Publisert 24. oktober.2016 av

- Det er helt fantastisk å se den interessen som er rundt det vi skaper, sier Ragnhild Grytten og stryker hånden over en trefjøl av norsk eik.

 

Med norskprodusert brukskunst tar nå  Trefjøla  det internasjonale markedet med storm.

 

Denne uken lanseres merket på high-end galleriet – Les Ateliers  Courbet – The Craftman’s Gallery - i SoHo i New York.

 

Les flere saker om norsk design her.

 

 

- Dette er veldig viktig for oss. Det løfter oss selvfølgelig som merkevare, og gir oss troen på det vi jobber med. Galleriet ser verdien av godt håndverk, sier Ragnhild Grytten i Trefjøla.

 

New York er langt fra den første metropolen de norske fjølene er representert i.

 

I fjor høst fikk de mye oppmerksomhet under 100 % Norway-utstillingen i London, der et utvalg av norsk design vises frem hvert år.

 

For øyeblikket finnes også Trefjøla på  utstillingen New Nordic i Berlin,  og de norske ambassadene i både Berlin og Paris har brukt produktene under tilstelninger.

 

Luksusbutikken  Le Bon Marché i Paris  har Trefjøla i sitt sortimentet, og de er også representert i Tokyo hos Norwegian Icons og hos  Skandium i London.

 

Ragnhild Grytten i Trefjøla. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

Kort historie

Historien om Trefjøla startet i april 2015.

 

Den kjente interiørdesigneren Lars Ernst Hole fra Høvik, designeren bak Holedesign, mente at det var et potensiale i markedet for trefjøler.

 

- Dette må vi utnytte, tenkte han.

 

Med seg på laget fikk han Ragnhild Grytten med lang erfaring i å formidle norsk design gjennom Noord, og Kjetil Wold i designbyrået Anti.

 

Den nye merkevaren som fikk navnet Trefjøla, kom raskt i gang med å videreutvikle den gamle håndverkstradisjonen.

 

Fronter norsk design med dørmatter

 

Standardkolleksjonen består i eik, ask, lønn, alm, røkt eik og resirkulert teak. FOTO: ANTI

Brukes av Maemo

Allerede i september 2015 deltok de på nevnte  100 % Norway-utstillingen i London.

 

- Det har bare gått slag i slag for oss. I London møtte vi opp med rykende ferske prototyper og ble veldig godt mottatt, forklarer Grytten.

 

Nå bruker topprestauranten Maemo i Oslo fjølene når de presenterer maten til gjestene sine.

 

100% Norway ser bakover og fremover

 

Norsk treverk

Standardkolleksjonen av fjøler er laget av eik, ask, lønn, alm, røkt eik og resirkulert teak.

 

Brikkene lages også i furu og bjørk, og nå er både marmor og norsk granitt en del av kolleksjonen. Trefjøla er også utvidet med glassklokker laget av Vidar Koksvik og porselen av Sara Skotte.

 

Alt lages i Norge, mye av det av Hamran ved Snartemo i Vest-Agder og Trefjøla har to vekstbedrifter med på laget, en i Oslo (GOTT) og en i Andebu i Vestfold.

 

 

Svein Mandrup skjærer mønstre på fjølene. FOTO: ANTI

Det er kun norske designere bak Trefjølas produkter, kjente navn som Sverre Uhnger, Runa Klock, Gridy og Osloform, og til våren kommer fjøler tegnet av duoen Andersen & Voll.

 

Norske navn

Kolleksjonen til Trefjøla har norske navn, og «Embla» er ett av disse. Prototypen består av ulike former i furu som kan settes sammen slik en selv ønsker. På hver form settes håndtak skjært ut i reinsdyrhorn, med mønster fra Borre-utgravingen i Horten. Et selvskrevent objekt å vise frem under utstillingen i New York.

 

På Voss sitter Anneli Engeland og skjærer et helt spesielt mønster i dragestil på en stor fjøl i selje. Også den skal vises frem under utstillingen denne uken.

 

- Alt norsk er veldig i vinden, og vikingemønstre spesielt for det amerikanske markedet. Det er stor interesse for alt skandinavisk, både håndverk og materialer, sier Grytten.

 

Torsdag 27. oktober åpnes utstillingen med Trefjøla på Les Ateliers Courbet.

 

- Dette er et galleri som veldig mange drømmer om å få komme til. Det er utrolig spennende, sier Grytten.

 

 

Håndtak utskåret i reinsdyrhorn til designet "Embla". FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
FOTO: INGER MARIE GRINI
FOTO: INGER MARIE GRINI

Frontes av konsulatet

Det norske konsulatet i New York  deltar under utstilingen på Les Ateliers Courbet i Soho.

 

- Trefjøla er et strålende eksempel på godt norsk håndverk og design. I samarbeid med unge og talentfulle norske designere har de utviklet lekre produkter som fikk mye positiv oppmerksomhet da de ble stilt ut på den norske designutstillingen på Wanted i New York sist mai, sier generalkonsul Elin Bergithe Rognlie til Botrend.

 

Den norske utstillingen på Wanted i mai het «A few good things» og var en del av New York Design Week. Utstillingen var kuratert av redaktøren i Metropolis Magazine, Paul Makovsky. Trefjølas produkter var noen av de norske designproduktene Makovsky spesielt plukket ut til denne utstillingen.

 

- Jeg synes det er svært gledelig at den anerkjente designbutikken Ateliers Courbet i Soho nå har valgt å ta inn produktene. Godt norsk design har alle muligheter til å lykkes i USA, sier generalkonsul Rognlie.

 

Les flere saker på Botrends forside.

 

Følg oss gjerne på Facebook og Instagram under @botrend.no, og  tips oss gjerne her.

 

Norsk treverk, norsk granitt og porselen. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Lars Ernst Hole fra Høvik fikk ideen til Trefjøla. Bildet er tatt i 2006. FOTO: TRINE JØDAL

Nyhetsbrev fra Botrend

Ja, takk - jeg vil gjerne abonnere på Botrends nyhetsbrev.

Publisert 15. april.2017 av

Sunniva og Øyvind Hammer bodde lenge sammen i en leilighet på Snarøya, men da familieforøkelsen ble et faktum, tok de det store steget og kjøpte sin første enebolig.

 

Det endte med en sliten bolig fra det glade 70-tall. Boligen ble solgt slik den opprinnelig ble bygget, men med et barn på vei, var det avgjørende at det ikke var de store forandringene som måtte gjøres før familien kunne ta i bruk boligen.

 

– Jeg så et enormt potensiale i boligen, mens Øyvind kun så utfordringer. Heldigvis fikk jeg overtalt han, forteller Sunniva.

Mye lys, men ingen innsyn

Paret kikket etter bolig i området Asker og Bærum, og da prospektet av huset på Hvalstad dukket opp, var det planløsningen og de store vinduene som fikk Sunniva til å stoppe opp.

 

– Jeg likte godt planløsningen i huset, som gjorde at vi slapp å flytte på rør og strøm. På visningen var den store stuen med de store vinduene det som var avgjørende, forklarer hun.

 

Huset ligger luftig og høyt plassert på tomten, som fører til at familien får inn masse lys, men har lite innsyn.

 

Saken fortsetter under bildene. 

Slik så kjøkkenet ut ved overtagelse. FOTO: PRIVAT
Dette ble resultatet etter oppussingen. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Kjøkken og spisestue er mørkt innredet. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Totalrenoverte på seks måneder

Sunniva så at huset kunne få et nytt uttrykk med enkle malingsstrøk, men et halvt år senere var boligen totalrenovert.

 

– Jeg la en plan og tegnet huset mens vi fremdeles bodde på Snarøya. Det var ikke helt planen å endre alt på så kort tid, men da vi først satte i gang gikk det fort, forteller hun.

 

Se resten av Sunnivas hjem her

 

De startet med å rive det gamle kjøkkenet og fjerne overflødige vegger for å få en åpen løsning. I tillegg så de seg nødt til å fjerne badstuen og vaskerommet for å få større plass til et bad. Det ble også det rommet som var mest utfordrende å pusse opp.

 

– Vi brukte mest tid på badet, men det var en spennende utfordring å skape en spafølelse på begrenset plass. Nå får derimot hele familie plass under morgen-rushet, smiler hun.

 

Saken fortsetter under bildene. 

Stuen i ekte 70-tallsstil. FOTO: PRIVAT
Stuen har fått en real make over. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Stuen er lekkert innredet i mørke farger. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

 

Sunniva er opptatt av farger, og sett bort fra badet, synes hun fargebruken i hjemmet var noe av det mest utfordrende.

 

Slik totalrenoverte de 80-tallsboligen

 

I dag er mesteparten av hjemmet malt i mørke toner.

 

– Jeg har ikke alltid likt å ha det mørkt rundt meg, men jeg var lei det alle andre hadde. Jeg startet med en fondvegg i mørk kontrastfarge i leiligheten på Snarøya, og da det falt i smak, visste vi at huset vi kjøpte kom til å bli mørkt. Jeg ville ha en avslappende følelse her hjemme, og det føler jeg de dempende og mørke fargene tilfører. På dagtid slipper de store vinduene likevel inn nok lys, mener hun.

Sunniva har et øye for detaljer. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

– Planlegging er viktig

Paret hadde flaks med boligkjøpet, da de både fikk huset under takst og fikk solgt boligen på Snarøya rett etter at markedet skjøt fart.

 

Totalrenoverte 70-tallshuset på to måneder

 

Det resulterte i at de fikk en halv million ekstra å rutte med, og til sammen hadde de et oppussingsbudsjett på 1,7 millioner kroner.

 

– Vi har gjort mye av jobben selv, i tillegg til at vi har fått mye god hjelp av venner når det kommer til ting som riving, gipsing og maling. Men det er viktig å huske på at oppussing tar tid. Det er hele tiden prosesser som må følges opp. Planlegging er viktig, og tenk nøye gjennom hva man ønsker å prioritere, tipser hun.

Sunniva synes badet var et av de mest utfordrende rommene å pusse opp. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Nå har badet fått en spa-følelse over seg. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

 

Paret er godt fornøyd med resultatet av oppussingsprosjektet, men har ingen planer om å gi seg helt ennå.

 

– Jeg må si at det ble veldig mye bedre enn vi hadde trodd. Jeg elsker den store, åpne løsningen i andre etasje, i tillegg til velværefølelsen på badet. Men vi ønsker å bygge ut og skifte vinduer, så vi får nok jobbe hardt noen år til, smiler hun.

Også gangen er malt i en mørk blåfarge. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Med store vinduer og lyse gulv får spisestuen nok lys. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Les mer

Fra oppveksten av husker Vibeke Skar (34)  godt påskeferiene på hytta. – Noe av pynten var nostalgisk og fin, mens resten var ting vi hadde laget opp gjennom, forteller hun. Selv glemmer hun aldri da broren kom hjem med verdens kuleste kylling som han hadde laget i barnehagen. – Det var en rockekylling med store føtter og gitar, sier hun og ler. Hjemme hos designeren i Lommedalen i Bærum er nok påskepynten litt «forfinet» – Vi har det ganske så striglet og minimalistisk, men

Les mer

På det nyoppussede kjøkkenet i interiørstylist Tone Krokens leilighet i Oslo, har hun laget en personlig kunstvegg. - Å henge et bilde over sofaen er veldig gammeldags, så derfor har jeg heller laget en vakker kollasj ut fra stort og smått – som foto, malerier og objekter som kan henges på veggen, sier hun. Se Krokens nye soverom

Les mer
Annonse

 I et romslig lokale på Rud i Bærum, holder Sandvika gardiner og interiør til. Sandvika gardiner og interiør var tidligere en del av produksjonsselskapet Sandvika Veveri AS, men har drevet selvstendig siden 2000. Butikken har egen systue og skreddersyr gjerne dine gardiner.  – Vi merker økende etterspørsel etter gardiner, gjerne som et supplement til innvendig solskjerming. Med gardiner til blir det prikken over i’en, sier Nina Bø (60), daglig leder. Kari Søndbø Disch (56) nikker

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland