Publisert 14. oktober.2016 av

- Etter krisen er det blitt en oppblomstring av nye designere og produkter i Spania, sier designer Miguel Ángel Garcia Belmonte i Pott.

 

Han er kommet til Norge for å delta på åpningen av hans norske agent sitt nye showroom på Sandaker i Oslo. «Noes» ble startet av Maria Hole i 2014 og tilbyr spansk design fra 9 ulike aktører. Et marked som er i rivende vekst, spesielt etter finanskrisen som rammet Spania svært hardt i 2008.

 

 

- Skulle man sitte og vente på en redning, eller skulle man starte noe for seg selv? Vi valgte å gjøre det siste, nemlig å tenke nytt og gjøre vårt beste for å overleve, sier Miguel.

 

Nå driver han sitt eget studio i landsbyen Totana, sørøst i Spania. Han startet Pott med god hjelp fra brødrene, økonomen Pedro og ingeniøren Antonio i 2010, og har siden oppstarten sørget for en tilbakeføring av landsbyens opprinnelige håndverkstradisjoner.

 

70 prosent av fabrikkene forsvant

Da krisen rammet hjemlandet, arbeidet Miguel som designer. Først og fremst med grafisk design, men også med tekstil. Han leverte til både spanske og utenlandske aktører, men det var likevel ikke nok jobb å få.

 

- 70 prosent av bedriftene forsvant så det var færre fabrikker å jobbe med. Og de konsentrerte seg om de mest kjente og etablerte designerne. En stor gruppe med dyktige, men mindre kjente designere ble da stående i skyggen av de store, forteller Miguel.  

 

Les mer om design og interiør her. 

Terracotta betyr brent jord og har vært produsert i Miguels hjemby siden middelalderen. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Men da han og brødrene flyttet hjem for å ta vare på foreldrene sine, åpnet det seg ny mulighet.

 

I landsbyen Totana, hvor de tre vokste opp, er det en stolt tradisjon for terracottaproduksjon med røtter helt tilbake til middelalderen.

 

Det skulle bli deres levevei – og sette flere arbeidsledige landsbyboere i arbeid igjen. For flere av de 20.000 innbyggerne ble, som i resten av landet, hardt rammet av krisen.

 

Har du et møbel fra HAY? Da er sannsynligheten stor for at Martin Solem står bak det.

- Dere har treverk, vi har terracotta

Pott har nå fire serier i produksjon, og en femte på vei. De håndlagde lampene har raskt blitt populære i både Tyskland og Norge.

 

Særlig «Sponge Up», er det mange som har falt for, ifølge agent Maria Hole.

 

- Spansk design har lenge vært under radaren i de nordiske markedene. Tilbakemeldingene så langt har vært at det er fint å få noe som er litt annerledes enn alt det andre, sier Hole.

 

Bygde drømmehuset på en "umulig" tomt.

 

Maria Hole representerer Miguel og brødrene i Pott i Norge. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

De to møttes på den store interiørmessen Maison et Objet i Paris høsten for ett år siden. Hole falt umiddelbart for lampene som hun mener er perfekte for norske høstkvelder.

 

- Dere har veldig mye tre, humrer Miguel.

 

Han er i Norge for første gang, men kjenner godt til den nordiske og norske designscenen som har fått betydelig internasjonal oppmerksomhet den siste tiden.

 

- Vi har mange materialer, men akkurat som dere har treverk, har vi tradisjonell terracotta. Det er det vi nå ønsker å formidle, men ved å tilføre produktene et moderne uttrykk og formspråk. Bruken av naturlige materialer har gjort et comeback i industridesign. Vi tror ikke dette er en trend, men en varig endring, sier Miguel.

 

 

(T.v.) Børdrene Miguel og Pedro er mest aktive i driften av Pott. FOTO: MARIA HOLE
Flere landsbybeboere har fått et arbeid å gå til etter at Pott begynte å produsere i Totana. FOTO: MARIA HOLE

Vil vise verden Spansk design

I juni kom det nye tall som viste at arbeidsledigheten i årets første kvartal var den laveste på seks år. Den er fremdeles svært høy, den nest høyeste i EU etter Hellas, men den er synkende, og ligger nå på 21 prosent.

 

For første gang siden 2010 er det færre enn 4 millioner mennesker som står uten arbeid i Spania.

 

- Vi har et godt utdanningssystem og det var mange som gikk tilbake til skolebenken. Det var bedre å gjøre noe enn å vente som jobbsøker. Det gjorde at man lærte nye ting og mange har nå satset på egne foretak, sier Miguel.

 

"Sponge Up" kommer i tre størrelser og koster fra 2.990,- til 4.250,- for den største. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Han og brødrene er opptatt av å få innlandsøkonomien på fote igjen. De føler på et ansvar for å beholde lokal produksjon og ikke flagge ut til lavkostland.

 

- Som designer vet jeg hvordan ting skal formes og se ut, men markedsbiten og en smidig produksjon er ikke mine sterkeste sider. Derfor arbeider vi brødrene sammen. Antonio som er ingeniør vet hvordan man systematiserer produksjonen, mens Pedro tar seg av markedsføring og eksport. Vi ønsker å vise verden ekte, spansk håndverksproduksjon og hvor mye flott design det går an å få tak i herfra.

 

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Husk at du kan følge oss på Instagram og Facebook under Botrend.no 

Publisert 23. november.2016 av

Tradisjonen tro åpner Royal Copenhagens flaggskipsbutikk dørene for årets viktigste sesong med brask og bram.

 

I 53 år har de invitert ulike designere og kjendiser til å dekke hvert sitt julebord med det danske porselenet. Storheter som Dronning Margrethe har tidligere stått for oppdekkingen i  butikkens øverste etasje. Den som til vanlig holder stengt foruten juleutstillingen og det store sommersalget.

 

I år er det seks av verdens toneangivende klesdesignere som er valgt ut til utstillingen som står frem til 31. desember.

 

Det er de fem danske designerne Rikke Baumgarten og Helle Hestehave fra Baum und Pferdgarten, Charlotte Eskildsen fra Designers Remix, couture-talentet Ole Yde, Cecilie Bahnsen og Mark Tan som begge opplever internasjonal suksess om dagen. Iranskfødte Leyla Piedayesh fra Berlin er populær i Danmark med sitt merke lala Berlin, og er årets internasjonale designer.

 

At det er klesdesignere som i år har dekket bordene henger sammen med deres kjennskap til håndverk, skreddersøm og eksklusive materialer.

 

- Ting som representerer Royal Copenhagen, forteller pressekontakt Merete Boeckel.

 

Les mer om dansk design her

 

Klesdesigner Ole Yde har latt seg inspirere av Marie Antoinette og Versailles. FOTO: CLAUDI THYRRESTRUP
Mark Tan dekker klassisk og rent med flere elementer. FOTO: CLAUDI THYRRESTRUP

Største attraksjon

Mange nordmenn legger julehandelen til den danske hovedstaden. Ifølge Virke er København topp destinasjon for juleshopping ved siden av London og Amsterdam. Julebordene er blant attraksjonene som tiltrekker tusenvis av besøkende hvert år.

 

Siden Royal Copenhagen ble stiftet for 241 år siden har de vært gjennom flere stilepoker. Med eller uten rifler, ornamenter, blomsterdekorasjoner, sterke og duse farger. I dag er det musselmalt porselen, i Norge også kalt stråmønster, som er ett av de mest populære designene.

 

Det entret markedet for første gang i 1775, men finnes i dag i flere former og varianter - tilpasset det moderne livet. Meningen er å mikse og matche gammelt og nytt. Så finn frem ditt gamle servise, suppler med noe nytt og la deg inspirere av det som må sies å være årets flotteste julebord:

Leyla Piedayesh er eneste internasjonale designer i år. FOTO: CLAUDI THYRRESTRUP
En pudderrosa juledrøm fra Charlotte Eskildsen. FOTO: CLAUDI THYRRESTRUP
Cecilie Bahnsen med et ungt julebord. FOTO: CLAUDI THYRRESTRUP
Stolen Dråpen ble opprinnelig tegnet til verdens første designhotell som åpnet i København i 1960. FOTO: CLAUDI THYRRESTRUP

Miks og match

De seks klesdesignerne forener gammelt og nytt i sine tolkninger. 

 

Cecilie Bahnsen er ett av Danmarks nye stjerneskudd og ble nylig kåret til årets Dansk Design Talent. Hun har laget et moderne og ungt julebord hvor de klassiske servisedelene utgjør nyttige funksjoner utover kun servering.

 

Charlotte Eskildsen i Designers Remix har gått for en pudderrosa bordsetting. Alt fra serviset til juletreet og Arne Jacobsens ikoniske stol Dråpen, er rosa.  

 

Mark Tan har utstillingens mest klassiske bord i hvite og grønne toner. FOTO: CLAUDI THYRRESTRUP

 

Rikke Baumgarten og Helle Hestehave fra Baum und Pferdgarten har mikset Blå Mega riflet med Musselmalt riflet, mens Mark Tan har satset på en klassisk, hvit jul.

Baum und Pferdgarten skaper kontraster med trendy sennepsgult og den tradisjonsrike blåfargen. FOTO: CLAUDI THYRRESTRUP
Royal Copenhagens porselen har overlevd flere stilepoker. FOTO: CLAUDI THYRRESTRUP

 

Les mer om interiør og design

 

Couture-designer Ole Yde har latt seg inspirere av 1700-tallet og Marie Antoinette, og skapt en maksimalistisk bordsetting som tar pusten fra deg.

 

Det samme gjør Leyla Piedayesh bordekking som minner om et eventyr fra Tusen og en natt. Her er ingenting overlatt til tilfeldighetene – selv krydderlukten er tilstede.

 

Les også: Hvor tidlig kan jeg pynte til jul?

Bordet til Leyla Piedayesh minner om et eventyr fra Tusen og en natt. FOTO: CLAUDI THYRRESTRUP
Maksimalistisk jul signert Ole Yde. FOTO: CLAUDI THYRRESTRUP

 

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her. Og følg oss på Facebook og Instagram under Botrend.no

Les mer

Konseptet Black Friday, som skjer 25. november, har for alvor befestet seg som en viktig handelsdag i Norge. Noen butikker har utvidet til å ha tilbud hele uken. To av fem nordmenn vurderer å handle denne dagen, ifølge en  ny undersøkelse fra bransjeorganisasjonen Virke. For de som har bestemt seg for å handle på Black Friday, vil 9 av ti bruke over 500 kroner. – Det er tydelig at Black Friday har kommet for å bli, og at forbrukerne i stadig større grad er ute etter å gjøre gode

Les mer

Slik skapes gode rom

Bo Naturlig gir deg råd til en enkel make-over.

Publisert 14. oktober.2016 av Tina Leqvamb Steensen

Det er noe med sesongskifter, og nå nærmer det seg jul.  Nå luner vi hjemmene våre med  gardiner  som henges opp, det fyres i peisen og endelig er det tid for levende lys igjen.  Bo Naturlig blogger fast for Botrend - besøk bloggen her  

Les mer
Annonse

Heidi og Frode Falk er tredje generasjon, og kundebehandling er viktig for familiebedriften som strekker seg tilbake til 1950. − Vi tilbyr gratis hjemkjøring og montering over hele Østlandet. Dette er en kostand som vi tar på oss, og en service som gjør at vi skiller oss ut. Det er veldig viktig for oss, påpeker Frode. Med konseptet Falk-service får du god valuta for pengene samtidig som du velger kvalitet. Ønsker du råd om møbler, innredning, form, farge, funksjon eller kvalitet hj

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland