Publisert 20. september.2016 av

For 13. året på rad skal det beste nye norske stilles ut under London Design Festival. Fra 22. til 25. september frontes norsk design gjennom utstillingen «100% Norway».

 

Utstillingen er et samarbeid mellom DOGA, Utenriksdepartementet og den norske ambassaden i London. Med på laget er også den anerkjente skribenten og redaktøren Max Fraser som har kurator.

 

Han er en av Storbritannias fremste eksperter innenfor moderne design – både som tidligere assisterende direktør for London Design Festival, samt redaktør for London Design Guide. Han har også skrevet en rekke designbøker som Design UK og Designers on Design sammen med Sir Terence Conran.

 

Etter å ha fulgt den norske utstillingen fra sidelinjen i mange år, er det han som nå har plukket ut de 17 utstillerne.

 

De spenner fra de mer etablerte, til nykommere som blant andre Noidoi og Dare to. Designstudio.

 

- Jeg har alltid satt stor pris på å besøke utstillingen, og har fulgt den tett siden det første året. Den har uten tvil vært den sterkeste presentasjonen noe land har hatt under London Design Festival, sier Max Fraser til Botrend.

 

Fra møbel til øl- og akevittglass for norske Sverre Uhnger.

 

Kurator for utstillingen, Max Fraser. FOTO: MARK COCKSEDGE

- Norsk design er kommet ut av skyggen

I år er temaet den norske designhistorien, og de utvalgte prosjektene byr på moderne tolkninger av vår designtradisjon. Det har resultert i en utstilling som både ser fremover og bakover på samme tid – kulminert i møbler, lys, keramikk og interiør.

 

- Vi ba søkerne om å se sin nye design i et historisk perspektiv. Målet er å vise verden både at Norge har en stolt og sterk designtradisjon - og hvordan dette har påvirket hva det beste av norsk design er akkurat nå. Norsk design er virkelig kommet ut av skyggen til våre naboland Sverige og Danmark, sier seniorrådgiver hos DOGA, Andreas Birger Johansen.

 

Han har jobbet tett med kurator Max Fraser og prosjektleder Silje Nesdal for å få utstillingen i havn, og mener det er en god miks de nå skal presentere for massene. Før utstillingen åpner, har også prestisjetunge, internasjonale magasiner hyllet den. Blant over 400 eventer og utstillinger, trekker Dezeen Magazine frem 100% Norway som én av ti ting man absolutt må få med seg.

 

Les mer om interiør og design på Botrend her.

Skiller seg ut i mengden

- Norske designere har en tendens til å styre unna det veletablerte og overflødige detaljer. De er flinke til å vise det essensielle og det taktile ved materialene de bruker, sier Fraser.

 

Les også: Se opp for Martin Solem.

 

Han hadde 60 søknader å gjennomgå, og besøkte flere av designerne for å ta produktene nærmere i synet før avgjørelsen skulle tas. Én ting er produktene, men de skal også passe inn i utstillingslokale, utfylle og stå til hverandre.

 

Dette arbeidet ga engelskmannen en bred innsikt i den norske designmiljøet. Og han ble overrasket over hvor lite miljøet faktisk er.

 

Osloform, representert ved Camilla Akersveen og Henrik Waarum, stiller ut hyllesystemet de lagde fordi produktene trengte utstillingsplass i Milano. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

- Det virker som om de er veldig nære hverandre, og ivrige etter å dele suksess med hverandre. Det er en positiv holdning som råder, sier Fraser om det norske designmiljøet.

 

Han første introduksjon til norsk design var med Norway Says i 2001. Designkollektivet bestod av møbel- og produktdesignerne Andreas Engesvik, Torbjørn Anderssen og Espen Voll, samt Frode Myhr og Tore Borgersen (fra 1999 til 2002). Kontoret ble dannet på bakgrunn av det de så som manglende nytekning innen norsk design, og nøt stor annerkjennelse både nasjonalt og internasjonal frem til avviklingen i 2009.

 

- De la nok grunnlaget for en internasjonal oppmerksomhet om norsk design. Og selv om de ikke arbeider sammen lenger, produserer deres respektive studioer fremdeles utmerkede produkter for kunder over hele verden, sier Fraser.

 

Du kan lese mer om Andreas Engesvik og designstudioet Anderssen & Voll her.

 

 

"Turntable" i resirkulert aluminium av Nils Henrik Stensrud, samt hyllesystemet "Organize" av Dare to. Designstudio. FOTO: JOSEFIN JOHANSSON STUDIO
Anderssen & Voll har med tre objekter, blant annet pleddet "Aklé" for Røros Tweed. FOTO: ZETTELER

 

Nå er altså målet at flere av nykommerne skal befeste en posisjon internasjonalt. 100% Norway-utstillingen kan være en viktig inngangsbillett, så vel som Structure var i Milano, mener Fraser.

 

- London Design Festival har etter hvert blitt veldig stor og er nå spredt rundt i byen. Det kan gjøre det vanskeligere å bli oppdaget av de besøkende. Men det gir også store muligheter, så jeg anbefaler alltid utstillerne til å besøke de andre deltakerne og møte så mange folk som mulig.

 

Se et lite utvalg av utstillingsobjektene under.

 

Les mer på forsiden av Botrend og følg oss i sosiale medier her. Lurer du på noe? Send oss en e-post!

 

Andreas Bergsaker deltar for andre gang, og stiller ut prototypen "Haldar" og vasene "Singularity Vase". FOTO: ZETTELER
Martin Høgh Olsen stiller blant annet ut daybeden "Oak" - inspirert av Ekornes' "Svanette" fra 60-tallet. FOTO: ZETTELER
Domaas/Høgh stiller ut benken, lampene og boksene de viste frem i Milano tidligere i år. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Annerledes lys i metall og tre fra Pedersen & Leszinski. FOTO: ZETTELER
Andreas Engesvik prototype av stolen "Ida" og Martin Høgh Olsens "The Format Light". FOTO: JOSEFIN JOHANSSON STUDIO
Keramiker Ann Kristin Einarsen har tre prototyper, blant annet "Rolla" - inspirert av Norway Says salt- og pepperkverner for Muuto. FOTO: ZETTELER
Les mer
Annonse

Comfort Lier ligger sentralt nederst i Lierbakkene, en kort biltur fra Asker og Bærum. Den 1000 m2 store butikken rommer kjente merkevarer, inspirerende utstilling, et bredt utvalg tilbehør, rør og andre deler man behøver for å pusse opp et bad. – Hos oss finner du alt til badet på et sted. Vi er totalleverandør og vi er stolte av det, sier Hilde Trydal, daglig leder ved Comfort Lier. – Her er vi er 13 fast ansatte, inkludert administrasjon og de flinke rørleggerne våre, legger hun

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland