Publisert 16. september.2016 av

«Brett opp ermene! Denne store eneboligen på Haslum skriker sene kvelder og tøffe tak, med grønne omgivelser på menyen» står det skrevet i blokkbokstaver i Finn-annonsen som har gått som en farsott i sosiale medier den siste uken. På fire dager har nesten 10.000 klikket på annonsen.

 

Det er eiendomsmeglerne Edvard Chapsang og Ole Herman Grongstad i Eie Sandvika som står bak den originale boligannonsen. Det er et stunt, noe litt utenfor boksen, for å skape blest om en renoveringsklar enebolig på rundt 200 kvadratmeter i Blomsterkroken på Haslum. Med en prisantydning på 6,2 millioner kroner og 676 kvadratmeter eiet tomt.

 

Nå selges Vaske-Bakkes luksusvilla.

 

Noen vil nok påstå at det er et objekt som nærmest selger seg selv i dagens markedet som er preget av lavt utbud og skyhøye priser. Så hvorfor er det lagt ned betydelig arbeid i styling og lyssetting av et oppussingsobjekt i Bærum?

 

- Man kan godt si det ikke er nødvendig, men det kan få folk til å strekke seg enda litt lenger. Det grunnleggende som skal dekkes i et boligkjøp er behovene, deretter har du ønskene og til slutt selve boligdrømmen. Det er her man kan hente ut det lille ekstra, sier Edvard Chapsang.

 

- Det er et hot marked, men det er også et dyrt marked som gjør at folk kanskje blir litt mer kravstore. Derfor ønsket vi å gjøre noe annet enn den typiske A4-løsningen.

 

Kommersiell tjeneste: Se hvilke boliger som er til salgs her.

 

Tomme pizza-esker og brusflasker er sjelden kost i boligannonser. FOTO: ANDERS KJØNDAL
Fargeeksempler fra Jotun LADY er heftet ved boligannonsen. FOTO: ANDERS KJØNDAL

Sminker stadig flere boliger

De senere årene har boligstyling blitt mer vanlig og det finnes flere profesjonelle aktører som baserer seg på denne formen for styling. En av dem er stylist og interiørdesigner Linda Elmin som har holdt på i 14 år.

 

De siste fire har det blitt stadig mer boligstyling, og i sommer inngikk hun partnerskap med Aktiv Eiendomsmegling Sagene og Bjølsen. Nå har de fått interiørbutikk, meglerkontor og kafé i samme lokale. Det gjør at de når ut til flere potensielle kunder, ifølge Elmin, som også presenterer en utvalgt boligstyling på bloggen «Hviit» hver uke.

 

- Jeg har erfart at boliger som har ligget ute på markedet en stund, har blitt solgt til over takst etter at jeg har stylet dem. Det handler nok mye om at jeg ser boligen med andre øyne enn selger. Og så er jeg nok litt streng på hva som skal forbedres til salg, sier Elmin.

 

Linda Elmin har stylet i 14 år, de senere årene har det blitt stadig flere boligoppdrag. I juni startet hun eget stylingbyrå. FOTO: BETTINE NICOTRA

Hun har sansen for annonsestuntet til de to eiendomsmeglerne i Sandvika, og mener det er bra med noen litt mer humørfylte annonser innimellom.    

 

- Det får jo en effekt av at det blir snappet opp av media, og dermed får annonsen flere klikk og mer omtale. Bildene er gjort myke og delikate og har et helt annet uttrykk enn det vi vanligvis ser. Men siden det er en oppussingsstyling kunne de fint ha tatt den enda mer ut!

 

- Jeg har ikke gjort en så direkte oppussingsstyling før, men har vært i dødsbo hvor vi ser at det må en total renovering til. Det er ofte litt sårbart det hele, og da går vi som regel for en mer normal styling der vi viser boligens potensiale på en litt mer skånsom måte. Andre ganger har jeg brukt elementer fra boligen, men ryddet godt ut for å få frem romfølelsen, sier Linda Elmin.

 

Her har de solgt boliger for 218 millioner i sommer.

 

1 av 3 velger boligstyling

«I 1964 ble denne eneboligen oppført og har, siden den gang, stått stille og urørt.» står det skrevet i annonsen. Vedlagt er også et bilde av tomme pizza-esker og brusflasker med påskriften «En matbit mellom malestrøkene gjør susen!»

 

I husets 1. etasje, som rommer de nåværende tre soverommene, har de lagt inn en ferdig oppredd madrass med lett henslengte magasiner. Stablede bøker gjør nytten som nattbord til bordlampen. Store malingsspann fra Jotun Lady står også klar til bruk: «Kanskje man kan dele dette og få ytterligere to soverom?» foreslår eiendomsmeglerne.

 

Få siste nytt fra boligmarkedet her.

 

Eiendomsmegler Chapsang erkjenner at de hadde det gøy under arbeidet, men hele æren for stuntet tar de ikke.

 

- Bergen-kontoret vårt er veldig kreative og hadde en lignende annonse for en tid tilbake som vi spilte litt videre på. Vi var veldig spente på hvordan markedet ville responderte. Det har vært utrolig, så vi kommer til å gjøre mer av dette fremover.

 

Stylingen er gjort av kontorets faste stylist – et tilbud hver tredje boligselger benytter seg av ifølge Chapsang. Det kan koste opptil 25.000 kroner.

 

- Det avhenger av tid og størrelse på objektet, men spesielt i nybygg er det vanlig med full styling. Har man en bolig som skal tømmes, kan man la noe bli igjen og bruke det som elementer, for det er stort sett transporten av møbler som gjør det kostbart, sier Chapsang.

 

- Jeg har sagt det i alle år: Skal du selge bør du bruke litt tid og ressurser på å forberede boligen for salg. Det gjør eiendommen mer salgbar, du treffer et større publikum og skiller deg ut. Man må se på det som en investering.

 

Les også: Dette bør du sjekke før du kjøper bolig.

 

Eneboligen fra 1964 går over tre plan og har 676 kvm stor tomt. FOTO: ANDERS KJØNDAL
Arbeidsbenken står klar i en av husets to stuer. FOTO: ANDERS KJØNDAL

Flere privatvisninger

Det gjenstår å se om annonsepåfunnet bærer frukter etter helgens visning. Hittil i år har flere oppussingsobjekter, uten styling, blitt solgt til langt over prisantydning.

 

I Ruglandveien på Eiksmarka ble en gjennomslitt tomannsbolig fra 1953 solgt til 7.010.000 kroner – over 1 mill. over prisantydning. Og på Jar endte budrunden på en kjedet, gammel enebolig hele 1,1 mill. over.

 

I Blomsterkroken på Haslum har det allerede vært gjennomført tre privatvisninger, og flere har meldt sin interesse etter annonsestuntet.

 

- Det er et stort arbeid som venter, og det var nettopp dette vi ville få frem. Og ser man bort ifra alt arbeidet er det et utrolig fint område. Og en hyggelig, fin adresse, sier Chapsang i Eie Sandvika.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

Publisert 17. januar.2017 av

En annonse for en «New York-inspirert designleilighet i Christiania Hesteskofabrikk” er kåret til Årets boligannonse av Finn.no

 

Bak  den kreative salgsannonsen  for leiligheten på Tøyen, står eiendomsmegler Tommy Friestad i BOA Eiendomsmegling.

 

Han er ikke overrasket over at det er Årets boligannonse.  Annonsen kan du se her

 

Les flere eiendomsnyheter her

 

- Nei, denne annonsen har et innhold som engasjerer og som egner seg for den kreative målgruppen kjøperen befinner seg i. I tillegg ble den den mest sette boligannonsen på finn.no i 2016, så spør du meg fortjener den Årets boligannonse 2016, smiler han.

 

I følge Finn.no så har annonsen hatt over en halv million visninger.

 

- Tommy hos BOA er kjent for å lage kreative boligannonser. Denne FINN-annonsen slo ekstremt bra an og fikk nesten en halv million visninger. Trykker du raskt på piltastene blir bildene til en liten animasjon, skriver Finn.no i en melding.

 

Tommy Friestad er eiendomsmegler hos BOA Eiendomsmegling. FOTO: Mateusz Michalowski

- Stop-motion idéen, hvor bildeserien blir til en liten animasjon, har jeg hatt i noen år, men har ventet på den rette leiligheten med den rette målgruppen med å gjennomføre den. Når jeg pitchet ideen til selgerne var de umiddelbart med, sier Friestad.

 

- Vi fikk ekstra boost med annonsestuntet

 

Leiligheten hadde prisantydning på 5,7 millioner kroner. FOTO: Mateusz Michalowski STYLING: Josefin Johansson Studio

Vennemiddag

Kanskje er det ingen overraskelse at det er nettopp Tommy Friestad som står bak Årets boligannonse.

 

Meglerfirmaet BOA skiller seg ofte ut med boligannonsene, kan overdrive stylingen og bruke mennesker på bildene.

 

I 2014 fikk en annen annonse oppmerksomhet på E24, da det var bilder av det som fremstår som en vennegjeng som lager middag på kjøkkenet.

 

Slik pakker du smart når du skal flytte

 

 

Selv om Friestad er «kjent for» å lage annonser utenom det vanlige, er han ikke selv så opptatt av det. Aller helst vil han få fram budskapet.

 

- Jeg er ikke opptatt av å lage kreative annonser i seg selv. Utfordringen vi møter hver dag, er hvordan kan vi tydelig kommunisere verdiene på en så effektiv måte som mulig. Hva er det vi ønsker å fortelle? Hvem mener vi er villige til å betale mest for dette hjemmet, for så å rette oss mot den målgruppen, sier han.

 

Dette skal følge med ved boligsalg

 

 

- Vi vet at en annonse med f. eks 5.000 visninger på finn.no har ca. fem budgivere. Det betyr at det kun er en promille av de som ser annonsen på finn.no som har faktisk verdi for selger. Vi forsøker å fokusere på de vi mener vil forelske seg i hvert hjem, og er ikke fullt så opptatt av å få alle til å like alle annonser alltid, sier han.

FOTO: Mateusz Michalowski STYLING: Josefin Johansson Studio

At annonsen har oppnådd en halv million visninger, er han godt fornøyd med.

 

- Det er ny pers for meg. Jeg har jobbet 13 år som megler og har ved flere anledninger oppnådd 60.000, 120.000, 240.000 visninger på annonser jeg har lagt ut, men dette er en all-time high!

 

Les mer på Botrends forside

 

Følg oss gjerne på Facebook og Instagram på @botrend.no

Nyhetsbrev fra Botrend

Ja, takk - jeg vil gjerne abonnere på Botrends nyhetsbrev.

Les mer

Da nyboligprosjektet Blakstadmarka skulle testes i markedet, skrev 700 stykker seg på liste for 59 leiligheter. Prosjektet består av 2- og 4-roms leiligheter i ulike prisklasser avhengig av tilvalg. Det er tegnet av Boxs arkitekter i Asker og utviklet av Skaaret Eiendom, også en Asker-bedrift. Leilighetene skal være innflytningsklare i siste halvdel av 2018 – forutsatt at Asker kommune godkjenner utbyggingen ved neste kommunestyremøte i januar 2017.  At leilighetsprosjektet foreløpig

Les mer

Boligutviklingsselskapet Profier solgte 1.210 leiligheter i 2016, med omsetningsverdi på mer enn 6,1 milliarder. Det er en omsetningsøkning på 400 prosent sammenlignet med året før, og gjør selskapet til Norges største privateide boligutvikler i fjor. Bare  Obos   var større enn Profier i fjor, og selskapet solgte  50 prosent mer enn  Selvaag. – Selvaag meldte om rekordsalg av 1.000 leiligheter og omsetning på drøyt 4 milliarder i går, så da er vi vel størst av de privatei

Les mer
Annonse

Hallgeir Kvadsheim er ekspert på privatøkonomi og økonomisk rådgiver i Tjenestetorget. Her deler han bankenes tre viktige sjekkpunkter før de kan gi deg et boliglån.1: EgenkapitalDu bør ha minst 15 prosent egenkapital for å få lån. Skal du kjøpe en bolig til to millioner, betyr det at banken i utgangspunktet kun vil låne deg 1,7 millioner (85 %). Restsummen på 300 000 kroner, må du fikse selv. Et alternativ er at foreldre stiller sikkerhet i egen bolig og/eller er kausjonister. Det

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland