Publisert 20. september.2016 av

For 13. året på rad skal det beste nye norske stilles ut under London Design Festival. Fra 22. til 25. september frontes norsk design gjennom utstillingen «100% Norway».

 

Utstillingen er et samarbeid mellom DOGA, Utenriksdepartementet og den norske ambassaden i London. Med på laget er også den anerkjente skribenten og redaktøren Max Fraser som har kurator.

 

Han er en av Storbritannias fremste eksperter innenfor moderne design – både som tidligere assisterende direktør for London Design Festival, samt redaktør for London Design Guide. Han har også skrevet en rekke designbøker som Design UK og Designers on Design sammen med Sir Terence Conran.

 

Etter å ha fulgt den norske utstillingen fra sidelinjen i mange år, er det han som nå har plukket ut de 17 utstillerne.

 

De spenner fra de mer etablerte, til nykommere som blant andre Noidoi og Dare to. Designstudio.

 

- Jeg har alltid satt stor pris på å besøke utstillingen, og har fulgt den tett siden det første året. Den har uten tvil vært den sterkeste presentasjonen noe land har hatt under London Design Festival, sier Max Fraser til Botrend.

 

Fra møbel til øl- og akevittglass for norske Sverre Uhnger.

 

Kurator for utstillingen, Max Fraser. FOTO: MARK COCKSEDGE

- Norsk design er kommet ut av skyggen

I år er temaet den norske designhistorien, og de utvalgte prosjektene byr på moderne tolkninger av vår designtradisjon. Det har resultert i en utstilling som både ser fremover og bakover på samme tid – kulminert i møbler, lys, keramikk og interiør.

 

- Vi ba søkerne om å se sin nye design i et historisk perspektiv. Målet er å vise verden både at Norge har en stolt og sterk designtradisjon - og hvordan dette har påvirket hva det beste av norsk design er akkurat nå. Norsk design er virkelig kommet ut av skyggen til våre naboland Sverige og Danmark, sier seniorrådgiver hos DOGA, Andreas Birger Johansen.

 

Han har jobbet tett med kurator Max Fraser og prosjektleder Silje Nesdal for å få utstillingen i havn, og mener det er en god miks de nå skal presentere for massene. Før utstillingen åpner, har også prestisjetunge, internasjonale magasiner hyllet den. Blant over 400 eventer og utstillinger, trekker Dezeen Magazine frem 100% Norway som én av ti ting man absolutt må få med seg.

 

Les mer om interiør og design på Botrend her.

Skiller seg ut i mengden

- Norske designere har en tendens til å styre unna det veletablerte og overflødige detaljer. De er flinke til å vise det essensielle og det taktile ved materialene de bruker, sier Fraser.

 

Les også: Se opp for Martin Solem.

 

Han hadde 60 søknader å gjennomgå, og besøkte flere av designerne for å ta produktene nærmere i synet før avgjørelsen skulle tas. Én ting er produktene, men de skal også passe inn i utstillingslokale, utfylle og stå til hverandre.

 

Dette arbeidet ga engelskmannen en bred innsikt i den norske designmiljøet. Og han ble overrasket over hvor lite miljøet faktisk er.

 

Osloform, representert ved Camilla Akersveen og Henrik Waarum, stiller ut hyllesystemet de lagde fordi produktene trengte utstillingsplass i Milano. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

- Det virker som om de er veldig nære hverandre, og ivrige etter å dele suksess med hverandre. Det er en positiv holdning som råder, sier Fraser om det norske designmiljøet.

 

Han første introduksjon til norsk design var med Norway Says i 2001. Designkollektivet bestod av møbel- og produktdesignerne Andreas Engesvik, Torbjørn Anderssen og Espen Voll, samt Frode Myhr og Tore Borgersen (fra 1999 til 2002). Kontoret ble dannet på bakgrunn av det de så som manglende nytekning innen norsk design, og nøt stor annerkjennelse både nasjonalt og internasjonal frem til avviklingen i 2009.

 

- De la nok grunnlaget for en internasjonal oppmerksomhet om norsk design. Og selv om de ikke arbeider sammen lenger, produserer deres respektive studioer fremdeles utmerkede produkter for kunder over hele verden, sier Fraser.

 

Du kan lese mer om Andreas Engesvik og designstudioet Anderssen & Voll her.

 

 

"Turntable" i resirkulert aluminium av Nils Henrik Stensrud, samt hyllesystemet "Organize" av Dare to. Designstudio. FOTO: JOSEFIN JOHANSSON STUDIO
Anderssen & Voll har med tre objekter, blant annet pleddet "Aklé" for Røros Tweed. FOTO: ZETTELER

 

Nå er altså målet at flere av nykommerne skal befeste en posisjon internasjonalt. 100% Norway-utstillingen kan være en viktig inngangsbillett, så vel som Structure var i Milano, mener Fraser.

 

- London Design Festival har etter hvert blitt veldig stor og er nå spredt rundt i byen. Det kan gjøre det vanskeligere å bli oppdaget av de besøkende. Men det gir også store muligheter, så jeg anbefaler alltid utstillerne til å besøke de andre deltakerne og møte så mange folk som mulig.

 

Se et lite utvalg av utstillingsobjektene under.

 

Les mer på forsiden av Botrend og følg oss i sosiale medier her. Lurer du på noe? Send oss en e-post!

 

Andreas Bergsaker deltar for andre gang, og stiller ut prototypen "Haldar" og vasene "Singularity Vase". FOTO: ZETTELER
Martin Høgh Olsen stiller blant annet ut daybeden "Oak" - inspirert av Ekornes' "Svanette" fra 60-tallet. FOTO: ZETTELER
Domaas/Høgh stiller ut benken, lampene og boksene de viste frem i Milano tidligere i år. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Annerledes lys i metall og tre fra Pedersen & Leszinski. FOTO: ZETTELER
Andreas Engesvik prototype av stolen "Ida" og Martin Høgh Olsens "The Format Light". FOTO: JOSEFIN JOHANSSON STUDIO
Keramiker Ann Kristin Einarsen har tre prototyper, blant annet "Rolla" - inspirert av Norway Says salt- og pepperkverner for Muuto. FOTO: ZETTELER
Publisert 02. desember.2016 av

Julens fineste festbord får du ved å samle de fineste gjestene rundt bordet.

 

Så på en måte har du allerede gjort det. Da mangler ”bare” alt det andre.

 

Jentenes julebord er for meg høydepunktet i førjulens mange festivistas. I år var det min tur til å arrangere – mitt første ordentlige selskap etter at vi flyttet inn i det ”nye” huset.

 

Riktignok har vi eid i seks år nå, men seks år føles ikke så lenge når tiden flyr. Og det gjør den.

 

Her kan du lese flere innlegg fra Fanny

 

Dyrt og unødvendig

Stilforvirring – en tilstand jeg tror at de aller fleste vil kunne relatere til, i større eller mindre grad.

 

Stilforvirring er både dyrt og unødvendig, så la oss fokusere på det vi vet.

 

Jeg vet ikke hva fremtiden vil bringe, men jeg tror mine dager med stilforvirring snart er forbi.

 

Til min glede opplever jeg at jeg trekkes tilbake til tradisjon, personlig stil og gamle minner.

 

 

Jeg trekkes tilbake til tradisjoner. FOTO: FANNY DEHN ARVESEN

I denne saken, til min kjære farmors fantastiske bord.

 

Farmor var en mester på kjøkkenet, og hvordan hun dekket bordet matchet maten.

 

Det var et bord etter den gamle skolen, gjennomført til fingerspissen og alltid pent å se på. Jeg er selvsagt farget av affekt og av savn, hverken før eller siden har jeg sett et slikt bord.

 

Ved å skape et flott bord, til julemiddag eller til frokost er for meg minst like viktig som hva som serveres. Det er stemningen. Og den kan ikke like enkelt tilsettes salt eller pepper for å heve smaken.

 

 

Hvit duk

En hvit duk, bør alle ha.

 

Og det er det kanskje ikke helt naturlig at man har, når man er ung voksen. Hvert fall var det det i alle fall ikke det for meg.

 

Til nå har jeg som oftest gått på julefest, og ikke invitert til. En slik duk er en investering man gjør én gang. Men det behøver ikke koste skjorta.

 

På bruktsalg fant jeg et par vakre gammeldagse, stive damaskduker med karakteristiske initialer brodert i stoffet.

 

Stoffservietter gjør et pent pyntet bord, enda penere. Også en engangsinvestering.

 

Sjekk julebordene dekket av toppdesignere

 

Husk bordbeskytter

Det finnes mange kreative måter å dandere disse på.

 

Jeg synes det både er sjarmerende og fint at duk og servietter ikke matcher helt.

 

Hvis du er så heldig at du har arvet kan bruke dette. Og sist, men ikke minst, under den hvite duken og serviettene hører det tradisjon tro til en  bordbeskytter som gjør akkurat det, og gir duken en tett flate.

 

 

Dekketøyet

Kanskje har du et eget juleservice med juletemotiv, i så fall er dette obligatorisk å dekke med til festen.

 

Man tager hva man haver, eller benytter Black Friday, innmeldingskoder eller tilbudskuponger å kjøper et nytt(!). Impulskjøp er IKKE lov.

 

De fleste har et hvitt servise som kan dekkes opp og ned. Hvitt passer til alt, også til jul. Hvis måltidet krever flere sett med bestikk, forventer de færreste at man har tilgjengelig flerfoldige sett. Lån det du mangler av noen som har.

 

Jeg har en greie for glass. Tidligere har jeg fortalt om snille tanter og samlegaver. Jeg samler stadig.

 

Personlig synes jeg det er fint å blande serie og stil. Jeg liker  vinglass elegante og moderne, mens dram,- og champagneskål kan få gjøre mer ut av seg, stå bedre selv.

 

Å finne ut at du mangler farrisglass, gjør du ikke før du dekker til en fin fest. Det kommer så klart an på hva du legger i det. Kupp kan gjøres på brukthandel eller på Finn.

 

De nyanskaffede dessertvin/dessertskålene i krystall var en kupp derfra.

 

Innredet leiligheten med kupp fra Finn.no

 

FOTO: FANNY DEHN ARVESEN

Dekorasjonen

Hver jul så lenge jeg kan huske har mamma kjøpt engler til meg og søstrene, en tradisjon som fremdeles lever. Englene på julebordet har etter hvert blitt mange og svarte i fjeset etter eksponering for levende lys.

 

Det er noe helt spesielt med julebordet i barndomshjemmet. Jeg er særlig begeistret for  dansk design til jul, spesielt julen til Jette Frølich.  Den kan du lese om her. 

 

Den skjøre pynten med de vakre figurene bak varmt, levende lys er jul for meg. Også det svenske englespillet, kalt Tingeling hjemme hos oss, har en helt egen nostalgi.

 

Slik lages Porsgrunds julekuler

 

Bruker naturen

Til julebordet skal det ose av levende lys, dekorasjoner i kombinasjon av gull og sølv og ikke minst – med vakre blomster.

 

Jeg liker å bruke naturen rett utenfor døren når jeg dekker, en vakker kvist med røde bær er helt gratis. Fordi misteltegn enda ikke er å få tak, brukte jeg noe så enkelt som en avskåret olivenbusk til senter. Enkelt, billig og julete, syns jeg.

 

Hvis det er din tur til å dekke i år, vil jeg gi deg noen enkle tips:

 

Bruk det du har; det som er knyttet til tradisjoner, kjøp noe nytt hvis du trenger, lån det du behøver men ikke trenger å bruke penger på og bruk naturen. Og en tallerkenvarmer, for guds skyld.

 

God fest!

 

Les mer på Botrends forside

 

Innspill til Fanny? Ta kontakt her, og følg oss gjerne på Facebook og Instagram @botrend.no

 

Les mer

Studio M3 har holdt til Bygdøy Allé i flere år, men da bedriften vokste, lokalene ble for små, og leien for høy, måtte daglig leder Martin Andersen se seg om etter andre alternativer. Det endte med et 250 kvadratmeter stort industrilokale med skjermet beliggenhet i Sandvika. 

Les mer

Tradisjonen tro åpner Royal Copenhagens flaggskipsbutikk dørene for årets viktigste sesong med brask og bram. I 53 år har de invitert ulike designere og kjendiser til å dekke hvert sitt julebord med det danske porselenet. Storheter som Dronning Margrethe har tidligere stått for oppdekkingen i  butikkens øverste etasje. Den som til vanlig holder stengt foruten juleutstillingen og det store sommersalget. I år er det seks av verdens toneangivende klesdesignere som er valgt ut til utstill

Les mer
Annonse

 Det handler om å bygge på den eksisterende stammen og skape nye og bedre løsninger. – Dette er et miljøvennlig alternativ som gir mange muligheter. Alt vi gjør blir laget på mål og spesialtilpasset ditt kjøkken, forklarer distriktssjef for Asker og Bærum, Bjørn Langli. Norsk Kjøkkenfornying startet sin drift i 2002, og da handlet det primært om å bytte dører. I dag utfører de omfattende forvandling av eksisterende kjøkken. – Det handler om at kundene har andre krav. De f

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland