Publisert 23. september.2016 av

Det var den kreative måten å annonse oppussingsobjektet i Bærum på, som førte til en god salgspris, mener eiendomsmegler Edvard Chapsang.

 

Sammen med Eie-kollega Ole Herman Grongstad, og inspirert av kolleger i Bergen, lagde de en annerledes og unik boligannonse da den 202 kvadratmeter store eneboligen i Blomsterkroken skulle selges.

 

Denne uken ble det solgt – til 6, 9 millioner. Hele 700.000 kroner over prisantydningen som var satt til 6,2.

 

- Det er fantastisk. Selger hadde aldri trodd at vi skulle ende opp her. De har fulgt med de også, og sammenlignet med tidligere salg, sier Chapsang.

 

For en måned siden ble nemlig et tilsvarende oppussingsobjekt i samme gate, men uten ende, solgt for 6.000.030 kroner.

 

 

Edvard Chapsang i Eie Eiendomsmegling. FOTO: EIE

- Det var det ikke vi som hadde salgsansvaret for. Vi fikk et par ekstra bud på grunn av stylingen, sier Eie-megleren.

 

Se Ari Behns nye bolig i Lommedalen.

 

- Vær kristisk til boligstyling

- Vi som forbrukere må være kritisk til boligstyling. Som boligkjøper må du aldri glemme at stylingen er der for at du skal betale mer, sier fagdirektør i Forbrukerrådet, Thomas Bartholdsen.

 

Han mener boligstyling er en aggressiv markedsføring for å få ut mer av boligkjøpere og stiller seg kritisk til påstander om at prisene øker i takt med stylingen.

 

- Jeg nekter å tro at effekten er så stor som man vil ha det til fordi nesten alle boligkjøpere sammenligner. Vi sammenligner med kvadratmeterpris nettopp fordi vi ikke har lyst til å bli den som kjøper en bolig for så å oppdage at vi får mindre ved et videresalg, sier Bartholdsen.

 

Han poengterer likevel at det er noe annet om man kjøper et renoveringsobjekt som åpenbart er modent for oppussing. 

 

- Som boligkjøper er det en fordel om boligen er tom og rengjort. Da blir du ikke distrahert av stilige innredninger.

 

- Jeg vil påstå at vi fikk et par hundre tusen kroner ekstra, sier megler Edvard Chapsang. FOTO: ANDERS KJØNDAL
Eneboligen fra 1964 går over tre plan og har 676 kvm stor tomt. FOTO: ANDERS KJØNDAL

- Et tegn på at det gjelder å tenke utenfor boksen

Allerede før vising kom det inn et forhåndsbud på 6,5 millioner kroner. Det ble stående til siste visning som ble avholdt mandag denne uken.

 

- Det var selvfølgelig med på å starte budrunden, sier Edvard Chapsang.

 

Nok en gang sov folk i kø for å sikre seg ny bolig.

 

Det var god spredning på visningsdeltakerne. Alt fra unge par til familier, og folk som lever av å pusse opp boliger før de selges videre, hadde lagt turen til Haslum. Av de 35 som kom på visning, var det flere som henviste til annonsestuntet.

 

- Noen sa også at de kom kun på grunn av annonsen. Det er et tegn på at det gjelder å tenke utenfor boksen, sier Edvard Chapsang som legger til at de kommer til å fortsette med flere stunt fremover.

 

Les flere saker på Botrends forside her. 

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

Publisert 19. april.2017 av

Mandag 6. mars ble ferdighuset fra 1973 solgt for 1,1 millioner kroner over prisantydning. Kjøper var Sibirius eiendom, som er et lite og forholdsvis nystartet eiendomsutviklingsfirma med kun to ansatte.

 

Mandag 3. april overtok de boligen, som ligger på Rykkinn i Bærum,  som ny eier.

 

– Rykkinnveien 61 har en veldig fin beliggenhet midt i Vestlia, med fantastisk utsikt og gode solforhold, men alt er 40 år gammelt, sier styreleder Anders Huitfeldt-Kaas (70) i Sibirius eiendom, som driver firmaet sammen med Vassili Sibirius (28), som er daglig leder.

I tillegg til gammel og utdatert standard, kan eneboligen skilte med både fukt i kjeller og råte i vegger.

 

Det bekymrer imidlertid ikke Huitfeldt-Kaas.

 

– Vi regner med at alt skal moderniseres, sier han.

 

Mål: 5 prosent fortjeneste

Huitfeldt-Kaas føler ikke at de ødelegger for privatpersoner på boligmarkedet med slike oppkjøp.

 

– Det er ingen privatperson som kan kjøpe et slikt objekt, ta det litt etter litt og tro at man kan bo der mens man holder på. Dette må tas med én gang, og det må gjøres effektivt, fastslår han.

 

Les også: Slik forvandlet de den slitne 70-tallsboligen

 

Eneboligen på øvre Rykkinn er Sibirius Eiendoms fjerde prosjekt. To tomannsboliger i Oslo ble god butikk, mens en leilighet i Oslo ble solgt uten at det kom noen kroner inn i kassen.

 

Målet for eneboligen på Rykkinn er 5 prosent netto fortjeneste.

 

Les også: Totalrenoverte 70-tallsboligen på to måneder

 

– Det vi skal leve av er god gjennomføring og kjøp av objekter som tåler å skulle rehabiliteres. Vi skal gjøre de riktige tingene på en rasjonell og kostnadseffektiv måte, forteller styrelederen.

 
Eneboligen ligger vestvendt med gode solforhold, men huset må oppgraderes utvendig. Foto: Kim van der Linden

Firmaet regner med å pusse opp i rekordfart, og har allerede hyret inn megler til salget.

– Vi trenger seks–syv uker byggetid, så det vil ta rundt åtte uker fra vi begynner til fotografen kan ta bildene til prospektet, fastslår Huitfeldt-Kaas.

 

Stor risiko

Megleren som har fått oppdraget med å selge Rykkinn-boligen er godt kjent med den type virksomhet.

 

– Det er mange som ser muligheter for fortjeneste med lav rente og høye boligpriser. I tillegg er det lite volum, noe som betyr færre jobber for snekkere og andre håndverkere. Det gjør at de som driver med dette kan få rimelig arbeidskraft, sier Edvard Chapsang i Eie Eiendomsmegling.

 

Les også: Hvordan leve i et oppussningsobjekt

 

Men på tross av et godt boligmarked om dagen forteller boliganalytiker Bjørn-Erik Øye i Prognosesenteret at det ikke er gitt at slik virksomhet gir positive resultater.

 

– Det er et risikoforetagende. Det er knyttet veldig stor risiko til dette og man må ha tro på at det man gjør er rett, sier Øye.

På 70-tallet var dette kjøkkenet moderne. Om få uker er et nytt på plass. Foto: Kim van der Linden

Han begrunner det blant annet med utsikter til flere boliger på markedet etter en tid med nedgang i antall omsetninger, som kan bidra til en utflating i boligprisene.

 

– Det er veldig mange som gjør denne type operasjoner. Det er mange som tjener på det, men også mange som taper på det grunnet overdreven vurderingsevne. Man må ha god selvtillit eller god erfaring, avslutter boliganalytikeren.

Å gå inn i rommene i boligen er som en tidsreise 40 år tilbake i tid. Foto: Kim van der Linden
Les mer

Botrend ser på status i markedet for fjellhytter før påske, og ser på seks av de mest populære områdene innen rimelig reiseavstand fra Oslo. Rundt Lillehammer er det muligheter både for skiløperne og alpinistene. - Hafjell og Sjusjøen peker seg ut, sier eiendomsmegler Stig Henning Svartor i DnB Eiendom på Lillehammer. - Det har vært særdeles bra i 2016 og hittil i 2017. Det er en morsom reise å være friluftsmegler om dagen, sier Svartor, som anslår at de har solgt nærmere 50 fr

Les mer

Botrend vil frem mot påske presentere status i markedet for fjellhytter i seks av de mest populære hytteområdene i noen få timers kjøreavstand fra Oslo. Først ut er kommunene Krødsherad og Sigdal, som inneholder et av de aller mest attraktive hyttemarkedene: Norefjell. Tilsammen er det i overkant av 70 eiendommer i disse kommunene som ligger ute for salg på Finn. 14 av disse er prosjektet Norefjellstua, hvor det totalt bygges 24 luksusleiligheter. De største leilighetene på ca 200 kva

Les mer
Annonse

Familien Vinje drømte om å bygge eget hus. Da eiendommene ved Ekebergåsen Boligfelt ble lagt ut for salg, slo de til umiddelbart! – Vi ønsket å kjøpe eiendom på Ekebergåsen fordi vi allerede hadde et hus på Lierskogen. Det var nemlig uaktuelt for oss å flytte herfra. Her bor vi landlig samtidig som vi bor sentralt, forteller Asbjørn Vinje. Det var nærheten til marka og de fine solforholdene som fristet han og familien. Samtidig var det en gyllen mulighet til å bygge eget hus. 

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland