Publisert 30. september.2016 av

Den nye  trendfargen fra  Dagnys Fargestudio er brunt.

 

- De brune nyansene kommer i et stort spenn, og sees både på materialer og malte flater. Treverk i blonde, sterke og mørke nyanser, brun marmor, fløyel, kaffe, sjokolade, teglstein. Listen er lang, sier Dagny Thurmann-Moe.

 

Høsten er tiden for nye trender og nye farger, og nå er det altså brunt som gjelder.

 

Slik er nordmenns stilvalg mot 2017

 

 

Omringet av brunt

 

Brunt har en sterk posisjon i norsk arkitektur, og finnes  i det meste av det vi har rundt oss. Både mat, natur og mote. 

 

- Treverket har vært med oss i titusenvis av år, så brunt er en gammel farge i den norske kulturen. Det som er bemerkelsesverdig, er at vi nå ser en fornyet interesse for fargen samtidig innenfor interiør, arkitektur, mat og mote, sier Dagny Thurmann-Moe.

 

Slik velger du riktig gardin

Fargeekspert Dagny Thurmann-Moe. FOTO: MARGARET DE LANGE

Nærhet og kos

 

Det er ikke bare innen arkitektur og motebildet at brunt har fått en sterkere posisjon, også innen  interiørfeltet er brunt mer populært.

 

- Innenfor interiør er dreiningen mot brunt tydelig. Maling, tekstil og  tapetprodusenter lanserer nå nye og gamle nyanser av fargen. Cognac-, og også whiskeyfarget skinn markerer seg klart, og brun marmor begynner å ta sin plass. Vi ser en rik og saturert fargebruk hvor fokuset på å skape hyggelige miljøer øker, sier fargeeksperten.

 

Dette gjenspeiles i trenden om at vi skal ha det mer koselig rundt oss, og begrepet «togetherness» som var tema for  Oslo Design Fair i år.

 

«Koselig» kan handle om felleskap, om å dele et måltid med fyr på peisen og tente stearinlys på bordet. Eller det kan handle om en følelse.

 

Tips oss gjerne her. 

 

Brunt velour er trendy. FOTO: MARGARET DE LANGE
Bruntoner skaper en lun stil. FOTO: MARGARET DE LANGE
Lisbeth Larsen i Jotun. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Varme, matte farger

 

Også Jotun har lansert sine trendfarger.

 

Det er de tre palettene som har fått navnene «Nordic Living», «Urban Living» og «Continental Living»

 

- Dijon Yellow og Olive Brown i Continental Living er varme, matte farger som skaper en lun atmosfære. Det er det vi har behov for i livene våre i dag som preges av raske svar og avbrytelser. Da blir det viktigere enn noen gang å komme hjem til et lunt hjem hvor vi kan lade batteriene våre, sier fargesjef i Jotun, Lisbeth Larsen.

 

Gjennom 2016 er det rosa som har vært den betydningsfulle fargen i interiørbildet. 

 

Passe nordisk klima

 

Mer sotede farger er også veldig populært.

 

– De sotede fargene passer godt til det nordiske klimaet. De er med på å gi interiøret et lunt inntrykk, sier Jenny Bull Gustavsen, fargesjef i Butinox Interiør.

 

Stine Norli fra faghandelkjeden Nordsjö Idé og Design har også stor tro på sotede farger.

 

– «Alle» har grå sofa. Ved å male veggene i en sortaktig farge får man en helt ny stil, sier hun.

 

Les flere saker på Botrends forside her. 

 

Nyhetsbrev fra Botrend

Ja, takk - jeg vil gjerne abonnere på Botrends nyhetsbrev.

Publisert 09. juni.2017 av

Inn døren og ned en betongtrapp er utstillingen. I det grå, åpne rommet, står fargerike produkter utstilt på bord og platåer.

 

Etter å ha vært i tenkeboksen, forsket rundt, utviklet, testet og evaluert, har de endelig kommet til finalen. 38 avgangsstudenter i bachelor i Produktdesign ved Høgskolen i Oslo og Akershus, stiller ut på DogA i Oslo denne helgen.

 

I overetasjen stiller åtte masterstudenter ut sine produkter. Og i et annet rom er lærernes utstilling.

 

På toppen av det hele feirer Institutt for Produktdesign 100 år, så det er mye liv og glede i gangene.

 

HIOA-studentene med et flerfunksjonelt spisebord

Madelene Nergaard Skog har laget appen ”Miljøuka”. Foto: Bettine Nicotra
"Discreet" av Mari Fjellstad Stensvåg. Foto: Bettine Nicotra
"emBRACE" av Christer Frostmo. Foto: Bettine Nicotra
"Diakompis" av Rosalinn Løfling Krosshavn. Foto: Bettine Nicotra

Ammeavlukke, møbelmoduler, fotskinne og trøstebamse

Madelene Nergaard Skog kommer joggende ned trappen, iført sommerkjole – klar for å feire vel gjennomført utdannelse.

 

Hun forklarer hva de har fylt rommet med.

 

- Vi viser frem mye forskjellig, alt fra møbler, estetikk og smarte løsninger, til tjenestedesign og løsninger for de med spesialbehov, forklarer hun.

 

Hun peker mot et ammeavlukke som skal gjøre det mer komfortabelt og diskret for mødre å amme offentlig. Rundt om i rommet er det tydelig at flere har satset på møbelmoduler som bord, benker, hyller og skostativ.

 

En moteriktig fotskinne for barn som fødes med klumpfot, står utstilt på et bord. På et annet bord sitter en trøstebamse som skal støtte og veilede barn som får diabetes. Med bamsen følger en bok og relatert informasjon, og barnet kan øve på å sette injeksjoner på bamsen.

 

Norway Design feirer 60 år

"WarmOSLO" designet av Stine Asbjørnsen. Foto: Bettine Nicotra
"Bunad" designet av Martine Breen og "P2 Seat" designet av Kristian Kierulf. Foto: Bettine Nicotra
"Oslo" designet av Selvi Olgac. Foto: Bettine Nicotra

En app som skal gjøre resirkulering morsomt for barn

 Madelene Nergaard Skog har selv laget appen ”Miljøuka”.

 

- Jeg har alltid hatt en drøm om å redde verden, sier hun og smiler.

 

Hun går mot utstillingsbordet for å demonstrere. Mobilen som ligger på bordet løftes opp.

 

- Her er spillet. Det er litt som Kahoot, sier hun.

 

Spillet er rettet mot 4.- 6. klassinger, og skal være alternativ til lekser i én uke. Hver elev oppretter en bruker, en avatar. Læreren oppretter en administrator og følger med på elevene.

 

Barna konkurrerer mot hverandre ved å dokumentere hva de har resirkulert og slik samle poeng. Med poengene vil avataren utvikle seg, og nå nye nivå.

 

- Jeg testet appen på flere 9-åringer, og etterpå lette de i Applestore etter spillet. Wow, tenkte jeg da, sier hun fornøyd om appen som tydeligvis slo an.

 

Flere har gitt uttrykk for at de er interesserte i å utvikle appen, men hun har ikke landet en konkret avtale enda.

 

Her kan du lese om flere utstillinger vi har skrevet om tidligere

"Bindinglaus" av Isaac Hegna Manning. Foto: Bettine Nicotra
"Pirk" av Margrethe Jakobsen Furan. Foto: Bettine Nicotra
Caroline Odden viser frem knappekolleksjonen. Foto: Bettine Nicotra

Knappekolleksjon som gjør det enklere å kle på seg

På et platå står tre utstillingsdukker ikledd klær fra Moods of Norway. Det er knappene som er det spesielle her. Anette Lølandsmo og Caroline Odden har designet prototype-kolleksjonen ”Stretto”.

 

- Det er et italiensk ord om et musikkparti som går raskere. Det skal også gå raskere å kneppe klærne, forklarer Caroline Odden.

 

Tanken er at det skal bli mye enklere for noen, og litt enklere for alle å kneppe skjorter, bluser og bukser.

 

- Flere med nedsatt håndfunksjon dropper å kjøpe klær med knapper, og derfor har vi laget knapper som skal kunne brukes av alle, sier Caroline Odden.

 

Produktet har en søyle som gjør det lettere å gripe tak. Med spissen blir det enklere å skyve den mot hullet. Kolleksjonen kommer i ulike størrelser, farger, teksturer og mønstre.

 

- Det begynner å nærme seg veldig til at knappene kan gå i produksjon. Vi har klargjort mye, men ikke kommet i kontakt med en konkret produsent enda, forteller Caroline Odden.

 

Tanken er at klesprodusenter kjøper knappene, og at forbrukerene kjøper plaggene. Det skal være vanlige klær, i vanlige butikker.

 

- Vi har søkt om patent og designregistrering, så planen fremover blir å kontakte aktuelle produsenter, sier hun.

 

Disse nye, smarte løsningene utstilles:

 

  • Utebenker, ammeavlukke, lamper, benker, bord, hyller

 

  • Klesstativ, skostativ, jakke inspirert av bunader, knapper, kleskolleksjon

 

  • Fotskinne, trøstebamse, matspill, lekefigurer, flytevest

 

  • Knivsett, høyttaler, smykkekolleksjon, smykkeskrin, miljøapp

 

  • Flysete, sykkellagring, snøsurfebrett, takboks og interiørløsninger for nye elbiler
Anette Lølandsmo og Caroline Odden har designet prototype-kolleksjonen ”Stretto”. Foto: Bettine Nicotra
"Ytre" av Filip Rukan. Foto: Bettine Nicotra

Les mer på Botrends forside 

 

Følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no og send oss gjerne tilbakemelding her.

Les mer

Mulig du, som meg, reflekterer litt over at nå er vi jammen kommet halvveis ut i 2017 straks alt. Og ja, det stemmer, det er bare et halvår igjen til jul. Men la oss dvele litt mer ved sommervarme og fellesferie enn akkurat julepynten nå. Les flere innlegg fra Bonaturlig 

Les mer

Solfrid og Arild Liland bodde 19 år i en leilighet på Hvalstad sammen med to barn, før de endelig fant drømmeboligen. Paret tok seg god tid i jakten på oppgraderingen til enebolig, og kikket både på hus og tomter. Siden de følte stor tilhørighet til stedet etter to tiår, var det naturlig for dem å kikke etter egnet sted i området. 

Les mer
Annonse

 I et romslig lokale på Rud i Bærum, holder Sandvika gardiner og interiør til. Sandvika gardiner og interiør var tidligere en del av produksjonsselskapet Sandvika Veveri AS, men har drevet selvstendig siden 2000. Butikken har egen systue og skreddersyr gjerne dine gardiner.  – Vi merker økende etterspørsel etter gardiner, gjerne som et supplement til innvendig solskjerming. Med gardiner til blir det prikken over i’en, sier Nina Bø (60), daglig leder. Kari Søndbø Disch (56) nikker

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland