkt Formex-messen i Stockholm.

Publisert 15. september.2016 av Tina Leqvamb Steensen

Januar og messetid - hva utpeker seg på interiørfronten? Etter nyttårsrakettene er avfyrt og forhåpentligvis julekiloene trent vekk, så begynner alle vi som arbeider i interiørbransjen å klargjøre og ikke minst glede oss til årets første interiørmesser. Her frister leverandører- og grossister alle som skal kjøpe inn til detaljhandel, så de igjen kan friste deg som forbruker når du skal handle inn til ditt hjem. Her kan du lese mer om interiør på Botrend Mer på bloggen Bo Na

Les mer
Annonse

Oppgradering handler litt om å gjøre huset finere, men mest om å gjøre det bedre. Det er en langsiktig smart og lønnsom investering. Hos Byggmakker Skattum Skui er det eksperthjelp å få. Energispesialistene Eystein Holter (49) og Tom Hunsnes (59) hjelper deg med å tenke nytt, energieffektivt og smart.  – Først må kundens behov avdekkes. Dette bør optimalt skje tidlig i prosessen. Ved å vite noe om behovet, vet vi mer om løsningen, sier Eystein. Hos Byggmakker Skattum Skui får du

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland