Publisert 30. september.2016 av

 

Å Paris! Som jeg har ventet på deg.

 

Paris, rosinen i pølsa som vi uhøvlede nordmenn ville ha sagt, for design, arkitektur, chic, designervesker (som jeg jo ikke har lagt heeelt fra meg), makroner og små, små kopper med svart, sterk kaffe.

 

Sånn, satt på spissen.

 

Mitt aller første møte med byen, skulle ikke skuffe – det føles som å reise tilbake i tid. Til en gammel, ganske annen tid, lenger unna lille Norge og Oslo.

 

Paris slår meg som en særdeles elegant by, svært raffinert. Noe ganske annet enn vår egen hovedstad – for å forsvare Oslo er Paris en svært gammel by, med gamle tradisjoner og mange, overdådige stilepoker på baken. Det ser man lett.

 

Les flere av Fannys innlegg her. 

 

Ærverdige bygninger med klassiske franske balkonger. FOTO: FANNY DEHN ARVESEN

Storslått arkitektur

 

For noen arkitektoniske underverk byen byr på.

 

Utsikten fra et hvilket som helst hotellrom er som tatt ut av et kulisse fra en romantisk film med en kjekk, parisisk mann i hovedrollen – med brune øyne, lysbrunt flommende hår og skjerf.

Paris - je t'aime. FOTO: FANNY DEHN ARVESEN

Du vet. Paris er full av klisjéer – helt klart.

 

Men disse klisjeene, de vi alle har hørt, har en tendens til å samsvare forventningen.

 

Det noe helt spesielt med de gamle bygårdene med franske balkonger med grønne, velstelte planter, de smale gatene med de travle men vennlige menneskene i, og maten – på gaten, lukten og synet av den – og av høst.

 

Her er de beste stedene å spise lunsj i København

Sjømatmarked, på et hvilket som helst gatehjørne. FOTO: FANNY DEHN ARVESEN

Pariseffekten

Også er det detaljene.

 

Det er så mange, mange av dem. Har du lagt merke til at selv gateskiltene er forseggjorte?

 

Det kan synes som om design og øye for detaljer ligger til folkesjelen til parisiske innbyggere.

 

Alt er så til fingerspissen gjennomført, så stilig. Kanskje er det det den inspirerende byen gjør med menneskene her, eller hva menneskene gjør med den.

 

Jeg tror på en kombinasjon – Pariseffekten.

 

Karn Fjørtoft gir deg guiden til København

 

Deilig farge på makronene. FOTO: FANNY DEHN ARVESEN
Fransk frokost på Café Flore. FOTO: FANNY DEHN ARVESEN

Se litt lenger

De estetiske små butikkene i de trange gatene er spesielt sjarmerende. Kanskje det er atmosfæren her?

 

Det er i alle fall langt unna trafikk og turister med selfiestenger som knipser langs Champs-Elysées. 

 

Eller ved Tour Eiffel (som for øvrig også er en fantastisk imponerende konstruksjon).

 

Men se litt lenger. Se en annen vei, ikke dit alle ser.

 

For du vil finne det du ser etter, enten det er en rosa kjempemakron, en blå dør eller ett kumlokk med et dekorativt mønster. Og for all del, ikke se verden gjennom en linse. Du kommer aldri så nær, som du er hvis du er tilstede.   

 

Dekk et høstbord med Fanny her

 

Klassisk lunsj på Ralph's. FOTO: FANNY DEHN ARVESEN

Trigger kreativitet

Er vi ikke heldige, som riktig kan se verden – smake, føle, lukte bli inspirert, fasinert, provosert, møte mennesker og en annen kultur – for design, for mat og for detaljer.

 

En destinasjon med dette som ingrediens, vil utfordre øynene, toleransen og trigge kreativiteten.

 

Personlig tror jeg vi kalde skandinavere har sett mot det som er eksotisk i all tid.

Små drypp av oldtid, vi finner igjen i etter hvert gamle klassikere for oss. Som Strå fra Royal Copenhagen.

 

Tar vi med oss den overveldene inspirasjonen hjem? Kanskje.

 

Vi møter moderlandet med et bredere, mer åpent sinn, med gutsen til å prøve noe annerledes, inspirert av noe du har sett.

 

Noe du har luktet eller smakt. Kanskje på et gatehjørne i Paris eller på en annen koordinat.

 

Vil du lese mer fra Fanny - finn blogginnleggene her.

 

Les flere saker på Botrends forside her. 

Paris er full av inspirasjon. FOTO: FANNY DEHN ARVESEN
Fra Ralph's i Paris. FOTO: FANNY DEHN ARVESEN
Paris - så elegant. FOTO: FANNY DEHN ARVESEN
Publisert 31. januar.2017 av

- Folk må bruke gatene. Det mest utrygge som finnes er tomme byer.

 

Jan Christian Vestre (30) møter Botrend på en kafe ved Vulkan i Oslo sentrum. Utenfor vinduet står benker og bord laget av familiebedriften  Vestre as.

 

Du ser dem overalt, men legger ikke nødvendigvis merke til dem. Vestres utemøbler pryder også Aker Brygge og flere store europeiske byer.

 

Nå er første levering ankommet Hudson River i New York, men mer om det senere.

 

Interessert i utemøbler? Les mer her

 

Jan Christian Vestre leder familiebedriften. FOTO: VESTRE

Tok over tidlig

Da faren døde brått i 2012, tok Jan Christian over familiebedriften. I år fyller selskapet 70 år.

 

Det startet da farfar Johs etablerte seg i en gammel tyskerbrakke i Haugesund i 1947. Industriutviklingen etter krigen var preget av få ressurser, men Johs ble raskt en markedsleder i utemiljø og lekeutstyr.

 

- Han lagde blant annet de første benkene til rådhusplassen i Haugesund. De står der fremdeles, sier Jan Christian Vestre.

 

Og det er nettopp den tankegangen, det bærekraftige, som er industrilederens visjon og filosofi.

 

- Bedrifter må vise ansvar

 

- De aller fleste tar utemøbler i byer for gitt, og det er veldig fint. Men svært få vet filosofien bak. Jeg mener at alle bedrifter bør ha et holistisk syn på driften, man opererer ikke i et vakuum, sier han.

 

Den tidligere AUF-politikeren og rådgiveren til både Trond Giske og Aps stortingsgruppe, mener at norske bedrifter må vise mer ansvar.

 

Han har sagt det før, og gjør det gjerne igjen: Om få år er det ni milliarder mennesker på jorda. 75 prosent av disse vil bo i byene.

 

- Det handler ikke om å selge flest produkter, men å bidra til en bedre verden. Mange mener at dette er et naivt syn. Ja vel, men hva er alternativet, da?

Bedrifter som ikke tar samfunnsansvar og spør seg selv hvordan de kan utgjøre en forskjell for mennesker og miljø, har gått ut på dato, sier han.

 

Disse utemøblene gir assosiasjoner til 30-tallet

 

Jan Christian Vestre med delegasjon fra Riksdagen på fabrikken i Torsby, FOTO: VESTRE
Utemøbler produseres både i Sverige og Norge. FOTO: VESTRE

Fabrikk i Sverige

Da Jan Christian Vestre overtok familiebedriften, gikk han inn for oppgaven med hele seg. Han ga Snøhetta i oppdrag å bygge en ny fabrikk i Torsby i Sverige, og ble selv fabrikksjef fra oktober til mars.

 

Begrepene  miljø  og produksjon kommer han alltid tilbake til.

 

- Vi skal lage produkter som bidrar til møter mellom mennesker. Ulike kulturer møtes i byene. Ved å ta i bruk uteområdene vil vi kunne bidra til møter mellom mennesker, sier han.

 

All produksjon foregår i Norge og Sverige, på fabrikken i Torsby og hos produksjonspartnere i Vestfold og på Jæren. Blant annet skjer all overflatebehandling av stål i Norge. Bak kolleksjonene står skandinaviske designere.

 

- Vi skal beholde produksjonen i Skandinavia, vi har tro på skandinavisk håndverk og miljøvennlig industri bygget på kortreiste materialer og fornybar energi. Ja, det er litt dyrere, men det er fullt mulig sier han.  

 

Les om norsk design på Botrend her

 

 

Vestre har utemøbler i flere store europeiske byer. FOTO: VESTRE
Du legger ikke alltid merke til møblene. FOTO: VESTRE

Møbler ved Hudson River

I følge Vestre er den norske måten å bruke uterom på helt unik. Han møter stadig utlendinger som lar seg fascinere.

 

- Den skandinaviske samfunnsmodellen er hottere enn noen gang. Norske bedrifter må kapitalisere på dette, hvordan vi organiserer samfunnet vårt er noe andre ser til.

 

Nå har amerikanerne fått øynene opp for Vestre as.

 

I fjor høst leverte selskapet utemøbler til et eksklusivt leilighetskompleks ved Hudson river i New York.

 

- Det gjør oss entusiastiske, og gir oss en selvtillit å se at folk i andre deler av verden legger merke til oss. Men det gir oss like mye glede å levere til en skole, og se hva uterommet har å si for læringsgleden og opplevelsen for barn, sier Vestre.

 

Cathrine Knudsen samarbeider med Vestre

 

Kristine Five Melvær designet kolleksjonen POP for Vestre. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Kunstner Cathrine Knudsen samarbeidet med Vestre i forbindelse med TV-aksjonen i 2015. FOTO: VESTRE

 

Bæringen Kristine Five Melvær har designet kolleksjonen  POP for utemøbelprodusenten.

 

Den ble lansert i fjor under Stockholm Furniture Fair.

 

- Alt de gjør er med hjertet, og de er kompromissløse på kvalitet, sier Melvær om oppdraget for Vestre.

 

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

 

 

FOTO: VESTRE
Les mer

Helene Jakobsen (36) bodde i et rekkehus med sønnen Maximilian (6) i Vollen. Alt var lagt til rette for et rolig liv ved vannet. Sønnen hadde kompisene i nærheten, og hun hadde nok å drive med. Likevel turte hun å bryte opp for å gå for den store drømmen.

Les mer

Den majestetiske skiferpeisen gløder rommet. På peishylla står ekornet som Kristine Østby Johansen (45) fikk av faren for mange år siden. Etter alle disse år står han fremdeles og gnager på en kongle, mens han forgjeves forsøker å få varmen i kroppen. 

Les mer
Annonse

Skal du kaste deg ut i kjøp eller salg av bolig? Det kan være mye nytt å tenke på. Denne huskelisten hjelper deg.Før du selger:Tenk gjennom hvor du vil bo og hvilken type bolig du ønsker deg. Vil du flytte inn i noe større eller mindre? Skal eiendommen ligge nærmere byen eller på landet?Velg riktig megler. Forskjellen mellom en god og en dårlig megler kan bety flere hundre tusen kroner. Vurder flere meglere for å finne den rette for deg. Tenk på lokalkunnskap, kjemi, erfaring og pris

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland