Publisert 06. oktober.2016 av

Høsten er spekket av interiørnyheter i sarte toner. Blått, grått, grønt og nyanser av rosa preger nyhetene som ankommer butikkene nå.

 

 For de fargeglade er det også mye å velge i. For de hvite veggers tid er forbi – nå skal det være fargesterke og mønstrete tapeter, gjerne fra skandinaviske designere, møbler som sender assosiasjoner til 60-tallet og potteplanter – mye planter

 

Ifølge Farge-Dagny står brunt ekstra sterkt. (Les mer her)

 

- Treverket har vært med oss i titusenvis av år, så brunt er en gammel farge i den norske kulturen. Det som er bemerkelsesverdig, er at vi nå ser en fornyet interesse for fargen samtidig innenfor interiør, arkitektur, mat og mote, sier Dagny Thurmann-Moe.

 

Og venter du gjester til helgen, gir vår bidragsyter Fanny deg 5 enkle tips til et trendy, men rimelig høstbord her.

 

Her er et lite utvalg av høstens nyheter – til glede og inspirasjon:

 

50 år med svensk design

Svenske Linum kan i år feire et halvt århundre med design. De har vokst fra å være en liten tekstilprodusent, til å formidle interiør og design til over 20 land. I høst er det jubileumskolleksjonen «Big & Bold – A Swedish love story» som introduserer en ny og utvidet del av merket. Den spenner fra tekstiler til servise og kjøkkenutstyr.

 

Det er materialer som messing, tre, keramikk og marmor. Fargene, som er inspirert av den svenske naturen, byr på både sarte blånyanser til mørkeblått, dyp oransje og konjakk. Samt vinrød som står sterkt i høst.

 

Les mer om interiør her.

 

 

Linums jublieumskolleksjon byr på det meste til hjemmet. FOTO: JONAS INGERSTEDT
Sengetøy i sarte blåtoner fra svenske Linum. FOTO: JONAS INGERSTEDT
"Falketind" pledd i ren ull fra Høie. STYLING: KIRSTEN VISDAL, FOTO: MARGARET M. DE LANGE

Skandinavisk høst hos Høie

Som Linum, hyller Høie sine røtter i høstens kolleksjon «Ren Skandinavisk». Den er inspirert av norske håndverkstradisjoner og resultatet er en kolleksjon i lyse nyanser og naturelementer. Det skal se ekte, naturlig og ubehandlet ut.

 

Det nye sengetøyet kommer i garnfarget og steinvasket lin og bomull. I ekstra fin sateng, og vevd krepp for de som sverger til en mer knudrete overfalte. Kolleksjonen byr også på flere pledd i ren ull, eller i bomull- og acrylblanding for de litt mindre kjølige kveldene.   

 

Norske Martin Solem designer møbler for HAY.

 

Nobel sengetøy i ekstra fin sateng er en av høstens nyheter fra Høie. STYLING: KIRSTEN VISDAL, FOTO: MARGARET M. DE LANGE

Lys opp uterommet

Lanternen «Design With Light», designet av Maria Berntsen for danske Holmegaard, er blitt svært populær siden den første lampen ble lansert for fem år siden. Nå kommer versjonen som også tåler utendørsbruk.

 

Den praktiske skinnstroppen er den samme, men glasset i den nye lanternen er mer robust for å tåle kalde høstkvelder utendørs. Glasset er slagfast og bedre egnet til å tåle varmeforskjeller når lanternen skal flyttes mellom hus og hage. Den har også en ny oljelampefunksjon med brennetid på 5.000 timer, samt vegger av karbonfiber som skal hindre sotflekker.

 

Les mer om dansk design her.

 

 

"Design With Light" er blitt svært populære, nå kan de også brukes ute. FOTO: HOLMEGAARD
"Familia" er de nye slektningene til populære "Ghost" fra danske Anders Arhøj, som er sterkt inspirert av Japan. FOTO: STUDIO ARHØJ

Anders Arhøj utvider familien

Den danske keramikeren Anders Arhøj har drevet designstudio i København i åtte år, men har lang fartstid fra den japanske metropolen Tokyo. Det var her studioet ble grunnlagt og mye av Arhøjs keramikk er inspirert av nettopp Japan.

 

De fargeglade figurene har blitt svært populære og shippes til hele verden, kunne Arhøj fortelle da vi møtte han i Oslo tidligere i år. Nå utvides den store kolleksjonen med en egen liten familie kalt nettopp «Familia». 

 

 

Figurene er laget i hvit porselen og glasert med glade farger. Det er de karakteristiske øynene, som om de er på utkikk etter flere venner, ifølge Arhøj.

 

Blant nyhetene er også en relansering av den originale sparegrisen «the Orb money bank». Nå kommer en håndglasert sparegris i flere farger og teksturer – i hvit og grå porselen med korkbunn. En voksen sparegris til det neste restaurantbesøket, langdistanseturen eller kanskje det neste designmøbelet?   

 

Studio Arhøj byr også på en original sparegris i hvit og grå porselen med korkbunn. FOTO: STUDIO ARHØJ

Organiske tekstiler

Nytt på det norske markedet i høst er det danske firmaet The Organic Company. Firmaet ble startet av Joy Vasiljev i 2007, og bak lå et ønske om å tilby et bedre og mer miljøvennlig alternativ til brukstekstiler. Nå tilbys alt fra handlenett til kjøkkentekstiler og barneklær i GOTS sertifiserte materialer. Sertifiseringen fordrer at både arbeidet og selve produksjonen foregår i giftfrie områder.

 

Kolleksjonen byr blant annet på kluter, myke håndklær i «whaffle» og smarte hårhåndklær – alle i organiske materialer og som tåler maskinvask.

 

Badehåndkle i organisk sertifisert bomull fra The Organic Company. STYLING: REVOLVER, FOTO: LINE THIT KLEIN

Nytolkning av designklassiker

I fjor ble en nytolkning av det klassiske Legio-serviset, designet av Ole Palsby, lansert av Eva Solo i Danmark. Originalen var en av de mest populære servisene da det entret markedet på 80-tallet.

 

Nye «Legio Nova» er inspirert av de kjente Legio-formene, men med riller og nye kanner.

 

 

"Legio Nova" designet av Ole Palsby introduseres nå til det norske markedet. FOTO: EVA SOLO

Det er Claus Jensen og Henrik Holbæk som står bak nytolkningen «Legio Nova» som raskt slo an i Danmark. Produktene kom til norske butikker for første gang 1. september.   

 

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her. Husk at du også kan følge oss på Facebook og Instagram under Botrend.no

Publisert 11. november.2016 av

Jul er forbundet med tradisjon. Gamle klassikere hentes frem fra loft og kjeller. Som julekulene vi samler på, serviset som kun tas frem til denne høytidelige anledningen eller utstyret vi trenger for å lage klassiske julekaker.

 

Men også noe nytt finner veien hjem. Her har vi samlet et lite knippe av årets julenyheter som nå er å finne i butikk.

 

Det er gull, sølv og metaller blandet med det tradisjonsrike røde, hvite og grønne.

 

Lysestake i metall fra svenske Markslöjd. FOTO: MARKSLÖJD
Julen er ikke komplett uten en julestjerne i vinduet. FOTO: MARKSLÖJD

Det obligatoriske tilbehøret

Julen er ikke komplett uten den tradisjonelle adventsstaken eller julestjernen i vinduet. For ikke å glemme levende lys på bordet.

 

Svenske Markslöjd har flere nyheter og går for en skandinavisk, naturpreget jul. Det er mørke farger, harde metaller og marmor. Style med blomsterløker, granbar, kvister og kongler for en mer utradisjonell og røff julestil.

 

Les mer om interiør her

 

 

Norske Wik & Walsøe lanserer for første gang sitt eget juleservise, Julemorgen. De utvider også den øvrige kolleksjonen med tre nye elementer; vase, konfektbolle og lysestakesett i hvit porselen med motiv av den kjente alven i gull. Den har vært med siden debuten i 2007 og er kanskje det de fleste forbinder med det populære merket.

 

Lysestake med det kjente Alve-motivet fra Wik & Walsøe. FOTO: WIK & WALSØE

 

Er du av den mer klassiske typen er Nisseserviset til Porsgrunds Porselænsfabrik et godt alternativ. Serviset finnes i over 60 deler og har vært en del av mange nordmenns juletradisjoner i over 100 år.

Nisseserviset er fremdeles populært. FOTO: PORSGRUNDS PORSELÆNSFABRIK
Det nye juleservicet "Julemorgen" fra Wik og Walsøe. FOTO: WIK & WALSØE

 

Julens farger

Blant årets nyheter er det helt klart metalliske farger som står sterkest, men ingenting slår de tradisjonelle julefargene. Noen er heller ikke til å rikke når det gjelder fargevalget - det skal være, eller i det minste ha, innslag av rødt, hvitt og grønt!

 

Men det går også an å kompromisse. Bland farger og stiler sammen, men la for eksempel rødfargen være i hovedsetet. Iittalas klassiske Kastehelmi drikkeglass, designet av Oiva Toikka, kommer i flere farger, deriblant rødt og grønt. Serviset Tema Bowl finnes også i mange farger, størrelser og fasonger.

 

I Asker er dette tømmerhuset nå omgjort til interiørbutikk

 

Julen skal være rød for mange. FOTO: IITTALA
Rødt, grønt og hvitt er klassisk om du ikke ønsker å eksperimentere for mye. FOTO: IITTALA

Danske klassikere

Man kommer ikke utenom de danske klassikerne. Flere av produsentene har også i år lansert vinter- og julenyheter. 

 

De spenner vidt fra hvite, rene linjer fra By Lassen til Karen Blixens "edgy advent". 

 

Bjørn Wiinblads produkter blir også stadig mer populære i Norge. I høst kom vasenyheten Felicia med håndpåført gullmotiv. Og er du interessert i historien til mannen som er en av Danmarks mest anerkjente kunstnere og designere, kan du bli med inn i hans unike hjem her

 

By Lassens klassiske Kubus i nikkel. FOTO: BY LASSEN
Klassisk juleservise fra Royal Copenhagen. FOTO: ROYAL COPENHAGEN
Vase fra Bjørn Wiinblad med håndpåført gullmotiv. FOTO: ROSENDAHL DESIGNGROUP
Karen Blixen er for mange synonymt med julen. FOTO: ROSENDAHL DESIGNGROUP

Les også: Søstrene Sagen med idéhus à la København og Paris

 

Les mer på forsiden av Botrend og følg oss i sosiale medier her. Lurer du på noe? Send oss en e-post!

Amfie servise er vinternyheter fra By Lassen. FOTO: BY LASSEN

Nyhetsbrev fra Botrend

Ja, takk - jeg vil gjerne abonnere på Botrends nyhetsbrev.

Les mer

Botrend  starter et nytt samarbeid med Tina Leqvamb Steensen, damen bak interiørbloggen Bo Naturlig.  Hver uke fremover kan Botrends lesere få et lite innblikk i Tinas liv, og bloggen handler om alt innen interiør- og boligfeltetet. Første innlegg kan du lese her.   Det handler om å gjøre hjemmet personlig.  -  Jeg har fulgt Botrend tett i sosiale medier, og er imponert over både tyngde-og aktualitet på det de deler, så å få utgjøre en del av teamet som skal inspirere alle ivri

Les mer

Konseptet Black Friday, som skjer 25. november, har for alvor befestet seg som en viktig handelsdag i Norge. Noen butikker har utvidet til å ha tilbud hele uken. To av fem nordmenn vurderer å handle denne dagen, ifølge en  ny undersøkelse fra bransjeorganisasjonen Virke. For de som har bestemt seg for å handle på Black Friday, vil 9 av ti bruke over 500 kroner. – Det er tydelig at Black Friday har kommet for å bli, og at forbrukerne i stadig større grad er ute etter å gjøre gode

Les mer
Annonse

Vi er opptatt av at livet skal være godt å leve. Vi bruker mye tid og penger på å leve godt og tar generelt godt vare på oss selv. Vi er opptatt av bil på bakgrunn av komfort og bruksområdet. Vi sørger for at helsen er god, ved å bruke tid og penger på trening. Hos A-møbler er vi opptatt av at livet skal være godt, også i sengen. I gjennomsnitt tilbringer de fleste av oss 41.000 timer på samme madrass før vi bytter den ut. Det tilsvarer fem år på én og samme madrass. Det betyr

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland