Publisert 11. oktober.2016 av

Det som begynte som et samarbeidsprosjekt, endte med en ny karrierevei for designer David Andersen (36). Nå er den røde løperen og champagnen byttet ut med interiør som de fleste har råd til.

 

Det var i forbindelse den danske moteuken januar 2014 at den anerkjente couturedesigneren tok kontakt med Rosendahl Design Group. Han ville bruke Bjørn Wiinblads motiver på catwalken. To år senere er det han som sitter i sjefsstolen som ny kreativ direktør for både Bjørn Wiinblad Denmark, Rosendahl, Holmegaard, Arne Jacobsen og de øvrige interiørmerkene som er samlet under Rosendahl Design Groups etter hvert så store paraply.

 

- Det er en helt annen måte å jobbe på. Fra skreddersøm til større mengder. Men all designproduksjon har interessante og gjennomarbeide detaljer, så sånn sett er det sammenlignbart, forteller David Andersen.

 

Han er i Oslo for å presentere høstens nyheter. Og det er en merkbar endring å spore i de nye produktene. Det har fått en mer maskulin touch etter at Andersen overtok direktørstolen.

 

Hold deg oppdatert på de siste interiørtrendene her.

 

Rosendahl satser stort på Nanna Ditzels design som nå videreføres til nye produktgrupper. FOTO: ROSENDAHL
Det er blitt en ny, mer maskulin look på høstens nyheter. Vankaraffelen er designet av Pil Bredahl. FOTO: ROSENDAHL

Utfordrer de klassiske rillene

Høstens nyheter fra Rosendahl byr blant annet på nye grafiske print til kjøkkenet. Nanna Ditzel (1923-2005) er kjent som danske designs «Grand Old Lady», og nå videreføres hennes karakteristiske «kryss og tvers»-mønster av Andersen og hans designteam.

 

Mønsteret inngår i mange av hennes tekstiler, men blir nå å se i en moderne serie som rommer alt fra vaser oppbevarigskrukker til smørebrett, gryteunderlag og blomsterpotte.

 

Tom Nybroe utvider sin populære vinglasserie «Premium» med en dekanterings-skjenketut, mens arkitekt Eva Harlou står bak en multifunksjonell vinåpner – formet som en kule.

 

Nytt er også karaffel designet av Pil Bredahl som også står bak en rekke populære produkter på den danske designscenen. Det blir en søsterkaraffel til Grand Cru, som med sine karakteristiske riller er en av de mest kjente produktene til Rosendahl. Samtidig med karaffelen, lanseres også matchende glass i to størrelser designet av Rosendahls designteam. David Andersen er spent på mottakelsen av de nye produktene.

 

- De klassiske rillene er det mange forbinder med Rosendahl, det er blitt en dansk klassiker. Klarer man noe sånt, ja, da har man gjort det godt. Men man må også våge å videreutvikle seg, og nå skal vi føre Rosendahl en ny og moderne vei, sier Andersen.

 

Les mer om dansk design på Botrend her.

Arkitekt og designer Eva Harlou har skapt en av David Andersens nye favoritter: Vinåpneren "Vinkulen". FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Vinåpneren har alt man trenger - samlet i en liten kule. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Fra slakt til suksess

Som kreativ direktør utvikler David Andersen nytt design sammen med Rosendahl Design Groups inhouse-designere, samt eksterne bidragsytere. De ulike kolleksjonene spenner opp mot 200 ulike produkter og rommer alt fra vinglass, kniver, brukstekstiler til servise. Det er noe helt annet enn å sy klær til Hollywood-kjendiser som Puff Daddy og Paris Hilton. Eller kostymer til Det Kongelig Teater i København.

 

- Couturedesign er veldig personlig, mens jeg nå skal jobbe med produkter som passer til alle. Det handler om å skape en god stil i hjemmet.

 

Produktdesign er likevel ikke helt ukjent for Andersen som har rukket å skaffe seg bred erfaring til tross for sin forholdsvis korte karriere. Etter at han gikk ut fra Glasgow School of Arts i 2003, har han designet skokolleksjoner for Bianco og Ecco, samarbeidet med teppeprodusenten Ege og den nederlandske sykkelprodusenten Batavus. I tillegg til å drive egen butikk i Indre København.

 

 

Det er slik man er vant til å se David Andersen. FOTO: PRIVAT

- Det tok noen år før jeg kunne leve av mitt eget design. I mange år var det mer kunst enn brukbart design, og det var vanskelig å leve av, forteller Andersen.

 

Det var tøft å skape seg et navn i den danske moteverdenen som byr på mange store og anerkjente konkurrenter. Andersen hadde målene og visjonene klare, men ingen penger. Da han skulle presentere sin første kolleksjon på catwalken, ble han slaktet av dansk presse. Klærne var laget av sikkerhetsnåler – det eneste han hadde fått i spons – og avisoverskriftene var preget av ord som «Skam for dansk design», «grimt» og «grusomt».

 

Men til stede var også utenlandske reportere som roste den unge designeren opp i skyene. Uken etter var tonen en annen, og Andersen ble tatt inn i varmen.

 

København-frelst? Da må du følge vår bidragsyter Karn i København her.

 

David Andersen er et kjent fjes i dansk moteindustri. Nå er han klar for nye utfordringer som kreativ direktør i Rosendahl Design Group. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Blir en bedre designer av å bytte beite

Etter flere år som suksessrik designer med kolleksjoner i 18 land og moteshow i storbyer som New York, Berlin og London, valgte han likevel å stenge butikken og gå over til interiør.

 

Med lengre tidsfrister og kun to kolleksjoner i året. Det var uvant for Andersen som ifølge seg selv jobber både raskt og temperamentsfullt.

 

- Jeg hadde et behov for å gjøre noe nytt. Med nye materialer og et nytt formspråk.

 

Han mener han blir bedre som designer – og som menneske – av å bytte beite.

 

- Jeg ville kanskje aldri få den samme sjansen igjen. Kjolene kan jeg alltids gå tilbake til.

 

Les mer på forsiden av Botrend og følg oss i sosiale medier her. Lurer du på noe? Send oss en e-post!

 

Disse kan vinne bloggepris

Fem bloggere kjemper om Vixen Blog Awards for beste interiørblogg.

Publisert 13. januar.2017 av

Hvert år kåres  Vixen Blog Awards – der Norges fremste bloggere samles til fest i Oslo.

 

Her er det flere kategorier, blant annet Årets Interiørblogger, og selve festen skjer på Grand Hotel den 19. januar.

 

Les mer om interiør på Botrend her

 

 

De nominerte i kategorien Årets Interiørblogger for 2016  er Linda Elmin bak konseptet  Hviit,  Marianne Haga Kinder i  Inspirasjonsguidennorge,  Anne Havåg Holter-Hovind bak  Moseplassen , Nina Holst i  Stylizimo  og Susanne Benjaminsen bak bloggen  Teglsteinsliv.

 

Her kan du lese om stylisten Tina bak bloggen Bo Naturlig

 

 

- Det betyr utrolig mye for meg å være i finalen i Vixen Blog Awards. Det er første gang jeg er nominert og det beste av alt er at det er mine følgere som har stemt meg frem, sier Marianne Haga Kinder bak profilen @Inspirasjonsguidennorge.

 

- Det gir enormt med motivasjon til å fortsette med det jeg gjør. Jeg gleder meg til den 19. januar og uansett om jeg vinner eller ikke er jeg strålende fornøyd med å ha kommet til finalen, legger hun til.

 

Få stylist Tone Krokens Marrakech-tips

 

Marianne Haga Kinder bak @inspirasjonsguiden Foto: Hilde Brevig

Susanne Benjaminsen, Linda Elmin og Nina Holst har nådd langt i konkurransen tidligere.

 

- For en ære, skrev Susanne Benjaminsen bak Teglsteinsliv da hun kom til semifinalen i år.

 

Kom uventet

I fjor var det Linda Elmin som vant  prisen for beste interiørblogger. Seieren kom uventet.

 

- Da jeg vant i fjor ble jeg for første gang i mitt liv målløs, og bablet bare tull fra scenen som takketale, helt uforberedt og litt i sjokk. Det å faktisk vinne Vixen er en stor, stor annerkjennelse av både bloggen og jobben jeg gjør. Det er et bevis på alt det arbeidet jeg legger i bloggen blir lagt merke til, og at den betyr noe for leserne mine, forklarer hun til Botrend.

 

Linda Elmin bak Hviit. FOTO: PRIVAT

Hun påpeker at det for mote- og skjønnhetsbloggere finnes flere priser, mens det for interiørbloggere bare er Vixen. Det gjør at den henger ekstra høyt.

 

- Å være med i finalen i år også er noe jeg setter utrolig høyt. Det er en stor ære å bli nominert, semifinalist og ikke minst finalist. Jeg må rett og slett klype meg litt i armene når jeg tenker på hvor mangesom faktisk har stemt meg frem fordi de mener jeg gjøre en god jobb og er en verdig vinner. Får helt gåsehud, jeg. At jeg er med i finalen i år også tar jeg som tegn på at jeg har fortsatt å inspirere med bloggen, det tar jeg overhodet ikke som gitt, sier hun.

 

En typisk dag for bloggeren Hviit

 

Susanne Benjaminsen bak Teglsteinsliv. FOTO: PRIVAT
Nina Holst bak Stylizimo. FOTO: PRIVAT
Anne Havåg Holter-Hovind bak Moseplassen. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Les om Stylizimos personlige kunstprosjekt

Hageblogg

 

Anne Havåg Holter-Hovind bak bloggen Moseplassen er i årets Vixen-finale. Hun blogger om hageglede, og har drevet den siden januar 2008.

 

Botrend besøkte Moseplassens vinterhage i fjor

 

- Ja, du leste rett. En hageblogg er nominert til interiør … Høres rart ut, men om man ser veldig overordnet på det hele så er det ikke helt tussete, jeg skriver om mye av det samme som interiørjentene: gode rom og gode dekorelement. Men mine rom er ute i stedet for inne, og dekorelementene mine er levende blomster og dyr, i stedet for pynteputer og nips, skriver hun på bloggen sin.

 

Vixen Blogg Awards går av stabelen på Grand Hotel i Oslo 19. januar.

 

Les mer på Botrends forside

 

Følg oss gjerne på Facebook og Instagram @botrend.no

Les mer

– Det var du som bestemte hvordan pendlene skulle henge, ikke sant? Lars Kristian Amundsen (42), hotelldirektør ved Radisson Blu på Fornebu, spør en av resepsjonistene som står bak den nye disken i skinn. I fem måneder har teamet jobbet seg gjennom en total oppussing av fellesområdene. – De siste årene har vi pusset opp jevnt og trutt – både kjøkken, rom og bad, sier han. Men nå var det på tide å ta tak i lobbyen og resepsjonen, baren med den intime restauranten og kurs og

Les mer

Trivsel. Det er ordet som står igjen etter at IFIs Trendforum har diskutert tendensene i interiørmoten anno 2018.

Les mer
Annonse

Ellen Østenstad Auke er 3. generasjons gartner, gift med en gartner og har to døtre i samme bransje. Ellen har jobbet på Kolsås Hagesenter i 21 sesonger, og driver blant annet med innkjøp av inneplanter. Jobben som gartner har hun hatt så lenge hun kan huske – omtrent fra 3-års alder. Først som ”blomsterbud” til farfar husker Ellen. – Jeg fikk være med farfar å høste tomater, de små, som ikke kunne selges, legger hun til. For Ellen er faget en livsstil. Et slikt genuint enga

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland