Publisert 24. oktober.2016 av

- Det er helt fantastisk å se den interessen som er rundt det vi skaper, sier Ragnhild Grytten og stryker hånden over en trefjøl av norsk eik.

 

Med norskprodusert brukskunst tar nå  Trefjøla  det internasjonale markedet med storm.

 

Denne uken lanseres merket på high-end galleriet – Les Ateliers  Courbet – The Craftman’s Gallery - i SoHo i New York.

 

Les flere saker om norsk design her.

 

 

- Dette er veldig viktig for oss. Det løfter oss selvfølgelig som merkevare, og gir oss troen på det vi jobber med. Galleriet ser verdien av godt håndverk, sier Ragnhild Grytten i Trefjøla.

 

New York er langt fra den første metropolen de norske fjølene er representert i.

 

I fjor høst fikk de mye oppmerksomhet under 100 % Norway-utstillingen i London, der et utvalg av norsk design vises frem hvert år.

 

For øyeblikket finnes også Trefjøla på  utstillingen New Nordic i Berlin,  og de norske ambassadene i både Berlin og Paris har brukt produktene under tilstelninger.

 

Luksusbutikken  Le Bon Marché i Paris  har Trefjøla i sitt sortimentet, og de er også representert i Tokyo hos Norwegian Icons og hos  Skandium i London.

 

Ragnhild Grytten i Trefjøla. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

Kort historie

Historien om Trefjøla startet i april 2015.

 

Den kjente interiørdesigneren Lars Ernst Hole fra Høvik, designeren bak Holedesign, mente at det var et potensiale i markedet for trefjøler.

 

- Dette må vi utnytte, tenkte han.

 

Med seg på laget fikk han Ragnhild Grytten med lang erfaring i å formidle norsk design gjennom Noord, og Kjetil Wold i designbyrået Anti.

 

Den nye merkevaren som fikk navnet Trefjøla, kom raskt i gang med å videreutvikle den gamle håndverkstradisjonen.

 

Fronter norsk design med dørmatter

 

Standardkolleksjonen består i eik, ask, lønn, alm, røkt eik og resirkulert teak. FOTO: ANTI

Brukes av Maemo

Allerede i september 2015 deltok de på nevnte  100 % Norway-utstillingen i London.

 

- Det har bare gått slag i slag for oss. I London møtte vi opp med rykende ferske prototyper og ble veldig godt mottatt, forklarer Grytten.

 

Nå bruker topprestauranten Maemo i Oslo fjølene når de presenterer maten til gjestene sine.

 

100% Norway ser bakover og fremover

 

Norsk treverk

Standardkolleksjonen av fjøler er laget av eik, ask, lønn, alm, røkt eik og resirkulert teak.

 

Brikkene lages også i furu og bjørk, og nå er både marmor og norsk granitt en del av kolleksjonen. Trefjøla er også utvidet med glassklokker laget av Vidar Koksvik og porselen av Sara Skotte.

 

Alt lages i Norge, mye av det av Hamran ved Snartemo i Vest-Agder og Trefjøla har to vekstbedrifter med på laget, en i Oslo (GOTT) og en i Andebu i Vestfold.

 

 

Svein Mandrup skjærer mønstre på fjølene. FOTO: ANTI

Det er kun norske designere bak Trefjølas produkter, kjente navn som Sverre Uhnger, Runa Klock, Gridy og Osloform, og til våren kommer fjøler tegnet av duoen Andersen & Voll.

 

Norske navn

Kolleksjonen til Trefjøla har norske navn, og «Embla» er ett av disse. Prototypen består av ulike former i furu som kan settes sammen slik en selv ønsker. På hver form settes håndtak skjært ut i reinsdyrhorn, med mønster fra Borre-utgravingen i Horten. Et selvskrevent objekt å vise frem under utstillingen i New York.

 

På Voss sitter Anneli Engeland og skjærer et helt spesielt mønster i dragestil på en stor fjøl i selje. Også den skal vises frem under utstillingen denne uken.

 

- Alt norsk er veldig i vinden, og vikingemønstre spesielt for det amerikanske markedet. Det er stor interesse for alt skandinavisk, både håndverk og materialer, sier Grytten.

 

Torsdag 27. oktober åpnes utstillingen med Trefjøla på Les Ateliers Courbet.

 

- Dette er et galleri som veldig mange drømmer om å få komme til. Det er utrolig spennende, sier Grytten.

 

 

Håndtak utskåret i reinsdyrhorn til designet "Embla". FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
FOTO: INGER MARIE GRINI
FOTO: INGER MARIE GRINI

Frontes av konsulatet

Det norske konsulatet i New York  deltar under utstilingen på Les Ateliers Courbet i Soho.

 

- Trefjøla er et strålende eksempel på godt norsk håndverk og design. I samarbeid med unge og talentfulle norske designere har de utviklet lekre produkter som fikk mye positiv oppmerksomhet da de ble stilt ut på den norske designutstillingen på Wanted i New York sist mai, sier generalkonsul Elin Bergithe Rognlie til Botrend.

 

Den norske utstillingen på Wanted i mai het «A few good things» og var en del av New York Design Week. Utstillingen var kuratert av redaktøren i Metropolis Magazine, Paul Makovsky. Trefjølas produkter var noen av de norske designproduktene Makovsky spesielt plukket ut til denne utstillingen.

 

- Jeg synes det er svært gledelig at den anerkjente designbutikken Ateliers Courbet i Soho nå har valgt å ta inn produktene. Godt norsk design har alle muligheter til å lykkes i USA, sier generalkonsul Rognlie.

 

Les flere saker på Botrends forside.

 

Følg oss gjerne på Facebook og Instagram under @botrend.no, og  tips oss gjerne her.

 

Norsk treverk, norsk granitt og porselen. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Lars Ernst Hole fra Høvik fikk ideen til Trefjøla. Bildet er tatt i 2006. FOTO: TRINE JØDAL

Nyhetsbrev fra Botrend

Ja, takk - jeg vil gjerne abonnere på Botrends nyhetsbrev.

Publisert 09. februar.2017 av

Forrige fredag lanserte IKEA sin niende PS-kolleksjon. En fargerik og urban kolleksjon bestående av over 50 produkter. For alle, men kanskje først og fremst for de yngre, ifølge kreativ leder, James Futcher.

 

- Vi har hatt den unge generasjonen som lever i byene i tankene. De som lever på små flater og som trenger smarte og lekre plassbesparende løsninger, sier Futcher.

 

PS slippes hvert tredje år, og representerer en mer vågal side av IKEA. De fleste produktene lages i et begrenset opplag, og de færreste innlemmes i det øvrige varehussortimentet. Det finnes imidlertid unntak som den løvetanns-inspirerte lampen «IKEA PS Maskros» fra 2009.

 

- PS gir oss mulighet til å teste ut nye ting. Satse på innovasjon og nyskapning som stolen i 3D-strikk.

 

Lenestolen ble forrige uke hedret med den høythengende designprisen «2016 Good Design Award». Designeren, Sarah Fager, har latt seg inspirere av samme teknikk som brukes til å lage joggesko, og laget en stol som skal holde formen, år etter år. 

 

Pledd som plagg

I to år har de jobbet med de nye produktene. Totalt 17 designere har bidratt, og før de begynte på tegneprosessen, ble de utplassert i produksjonsverksteder rundt om i verden.

 

- Vi har jobbet mye med å forstå materialene, teknikkene og prosessene. Da ville vi at de skulle lære det ordentlig, ute på gulvet, forklarer kreativ leder, James Futcher.

 

 

Les mer om interiør og design på Botrend

 

En av designerne som har vært på utplassering er nyansatte Hanna Dalrot. Hun har designet flere nye pledd, hvorav en type også kan brukes som et plagg.

 

- Jeg ble veldig inspirert av å jobbe ute blant leverandørene. Ideen bak pleddet med glidelås ble til etter et leverandørbesøk i Kina hvor jeg kom over et vattert stoff med et mykt og deilig fôr, forteller Dalrot.

 

Les også: Unikt samarbeidsprosjekt om norsk design 

 

Kreativ leder James Futcher og designer Hanna Dalrot. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
IKEAs niende PS-kolleksjon byr på fargerike produkter tilpasset urbane mennesker i trange byleiligheter. FOTO: IKEA

«Demokratisk design»

Komfort og produkter med mer enn én funksjon står sterkt i den nye PS-kolleksjonen. Som sammenleggbar 2-seters sofa, lenestol og bord. Esker som både kan brukes til flytting eller som oppbevaring i hjemmet.

 

Nevnes bør også skålene og tallerkenene designet av Maja Ganszyniec. De er laget med tanke på sofa-spising. Med ekstra høye kanter slik at innholdet ikke havner i fanget.

 

Les også: Slik blir du din egen fargeekspert

 

- Da vi startet arbeidet i desember 2014 var komfort inngangen. Hvordan unge mennesker kan få det komfortabelt selv om de bor smått, sier designer Hanna Dalrot.

Det er også en kundegruppe som ikke nødvendigvis har, eller ønsker å bruke store summer på innredning. Derfor har de jobbet med konseptet «Demokratisk design» hvor form, funksjon, kvalitet, holdbarhet og pris sidestilles.

 

- Vi vil at produktene skal være tilgjengelige for flest mulig mennesker. Og at det skal finnes god design i alle prisklasser, sier Dalrot.

 

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram @botrend.no

Sammenleggbar stol 995,-, stumtjener på hjul 249,-, pledd med glidelås 349,-, oppbevaringsskap i galvanisert stål 795,-. FOTO: IKEA
PS 2017 byr også på matprodukter. Esker designet av Gustav Carlberg, kommer i sett på 5 stk. til 549,- FOTO: IKEA
Hjørnelenestol med 18 puter. Design: J Booy/K Booy, pris 1.675,- FOTO: IKEA
Lenestolen i 3D-strikk er premiert med "2016 Good Design Award". Design: Sarah Fager, pris 1.795,- FOTO: IKEA
Skåler og tallerkener tilpasset sofa-spising. Design: Maja Ganszyniec, pris 19-25,-. FOTO: IKEA
Sammenleggbar 2-seter. Design: Jon Karlsson, pris 1.495,. FOTO: IKEA
Les mer

SMI – Samarbeidsrådet for møbel og interiør – du kan like gjerne notere deg navnet med en gang. For første gang har norske produsenter, designere, organisasjoner og utdanningsinstitusjoner gått sammen om et felles mål: Å etablere norsk design som en merkevare. En merkevare her hjemme og der ute. Norge har mer å by på enn vakre fjell og fjorder, fisk og olje, mener en av de deltakende aktørene, Ove Rogne i Northern Lighting. - Det har aldri skjedd før at alle ledd har klart å e

Les mer

Ekteparet i 70-årene ble overtalt til å oppgradere leiligheten for nærmere en halv million kroner før salget. Det angrer de ikke på i dag. – Grundige forberedelser, kompetanse og engasjement er alfa og omega, sier megleren. Her får du flere eiendomsnyheter 

Les mer
Annonse

Montana er et modulbasert hyllesystem med uendelig mange muligheter. Montana ble utviklet av Peter Lassen i 1982. Filosofien er enkel: Alle elementer i Montanas univers skal kunne kombineres, være praktiske, vakre og vare lenge.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland