Publisert 24. oktober.2016 av

- Det er helt fantastisk å se den interessen som er rundt det vi skaper, sier Ragnhild Grytten og stryker hånden over en trefjøl av norsk eik.

 

Med norskprodusert brukskunst tar nå  Trefjøla  det internasjonale markedet med storm.

 

Denne uken lanseres merket på high-end galleriet – Les Ateliers  Courbet – The Craftman’s Gallery - i SoHo i New York.

 

Les flere saker om norsk design her.

 

 

- Dette er veldig viktig for oss. Det løfter oss selvfølgelig som merkevare, og gir oss troen på det vi jobber med. Galleriet ser verdien av godt håndverk, sier Ragnhild Grytten i Trefjøla.

 

New York er langt fra den første metropolen de norske fjølene er representert i.

 

I fjor høst fikk de mye oppmerksomhet under 100 % Norway-utstillingen i London, der et utvalg av norsk design vises frem hvert år.

 

For øyeblikket finnes også Trefjøla på  utstillingen New Nordic i Berlin,  og de norske ambassadene i både Berlin og Paris har brukt produktene under tilstelninger.

 

Luksusbutikken  Le Bon Marché i Paris  har Trefjøla i sitt sortimentet, og de er også representert i Tokyo hos Norwegian Icons og hos  Skandium i London.

 

Ragnhild Grytten i Trefjøla. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

Kort historie

Historien om Trefjøla startet i april 2015.

 

Den kjente interiørdesigneren Lars Ernst Hole fra Høvik, designeren bak Holedesign, mente at det var et potensiale i markedet for trefjøler.

 

- Dette må vi utnytte, tenkte han.

 

Med seg på laget fikk han Ragnhild Grytten med lang erfaring i å formidle norsk design gjennom Noord, og Kjetil Wold i designbyrået Anti.

 

Den nye merkevaren som fikk navnet Trefjøla, kom raskt i gang med å videreutvikle den gamle håndverkstradisjonen.

 

Fronter norsk design med dørmatter

 

Standardkolleksjonen består i eik, ask, lønn, alm, røkt eik og resirkulert teak. FOTO: ANTI

Brukes av Maemo

Allerede i september 2015 deltok de på nevnte  100 % Norway-utstillingen i London.

 

- Det har bare gått slag i slag for oss. I London møtte vi opp med rykende ferske prototyper og ble veldig godt mottatt, forklarer Grytten.

 

Nå bruker topprestauranten Maemo i Oslo fjølene når de presenterer maten til gjestene sine.

 

100% Norway ser bakover og fremover

 

Norsk treverk

Standardkolleksjonen av fjøler er laget av eik, ask, lønn, alm, røkt eik og resirkulert teak.

 

Brikkene lages også i furu og bjørk, og nå er både marmor og norsk granitt en del av kolleksjonen. Trefjøla er også utvidet med glassklokker laget av Vidar Koksvik og porselen av Sara Skotte.

 

Alt lages i Norge, mye av det av Hamran ved Snartemo i Vest-Agder og Trefjøla har to vekstbedrifter med på laget, en i Oslo (GOTT) og en i Andebu i Vestfold.

 

 

Svein Mandrup skjærer mønstre på fjølene. FOTO: ANTI

Det er kun norske designere bak Trefjølas produkter, kjente navn som Sverre Uhnger, Runa Klock, Gridy og Osloform, og til våren kommer fjøler tegnet av duoen Andersen & Voll.

 

Norske navn

Kolleksjonen til Trefjøla har norske navn, og «Embla» er ett av disse. Prototypen består av ulike former i furu som kan settes sammen slik en selv ønsker. På hver form settes håndtak skjært ut i reinsdyrhorn, med mønster fra Borre-utgravingen i Horten. Et selvskrevent objekt å vise frem under utstillingen i New York.

 

På Voss sitter Anneli Engeland og skjærer et helt spesielt mønster i dragestil på en stor fjøl i selje. Også den skal vises frem under utstillingen denne uken.

 

- Alt norsk er veldig i vinden, og vikingemønstre spesielt for det amerikanske markedet. Det er stor interesse for alt skandinavisk, både håndverk og materialer, sier Grytten.

 

Torsdag 27. oktober åpnes utstillingen med Trefjøla på Les Ateliers Courbet.

 

- Dette er et galleri som veldig mange drømmer om å få komme til. Det er utrolig spennende, sier Grytten.

 

 

Håndtak utskåret i reinsdyrhorn til designet "Embla". FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
FOTO: INGER MARIE GRINI
FOTO: INGER MARIE GRINI

Frontes av konsulatet

Det norske konsulatet i New York  deltar under utstilingen på Les Ateliers Courbet i Soho.

 

- Trefjøla er et strålende eksempel på godt norsk håndverk og design. I samarbeid med unge og talentfulle norske designere har de utviklet lekre produkter som fikk mye positiv oppmerksomhet da de ble stilt ut på den norske designutstillingen på Wanted i New York sist mai, sier generalkonsul Elin Bergithe Rognlie til Botrend.

 

Den norske utstillingen på Wanted i mai het «A few good things» og var en del av New York Design Week. Utstillingen var kuratert av redaktøren i Metropolis Magazine, Paul Makovsky. Trefjølas produkter var noen av de norske designproduktene Makovsky spesielt plukket ut til denne utstillingen.

 

- Jeg synes det er svært gledelig at den anerkjente designbutikken Ateliers Courbet i Soho nå har valgt å ta inn produktene. Godt norsk design har alle muligheter til å lykkes i USA, sier generalkonsul Rognlie.

 

Les flere saker på Botrends forside.

 

Følg oss gjerne på Facebook og Instagram under @botrend.no, og  tips oss gjerne her.

 

Norsk treverk, norsk granitt og porselen. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Lars Ernst Hole fra Høvik fikk ideen til Trefjøla. Bildet er tatt i 2006. FOTO: TRINE JØDAL

Nyhetsbrev fra Botrend

Ja, takk - jeg vil gjerne abonnere på Botrends nyhetsbrev.

Publisert 27. juni.2017 av

- Jeg husker da jeg begynte å nærme meg rundt tusen følgere at jeg tenkte: ”jøss!”, men nå om dagen tenker jeg lite på antallet som følger meg, men at det jeg legger ut er noe jeg og andre kan sette pris på.

 

Vibeke hadde blogget om sin landlige livsstil i idylliske Heistad ved Porsgrunn i Telemark siden 2011.

 

Interiør, billedkunst og ”the country life” var hennes store hobby. Men det var først da noen iherdige lesere begynte å mase om at hun burde komme seg på Instagram at det tok skikkelig av.

 

Det førte til kontoen @vibekedesign

 

- Det er jo litt uvirkelig, men litt over ett år etter at jeg opprettet instagramkontoen min har jeg altså fått 73.000 følgere, over halvparten av dem fra USA. Det er noe med countrylivet som fenger veldig der borte, sier hun og forteller at hun stadig får henvendelser fra folk i statene og verden forøvrig, som vil ha interiørtips eller bare kommer med hyggelige kommentarer til bildene hun legger ut.

 

Ved siden av interiørlivet jobber Vibeke i barnehage, noe som gir henne det beste fra to verdener, ifølge hun selv.

 

Hun tør ikke satse kun på Instagram, men ser for seg at hun kanskje en dag kan gjøre nettopp det;

 

- Og hadde jeg bodd i USA, hadde jeg sikkert holdt på med mye annet allerede, sier hun.

 

Hanne har 147.000 følgere på Insta

Lille Maja. Foto: Vibekedesign
Vibekes favorittblomster. Foto: Vibekedesign
Hun blir inspirert av naturmaterialer. Foto: Vibekedesign
Vårlig dekket bord på kjøkkenet til Vibeke. Foto: Vibekedesign

Hva betyr interiør for deg?

 

- Det betyr veldig mye. For meg så blir det å få lov til å holde på med mitt, utrolig viktig. Det gir meg ro i sjela og jeg får utfolde meg kreativt hver dag. Jeg liker å ha det koselig rundt meg, og få en sånn ”good feeling”.

 

Hvor henter du inspirasjon?

 

- Jeg kan hente inspirasjon fra så mye. Menneskemøter, det å komme hjem til folk, også blir jeg veldig inspirert av naturen. Det å gå tur og etterpå komme hjem og dekorere etter årstider, synes jeg er utrolig flott å holde på med.

 

Hva er ditt beste interiørtips?

 

- Jeg pleier å si at man skal være tro mot sin stil, ikke please andre, men gjøre det som føles rett for deg.

 

 Hvilken interiørstil er din favoritt, og hvorfor?

 

- Det er jo den landlige stilen som vises veldig godt hos meg. Ofte ting som har en historie ved seg. Det skal ikke være alt for mye heller, men den stilen gir meg harmoni og får hjemmet til å føles koselig.

 

Hvem er dine favoritt-instagrammere?

 

- Jeg har noen fine svenske og engelske som jeg følger, som representerer den fantastiske countrystilen. De bildene kan jeg forsvinne fullstendig inn i. ”Cowparsley and foxgloves” er en av de engelske kontoene jeg følger, og ”Nordingården” fra Sverige er fantastisk.

 

Lever landlig i Heggedal 

Landlig stil hjemme hos Vibeke. Foto: Vibekedesign
Rustikt og koselig. Foto: Vibekedesign

Flere av Vibekes bilder kan du se på hennes instagramkonto @vibekedesign (ekstern lenke)

 

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

Solfrid og Arild Liland bodde 19 år i en leilighet på Hvalstad sammen med to barn, før de endelig fant drømmeboligen. Paret tok seg god tid i jakten på oppgraderingen til enebolig, og kikket både på hus og tomter. Siden de følte stor tilhørighet til stedet etter to tiår, var det naturlig for dem å kikke etter egnet sted i området. 

Les mer

Smarte knapper og nye apper

Unges svar på morgendagens design.

Publisert 24. oktober.2016 av Bettine Nicotra

Inn døren og ned en betongtrapp er utstillingen. I det grå, åpne rommet, står fargerike produkter utstilt på bord og platåer. Etter å ha vært i tenkeboksen, forsket rundt, utviklet, testet og evaluert, har de endelig kommet til finalen. 38 avgangsstudenter i bachelor i Produktdesign ved Høgskolen i Oslo og Akershus, stiller ut på DogA i Oslo denne helgen. I overetasjen stiller åtte masterstudenter ut sine produkter. Og i et annet rom er lærernes utstilling. På toppen av det hele

Les mer
Annonse

Malerstua på Slependen har Asker og Bærums største utvalg av tapeter, med flere hundre tapetkolleksjoner på lager. Tapet fikk for alvor et comeback for noen år tilbake. Det vet Malerstuas egen interiørkonsulent, Linda Christensen (42), alt om. – Vi kan trygt melde at tapet er etablert, nå er det helt ”lov”. Fra en stram trend dominert av sort, hvitt eller grått helst på én fondvegg, er det nå fokus på farger, mønster og tekstur, sier Linda. – Den tydeligste trenden vi ser

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland