Publisert 10. oktober.2016 av

For tredje høsten på rad skal vinduene til designbutikken ved Nationaltheatret, Norway Designs, vise frem småskalaproduksjon av norsk design og kunsthåndverk.

 

Salgsutstillingen et samarbeid mellom Klubben, Norske Kunsthåndverkere og butikken, og retter oppmerksomheten mot den renessansen norsk kunsthåndverk og design gjennomgår for tiden.

 

Årets tema er en videreføring av de to foregående «Verdi» og «Skala», som har gått i dybden på verdien av objektene og småskalaproduksjon.

 

I år får småskalaproduksjonens kvaliteter enda større oppmerksomhet gjennom utstillingen Norway Designs NÅ, Vol.3. Utstillerne ble bedt om å søke med et utgangspunkt i tallet 16, og temaet er tolket vidt forskjellig av deltakerne som spenner fra Anette Krogstad, til Sverre Uhnger og Kristine Bjaadal, som også er prosjektleder for Klubben.

 

- Objekter som er produsert på denne måten bærer en helt annen historie med seg enn de masseproduserte produktene vi ellers omgir oss med. Som kunde og bruker av produktene kommer du mye tettere på både formgiveren og produksjonsprosessen. Jeg tror dette er med på å skape et tettere bånd mellom produkt og bruker; historien som følger med produktet gjør at du blir mer glad i det og ønsker å ta godt vare på det, sier Bjaadal.

 

Les mer om norsk design på Botrend her.

 

Må ofte forsvare prisen

Salgsobjektene spenner fra treverk til smykker, metall og tekstil. Og vil stå utstilt i to uker fra torsdag 13. oktober. 

 

Alle produktene er produsert lokalt, enten i formgivernes egne verksteder eller i samarbeid med andre lokale småskalaprodusenter. 16 av 36 søkere er antatt, og blant dem er Noidoi som stiller ut keramikkserien "Handlewithcare" i stengods - produsert i deres studio i en gammel melkefabrikk på Toten.

 

Cosmin i Noidoi sitt verksted på Toten. FOTO: PRIVAT

- Vi mener det er viktig å fronte norsk småskalaproduksjon fordi det stimulerer til kreative arbeidsplasser lokalt, og fordi det nettopp opprettholder lokale håndverkstradisjoner, sier Kathrine Lønstad i Noidoi.

 

Sare Skotte jobber med produkter som befinner seg i skjæringspunktet mellom design og kunst. Hun deltar i Norway Designs NÅ for tredje gang, og har i år tatt utgangspunkt i funksjonalismen og laget smykkekolleksjonen PUR. Den består av fire ulike komponenter og delt inn i temaet 16 gjennom fire former, fire produkter og fire materialer.

 

 

Smykkekolleksjonen "PUR" fra Sara Skotte og består av ring, anheng, ørepynt og smykkeskrin.

 

- Det beste med småskalaproduksjon er at det er en kort vei fra idé til ferdig produkt. Man har kontrollen selv, og en frihet til at man kan teste ut materialer og konsepter, sier Sara Skotte.

 

Hun produserer det meste selv, og opplever ofte å måtte forsvare prisen på produktene sine. 

 

- Jeg tror ikke folk forstår fullt ut hvorfor produktet har den prisen det har. Disse utstillingene bidrar til folkeopplysning hvor kunden blir gjort kjent med at det er unik kvalitet og håndverk. All kunnskapen vi besitter har jo en pris, men også en stor verdi, sier Skotte.

 

- Man vil ha design og håndverk, men vet ikke hvor mye som ligger bak produktprisen. Den skal dekke blant annet skatt, lokalleie og pensjonssparing, i tillegg til faktiske materialkostnader, sier Skotte.

 

Blant de 16 utstillerne er også Lars Beller Fjetland som har vunnet flere priser og etablert seg internasjonalt med sitt design.

 

I Norway Designs NÅ stiller han ut serveringsbestikket Monstera som også ble vist frem under Structure-utstillingen i Milano. 

 

Bestikket er et samarbeidsprosjekt med Theodor Olsen Sølvvareverksted i Bergen hvor designeren driver studioet "Beller". 

 

Også Runa Klock er opptatt av en bærekraftig produksjon og stiller ut "Moving Mamas cutting boards". 

 

 

Kunsthåndverker Anne Line Sund stiller ut kopper i engelsk terracotta. Palett fra arbeidet. FOTO: PRIVAT

De geometriske trefjælene er laget av restmateriale fra Kebony, og produsert av kvinner med innvandrerbakgrunn. Bedriften Moving Mamas fokuserer på nettopp verdiskapning, arbeidstrening og god utnyttelse av ressurser.

 

Årets utstillere:

Anette Krogstad, Ann Kristin Einarsen, Anne Pfeffer Gjengedal, Anne Line Sund, Barmen & brekke, Bodil Mogstad Skipnes, Helen Mørken, Kristine Bjaadal, Lars Beller Fjetland, Marisa Molin, Mirjam Tho, Noidoi, Runa Klock, Sara Skotte, Silje Nesdal og Sverre Uhnger.

 

Se flere bilder under, og les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her. Og følg oss på Facebook og Instagram under Botrend.no

 

"Handlewithcare" består av ulike objekter tilegnet bordet og er laget av Noidoi på Toten. FOTO: TUDOR CIOROIU
Sølvtøy designet av Lars Beller Fjetland og formgitt av Bjørn Steffen Thorsen. FOTO: SJUR POLLEN
Barmen & Brekke har utviklet 16 sylindriske former som kombinerer ulike treslag med porselen. FOTO: BARMEN&BREKKE
"Moving Mamas cutting boards" produseres av kvinner med innvandrerbakgrunn og er designet av Runa Klock. FOTO: ILLUSION PHOTOGRAPHY
Silje Nesdal stiller ut glassvasene "Lasi". FOTO: ILLUSION PHOTOGRAPHY
Publisert 24. november.2016 av

Konseptet Black Friday, som skjer 25. november, har for alvor befestet seg som en viktig handelsdag i Norge. Noen butikker har utvidet til å ha tilbud hele uken.

 

To av fem nordmenn vurderer å handle denne dagen, ifølge en  ny undersøkelse fra bransjeorganisasjonen Virke.

 

For de som har bestemt seg for å handle på Black Friday, vil 9 av ti bruke over 500 kroner.

 

– Det er tydelig at Black Friday har kommet for å bli, og at forbrukerne i stadig større grad er ute etter å gjøre gode kjøp denne dagen, sier Bror William Stende, direktør for Virke Faghandel.

 

Les om interiør på Botrend

 

Gjenbruk

Som et motargument mot Black Friday, har Finn.no lansert begrepet  Blåmandag.

 

Dette sier de selv om konseptet:

 

Jo, fordi vi nordmenn rett og slett har mye greier som aldri brukes. Boden er full – og det er nok av mennesker som hadde satt pris på tingene du ikke trenger. Dessuten koster brukte ting ingenting å selge, og det er billigere å kjøpe. Det er gøy å gi, gøy å få og mye bedre for klima.

 

Haakon innredet leiligheten med Finn-kupp

 

Haakon Dybvik har innredet med kupp fra Finn. Se egen lenke på siden. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Finn.no er som kjent et sted mange interiørglade nordmenn gjør bruktkupp.

 

Én av Norges aller største interiørbloggere,  Nina Holst bak Stylizimoblog,  har blant annet på  sin Instagram-profil  markedsført Blåmandag.

 

- Som ivrig bruker av Finn.no synes jeg det er veldig positivt at de nå lanserer et bærekraftig alternativ til Black Friday, nemlig Blåmandag. Så hva med å spare pengene og heller gjøre et smart og lekkert interiørbruktkjøp eller andre julegavekupp på mandag?, spør hun på sin profil.

 

Det samme gjør Insta-profilen @finehjem, som har 222.000 følgere.

 

- Et hyggelig alternativ til Black Friday. Heia gjenbruk, skriver hun.

 

Fanny: Slik lager du en god Finn-annonse?

 

Elektronikk på salgstoppen

I all hovedsak er det elektronikk-kjedene som viser til gode omsetningstall på Black Friday.

 

– Vi ser i år at nærmere halvparten av de som planlegger å handle på Black Friday ønsker å kjøpe elektronisk utstyr, sier Stende i Virke.

 

Veldig mange planlegger julegavehandelen denne dagen.

 

I fjor anslår Virke at nordmenn handlet for 1,5 milliarder kroner (eksl. mva), og økte dermed med over 50 prosent fra året før.

 

 

Ingeborg Flønes, direktør i forbrukerservice i Forbrukerrådet. FOTO: KJELL HÅKON LARSEN

Advarer

Forbrukerrådet advarer handlegale nordmenn mot å gå helt amok.

 

I all fall bør man passe på at det man tror er et varp, faktisk er det.

 

– Vi blir trigget av iøynefallende reklame i fete typer, og det er vel en fare for at vi tror tilbud er bedre enn de er. De dundrer mot oss i gatebildet, på PCen og overalt vi ferdes. Jo mer en pris blir hausset opp som en enestående mulighet, jo reddere blir vi for å gå glipp av gode kjøp, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

 

De tror at sosiale medier og nettet generelt, bidrar til å gjøre det vanskeligere å motstå fristelser. Flønes mener imidlertid at det er lurt å benytte anledningen til å gjøre et varp, dersom det faktisk er det. Hvis du finner en julegave du uansett skulle kjøpe, er det definitivt lurt å slå til på halv pris.

 

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her. Og følg oss på Facebook og Instagram under Botrend.no

Les mer

Hver høst lanserer fargekjedene sin  trendfarge for året som kommer. I hovedkvarteret til kokkelaget Flying Culinary Circus på Skøyen lanserte Fargerike denne uken Årets farge for 2017 - rød. - Fargevalget er basert på innsikt fra trendrapporter og interiørmesser, og gjenspeiler tendenser vi ser over hele verden. Men vårt hovedmål har hele tiden vært å finne den norske fargen, sier kreativ leder i Fargerike, Tale O. Henningsen. Jotun lanserte sin farge tidligere i høst under nav

Les mer

Det danske møbelselskapet Sofacompany har på kort tid etablert seg som en suksess i Norge. Firmaet satser, og har skapt sin suksess, på egen nettbutikk der de lover lekker design til konkurransedyktige priser, levert direkte på døren. 

Les mer
Annonse

Heidi og Frode Falk er tredje generasjon, og kundebehandling er viktig for familiebedriften som strekker seg tilbake til 1950. − Vi tilbyr gratis hjemkjøring og montering over hele Østlandet. Dette er en kostand som vi tar på oss, og en service som gjør at vi skiller oss ut. Det er veldig viktig for oss, påpeker Frode. Med konseptet Falk-service får du god valuta for pengene samtidig som du velger kvalitet. Ønsker du råd om møbler, innredning, form, farge, funksjon eller kvalitet hj

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland