Publisert 20. september.2016 av

For 13. året på rad skal det beste nye norske stilles ut under London Design Festival. Fra 22. til 25. september frontes norsk design gjennom utstillingen «100% Norway».

 

Utstillingen er et samarbeid mellom DOGA, Utenriksdepartementet og den norske ambassaden i London. Med på laget er også den anerkjente skribenten og redaktøren Max Fraser som har kurator.

 

Han er en av Storbritannias fremste eksperter innenfor moderne design – både som tidligere assisterende direktør for London Design Festival, samt redaktør for London Design Guide. Han har også skrevet en rekke designbøker som Design UK og Designers on Design sammen med Sir Terence Conran.

 

Etter å ha fulgt den norske utstillingen fra sidelinjen i mange år, er det han som nå har plukket ut de 17 utstillerne.

 

De spenner fra de mer etablerte, til nykommere som blant andre Noidoi og Dare to. Designstudio.

 

- Jeg har alltid satt stor pris på å besøke utstillingen, og har fulgt den tett siden det første året. Den har uten tvil vært den sterkeste presentasjonen noe land har hatt under London Design Festival, sier Max Fraser til Botrend.

 

Fra møbel til øl- og akevittglass for norske Sverre Uhnger.

 

Kurator for utstillingen, Max Fraser. FOTO: MARK COCKSEDGE

- Norsk design er kommet ut av skyggen

I år er temaet den norske designhistorien, og de utvalgte prosjektene byr på moderne tolkninger av vår designtradisjon. Det har resultert i en utstilling som både ser fremover og bakover på samme tid – kulminert i møbler, lys, keramikk og interiør.

 

- Vi ba søkerne om å se sin nye design i et historisk perspektiv. Målet er å vise verden både at Norge har en stolt og sterk designtradisjon - og hvordan dette har påvirket hva det beste av norsk design er akkurat nå. Norsk design er virkelig kommet ut av skyggen til våre naboland Sverige og Danmark, sier seniorrådgiver hos DOGA, Andreas Birger Johansen.

 

Han har jobbet tett med kurator Max Fraser og prosjektleder Silje Nesdal for å få utstillingen i havn, og mener det er en god miks de nå skal presentere for massene. Før utstillingen åpner, har også prestisjetunge, internasjonale magasiner hyllet den. Blant over 400 eventer og utstillinger, trekker Dezeen Magazine frem 100% Norway som én av ti ting man absolutt må få med seg.

 

Les mer om interiør og design på Botrend her.

Skiller seg ut i mengden

- Norske designere har en tendens til å styre unna det veletablerte og overflødige detaljer. De er flinke til å vise det essensielle og det taktile ved materialene de bruker, sier Fraser.

 

Les også: Se opp for Martin Solem.

 

Han hadde 60 søknader å gjennomgå, og besøkte flere av designerne for å ta produktene nærmere i synet før avgjørelsen skulle tas. Én ting er produktene, men de skal også passe inn i utstillingslokale, utfylle og stå til hverandre.

 

Dette arbeidet ga engelskmannen en bred innsikt i den norske designmiljøet. Og han ble overrasket over hvor lite miljøet faktisk er.

 

Osloform, representert ved Camilla Akersveen og Henrik Waarum, stiller ut hyllesystemet de lagde fordi produktene trengte utstillingsplass i Milano. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

- Det virker som om de er veldig nære hverandre, og ivrige etter å dele suksess med hverandre. Det er en positiv holdning som råder, sier Fraser om det norske designmiljøet.

 

Han første introduksjon til norsk design var med Norway Says i 2001. Designkollektivet bestod av møbel- og produktdesignerne Andreas Engesvik, Torbjørn Anderssen og Espen Voll, samt Frode Myhr og Tore Borgersen (fra 1999 til 2002). Kontoret ble dannet på bakgrunn av det de så som manglende nytekning innen norsk design, og nøt stor annerkjennelse både nasjonalt og internasjonal frem til avviklingen i 2009.

 

- De la nok grunnlaget for en internasjonal oppmerksomhet om norsk design. Og selv om de ikke arbeider sammen lenger, produserer deres respektive studioer fremdeles utmerkede produkter for kunder over hele verden, sier Fraser.

 

Du kan lese mer om Andreas Engesvik og designstudioet Anderssen & Voll her.

 

 

"Turntable" i resirkulert aluminium av Nils Henrik Stensrud, samt hyllesystemet "Organize" av Dare to. Designstudio. FOTO: JOSEFIN JOHANSSON STUDIO
Anderssen & Voll har med tre objekter, blant annet pleddet "Aklé" for Røros Tweed. FOTO: ZETTELER

 

Nå er altså målet at flere av nykommerne skal befeste en posisjon internasjonalt. 100% Norway-utstillingen kan være en viktig inngangsbillett, så vel som Structure var i Milano, mener Fraser.

 

- London Design Festival har etter hvert blitt veldig stor og er nå spredt rundt i byen. Det kan gjøre det vanskeligere å bli oppdaget av de besøkende. Men det gir også store muligheter, så jeg anbefaler alltid utstillerne til å besøke de andre deltakerne og møte så mange folk som mulig.

 

Se et lite utvalg av utstillingsobjektene under.

 

Les mer på forsiden av Botrend og følg oss i sosiale medier her. Lurer du på noe? Send oss en e-post!

 

Andreas Bergsaker deltar for andre gang, og stiller ut prototypen "Haldar" og vasene "Singularity Vase". FOTO: ZETTELER
Martin Høgh Olsen stiller blant annet ut daybeden "Oak" - inspirert av Ekornes' "Svanette" fra 60-tallet. FOTO: ZETTELER
Domaas/Høgh stiller ut benken, lampene og boksene de viste frem i Milano tidligere i år. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Annerledes lys i metall og tre fra Pedersen & Leszinski. FOTO: ZETTELER
Andreas Engesvik prototype av stolen "Ida" og Martin Høgh Olsens "The Format Light". FOTO: JOSEFIN JOHANSSON STUDIO
Keramiker Ann Kristin Einarsen har tre prototyper, blant annet "Rolla" - inspirert av Norway Says salt- og pepperkverner for Muuto. FOTO: ZETTELER
Publisert 15. april.2017 av

Sunniva og Øyvind Hammer bodde lenge sammen i en leilighet på Snarøya, men da familieforøkelsen ble et faktum, tok de det store steget og kjøpte sin første enebolig.

 

Det endte med en sliten bolig fra det glade 70-tall. Boligen ble solgt slik den opprinnelig ble bygget, men med et barn på vei, var det avgjørende at det ikke var de store forandringene som måtte gjøres før familien kunne ta i bruk boligen.

 

– Jeg så et enormt potensiale i boligen, mens Øyvind kun så utfordringer. Heldigvis fikk jeg overtalt han, forteller Sunniva.

Mye lys, men ingen innsyn

Paret kikket etter bolig i området Asker og Bærum, og da prospektet av huset på Hvalstad dukket opp, var det planløsningen og de store vinduene som fikk Sunniva til å stoppe opp.

 

– Jeg likte godt planløsningen i huset, som gjorde at vi slapp å flytte på rør og strøm. På visningen var den store stuen med de store vinduene det som var avgjørende, forklarer hun.

 

Huset ligger luftig og høyt plassert på tomten, som fører til at familien får inn masse lys, men har lite innsyn.

 

Saken fortsetter under bildene. 

Slik så kjøkkenet ut ved overtagelse. FOTO: PRIVAT
Dette ble resultatet etter oppussingen. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Kjøkken og spisestue er mørkt innredet. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Totalrenoverte på seks måneder

Sunniva så at huset kunne få et nytt uttrykk med enkle malingsstrøk, men et halvt år senere var boligen totalrenovert.

 

– Jeg la en plan og tegnet huset mens vi fremdeles bodde på Snarøya. Det var ikke helt planen å endre alt på så kort tid, men da vi først satte i gang gikk det fort, forteller hun.

 

Se resten av Sunnivas hjem her

 

De startet med å rive det gamle kjøkkenet og fjerne overflødige vegger for å få en åpen løsning. I tillegg så de seg nødt til å fjerne badstuen og vaskerommet for å få større plass til et bad. Det ble også det rommet som var mest utfordrende å pusse opp.

 

– Vi brukte mest tid på badet, men det var en spennende utfordring å skape en spafølelse på begrenset plass. Nå får derimot hele familie plass under morgen-rushet, smiler hun.

 

Saken fortsetter under bildene. 

Stuen i ekte 70-tallsstil. FOTO: PRIVAT
Stuen har fått en real make over. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Stuen er lekkert innredet i mørke farger. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

 

Sunniva er opptatt av farger, og sett bort fra badet, synes hun fargebruken i hjemmet var noe av det mest utfordrende.

 

Slik totalrenoverte de 80-tallsboligen

 

I dag er mesteparten av hjemmet malt i mørke toner.

 

– Jeg har ikke alltid likt å ha det mørkt rundt meg, men jeg var lei det alle andre hadde. Jeg startet med en fondvegg i mørk kontrastfarge i leiligheten på Snarøya, og da det falt i smak, visste vi at huset vi kjøpte kom til å bli mørkt. Jeg ville ha en avslappende følelse her hjemme, og det føler jeg de dempende og mørke fargene tilfører. På dagtid slipper de store vinduene likevel inn nok lys, mener hun.

Sunniva har et øye for detaljer. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

– Planlegging er viktig

Paret hadde flaks med boligkjøpet, da de både fikk huset under takst og fikk solgt boligen på Snarøya rett etter at markedet skjøt fart.

 

Totalrenoverte 70-tallshuset på to måneder

 

Det resulterte i at de fikk en halv million ekstra å rutte med, og til sammen hadde de et oppussingsbudsjett på 1,7 millioner kroner.

 

– Vi har gjort mye av jobben selv, i tillegg til at vi har fått mye god hjelp av venner når det kommer til ting som riving, gipsing og maling. Men det er viktig å huske på at oppussing tar tid. Det er hele tiden prosesser som må følges opp. Planlegging er viktig, og tenk nøye gjennom hva man ønsker å prioritere, tipser hun.

Sunniva synes badet var et av de mest utfordrende rommene å pusse opp. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Nå har badet fått en spa-følelse over seg. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

 

Paret er godt fornøyd med resultatet av oppussingsprosjektet, men har ingen planer om å gi seg helt ennå.

 

– Jeg må si at det ble veldig mye bedre enn vi hadde trodd. Jeg elsker den store, åpne løsningen i andre etasje, i tillegg til velværefølelsen på badet. Men vi ønsker å bygge ut og skifte vinduer, så vi får nok jobbe hardt noen år til, smiler hun.

Også gangen er malt i en mørk blåfarge. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Med store vinduer og lyse gulv får spisestuen nok lys. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Les mer

Norges største kunstfestival «Oslo Open» arrangeres 22. og 23. april. Denne helgen vil rundt 380 kunstnere åpne dørene til sitt mest hemmelige rom. Her skal de vise frem hva de driver med til daglig – alt fra maleri, fotografi, keramikk, smykkekunst, skulptur og det fantasien kan tenke seg. - Jeg mener alle mennesker har godt av å møte en kunstner på jobb. Da får man drept noen myter, sier prosjektkoordinator Marthe Elise Stramrud (32), som selv er kunstner. - Man ser kanskje for

Les mer

Slik feirer Tone Kroken påske

Røft og rustikt.

Publisert 20. september.2016 av Bettine Nicotra

Til påske dekker interiørstylist Tone Kroken selvsagt et lekkert festbord. Bordekkingen er rustikk med gull – ikke gult. - Mitt tips er at man ikke velger for mange farger når man dekker bord. La heller fargene i maten komme frem, sier hun. Selv har hun dekket et bord i sort, brunt, grått og gull. Serviset er grått og tøft, og linduken er sort. - Men ønsker du et mer elegant påskebord, kan du velge hvit linduk. Så enkelt forandrer man uttrykket fra røft og tøft til elegant og s

Les mer
Annonse

Montana er et modulbasert hyllesystem med uendelig mange muligheter. Montana ble utviklet av Peter Lassen i 1982. Filosofien er enkel: Alle elementer i Montanas univers skal kunne kombineres, være praktiske, vakre og vare lenge.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland