Publisert 11. oktober.2016 av

Det som begynte som et samarbeidsprosjekt, endte med en ny karrierevei for designer David Andersen (36). Nå er den røde løperen og champagnen byttet ut med interiør som de fleste har råd til.

 

Det var i forbindelse den danske moteuken januar 2014 at den anerkjente couturedesigneren tok kontakt med Rosendahl Design Group. Han ville bruke Bjørn Wiinblads motiver på catwalken. To år senere er det han som sitter i sjefsstolen som ny kreativ direktør for både Bjørn Wiinblad Denmark, Rosendahl, Holmegaard, Arne Jacobsen og de øvrige interiørmerkene som er samlet under Rosendahl Design Groups etter hvert så store paraply.

 

- Det er en helt annen måte å jobbe på. Fra skreddersøm til større mengder. Men all designproduksjon har interessante og gjennomarbeide detaljer, så sånn sett er det sammenlignbart, forteller David Andersen.

 

Han er i Oslo for å presentere høstens nyheter. Og det er en merkbar endring å spore i de nye produktene. Det har fått en mer maskulin touch etter at Andersen overtok direktørstolen.

 

Hold deg oppdatert på de siste interiørtrendene her.

 

Rosendahl satser stort på Nanna Ditzels design som nå videreføres til nye produktgrupper. FOTO: ROSENDAHL
Det er blitt en ny, mer maskulin look på høstens nyheter. Vankaraffelen er designet av Pil Bredahl. FOTO: ROSENDAHL

Utfordrer de klassiske rillene

Høstens nyheter fra Rosendahl byr blant annet på nye grafiske print til kjøkkenet. Nanna Ditzel (1923-2005) er kjent som danske designs «Grand Old Lady», og nå videreføres hennes karakteristiske «kryss og tvers»-mønster av Andersen og hans designteam.

 

Mønsteret inngår i mange av hennes tekstiler, men blir nå å se i en moderne serie som rommer alt fra vaser oppbevarigskrukker til smørebrett, gryteunderlag og blomsterpotte.

 

Tom Nybroe utvider sin populære vinglasserie «Premium» med en dekanterings-skjenketut, mens arkitekt Eva Harlou står bak en multifunksjonell vinåpner – formet som en kule.

 

Nytt er også karaffel designet av Pil Bredahl som også står bak en rekke populære produkter på den danske designscenen. Det blir en søsterkaraffel til Grand Cru, som med sine karakteristiske riller er en av de mest kjente produktene til Rosendahl. Samtidig med karaffelen, lanseres også matchende glass i to størrelser designet av Rosendahls designteam. David Andersen er spent på mottakelsen av de nye produktene.

 

- De klassiske rillene er det mange forbinder med Rosendahl, det er blitt en dansk klassiker. Klarer man noe sånt, ja, da har man gjort det godt. Men man må også våge å videreutvikle seg, og nå skal vi føre Rosendahl en ny og moderne vei, sier Andersen.

 

Les mer om dansk design på Botrend her.

Arkitekt og designer Eva Harlou har skapt en av David Andersens nye favoritter: Vinåpneren "Vinkulen". FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Vinåpneren har alt man trenger - samlet i en liten kule. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Fra slakt til suksess

Som kreativ direktør utvikler David Andersen nytt design sammen med Rosendahl Design Groups inhouse-designere, samt eksterne bidragsytere. De ulike kolleksjonene spenner opp mot 200 ulike produkter og rommer alt fra vinglass, kniver, brukstekstiler til servise. Det er noe helt annet enn å sy klær til Hollywood-kjendiser som Puff Daddy og Paris Hilton. Eller kostymer til Det Kongelig Teater i København.

 

- Couturedesign er veldig personlig, mens jeg nå skal jobbe med produkter som passer til alle. Det handler om å skape en god stil i hjemmet.

 

Produktdesign er likevel ikke helt ukjent for Andersen som har rukket å skaffe seg bred erfaring til tross for sin forholdsvis korte karriere. Etter at han gikk ut fra Glasgow School of Arts i 2003, har han designet skokolleksjoner for Bianco og Ecco, samarbeidet med teppeprodusenten Ege og den nederlandske sykkelprodusenten Batavus. I tillegg til å drive egen butikk i Indre København.

 

 

Det er slik man er vant til å se David Andersen. FOTO: PRIVAT

- Det tok noen år før jeg kunne leve av mitt eget design. I mange år var det mer kunst enn brukbart design, og det var vanskelig å leve av, forteller Andersen.

 

Det var tøft å skape seg et navn i den danske moteverdenen som byr på mange store og anerkjente konkurrenter. Andersen hadde målene og visjonene klare, men ingen penger. Da han skulle presentere sin første kolleksjon på catwalken, ble han slaktet av dansk presse. Klærne var laget av sikkerhetsnåler – det eneste han hadde fått i spons – og avisoverskriftene var preget av ord som «Skam for dansk design», «grimt» og «grusomt».

 

Men til stede var også utenlandske reportere som roste den unge designeren opp i skyene. Uken etter var tonen en annen, og Andersen ble tatt inn i varmen.

 

København-frelst? Da må du følge vår bidragsyter Karn i København her.

 

David Andersen er et kjent fjes i dansk moteindustri. Nå er han klar for nye utfordringer som kreativ direktør i Rosendahl Design Group. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Blir en bedre designer av å bytte beite

Etter flere år som suksessrik designer med kolleksjoner i 18 land og moteshow i storbyer som New York, Berlin og London, valgte han likevel å stenge butikken og gå over til interiør.

 

Med lengre tidsfrister og kun to kolleksjoner i året. Det var uvant for Andersen som ifølge seg selv jobber både raskt og temperamentsfullt.

 

- Jeg hadde et behov for å gjøre noe nytt. Med nye materialer og et nytt formspråk.

 

Han mener han blir bedre som designer – og som menneske – av å bytte beite.

 

- Jeg ville kanskje aldri få den samme sjansen igjen. Kjolene kan jeg alltids gå tilbake til.

 

Les mer på forsiden av Botrend og følg oss i sosiale medier her. Lurer du på noe? Send oss en e-post!

 

Publisert 28. mars.2017 av

Er du en av dem som stadig kjøper nye lamper, men fremdeles synes det er mørkt hjemme?

 

Lysdesigner Marianne Bjerke i Lyskonsept opplever ofte at kunder har gått til innkjøp av nye gulvlamper, bordlamper og vegglamper – til liten nytte.

 

- Grunnbelysning som downlights eller spotter må alltid på plass først, sier hun.

 

Ifølge Bjerke er komposisjon viktig.

 

- Komposisjon er alfa og omega og jeg jobber alltid med balansen i et rom samtidig som det skal ha en rød tråd. Det er også viktig å bryte opp med andre elementer, sier hun.

 

Med det mener hun at man også bør kombinere pendler, takkroner, gulvlamper, bordlamper og vegglamper i hjemmet. 

 

- Lys skal være behagelig og bidra til å gjøre opplevelsen av et rom komplett, forteller hun.

 

Og for å oppnå dynamikk bør du rette noen av spottene mot bilder og noen utvalgte detaljer. Tekstiler er også fint å fremheve, ifølge lysdesigneren.

 

- Selv har jeg valgt å lyse opp en del av sofaen. Ved å lyse opp tekstiler gir man varme til rommet, forklarer hun.

 

Slik velger du riktig utebelysning

Marianne Bjerke har hengt et smykke av en lampe over spisebordet. FOTO: BETTINE NICOTRA

Lysdesigner Tatiana Bibikova og Samsungs råd

  • Lyset bør være fordelt på flere steder i ulike høyder – i taket, på bord, på gulv.

 

  • Lys mot gulv eller teppe, mot vegger og mot vakre detaljer.

 

  • Lys opp veggen bak TV-en for å redusere kontrasten mellom TV-en og veggen.

 

  • Belysningen skal ikke blende.

 

  • Bruk varm fargetemperatur.

 

  • Utstyr lampene med dimmer.
Kontorlamper plassert på stuebordet - riktig så lekkert? FOTO: PINTEREST/ALEXIS TOUREAY

Og slik jukser du med takhøyden og romfølelsen

  • Ønsker du å gi inntrykk av høyere tak? Mal taket hvitt og plasser uplights langs veggene mot taket.

 

  • Ønsker du å gi bredde og dybde i rommet? Belys ved gulv eller bak møbler.

 

Kilde: Christiania Belysning

Tips: heng pendler i ulike høyder over spisebordet, stuebordet eller i et hjørne. FOTO: MARKSLÕJD

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? - Send oss en mail! Husk at du kan følge oss på Instagram og Facebook under Botrend.no 

Les mer

3 enkle måter å pynte med egg

Påsken er høytid for krim, ikke drama.

Publisert 11. oktober.2016 av Fanny Dehn Arvesen

Et gufs av påske Påske og etterlengtede fridager med familien, kanskje i fjellet. Da jeg var barn var det selvsagt at påsken ble tilbragt på hytta til Kjell, en sjarmerende fjellhytte vi leide hvert år. Obligatoriske aktiviteter som skitur til Bakkestølen, påskeskirenn hos Valens, hvit solkrem på nesen etterfulgt av fregner som jeg hatet, scootertrekk og snørekjøring ble gjentatt år etter år.

Les mer

Å handle brukt er både pirrende og spennende. Fra du setter foten inn i butikken, til du snuser deg rundt fra hylle til hylle gjennom rare ting og tang, og plutselig der, midt blant kopper og kar, finner den ene tallerkenen som du samler på etter mormor. Du puster lettet ut og legger tallerkenen i kurven. Rett etterpå oppdager du DEN stilige stolen gjemst bakerst i lokalet. Det er denne følelsen – kupp-følelsen – som er så herlig. Gir møblene nytt liv

Les mer
Annonse

SOVEROMSoverommet skal helst være et rom forbunnet med hvile og avslapning, så velg for eksempel en mørk, dyp og matt farge på veggen for å skape et lunt rom, med hotellfølelsen hjemme. Videre kan du velge ett bilde på den ene siden, og gi luft på den andre siden av rommet. Alternativt er en full bildevegg eller ett stort bilde som kan få leve alene. Alt for mye på veggen på soverommet kan skape kaos. Bruk flere puter og et fint sengetepper når du rer opp sengen. Det gir volum, o

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland