Publisert 11. oktober.2016 av

Det som begynte som et samarbeidsprosjekt, endte med en ny karrierevei for designer David Andersen (36). Nå er den røde løperen og champagnen byttet ut med interiør som de fleste har råd til.

 

Det var i forbindelse den danske moteuken januar 2014 at den anerkjente couturedesigneren tok kontakt med Rosendahl Design Group. Han ville bruke Bjørn Wiinblads motiver på catwalken. To år senere er det han som sitter i sjefsstolen som ny kreativ direktør for både Bjørn Wiinblad Denmark, Rosendahl, Holmegaard, Arne Jacobsen og de øvrige interiørmerkene som er samlet under Rosendahl Design Groups etter hvert så store paraply.

 

- Det er en helt annen måte å jobbe på. Fra skreddersøm til større mengder. Men all designproduksjon har interessante og gjennomarbeide detaljer, så sånn sett er det sammenlignbart, forteller David Andersen.

 

Han er i Oslo for å presentere høstens nyheter. Og det er en merkbar endring å spore i de nye produktene. Det har fått en mer maskulin touch etter at Andersen overtok direktørstolen.

 

Hold deg oppdatert på de siste interiørtrendene her.

 

Rosendahl satser stort på Nanna Ditzels design som nå videreføres til nye produktgrupper. FOTO: ROSENDAHL
Det er blitt en ny, mer maskulin look på høstens nyheter. Vankaraffelen er designet av Pil Bredahl. FOTO: ROSENDAHL

Utfordrer de klassiske rillene

Høstens nyheter fra Rosendahl byr blant annet på nye grafiske print til kjøkkenet. Nanna Ditzel (1923-2005) er kjent som danske designs «Grand Old Lady», og nå videreføres hennes karakteristiske «kryss og tvers»-mønster av Andersen og hans designteam.

 

Mønsteret inngår i mange av hennes tekstiler, men blir nå å se i en moderne serie som rommer alt fra vaser oppbevarigskrukker til smørebrett, gryteunderlag og blomsterpotte.

 

Tom Nybroe utvider sin populære vinglasserie «Premium» med en dekanterings-skjenketut, mens arkitekt Eva Harlou står bak en multifunksjonell vinåpner – formet som en kule.

 

Nytt er også karaffel designet av Pil Bredahl som også står bak en rekke populære produkter på den danske designscenen. Det blir en søsterkaraffel til Grand Cru, som med sine karakteristiske riller er en av de mest kjente produktene til Rosendahl. Samtidig med karaffelen, lanseres også matchende glass i to størrelser designet av Rosendahls designteam. David Andersen er spent på mottakelsen av de nye produktene.

 

- De klassiske rillene er det mange forbinder med Rosendahl, det er blitt en dansk klassiker. Klarer man noe sånt, ja, da har man gjort det godt. Men man må også våge å videreutvikle seg, og nå skal vi føre Rosendahl en ny og moderne vei, sier Andersen.

 

Les mer om dansk design på Botrend her.

Arkitekt og designer Eva Harlou har skapt en av David Andersens nye favoritter: Vinåpneren "Vinkulen". FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Vinåpneren har alt man trenger - samlet i en liten kule. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Fra slakt til suksess

Som kreativ direktør utvikler David Andersen nytt design sammen med Rosendahl Design Groups inhouse-designere, samt eksterne bidragsytere. De ulike kolleksjonene spenner opp mot 200 ulike produkter og rommer alt fra vinglass, kniver, brukstekstiler til servise. Det er noe helt annet enn å sy klær til Hollywood-kjendiser som Puff Daddy og Paris Hilton. Eller kostymer til Det Kongelig Teater i København.

 

- Couturedesign er veldig personlig, mens jeg nå skal jobbe med produkter som passer til alle. Det handler om å skape en god stil i hjemmet.

 

Produktdesign er likevel ikke helt ukjent for Andersen som har rukket å skaffe seg bred erfaring til tross for sin forholdsvis korte karriere. Etter at han gikk ut fra Glasgow School of Arts i 2003, har han designet skokolleksjoner for Bianco og Ecco, samarbeidet med teppeprodusenten Ege og den nederlandske sykkelprodusenten Batavus. I tillegg til å drive egen butikk i Indre København.

 

 

Det er slik man er vant til å se David Andersen. FOTO: PRIVAT

- Det tok noen år før jeg kunne leve av mitt eget design. I mange år var det mer kunst enn brukbart design, og det var vanskelig å leve av, forteller Andersen.

 

Det var tøft å skape seg et navn i den danske moteverdenen som byr på mange store og anerkjente konkurrenter. Andersen hadde målene og visjonene klare, men ingen penger. Da han skulle presentere sin første kolleksjon på catwalken, ble han slaktet av dansk presse. Klærne var laget av sikkerhetsnåler – det eneste han hadde fått i spons – og avisoverskriftene var preget av ord som «Skam for dansk design», «grimt» og «grusomt».

 

Men til stede var også utenlandske reportere som roste den unge designeren opp i skyene. Uken etter var tonen en annen, og Andersen ble tatt inn i varmen.

 

København-frelst? Da må du følge vår bidragsyter Karn i København her.

 

David Andersen er et kjent fjes i dansk moteindustri. Nå er han klar for nye utfordringer som kreativ direktør i Rosendahl Design Group. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Blir en bedre designer av å bytte beite

Etter flere år som suksessrik designer med kolleksjoner i 18 land og moteshow i storbyer som New York, Berlin og London, valgte han likevel å stenge butikken og gå over til interiør.

 

Med lengre tidsfrister og kun to kolleksjoner i året. Det var uvant for Andersen som ifølge seg selv jobber både raskt og temperamentsfullt.

 

- Jeg hadde et behov for å gjøre noe nytt. Med nye materialer og et nytt formspråk.

 

Han mener han blir bedre som designer – og som menneske – av å bytte beite.

 

- Jeg ville kanskje aldri få den samme sjansen igjen. Kjolene kan jeg alltids gå tilbake til.

 

Les mer på forsiden av Botrend og følg oss i sosiale medier her. Lurer du på noe? Send oss en e-post!

 

Publisert 22. februar.2017 av

Kine Ask Stenersen og Kristoffer Engs gründereventyr startet for fem år siden da de renoverte en leilighet på Tøyen i Oslo, og ikke kunne finne den kjøkkeninnredningen de ønsket.

 

Her kan du lese saken vi skrev etter oppstarten.

 

Siden de begge er opptatt av miljø og bærekraftig design, falt til slutt valget på innredning i bambus.

 

I dag, etter etablering i 2015, gjør Ask og Eng suksess med å levere ulike interiørløsninger i bambus for kunder i Norge og utlandet.

 

- Vi opplever faktisk mer oppmerksomhet i utlandet enn i Norge. Nylig omtalte en amerikansk blogger,  The Design Chaser,  oss på bloggen sin. Vi opplever også mye interesse fra Nederland og Australia, forteller Kine.

 

Les mer om bærekraftig design her

 

Kine Ask Stenersen og Kristoffer Eng driver Ask og Eng. FOTO: CLAUS TROELSGAARD

Åpnet showrom

Siden Botrend skrev om Ask og Eng i fjor, har det vært travelt for det unge paret.

 

Store deler av fjoråret gikk med til å etablere et showrom i hjembyen Drammen.

 

Firmaet vokste seg raskt ut av eneboligen, der paret drev selskapet så godt som døgnet rundt fra kjøkkenbordet. 

 

Slik pusset han opp leiligheten med gjenbruksmaterialer

 

- Det har skjedd utrolig mye for oss det siste året. Mange morsomme prosjekter, åpning av showrommet og nylig åpnet vi nettbutikk, forklarer Kristoffer.

 

- Vi står nok midt i den mest hektiske perioden vår nå, sier Kine og legger til:

 

- Egentlig burde vi sprette champagne for å feire, men det er det ikke tid til.

 

Bli med inn i verkstedet til møbeltapetsereren

 

Bambus er grunnlaget for all design av Ask og Eng. FOTO: CLAUS TROELSGAARD
FOTO: CLAUS TROELSGAARD

Utvider virksomheten

For nå utvider Ask og Eng hele tiden. Siste nytt er nettbutikken, og at de tilbyr fronter til IKEAs kjøkkenstammer.

 

- Å jobbe med skreddersydde løsninger er et tøft marked i Norge. Ved å tilby fronter til IKEA-stammer vil vi kunne gjøre bambus tilgjengelig for flere, sier Kristoffer.

 

Det er heller ingen hemmelighet at å utvikle løsninger i hel-bambus, både stammer og fronter, blir dyrt for mange kunder.

 

Slik innreder du stuen - steg for steg

 

Ask og Eng åpnet nytt showrom mot slutten av 2016. FOTO: CLAUS TROELSGAARD
Ask og Eng har begynt å levere fronter til IKEA-stammer. FOTO: CLAUS TROELSGAARD

Nysgjerrig på bambus

At firmaet leverer bærekraftig design står alltid øverst for Ask og Eng. De opplever også at nordmenn er opptatt av miljø.

 

- Folk er nysgjerrige på bambus, men ikke alle vet helt hva det er, sier Kristoffer.

 

Mosobambus, som er den type bambus Ask og Eng bruker, er formstabilt og hard, som gjør det godt egnet til norske forhold. Ofte forklarer de kunder at ulike naturmaterialer står fint til hverandre, som for eksempel at et bambus-kjøkken passer sammen med et furugulv. 

 

- De fleste norske rom har blitt hvite. Da er det på tide å få inn litt naturmaterialer igjen, sier han.

 

- Fargene får meg i godt humør

 

Ask og Eng gjør suksess med løsninger i bambus. FOTO: CLAUS TROELSGAARD
Bambus egner seg til kjøkkeninnredning og kjøkkenbenk. FOTO: KINE ASK STENERSEN
Kine Ask Stenersen og Kristoffer Eng. FOTO: PRIVAT

Studie om design

Bærekraftig design er noe flere har fått øynene opp for. For tiden foregår et treårig forskningsprosjekt ved Universitetet i Oslo om bærekraftig design.

 

– Det handler om å forstå hvilken avgjørende rolle design har i utviklingen av et mer bærekraftig samfunn. Hvis vi skal finne gode strategier for en bedre, mer bærekraftig framtid, må vi vite hvordan vi kom i den situasjonen vi er i nå. Det er viktig å skape et solid fundament for nye beslutninger, sier Kjetil Fallan, professor i designhistorie ved UiO til forskning.no.

 

Dette forskningsprosjektet handler om økologisk bærekraftighet og inkluderer alle former for produksjonsprosesser. Ikke bare den industrielle.

 

– Vi ønsker å se på formgivning, planlegging og produksjon av hele vår materielle kultur. Men det er ikke tingene i seg selv vi er mest interessert i. Det er mer det idéhistoriske, også det politiske, bak utviklingen av designerens rolle. Vi vil undersøke hvordan designere har forholdt seg til visjoner om bærekraftighet gjennom designhistorien, men også hvilken rolle teoretikere, kritikere, undervisere og forbrukere har spilt, sier forskeren.

 

Les mer på Botrends forside

 

Gi oss gjerne tilbakemelding her, og følg oss på Facebook og Instagram @botrend.no

 

Les mer

Familien Sletbak elsker sosiale sammenkomster. Da de skulle bygge hus på familietomten til fruen, tegnet de huset med utgangspunkt i oppholdsrommet, med ønske om å kunne ha et stort spisebord og plass til å samle både familie og venner.

Les mer

Peisen trygger urmennesket i oss

Slik vil vi ha det i 2017.

Publisert 11. oktober.2016 av Bettine Nicotra

Langt, langt tilbake i tid har mennesker samlet seg foran ildstedet. Og at levende flammer fremdeles vekker følelser hos mange, er det ingen tvil om. - Man ser en svak vekst i antall folk som kjøper peis og i hvor mye man er villig til å betale, forteller Bjørn-Erik Øye i Prognosesenteret. Han kan fortelle at i overkant av 30 000 nordmenn skaffet seg ny peis eller ildsted enten til hjemmet eller til hytta i 2016, og at vi i gjennomsnitt bruker 23 000 kroner på den nye peisen. - Peis

Les mer
Annonse

SOVEROMSoverommet skal helst være et rom forbunnet med hvile og avslapning, så velg for eksempel en mørk, dyp og matt farge på veggen for å skape et lunt rom, med hotellfølelsen hjemme. Videre kan du velge ett bilde på den ene siden, og gi luft på den andre siden av rommet. Alternativt er en full bildevegg eller ett stort bilde som kan få leve alene. Alt for mye på veggen på soverommet kan skape kaos. Bruk flere puter og et fint sengetepper når du rer opp sengen. Det gir volum, o

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland