Publisert 29. september.2016 av

Over halvparten av  boligkjøperne i Asker og Bærum leter etter boliger til over 5,5 millioner kroner.

 

Det viser tall fra Boligkjøperindeksen 2016, utarbeidet av Krogsveen.

 

Hele 1 av 4 i Bærum sier de ser etter bolig til over 7 millioner kroner.

 

Les flere eiendomsnyheter her. 

 

Boligkjøperindeksen 2016 er en årlig undersøkelse av boligkjøpere utarbeidet av eiendomsmeglerkjeden. 2.369 respondenter, som ser etter bolig nå i høst, har besvart på undersøkelsen.

 

Asker  og  Bærum  har lenge vært blant de dyreste boligområdene i landet, og prisene har fortsatt å stige i 2016.

 

Dette gjør at boligkjøpere her ser etter boliger i toppen av prissjiktet i Norge.  21 prosent i Asker og 25 prosent i Bærum sier de ser etter ny bolig til over 7 millioner kroner. 

 

- Boligprisveksten på Østlandet ser ikke ut til å bremse, og vil prege prisutviklingen utover høsten, uttalte Eiendom Norges-topp Christian V. Dreyer da boligprisstatistikken ble lagt frem for august måned. 

 

Prisene stiger

 

- Ser vi på tallene sammenlignet med i fjor så er det en økning i andelen av  boligkjøpere  som ser etter de dyreste boligene. Bare i Asker har andelen som ser etter bolig over 5,5 millioner kroner økt med 8 prosentpoeng fra i fjor. I Bærum har andelen økt med 4 prosentpoeng, sier Terje Tveit, daglig leder i Krogsveen Asker.

 

– Økningen har også en naturlig sammenheng med at prisene har steget i samme periode. Kjøpekraften til boligkjøperne i Asker og Bærum er også stor, samt at boligmassen i området består av mange  eneboliger  og rekkehus, fortsetter Tveit.

 

- Aldri vært vanskeligere å prissette boliger

 

I følge flere meglere har det kommet en oppsving i markedet for dyre boliger.

 

- Det er bra driv i markedet. Selv boliger fra 25 millioner og oppover går godt om dagen, har partner og eiendomsmegler i Nordvik & Partners, Christian L. Mathiesen uttalt til Botrend. 

 

 

Boligprisene i Asker og Bærum er blant de høyeste i landet. FOTO: KIM LINDEN

Færre vil kjøpe før de har solgt

 

I Asker sier 48 prosent av de som eier bolig fra før at de ønsker å kjøpe ny bolig før de har solgt sin gamle.

 

I Bærum svarer 52 prosent det samme. Det er faktisk en lavere andel enn Akershus forøvrig.

 

– Det er litt overraskende. I et stigende boligmarkedet er det vanligste å kjøpe ny bolig før man selger sin nåværende. At andelen som vil kjøpe først er lavere i Bærum og Asker, kan muligens skyldes at prisnivået er så høyt at boligkjøperne trenger å vite hva de får for sin nåværende bolig før de kan investere i ny bolig, sier Tveit.

 

Skal du på visning? Da må du lese dette

 

Nærhet til kollektivtransport

 

Hele 7 av 10 boligkjøpere i Asker og Bærum sier de ønsker en ny bolig i nærheten av kollektivtransport. Det er litt over landsgjennomsnittet, men hele 10 prosentpoeng lavere enn i Oslo.

 

- Nærhet til kollektivtransport ser vi blir viktigere og viktigere også i Asker og Bærum. Allikevel vet vi at det fortsatt er en del som bruker bil til jobb. De politiske signalene er jo at man ønsker å redusere biltrafikken, så det overrasker meg litt at ikke enda flere boligkjøpere i Asker og Bærum ønsker nær tilknytning til kollektivtrafikken. Det vil nok være smart å se etter slike objekter i fremtiden, sier Tveit.

 

De aller fleste meglere Botrend er i kontakt med, fremhever betydningen av nærhet til offentlig kommunikasjon når en bolig selges. Da en enebolig på Høvik fikk  150 personer på visning,  var det nettopp dette megler Thøgersen i Privatmegleren fremhevet. 

 

- Det siste betyr mye og gjenspeiler prisen på objekter. Vi så at så fort Kolsåsbanen åpnet igjen, så gikk også prisene på boliger opp i det området, sier Morten Thøgersen. 

 

Da Baard Schumann i  Selvaag Bolig uttalte at  Bærum er den mest attraktive kommunen å bo i,  var det også kommunikasjon som sto høyt.

 

- Det er en klar fordel at Bærum ligger tett på Oslo og har god offentlig kommunikasjon, men kommunen har også egne unike bysentre, arbeidsplasser og et svært godt servicetilbud. I tillegg er det klart at boliger som bygges må kunne selges. Bærum er spesielt attraktivt for boligutviklere på grunn av høy kjøpekraft i befolkningen. Det gjør at mange har råd til å flytte på seg, sier Schumann.

 

Les flere saker på Botrends forside her. 

 

 

Fakta om undersøkelsen

 

Web-basert undersøkelse blant registrerte boligsøkere i Norge.

 

Utvalg: 2369 respondenter.

 

Signifikansnivå 95 %, +/- 1,8 % i feilmargin på målgruppen.

 

Kjønnsfordeling utvalg: 1182 menn (49,9 %), 1187 kvinner (50,1 %).

 

187 av respondentene er i bosatt i Asker og Bærum, hvorav 42 i Asker og 145 i Bærum. Undersøkelsen er utført i august 2016.

 

Kilde: Krogsveen

Publisert 02. mars.2017 av

Da eiendomsmeglerfullmektig Huong Pham i iHus Eiendomsmegling fikk i oppdrag å selge et lite oppussingsobjekt på Bøler i Oslo, måtte hun være kreativ.

 

Selv om boligstyling er blitt et vanlig tiltak før en bolig legges ut for salg, ønsket derimot ikke eier av denne leiligheten å bruke penger på det.

 

– Leiligheten var et oppussingsobjekt, og uten styling ville det blitt en kjedelig annonse. Eier ønsket ikke å investere mye penger i det, og siden leiligheten var helt tømt, ble spørsmålet hva jeg kunne gjøre for å få god respons på leiligheten til en billig penge, forklarer Pham.

Sammen med kontorsjef Katrine Solvåg kom de på ideen om å bruke frukt som et virkemiddel, noe eier var svært skeptisk til.

 

Les også: Dette er årets boligannonse

 

– Vi tenkte først å plassere masse appelsiner rundt om i leiligheten, før vi kom på at ananas kunne se kult ut. Derfor kjøpte vi inn en mengde ananaser til fotograferingen. Selger var skeptisk til forslaget og redd for at dette skulle gå veldig galt, men jeg overtalte ham til å stole på meg, forteller hun.

Bruken av frukt i boligannonsen førte til positiv respons. FOTO: Alejandro Villanueva

Morsom tekst

I tillegg til den kreative og originale stylingen, skrev hun en kort, morsom og hyggelig tekst, men inngangen «søker ny eier med tid til oppussing og kjærlighet for ananas!»

 

Pham innrømmer at dette stuntet kunne gå begge veier. Heldigvis for selger, endte det godt. Det gjorde også dette annonsestuntet, som endte med salg 700.000 over prisantydning.

 

– Jeg tenkte at dette enten kunne bli veldig bra, eller at folk ville se på det som useriøst. Heldigvis fikk annonsen god respons, og allerede etter noen minutter hadde folk bestilt prospektet til den 37 kvadratmeter lille leiligheten, forteller hun.

Eiendomsmeglerfullmektig Huong Pham i iHus Eiendomsmegling. FOTO: iHus Eiendomsmegling

 

Totalt fikk annonsen 8000 visningsklikk, og 49 personer viste interesse for boligen, hvorav 20 kom på visning.

 

Leiligheten ble forsøkt kuppet for 2.250.000 kroner, men Pham anbefalte selger å ha is i magen. Det skulle vise seg å lønne seg.

 

Hvordan gjøre et godt boligkjøp

 

Leiligheten ble solgt for 2,5 millioner kroner, ekskludert fellesgjeld på drøyt 100.000 kroner, noe både Pham og selger er godt fornøyd med.

 

Timing av boligsalg betyr alt

 

Selgeren, en godt voksen mann, var svært skeptisk til stylingen. FOTO: Alejandro Villanueva
Selv det oppussingsklare badet ble interessant på grunn av ananasene. FOTO: Alejandro Villanueva

– Stor betydning

Pham tror ikke leiligheten hadde fått like mye interessenter om det ikke hadde vært for ananasene.

 

– Markedsføring har svært mye å si for annonsen. Mange blir lurt av bildene, enten det er en ordinær boligstyling, eller dette. Mange bruker mye penger på styling, men når du kjøper, får du en tom leilighet. Denne gangen er jeg ikke i tvil om at en litt morsom styling førte til at folk spredte annonsen mer enn hva en ellers tom leilighet ville gjort, sier hun.

 

Fanny: Hvordan leve i et oppussingsobjekt?

 

Selv om dette førte til suksess denne gangen, vil hun ikke gjøre dette til en vane.

 

– Vi vil anbefale møbelstyling, men jeg har forståelse for at man må vurdere hvor mye man vil investere i den slags, basert på størrelse, standard og hva man kan få igjen for salgsobjektet. Jeg kan ikke gjøre denne stylingen igjen og igjen, men det kan dukke opp lignende situasjoner i fremtiden, og da må jeg finne på noe annet. Man skal ikke alltid være så A4, ler hun.

Valgte å style oppussingsprosjektet med nødvendige verktøy man trenger. FOTO: Anders Kjøndal, Luxe

Spilte på husets stil

Ole Herman Grongstad, eiendomsmegler i Eie eiendomsmegling i Sandvika så seg også nødt til å tenke utenfor boksen da han i fjor høst skulle selge en sliten og oppussingsklar enebolig på Haslum i Bærum.

 

TV-ekspertene gir deg oppussingstipsene

 

 

Eie Eiendomsmegling valgte å redigere alle bildene i en retro stil som passet huset. FOTO: Anders Kjøndal, Luxe

– I denne boligen hadde styling med moderne møbler blitt full krasj. Når man ser på boligannonser, handler det mye om følelser og det å få det riktige inntrykket. Derfor valgte vi å spille på oppussingsprosjektet og retrostilen som var i boligen, forteller han.

 

De stylet boligen med oppussingsrekvisitter som verktøy, malingskoster og stige, og introduserte annonsen med teksten «Brett opp ermene! Denne store eneboligen på Haslum skriker sene kvelder og tøffe tak, med grønne omgivelser på menyen».

 

– Dette gjorde vi først og fremst for å få mer oppmerksomhet rundt annonsen, og det førte til bra oppmøte på visning. Vi fikk også mange positive tilbakemeldinger, men dette er ikke et stunt som passer alle type objekter, og vi vil heller ikke gjør dette til en vane, presiserer han og påpeker at de aktivt jobber med å fremheve de ulike objektenes særpreg ved bruk av styling.

Tomme pizzaesker er ikke hverdagskost i boligannonsene. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Vurderer lime-bruk 

Eiendomsmegler i Krogsveen avd. Bekkestua, Ola Ahlstrand, har ikke vært like original i måten han har stylet sine objekt, men anerkjenner Phams unike styling.

 

– Bruken av ananas høres morsom ut. Selv har jeg vurdert å bruke lime, som er en del av Krogsveen-logoen, i hvert rom under våre boligstylinger. Både for å skape humor og ikke minst interesse rundt Krogsveen, innrømmer han.

 

Selv om frukt ennå ikke er en gjenganger i hans boligstyling-prosjekt, har han mer enn en gang tatt med seg rekvisitter som stearinlys, planter og puter fra kontoret for å gi salgsobjektene sine mer liv.

 

– Når man skal selge en bolig er det jo viktig at man fremmer boligen på best mulig måte, og når selger ikke ønsker boligstyling, må man være kreativ, innrømmer han.

Tror ikke på trend

Kristine Eia Kirkholm, PR- og informasjonsansvarlig i Finn.no, er kjent med lignende kreativ bruk i boligannonsene, men forteller at hun ikke opplever en stor utvikling av lignende annonser.

 

– Jeg husker en tid tilbake i Sverige hvor det var mange som brukte frukt i boligannonser. Også i Norge dukker det av og til opp noen som vil skille seg ut med en frukt eller lime. Det er vel for å gjøre noe oppsiktsvekkende og annerledes, men jeg tror ikke det blir en trend, mener hun.

 

I løpet av året har finn.no 100.000 boligannonser til salgs, og Kirkholm forteller at snittet ligger på et sted mellom 3-4000 sidevisninger.

Pham er godt fornøyd med resultatet av salget på boligen hvor ananas ble brukt som styling. FOTO: Alejandro Villanueva

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

I snart ett år har Europris-arvingen Dag Høili forsøkt å selge sin bolig i Sundveien på Nesøya. I mai i fjor ble boligen, som er tegnet av Finn Sandmæl, lagt ut med en prisantydning på 66 millioner kroner. Nå er boligen igjen lagt ut på Finn for salg med en kraftig rabatt. Ny pris er 58 millioner kroner - en nedjustering på 8 millioner kroner. Boligen er likevel den dyreste som nå ligger åpent ute for salg. -Vi har ikke prøvd å selge boligen på det norske markedet tidligere, vi

Les mer

En privatperson skal ha betalt 165 millioner kroner for en 22,8 mål stor eiendom med 250 meter lang strandlinje på Snarøya. Det er Finansavisen som skriver at en av de største strandeiendommene i Asker og Bærum nå er solgt. Avisen erfarer at eiendommen i Strømstangveien 1-3 er solgt for 165 millioner, til en privatperson. Se også: Trippelboligen på Snarøya – Vi er i en pågående salgsprosess og har ingen kommentar utover det, skrev eiendomsmegler Michelle Krefting i en e-post til

Les mer
Annonse

Hallgeir Kvadsheim er ekspert på privatøkonomi og økonomisk rådgiver i Tjenestetorget. Her deler han bankenes tre viktige sjekkpunkter før de kan gi deg et boliglån.1: EgenkapitalDu bør ha minst 15 prosent egenkapital for å få lån. Skal du kjøpe en bolig til to millioner, betyr det at banken i utgangspunktet kun vil låne deg 1,7 millioner (85 %). Restsummen på 300 000 kroner, må du fikse selv. Et alternativ er at foreldre stiller sikkerhet i egen bolig og/eller er kausjonister. Det

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland