Publisert 20. september.2016 av

For 13. året på rad skal det beste nye norske stilles ut under London Design Festival. Fra 22. til 25. september frontes norsk design gjennom utstillingen «100% Norway».

 

Utstillingen er et samarbeid mellom DOGA, Utenriksdepartementet og den norske ambassaden i London. Med på laget er også den anerkjente skribenten og redaktøren Max Fraser som har kurator.

 

Han er en av Storbritannias fremste eksperter innenfor moderne design – både som tidligere assisterende direktør for London Design Festival, samt redaktør for London Design Guide. Han har også skrevet en rekke designbøker som Design UK og Designers on Design sammen med Sir Terence Conran.

 

Etter å ha fulgt den norske utstillingen fra sidelinjen i mange år, er det han som nå har plukket ut de 17 utstillerne.

 

De spenner fra de mer etablerte, til nykommere som blant andre Noidoi og Dare to. Designstudio.

 

- Jeg har alltid satt stor pris på å besøke utstillingen, og har fulgt den tett siden det første året. Den har uten tvil vært den sterkeste presentasjonen noe land har hatt under London Design Festival, sier Max Fraser til Botrend.

 

Fra møbel til øl- og akevittglass for norske Sverre Uhnger.

 

Kurator for utstillingen, Max Fraser. FOTO: MARK COCKSEDGE

- Norsk design er kommet ut av skyggen

I år er temaet den norske designhistorien, og de utvalgte prosjektene byr på moderne tolkninger av vår designtradisjon. Det har resultert i en utstilling som både ser fremover og bakover på samme tid – kulminert i møbler, lys, keramikk og interiør.

 

- Vi ba søkerne om å se sin nye design i et historisk perspektiv. Målet er å vise verden både at Norge har en stolt og sterk designtradisjon - og hvordan dette har påvirket hva det beste av norsk design er akkurat nå. Norsk design er virkelig kommet ut av skyggen til våre naboland Sverige og Danmark, sier seniorrådgiver hos DOGA, Andreas Birger Johansen.

 

Han har jobbet tett med kurator Max Fraser og prosjektleder Silje Nesdal for å få utstillingen i havn, og mener det er en god miks de nå skal presentere for massene. Før utstillingen åpner, har også prestisjetunge, internasjonale magasiner hyllet den. Blant over 400 eventer og utstillinger, trekker Dezeen Magazine frem 100% Norway som én av ti ting man absolutt må få med seg.

 

Les mer om interiør og design på Botrend her.

Skiller seg ut i mengden

- Norske designere har en tendens til å styre unna det veletablerte og overflødige detaljer. De er flinke til å vise det essensielle og det taktile ved materialene de bruker, sier Fraser.

 

Les også: Se opp for Martin Solem.

 

Han hadde 60 søknader å gjennomgå, og besøkte flere av designerne for å ta produktene nærmere i synet før avgjørelsen skulle tas. Én ting er produktene, men de skal også passe inn i utstillingslokale, utfylle og stå til hverandre.

 

Dette arbeidet ga engelskmannen en bred innsikt i den norske designmiljøet. Og han ble overrasket over hvor lite miljøet faktisk er.

 

Osloform, representert ved Camilla Akersveen og Henrik Waarum, stiller ut hyllesystemet de lagde fordi produktene trengte utstillingsplass i Milano. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

- Det virker som om de er veldig nære hverandre, og ivrige etter å dele suksess med hverandre. Det er en positiv holdning som råder, sier Fraser om det norske designmiljøet.

 

Han første introduksjon til norsk design var med Norway Says i 2001. Designkollektivet bestod av møbel- og produktdesignerne Andreas Engesvik, Torbjørn Anderssen og Espen Voll, samt Frode Myhr og Tore Borgersen (fra 1999 til 2002). Kontoret ble dannet på bakgrunn av det de så som manglende nytekning innen norsk design, og nøt stor annerkjennelse både nasjonalt og internasjonal frem til avviklingen i 2009.

 

- De la nok grunnlaget for en internasjonal oppmerksomhet om norsk design. Og selv om de ikke arbeider sammen lenger, produserer deres respektive studioer fremdeles utmerkede produkter for kunder over hele verden, sier Fraser.

 

Du kan lese mer om Andreas Engesvik og designstudioet Anderssen & Voll her.

 

 

"Turntable" i resirkulert aluminium av Nils Henrik Stensrud, samt hyllesystemet "Organize" av Dare to. Designstudio. FOTO: JOSEFIN JOHANSSON STUDIO
Anderssen & Voll har med tre objekter, blant annet pleddet "Aklé" for Røros Tweed. FOTO: ZETTELER

 

Nå er altså målet at flere av nykommerne skal befeste en posisjon internasjonalt. 100% Norway-utstillingen kan være en viktig inngangsbillett, så vel som Structure var i Milano, mener Fraser.

 

- London Design Festival har etter hvert blitt veldig stor og er nå spredt rundt i byen. Det kan gjøre det vanskeligere å bli oppdaget av de besøkende. Men det gir også store muligheter, så jeg anbefaler alltid utstillerne til å besøke de andre deltakerne og møte så mange folk som mulig.

 

Se et lite utvalg av utstillingsobjektene under.

 

Les mer på forsiden av Botrend og følg oss i sosiale medier her. Lurer du på noe? Send oss en e-post!

 

Andreas Bergsaker deltar for andre gang, og stiller ut prototypen "Haldar" og vasene "Singularity Vase". FOTO: ZETTELER
Martin Høgh Olsen stiller blant annet ut daybeden "Oak" - inspirert av Ekornes' "Svanette" fra 60-tallet. FOTO: ZETTELER
Domaas/Høgh stiller ut benken, lampene og boksene de viste frem i Milano tidligere i år. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Annerledes lys i metall og tre fra Pedersen & Leszinski. FOTO: ZETTELER
Andreas Engesvik prototype av stolen "Ida" og Martin Høgh Olsens "The Format Light". FOTO: JOSEFIN JOHANSSON STUDIO
Keramiker Ann Kristin Einarsen har tre prototyper, blant annet "Rolla" - inspirert av Norway Says salt- og pepperkverner for Muuto. FOTO: ZETTELER
Publisert 11. mars.2017 av

Familien Sletbak elsker sosiale sammenkomster.

 

Da de skulle bygge hus på familietomten til fruen, tegnet de huset med utgangspunkt i oppholdsrommet, med ønske om å kunne ha et stort spisebord og plass til å samle både familie og venner.

Det er tre år siden Lene og Geirr Sletbak startet byggingen av det som skulle parets drømmehjem.

 

Sammen med arkitekt Eilert Gabrielsen planla de huset ned til hver minste detalj, og et stort oppholdsrom med åpen stue- og kjøkkenløsning sto i fokus.

 

­– Da skissen av huset var ferdig så vi klart for oss et nytt liv i drømmehuset vårt, og vi ble derfor skuffet da vi innså at budsjettet sprakk. På det tidspunktet vurderte vi til å med ferdighus, men etter en samtale med arkitekt og et tett samarbeid, ble det gjort noen grep på tegningene, som gjorde at det likevel ble mulig å bygge, forteller Geirr.

Spisebordet er i utgangspunktet stort, men kan bli opptil fem menter langt. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Huset ble 20 kvadratmeter mindre, de måtte sette opp noen søyler under overbygg og endre trappeoppgangen, men paret er i dag glad for resultatet.

 

– Selv om det måtte gå på kompromiss med noe annet, er vi glad for resultatet og spesielt det unike ved at vi ikke kan finne et identisk hus noe annet sted, sier han.

 

Slik styler du hjemmet ditt

Familien er glad i kontraster, og bruker gjerne farger. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Lampen «Scheisse» fikk paret i innflyttingsgave fra Geirrs foreldre. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Klar visjon

Arkitektens klare visjon var hele tiden å bygge huset rundt dagligstuen og få inn så mye dagslys som mulig. Det mener Geirr han har klart med stil.

 

­ – Vi er veldig sosiale mennesker, og det å ha mulighet til å holde store middagsselskap og lignende var viktig for oss. Også det at den som står på kjøkkenet og lager mat kan ta del i selskapet. Derfor ønsket vi en åpen, stor løsning, forteller Geirr.

 

Dette bør du tenke på før du velger utebelysning

 

Oppholdsrommet er på hele 70 av funkishusets 180 kvadratmeter.

Plassbygde møbler i stuen har vært alfa omega for familien for å få nok skapplass. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Paret er glad i den minimalistiske og moderne funkisstilen, noe som gjenspeiler eneboligen på Huken gård.

 

Huset er innredet i en skandinavisk stil, og kjøkkendelen er lys og åpen, med hvit innredning.

 

Overskap har de droppet nettopp for at det skal samsvare med den minimalistiske stilen. I stedet har de satset på plassbygde møbler i stue for mer skapplass.

 

– Vi har ikke en overflod av skapplass på kjøkken og derfor bestemte vi at hele den ene veggen langs stuen skulle være et møbel med mye skapplass. Vi var veldig usikker om det ville bli visuelt pent, men i dag er både lagringsplass og møbelet noe vi setter stor pris, sier Geir.

Sønnen Vetle trives godt i det nyt huset på Huken gård. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Sammen med arkitekt Eilert Gabrielsen planla de huset ned til hver minste detalj. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

– Less is more 

Mens Lene er den som har ordnet med interiør og møblering i hjemmet, har Geirr, som jobber som lysdesigner for Erco lighting, hatt ansvaret for belysningen.

 

Slik ble kjøkkenet husets knutepunkt

 

Hans beste tips for en ryddig og god belysning i hjemmet er å tenke nøye gjennom dette allerede før du bygger og møblerer hjemmet ditt.

 

– Ha lys der du trenger det og husk at «less is more». Et eksempel er å belyse inngang eller utgangen av en trapp. Du trenger ikke belyse hele trappen, forklarer han.

Kona Lene har sørget for at gangen har fått freshe detaljer. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Stor og åpen stue- og kjøkkenløsning var viktig da paret bygget huset. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Selv er han glad i vertikal belysning og dimmefunksjonen mener han er viktig.

 

– Vertikal belysning er med på å definere rommet og kan gi større romvirkning. Ha også mulighet for å justere lys etter behov. Det er ikke alltid du trenger like mye lys, mener han.

 

Fordi huset er ferdig lyssatt, ommøblerer de aldri, men lene er glad i å fornye uttrykket ved å flytte på interiøret.

 

Vanskelig byggeprosjekt ble drømmehus

Geirr har sørget for god belysning også på badet. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
På soverommet har Lene valgt en mørk blå fondvegg for å gi rommet karakter. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Funkishuset på den gamle Huken gård i Asker. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Tips og innspill? Ta kontakt her.

 

Les flere saker på Botrends forside her.

 

Følg oss gjerne på Instagram og Facebook. 

Les mer

Gul og kul tenåringsbule

Gutta fikk egen stue da foreldrene bygget nytt hus.

Publisert 20. september.2016 av Kristine Nytrøen

Det er bare ett år siden huset ble bygget på Vettre i Asker. Planløsningene var moderne og spennende, men for at det skulle egne seg for en familie med tenåringer i huset, endret Monica Hjemsæter litt på tegningene, i god tid før selve byggeprosessen startet. – Det som opprinnelig var en helt åpen stue oppe, med en halv stue i 1. etasje, valgte vi å lukke, slik at guttene fikk sin egen stue nede, forklarer Monica.

Les mer

For materialer har sitt eget uttrykk som er med å skape atmosfæren i rommet uavhengig av farger. Om vi opplever en overflate lun eller kjølig, påvirkes av det vi ser, kjenner og hører. Matte og taktile flater virker mykere og lunere enn glatte og blanke. Naturmaterialer virker lunere enn kunstmaterialer. Fanny: Fordelene ved å pusse opp over tid Hvis du ønsker å innrede med lite farger er tekstur og kombinasjonen av ulike materialer avgjørende for å gi rommet liv og lunhet.  

Les mer
Annonse

 Historien til Italian House strekker seg helt tilbake til 1979, og for tre år siden gjennomførte de en omfattende stilendring. Møblene deres føyer seg nå stilmessig inn i dagens trendbilde. Italian House produserer sine kvalitetsmøbler i Portugal og Italia. Ett nøkkelord her er «custom made». De kan produsere alle møbler etter kundens egne spesifikasjoner. − Vi har mulighet til å etterkomme kundens ønske både når det gjelder spesielle mål og egne tekstiler, forteller Nina As

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland