Publisert 30. september.2016 av

 

Å Paris! Som jeg har ventet på deg.

 

Paris, rosinen i pølsa som vi uhøvlede nordmenn ville ha sagt, for design, arkitektur, chic, designervesker (som jeg jo ikke har lagt heeelt fra meg), makroner og små, små kopper med svart, sterk kaffe.

 

Sånn, satt på spissen.

 

Mitt aller første møte med byen, skulle ikke skuffe – det føles som å reise tilbake i tid. Til en gammel, ganske annen tid, lenger unna lille Norge og Oslo.

 

Paris slår meg som en særdeles elegant by, svært raffinert. Noe ganske annet enn vår egen hovedstad – for å forsvare Oslo er Paris en svært gammel by, med gamle tradisjoner og mange, overdådige stilepoker på baken. Det ser man lett.

 

Les flere av Fannys innlegg her. 

 

Ærverdige bygninger med klassiske franske balkonger. FOTO: FANNY DEHN ARVESEN

Storslått arkitektur

 

For noen arkitektoniske underverk byen byr på.

 

Utsikten fra et hvilket som helst hotellrom er som tatt ut av et kulisse fra en romantisk film med en kjekk, parisisk mann i hovedrollen – med brune øyne, lysbrunt flommende hår og skjerf.

Paris - je t'aime. FOTO: FANNY DEHN ARVESEN

Du vet. Paris er full av klisjéer – helt klart.

 

Men disse klisjeene, de vi alle har hørt, har en tendens til å samsvare forventningen.

 

Det noe helt spesielt med de gamle bygårdene med franske balkonger med grønne, velstelte planter, de smale gatene med de travle men vennlige menneskene i, og maten – på gaten, lukten og synet av den – og av høst.

 

Her er de beste stedene å spise lunsj i København

Sjømatmarked, på et hvilket som helst gatehjørne. FOTO: FANNY DEHN ARVESEN

Pariseffekten

Også er det detaljene.

 

Det er så mange, mange av dem. Har du lagt merke til at selv gateskiltene er forseggjorte?

 

Det kan synes som om design og øye for detaljer ligger til folkesjelen til parisiske innbyggere.

 

Alt er så til fingerspissen gjennomført, så stilig. Kanskje er det det den inspirerende byen gjør med menneskene her, eller hva menneskene gjør med den.

 

Jeg tror på en kombinasjon – Pariseffekten.

 

Karn Fjørtoft gir deg guiden til København

 

Deilig farge på makronene. FOTO: FANNY DEHN ARVESEN
Fransk frokost på Café Flore. FOTO: FANNY DEHN ARVESEN

Se litt lenger

De estetiske små butikkene i de trange gatene er spesielt sjarmerende. Kanskje det er atmosfæren her?

 

Det er i alle fall langt unna trafikk og turister med selfiestenger som knipser langs Champs-Elysées. 

 

Eller ved Tour Eiffel (som for øvrig også er en fantastisk imponerende konstruksjon).

 

Men se litt lenger. Se en annen vei, ikke dit alle ser.

 

For du vil finne det du ser etter, enten det er en rosa kjempemakron, en blå dør eller ett kumlokk med et dekorativt mønster. Og for all del, ikke se verden gjennom en linse. Du kommer aldri så nær, som du er hvis du er tilstede.   

 

Dekk et høstbord med Fanny her

 

Klassisk lunsj på Ralph's. FOTO: FANNY DEHN ARVESEN

Trigger kreativitet

Er vi ikke heldige, som riktig kan se verden – smake, føle, lukte bli inspirert, fasinert, provosert, møte mennesker og en annen kultur – for design, for mat og for detaljer.

 

En destinasjon med dette som ingrediens, vil utfordre øynene, toleransen og trigge kreativiteten.

 

Personlig tror jeg vi kalde skandinavere har sett mot det som er eksotisk i all tid.

Små drypp av oldtid, vi finner igjen i etter hvert gamle klassikere for oss. Som Strå fra Royal Copenhagen.

 

Tar vi med oss den overveldene inspirasjonen hjem? Kanskje.

 

Vi møter moderlandet med et bredere, mer åpent sinn, med gutsen til å prøve noe annerledes, inspirert av noe du har sett.

 

Noe du har luktet eller smakt. Kanskje på et gatehjørne i Paris eller på en annen koordinat.

 

Vil du lese mer fra Fanny - finn blogginnleggene her.

 

Les flere saker på Botrends forside her. 

Paris er full av inspirasjon. FOTO: FANNY DEHN ARVESEN
Fra Ralph's i Paris. FOTO: FANNY DEHN ARVESEN
Paris - så elegant. FOTO: FANNY DEHN ARVESEN
Publisert 05. januar.2017 av

- Jeg kom til et punkt der jeg skjønte at hvis jeg ikke tok steget og satset, så kom jeg til å angre resten av livet på at jeg ikke gjorde det. Uansett utfall, sier Lars Erlend Bye (39), opprinnelig fra Bodø og nå CEO og gründer av H5 Property.

 

På litt over to år har selskapet gått fra å ha null til nærmere ti prosent markedsandel i kanskje verden tøffeste boligmarked på Manhattan, New York.

 

Hvordan er dette mulig?

 

Med hardt arbeid, stort kontaktnett, utmerket kvalitet, og litt flaks.

 

Les flere saker om boligmarkedet her. 

 

Erfaringen fra Norge

Etter litt over ti år i den norske boligbransjen, og med en solid jobb som markedssjef hjemme i Norge, bestemte Lars Erlend Bye seg for at han trengte mer tyngde i arbeidet sitt.

 

– Jeg satt med ansvaret for flere millioner i markedsføringsbudsjett, og følte ikke at jeg helt oppnådde den effekten jeg ønsket, sier Bye.

 

 

Lars Erling Bye driver H5 Property i New York. FOTO: H5 PROPERTY

Ble student

Han søkte derfor permisjon fra jobben, og flyttet til New York for å studere coaching og ledelse ved NYU.

 

Planen var å finne ut hva som foregikk i boligmarkedet i USA, for å optimere det som skjedde hjemme i Norge.

 

Han ble sjokkert da han på en boligvisning i New York oppdaget hvordan virkeligheten egentlig så ut.

 

Her er det Miami Beach-style på Blommenholm

 

 

– Jeg trodde virkelig ikke det var mulig. Kvaliteten på prospektene vi i Norge hadde tidlig på 1990-tallet tilsvarte kvaliteten i New York i 2010. Når du kommer fra lille Norge tenker du at alt er større og bedre i USA, men det var altså ikke tilfellet. Det såkalte prospektet vi fikk utdelt var ett A4 ark, med dårlige bilder, og ingen plantegning. I Norge har vi jo prospekter på 50-120 sider, med opptil 50-60 bilder av høyeste kvalitet, sier han. 

 

Se DJ Danbys designhjem her

 

Bye og H5 Property opererer på ett av verdens kanskje tøffeste boligmarkeder på Manhattan. FOTO: H5 PROPERTY

Dro på visninger

For å utelukke at prospektet han hadde fått på visningen var en tilfeldighet, fortsatte Bye å dra på visninger.

 

– Jeg var på 40 visninger i alle ender av prisskalaen. Her var det boliger til salgs fra rundt 2-200 millioner norske kroner. Av alle visningene var det kun fire meglere som tok kontakt etter endt visning. Nå skal det sies at jeg kanskje ikke så ut som jeg kunne kjøpe leiligheten til 200 millioner, men for de fleste var jeg nok innenfor målgruppen.

 

Prospektene i NY hadde tidligere lav standard, sier Bye. FOTO: H5 PROPERTY
Bye har 10 % markedsandel av boligmarkedet på Manhattan. FOTO: H5 PROPERTY

Terapikurs og pro bono

 

Bye påpeker hvordan en rekke tilfeldigheter la grunnlaget for oppstarten av H5 Property.

 

Den første var møtet med Esther Muller. Bye og Muller var på ett helgekurs i terapi da de kom i kontakt.

 

Begge hadde liten interesse for emnet, men fant tonen ved sin felles interesse for eiendomsmegling. Det skulle vise seg at Muller var eier av en eiendomsmeglingsutdannelse i New York, og Bye ble leid inn som foredragsholder.

 

 

 

– Jeg begynte å jobbe pro bono med en-til-en megleropplæring av eiendomsmeglerne, som en del av studiene mine. Dette ga meg innblikk i selve kjernen av eiendomsmegling i New York. Etter ett år hadde jeg opparbeidet meg ett solid kontaktnett, og fått mye ny lærdom.

Lars Erling Bye er travel i New York. FOTO: H5 PROPERTY

Fikk inngangsbillett

Tilbake i Norge kunne ikke Bye legge fra seg tanken om den gylne muligheten han hadde oppdaget i New York.

 

I årene som fulgte reiste han til New York flere ganger i året for å holde foredrag for eiendomsmeglere.

 

Blant publikum satt en av meglerne til stjernemegler Jacky Teplitzky.

 

Teplitzky var meglerfirmaet Douglas Ellimans ukronede meglerdronning, og høyt respektert i bransjen. Teplitzky skulle senere vise seg å være Byes inngangsbillett til markedet i New York.

 

Stjernemegler Dyve selger mest av alle

 

New York, New York

– Jeg kunne rett og slett ikke la sjansen gå fra meg, jeg måtte flytte til New York og endre måten boliger blir markedsført på, sier Bye.

 

I desember 2013 satte han seg på flyet, og satset alt han hadde.

 

– I starten jobbet jeg ut fra hjemmekontor, gjerne fra 05:00 om morgenen til sent på kvelden. Sånn holdt jeg på i fire måneder. Jeg hadde spart opp litt kapital, så da var det bare å begynne å selge, forklarer han.

 

Bye fikk etterhvert med seg en medarbeider, og leide kontorplass. Alt ved hjelp av kontakter og bekjente. Sakte men sikkert begynte markedet å forstå hva H5 Property holdt på med, og interessen viste seg.

 

– En av våre første kunder var Ryan Serhant, fra tv-serien “Million dollar listing”, forteller Bye.

 

Byttet fotograf

 

I løpet av oppstarten fikk Bye og teamet hans også Jacky Teplitzky som en av sine største kunder. Hun hadde en visning på en bolig til rundt 80 millioner norske kroner, og lot Bye og fotograf Morgan Isaksen ta bilder av den.

 

Teplitzky hadde på forhånd hatt sine fotografer på prosjektet, men da hun fikk se bildene Bye presenterte, byttet hun ut sin egen fotograf samme dag. Siden den dagen har H5 Property tatt bilder av alle hennes boliger.

 

– Det var helt klart en fordel å få tak i en nøkkelperson som Jacky Teplitzky. Med en gang vi forteller andre at Teplitzky bruker oss, og har brukt oss i flere år, så gjør det at andre også velger oss.

 

Herlige New York. FOTO: H5 PROPERTY
Central Park i New York. FOTO: H5 PROPERTY

Det ufarlige Skandinavia

Bye og H5 Property har gjennom hele veien jobbet strategisk for å oppnå posisjonen de har i dag.

 

Likevel påpeker han at det å være fra Norge og Skandinavia har hatt sine fordeler.

 

– Vi hadde nok ikke klart det så lett dersom vi ikke kom fra Norge. Vi blir sett på som ufarlige konkurrenter, fra lille Norge og Skandinavia. Det er ingen trussel. Vi er lette å stole på, og lette å være nysgjerrige på. Vi får nok en del gratis der, og det er lettere å få til møter og legge frem produktene våre, fordi vi ikke blir sett på som noe farlig, sier han.

 

Skandinavisk design og levemåte er i USA forbundet med kvalitet og nytenkning.

– Jeg har veldig tro på nordmenn, og norske konsepter. Særlig i bolig og interiørbransjen. Norge ligger langt fremme når det gjelder markedsføring av boliger. Danskene er geniale på interiør, og Svenskene har mange store firmaer som f.eks IKEA som har gjort at det skandinaviske konseptet ikke lenger er ukjent. Det er forbundet med kvalitet, og det hjelper oss på veien. Vi i Norge har også mye fokus på det å ha det hyggelig hjemme, og det ser veldig bra ut på bilder, sier Bye.

 

VR-briller og 360 teknologi

– I den siste tiden har jeg sett en forandring i boligmarkedet i New York. Det er flere meglere som tar skikkelige bilder, og levere bedre plantegninger og prospekter enn før. Mange av de tar bilder gjennom oss, sier Bye.

 

Det er ikke bare via gode bilder at H5 Property skiller seg ut i New Yorks boligmarked, de er også frempå når det kommer til ny teknologi.

 

– Vi tilbyr ett produkt som heter 360. Med denne teknologien kan du se boligen slik den er fra sofakroken via nettbrett eller smarttelefon, før du velger å gå på visning. Det ideelle med dette er at man også kan vise potensialet i boligen, for eksempel med en bolig som trenger oppussing eller ett nytt boligprosjekt. Står du midt i rommet i ett nybygg som ikke er ferdig utviklet, kan du bevege nettbrettet rundt i rommet, og se hvordan det vil komme til å se ut. Dette produktet er også blitt ett VR-produkt, der man ved hjelp av en smarttelefon og et par VR-briller kan se seg rundt i boliger. VR-briller reagerer på bevegelse, så du kan bevege deg rundt i boligen, uten å fysisk være der.

 

Lars Erlend Bye i H5 Property. FOTO: H5 PROPERTY

Les flere saker på Botrends forside her.

 

Følg oss på Facebook og Instagram og  tips oss gjerne her. 

Les mer

Strammet opp 80-tallsboligen

Interiørarkitekten ga boligen nytt uttrykk.

Publisert 30. september.2016 av Elin Reffhaug Craig

Familien på fire trivdes så godt i nabolaget på Nøtterøy, men følte behov for å gjøre 80-tallshuset tøffere i stilen. Å flytte fra huset var ikke et alternativ.  Dermed kom interiørarkitektkontoret Nyfelt og Strand inn med nye løsninger.  

Les mer

Vennepar bygde sammen

En fryktelig dårlig idé, mente venner og familie.

Publisert 30. september.2016 av Bettine Nicotra

Carl Hansson (42) og Jennie-Ann Hansson (41) har satt seg ned på de hvite Eames-stolene på kjøkkenet. To industrielle lamper henger over dem. På andre siden av bordet sitter Jørgen Bøhle Bakke (42) og Inger Charlotte Sundt (43). – Hva sa familie og venner da dere fant ut at dere skulle bygge sammen? – De sa at det var en fryktelig dårlig idé. De sa det ... Dere burde ikke gjøre det, sier Carl. Les mer på Botrends forside her. 

Les mer
Annonse

Familien Vinje drømte om å bygge eget hus. Da eiendommene ved Ekebergåsen Boligfelt ble lagt ut for salg, slo de til umiddelbart! – Vi ønsket å kjøpe eiendom på Ekebergåsen fordi vi allerede hadde et hus på Lierskogen. Det var nemlig uaktuelt for oss å flytte herfra. Her bor vi landlig samtidig som vi bor sentralt, forteller Asbjørn Vinje. Det var nærheten til marka og de fine solforholdene som fristet han og familien. Samtidig var det en gyllen mulighet til å bygge eget hus. 

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland