Publisert 14. oktober.2016 av

- Etter krisen er det blitt en oppblomstring av nye designere og produkter i Spania, sier designer Miguel Ángel Garcia Belmonte i Pott.

 

Han er kommet til Norge for å delta på åpningen av hans norske agent sitt nye showroom på Sandaker i Oslo. «Noes» ble startet av Maria Hole i 2014 og tilbyr spansk design fra 9 ulike aktører. Et marked som er i rivende vekst, spesielt etter finanskrisen som rammet Spania svært hardt i 2008.

 

 

- Skulle man sitte og vente på en redning, eller skulle man starte noe for seg selv? Vi valgte å gjøre det siste, nemlig å tenke nytt og gjøre vårt beste for å overleve, sier Miguel.

 

Nå driver han sitt eget studio i landsbyen Totana, sørøst i Spania. Han startet Pott med god hjelp fra brødrene, økonomen Pedro og ingeniøren Antonio i 2010, og har siden oppstarten sørget for en tilbakeføring av landsbyens opprinnelige håndverkstradisjoner.

 

70 prosent av fabrikkene forsvant

Da krisen rammet hjemlandet, arbeidet Miguel som designer. Først og fremst med grafisk design, men også med tekstil. Han leverte til både spanske og utenlandske aktører, men det var likevel ikke nok jobb å få.

 

- 70 prosent av bedriftene forsvant så det var færre fabrikker å jobbe med. Og de konsentrerte seg om de mest kjente og etablerte designerne. En stor gruppe med dyktige, men mindre kjente designere ble da stående i skyggen av de store, forteller Miguel.  

 

Les mer om design og interiør her. 

Terracotta betyr brent jord og har vært produsert i Miguels hjemby siden middelalderen. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Men da han og brødrene flyttet hjem for å ta vare på foreldrene sine, åpnet det seg ny mulighet.

 

I landsbyen Totana, hvor de tre vokste opp, er det en stolt tradisjon for terracottaproduksjon med røtter helt tilbake til middelalderen.

 

Det skulle bli deres levevei – og sette flere arbeidsledige landsbyboere i arbeid igjen. For flere av de 20.000 innbyggerne ble, som i resten av landet, hardt rammet av krisen.

 

Har du et møbel fra HAY? Da er sannsynligheten stor for at Martin Solem står bak det.

- Dere har treverk, vi har terracotta

Pott har nå fire serier i produksjon, og en femte på vei. De håndlagde lampene har raskt blitt populære i både Tyskland og Norge.

 

Særlig «Sponge Up», er det mange som har falt for, ifølge agent Maria Hole.

 

- Spansk design har lenge vært under radaren i de nordiske markedene. Tilbakemeldingene så langt har vært at det er fint å få noe som er litt annerledes enn alt det andre, sier Hole.

 

Bygde drømmehuset på en "umulig" tomt.

 

Maria Hole representerer Miguel og brødrene i Pott i Norge. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

De to møttes på den store interiørmessen Maison et Objet i Paris høsten for ett år siden. Hole falt umiddelbart for lampene som hun mener er perfekte for norske høstkvelder.

 

- Dere har veldig mye tre, humrer Miguel.

 

Han er i Norge for første gang, men kjenner godt til den nordiske og norske designscenen som har fått betydelig internasjonal oppmerksomhet den siste tiden.

 

- Vi har mange materialer, men akkurat som dere har treverk, har vi tradisjonell terracotta. Det er det vi nå ønsker å formidle, men ved å tilføre produktene et moderne uttrykk og formspråk. Bruken av naturlige materialer har gjort et comeback i industridesign. Vi tror ikke dette er en trend, men en varig endring, sier Miguel.

 

 

(T.v.) Børdrene Miguel og Pedro er mest aktive i driften av Pott. FOTO: MARIA HOLE
Flere landsbybeboere har fått et arbeid å gå til etter at Pott begynte å produsere i Totana. FOTO: MARIA HOLE

Vil vise verden Spansk design

I juni kom det nye tall som viste at arbeidsledigheten i årets første kvartal var den laveste på seks år. Den er fremdeles svært høy, den nest høyeste i EU etter Hellas, men den er synkende, og ligger nå på 21 prosent.

 

For første gang siden 2010 er det færre enn 4 millioner mennesker som står uten arbeid i Spania.

 

- Vi har et godt utdanningssystem og det var mange som gikk tilbake til skolebenken. Det var bedre å gjøre noe enn å vente som jobbsøker. Det gjorde at man lærte nye ting og mange har nå satset på egne foretak, sier Miguel.

 

"Sponge Up" kommer i tre størrelser og koster fra 2.990,- til 4.250,- for den største. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Han og brødrene er opptatt av å få innlandsøkonomien på fote igjen. De føler på et ansvar for å beholde lokal produksjon og ikke flagge ut til lavkostland.

 

- Som designer vet jeg hvordan ting skal formes og se ut, men markedsbiten og en smidig produksjon er ikke mine sterkeste sider. Derfor arbeider vi brødrene sammen. Antonio som er ingeniør vet hvordan man systematiserer produksjonen, mens Pedro tar seg av markedsføring og eksport. Vi ønsker å vise verden ekte, spansk håndverksproduksjon og hvor mye flott design det går an å få tak i herfra.

 

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Husk at du kan følge oss på Instagram og Facebook under Botrend.no 

Publisert 10. mars.2017 av

Tenker du noen gang over hvilke materialer som er belastende for miljøet når du handler interiør?

 

Bærekraftighet er i vinden som aldri før, også i interiør og designbransjen.

 

Fra 8. februar til 19. mars er utstillingen «Designed to Last» å finne ved ArkDes i Stockholm, der svenske designere viser hvordan de mener du som forbruker bør tenke når du skal innrede boligen din. Utstillingen er et samarbeid mellom det svenske boligmagasinet Residence, og ArkDes.

 

 

– Jeg pleier å si at jeg designer baklengs, og begynner å tenke over gjenvinningen av materialene istedenfor produksjonen når jeg designer, forteller Emma Olbers. Hun er en av de svenske møbel- og interiørdesignerne som stiller ut kunsten sin ved utstillingen.

 

Les også: Studio Føy debuterer i Stockholm

 

– Det skal altså være mulig å resirkulere materialene jeg bruker, når møblene en eller annen gang i fremtiden har levd ferdig sitt liv, sier hun.

 

Rangerte materialenes bærekraft

Det var i forbindelse med Olbers utstilling «Where does it come from, where does it go?» i 2016 at hun fikk hjelp av det Svenske Miljøinstituttet til å rangere hvor bærekraftige materialene hun brukte egentlig var. Dermed skjønte hun hvilken forskjell hun kunne gjøre for miljøet ved å tenke over materialene hun bruker.

 

Hennes bidrag til «Designed to Last» er et langbord, laget av lyst treverk (se bildene under). Tre er nemlig lett å ta vare på, og mindre skadelig for miljøet. Men det må være riktig behandlet.

Designed to Last
FOTO: KRISTIN SKOLEM
Designed to Last
FOTO: KRISTIN SKOLEM
Designed to Last
FOTO: KRISTIN SKOLEM
Designed to Last
FOTO: KRISTIN SKOLEM

–  Er treet behandlet med midler som for eksempel plastlakk er det vanskelig å reparere igjen, mens dersom det er behandlet med olje eller vann kan møbelet holde seg pent i lenge, sier hun. Det er det jeg prøver å fokusere på når jeg designer, at møblene skal kunne gå i arv. Bordet er utformet slik at dersom du skulle være så uheldig å lage et hakk, så kan du bare smøre litt vann over. Da vil fibrene i treverket reise seg, og hakket vil bli borte.

 

Slik skal Vestre møblere Europa og New York

 

Bordet er smalere enn vanlige spisebord, og gjør det derfor lettere å prate med personen du spiser middag med. Endene er avrundede, hvilket gir et mykt og velkomment uttrykk. Dessuten kan du enkelt flytte det rundt – bordet er nemlig mulig å flatpakke.

– Jeg designet bordet fordi jeg savnet et bord hvor du kan sitte tettere overfor de du snakker med, sier Olbers.

 

Norsk superduo rammer inn kunsten

Alle designerne som stiller ut ved Designed to Last er vinnere av boligmagasinet Residence sin Store Formpris for årets beste svenske design i 2016. Selv om det er ulike designere som står bak bidragene til utstillingen, er det den norske stylistduoen Kråkvik D’Orazios vakre utforming som gjør at kunsten og utstillingen føles som en enhet.

 

Med rette vinkler, kvadratiske former og gylne pastellfarger, legger de en vakker ramme for en utstilling med et fremtidsrettet og bærekraftig budskap.

 

Duoen er blitt svært ettertraktet i Sverige, og har blant annet nylig vært med på Stockholm Furniture & Light Fair.

Designed to Last
Utstillingen varer i Stockholm frem til 19. februar. FOTO: KRISTOFER JOHNSSON, DESIGNED TO LAST
Designed to Last
En rekke svenske møbel- og industridesignere deltar på utstillingen. FOTO: KRISTOFER JOHNSSON, DESIGNED TO LAST

Symbolsk kunst

Som en del av utstillingen, har Olbers plassert flere glasskrukker oppå bordet. Disse inneholder forskjellige materialer hun bruker når hun designer. Her er blant annet resirkulert aluminium, skinn og ull.

 

– Krukkene er rangert etter hvor forurensende materialene inni dem er i produksjon, fra høyt til lavt CO2 utslipp. På den ene enden av bordet ligger det for eksempel tre i krukken, mens på motsatt ende finner du skinn, sier hun.

 

Les også: Oslo Design Fair hyller hverdagen

 

– Selv om jeg tenker mye på miljø i mitt design, så bruker jeg jo også noen ganger mindre miljøvennlige materialer, som for eksempel skinn, i produksjonen. Tanken bak møblene er alltid den samme, nemlig at produktene skal vare lenge – gjerne flere generasjoner.

 

Det er trendy å være miljøbevisst

For at du som forbruker skal bli mer bevisst på hva du kjøper, mener Olbers at produsentene og fabrikkene har et stort samfunns- og opplysningsansvar. De må formidle hvorfor det er så viktig å fokusere på bærekraftig produksjon og bruk av materialer.

Emma Olbers Designed to Last
- Jeg pleier å si jeg designer baklengs, sier Emma Olbers. FOTO: BOBO OLSSON

– Alle bedrifter burde sette seg inn i konsekvensene produksjonen har for omgivelsene, og deretter vurdere hvilke materialer og prosesser de velger å bruke, sier hun.

 

– Det er jo blitt et statussymbol å velge miljøvennlig!

 

Andre designere på utstillingen

Disse svenske designerne er også med på utstillingen:

  • Fredrik Färg og Emma Blanche
  • Johan Carpner
  • Folkform
  • Calle Forsberg
  • Petra Gipp
  • Christian Halleröd
  • Mass-productions, Melo
  • Carina Seth Andersson.
Les mer

Interiørstylist Tone Kroken elsker interiør med sjel og kombinerer gjerne bruktfunn og ting hun har laget selv med moderne interiør. Til daglig jobber hun som stylist. Midt mellom all jobbingen pusser hun opp leiligheten i Bygdøy allé i Oslo som hun overtok i oktober. Her har hun hatt mer enn nok å drive med det siste halvåret. - Åh, jeg er snart ferdig med oppussingen, eller jeg er litt over halvferdig, sier hun.

Les mer

Familien Sletbak elsker sosiale sammenkomster. Da de skulle bygge hus på familietomten til fruen, tegnet de huset med utgangspunkt i oppholdsrommet, med ønske om å kunne ha et stort spisebord og plass til å samle både familie og venner.

Les mer
Annonse

 Det handler om å bygge på den eksisterende stammen og skape nye og bedre løsninger. – Dette er et miljøvennlig alternativ som gir mange muligheter. Alt vi gjør blir laget på mål og spesialtilpasset ditt kjøkken, forklarer distriktssjef for Asker og Bærum, Bjørn Langli. Norsk Kjøkkenfornying startet sin drift i 2002, og da handlet det primært om å bytte dører. I dag utfører de omfattende forvandling av eksisterende kjøkken. – Det handler om at kundene har andre krav. De f

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland