Publisert 19. oktober.2016 av

Lurer du på hvordan et interiørprodukt faktisk havner enten i et hjem, et kontor eller i en butikk?

 

Anne Kathrine Sægrov kan gi deg litt av forklaringen.

 

 

En vannlekkasje hjemme hos Anne Kathrine Sægrov på 1990-tallet førte henne inn i interiør- og teppeverden.  Nå er hun agent –mellomleddet mellom topparkitekter og noen av verdens beste teppeprodusenter.

 

- Det startet etter en vannlekkasje jeg hadde hjemme. I oppussingsperioden etterpå fant jeg ingenting som ikke de store massene allerede hadde. Det var vanskelig å være unik, så jeg tenkte at dette måtte man jo kunne gjøre noe med, forklarer hun.

 

Nå har agenten i firmaet Akasa fast kontor hos Teppeforum, butikken med lange tradisjoner på Stabekk.

 

Her jobber hun med private kunder og arkitekter, og har blant andre Statoil, Kilden Kulturhus i Kristiansand, Folketeatret i Oslo og Det kongelige slott på kundelisten.

Anne Kathrine Sægrov. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

 

Interessert i interiør - les flere saker her

 

Handler i Paris

Nylig var Sægrov på interiørmessen Maison et Objet i Paris. Dette er en lukket messe der bransjeaktører, forhandlere, agenter, interiørarkitekter og designere fra hele verden kommer for å bli inspirert og handle inn neste sesongs kolleksjoner.

 

Sægrov gjør nøye research før hun reiser til Paris, skaffer seg oversikt over de beste utstillerne og lager en stram tidsplan. Deretter gjør hun avtaler med produsentene hun skal treffe på messen.

 

- Så ser jeg om det har dukket opp noe nytt. For eksempel var det et israelsk firma, IOTA, på messen i år som med sin teppeproduksjon hjelper kvinner inn i arbeidslivet, forklarer hun. 

 

Derfor er brunt ny trendfarge

 

Louis de Poorterers stand i Paris. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Sægrov handler på messen i Paris. FOTO: PRIVAT

Skaper tillitt

Under messen bestemmer Sægrov seg for å ha stående møter fordi de ofte blir kortere og mer effektive.

 

- Jeg har både private personer og offentlige institusjoner på kundelisten, og noe av jobben min er å sikkerhetsklarere produktene. For å kunne gjøre det, må jeg vite hva jeg skal spørre etter, og samtidig skape tillitt. Jeg prøver også å få noe nytt til Norge hver gang, forklarer hun.

 

I år sto både den belgiske teppeprodusenten Louis de Poortere og den nederlandske Wonderwall på listen over produsenter Sægrov besøkte under messen i Paris.

 

Førstnevnte har nettopp lansert en egen Haute Couture-kolleksjon.

 

Vi vil ha det elegant

Bert Schoillier hos Louis de Poortere kjenner Anne Kathrine Sægrov godt.

 

Hun er én av to norske agenter for den belgiske teppeprodusenten med historie helt tilbake til 1850.

 

- Skandinaver liker en elegant og enkel stil, og vi har funnet noe som dere liker. Anne Kathrine er god til å finne riktig distributører for oss, sa Schoillier da Botrend besøkte messen i Paris i september.

 

Slik går nordmenns stilvalg mot 2017

 

Statoil er blant de norske kundene som bruker Louis de Poortere, og det norske kongeskipet har tepper fra Belgia.

 

- Mange av mine kunder vil ha noe ingen andre har, noe med særpreg. Jeg opplever at folk er villig til å betale litt mer for å få wow-faktoren, sier hun.

 

Wonderwall Studios på stand i Paris. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

Øker teppesalget

Fra i fjor har hun opplevd en 100 prosent økning i salget av vegg-til-vegg tepper fra året før.

 

Forbrukere har i større grad fått øynene opp for fordelene ved gode tepper.

 

- Man slipper svevestøvet, og man kan gå barbeint inne uten at det blir for kaldt. Man kan senke temperaturen med 2 grader i et rom, og dermed spare strøm. Ulltepper fører til bedre luftfuktighet, og dermed bedre inneklima. Dessuten er det sosialt hvis man har barn, det er mye bedre å ligge på gulvet og leke sammen. Det er jo også støydempende, forklarer Sægrov.

 

Særlig opplever Sægrov en økende tendens til at de som flytter i nye leiligheter ønsker vegg-til-vegg tepper.

 

Anne Kathrine Sægrov med kollegaer på Teppeforum på Stabekk. FOTO: ELIN R. CRAIG

Les flere saker på Botrends forside.

 

Følg oss på Facebook og Instagram, og tips oss gjerne her.

Les mer
Annonse

 Historien til Italian House strekker seg helt tilbake til 1979, og for tre år siden gjennomførte de en omfattende stilendring. Møblene deres føyer seg nå stilmessig inn i dagens trendbilde. Italian House produserer sine kvalitetsmøbler i Portugal og Italia. Ett nøkkelord her er «custom made». De kan produsere alle møbler etter kundens egne spesifikasjoner. − Vi har mulighet til å etterkomme kundens ønske både når det gjelder spesielle mål og egne tekstiler, forteller Nina As

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland