Publisert 10. oktober.2016 av

For tredje høsten på rad skal vinduene til designbutikken ved Nationaltheatret, Norway Designs, vise frem småskalaproduksjon av norsk design og kunsthåndverk.

 

Salgsutstillingen et samarbeid mellom Klubben, Norske Kunsthåndverkere og butikken, og retter oppmerksomheten mot den renessansen norsk kunsthåndverk og design gjennomgår for tiden.

 

Årets tema er en videreføring av de to foregående «Verdi» og «Skala», som har gått i dybden på verdien av objektene og småskalaproduksjon.

 

I år får småskalaproduksjonens kvaliteter enda større oppmerksomhet gjennom utstillingen Norway Designs NÅ, Vol.3. Utstillerne ble bedt om å søke med et utgangspunkt i tallet 16, og temaet er tolket vidt forskjellig av deltakerne som spenner fra Anette Krogstad, til Sverre Uhnger og Kristine Bjaadal, som også er prosjektleder for Klubben.

 

- Objekter som er produsert på denne måten bærer en helt annen historie med seg enn de masseproduserte produktene vi ellers omgir oss med. Som kunde og bruker av produktene kommer du mye tettere på både formgiveren og produksjonsprosessen. Jeg tror dette er med på å skape et tettere bånd mellom produkt og bruker; historien som følger med produktet gjør at du blir mer glad i det og ønsker å ta godt vare på det, sier Bjaadal.

 

Les mer om norsk design på Botrend her.

 

Må ofte forsvare prisen

Salgsobjektene spenner fra treverk til smykker, metall og tekstil. Og vil stå utstilt i to uker fra torsdag 13. oktober. 

 

Alle produktene er produsert lokalt, enten i formgivernes egne verksteder eller i samarbeid med andre lokale småskalaprodusenter. 16 av 36 søkere er antatt, og blant dem er Noidoi som stiller ut keramikkserien "Handlewithcare" i stengods - produsert i deres studio i en gammel melkefabrikk på Toten.

 

Cosmin i Noidoi sitt verksted på Toten. FOTO: PRIVAT

- Vi mener det er viktig å fronte norsk småskalaproduksjon fordi det stimulerer til kreative arbeidsplasser lokalt, og fordi det nettopp opprettholder lokale håndverkstradisjoner, sier Kathrine Lønstad i Noidoi.

 

Sare Skotte jobber med produkter som befinner seg i skjæringspunktet mellom design og kunst. Hun deltar i Norway Designs NÅ for tredje gang, og har i år tatt utgangspunkt i funksjonalismen og laget smykkekolleksjonen PUR. Den består av fire ulike komponenter og delt inn i temaet 16 gjennom fire former, fire produkter og fire materialer.

 

 

Smykkekolleksjonen "PUR" fra Sara Skotte og består av ring, anheng, ørepynt og smykkeskrin.

 

- Det beste med småskalaproduksjon er at det er en kort vei fra idé til ferdig produkt. Man har kontrollen selv, og en frihet til at man kan teste ut materialer og konsepter, sier Sara Skotte.

 

Hun produserer det meste selv, og opplever ofte å måtte forsvare prisen på produktene sine. 

 

- Jeg tror ikke folk forstår fullt ut hvorfor produktet har den prisen det har. Disse utstillingene bidrar til folkeopplysning hvor kunden blir gjort kjent med at det er unik kvalitet og håndverk. All kunnskapen vi besitter har jo en pris, men også en stor verdi, sier Skotte.

 

- Man vil ha design og håndverk, men vet ikke hvor mye som ligger bak produktprisen. Den skal dekke blant annet skatt, lokalleie og pensjonssparing, i tillegg til faktiske materialkostnader, sier Skotte.

 

Blant de 16 utstillerne er også Lars Beller Fjetland som har vunnet flere priser og etablert seg internasjonalt med sitt design.

 

I Norway Designs NÅ stiller han ut serveringsbestikket Monstera som også ble vist frem under Structure-utstillingen i Milano. 

 

Bestikket er et samarbeidsprosjekt med Theodor Olsen Sølvvareverksted i Bergen hvor designeren driver studioet "Beller". 

 

Også Runa Klock er opptatt av en bærekraftig produksjon og stiller ut "Moving Mamas cutting boards". 

 

 

Kunsthåndverker Anne Line Sund stiller ut kopper i engelsk terracotta. Palett fra arbeidet. FOTO: PRIVAT

De geometriske trefjælene er laget av restmateriale fra Kebony, og produsert av kvinner med innvandrerbakgrunn. Bedriften Moving Mamas fokuserer på nettopp verdiskapning, arbeidstrening og god utnyttelse av ressurser.

 

Årets utstillere:

Anette Krogstad, Ann Kristin Einarsen, Anne Pfeffer Gjengedal, Anne Line Sund, Barmen & brekke, Bodil Mogstad Skipnes, Helen Mørken, Kristine Bjaadal, Lars Beller Fjetland, Marisa Molin, Mirjam Tho, Noidoi, Runa Klock, Sara Skotte, Silje Nesdal og Sverre Uhnger.

 

Se flere bilder under, og les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her. Og følg oss på Facebook og Instagram under Botrend.no

 

"Handlewithcare" består av ulike objekter tilegnet bordet og er laget av Noidoi på Toten. FOTO: TUDOR CIOROIU
Sølvtøy designet av Lars Beller Fjetland og formgitt av Bjørn Steffen Thorsen. FOTO: SJUR POLLEN
Barmen & Brekke har utviklet 16 sylindriske former som kombinerer ulike treslag med porselen. FOTO: BARMEN&BREKKE
"Moving Mamas cutting boards" produseres av kvinner med innvandrerbakgrunn og er designet av Runa Klock. FOTO: ILLUSION PHOTOGRAPHY
Silje Nesdal stiller ut glassvasene "Lasi". FOTO: ILLUSION PHOTOGRAPHY
Publisert 17. mars.2017 av

– Mannen min tok meg med for å vise frem tomten han hadde sett på, forteller Marianne Bjerke (46) og peker ut vinduet mot den opprinnelige tomten som ligger like bortenfor.

 

– Men jeg gikk bort hit og sa at hvis vi fikk denne tomten, da kunne jeg gå med på å flytte, sier hun mens hun ler av seg selv.

 

Utenfor har tåken lagt seg tett over Oslofjorden. De majestetiske trærne ser ut til å være på vei inn i stuen.

 

Noen gamle hytter er å skimte blant de mange nybygde perlene.

 

Tomten på Årosfjellet i Røyken, var egentlig ikke til salgs. Likevel ble den deres kort tid etter.

 

Nå har familien på fire bodd her i snart tre år.

 

Mørk bohem på Blommenholm

Huset er tegnet av R21 Arkitekter. FOTO: BETTINE NICOTRA
Utsikt over tretoppene. FOTO: BETTINE NICOTRA

Øverst på ønskelisten

Huset som er tegnet av R21 Arkitekter, er tilpasset familien. Og da arkitektene skulle kartlegge deres behov, var mannen mest ivrig.

 

– Han var veldig gira og lot seg intervjue i flere timer mens han la ut om hva han syntes var kjipt med det forrige huset, som at vaskerommet var for lite og at det var derfor han ikke likte å vaske der, forteller Marianne.

 

 Det resulterte i et stort vaskerom.

 

– Men fortsatt er han der like lite, sier hun humoristisk før hun tilføyer at han har sine huslige spesialiteter.

 

Med teknisk utstyr vasker han med glede alle vinduene. Og vinduer er det ikke få av i eneboligen.

 

Fra slitt til hvitt

Panoramavinduer i stuen. FOTO: BETTINE NICOTRA
Herrebolus, også kalt julerose, kan stå både inne og ute siden den tåler noen minusgrader. FOTO: BETTINE NICOTRA

Som et maleri

Kun én vegg i stuen er uten vindu.

 

Der henger et stort fotografi tatt av den svenske motefotografen Anna Malmberg.

 

Det kunstneriske fotografiet av jenta med langt mørkt hår og blondekjole som speiler seg i vannkanten, måtte bare Marianne ha på veggen.

 

Men det aller vakreste bildet de eier er rammet inn bak glassfasaden – naturen utenfor.

Fotografiet er tatt av Anna Malmberg. FOTO: BETTINE NICOTRA
Ifølge lysdesigneren må man ha ett smykke i stuen. FOTO: BETTINE NICOTRA

Som hund, så eier

Marianne er kledd i en sort, høyhalset tunika. Det lyse håret er samlet i en knute.

 

Den hvite hunden Tarzan, har ører, rygg og hale dyppet i gråfarge. Han står i stil til eieren og interiøret.

 

I stuen har han fått en egen hvit Ikea-stol. Den bruker han sjelden.

 

– Han ligger i sofaen oppå Missoni-putene. Det er ikke snakk om å ligge i stolen, sier hun lattermildt mens hun stryker over prinsen som sitter tett inntil henne.

 

Fra tømmerhus til moderne familiebolig

Tarzan foretrekker sofaen fremfor den hvite Ikea-stolen. FOTO: BETTINE NICOTRA
Hvit marmor på kjøkkenet. Praktisk? Nei. Fint? Ja. FOTO: BETTINE NICOTRA
Den grønne planten har fulgt paret i mange, mange år. Godt med lys, stor potte og nok vann er det som skal til. FOTO: BETTINE NICOTRA

Gjennomført stil

Hvitt, grått, hvitt, litt sort, marmor og treverk er gjennomgående.

 

Så er det ganske naturlig for lysdesigneren som jobber i eget firma, Lyskonsept på Høvik, å gjennomføre alt til fingerspissen.

 

Komposisjon er ifølge Marianne alt. Og er det noe hun er god på, så er det å komponere og ha øye for detaljer.

 

– Jeg ønsket et tak uten kvister. Og hvis du ser i taket så er det ikke veldig mange kvister der. En mann i Gudbrandsdalen sorterte og sorterte for oss, før han sendte det hit. Vi ville ha himlingen i et annet materiale enn gipsveggene, forteller hun.

 

Skandinavisk stil hos stylisten

Tv-stuen er plassert på øverste nivå i huset. FOTO: BETTINE NICOTRA

Må ha ro

Lysdesigneren foretrekker et stramt og rent interiør. Farger går henne bare på nervene.

 

– Jeg har prøvd med spreke puter, men jeg takler det rett og slett ikke, sier hun og ler.

 

Men når slike uroelementer er fjernet, synes hun atmosfæren i huset er upåklagelig.

 

Marianne som opprinnelig er fra Asker og mannen som er fra Bærum, har slått seg til ro.

 

Her blir de boende.

Fra foreldresoverommet på øverste nivå, har man siktlinje gjennom hele huset og ut stuevinduene. FOTO: BETTINE NICOTRA
Hvitt på hvitt. FOTO: BETTINE NICOTRA
Badet er tilknyttet soverommet. FOTO: BETTINE NICOTRA
I stedet for tradisjonell belysning over speilet, har lysdesigneren valgt pendler ved siden av vasken. FOTO: BETTINE NICOTRA

 

Enebolig på Årosfjellet i Røyken 

  • Her bor: Marianne (46) og Morten (46), sammen med Sebastian (20), Henriette (18) og hunden Tarzan.

 

  • Eneboligen på 220 kvadratmeter går over fire nivåer. Inngang, soverom og bad er på nederste nivå. Noen trapper opp kommer man til kjøkkenet som er husets hjerte. Herfra kan man gå ned til stuen eller opp til tv-stuen, to soverom, wc og bad.

 

  • Inspirasjonskildene mine: – Som lysdesigner blir jeg inspirert av arkitekter og interiørarkitekter som jeg samarbeider med.

 

  • Mitt yndlingssted i hjemmet: – Det er på kjøkkenet alt skjer. Vi sitter ofte i den brede trappen.

 

  • Det jeg ønsker meg aller mest: – Det er mye, men jeg føler vel egentlig at jeg har det jeg trenger.

 

  • Det siste jeg skaffet til huset: – De grå stolene som står i tv-stuen.

 

  • Kjæreste eiendel: – Familien min er det kjæreste jeg har, så får ting være ting.

 

  • Kommer aldri over dørstokken: – Stressless synes jeg er veldig stygt. Det kommer ikke inn her.

 

  • Mitt beste innredningstips: – Bruk en interiørarkitekt når du skal innrede hjemmet. De ser helheten på en annen måte. Selv om det koster litt, tror jeg det er en god løsning på sikt. Det er også viktig med en gjennomarbeidet belysningsplan for å skape atmosfære og for å fremheve visse elementer.
De grå stolene er Mariannes siste kjøp til huset. FOTO: BETTINE NICOTRA

Les flere saker på Botrends forside.

 

Følg oss på Facebook og Instagram, og tips oss gjerne her.

Les mer

For to år siden ble hun inspirert av en venninne som hadde skaffet seg bruker på bildedelingstjenesten Instagram. Hun tok noen interiørbilder av sitt nye funkishus, og ble raskt bitt av basillen. Følgerne strømmet på, og Hanne satte seg som mål å få 10.000 følgere før julen 2015. – Det tok fort av og det var selvfølgelig veldig gøy, forteller hun. 

Les mer

For materialer har sitt eget uttrykk som er med å skape atmosfæren i rommet uavhengig av farger. Om vi opplever en overflate lun eller kjølig, påvirkes av det vi ser, kjenner og hører. Matte og taktile flater virker mykere og lunere enn glatte og blanke. Naturmaterialer virker lunere enn kunstmaterialer. Fanny: Fordelene ved å pusse opp over tid Hvis du ønsker å innrede med lite farger er tekstur og kombinasjonen av ulike materialer avgjørende for å gi rommet liv og lunhet.  

Les mer
Annonse

 Det handler om å bygge på den eksisterende stammen og skape nye og bedre løsninger. – Dette er et miljøvennlig alternativ som gir mange muligheter. Alt vi gjør blir laget på mål og spesialtilpasset ditt kjøkken, forklarer distriktssjef for Asker og Bærum, Bjørn Langli. Norsk Kjøkkenfornying startet sin drift i 2002, og da handlet det primært om å bytte dører. I dag utfører de omfattende forvandling av eksisterende kjøkken. – Det handler om at kundene har andre krav. De f

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland