Publisert 24. oktober.2016 av

- Det er helt fantastisk å se den interessen som er rundt det vi skaper, sier Ragnhild Grytten og stryker hånden over en trefjøl av norsk eik.

 

Med norskprodusert brukskunst tar nå  Trefjøla  det internasjonale markedet med storm.

 

Denne uken lanseres merket på high-end galleriet – Les Ateliers  Courbet – The Craftman’s Gallery - i SoHo i New York.

 

Les flere saker om norsk design her.

 

 

- Dette er veldig viktig for oss. Det løfter oss selvfølgelig som merkevare, og gir oss troen på det vi jobber med. Galleriet ser verdien av godt håndverk, sier Ragnhild Grytten i Trefjøla.

 

New York er langt fra den første metropolen de norske fjølene er representert i.

 

I fjor høst fikk de mye oppmerksomhet under 100 % Norway-utstillingen i London, der et utvalg av norsk design vises frem hvert år.

 

For øyeblikket finnes også Trefjøla på  utstillingen New Nordic i Berlin,  og de norske ambassadene i både Berlin og Paris har brukt produktene under tilstelninger.

 

Luksusbutikken  Le Bon Marché i Paris  har Trefjøla i sitt sortimentet, og de er også representert i Tokyo hos Norwegian Icons og hos  Skandium i London.

 

Ragnhild Grytten i Trefjøla. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

Kort historie

Historien om Trefjøla startet i april 2015.

 

Den kjente interiørdesigneren Lars Ernst Hole fra Høvik, designeren bak Holedesign, mente at det var et potensiale i markedet for trefjøler.

 

- Dette må vi utnytte, tenkte han.

 

Med seg på laget fikk han Ragnhild Grytten med lang erfaring i å formidle norsk design gjennom Noord, og Kjetil Wold i designbyrået Anti.

 

Den nye merkevaren som fikk navnet Trefjøla, kom raskt i gang med å videreutvikle den gamle håndverkstradisjonen.

 

Fronter norsk design med dørmatter

 

Standardkolleksjonen består i eik, ask, lønn, alm, røkt eik og resirkulert teak. FOTO: ANTI

Brukes av Maemo

Allerede i september 2015 deltok de på nevnte  100 % Norway-utstillingen i London.

 

- Det har bare gått slag i slag for oss. I London møtte vi opp med rykende ferske prototyper og ble veldig godt mottatt, forklarer Grytten.

 

Nå bruker topprestauranten Maemo i Oslo fjølene når de presenterer maten til gjestene sine.

 

100% Norway ser bakover og fremover

 

Norsk treverk

Standardkolleksjonen av fjøler er laget av eik, ask, lønn, alm, røkt eik og resirkulert teak.

 

Brikkene lages også i furu og bjørk, og nå er både marmor og norsk granitt en del av kolleksjonen. Trefjøla er også utvidet med glassklokker laget av Vidar Koksvik og porselen av Sara Skotte.

 

Alt lages i Norge, mye av det av Hamran ved Snartemo i Vest-Agder og Trefjøla har to vekstbedrifter med på laget, en i Oslo (GOTT) og en i Andebu i Vestfold.

 

 

Svein Mandrup skjærer mønstre på fjølene. FOTO: ANTI

Det er kun norske designere bak Trefjølas produkter, kjente navn som Sverre Uhnger, Runa Klock, Gridy og Osloform, og til våren kommer fjøler tegnet av duoen Andersen & Voll.

 

Norske navn

Kolleksjonen til Trefjøla har norske navn, og «Embla» er ett av disse. Prototypen består av ulike former i furu som kan settes sammen slik en selv ønsker. På hver form settes håndtak skjært ut i reinsdyrhorn, med mønster fra Borre-utgravingen i Horten. Et selvskrevent objekt å vise frem under utstillingen i New York.

 

På Voss sitter Anneli Engeland og skjærer et helt spesielt mønster i dragestil på en stor fjøl i selje. Også den skal vises frem under utstillingen denne uken.

 

- Alt norsk er veldig i vinden, og vikingemønstre spesielt for det amerikanske markedet. Det er stor interesse for alt skandinavisk, både håndverk og materialer, sier Grytten.

 

Torsdag 27. oktober åpnes utstillingen med Trefjøla på Les Ateliers Courbet.

 

- Dette er et galleri som veldig mange drømmer om å få komme til. Det er utrolig spennende, sier Grytten.

 

 

Håndtak utskåret i reinsdyrhorn til designet "Embla". FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
FOTO: INGER MARIE GRINI
FOTO: INGER MARIE GRINI

Frontes av konsulatet

Det norske konsulatet i New York  deltar under utstilingen på Les Ateliers Courbet i Soho.

 

- Trefjøla er et strålende eksempel på godt norsk håndverk og design. I samarbeid med unge og talentfulle norske designere har de utviklet lekre produkter som fikk mye positiv oppmerksomhet da de ble stilt ut på den norske designutstillingen på Wanted i New York sist mai, sier generalkonsul Elin Bergithe Rognlie til Botrend.

 

Den norske utstillingen på Wanted i mai het «A few good things» og var en del av New York Design Week. Utstillingen var kuratert av redaktøren i Metropolis Magazine, Paul Makovsky. Trefjølas produkter var noen av de norske designproduktene Makovsky spesielt plukket ut til denne utstillingen.

 

- Jeg synes det er svært gledelig at den anerkjente designbutikken Ateliers Courbet i Soho nå har valgt å ta inn produktene. Godt norsk design har alle muligheter til å lykkes i USA, sier generalkonsul Rognlie.

 

Les flere saker på Botrends forside.

 

Følg oss gjerne på Facebook og Instagram under @botrend.no, og  tips oss gjerne her.

 

Norsk treverk, norsk granitt og porselen. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Lars Ernst Hole fra Høvik fikk ideen til Trefjøla. Bildet er tatt i 2006. FOTO: TRINE JØDAL

Nyhetsbrev fra Botrend

Ja, takk - jeg vil gjerne abonnere på Botrends nyhetsbrev.

Les mer
Annonse

Ellen Østenstad Auke er 3. generasjons gartner, gift med en gartner og har to døtre i samme bransje. Ellen har jobbet på Kolsås Hagesenter i 21 sesonger, og driver blant annet med innkjøp av inneplanter. Jobben som gartner har hun hatt så lenge hun kan huske – omtrent fra 3-års alder. Først som ”blomsterbud” til farfar husker Ellen. – Jeg fikk være med farfar å høste tomater, de små, som ikke kunne selges, legger hun til. For Ellen er faget en livsstil. Et slikt genuint enga

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland