Publisert 30. september.2016 av

Den nye  trendfargen fra  Dagnys Fargestudio er brunt.

 

- De brune nyansene kommer i et stort spenn, og sees både på materialer og malte flater. Treverk i blonde, sterke og mørke nyanser, brun marmor, fløyel, kaffe, sjokolade, teglstein. Listen er lang, sier Dagny Thurmann-Moe.

 

Høsten er tiden for nye trender og nye farger, og nå er det altså brunt som gjelder.

 

Slik er nordmenns stilvalg mot 2017

 

 

Omringet av brunt

 

Brunt har en sterk posisjon i norsk arkitektur, og finnes  i det meste av det vi har rundt oss. Både mat, natur og mote. 

 

- Treverket har vært med oss i titusenvis av år, så brunt er en gammel farge i den norske kulturen. Det som er bemerkelsesverdig, er at vi nå ser en fornyet interesse for fargen samtidig innenfor interiør, arkitektur, mat og mote, sier Dagny Thurmann-Moe.

 

Slik velger du riktig gardin

Fargeekspert Dagny Thurmann-Moe. FOTO: MARGARET DE LANGE

Nærhet og kos

 

Det er ikke bare innen arkitektur og motebildet at brunt har fått en sterkere posisjon, også innen  interiørfeltet er brunt mer populært.

 

- Innenfor interiør er dreiningen mot brunt tydelig. Maling, tekstil og  tapetprodusenter lanserer nå nye og gamle nyanser av fargen. Cognac-, og også whiskeyfarget skinn markerer seg klart, og brun marmor begynner å ta sin plass. Vi ser en rik og saturert fargebruk hvor fokuset på å skape hyggelige miljøer øker, sier fargeeksperten.

 

Dette gjenspeiles i trenden om at vi skal ha det mer koselig rundt oss, og begrepet «togetherness» som var tema for  Oslo Design Fair i år.

 

«Koselig» kan handle om felleskap, om å dele et måltid med fyr på peisen og tente stearinlys på bordet. Eller det kan handle om en følelse.

 

Tips oss gjerne her. 

 

Brunt velour er trendy. FOTO: MARGARET DE LANGE
Bruntoner skaper en lun stil. FOTO: MARGARET DE LANGE
Lisbeth Larsen i Jotun. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Varme, matte farger

 

Også Jotun har lansert sine trendfarger.

 

Det er de tre palettene som har fått navnene «Nordic Living», «Urban Living» og «Continental Living»

 

- Dijon Yellow og Olive Brown i Continental Living er varme, matte farger som skaper en lun atmosfære. Det er det vi har behov for i livene våre i dag som preges av raske svar og avbrytelser. Da blir det viktigere enn noen gang å komme hjem til et lunt hjem hvor vi kan lade batteriene våre, sier fargesjef i Jotun, Lisbeth Larsen.

 

Gjennom 2016 er det rosa som har vært den betydningsfulle fargen i interiørbildet. 

 

Passe nordisk klima

 

Mer sotede farger er også veldig populært.

 

– De sotede fargene passer godt til det nordiske klimaet. De er med på å gi interiøret et lunt inntrykk, sier Jenny Bull Gustavsen, fargesjef i Butinox Interiør.

 

Stine Norli fra faghandelkjeden Nordsjö Idé og Design har også stor tro på sotede farger.

 

– «Alle» har grå sofa. Ved å male veggene i en sortaktig farge får man en helt ny stil, sier hun.

 

Les flere saker på Botrends forside her. 

 

Nyhetsbrev fra Botrend

Ja, takk - jeg vil gjerne abonnere på Botrends nyhetsbrev.

Les mer
Annonse

Vi er opptatt av at livet skal være godt å leve. Vi bruker mye tid og penger på å leve godt og tar generelt godt vare på oss selv. Vi er opptatt av bil på bakgrunn av komfort og bruksområdet. Vi sørger for at helsen er god, ved å bruke tid og penger på trening. Hos A-møbler er vi opptatt av at livet skal være godt, også i sengen. I gjennomsnitt tilbringer de fleste av oss 41.000 timer på samme madrass før vi bytter den ut. Det tilsvarer fem år på én og samme madrass. Det betyr

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland