Publisert 21. september.2016 av

Små leiligheter går unna i dagens  boligmarked.

 

Nylig ble en leilighet, der ALT av interiør var originalt fra 1966, solgt for 610.000 kroner over prisantydning.

 

Les alt nytt av  eiendomsnyheter på  Botrend. 

 

Leiligheten lå i dette bygget. FOTO: NORDVIK & PARTNERE

Tilbake til 60-tallet

 

Leiligheten på 43 kvm i annen etasje i Durudveien på Haslum ble nylig markedsført som «back to the sixties».

 

- I leiligheten hadde tiden stått stille. Tapete, gulvet, kjøkkenet, badet – alt var slik det var fra huset var nytt, forklarer eiendomsmegler og partner i Nordvik & Partners, Ellen Maxine Onsum.

 

Så stor var interessen for objektet, at det første budet kom – usett - så snart leiligheten ble lagt ut på Finn.

 

Finn-annonsen fikk 4.600 treff.

 

- Det kom inn fire bud fredag kveld etter visning, og totalt var det 11 budgivere mandag ettermiddag, sier Onsum, og legger til at hovedvekten var unge kjøpere.

 

Slik forvandlet de leiligheten fra 1982

 

Ellen Maxine Onsum hos Nordvik & Partners. FOTO: NORDVIK&PARTNER

Markedet overrasker

 

At salgssummen endte godt over prisantydning, skyldes ifølge megleren flere momenter.

 

Blant annet hvordan borettslaget drives, beliggenheten, godt vedlikehold og den korte avstanden til kommunikasjon.

 

- Etter mine 17 år som eiendomsmegler har det sjelden vært vanskeligere å fastsette prisen på boliger i Osloområdet. Markedet overrasker stadig i forhold til hva det er villig til å betale for, sier Onsum.

Rift om boliger

 

Dagens boligmarked er fortsatt preget av lavt utbud. Nå etterlyser megleren selgerne.

 

- Selv om dette objektet nok tiltrekker seg flere førstegangskjøpere opplever jeg at markedet er preget av at flere selgere vegrer seg for å selge før de har kjøpt fordi de ikke vet hva de kan få tak i av ny bolig. Fordi det er så lite boliger i markedet og stor rift om de boligene som ligger ute. Boligmarkedet trenger flere selgere for å gjenskape balansen, sier Onsum.

 

Originalt kjøkken fra 1966. FOTO: NORDVIK & PARTNERE

Høye krav til bolig

 

På Haslum må alt gjøres for å få leiligheten opp til 2016-standard. Det ser likevel ikke ut til å ha skremt bort kjøpere.

 

Likevel mener Onsum at dagens unge har høye krav til hvordan de vil bo.

 

- Det er ikke lenger slik at de yngre flytter inn og tar litt og litt. Kravene er høye og de aller fleste uttrykker at de ikke kan bo med linoleumsgulv og gammel tapet på veggene, selv om det er rent. Kjøkken og bad og det også høye krav til, og det er nok ingen av visningsdeltakerne som ikke ønsket totalrenovering av leiligheten, forklarer hun.

 

En annen leilighet i Sandvika ble nylig solgt for 600.000 kroner over prisantydning. 

 

– Etterspørselen er veldig høy! I Lychesvingen fikk jeg 28 navn på listen i løpet av få dagers markedsføring, sier eiendomsmegler Fredrik Morris Michaelsen i Privatmegleren Thøgersen og partnere.

 

Les flere saker på Botrends forside her. 

 

Ta gjerne kontakt  med oss, og følg oss på Facebook og Instagram. 

 

 

Botrend fikk kritikk i PFU

Pressens Faglige Utvalg mener Botrend ikke var tydelige nok på lenking i artikkel om vasesamarbeid.

Publisert 28. mars.2017 av

PFUs uttalelse lyder som følger: 

Klagen gjelder Budstikkas nettmagasin Botrend: en nettartikkel publisert på Botrend.no og et Facebook-innlegg publisert på Botrends Facebook-side. Nettartikkelen handlet om en lokal kunstner med ny vasekolleksjon og et nylig inngått samarbeid med designbutikker. Facebook-innlegget handlet om nye fargetrender fra Jotun. Under profilnavnet «Botrend» på Facebook stod vignetten «Sponset».

 

Klager reagerer på at redaksjonelle artikler og innlegg fra Botrend ser ut som reklame, og anfører at de påklagede publiseringene får henne til å lete etter merket «annonsørinnhold». Når det gjelder Facebook-innlegget, viser klager til vignetten «Sponset», som sammen med innleggets innhold ellers gjør at klager mener det hele fremstår som annonsør-innhold. Klager etterlyser en prinsipiell diskusjon om sponsing av redaksjonelle artikler på Facebook, der den omtalte har en klar kommersiell fordel av sponsingen. Når det gjelder nettartikkelen, er den for så vidt en grei nyhet, skriver klager, men hun reagerer på måten den er skrevet på: «for her mangler det ikke på gratis markedsføring på redaksjonell plass». Klager viser i begge tilfeller til Vær Varsom-plakatens (VVP) punkt 2.6 og 2.7.

 

Budstikka skriver at Botrend aldri har hatt til hensikt å viske ut skillet mellom redaksjonelt innhold og reklame. Det vises til merkingen av det kommersielle stoffet, og til skillet mellom redaksjonen og salgsavdelingen, der sistnevnte lager det kommersielle stoffet. Når det gjelder Facebook-publiseringen, opplyser redaksjonen at den betaler for å fremme enkelte artikler for å nå flest mulig lesere. Avisen anfører at det å betale for distribusjon av redaksjonelt innhold, er noe mediene alltid har gjort. På Facebook får imidlertid alle innlegg som fremmes automatisk vignetten «Sponset». Budstikka ser at begrepet «Sponset» kan fremstå noe forvirrende, særlig i de tilfellene hvor en artikkel med en positiv grunntone kan antas å ha en positiv tilleggseffekt for en kommersiell aktør. Men avisen mener innlegget ikke kan sies å bryte med prinsippet i VVP 2.6 og 2.7, fordi hensikten har vært å skape økt lesning av redaksjonelt innhold, ikke å promotere en kommersiell aktør. Den påklagede nettartikkelen er en ordinær redaksjonell artikkel. For Botrends lesere er dette en nyhet, og noe Botrend må kunne omtale, skriver Budstikka.

 

Pressens Faglige Utvalg forstår at det er journalistisk interessant for et magasin som Botrend å omtale nye fargetrender, og at en lokal kunstner presenterer  en ny vasekolleksjon og innleder samarbeid med designbutikker. Dette er tema som må sies å ha aktuell og allmenn interesse for Botrends lesere.

 

Når det gjelder Facebook-innlegget, konstaterer utvalget at det ikke er artikkelen i seg selv som skal vurderes, men delingen, slik den fremstod på Facebook. Utvalget viser generelt til VVP punkt 2.6, om at det skal være et klart skille mellom journalistikk og reklame. Videre minner utvalget om viktigheten av å merke kommersielt innhold også her, noe utvalget merker seg at Budstikka gjør.

 

I det påklagede tilfellet ser utvalget, som både klager og innklaget også gjør, det problematiske i at et redaksjonelt innlegg får vignetten «Sponset». Utvalget mener ikke at mediene skal avstå fra å fremme innhold på Facebook, og Botrend kan vanskelig lastes for at Facebook har valgt begrepet «Sponset» på den aktuelle vignetten.

 

Når det er sagt, vil utvalget minne om viktigheten av at mediene også ivaretar sin troverdighet og tillit i sosiale medier. En vignett som «Sponset», bør derfor føre til økt varsomhet hos redaksjonen når det gjelder hvordan innlegg som fremmes på Facebook omtales. Utvalget mener at Budstikka i det påklagede tilfellet kunne gjort mer for å tydeliggjøre for publikum at innlegget er redaksjonelt. Likevel, at Budstikka ikke gjorde det, er i dette tilfellet ikke alvorlig nok til å påføre Budstikka en fellelse, ettersom Budstikka vanskelig kan lastes for vignetten «Sponset».

 

Når det gjelder nettartikkelen, ser utvalget at omtalen fremstår som svært positiv, og derfor også vil ha reklameverdi for de omtalte. At noe har reklameverdi, innebærer imidlertid ikke at omtalen nødvendigvis er ensbetydende med skjult reklame og i strid med god presseskikk. Utvalget har mange ganger uttalt at det er presseetisk akseptabelt å omtale produkter, merkenavn og kommersielle interesser. Det avgjørende i denne sammenheng er hvorvidt omtalen er, og fremstår som, journalistisk motivert og ikke som reklame, eller en ukritisk videreformidling av PR-stoff.

 

Utvalget kan likevel forstå klagerens undring når det pekes på nettartikkelens svært positive omtale av kunstneren, hennes produkter og produksjons- og salgssamarbeid, ledsaget av mange bilder og beskrivelser av produktene, og kombinert med utstrakt lenkebruk som også går til produsentens nettbutikk og andre salgstilbud.

 

Ut i fra artikkelens innhold og tilsvarsrunden i denne klagesaken har utvalget ikke grunnlag for å mene at artikkelen ikke skal være journalistisk motivert. Det utvalget imidlertid skal ta standpunkt til er om skillet mellom journalistikk og kommersielt innhold er åpenbart for publikum. Utvalget viser til tidligere uttalelser om at det særlig ved bruk av lenker inne i redaksjonell tekst bør være «overtydelig» merking når leseren bringes over til kommersielt innhold. Det er det samlede helhetsinntrykk av denne artikkelen som etter utvalgets syn gjør  det nødvendig med klarere merking av de to lenkene som fører til salgstilbud.

 

Budstikka har opptrådt kritikkverdig på punkt 2.6 i Vær Varsom-plakaten.

Les mer

Botrend vil frem mot påske presentere status i markedet for fjellhytter i seks av de mest populære hytteområdene i noen få timers kjøreavstand fra Oslo. Først ut er kommunene Krødsherad og Sigdal, som inneholder et av de aller mest attraktive hyttemarkedene: Norefjell. Tilsammen er det i overkant av 70 eiendommer i disse kommunene som ligger ute for salg på Finn. 14 av disse er prosjektet Norefjellstua, hvor det totalt bygges 24 luksusleiligheter. De største leilighetene på ca 200 kva

Les mer

Budstikka har tidligere skrevet om planene om leiligheter i Snoveien, som Johan Christian Borchgrevink fra Høvik i Bærum står bak. Nå er utbyggingsområdet utvidet, og ytterligere seks boliger i Terrasseveien er kjøpt opp/er i ferd med å bli kjøpt opp i Terrasseveien. Opprinnelig 165 leiligheter– Det er for å få med hele kvartalet. Disse boligene hadde også kommet veldig i skyggen av utbyggingen, så jeg mener at dette er en veldig god løsning for alle parter. De kan flytte videre

Les mer
Annonse

Varsling på mobilen, fjernstyring av boligen, nøkkelløs adgang.. Ny teknologi gir nye muligheter for sikring av boligen. De ulike leverandørene har ulike løsninger og prisene kan variere mye. Nå kan du sammenligne løsninger og priser raskt og enkelt. 

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland