Publisert 21. oktober.2016 av

Med høsten følger også nye kolleksjoner og trender på  interiørfronten.

 

Nå handler det om å ha det koselig rundt seg, den minimalistiske og sterile trenden er forbi, og vi skal dyrke det å være sammen.

 

Naturfarger som brunt, gult og sotede nyanser er det som gjelder.

 

Derfor er brunt den nye trendfargen

 

Inspirasjon fra naturen

- Fargene er tatt fra naturens egne farger. Skandinaver har alltid latt seg inspirere av naturen, forklarer Lene Bjerres sjefsdesigner, Rikke Blæsild.

 

For Lene Bjerres nye kolleksjon handler det om dype høstfarger forsterket av lyse nyanser.

 

- Vi vil ha fokus på det som er organisk og håndlaget. Det handler om å skape en koselig atmosfære og stemning hjemme, nærhet er viktigere enn noen gang, sier Rikke Blæsild til Botrend.

 

For det danske merket, og sjefsdesigneren selv, har det alltid vært viktig å ta vare på gammelt håndverk.

 

Lene Bjerres høstkolleksjon 2016. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

- Vi får blant annet en smed til å lage kroker og detaljer på lamper, for å få frem det gamle håndverket, forklarer hun.

 

Det var i 1975 at Lene Bjerre begynte å lage håndlagde lampeskjermer av tapet og gavepapir. I et lite verksted ved sjøen i Nibe, like ved Aalborg, oppnådde den danske kvinnen raskt stor suksess. Innen fem år var gått, hadde foretaket vokst til å produsere både tekstiler, lamper, interiør- og design elementer.

 

Har du tilbakemeldinger? Tips oss gjerne her.

 

Dype jordfarger i Lene Bjerres kolleksjon. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

For den danske produsenten Bloomingville er også jordfarger viktig.

 

- Det er dessuten mer botanikk og blomsteruttrykk enn tidligere. Farger som grønt, brunt, dyp blå går igjen, sammen med gull, forklarer salgsdirektør hos Bloomingville, Jacob L. Mølhede til Botrend.

 

Velour har fått en renessanse, mens minimalisme og kubisme avtar.

 

Nå skal sofa og gardiner være i velour

 

Trender fra Bloomingville. FOTO:PRODUSENTEN/BLOOMINGVILLE.COM

 

- Elementer fra 1950-70-tallet er sterke nå, som en forsterkning av den klassiske skandinaviske design. Det handler om å skape en form for hjemmelig hygge. En kombinasjon av materialer, både tekstiler og keramikk, er fremtredende, sier Mølhede.

 

Marmor er ikke ut, selv om det har vært på interiørfronten en stund.

 

Fire sofa-favoritter fra møbelmessen i Milano

 

Bloomingvilles nye kolleksjon. FOTO:PRODUSENTEN/BLOOMINGVILLE.COM
Fotskammel til Den Trette Mann. FOTO: BYLASSEN

Klassisk dansk design

 

Merket byLassen lanserte under Maison & Objet i Paris i september, flere klassiske møbler tegnet av den kjente designeren Flemming Lassen.

 

- Han designet den polstrede lenestolen Den Trette Mann i 1935. Å sitte i stolen skulle, ifølge Lassen selv, føles som å være «så varm og trygg som en isbjørnunge i sitt mors fang midt på innlandsisen», forklarer kommunikasjonssjef Chris Day hos byLassen til Botrend.

 

Derfor bør du velge rundt spisebord

 

Stolen ble relansert i 2015, og vant også «Årets comeback» under Danish Design Awards. Som en forlengelse av dette, lanserte byLassen fotskammelen til Den Trette Mann under messen i Paris.

 

Skammelen har samme konturer og linjer som lenestolen.

 

Samtidig lanserere byLassen denne høsten bordet Frame.

 

Denne har sitt utspring fra en gammel skisse tegnet av Mogens Lassen i 1943, og forener funksjonalitet, estetikk og gir individuelle løsninger til entreen, stuen og soverommet.

 

- Kombinasjonsmulighetene er uendelige, man kan kombinere både størrelser og farger, forklarer Chris Day.

 

Les flere saker på Botrends forside.

 

Siste nytt fra ByLassen. FOTO: PRODUSENTEN
Fra Lene Bjerres kolleksjon. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Bord i høstfarger fra Lene Bjerre. FOTO: PRODUSENTEN
Trender fra Bloomingville. FOTO:PRODUSENTEN/BLOOMINGVILLE.COM
Fra Lene Bjerres høstkolleksjon 2016. FOTO:ELIN REFFHAUG CRAIG
Les mer
Annonse

 – Design for Flere, det er det vi vil gi kunden, smiler Anne Kathrine Sandbrekke (50), eier og daglig leder av den hyggelige designbutikken midt i Sandvika. – Vårt utvalg skal gi varig glede for øyne og hjerter, men også ha en funksjon som gjør at interiøret blir en del av hjemmet, tilføyer Elisabeth Hjertø Høidahl (47), som eier og driver butikken sammen med Anne Kathrine.  Den lokale, lille designdrømmen ble til virkelighet for drøyt to år siden. Design for Flere har et svær

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland