Publisert 27. september.2016 av

Hammerslagene høres over gårdsplassen.

 

I de store bygningene, på det historiske forsvarsverket Blaker Skanse ved Glomma i Sørum kommune, holder kunstnergjengen KunstSkansen til.

 

Metallkunstner Sofia Karyofilis (38), har fast tilholdssted i det røde verkstedet.

 

Her har hun holdt til i to år nå, etter flere år på skolebenken ved Kunsthøgskolen i Oslo, avdeling for metall og smykkekunst.

 

Det var på skolen hun fattet sin interesse for korpusteknikk.

 

En teknikk som vil si å hamre en metallplate til en tredimensjonal form – en hul gjenstand.

 

Hun bruker teknikken til å hamre ut skulpturelle objekter.

 

Nå kan du svøpe deg i Knudsens kunst

I midten ligger verkstedet der Sofia holder til. FOTO: BETTINE NICOTRA

Her trives hun best

Vi banker på døren. Sofia åpner opp, tar av seg masken og et par røde hørselsvern. Hun gnir hendene mot hverandre så skitten drysser nedover den slitte olabuksen.

 

Blant store maskiner og alt verktøy står en radiospiller og en hvit brødrister.

 

Her holder Sofia til, og det er her trives hun best.

 

Har du alltid vært interessert i kunst?

 

- Ja, det har jeg nok. Når jeg ser tilbake skjønner jeg at jeg alltid har vært opptatt av hvordan ting henger sammen og påvirker hverandre. Det skaper rammene for kunsten jeg lager, sier hun.

 

Hennes kjæreste eiendel er hammeren som hun har smidd selv. Den bruker hun stort sett hele tiden.

 

Les mer om kunst på Botrend her.

En god samling. FOTO: BETTINE NICOTRA

Like store som kunstneren selv

Akkurat nå holder hun på å hamre tre store beholderformer i kobber. Hun prøver og feiler og føler selv det gjenstår uendelig med muligheter.

 

- Jeg tester ut stadier av vekst og forfall, og disse formene er et uttrykk for den interessen.

 

Formene er store. Nesten like store som kunstneren selv.

 

- De forholder seg til rommet på en helt annen måte enn når jeg lager mindre objekter. Men en utfordring som følger med, er at de tar mer plass.

 

Hun forteller om tanken bak kunsten.

 

- Det ytre rommet møter det rommet som finnes inne i beholderne. Jeg er opptatt av hvordan det oppleves gjennom hele sanseapparatet - med tanke på utside og innside, lyd, lys, struktur og overflate.

 

Skandinaviske designere hylles i ny tapetkolleksjon

Beholderne tar sin plass. FOTO: BETTINE NICOTRA

Sosialt behov

Hva ønsker du å formidle?

 

- Min tolkning av det jeg opplever og observerer. Jeg jobber med å spissformulere mitt eget formspråk, selv om jeg ikke akkurat finner opp hjulet på nytt, sier hun.

 

Hun er klar over at noen kan oppfatte det hun driver med som spesielt. For andre er det helt naturlig.

 

I sommer reiste hun til Gøteborg for å kjøpe stålkuler som ikke finnes i Norge.

 

- På vei hjem traff jeg en kollega, og jeg merket meg, da jeg fortalte om formålet med turen, at hun ikke stilte noen spørsmål ved det. Det er vel ikke en stor, spenstig greie, men mer en dagligdags raritet hvor vi møttes i en slags felles forståelse.

 

- Som sosiale vesener tror jeg det er et grunnleggende menneskelig behov vi har, det at vi verdsetter de gangene vi ikke står alene eller oppfattes som rare.

 

Ferdighus blir kunstgalleri

Sofia viser frem noen mindre beholdere. FOTO: BETTINE NICOTRA

Utstilling i sikte

De siste to årene har hun vært med på årsutstillingen for Norske Kunsthåndverkere som skal vise det beste innen norsk kunsthåndverk.

 

2014 ble hun også kjøpt inn av Innkjøpsfondet for norsk kunsthåndverk.

 

Fra 30. september til 6. november skal Sofia stille ut på KRAFT i Bergen.

 

- I motsetning til mange av mine arbeider der jeg presser materialene til de begynner å falle fra hverandre, ønsket jeg her å gå i motsatt retning. Jeg ville undersøke hvor lite jeg måtte hamre platen før den ble til en beholder. Resultatet er tre objekter jeg har kalt ”Elevation”, sier hun.

 

Slik innreder Mari stilfullt på 35 kvadrat

 

Laget i korpusteknikk. FOTO: SOFIA KARYOFILIS

- Hva er ditt beste råd til andre som vil gå i dine fotspor?

 

- Minn deg selv på hvorfor du startet de gangene du går deg vill. Det har vært en viktig måte for meg å finne tilbake til veien på.

 

Les flere saker på Botrends forside her.

 

Tips eller innspill? Kontakt oss her.

Publisert 17. juni.2017 av

I 1987 tegnet Jones og Stenstadvold Arkitekter en high tech-bolig, bedre kjent som ufo-en på Bærums Verk, som et bidrag til boligutstillingen «Bygg for Fremtiden».  

 

Utstillingen var den andre i rekken av boligutstillinger etter initiativ fra Foreningen Norske Boligutstillinger.

 

Huset skulle være fremtidsrettet, og resultatet ble en enebolig av de sjeldne.

 

Huset er reist på samme prinsipp som oljeplattformene, altså en stålkonstruksjon på fire søyler.

 

I stuen var det både boblebad og åpen peis, det eksklusive materiale corian ble brukt på både kjøkken og bad, en heis skulle ta deg opp i huset fra garasjen, og som den eneste eneboligen i landet, hadde huset elektriske persienner med følere.

 

Styringspanelet i huset var enormt.

Boligen er bygget på samme prinsipp som en oljeplattform. FOTO: PRIVAT

Falt for huset

Da Merete Inderberg så annonsen for huset i avisen drøyt ti år senere, var hun solgt. 

 

– Jeg falt for huset med det samme og husket det fra boligutstillingen. Med de store vinduene fikk man naturen inn i stuen, og huset var ideelt for å samle familie og venner. Boblebadet i stuen var «harry», men kunne jo bare fjernes. Åpen kjøkken- og stue-løsning var heller ikke vanlig på den tiden, men det gjorde huset større og lysere, og ideelt for oss som da hadde to små barn, forteller Merete.

 

Mens svigerforeldrene kun så hvor rart huset var, så Merete og mannen Sverre kun muligheter for hvor fint det kunne bli etter totalrenovering.

 

Slik gjorde de om det gamle tømmerhuset til moderne familiebolig

 

– Huset kunne nok vært plassert hvor som helst, og jeg ville likevel kjøpt det. Så godt likte jeg det. Den optimale beliggenheten hadde vært ved sjøen med alle disse vinduene, men vi er glad for nærheten til skogen, Bærums Verk og den forholdvis korte avstanden til Oslo sentrum, samtidig som det er et godt miljø her, og ikke minst rolig og vakkert, sier hun.

Merete trives godt i den originale boligen. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Spisestuen har Merete nylig byttet ut og er kjøpt brukt. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Peisen brukes jevnlig og stuen er et naturlig samlingspunkt. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Vil pusse opp

 

Da hun og Sverre overtok boligen, ble det umiddelbart iverksatt en totalrenovering av huset for å få vekk «80-talls faktoren». Dermed ble også boblebadet fjernet. 

 

– Kun det ene badet, originalt fra 87, og kjøkkenet fra Leicht, er det eneste som fremdeles står så godt som urørt, men nå får vi vel slippe nostalgien og pusse opp det også, forteller Merete. 

 

Heisen som var i huset ble fjernet før paret flyttet inn, men styringsrommet i huset har de oppgradert. 

 

– Inne fjernet vi aller først vegg til vegg-teppet som var i alle rom, og erstattet det med nytt heltre Jatoba gulv. Vi etterisolerte også huset og erstattet alle veggene inne med nye. Enkelte vinduer er også fornyet, et av dem erstattet med vegg med gasspeis, forteller hun. 

 

Etter overtakelse har de også tatt vekk takterrassen de forrige eierne laget, for å stramme opp «looken» utvendig.

 

Peisen midt i stuen er nå blitt biopeis, slik at den enorme avtrekkshetten er borte.

 

Les også: Dette hjemmet er alt annet enn svart-hvitt

 

 

Badet er originalt og noe uvanlig dekket med speil på alle vegger og tak. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

 

To av tre bad er også pusset opp.

 

Ute har Merete og Sverre  malt fasaden, fjernet gammel solskjerming ute med ny inne, tatt vekk minst 12 store grantrær i hagen, sådd plen og laget terrasser.

 

Dessuten er massevis av blomstrende planter innkjøpt hvert år. 

 

I hele huset går vinduene fra gulv til tak, og flere steder kan de skyves helt opp.  

 

– Aftensolen kommer inn her, og det har flere ganger hendt at vi har åpnet opp og solet oss fra kjøkkenet. Det blir som en terrasse som er inne. Veldig praktisk, forteller Merete. 

Kjøkkenet har også for det meste stått urørt. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Peisen midt i stuen er nå blitt biopeis, slik at den enorme avtrekkshetten er borte. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Bygget med kvalitet

Da huset ble bygget på slutten av 80-tallet var det kun det beste av materialer og innredning som ble brukt, noe familien har fått godt utbytte av.

 

Verken hovedbadet eller kjøkkenet har de gjort noe med, foruten å erstatte alle hvitevarer, og de har ikke hatt problemer med hverken innredningen eller stilen, som uten tvil var forut for sin tid.

 

Les også: Sunniva trives i mørke omgivelser

 

Merete elsker visuelle opplevelser, og tidløst kvalitetsdesign har også vært viktig når hun har innredet hjemmet. 

 

– Jeg elsker en god atmosfære med masse levende lys, friske blomster og kule puter i sofaene. Samtidig er det viktig at det ikke blir for mye visuelt støy. Det skal være vakre og stilrene ting vi bruker, mener hun. 

 

Merete er miljøbevisst, og flere elementer i stuen er gjenbruk med ting hun har funnet på nett i stedet for i butikker. 

 

 

Spisestuen har Merete nylig kjøpt brukt. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

– Jeg liker å fornye hjemmet innimellom, og da er det fint å både kunne selge og kjøpe brukt. Spisestuen og et supertøft bilde er de siste innkjøpene vi har gjort, kjøpt nesten ubrukt, smiler hun.

 

Skinnstolene er også et bruktkupp. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Fornøyde eiere

Merete og familien trives godt i den originale eneboligen, og mye skal til for å få henne ut derfra.

 

– Jeg tror aldri vi kommer til å selge dette stedet, smiler hun. 

Denne kjøkkendelen har Merete nylig innredet til lesekrok. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Rundt hele huset er det store vinduer som gir mye lys, selv på soverommet. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Kjøkkenet er enkelt innredet med friske detaljer. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Ufo-boligen på Bærums Verk. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Les flere saker på Botrends forside her.

 

Tips og innspill? Ta kontakt her, og følg oss på Facebook og Instagram under @botrend.no

Les mer

Sommerens cooleste isbiter

The devil is in the details.

Publisert 27. september.2016 av Fanny Dehn Arvesen

Så en enkelt tror jeg at det er; enten så er du opptatt av detaljer, eller så er du det ikke. Jeg er, som du kanskje gjettet, en av de som er opptatt av dette. Svært opptatt, faktisk. Detaljer trenger ikke bare være estetiske effekter. Detaljer jeg er opptatt av, kan like gjerne omfatte toneleie man snakker ikke, vinkelen ett bilde er tatt eller hvilken vei vinden blåser.

Les mer

– Det er et lite hus, men hver eneste kvadratmeter er utnyttet til det fulle. Selv om huset bare har et areal på 70 kvadratmeter, er det til sammen 200 kvadratmeter over tre etasjer, forteller Vigdis Storsveen. 

Les mer
Annonse

Comfort Lier ligger sentralt nederst i Lierbakkene, en kort biltur fra Asker og Bærum. Den 1000 m2 store butikken rommer kjente merkevarer, inspirerende utstilling, et bredt utvalg tilbehør, rør og andre deler man behøver for å pusse opp et bad. – Hos oss finner du alt til badet på et sted. Vi er totalleverandør og vi er stolte av det, sier Hilde Trydal, daglig leder ved Comfort Lier. – Her er vi er 13 fast ansatte, inkludert administrasjon og de flinke rørleggerne våre, legger hun

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland