Publisert 27. september.2016 av

Hammerslagene høres over gårdsplassen.

 

I de store bygningene, på det historiske forsvarsverket Blaker Skanse ved Glomma i Sørum kommune, holder kunstnergjengen KunstSkansen til.

 

Metallkunstner Sofia Karyofilis (38), har fast tilholdssted i det røde verkstedet.

 

Her har hun holdt til i to år nå, etter flere år på skolebenken ved Kunsthøgskolen i Oslo, avdeling for metall og smykkekunst.

 

Det var på skolen hun fattet sin interesse for korpusteknikk.

 

En teknikk som vil si å hamre en metallplate til en tredimensjonal form – en hul gjenstand.

 

Hun bruker teknikken til å hamre ut skulpturelle objekter.

 

Nå kan du svøpe deg i Knudsens kunst

I midten ligger verkstedet der Sofia holder til. FOTO: BETTINE NICOTRA

Her trives hun best

Vi banker på døren. Sofia åpner opp, tar av seg masken og et par røde hørselsvern. Hun gnir hendene mot hverandre så skitten drysser nedover den slitte olabuksen.

 

Blant store maskiner og alt verktøy står en radiospiller og en hvit brødrister.

 

Her holder Sofia til, og det er her trives hun best.

 

Har du alltid vært interessert i kunst?

 

- Ja, det har jeg nok. Når jeg ser tilbake skjønner jeg at jeg alltid har vært opptatt av hvordan ting henger sammen og påvirker hverandre. Det skaper rammene for kunsten jeg lager, sier hun.

 

Hennes kjæreste eiendel er hammeren som hun har smidd selv. Den bruker hun stort sett hele tiden.

 

Les mer om kunst på Botrend her.

En god samling. FOTO: BETTINE NICOTRA

Like store som kunstneren selv

Akkurat nå holder hun på å hamre tre store beholderformer i kobber. Hun prøver og feiler og føler selv det gjenstår uendelig med muligheter.

 

- Jeg tester ut stadier av vekst og forfall, og disse formene er et uttrykk for den interessen.

 

Formene er store. Nesten like store som kunstneren selv.

 

- De forholder seg til rommet på en helt annen måte enn når jeg lager mindre objekter. Men en utfordring som følger med, er at de tar mer plass.

 

Hun forteller om tanken bak kunsten.

 

- Det ytre rommet møter det rommet som finnes inne i beholderne. Jeg er opptatt av hvordan det oppleves gjennom hele sanseapparatet - med tanke på utside og innside, lyd, lys, struktur og overflate.

 

Skandinaviske designere hylles i ny tapetkolleksjon

Beholderne tar sin plass. FOTO: BETTINE NICOTRA

Sosialt behov

Hva ønsker du å formidle?

 

- Min tolkning av det jeg opplever og observerer. Jeg jobber med å spissformulere mitt eget formspråk, selv om jeg ikke akkurat finner opp hjulet på nytt, sier hun.

 

Hun er klar over at noen kan oppfatte det hun driver med som spesielt. For andre er det helt naturlig.

 

I sommer reiste hun til Gøteborg for å kjøpe stålkuler som ikke finnes i Norge.

 

- På vei hjem traff jeg en kollega, og jeg merket meg, da jeg fortalte om formålet med turen, at hun ikke stilte noen spørsmål ved det. Det er vel ikke en stor, spenstig greie, men mer en dagligdags raritet hvor vi møttes i en slags felles forståelse.

 

- Som sosiale vesener tror jeg det er et grunnleggende menneskelig behov vi har, det at vi verdsetter de gangene vi ikke står alene eller oppfattes som rare.

 

Ferdighus blir kunstgalleri

Sofia viser frem noen mindre beholdere. FOTO: BETTINE NICOTRA

Utstilling i sikte

De siste to årene har hun vært med på årsutstillingen for Norske Kunsthåndverkere som skal vise det beste innen norsk kunsthåndverk.

 

2014 ble hun også kjøpt inn av Innkjøpsfondet for norsk kunsthåndverk.

 

Fra 30. september til 6. november skal Sofia stille ut på KRAFT i Bergen.

 

- I motsetning til mange av mine arbeider der jeg presser materialene til de begynner å falle fra hverandre, ønsket jeg her å gå i motsatt retning. Jeg ville undersøke hvor lite jeg måtte hamre platen før den ble til en beholder. Resultatet er tre objekter jeg har kalt ”Elevation”, sier hun.

 

Slik innreder Mari stilfullt på 35 kvadrat

 

Laget i korpusteknikk. FOTO: SOFIA KARYOFILIS

- Hva er ditt beste råd til andre som vil gå i dine fotspor?

 

- Minn deg selv på hvorfor du startet de gangene du går deg vill. Det har vært en viktig måte for meg å finne tilbake til veien på.

 

Les flere saker på Botrends forside her.

 

Tips eller innspill? Kontakt oss her.

Publisert 22. februar.2017 av

Kine Ask Stenersen og Kristoffer Engs gründereventyr startet for fem år siden da de renoverte en leilighet på Tøyen i Oslo, og ikke kunne finne den kjøkkeninnredningen de ønsket.

 

Her kan du lese saken vi skrev etter oppstarten.

 

Siden de begge er opptatt av miljø og bærekraftig design, falt til slutt valget på innredning i bambus.

 

I dag, etter etablering i 2015, gjør Ask og Eng suksess med å levere ulike interiørløsninger i bambus for kunder i Norge og utlandet.

 

- Vi opplever faktisk mer oppmerksomhet i utlandet enn i Norge. Nylig omtalte en amerikansk blogger,  The Design Chaser,  oss på bloggen sin. Vi opplever også mye interesse fra Nederland og Australia, forteller Kine.

 

Les mer om bærekraftig design her

 

Kine Ask Stenersen og Kristoffer Eng driver Ask og Eng. FOTO: CLAUS TROELSGAARD

Åpnet showrom

Siden Botrend skrev om Ask og Eng i fjor, har det vært travelt for det unge paret.

 

Store deler av fjoråret gikk med til å etablere et showrom i hjembyen Drammen.

 

Firmaet vokste seg raskt ut av eneboligen, der paret drev selskapet så godt som døgnet rundt fra kjøkkenbordet. 

 

Slik pusset han opp leiligheten med gjenbruksmaterialer

 

- Det har skjedd utrolig mye for oss det siste året. Mange morsomme prosjekter, åpning av showrommet og nylig åpnet vi nettbutikk, forklarer Kristoffer.

 

- Vi står nok midt i den mest hektiske perioden vår nå, sier Kine og legger til:

 

- Egentlig burde vi sprette champagne for å feire, men det er det ikke tid til.

 

Bli med inn i verkstedet til møbeltapetsereren

 

Bambus er grunnlaget for all design av Ask og Eng. FOTO: CLAUS TROELSGAARD
FOTO: CLAUS TROELSGAARD

Utvider virksomheten

For nå utvider Ask og Eng hele tiden. Siste nytt er nettbutikken, og at de tilbyr fronter til IKEAs kjøkkenstammer.

 

- Å jobbe med skreddersydde løsninger er et tøft marked i Norge. Ved å tilby fronter til IKEA-stammer vil vi kunne gjøre bambus tilgjengelig for flere, sier Kristoffer.

 

Det er heller ingen hemmelighet at å utvikle løsninger i hel-bambus, både stammer og fronter, blir dyrt for mange kunder.

 

Slik innreder du stuen - steg for steg

 

Ask og Eng åpnet nytt showrom mot slutten av 2016. FOTO: CLAUS TROELSGAARD
Ask og Eng har begynt å levere fronter til IKEA-stammer. FOTO: CLAUS TROELSGAARD

Nysgjerrig på bambus

At firmaet leverer bærekraftig design står alltid øverst for Ask og Eng. De opplever også at nordmenn er opptatt av miljø.

 

- Folk er nysgjerrige på bambus, men ikke alle vet helt hva det er, sier Kristoffer.

 

Mosobambus, som er den type bambus Ask og Eng bruker, er formstabilt og hard, som gjør det godt egnet til norske forhold. Ofte forklarer de kunder at ulike naturmaterialer står fint til hverandre, som for eksempel at et bambus-kjøkken passer sammen med et furugulv. 

 

- De fleste norske rom har blitt hvite. Da er det på tide å få inn litt naturmaterialer igjen, sier han.

 

- Fargene får meg i godt humør

 

Ask og Eng gjør suksess med løsninger i bambus. FOTO: CLAUS TROELSGAARD
Bambus egner seg til kjøkkeninnredning og kjøkkenbenk. FOTO: KINE ASK STENERSEN
Kine Ask Stenersen og Kristoffer Eng. FOTO: PRIVAT

Studie om design

Bærekraftig design er noe flere har fått øynene opp for. For tiden foregår et treårig forskningsprosjekt ved Universitetet i Oslo om bærekraftig design.

 

– Det handler om å forstå hvilken avgjørende rolle design har i utviklingen av et mer bærekraftig samfunn. Hvis vi skal finne gode strategier for en bedre, mer bærekraftig framtid, må vi vite hvordan vi kom i den situasjonen vi er i nå. Det er viktig å skape et solid fundament for nye beslutninger, sier Kjetil Fallan, professor i designhistorie ved UiO til forskning.no.

 

Dette forskningsprosjektet handler om økologisk bærekraftighet og inkluderer alle former for produksjonsprosesser. Ikke bare den industrielle.

 

– Vi ønsker å se på formgivning, planlegging og produksjon av hele vår materielle kultur. Men det er ikke tingene i seg selv vi er mest interessert i. Det er mer det idéhistoriske, også det politiske, bak utviklingen av designerens rolle. Vi vil undersøke hvordan designere har forholdt seg til visjoner om bærekraftighet gjennom designhistorien, men også hvilken rolle teoretikere, kritikere, undervisere og forbrukere har spilt, sier forskeren.

 

Les mer på Botrends forside

 

Gi oss gjerne tilbakemelding her, og følg oss på Facebook og Instagram @botrend.no

 

Les mer

En skolevei på 40 kilometer, fra Nesøya til Skedsmo. Det kan bli hverdagen til interiør-elev Henriette Drake (17) til neste år.  

Les mer

SMI – Samarbeidsrådet for møbel og interiør – du kan like gjerne notere deg navnet med en gang. For første gang har norske produsenter, designere, organisasjoner og utdanningsinstitusjoner gått sammen om et felles mål: Å etablere norsk design som en merkevare. En merkevare her hjemme og der ute. Norge har mer å by på enn vakre fjell og fjorder, fisk og olje, mener en av de deltakende aktørene, Ove Rogne i Northern Lighting. - Det har aldri skjedd før at alle ledd har klart å e

Les mer
Annonse

Vi er opptatt av at livet skal være godt å leve. Vi bruker mye tid og penger på å leve godt og tar generelt godt vare på oss selv. Vi er opptatt av bil på bakgrunn av komfort og bruksområdet. Vi sørger for at helsen er god, ved å bruke tid og penger på trening. Hos A-møbler er vi opptatt av at livet skal være godt, også i sengen. I gjennomsnitt tilbringer de fleste av oss 41.000 timer på samme madrass før vi bytter den ut. Det tilsvarer fem år på én og samme madrass. Det betyr

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland