Publisert 20. september.2016 av

For 13. året på rad skal det beste nye norske stilles ut under London Design Festival. Fra 22. til 25. september frontes norsk design gjennom utstillingen «100% Norway».

 

Utstillingen er et samarbeid mellom DOGA, Utenriksdepartementet og den norske ambassaden i London. Med på laget er også den anerkjente skribenten og redaktøren Max Fraser som har kurator.

 

Han er en av Storbritannias fremste eksperter innenfor moderne design – både som tidligere assisterende direktør for London Design Festival, samt redaktør for London Design Guide. Han har også skrevet en rekke designbøker som Design UK og Designers on Design sammen med Sir Terence Conran.

 

Etter å ha fulgt den norske utstillingen fra sidelinjen i mange år, er det han som nå har plukket ut de 17 utstillerne.

 

De spenner fra de mer etablerte, til nykommere som blant andre Noidoi og Dare to. Designstudio.

 

- Jeg har alltid satt stor pris på å besøke utstillingen, og har fulgt den tett siden det første året. Den har uten tvil vært den sterkeste presentasjonen noe land har hatt under London Design Festival, sier Max Fraser til Botrend.

 

Fra møbel til øl- og akevittglass for norske Sverre Uhnger.

 

Kurator for utstillingen, Max Fraser. FOTO: MARK COCKSEDGE

- Norsk design er kommet ut av skyggen

I år er temaet den norske designhistorien, og de utvalgte prosjektene byr på moderne tolkninger av vår designtradisjon. Det har resultert i en utstilling som både ser fremover og bakover på samme tid – kulminert i møbler, lys, keramikk og interiør.

 

- Vi ba søkerne om å se sin nye design i et historisk perspektiv. Målet er å vise verden både at Norge har en stolt og sterk designtradisjon - og hvordan dette har påvirket hva det beste av norsk design er akkurat nå. Norsk design er virkelig kommet ut av skyggen til våre naboland Sverige og Danmark, sier seniorrådgiver hos DOGA, Andreas Birger Johansen.

 

Han har jobbet tett med kurator Max Fraser og prosjektleder Silje Nesdal for å få utstillingen i havn, og mener det er en god miks de nå skal presentere for massene. Før utstillingen åpner, har også prestisjetunge, internasjonale magasiner hyllet den. Blant over 400 eventer og utstillinger, trekker Dezeen Magazine frem 100% Norway som én av ti ting man absolutt må få med seg.

 

Les mer om interiør og design på Botrend her.

Skiller seg ut i mengden

- Norske designere har en tendens til å styre unna det veletablerte og overflødige detaljer. De er flinke til å vise det essensielle og det taktile ved materialene de bruker, sier Fraser.

 

Les også: Se opp for Martin Solem.

 

Han hadde 60 søknader å gjennomgå, og besøkte flere av designerne for å ta produktene nærmere i synet før avgjørelsen skulle tas. Én ting er produktene, men de skal også passe inn i utstillingslokale, utfylle og stå til hverandre.

 

Dette arbeidet ga engelskmannen en bred innsikt i den norske designmiljøet. Og han ble overrasket over hvor lite miljøet faktisk er.

 

Osloform, representert ved Camilla Akersveen og Henrik Waarum, stiller ut hyllesystemet de lagde fordi produktene trengte utstillingsplass i Milano. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

- Det virker som om de er veldig nære hverandre, og ivrige etter å dele suksess med hverandre. Det er en positiv holdning som råder, sier Fraser om det norske designmiljøet.

 

Han første introduksjon til norsk design var med Norway Says i 2001. Designkollektivet bestod av møbel- og produktdesignerne Andreas Engesvik, Torbjørn Anderssen og Espen Voll, samt Frode Myhr og Tore Borgersen (fra 1999 til 2002). Kontoret ble dannet på bakgrunn av det de så som manglende nytekning innen norsk design, og nøt stor annerkjennelse både nasjonalt og internasjonal frem til avviklingen i 2009.

 

- De la nok grunnlaget for en internasjonal oppmerksomhet om norsk design. Og selv om de ikke arbeider sammen lenger, produserer deres respektive studioer fremdeles utmerkede produkter for kunder over hele verden, sier Fraser.

 

Du kan lese mer om Andreas Engesvik og designstudioet Anderssen & Voll her.

 

 

"Turntable" i resirkulert aluminium av Nils Henrik Stensrud, samt hyllesystemet "Organize" av Dare to. Designstudio. FOTO: JOSEFIN JOHANSSON STUDIO
Anderssen & Voll har med tre objekter, blant annet pleddet "Aklé" for Røros Tweed. FOTO: ZETTELER

 

Nå er altså målet at flere av nykommerne skal befeste en posisjon internasjonalt. 100% Norway-utstillingen kan være en viktig inngangsbillett, så vel som Structure var i Milano, mener Fraser.

 

- London Design Festival har etter hvert blitt veldig stor og er nå spredt rundt i byen. Det kan gjøre det vanskeligere å bli oppdaget av de besøkende. Men det gir også store muligheter, så jeg anbefaler alltid utstillerne til å besøke de andre deltakerne og møte så mange folk som mulig.

 

Se et lite utvalg av utstillingsobjektene under.

 

Les mer på forsiden av Botrend og følg oss i sosiale medier her. Lurer du på noe? Send oss en e-post!

 

Andreas Bergsaker deltar for andre gang, og stiller ut prototypen "Haldar" og vasene "Singularity Vase". FOTO: ZETTELER
Martin Høgh Olsen stiller blant annet ut daybeden "Oak" - inspirert av Ekornes' "Svanette" fra 60-tallet. FOTO: ZETTELER
Domaas/Høgh stiller ut benken, lampene og boksene de viste frem i Milano tidligere i år. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Annerledes lys i metall og tre fra Pedersen & Leszinski. FOTO: ZETTELER
Andreas Engesvik prototype av stolen "Ida" og Martin Høgh Olsens "The Format Light". FOTO: JOSEFIN JOHANSSON STUDIO
Keramiker Ann Kristin Einarsen har tre prototyper, blant annet "Rolla" - inspirert av Norway Says salt- og pepperkverner for Muuto. FOTO: ZETTELER
Publisert 04. februar.2017 av

Neste uke åpner Skandinavias største designmesse. Til Stockholm Furniture & Light Fair kommer bransjefolk og presse fra hele verden. Skandinavisk design står sterkere enn noen gang – nå vil resten av verden ha rent, enkelt og funksjonelt design.

 

De besøkende ser også til de unge talentene. Unge designspirer som ser etter nye samarbeid eller produsenter.

 

Stockholms-messen har fokusert på unge talenter lenge. Med egne stands for designskoler som Aalto University School of Arts, KHiO og Møbeldesign KADK. Samt en egen scene for nykommerne: Greenhouse. 31 designere fra 18 land kom i år gjennom det trange nåløyet.

 

Blant dem er Studio Føy. Et Oslo-basert studio bestående av produktdesignstudentene Siri Line og Guro Sørbø Midtun, begge 24 år gamle.

 

- Det er en viktig messe. Vi var der i fjor og har sett at ting har kommet i produksjon i etterkant. Det er kjempesjanse til å få vist frem hvem vi er, sier Siri Line.

 

Designlek

De to designerne ble kjent under studiene på HiOA på Kjeller. De går nå første året på master i produktdesign, og dannet eget aksjeselskap for et knapt år siden.

 

Til Greenhouse og Stockholm tar de med seg bacheloroppgaven i produktdesign; trebenken «Pusle» med avtakbare, fargerike puter i ullstoff fra Kvadrat. Lysestakene «Stable», prøveprodusert av Magnor Glassverk. Og den splitter nye krakken «Flamingo» - utviklet i anledning Greenhouse.

 

Les mer om studentdesign

 

- Vi har et ganske tydelig uttrykk, og har noen produsenter i tankene. Noen vi håper at vil ta turen innom oss, sier Guro Sørbø Midtun.

 

Formspråket til Studio Føy er rent og enkelt. Det er produkter i tradisjonelle, norske materialer som tre og ull. De to designerne sier de er upåvirket av trender, og jobber modulbasert.  De ønsker at brukeren selv skal velge det endelige uttrykket. Det skal være lek med design.

 

- Vi jobber med møbler og interiørprodukter generelt. På skolen har de gode verksteder så vi får prøve oss på alt mulig. Glassblåsingen hos Magnor var nytt for oss, og vanskeligere enn vi trodde. Vi jobber hele tiden med å utforske de ulike materialene, forteller Sørbø Midtun.

 

Studio Føy reiser til Stockholm med "Flamingo", "Stable" og "Pusle". FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Designerne dokumenterer hyppig, og på Instagram viser de prosessen med kontoen @studio.foy    Som sene kveldstimer med spraylakkering av metallstengene til Flamingo-krakken.

 

- Det blir lange dager på skolen, og særlig Flamingo har vi jobbet mye med. Å få til en flatpakke-løsning var ingen enkel oppgave, sier Siri Line.

 

Les mer om norsk design på Botrend

 

- Et springbrett til en karriere i bransjen

Mange har fått sine første oppdrag gjennom Greenhouse. I fjor oppdaget den norske lampeprodusenten Northern Lighting de Berlin-baserte designerne Yuue (som også stiller ut i år). Det resulterte i lampen «Balance» som nå skal lanseres under messen.

 

 Les også: Slik skal norske Vestre møblere Europa og New York

 

- Greenhouse er en mulighet til å synes for bransjen og pressen, og for å knytte kontakter. Vi har ca. 40.000 besøkende og mange produsenter går innom Greenhouse for å oppdage nye talenter. For mange er det et springbrett til en karriere i bransjen, sier kurator Cecilia Nyberg.

 

Hun vil ikke uttale seg spesifikt om Studio Føy, men har trukket frem designduoen som en av fire under parolen «Design Stars of tomorrow» på deres sider.

 

Les også: Satser på helnorsk sofa

Krakken "Flamingo" har en pute i ullstoff fra Kvadrat og spraylakkerte metallbein. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

- Det mest spennende med ung design i dag er opptatt av omverdenen. De er opptatt av, og stiller mange spørsmål om holdbarhet og etikk, sier Nyberg.

 

Det er blant tingene de to designerne i Studio Føy ser frem til å lære mer av i Stockholm. Få erfaring av å stå på stand, og hva de kan gjøre videre for å oppnå drømmen om å leve av design. Kutte ut de mange ekstrajobbene de har ved siden av.

 

- Selvfølgelig er det et stort ønske om at noen produsenter vil produseres vårt design. Vi er i en oppstartsfase der vi tror det er viktig å få produktene våre ut, for å klare å etablere oss i markedet som et designstudio og faktisk leve av dette, sier Guro Sørbø Midtun.

 

Om knappe tre uker skal de ut i praksis hos Anderssen & Voll. Hos noen som har fått det til, og som de ser opp til.

 

- Det blir spennende å se hvordan de har fått det til. Gjennom å produsere for andre og samtidig starte sin egen produksjon med merket Nedre Foss, sier Siri Line.

 

 

(F.v.) Guro Sørbø Midtun og Siri Line. "Flamingo" skal vises frem for første gang i Greenhouse. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Les mer på Botrends forside

 

Tips oss gjerne her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

(F.v.) Guro Sørbø Midtun og Siri Line. Benken "Pusle" er laget med flyttbare puter. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Trebenken "Pusle" var bacheloroppgaven i produktdesign, lysestakene "Stable" er prøveprodusert hos Magnor Glassverk. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Fra Greenhouse 2016. I år skal 31 designere fra 18 land stille ut her. FOTO: GUSTAV KARLSSON FROST
Les mer

Stuen er et bruksrom. Den skal brukes til både festlige sammenkomster, måltider, filmkvelder, ettermiddagslurer, barnelek og kvalitetstid med familien. Den skal være praktisk samtidig som vi ønsker at den skal være et godt sted å slappe av. Her er 3 små tips som kan komme godt med til stueoppussingen.

Les mer

Vinteren i Norge er lang og mørk, og desto viktigere blir belysningen rundt deg. Det mener i hvert fall interiørarkitekt Henriette Bergsjø. Når det kommer til belysning av hus og hage, avhenger resultatet av hvor du plasserer lyskilden, og hvordan lyset faller. – Lys er mer enn bare lampeform, sier hun.

Les mer
Annonse

SOVEROMSoverommet skal helst være et rom forbunnet med hvile og avslapning, så velg for eksempel en mørk, dyp og matt farge på veggen for å skape et lunt rom, med hotellfølelsen hjemme. Videre kan du velge ett bilde på den ene siden, og gi luft på den andre siden av rommet. Alternativt er en full bildevegg eller ett stort bilde som kan få leve alene. Alt for mye på veggen på soverommet kan skape kaos. Bruk flere puter og et fint sengetepper når du rer opp sengen. Det gir volum, o

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland