Publisert 10. oktober.2016 av

For tredje høsten på rad skal vinduene til designbutikken ved Nationaltheatret, Norway Designs, vise frem småskalaproduksjon av norsk design og kunsthåndverk.

 

Salgsutstillingen et samarbeid mellom Klubben, Norske Kunsthåndverkere og butikken, og retter oppmerksomheten mot den renessansen norsk kunsthåndverk og design gjennomgår for tiden.

 

Årets tema er en videreføring av de to foregående «Verdi» og «Skala», som har gått i dybden på verdien av objektene og småskalaproduksjon.

 

I år får småskalaproduksjonens kvaliteter enda større oppmerksomhet gjennom utstillingen Norway Designs NÅ, Vol.3. Utstillerne ble bedt om å søke med et utgangspunkt i tallet 16, og temaet er tolket vidt forskjellig av deltakerne som spenner fra Anette Krogstad, til Sverre Uhnger og Kristine Bjaadal, som også er prosjektleder for Klubben.

 

- Objekter som er produsert på denne måten bærer en helt annen historie med seg enn de masseproduserte produktene vi ellers omgir oss med. Som kunde og bruker av produktene kommer du mye tettere på både formgiveren og produksjonsprosessen. Jeg tror dette er med på å skape et tettere bånd mellom produkt og bruker; historien som følger med produktet gjør at du blir mer glad i det og ønsker å ta godt vare på det, sier Bjaadal.

 

Les mer om norsk design på Botrend her.

 

Må ofte forsvare prisen

Salgsobjektene spenner fra treverk til smykker, metall og tekstil. Og vil stå utstilt i to uker fra torsdag 13. oktober. 

 

Alle produktene er produsert lokalt, enten i formgivernes egne verksteder eller i samarbeid med andre lokale småskalaprodusenter. 16 av 36 søkere er antatt, og blant dem er Noidoi som stiller ut keramikkserien "Handlewithcare" i stengods - produsert i deres studio i en gammel melkefabrikk på Toten.

 

Cosmin i Noidoi sitt verksted på Toten. FOTO: PRIVAT

- Vi mener det er viktig å fronte norsk småskalaproduksjon fordi det stimulerer til kreative arbeidsplasser lokalt, og fordi det nettopp opprettholder lokale håndverkstradisjoner, sier Kathrine Lønstad i Noidoi.

 

Sare Skotte jobber med produkter som befinner seg i skjæringspunktet mellom design og kunst. Hun deltar i Norway Designs NÅ for tredje gang, og har i år tatt utgangspunkt i funksjonalismen og laget smykkekolleksjonen PUR. Den består av fire ulike komponenter og delt inn i temaet 16 gjennom fire former, fire produkter og fire materialer.

 

 

Smykkekolleksjonen "PUR" fra Sara Skotte og består av ring, anheng, ørepynt og smykkeskrin.

 

- Det beste med småskalaproduksjon er at det er en kort vei fra idé til ferdig produkt. Man har kontrollen selv, og en frihet til at man kan teste ut materialer og konsepter, sier Sara Skotte.

 

Hun produserer det meste selv, og opplever ofte å måtte forsvare prisen på produktene sine. 

 

- Jeg tror ikke folk forstår fullt ut hvorfor produktet har den prisen det har. Disse utstillingene bidrar til folkeopplysning hvor kunden blir gjort kjent med at det er unik kvalitet og håndverk. All kunnskapen vi besitter har jo en pris, men også en stor verdi, sier Skotte.

 

- Man vil ha design og håndverk, men vet ikke hvor mye som ligger bak produktprisen. Den skal dekke blant annet skatt, lokalleie og pensjonssparing, i tillegg til faktiske materialkostnader, sier Skotte.

 

Blant de 16 utstillerne er også Lars Beller Fjetland som har vunnet flere priser og etablert seg internasjonalt med sitt design.

 

I Norway Designs NÅ stiller han ut serveringsbestikket Monstera som også ble vist frem under Structure-utstillingen i Milano. 

 

Bestikket er et samarbeidsprosjekt med Theodor Olsen Sølvvareverksted i Bergen hvor designeren driver studioet "Beller". 

 

Også Runa Klock er opptatt av en bærekraftig produksjon og stiller ut "Moving Mamas cutting boards". 

 

 

Kunsthåndverker Anne Line Sund stiller ut kopper i engelsk terracotta. Palett fra arbeidet. FOTO: PRIVAT

De geometriske trefjælene er laget av restmateriale fra Kebony, og produsert av kvinner med innvandrerbakgrunn. Bedriften Moving Mamas fokuserer på nettopp verdiskapning, arbeidstrening og god utnyttelse av ressurser.

 

Årets utstillere:

Anette Krogstad, Ann Kristin Einarsen, Anne Pfeffer Gjengedal, Anne Line Sund, Barmen & brekke, Bodil Mogstad Skipnes, Helen Mørken, Kristine Bjaadal, Lars Beller Fjetland, Marisa Molin, Mirjam Tho, Noidoi, Runa Klock, Sara Skotte, Silje Nesdal og Sverre Uhnger.

 

Se flere bilder under, og les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her. Og følg oss på Facebook og Instagram under Botrend.no

 

"Handlewithcare" består av ulike objekter tilegnet bordet og er laget av Noidoi på Toten. FOTO: TUDOR CIOROIU
Sølvtøy designet av Lars Beller Fjetland og formgitt av Bjørn Steffen Thorsen. FOTO: SJUR POLLEN
Barmen & Brekke har utviklet 16 sylindriske former som kombinerer ulike treslag med porselen. FOTO: BARMEN&BREKKE
"Moving Mamas cutting boards" produseres av kvinner med innvandrerbakgrunn og er designet av Runa Klock. FOTO: ILLUSION PHOTOGRAPHY
Silje Nesdal stiller ut glassvasene "Lasi". FOTO: ILLUSION PHOTOGRAPHY
Publisert 01. mai.2017 av

Og det blir bare mer og mer pop.

 

I 2016 ble det solgt nær 5 millioner kvadratmeter laminat i Norge. Det viser tall fra Prognosesenteret. Det er 7,2 prosent mer enn året før og cirka 1 million kvadratmeter mer enn parkett, som ligger på annenplass. Laminat er den store folkefavoritten når nordmenn skal legge nytt gulv.

 

– Laminat er førstevalget for veldig mange. Det ser vi på omsetningen og utviklingen de senere årene. Tallene fra Prognosesenteret viser en forsterkning av trenden mot mer laminat. Det er lett å forstå hvorfor når vi ser på utvalget og kvaliteten på denne type gulv, sier Lill-Ann Mo hos Tarkett.

 

Her kan du lese flere saker om oppussing

 

Laminat er populært hos nordmenn. Foto: Gerflor

Høyere kvalitet

– Kvaliteten og ikke minst designet på laminat har blitt vesentlig forbedret de senere årene. Det er i mange tilfeller vanskelig å bedømme om det er laminat eller parkett før man ser og kjenner nærmere etter, sier Mo.

 

Hun får støtte hos Øyvind Langelandsvik hos Kronotex.

 

Slik gir gulvet harmoni i rommet

 

– Laminat har jo blitt noe helt annet enn det var før. Nå er gulvene ekstremt naturtro og kommer i mange veldig flotte og tidsriktige design, sier han, og legger til at også egenskapene er viktig for valget: – Laminatgulv er i tillegg svært slitesterke og tåler mer enn tradisjonelle tregulv.

 

Også hos Gerflor merker de at laminat øker i popularitet.

 

– Dagens laminat ser ut som ekte tre, og det ser virkelig lekkert og eksklusivt ut. Vi selger stadig mer laminat i form av XXL lange bord. I tillegg er det svært holdbart. Man får ikke lett riper, sier Lene Lillejord hos Gerflor.

 

Les flere interiørsaker på Botrend

 

 

Du må gå nærme for å se at laminat ikke er ekte tre. Foto: Gerflor

Lettstelt

Vi liker at ting er enkelt. Jo mindre vi trenger å gjøre, jo bedre. Da er det kanskje ikke så rart at laminat er førstevalget hos mange.

 

– Laminat er tilnærmet vedlikeholdsfritt og veldig enkelt å legge. I tillegg får du et flott gulv som er egnet til de fleste rom i huset, forklarer Lillejord.

 

Slik fikk de drømmekjøkkenet

 

– Laminat faller gjerne noe rimeligere enn parkett, og kan derfor være et naturlig valg for mange. Men trenden er også her at folk velger fra det øvre sjiktet. De er først og fremst opptatt av at gulvet de velger skal ha rett design og uttrykk, avslutter Lill-Ann Mo.

 

Laminat fåes i mange moderne design. Foto: Kronotex

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss på [email protected]

 

Følg oss gjerne på Facebook og Instagram på @botrend.no

 

Innhold fra Ifi

 

Botrend publiserer utvalgt innhold fra IFI – Opplysningsrådet for farge og interiør. Ifi er en privat non-profitt bransjeorganisasjon. Innholdet velges ut av redaksjonen i Botrend på selvstendig grunnlag uten kommersielle bindinger.

 

Les mer

Gjennom interiør og design har Kathrine skapt et levebrød, og daglig kommer hun med utallige tips og råd til hvordan du innreder hjemmet. Selv har hun også tatt ansvaret med å skape et lunt og trivelig hjem for seg selv og familien i Asker.

Les mer

Sommerens cooleste isbiter

The devil is in the details.

Publisert 10. oktober.2016 av Fanny Dehn Arvesen

Så en enkelt tror jeg at det er; enten så er du opptatt av detaljer, eller så er du det ikke. Jeg er, som du kanskje gjettet, en av de som er opptatt av dette. Svært opptatt, faktisk. Detaljer trenger ikke bare være estetiske effekter. Detaljer jeg er opptatt av, kan like gjerne omfatte toneleie man snakker ikke, vinkelen ett bilde er tatt eller hvilken vei vinden blåser.

Les mer
Annonse

Ellen Østenstad Auke er 3. generasjons gartner, gift med en gartner og har to døtre i samme bransje. Ellen har jobbet på Kolsås Hagesenter i 21 sesonger, og driver blant annet med innkjøp av inneplanter. Jobben som gartner har hun hatt så lenge hun kan huske – omtrent fra 3-års alder. Først som ”blomsterbud” til farfar husker Ellen. – Jeg fikk være med farfar å høste tomater, de små, som ikke kunne selges, legger hun til. For Ellen er faget en livsstil. Et slikt genuint enga

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland