Publisert 24. oktober.2016 av

- Det er helt fantastisk å se den interessen som er rundt det vi skaper, sier Ragnhild Grytten og stryker hånden over en trefjøl av norsk eik.

 

Med norskprodusert brukskunst tar nå  Trefjøla  det internasjonale markedet med storm.

 

Denne uken lanseres merket på high-end galleriet – Les Ateliers  Courbet – The Craftman’s Gallery - i SoHo i New York.

 

Les flere saker om norsk design her.

 

 

- Dette er veldig viktig for oss. Det løfter oss selvfølgelig som merkevare, og gir oss troen på det vi jobber med. Galleriet ser verdien av godt håndverk, sier Ragnhild Grytten i Trefjøla.

 

New York er langt fra den første metropolen de norske fjølene er representert i.

 

I fjor høst fikk de mye oppmerksomhet under 100 % Norway-utstillingen i London, der et utvalg av norsk design vises frem hvert år.

 

For øyeblikket finnes også Trefjøla på  utstillingen New Nordic i Berlin,  og de norske ambassadene i både Berlin og Paris har brukt produktene under tilstelninger.

 

Luksusbutikken  Le Bon Marché i Paris  har Trefjøla i sitt sortimentet, og de er også representert i Tokyo hos Norwegian Icons og hos  Skandium i London.

 

Ragnhild Grytten i Trefjøla. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

Kort historie

Historien om Trefjøla startet i april 2015.

 

Den kjente interiørdesigneren Lars Ernst Hole fra Høvik, designeren bak Holedesign, mente at det var et potensiale i markedet for trefjøler.

 

- Dette må vi utnytte, tenkte han.

 

Med seg på laget fikk han Ragnhild Grytten med lang erfaring i å formidle norsk design gjennom Noord, og Kjetil Wold i designbyrået Anti.

 

Den nye merkevaren som fikk navnet Trefjøla, kom raskt i gang med å videreutvikle den gamle håndverkstradisjonen.

 

Fronter norsk design med dørmatter

 

Standardkolleksjonen består i eik, ask, lønn, alm, røkt eik og resirkulert teak. FOTO: ANTI

Brukes av Maemo

Allerede i september 2015 deltok de på nevnte  100 % Norway-utstillingen i London.

 

- Det har bare gått slag i slag for oss. I London møtte vi opp med rykende ferske prototyper og ble veldig godt mottatt, forklarer Grytten.

 

Nå bruker topprestauranten Maemo i Oslo fjølene når de presenterer maten til gjestene sine.

 

100% Norway ser bakover og fremover

 

Norsk treverk

Standardkolleksjonen av fjøler er laget av eik, ask, lønn, alm, røkt eik og resirkulert teak.

 

Brikkene lages også i furu og bjørk, og nå er både marmor og norsk granitt en del av kolleksjonen. Trefjøla er også utvidet med glassklokker laget av Vidar Koksvik og porselen av Sara Skotte.

 

Alt lages i Norge, mye av det av Hamran ved Snartemo i Vest-Agder og Trefjøla har to vekstbedrifter med på laget, en i Oslo (GOTT) og en i Andebu i Vestfold.

 

 

Svein Mandrup skjærer mønstre på fjølene. FOTO: ANTI

Det er kun norske designere bak Trefjølas produkter, kjente navn som Sverre Uhnger, Runa Klock, Gridy og Osloform, og til våren kommer fjøler tegnet av duoen Andersen & Voll.

 

Norske navn

Kolleksjonen til Trefjøla har norske navn, og «Embla» er ett av disse. Prototypen består av ulike former i furu som kan settes sammen slik en selv ønsker. På hver form settes håndtak skjært ut i reinsdyrhorn, med mønster fra Borre-utgravingen i Horten. Et selvskrevent objekt å vise frem under utstillingen i New York.

 

På Voss sitter Anneli Engeland og skjærer et helt spesielt mønster i dragestil på en stor fjøl i selje. Også den skal vises frem under utstillingen denne uken.

 

- Alt norsk er veldig i vinden, og vikingemønstre spesielt for det amerikanske markedet. Det er stor interesse for alt skandinavisk, både håndverk og materialer, sier Grytten.

 

Torsdag 27. oktober åpnes utstillingen med Trefjøla på Les Ateliers Courbet.

 

- Dette er et galleri som veldig mange drømmer om å få komme til. Det er utrolig spennende, sier Grytten.

 

 

Håndtak utskåret i reinsdyrhorn til designet "Embla". FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
FOTO: INGER MARIE GRINI
FOTO: INGER MARIE GRINI

Frontes av konsulatet

Det norske konsulatet i New York  deltar under utstilingen på Les Ateliers Courbet i Soho.

 

- Trefjøla er et strålende eksempel på godt norsk håndverk og design. I samarbeid med unge og talentfulle norske designere har de utviklet lekre produkter som fikk mye positiv oppmerksomhet da de ble stilt ut på den norske designutstillingen på Wanted i New York sist mai, sier generalkonsul Elin Bergithe Rognlie til Botrend.

 

Den norske utstillingen på Wanted i mai het «A few good things» og var en del av New York Design Week. Utstillingen var kuratert av redaktøren i Metropolis Magazine, Paul Makovsky. Trefjølas produkter var noen av de norske designproduktene Makovsky spesielt plukket ut til denne utstillingen.

 

- Jeg synes det er svært gledelig at den anerkjente designbutikken Ateliers Courbet i Soho nå har valgt å ta inn produktene. Godt norsk design har alle muligheter til å lykkes i USA, sier generalkonsul Rognlie.

 

Les flere saker på Botrends forside.

 

Følg oss gjerne på Facebook og Instagram under @botrend.no, og  tips oss gjerne her.

 

Norsk treverk, norsk granitt og porselen. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Lars Ernst Hole fra Høvik fikk ideen til Trefjøla. Bildet er tatt i 2006. FOTO: TRINE JØDAL

Nyhetsbrev fra Botrend

Ja, takk - jeg vil gjerne abonnere på Botrends nyhetsbrev.

Publisert 10. mars.2017 av

Tenker du noen gang over hvilke materialer som er belastende for miljøet når du handler interiør?

 

Bærekraftighet er i vinden som aldri før, også i interiør og designbransjen.

 

Fra 8. februar til 19. mars er utstillingen «Designed to Last» å finne ved ArkDes i Stockholm, der svenske designere viser hvordan de mener du som forbruker bør tenke når du skal innrede boligen din. Utstillingen er et samarbeid mellom det svenske boligmagasinet Residence, og ArkDes.

 

 

– Jeg pleier å si at jeg designer baklengs, og begynner å tenke over gjenvinningen av materialene istedenfor produksjonen når jeg designer, forteller Emma Olbers. Hun er en av de svenske møbel- og interiørdesignerne som stiller ut kunsten sin ved utstillingen.

 

Les også: Studio Føy debuterer i Stockholm

 

– Det skal altså være mulig å resirkulere materialene jeg bruker, når møblene en eller annen gang i fremtiden har levd ferdig sitt liv, sier hun.

 

Rangerte materialenes bærekraft

Det var i forbindelse med Olbers utstilling «Where does it come from, where does it go?» i 2016 at hun fikk hjelp av det Svenske Miljøinstituttet til å rangere hvor bærekraftige materialene hun brukte egentlig var. Dermed skjønte hun hvilken forskjell hun kunne gjøre for miljøet ved å tenke over materialene hun bruker.

 

Hennes bidrag til «Designed to Last» er et langbord, laget av lyst treverk (se bildene under). Tre er nemlig lett å ta vare på, og mindre skadelig for miljøet. Men det må være riktig behandlet.

Designed to Last
FOTO: KRISTIN SKOLEM
Designed to Last
FOTO: KRISTIN SKOLEM
Designed to Last
FOTO: KRISTIN SKOLEM
Designed to Last
FOTO: KRISTIN SKOLEM

–  Er treet behandlet med midler som for eksempel plastlakk er det vanskelig å reparere igjen, mens dersom det er behandlet med olje eller vann kan møbelet holde seg pent i lenge, sier hun. Det er det jeg prøver å fokusere på når jeg designer, at møblene skal kunne gå i arv. Bordet er utformet slik at dersom du skulle være så uheldig å lage et hakk, så kan du bare smøre litt vann over. Da vil fibrene i treverket reise seg, og hakket vil bli borte.

 

Slik skal Vestre møblere Europa og New York

 

Bordet er smalere enn vanlige spisebord, og gjør det derfor lettere å prate med personen du spiser middag med. Endene er avrundede, hvilket gir et mykt og velkomment uttrykk. Dessuten kan du enkelt flytte det rundt – bordet er nemlig mulig å flatpakke.

– Jeg designet bordet fordi jeg savnet et bord hvor du kan sitte tettere overfor de du snakker med, sier Olbers.

 

Norsk superduo rammer inn kunsten

Alle designerne som stiller ut ved Designed to Last er vinnere av boligmagasinet Residence sin Store Formpris for årets beste svenske design i 2016. Selv om det er ulike designere som står bak bidragene til utstillingen, er det den norske stylistduoen Kråkvik D’Orazios vakre utforming som gjør at kunsten og utstillingen føles som en enhet.

 

Med rette vinkler, kvadratiske former og gylne pastellfarger, legger de en vakker ramme for en utstilling med et fremtidsrettet og bærekraftig budskap.

 

Duoen er blitt svært ettertraktet i Sverige, og har blant annet nylig vært med på Stockholm Furniture & Light Fair.

Designed to Last
Utstillingen varer i Stockholm frem til 19. februar. FOTO: KRISTOFER JOHNSSON, DESIGNED TO LAST
Designed to Last
En rekke svenske møbel- og industridesignere deltar på utstillingen. FOTO: KRISTOFER JOHNSSON, DESIGNED TO LAST

Symbolsk kunst

Som en del av utstillingen, har Olbers plassert flere glasskrukker oppå bordet. Disse inneholder forskjellige materialer hun bruker når hun designer. Her er blant annet resirkulert aluminium, skinn og ull.

 

– Krukkene er rangert etter hvor forurensende materialene inni dem er i produksjon, fra høyt til lavt CO2 utslipp. På den ene enden av bordet ligger det for eksempel tre i krukken, mens på motsatt ende finner du skinn, sier hun.

 

Les også: Oslo Design Fair hyller hverdagen

 

– Selv om jeg tenker mye på miljø i mitt design, så bruker jeg jo også noen ganger mindre miljøvennlige materialer, som for eksempel skinn, i produksjonen. Tanken bak møblene er alltid den samme, nemlig at produktene skal vare lenge – gjerne flere generasjoner.

 

Det er trendy å være miljøbevisst

For at du som forbruker skal bli mer bevisst på hva du kjøper, mener Olbers at produsentene og fabrikkene har et stort samfunns- og opplysningsansvar. De må formidle hvorfor det er så viktig å fokusere på bærekraftig produksjon og bruk av materialer.

Emma Olbers Designed to Last
- Jeg pleier å si jeg designer baklengs, sier Emma Olbers. FOTO: BOBO OLSSON

– Alle bedrifter burde sette seg inn i konsekvensene produksjonen har for omgivelsene, og deretter vurdere hvilke materialer og prosesser de velger å bruke, sier hun.

 

– Det er jo blitt et statussymbol å velge miljøvennlig!

 

Andre designere på utstillingen

Disse svenske designerne er også med på utstillingen:

  • Fredrik Färg og Emma Blanche
  • Johan Carpner
  • Folkform
  • Calle Forsberg
  • Petra Gipp
  • Christian Halleröd
  • Mass-productions, Melo
  • Carina Seth Andersson.
Les mer

Gul og kul tenåringsbule

Gutta fikk egen stue da foreldrene bygget nytt hus.

Publisert 24. oktober.2016 av Kristine Nytrøen

Det er bare ett år siden huset ble bygget på Vettre i Asker. Planløsningene var moderne og spennende, men for at det skulle egne seg for en familie med tenåringer i huset, endret Monica Hjemsæter litt på tegningene, i god tid før selve byggeprosessen startet. – Det som opprinnelig var en helt åpen stue oppe, med en halv stue i 1. etasje, valgte vi å lukke, slik at guttene fikk sin egen stue nede, forklarer Monica.

Les mer

Sivilarkitekt Kirsti Sveindal i Startmicrohousing, og sivilarkitekt Magnus Øgård Meisal i MyBox vil tilby mikrohus til det norske folk. Til nå har de satt opp hver sin prototype for å overbevise folk om at; jo, man kan faktisk bo på under 20 kvadratmeter. Hørt om eneboligen på 75 kvadratmeter? Det handler om smarte løsninger, og ikke minst om å omgi seg med færre ting. På en parkeringsplass ved Haugesund sentrum står mikrohuset på 60 kvadratmeter som er Sveindals kontor.

Les mer
Annonse

Hos Fyr & Flamme er grillsesongen langt fra sesongbasert. Det moderne utleielokalet har sitteplasser til 50 personer, et storkjøkken med alle fasiliteter og en lounge med barløsning. Et avansert grillrom der du kan grille og røyke maten innendørs, er elegant integrert bak hele glassflater. Et innholdsrikt konferanserom er tilgjengelig for møter og annen kursvirksomhet. 

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland