Publisert 27. september.2016 av

Hammerslagene høres over gårdsplassen.

 

I de store bygningene, på det historiske forsvarsverket Blaker Skanse ved Glomma i Sørum kommune, holder kunstnergjengen KunstSkansen til.

 

Metallkunstner Sofia Karyofilis (38), har fast tilholdssted i det røde verkstedet.

 

Her har hun holdt til i to år nå, etter flere år på skolebenken ved Kunsthøgskolen i Oslo, avdeling for metall og smykkekunst.

 

Det var på skolen hun fattet sin interesse for korpusteknikk.

 

En teknikk som vil si å hamre en metallplate til en tredimensjonal form – en hul gjenstand.

 

Hun bruker teknikken til å hamre ut skulpturelle objekter.

 

Nå kan du svøpe deg i Knudsens kunst

I midten ligger verkstedet der Sofia holder til. FOTO: BETTINE NICOTRA

Her trives hun best

Vi banker på døren. Sofia åpner opp, tar av seg masken og et par røde hørselsvern. Hun gnir hendene mot hverandre så skitten drysser nedover den slitte olabuksen.

 

Blant store maskiner og alt verktøy står en radiospiller og en hvit brødrister.

 

Her holder Sofia til, og det er her trives hun best.

 

Har du alltid vært interessert i kunst?

 

- Ja, det har jeg nok. Når jeg ser tilbake skjønner jeg at jeg alltid har vært opptatt av hvordan ting henger sammen og påvirker hverandre. Det skaper rammene for kunsten jeg lager, sier hun.

 

Hennes kjæreste eiendel er hammeren som hun har smidd selv. Den bruker hun stort sett hele tiden.

 

Les mer om kunst på Botrend her.

En god samling. FOTO: BETTINE NICOTRA

Like store som kunstneren selv

Akkurat nå holder hun på å hamre tre store beholderformer i kobber. Hun prøver og feiler og føler selv det gjenstår uendelig med muligheter.

 

- Jeg tester ut stadier av vekst og forfall, og disse formene er et uttrykk for den interessen.

 

Formene er store. Nesten like store som kunstneren selv.

 

- De forholder seg til rommet på en helt annen måte enn når jeg lager mindre objekter. Men en utfordring som følger med, er at de tar mer plass.

 

Hun forteller om tanken bak kunsten.

 

- Det ytre rommet møter det rommet som finnes inne i beholderne. Jeg er opptatt av hvordan det oppleves gjennom hele sanseapparatet - med tanke på utside og innside, lyd, lys, struktur og overflate.

 

Skandinaviske designere hylles i ny tapetkolleksjon

Beholderne tar sin plass. FOTO: BETTINE NICOTRA

Sosialt behov

Hva ønsker du å formidle?

 

- Min tolkning av det jeg opplever og observerer. Jeg jobber med å spissformulere mitt eget formspråk, selv om jeg ikke akkurat finner opp hjulet på nytt, sier hun.

 

Hun er klar over at noen kan oppfatte det hun driver med som spesielt. For andre er det helt naturlig.

 

I sommer reiste hun til Gøteborg for å kjøpe stålkuler som ikke finnes i Norge.

 

- På vei hjem traff jeg en kollega, og jeg merket meg, da jeg fortalte om formålet med turen, at hun ikke stilte noen spørsmål ved det. Det er vel ikke en stor, spenstig greie, men mer en dagligdags raritet hvor vi møttes i en slags felles forståelse.

 

- Som sosiale vesener tror jeg det er et grunnleggende menneskelig behov vi har, det at vi verdsetter de gangene vi ikke står alene eller oppfattes som rare.

 

Ferdighus blir kunstgalleri

Sofia viser frem noen mindre beholdere. FOTO: BETTINE NICOTRA

Utstilling i sikte

De siste to årene har hun vært med på årsutstillingen for Norske Kunsthåndverkere som skal vise det beste innen norsk kunsthåndverk.

 

2014 ble hun også kjøpt inn av Innkjøpsfondet for norsk kunsthåndverk.

 

Fra 30. september til 6. november skal Sofia stille ut på KRAFT i Bergen.

 

- I motsetning til mange av mine arbeider der jeg presser materialene til de begynner å falle fra hverandre, ønsket jeg her å gå i motsatt retning. Jeg ville undersøke hvor lite jeg måtte hamre platen før den ble til en beholder. Resultatet er tre objekter jeg har kalt ”Elevation”, sier hun.

 

Slik innreder Mari stilfullt på 35 kvadrat

 

Laget i korpusteknikk. FOTO: SOFIA KARYOFILIS

- Hva er ditt beste råd til andre som vil gå i dine fotspor?

 

- Minn deg selv på hvorfor du startet de gangene du går deg vill. Det har vært en viktig måte for meg å finne tilbake til veien på.

 

Les flere saker på Botrends forside her.

 

Tips eller innspill? Kontakt oss her.

Publisert 21. november.2016 av

Det danske møbelselskapet Sofacompany har på kort tid etablert seg som en suksess i Norge.

 

Firmaet satser, og har skapt sin suksess, på egen nettbutikk der de lover lekker design til konkurransedyktige priser, levert direkte på døren.

 

Med denne strategien tar de opp konkurransen med de etablerte møbelkjedene.

 

- Vi dropper en rekke mellomledd ved å satse på nettbutikk. Derfor kan vi holde kostnadene nede, og etablere oss raskere, forklarer Bjørn Bjerga, partner og leder for Sofacompany i Norge.

 

Bolina-søstrenes suksesshistorie

 

Klassisk dansk design. FOTO: SOFACOMPANY
Merete Ljungqvist og Bjørn Bjerga i Sofacompany. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

Fabrikk i Vietnam

 

Selskapet ble etablert i 2012 av danske gründere Christopher og Cathrine Rudolph.

 

Bjerga, som på dette tidspunktet jobbet som innkjøps- og sortimentsansvarlig i en annen etablert møbelkjede i Norge, kjente ekteparet Rudolph, blant annet via fabrikken de to danskene eier i Vietnam.

Rudolph oppnådde raskt suksess med nettbutikken i Danmark, og i 2015 ble Bjerga spurt om å åpne butikken i Norge.

 

- Det har jeg aldri angret på, smiler han.

 

Nå skal sofa og gardiner være i velur

 

Selv om første showroom ble åpnet i Stavanger, der Bjerga er bosatt, kom det raskt inn mange bestillinger fra Østlandet.

 

Det var mange som våget å bestille varer basert bare på bildene de så, men Bjerga tenkte på alle de som da ville kjøpe om de også fikk se møblene og ta på stoffene samt prøve sittekomforten.

 

- Vi måtte til Oslo-området, det var helt klart. Og valget falt på Sandvika som er veldig sentralt, sier han.

 

Nå har firmaets andre showroom i Norge lokaler på Leif Tronstads plass rett ved togstasjonen.

 

Les mer om interiør på Botrend her

 

Her henger Insta-poster og tilbakemeldinger fra kunder. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

Økning i netthandel

Møbel- og interiørbutikkene i faghandelsbransjene omsatte for over 30,5 mrd. kroner i 2015, en økning på 5,6 prosent fra 2014.

 

Inkluderes også netthandelen var økningen på 6,6 prosent, ifølge bransjeorganisasjonen Virkes siste statistikk.

 

Nordmenn omtales ofte som europamestere i netthandel.

 

I 2015 hadde møbel- og interiørbutikkene som hovedsakelig driver handel via internett eller postordre, en omsetning på om lag 865 MNOK. Dette er 57,6 prosent mer enn i 2014.

 

Den totale netthandelen med møbel- og interiørvarer er nok større enn hva dette tallet viser, siden flere butikker som selger via fysiske butikker, også driver netthandel samt at det også handles fra utenlandske nettbutikker, opplyser Virke i sin seneste statistikk.

 

De 6 største kjedene i møbelhandelen tar hånd om 84 prosent av omsetningen, der IKEA alene står for 37 prosent av markedet.

 

 

Kontroll og frihet

Ifølge Bjerga er det mange fordeler med forretningsmodellen basert på nettbutikk, også på kontrollen de kan ha og friheten det gir.

 

- Med egen fabrikk i Vietnam og egne designere i Danmark, betyr det at vi kan utvikle morsomme varer uten at de trenge å koste tre månedslønner. Vi kan også ligge litt foran i trendbildet, våge andre fargevalg og innhente beste kvalitet på tekstiler. Det kan vi fordi vi sparer på å ikke ha store lagre eller høye personalkostnader, forklarer han.

 

Mette Hay vokste opp i foreldrenes butikk

 

Møblene lages i Vietnam. FOTO: SOFACOMPANY

 

Dansk design

Målgruppen for Sofacompany er unge kjøpere som er over gjennomsnittet opptatt av interiør.

 

Det danske designet vil alltid ligge i bunn.

 

Dansk design  er de mest trendy og populære varene i det norske interiørbildet, og har vært det en god stund.

 

Her shopper du design og interiør i København

 

Markedsføres på sosiale medier

Med et selskap basert på nettbutikk, er det også på internett at markedsføringsbudsjettet brukes.

 

- Vi har ikke de store musklene som andre store kjeder har, så derfor må vi bruke andre metoder. Jungeltelegrafen er en stor kilde til markedsføring for oss, og bloggere har mye makt. Det aller beste er når enblogger finner oss uten at vi har funnet dem først – det syns vi er stas, sier Bjerga.

 

Foruten bloggere er det de sosiale medier som er Sofacompanys viktigste markedsføringskilder.

 

- Vi satser på god og personlig service og måler kundetilfredshet på hver eneste ordre. Det er megaviktig for oss at vi har tillit og et godt rykte.

 

Les mer på Botrends forside

 

Tips gjerne Botrend-redaksjonen her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

 

Les mer

Gjør boligen klar for kulden

Tips til å gjøre boligen klar for vinter.

Publisert 27. september.2016 av Mari Andersen Rosenberg/Ifi

Her er seks tips for å gjøre boligen klar til vinteren. Gjør peis og pipe klare for sesongen Fyringssesongen er her, men først må sot og fastbrent smuss fra fjoråret bort. Det gjør vedfyringen både sikrere og hyggeligere. Ved å holde røykrør og piper rene, kan du forhindre pipebrann. Pipebrann oppstår nemlig når det legger seg et belegg av beksot inne i skorsteinen, som begynner å brenne. Det viktigste du må huske på er å fyre med god trekk og tørr ved, men også ved å ren

Les mer

Botrend  starter et nytt samarbeid med Tina Leqvamb Steensen, damen bak interiørbloggen Bo Naturlig.  Hver uke fremover kan Botrends lesere få et lite innblikk i Tinas liv, og bloggen handler om alt innen interiør- og boligfeltetet. Første innlegg kan du lese her.   Det handler om å gjøre hjemmet personlig.  -  Jeg har fulgt Botrend tett i sosiale medier, og er imponert over både tyngde-og aktualitet på det de deler, så å få utgjøre en del av teamet som skal inspirere alle ivri

Les mer
Annonse

 Det handler om å bygge på den eksisterende stammen og skape nye og bedre løsninger. – Dette er et miljøvennlig alternativ som gir mange muligheter. Alt vi gjør blir laget på mål og spesialtilpasset ditt kjøkken, forklarer distriktssjef for Asker og Bærum, Bjørn Langli. Norsk Kjøkkenfornying startet sin drift i 2002, og da handlet det primært om å bytte dører. I dag utfører de omfattende forvandling av eksisterende kjøkken. – Det handler om at kundene har andre krav. De f

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland