Publisert 19. oktober.2016 av

Lurer du på hvordan et interiørprodukt faktisk havner enten i et hjem, et kontor eller i en butikk?

 

Anne Kathrine Sægrov kan gi deg litt av forklaringen.

 

 

En vannlekkasje hjemme hos Anne Kathrine Sægrov på 1990-tallet førte henne inn i interiør- og teppeverden.  Nå er hun agent –mellomleddet mellom topparkitekter og noen av verdens beste teppeprodusenter.

 

- Det startet etter en vannlekkasje jeg hadde hjemme. I oppussingsperioden etterpå fant jeg ingenting som ikke de store massene allerede hadde. Det var vanskelig å være unik, så jeg tenkte at dette måtte man jo kunne gjøre noe med, forklarer hun.

 

Nå har agenten i firmaet Akasa fast kontor hos Teppeforum, butikken med lange tradisjoner på Stabekk.

 

Her jobber hun med private kunder og arkitekter, og har blant andre Statoil, Kilden Kulturhus i Kristiansand, Folketeatret i Oslo og Det kongelige slott på kundelisten.

Anne Kathrine Sægrov. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

 

Interessert i interiør - les flere saker her

 

Handler i Paris

Nylig var Sægrov på interiørmessen Maison et Objet i Paris. Dette er en lukket messe der bransjeaktører, forhandlere, agenter, interiørarkitekter og designere fra hele verden kommer for å bli inspirert og handle inn neste sesongs kolleksjoner.

 

Sægrov gjør nøye research før hun reiser til Paris, skaffer seg oversikt over de beste utstillerne og lager en stram tidsplan. Deretter gjør hun avtaler med produsentene hun skal treffe på messen.

 

- Så ser jeg om det har dukket opp noe nytt. For eksempel var det et israelsk firma, IOTA, på messen i år som med sin teppeproduksjon hjelper kvinner inn i arbeidslivet, forklarer hun. 

 

Derfor er brunt ny trendfarge

 

Louis de Poorterers stand i Paris. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Sægrov handler på messen i Paris. FOTO: PRIVAT

Skaper tillitt

Under messen bestemmer Sægrov seg for å ha stående møter fordi de ofte blir kortere og mer effektive.

 

- Jeg har både private personer og offentlige institusjoner på kundelisten, og noe av jobben min er å sikkerhetsklarere produktene. For å kunne gjøre det, må jeg vite hva jeg skal spørre etter, og samtidig skape tillitt. Jeg prøver også å få noe nytt til Norge hver gang, forklarer hun.

 

I år sto både den belgiske teppeprodusenten Louis de Poortere og den nederlandske Wonderwall på listen over produsenter Sægrov besøkte under messen i Paris.

 

Førstnevnte har nettopp lansert en egen Haute Couture-kolleksjon.

 

Vi vil ha det elegant

Bert Schoillier hos Louis de Poortere kjenner Anne Kathrine Sægrov godt.

 

Hun er én av to norske agenter for den belgiske teppeprodusenten med historie helt tilbake til 1850.

 

- Skandinaver liker en elegant og enkel stil, og vi har funnet noe som dere liker. Anne Kathrine er god til å finne riktig distributører for oss, sa Schoillier da Botrend besøkte messen i Paris i september.

 

Slik går nordmenns stilvalg mot 2017

 

Statoil er blant de norske kundene som bruker Louis de Poortere, og det norske kongeskipet har tepper fra Belgia.

 

- Mange av mine kunder vil ha noe ingen andre har, noe med særpreg. Jeg opplever at folk er villig til å betale litt mer for å få wow-faktoren, sier hun.

 

Wonderwall Studios på stand i Paris. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

Øker teppesalget

Fra i fjor har hun opplevd en 100 prosent økning i salget av vegg-til-vegg tepper fra året før.

 

Forbrukere har i større grad fått øynene opp for fordelene ved gode tepper.

 

- Man slipper svevestøvet, og man kan gå barbeint inne uten at det blir for kaldt. Man kan senke temperaturen med 2 grader i et rom, og dermed spare strøm. Ulltepper fører til bedre luftfuktighet, og dermed bedre inneklima. Dessuten er det sosialt hvis man har barn, det er mye bedre å ligge på gulvet og leke sammen. Det er jo også støydempende, forklarer Sægrov.

 

Særlig opplever Sægrov en økende tendens til at de som flytter i nye leiligheter ønsker vegg-til-vegg tepper.

 

Anne Kathrine Sægrov med kollegaer på Teppeforum på Stabekk. FOTO: ELIN R. CRAIG

Les flere saker på Botrends forside.

 

Følg oss på Facebook og Instagram, og tips oss gjerne her.

Publisert 02. mai.2017 av

Torsdag 4. mai markeres Fargedagen over hele landet.

 

Årets tema er «Alt kan males».

 

– Det er få grenser for hva du kan male. Og ute er det mye å ta tak i! Bord, stoler, benker, lykter, koster, blomsterpotter og postkasser – det er bare fantasien som stopper deg, sier Bjørg Owren, kreativ leder hos ifi.no, som er initiativtager til den landsdekkende markeringen.

 

Bli fargeekspert med Dagny Thurmann-Moe

 

Gjenbruk

I stedet for å kvitte seg med brukbare saker fordi fargen ikke passer lenger, kan underverk skje med litt maling på både nye og gamle ting. Små grep for å friske opp og fornye gjenstander, bringer glede og farge til hverdagen.

 

– Gjenbruk ligger i tiden, og gamle ting som ser utdaterte ut, kan ved en liten innsats få et mye lengre liv, sier Owren.

 

Sett farge på uterommet

 

Personlig med farger

Når du skal sette farge på utemiljøet, gjelder det å velge farger du kan trives med.

 

– Mal i farger som du liker, ikke som står øverst på bestselgerlistene. Om du vil male i gult, rosa, blått eller grått er helt opp til deg. Du trenger ikke nødvendigvis å kjøre på med knall rosa stoler for å gi nytt liv til utemiljøet, sier Owren, som oppfordrer alle til å ta fatt i penselen og sette farge på gamle skatter.

 

Fargedagen er et landsdekkende, årlig arrangement i regi av ifi.no.

I år markeres Fargedagen torsdag 4. mai. Målet er at flest mulig nordmenn skal inspireres til å sette litt farge på hverdagen og skape en felles start på våroppussingen. 

Foto: Robert Wallmann / Ifi
Foto: Trine Midtsem / Ifi

Slik maler du hagemøblene:

 

  1. Vask treverket godt med et middel beregnet på bruk før maling.
  2. Bruk en stiv børste eller en skrubb til å rengjøre skikkelig.
  3. Skyll godt med vann for å få bort alle såperester.
  4. Når treverket er helt tørt, går du over flatene med slipepapir og ved behov med en skrape.
  5. Fjern slipestøvet med en tørr mikrofiberklut.
  6. Påfør eventuelt grunning dersom det trengs. Følg anvisningene til produsenten.
  7. Påfør malingen med rull/pensel eller malesprøyte. Bruk gjerne dør- og vindusmaling.

 

Slik maler du kostene:

 

La den vanlige feiekosten på trappa bli en pryd for fasaden! Lag ditt eget mønster og mal en kost ingen andre har.

 

  1. Rengjør treverket med vann og en god rens beregnet for bruk før maling. Skyll og la tørke.
  2. Puss vekk eventuell fiberreisning.
  3. Påfør grunning og la tørke.
  4. Mal to strøk med valgt bunnfarge. En dør- og vindusmaling gir en robust og slitesterk malingfilm.
  5. Surr maskeringstape rundt skaftet i et stripemønster. Forsegl tapen med bunnfargen.
  6. Mal to strøk med farge nummer to mellom de tapede feltene.
Foto: Mari Rosenberg / Ifi

Innhold fra Ifi

 

Botrend publiserer utvalgt innhold fra IFI – Opplysningsrådet for farge og interiør. Ifi er en privat non-profitt bransjeorganisasjon. Innholdet velges ut av redaksjonen i Botrend på selvstendig grunnlag uten kommersielle bindinger.

 

Les mer på Botrends forside

 

Følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no og send oss gjerne tilbakemelding her.

 

 

Les mer

Bunadspleddene har blitt en suksess fra lansering i London i 2012, og i disse dager lanserer designer Andreas Engesvik og  Fram Oslo et nytt pledd i kolleksjonen.  Denne gangen er det Oslobunaden som står i fokus.  – Oslobunaden er renere i uttrykket enn mange andre bunader. Med det nye pleddet har vi derfor valgt et forenklet uttrykk med færre farger for å få frem den vakre blåtonen og de delikate nyansene i broderiet, sier Engesvik. Les mer om norsk design her  

Les mer

Interiørarkitekt Nina Isabell Abrahamsen er en av dem som liker å ha noen grønne urter på kjøkkenbenken. De står aldri i direkte sol, men de får godt lys, noe urtene trives i. – Urter på kjøkkenbenken er ikke bare praktisk, men gir også et fint fargestikk, sier hun. Gjør bra mat bedre med urter 

Les mer
Annonse

Ditt drømmekjøkken er produsert med omsorg og presisjon, ved et tradisjonsrikt treforedlingsfirma i Ballingslöv, Skåne. Drømmekjøkkenet har produsert kjøkken preget av hverdagsglede siden 1929. Interiør påvirkes av trender, godt håndverk av yrkesstolthet. Du kan derfor være sikker på at ditt Drømmekjøkken er produsert i et ærlig materiale, med utførelser tilpasset tidens tendenser.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland