Publisert 05. oktober.2016 av

Arthur Wøhni er nemlig én av mange som fortviler over de høye boligprisene.

 

– Jeg synes det er skremmende, særlig tatt i betraktning alle dem som står utenfor og skal inn på dette markedet, sier han.

 

Budstikka skrev tirsdag at gjennomsnittsboligen i  Asker og  Bærum er blitt 1 million kroner dyrere på bare ett år

 

Prisveksten fra september i fjor til september i år ble 20 prosent. Bare de tre siste månedene er prisoppgangen på 8 prosent. Gjennomsnittsboligen ble 4.700 kroner dyrere hver eneste dag i denne perioden.

 

Her får du flere eiendomsnyheter fra Stor-Oslo

 

Mener markedet er i balanse

 

Boligbyggingen må opp  for å få bukt med de skyhøye prisene, mener regiondirektør Nina Solli i NHO Oslo og Akershus.

 

– Politikerne svikter sine egne planer. Nå må de gjøre jobben sin og skjære igjennom, sa hun til Budstikka tirsdag.

 

Uttalelsen var rettet mot Asker kommune og storutbyggingen på Høn-Landås, men gjelder generelt for både Asker og Bærum.

 

Wøhni kjenner seg ikke igjen i denne kritikken.

 

– Jeg opplever at boligmarkedet i Bærum har god balanse og at markedsaktørene stort sett får bygd det de ønsker å bygge.

 

Boligtopp: - Hold hodet kaldt

 

 

Arthur Wøhni, kommunaldirektør i Bærum. FOTO: KARL BRAANAAS

– Men vitner det ikke om betydelig underdekning i markedet når store leilighetsprosjekter nesten blir utsolgt på få dager?

 

 

– Jeg tror forklaringen på dette ligger flere steder, og at finanspolitikken for eksempel er av langt større betydning enn tilgangen på tomter og nye boligprosjekter i vårt område. Ingenting tyder på at tomtemangel har skyld i de høye boligprisene, svarer Wøhni.

 

– Men kan man bygge seg ut av boligpriskrisen?

 

– En boligkrise i klassisk forstand, forstått som at folk ikke har tak over hodet, det kan og må vi som samfunn kunne bygge oss ut av. Men en boligpriskrise, forstått som å bygge så mye på de absolutte «hotspot-stedene» i pressområder slik at prisen går ned, har jeg mindre tro på. Her må det andre bolig- og finanspolitiske virkemidler til.

 

Barnefamilier drar vestover for å få råd til bolig

 

40.000 flere innen 2040?

Befolkningsveksten i Bærum er økt fra 1.000 til 2.000 i året, og det bygges flere boliger i kommunen enn nesten noen gang: Det ble igangsatt mellom 640 og 749 boliger årlig i perioden 2011–15, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB). Det er tett opp mot kommunestyrets tidligere måltall på 700 nye boliger i året.

 

Antallet vil med stor sannsynlighet fortsette å øke. Rådmannen legger i sine prognoser opp til at Bærum kan få 40.000 nye innbyggere innen 2040. Det gir en årsvekst på 1.600 personer i snitt, tilsvarende 667 nye boliger i året med 2,4 beboere per bolig.

 

Kommunen forbereder seg med dette på å ta imot nesten dobbelt så mange nye innbyggere som i SSBs prognoser, som opererer med en folkevekst på 22.400 personer – tilsvarende 373 boliger i året, i perioden 2016–40.

 

– Hva skyldes dette spriket?

 

– Vi har erfaring med at SSB opererer med for moderate tall for befolkningsveksten i Bærum. Vi må ha det mer eksakt, derfor kjører vi våre egne vekstanalyser. De er mer treffsikre enn nasjonale fremskrivninger, sier Wøhni.

 

Les flere saker på Botrends forside her

 

Følg oss på Facebook og Instagram, og tips oss gjerne.

 

Denne saken, skrevet av Morten Gisle Johnsen og Fridtjof Woldsdal Glorvigen, ble første gang publisert i Budstikka.

Publisert 02. mars.2017 av

Da eiendomsmeglerfullmektig Huong Pham i iHus Eiendomsmegling fikk i oppdrag å selge et lite oppussingsobjekt på Bøler i Oslo, måtte hun være kreativ.

 

Selv om boligstyling er blitt et vanlig tiltak før en bolig legges ut for salg, ønsket derimot ikke eier av denne leiligheten å bruke penger på det.

 

– Leiligheten var et oppussingsobjekt, og uten styling ville det blitt en kjedelig annonse. Eier ønsket ikke å investere mye penger i det, og siden leiligheten var helt tømt, ble spørsmålet hva jeg kunne gjøre for å få god respons på leiligheten til en billig penge, forklarer Pham.

Sammen med kontorsjef Katrine Solvåg kom de på ideen om å bruke frukt som et virkemiddel, noe eier var svært skeptisk til.

 

Les også: Dette er årets boligannonse

 

– Vi tenkte først å plassere masse appelsiner rundt om i leiligheten, før vi kom på at ananas kunne se kult ut. Derfor kjøpte vi inn en mengde ananaser til fotograferingen. Selger var skeptisk til forslaget og redd for at dette skulle gå veldig galt, men jeg overtalte ham til å stole på meg, forteller hun.

Bruken av frukt i boligannonsen førte til positiv respons. FOTO: Alejandro Villanueva

Morsom tekst

I tillegg til den kreative og originale stylingen, skrev hun en kort, morsom og hyggelig tekst, men inngangen «søker ny eier med tid til oppussing og kjærlighet for ananas!»

 

Pham innrømmer at dette stuntet kunne gå begge veier. Heldigvis for selger, endte det godt. Det gjorde også dette annonsestuntet, som endte med salg 700.000 over prisantydning.

 

– Jeg tenkte at dette enten kunne bli veldig bra, eller at folk ville se på det som useriøst. Heldigvis fikk annonsen god respons, og allerede etter noen minutter hadde folk bestilt prospektet til den 37 kvadratmeter lille leiligheten, forteller hun.

Eiendomsmeglerfullmektig Huong Pham i iHus Eiendomsmegling. FOTO: iHus Eiendomsmegling

 

Totalt fikk annonsen 8000 visningsklikk, og 49 personer viste interesse for boligen, hvorav 20 kom på visning.

 

Leiligheten ble forsøkt kuppet for 2.250.000 kroner, men Pham anbefalte selger å ha is i magen. Det skulle vise seg å lønne seg.

 

Hvordan gjøre et godt boligkjøp

 

Leiligheten ble solgt for 2,5 millioner kroner, ekskludert fellesgjeld på drøyt 100.000 kroner, noe både Pham og selger er godt fornøyd med.

 

Timing av boligsalg betyr alt

 

Selgeren, en godt voksen mann, var svært skeptisk til stylingen. FOTO: Alejandro Villanueva
Selv det oppussingsklare badet ble interessant på grunn av ananasene. FOTO: Alejandro Villanueva

– Stor betydning

Pham tror ikke leiligheten hadde fått like mye interessenter om det ikke hadde vært for ananasene.

 

– Markedsføring har svært mye å si for annonsen. Mange blir lurt av bildene, enten det er en ordinær boligstyling, eller dette. Mange bruker mye penger på styling, men når du kjøper, får du en tom leilighet. Denne gangen er jeg ikke i tvil om at en litt morsom styling førte til at folk spredte annonsen mer enn hva en ellers tom leilighet ville gjort, sier hun.

 

Fanny: Hvordan leve i et oppussingsobjekt?

 

Selv om dette førte til suksess denne gangen, vil hun ikke gjøre dette til en vane.

 

– Vi vil anbefale møbelstyling, men jeg har forståelse for at man må vurdere hvor mye man vil investere i den slags, basert på størrelse, standard og hva man kan få igjen for salgsobjektet. Jeg kan ikke gjøre denne stylingen igjen og igjen, men det kan dukke opp lignende situasjoner i fremtiden, og da må jeg finne på noe annet. Man skal ikke alltid være så A4, ler hun.

Valgte å style oppussingsprosjektet med nødvendige verktøy man trenger. FOTO: Anders Kjøndal, Luxe

Spilte på husets stil

Ole Herman Grongstad, eiendomsmegler i Eie eiendomsmegling i Sandvika så seg også nødt til å tenke utenfor boksen da han i fjor høst skulle selge en sliten og oppussingsklar enebolig på Haslum i Bærum.

 

TV-ekspertene gir deg oppussingstipsene

 

 

Eie Eiendomsmegling valgte å redigere alle bildene i en retro stil som passet huset. FOTO: Anders Kjøndal, Luxe

– I denne boligen hadde styling med moderne møbler blitt full krasj. Når man ser på boligannonser, handler det mye om følelser og det å få det riktige inntrykket. Derfor valgte vi å spille på oppussingsprosjektet og retrostilen som var i boligen, forteller han.

 

De stylet boligen med oppussingsrekvisitter som verktøy, malingskoster og stige, og introduserte annonsen med teksten «Brett opp ermene! Denne store eneboligen på Haslum skriker sene kvelder og tøffe tak, med grønne omgivelser på menyen».

 

– Dette gjorde vi først og fremst for å få mer oppmerksomhet rundt annonsen, og det førte til bra oppmøte på visning. Vi fikk også mange positive tilbakemeldinger, men dette er ikke et stunt som passer alle type objekter, og vi vil heller ikke gjør dette til en vane, presiserer han og påpeker at de aktivt jobber med å fremheve de ulike objektenes særpreg ved bruk av styling.

Tomme pizzaesker er ikke hverdagskost i boligannonsene. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Vurderer lime-bruk 

Eiendomsmegler i Krogsveen avd. Bekkestua, Ola Ahlstrand, har ikke vært like original i måten han har stylet sine objekt, men anerkjenner Phams unike styling.

 

– Bruken av ananas høres morsom ut. Selv har jeg vurdert å bruke lime, som er en del av Krogsveen-logoen, i hvert rom under våre boligstylinger. Både for å skape humor og ikke minst interesse rundt Krogsveen, innrømmer han.

 

Selv om frukt ennå ikke er en gjenganger i hans boligstyling-prosjekt, har han mer enn en gang tatt med seg rekvisitter som stearinlys, planter og puter fra kontoret for å gi salgsobjektene sine mer liv.

 

– Når man skal selge en bolig er det jo viktig at man fremmer boligen på best mulig måte, og når selger ikke ønsker boligstyling, må man være kreativ, innrømmer han.

Tror ikke på trend

Kristine Eia Kirkholm, PR- og informasjonsansvarlig i Finn.no, er kjent med lignende kreativ bruk i boligannonsene, men forteller at hun ikke opplever en stor utvikling av lignende annonser.

 

– Jeg husker en tid tilbake i Sverige hvor det var mange som brukte frukt i boligannonser. Også i Norge dukker det av og til opp noen som vil skille seg ut med en frukt eller lime. Det er vel for å gjøre noe oppsiktsvekkende og annerledes, men jeg tror ikke det blir en trend, mener hun.

 

I løpet av året har finn.no 100.000 boligannonser til salgs, og Kirkholm forteller at snittet ligger på et sted mellom 3-4000 sidevisninger.

Pham er godt fornøyd med resultatet av salget på boligen hvor ananas ble brukt som styling. FOTO: Alejandro Villanueva

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

Henger du med? Siden Tone Damli og samboer Markus Foss kjøpte den nesten 100 år gamle "Villa Solum" i 2016 på Blommenholm i Bærum  har de møtt på flere utfordringer knyttet til byggeprosjektet. Senest i januar i år fikk paret beskjed om at de hadde revet boligen uten tillatelse fra Bærum kommune: «Dette er søknadspliktig», heter det i brevet fra kommunen, som etterlyste en «redegjørelse for det utførte arbeidet». Les også: Slik blir huset til Tone og Markus Norprosjekt as ved

Les mer

En privatperson skal ha betalt 165 millioner kroner for en 22,8 mål stor eiendom med 250 meter lang strandlinje på Snarøya. Det er Finansavisen som skriver at en av de største strandeiendommene i Asker og Bærum nå er solgt. Avisen erfarer at eiendommen i Strømstangveien 1-3 er solgt for 165 millioner, til en privatperson. Se også: Trippelboligen på Snarøya – Vi er i en pågående salgsprosess og har ingen kommentar utover det, skrev eiendomsmegler Michelle Krefting i en e-post til

Les mer
Annonse

Skal du kaste deg ut i kjøp eller salg av bolig? Det kan være mye nytt å tenke på. Denne huskelisten hjelper deg.Før du selger:Tenk gjennom hvor du vil bo og hvilken type bolig du ønsker deg. Vil du flytte inn i noe større eller mindre? Skal eiendommen ligge nærmere byen eller på landet?Velg riktig megler. Forskjellen mellom en god og en dårlig megler kan bety flere hundre tusen kroner. Vurder flere meglere for å finne den rette for deg. Tenk på lokalkunnskap, kjemi, erfaring og pris

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland