Publisert 20. september.2016 av

For 13. året på rad skal det beste nye norske stilles ut under London Design Festival. Fra 22. til 25. september frontes norsk design gjennom utstillingen «100% Norway».

 

Utstillingen er et samarbeid mellom DOGA, Utenriksdepartementet og den norske ambassaden i London. Med på laget er også den anerkjente skribenten og redaktøren Max Fraser som har kurator.

 

Han er en av Storbritannias fremste eksperter innenfor moderne design – både som tidligere assisterende direktør for London Design Festival, samt redaktør for London Design Guide. Han har også skrevet en rekke designbøker som Design UK og Designers on Design sammen med Sir Terence Conran.

 

Etter å ha fulgt den norske utstillingen fra sidelinjen i mange år, er det han som nå har plukket ut de 17 utstillerne.

 

De spenner fra de mer etablerte, til nykommere som blant andre Noidoi og Dare to. Designstudio.

 

- Jeg har alltid satt stor pris på å besøke utstillingen, og har fulgt den tett siden det første året. Den har uten tvil vært den sterkeste presentasjonen noe land har hatt under London Design Festival, sier Max Fraser til Botrend.

 

Fra møbel til øl- og akevittglass for norske Sverre Uhnger.

 

Kurator for utstillingen, Max Fraser. FOTO: MARK COCKSEDGE

- Norsk design er kommet ut av skyggen

I år er temaet den norske designhistorien, og de utvalgte prosjektene byr på moderne tolkninger av vår designtradisjon. Det har resultert i en utstilling som både ser fremover og bakover på samme tid – kulminert i møbler, lys, keramikk og interiør.

 

- Vi ba søkerne om å se sin nye design i et historisk perspektiv. Målet er å vise verden både at Norge har en stolt og sterk designtradisjon - og hvordan dette har påvirket hva det beste av norsk design er akkurat nå. Norsk design er virkelig kommet ut av skyggen til våre naboland Sverige og Danmark, sier seniorrådgiver hos DOGA, Andreas Birger Johansen.

 

Han har jobbet tett med kurator Max Fraser og prosjektleder Silje Nesdal for å få utstillingen i havn, og mener det er en god miks de nå skal presentere for massene. Før utstillingen åpner, har også prestisjetunge, internasjonale magasiner hyllet den. Blant over 400 eventer og utstillinger, trekker Dezeen Magazine frem 100% Norway som én av ti ting man absolutt må få med seg.

 

Les mer om interiør og design på Botrend her.

Skiller seg ut i mengden

- Norske designere har en tendens til å styre unna det veletablerte og overflødige detaljer. De er flinke til å vise det essensielle og det taktile ved materialene de bruker, sier Fraser.

 

Les også: Se opp for Martin Solem.

 

Han hadde 60 søknader å gjennomgå, og besøkte flere av designerne for å ta produktene nærmere i synet før avgjørelsen skulle tas. Én ting er produktene, men de skal også passe inn i utstillingslokale, utfylle og stå til hverandre.

 

Dette arbeidet ga engelskmannen en bred innsikt i den norske designmiljøet. Og han ble overrasket over hvor lite miljøet faktisk er.

 

Osloform, representert ved Camilla Akersveen og Henrik Waarum, stiller ut hyllesystemet de lagde fordi produktene trengte utstillingsplass i Milano. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

- Det virker som om de er veldig nære hverandre, og ivrige etter å dele suksess med hverandre. Det er en positiv holdning som råder, sier Fraser om det norske designmiljøet.

 

Han første introduksjon til norsk design var med Norway Says i 2001. Designkollektivet bestod av møbel- og produktdesignerne Andreas Engesvik, Torbjørn Anderssen og Espen Voll, samt Frode Myhr og Tore Borgersen (fra 1999 til 2002). Kontoret ble dannet på bakgrunn av det de så som manglende nytekning innen norsk design, og nøt stor annerkjennelse både nasjonalt og internasjonal frem til avviklingen i 2009.

 

- De la nok grunnlaget for en internasjonal oppmerksomhet om norsk design. Og selv om de ikke arbeider sammen lenger, produserer deres respektive studioer fremdeles utmerkede produkter for kunder over hele verden, sier Fraser.

 

Du kan lese mer om Andreas Engesvik og designstudioet Anderssen & Voll her.

 

 

"Turntable" i resirkulert aluminium av Nils Henrik Stensrud, samt hyllesystemet "Organize" av Dare to. Designstudio. FOTO: JOSEFIN JOHANSSON STUDIO
Anderssen & Voll har med tre objekter, blant annet pleddet "Aklé" for Røros Tweed. FOTO: ZETTELER

 

Nå er altså målet at flere av nykommerne skal befeste en posisjon internasjonalt. 100% Norway-utstillingen kan være en viktig inngangsbillett, så vel som Structure var i Milano, mener Fraser.

 

- London Design Festival har etter hvert blitt veldig stor og er nå spredt rundt i byen. Det kan gjøre det vanskeligere å bli oppdaget av de besøkende. Men det gir også store muligheter, så jeg anbefaler alltid utstillerne til å besøke de andre deltakerne og møte så mange folk som mulig.

 

Se et lite utvalg av utstillingsobjektene under.

 

Les mer på forsiden av Botrend og følg oss i sosiale medier her. Lurer du på noe? Send oss en e-post!

 

Andreas Bergsaker deltar for andre gang, og stiller ut prototypen "Haldar" og vasene "Singularity Vase". FOTO: ZETTELER
Martin Høgh Olsen stiller blant annet ut daybeden "Oak" - inspirert av Ekornes' "Svanette" fra 60-tallet. FOTO: ZETTELER
Domaas/Høgh stiller ut benken, lampene og boksene de viste frem i Milano tidligere i år. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Annerledes lys i metall og tre fra Pedersen & Leszinski. FOTO: ZETTELER
Andreas Engesvik prototype av stolen "Ida" og Martin Høgh Olsens "The Format Light". FOTO: JOSEFIN JOHANSSON STUDIO
Keramiker Ann Kristin Einarsen har tre prototyper, blant annet "Rolla" - inspirert av Norway Says salt- og pepperkverner for Muuto. FOTO: ZETTELER
Publisert 24. mai.2017 av

Det var vinter og kaldt ute. 

 

Trine Bakkeli (51) og mannen Stamati Stenseth (51) hadde akkurat kjøpt 60-tallsboligen med utsikt over Drammen sentrum, men overtakelsen var ikke før til sommeren. 

 

I den gode og varme leiligheten midt i sentrum, begynte Trine å planlegge hvordan hun kunne få oppfylt spile-drømmen i huset ”på landet”. 

 

Mens hun tittet gjennom inspirasjonsbilder på Hamran Snekkerverksteds hjemmesider, dukket noe interessant opp. 

 

– Ett av bildene var av en kafé som de har innredet i Lyngdal, og der var taket laget med eikespiler, forteller hun. 

 

Fra stuen mot gangen og kjøkkenet. Foto: Bettine Nicotra
Det nye skapet: 68 eikespiler med oljet overflate. Tre centimeter brede, fra gulv til tak. Foto: Bettine Nicotra

Paret sitter på hver sin barkrakk rundt den nye kjøkkenøya. Nå har de bodd i boligen siden i fjor sommer. 

 

– Vi var veldig tent på spiler, for det passet så godt til pergolaen ute og til byggestilen. Men vi måtte finne ut hvor vi kunne få det til, vi kunne ikke ha spiler i taket for ordinær takhøyde blir for lavt, så da ville vi følt at taket kom i hodet på oss, sier hun. 

 

Se det arkitekttegnede huset på Røa.

Slik så garderobeskapet ut tidligere. Foto: Stamati Stenseth
Slik ser det ut nå. Foto: Bettine Nicotra
Bak spilene er sorte plater. Foto: Bettine Nicotra

Det store valget 

 De spurte Hamran Snekkerverksted om de kunne lage et innebygd garderobeskap med spilefront. 

 

– Vi fortalte at vi ville lage en stilig løsning på den veggen der, sier Trine og viser til garderoben  i gangen.

 

Det var ikke noe problem. I løpet av kort tid fikk de tilsendt prøver på ulike spiler. 

 

– Ettersom dørene i huset er i teak, og det er tre dører i gangen, ønsket vi en farge på trespilene som harmonerte med dørene. Vi tok med en teak-kasse som vi brukte til luer og votter i gangen til snekkerverkstedet på Hamran, forteller hun.

 

Der så de på ulike tresorter og overflatebehandlinger.

 

– Og Janne, kjøkkenkonsulenten vår hos Hamran, lovet å sørge for at det ble en varm, litt teaklignende glød i eikespilene, sier Trine.

 

Hun foreslo at spilene kunne gå i ulike retninger og markere sonene i garderoben, men paret valgte å ha alle spilene i høyderetning. Nå ser garderobeskapet ut som en hel vegg når dørene er lukket.

 

All plass ble også utnyttet fra vegg til vegg. Garderoben skulle hovedsakelig inneholde jakker og sko. 

 

Derfor valgte de dobbelt heng med hattehylle øverst, på høyre side. På venstre side gikk de for uttrekkbare skuffer til sko. 

 

Strammet opp 80-tallsboligen.

Kombinasjon av skinn og treverk i stuen. Foto: Bettine Nicotra
Slik så nisjen på kjøkkenet ut tidligere. Foto: Stamati Stenseth
I dag er kjøkkenet pusset opp, og nisjen er erstattet med en peis. Foto: Bettine Nicotra

Skremt over kulden som ventet dem 

– Så husker jeg egentlig ikke hvordan vi endte med peisen, sier Trine.

 

– Vi visste at vi ville ha bort nisjen på kjøkkenet, tilføyer Stamati. 

 

Hullet i veggen skulle fylles med noe. Det noe ble like så greit en peis. 

 

– I hvert fall halvparten av innbyggerne i huset er kalde, sier Trine og ler.

 

– Jeg fryser mye, og ville at det skulle være godt og varmt her, så det var derfor vi fikk idéen, fortsetter hun.

 

Denne boligen vakte oppsikt på 50-tallet.

 

Ikke minst var det fint å kunne se fra gangen til kjøkkenet, og fra kjøkkenet til gangen. Og gjester som kom på besøk ville få en hyggelig velkomst. 

 

– Jeg hadde nok skremt Trine med hvor tøft det kunne være her om vinteren. Vi gikk jo barbeint i leiligheten hele vinteren gjennom, så det ble litt småpanikk for hva vinteren i hus kunne by på.

 

– Dere skulle ut på landet nå. 

 

– Ja, nå skulle vi på landet, sier Stamati. 

 

– Ja, skyter Trine inn.

 

– Vi tenkte at vi ikke måtte lufte for mye, for det kunne jo lukte kumøkk, fortsetter han humoristisk og ler. 

– Men det var et stykke unna. Og da vi hadde kjøpt sa vi: ”åh, dette kommer vi til å savne, det yrende livet og alle kaféene”. Men det kan vi jo bare gå til, og det gjør vi. Vi rusler ned til torget på syv minutter, sier han før han henter seg inn igjen. 

 

– Så den peisen kom som et ønske om mer varme, men også for kosen og for å gjøre noe spesielt ut av veggen.

 

– Visste dere at det var mulig å få det til?

 

– Det var mange som sa: ”det går ikke”, for det var ikke pipe der. Og mange mente vi burde ha gasspeis og bare ha en gassflaske i garderobeskapet. Det er jo mye mer renslig, men det er mer kos med ved, og som du sier så bor vi på landet, og på landet skal man fyre med ved, sier Stamati med et glimt i øyet.

 

Så viste det seg at det slett ikke var en utfordring å flytte fra leilighet til hus. Ikke fryser Trine på tærne, og i tillegg fikk de oppfylt spiledrømmen. 

 

Spesialtilpasset hylle på kjøkkenet. Foto: Bettine Nicotra
Tapetet fra By Lassen som paret hadde liggende, passet perfekt rundt peisen. Foto: Bettine Nicotra

Les mer på Botrends forside

 

Følg oss gjerne på Facebook og Instagram @botrend.no

Les mer

Laminat er folkets favoritt

Laminat står øverst på ønskelisten når nordmenn pusser opp.

Publisert 20. september.2016 av Mari Andersen Rosenberg/Ifi

Og det blir bare mer og mer pop. I 2016 ble det solgt nær 5 millioner kvadratmeter laminat i Norge. Det viser tall fra Prognosesenteret. Det er 7,2 prosent mer enn året før og cirka 1 million kvadratmeter mer enn parkett, som ligger på annenplass. Laminat er den store folkefavoritten når nordmenn skal legge nytt gulv. – Laminat er førstevalget for veldig mange. Det ser vi på omsetningen og utviklingen de senere årene. Tallene fra Prognosesenteret viser en forsterkning av trenden mot

Les mer

– Jeg liker det rommet her. Da vi bodde i rekkehuset i Leanglia måtte jeg gå bort til vinduet for å se hvordan vær det var, mens her får jeg det rett inn uansett om det er ruskevær eller fint vær. Nei, jeg liker det rommet her godt, sier Mette Mari Sønstebø Østad (37). Hun sitter ved trebordet på kjøkkenet og drikker nytrukket kaffe. I ovnen står et brett med boller og godgjør seg. Anna Alba (4) har nemlig hjulpet mamma å bake på morgenkvisten. Bli med hjem til keramikeren p

Les mer
Annonse

 I et romslig lokale på Rud i Bærum, holder Sandvika gardiner og interiør til. Sandvika gardiner og interiør var tidligere en del av produksjonsselskapet Sandvika Veveri AS, men har drevet selvstendig siden 2000. Butikken har egen systue og skreddersyr gjerne dine gardiner.  – Vi merker økende etterspørsel etter gardiner, gjerne som et supplement til innvendig solskjerming. Med gardiner til blir det prikken over i’en, sier Nina Bø (60), daglig leder. Kari Søndbø Disch (56) nikker

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland